از متوسطه ارزشيابي و آموزشي نظام
جاي به كاذب رقابت
دانشآموز يك ديدگاه
!علمي همكاري
كتابفروشيها پيشخوان روي
ممنوع قشلاق پل حريم در بنا هرگونه احداث
شد
در ايران رياضي المپياد دانشآموزي تيم
گرفت قرار جهان هفدهم رده
هنرمندان جاودانگي رمز:مهاجراني دكتر
است كمال سوي به حركت
آزمون داوطلب ميليون يك از بيش حضور با
شد برگزار اسلامي آزاد دانشگاه سراسري
از متوسطه ارزشيابي و آموزشي نظام
جاي به كاذب دانشآموزرقابت يك ديدگاه
!علمي همكاري
در واحدي سالي آموزشي نظام نمرهگذاري سيستم بر نقدي
درخشان استعدادهاي دبيرستانهاي
;اشاره
از جداييناپذير جزيي دانشآموزان عملكرد ارزشيابي
سيستم هر ارزشيابي روند كه است بديهي.است آموزشي هرنظام
و ساختار اهداف ، چون عواملي با مستقيم رابطهاي آموزشي
و بازخوردها دريافت براي ارزشيابي همچنين.دارد آن اجزاي
مقاله اين در.است ضروري بسيار امري دستگاه عملكرد تحليل
كشور دبيرستانهاي در رايج نظام بررسي با تا است شده سعي
نكات تبيين ضمن حلي ، علامه دبيرستان به ويژه نگاهي با و
ناكارآمديهاي براي مناسبتتري حل راه آن ، قوت يا و ضعف
ملي سازمان نظارت تحت دبيرستانهاي سطح در حداقل موجود
.شود ارائه درخشان استعدادهاي پرورش
با متوسطه آموزشي نظام جديدترين كه است سال دو به نزديك
و آموزش وزارت سوي از عالي آموزش نظام از الگوبرداري
مطرح ارزشيابي بخش دراست اجرا حال در كشور در پرورش
دو به را تحصيلي سال كل كه - نوپا سيستم اين در شده
تعيين واحدهايي تعداد درس هر براي - ميكند تقسيم نيمسال
دانشگاهي نظامهاي در آن واقعي تعريف بهرغم كه ميشود
مربوطه درس نمره ، اهميت ضريب تنها است ، درس حجم مبين كه
با درس هر نمره همچنين.است دانشآموز كارنامه در
اول ، پاياني اول ، مستمر به موسوم نمراتي ميانگين محاسبه
بهدست و 6 ، 1 ، 2 ضريبهاي 1 با نهايي و دوم مستمر
.ميآيد
كه است موضوعي كشور ، آموزشي نظام مختلف شئون بررسي و نقد
مشغول خود به را آموزش و فرهنگ عرصه صاحبنظران هرازگاهي
- تخصصي بحثهاي اين جداي است ، كوشيده حاضر مقاله.ميكند
قرار هم پرورش و آموزش متوليان توجه مورد ظاهرا كه
اين ارزشگذاري امر دانشآموز ، يك نگاه از - نميگيرد
.دهد قرار نقد مورد را نظام
عملكرد ارزشيابي و نمره دريافت 80 اول ، اساسي نكته
20) است درس يك تنها براي از 200 عددي براساس دانشآموز
دوم مستمر نمره اول ، 20 پاياني نمره ول ، 40 ا مستمر نمره
و رايج نمرههاي جزء احتساب با كه (پاياني نمره و 120
واحد به 800 نمره./و 75./و 5/ يعني 25 قبول قابل
ميدهد اجازه خود به نظام اين ديگر تعبير به.ميرسد
تفاوتي با درس يك حيطه در فقط هم آن را دانشآموزان
ارائه در نظام اين يعنيكند طبقهبندي./.معادل 25
واحد كوچكترين) كوانتاي (كارنامه) عملكرد گزارش
.ميدهد قرار./.را 25 خود (معنيدار
دادن قرار همچنين و رايج امتحانات كيفيت با راستي به آيا
داده توضيح بيشتر بعدا كه) مستمر عنوان به نمراتي
كسي چه كرد؟ صادر دقت اين با نمرهاي ميتوان (ميشود
در نمرهاي نظام 4 اين با كه را دانشآموز دو ميتواند
همين حيطه در دارند ، اختلاف هم با./.تنها 25 كار پايان
درس يك براي تنها عدد اين كند؟ ارزيابي متفاوت درس ، يك
متفاوت دروس بخواهيم اگر كه است روشن و است شده محاسبه
به دهيم ، قرار توجه مورد را كدام هر واحدهاي تعداد با
تفاوت يافتن ديگر كه بهطوري ميرسيم ، كوچكتر بسيار عددي
آرمانيترين توسط را اختلاف مقدار آن با دانشآموز دو
.شمرد بيمعني بايد نيز را امتحانات سيستم
غيرقابل مشكلات بروز باعث ساختار اين در بيهوده دقت اين
كه حلي علامه مانند محيطهايي در ويژه به جبراني
است ، نامحسوس بسيار دانشآموزان ميان واقعي اختلافات
معدل براي و درس هر براي رتبه شدن قائل همچنين.ميشود
تشديد باعث نامعقول دقت اين با نمره همين براساس نهايي
اصليترين و اولين كاذب رقابتهاي.ميشود مشكلات اين
رقابتها اين كه است روشن.است رتبهبنديها اين مولود
مشاوران حتي و خانوادهها توسط معمولا كه - مدرسه سطح در
فراواني رواني آسيبهاي ميتواند - ميشود زده دامن هم
فرد ، تحصيلي سطح از صرفنظر.كند تحميل دانشآموزان بر را
موضوع به شدت به كه كساني براي غيرعلمي مقايسه همين
احساس نوعي يافتن رشد باعث هستند ، حساس خود تحصيل
.ميشود دانشآموزان در كاذب عقبماندگي
رتبهبندي نوع اين از مستقيم بهطور كه مشكلاتي بر علاوه
ريشههاي ميتوان دقيقتر ، نگاهي با ميآيند ، بهوجود
جدال شدن جايگزين.يافت موضوع اين در نيز را ديگري مسايل
است مشكلات گونه اين از علمآموزي و علمي همكاري با علمي
حلي علامه دبيرستان تحصيلي فضاي نقاط از بسياري در كه
تبديل گلادياتورهايي به دانشآموزاناست مشاهده قابل
رواني بقاي براي خود فطري و باطني ميل رغم به كه شدهاند
تعابير شايد.ميجنگند يكديگر با رتبهگيري ، عرصه اين در
كسب آيا اما آيد ، نظر به غيرمتعارف كمي گلادياتور و جنگ
شد گفته آنچه طبق كه - آن اجزاي ريزترين در هم آن نمره
همه گذاشتن زيرپا قيمت به - است موثر نهايي رتبه در
رسم از دور چيزي است ، استوار آن بر علم كه ارزشهايي
سطوح در ويژه به ارزشي نظام اين در آيا است؟ گلادياتورها
حل به كمك كه يافت را كساني ميتوان راحتي به بالاتر
ديگران علم بيابند؟ خود شخصيت در را ديگران علمي مشكلات
آيا ;نباشد من رتبه براي خطري كه است ارتقا قابل حدي تا
راهنماي دانشآموزان ، از توجهي قابل جمع براي انديشه اين
نيست؟ عمل
نمرات كارنامه ازارائه پس دوستان از يكي سخن كردن فراموش
بحث نمرات اين مورد در ادامه در) دوم مستمر به موسوم
كه او.است دشوار بسيار نگارنده براي (شد خواهد بيشتري
ورود متعدد خطاهاي وجود با را خود رتبه كارنامه اين در
رتبه به نسبت - شد اصلاح سادگي به بعدها كه - دادهها
كه كرد بيان بود ، ديده پايينتر پله تنها 8 قبل ترم
بيانش.مينگرند او به ديگري چشم به خانه در امروز
او كه كند تصور نميتوانست هيچكس كه بود غمناك آنقدر
تا شكست كاذب احساس اين.است آورده را سخن اين مزاح به
دهد؟ تغيير را دانشآموز يك تحصيلي رفتار ميتواند حد چه
خشنتر گلادياتورها جنگ اين در را او كه است اين جز آيا
و آمده خود به آنكه خيال ميسازدبه بيرحمتر و
متوجه كسي راستي به كند؟ جلوگيري تحصيلي افت از ميخواهد
اين در شدن غرق به محكوم دانشآموزان چگونه كه نميشود
كه كرد پيدا ميتوان را كسي كمتر تقريبا گردابهستند ،
خانوادهها بيشك كه - دبيرستان بر حاكم جو به توجه با
و عميق درياي اين از - است داده قرار تاثير تحت هم را
.باشد رهانيده را خود آلوده
نكات نظام ، اين بيمعني دقت و رتبهها مسئله از جداي
و آنها ضرايب و نمرهاي ارزشيابي 4 نفس در نيز ديگري
ناگفته... و دروس براي ضريب شدن قائل باب در همچنين
با نمراتي درس هر براي شد اشاره كه همانطور.ماندهاست
قرار نهايي و دوم مستمر اول ، پاياني اول ، مستمر عناوين
خود مباحث ، اين به مربوط آييننامههاي.ميشود داده
نظام اين ساختار در.هستند توجهي قابل تناقضات داراي
از معلم شخصي برداشت مستمر نمره دو كه است شده پيشبيني
نيز ترم دو پاياني نمرات و هستند دانشآموز وضعيت
هر نهايي امتحانهاي برگه براساس معلم كه هستند نمرهاي
مستمر نمرات بررسي ، شايسته نكته اولين.ميشود قائل ترم
و معلمان از يك هر براي تحصيلي سال طول در كه است
و بوده ذهن در كارنامه بخش اين از متفاوت تعبيري مشاوران
تعابير اين با را خود بايد هرحال به نيز دانشآموزان
را مستمر نمره معلمان از برخي.كنند سازگار متفاوت
و ميكردند قلمداد دانشآموز نيمسال يك كار از برآيندي
پايان در ميبايست نمره اين كه داشتند اعتقاد رو اين از
امتحان برگه نمره تنها را آن ديگر برخي.شود داده سال
برگزار بار يك فقط ترم يك طول در معمولا كه - كلاسي
و معلم شخصي برداشت را آن گروهي ميدانستند ، -ميشد
دبير شخصي برداشت و كلاسي نمرات از تلفيقي را آن گروهي
براساس را نمرهها اين هم اساتيد از عدهاي و ميخواندند
اصرار ميان اين در.ميكردند محاسبه پاياني برگه نمره
ميانه در نمرات اين از شدن مطلع در هم پايه مشاوران
ارائه لزوم همچنيناست توجه قابل نيز تحصيلي نيمسال
نمرات براي (... و رتبه) قبلي مشخصات همان با كارنامه
.نميشود احساس چندان نيز مستمر
ساختار بيان با مستمر ، نمرات اين نفس در موجود تناقض
پاياني نمرههاي مبحث درشد خواهد روشنتر پاياني نمرات
آييننامه واقع در.است آن در معلم نقش نكته مهمترين
باشيم معتقد اگر.باشد داشته باب اين در نظري نميتواند
به توجه با را دانشآموزان برگه نمره ميتواند دبير كه
تشريفات ديگر كند ، زياد يا و كم وي تحصيلي عملكرد
نمرات براي (معنوي هم و مادي هزينههاي هم) هزينهآور
كه آنرو از هم اين خلاف نظر در.دارد معنايي چه مستمر
استاندارد امتحان سئوالات طرح و امتحاني اوراق تصحيح
برگه نمره كه كرد اجبار دبيري به ميتوان چگونه نيست ،
وجود كنترلي هيچ حاليكه در ندهد ، تغيير را دانشآموزي
نمره عنوان به را نمرهاي هر ميتوان راحتي به و ندارد
برگزاري شيوه چون واقع در داد؟ نسبت دانشآموز به پاياني
تشريفات همه اين نيست نهايي امتحانات سبك به امتحانات
موضوعيتي تحليل غيرقابل نمره زياد حجم اين و پيچيده
بدون ميرسد بهنظر كه نيز نمره اين 4 ضرايب.ندارد
به) اينگونه محاسبات سادگي براي تنها و مطالعه هيچگونه
مضاعف را مشكلات خود است شده طراحي (و 6 ، 1 ، 2 ترتيب 1
.است كرده
امتحان موضوع از معلمان تعبير تفاوتهاي ديگر نكته
مباحث از تنها امتحان اين كه معتقدند برخي.است پاياني
تدريس مباحث كليه شامل را آن ديگر برخي و است دوم نيمسال
تعداد) دروس ضرايب ميرسد نظر به همچنين.ميدانند شده
.نشدهاند انتخاب كافي دقت با نيز (واحدها
همچنين و تعابير يكسانسازي در مديريت ضعف حال هر به
نظام اين روي بر جدي مطالعه لزوم كاذب رقابتهاي مسئله
از پيروي بهانه طبيعتا.ميطلبيد موجود بحران حل جهت را
ويژه بخش در پرورش و آموزش وزارت شده تدوين عام نظام
و حلي علامه دبيرستان زيرا باشد پذيرش مورد نميتواند
كه زمينه هر در درخشان استعدادهاي پرورش ملي سازمان
خود اهداف با مغاير را پرورش و آموزش برنامههاي
و پرداختهاند آنها تغيير به مشكلي بيهيچ دانستهاند
كردن خالي شانه جهت تنها ارزشگذاري نظام اين از استفاده
مسئولان و است كارآمدتر و بهتر نظامي يافتن براي تلاش از
نظامهاي چون مناسبتري نظامهاي از استفاده فكر به بايد
تابع از علمي استفاده با (A,B,C,D,F) نمرهاي رايج 5
.باشند استاندارد توزيع
دانشآموز رحيمي ، سلماني مهدي
تيزهوشان دبيرستان اول سال
تهران حلي علامه
كتابفروشيها پيشخوان روي
هويدا معماي
انتشارات:ناشر /ميلاني عباس دكتر:مترجم و نويسنده
رقعي ، قطع /سوم 1380 و دوم اول ، چاپ اختران ، و آتيه
. صفحه تومان ، 565 قيمت4000 /روكش با گالينگور
در شاخص نگاريهاي تك از يكي بايد را "هويدا معماي" كتاب
محقق و نويسنده.آورد شمار به معاصر تاريخنگاري حوزه
و كمترين به يافتن دست براي حدود 6سال اثر ، اين
نهاده انرژي و وقت كتابش ، موضوع درباره اطلاعات كوچكترين
شده ، كارگرفته به كتاب اين در كه توجهي قابل شيوهاست
يافتن...و گوناگون منابع مراجعهبه متعدد ، مصاحبههاي
ميتوانست كه است فردي هر از اول درجه اطلاعات و اسناد
.بدهد نويسنده به را اطلاعاتي كمترين
زندگي شناسي آسيب خود ، به مبسوط مقدمه در نويسنده
درباره تكنگاري اصولا و خاطرهنگاري و نامهنويسي
خوبي به را آن موانع و پرداخته سياسي مشهور شخصيتهاي
كتاب اين در تحقيقياش شيوه درباره وي.است برشمرده
كارم شيوه.بود تاييدش نه او ، تكذيب نه مرادم":ميگويد
ميخواستم.درآمد كار از دشوار عمل در ولي ساده اصل در
يا خودم ، ازپيشداوريهاي بيپروا را ، زندگياش حقيقت
دلزدگيهاي و دلبستگيها يا ايران ، جامعه رايج قضاوتهاي
را كارم اصلي مبناي.بازگويم و بشناسم دشمنانش ، و دوستان
در گاه هر.دادم قرار دولتي آرشيوهاي رسمي اسناد بر
علني هنوز مهم اسناد يا نداشت ، وجود معتبر سندي موردي
دو به نيز و دوران آن شخصيتهاي با مصاحبه به بود ، نشده
از نفر از 130 بيش باكردم تكيه موجود شفاهي تاريخ
.كردم مصاحبه هويدا همكاران و اقوام دشمنان ، و دوستان
حرف هيچ كه گذاشتم براين را اصل كار اوان از اما...
كتاب در دومي مستقل منبع سوي از آن تاييد را ، بدون مهمي
مهم و خاص دورههاي كه اثر اين حال هر در "..و نكنم نقل
مورخان براي ميتواند دربرميگيرد ، را ايران تاريخ از
و اصطلاحتاريخنگاري در كه !مورخاني از برخي نيز و جوان
نام "قيچي و چسب" مورخان اتكينسون پروفسور قول به
حسرتشان و حسادت اسباب البته و باشد آموزنده گرفتهاند ،
كتاب نثر و شده تدوين فصل در 16 كتاب.سازد فراهم هم را
و 16 اول فصلهاي در و است شده دلنشينويراستاري
حتي است ، كوشيده تمام دقت با نويسندهاست تكاندهنده
با و بنگرد زاويه چند از را بياهميت و فرعي موضوعات
دست واقعيات به كتبي و شفاهي اظهارات گذاشتن هم كنار
.يابد
وار
صفحه ، 200/اول ، 79 چاپ /مولف:ناشر /اليما بنوار:نوشته
.تومان 2000/نسخه 3000/مصور
و تاريخ ادبيات ، زبان ، باره در اطلاعاتي حاوي كتاب اين
.است بختياري قوم فرهنگ
مستعمره آخرين
اول ، 3000 چاپ/پژوهنده انتشارات /اليما بنوار:نوشته
.تومان 750/نسخه
.است شده نوشته تركيه كردستان بحران باره در كتاب اين
بده من به را دستت
/اول ، 79 چاپ /دادار پژوهش و نشر /فيضي ميترا:تاليف
.تومان 500/نسخه 1500
هميشه دروازههاي آسمانبر سقف از بود ، باران ريختن مثل
خيس ما دنياي آن از بعد چون.ما قلب باز هميشه يا بسته
يكي فردا و امروز مثل.باشيم هم مثل كه بهتر همان.شد
.شدن
. است احساسي اي فيلمنامه حاوي كتاب اين
ممنوع قشلاق پل حريم در بنا هرگونه احداث
شد
قشلاق پل حفاظتي ضوابط و حريم حدود:فرهنگي علمي گروه
به سنندج جاده كيلومتري پنج در واقع زنديه دوره به مربوط
تخريب به منجر كه اقدامي گونه هر ممنوعيت جمله از همدان
.شد تعيين شود اثر اين
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
و احيا مرمتي ، حفاظتي ، طرحهاي گونه هر بر نظارت و تصويب
اين انحصار در اثر عرصه در دخالت گونه هر نيز و ساماندهي
.است سازمان
از اعم عمراني فعاليت هرگونه شده تعيين ضوابط براساس
و معابر تعريض و جاده و پل احداث شهري ، تاسيسات احداث
با سبز فضاي طرحهاي اجراي و منظر طراحي محوطهسازي ، نيز
.بود خواهد اجرا قابل فرهنگي ميراث سازمان نظارت و تاييد
ريختن نيز و پل روي از موتوري نقليه وسايل گونه هر تردد
و بنيان به آسيبرساندن موجب كه شيميايي آلايندههاي
.است ممنوع شود اثر پايههاي
ساروج مانند سختي ملات از زند خان كريم زمان در قشلاق پل
متر عرض 5 به كوچك چشمه چهار و بزرگ دهانه دو از و بنا
موجگيرهايي داراي پل پايههاي طرف دو.است شده تشكيل
.است جنوب در مدور و شمال در شكل مثلثي
پايههاي در و پل جنوب سمت در مرمر سنگ از نبشته سنگ دو
بزرگتر نبشته سنگ كه شده نصب راست سمت از سوم و دوم
تاريخ داراي كوچك نبشته سنگ و ق _ه تاريخ 1184 داراي
.است ق _ه 1334
صفويه ، دوره به مربوط عمر مقبره و مسجد است گفتني
واقع قاجار دوره از باقيمانده بنايي خاتون هاجر امامزاده
دوره به مربوط قدمتي با منار دو مسجد نيز و سنندج در
شمارههاي 2615 ، 2770 با ترتيب به كه سقز در واقع افشار
با همزمان رسيدهاند ثبت به ملي آثار فهرست در و 2600
به منجر اقدام هرگونه ممنوعيت و حريم تعيين اثر اين
.است شده اعلام ممنوع آثار اين تخريب
در ايران رياضي المپياد دانشآموزي تيم
گرفت قرار
جهان هفدهم رده
روسيه ، جملهچين ، از كشور علمي 83 رقابت اين در
داشتند حضور ژاپن و آمريكا
رياضي المپياد دانشآموزي تيم:فرهنگي علمي گروه
با رياضي جهاني المپياد دومين و چهل در كشورمان
هفدهم رده در برنز چهار و نقره مدال دو به دستيابي
.گرفت قرار جهان
كشور در جاري تيرماه تا 19 از 10 كه المپياد اين در
به جعفريان امين و ستايش ايمان شد ، برگزار آمريكا
سيد فروغي ، حميد تركماني ، احمدپور سيامك و نقره مدال
مدال به ميرصادقي حاجي ميراميد و موسوي حسين محمد
.يافتند دست برنز
به كه داشتند حضور كشور علمي 83 رقابت اين در
بلغارستان ، آمريكا ، روسيه ، چين ، تيمهاي ترتيب
.كردند كسب مقام ژاپن و قزاقستان
روز جوان دانشپژوهان باشگاه رئيس ميرزايي حسين
المپياد تيم توسط رده اين كسب خصوص در پنجشنبه
كميته:گفت ايرنا فرهنگي خبرنگار به كشورمان ، رياضي
بررسي براي جوان پژوهان دانش باشگاه در ويژهاي
بررسيهاي نتايج و شده تشكيل امر اين علل
اعلام آتي هفته شنبه روز كميته اين كارشناسانه
.خواهدشد
هنرمندان جاودانگي رمز:مهاجراني دكتر
است
كمال سوي به حركت
گفتوگوي و صلح فرهنگ ، بزرگ نمايشگاه:علميفرهنگي گروه
رئيس مهاجراني دكتر حضور با مراسمي طي ديروز تمدنها
ويوليني گاليلو دكتر تمدنها ، گفتوگوي بينالمللي مركز
در يونيسف رئيس ديالو سليمان دكتر يونسكو ، نمايندگي رئيس
در سياسي و فرهنگي شخصيتهاي از جمعي نيز و ايران
.شد برگزار آزاد دانشگاه
تمدنها گفتوگوي بينالمللي مركز رئيس مهاجراني ، دكتر
هستيم ، جمع اين در كه ما همه:گفت اختتاميه مراسم در
و كسي چه اما كرد ، نخواهيم زندگي زمين اين روي بر روزي
ماند؟ خواهد باقي چيزي چه
را دغدغه اين هميشه انسان كه نيست ترديدي:داد ادامه وي
.كند پيدا آن براي راهي تا است داشته باقيماندن براي
سليقههايي مهمترين از يكي راه جستجوي باقيماندن ، براي
.كند انتخاب آنرا ميتواند انسان كه است
هنر ، بقاي و هنرمندان جاودانگي رمز:داشت اظهار مهاجراني
امور دنبال به كه است كسي هنرمند.است كمال سوي به حركت
تكيه فناپذير و سطحي امور به و ميشتابد پايدار و باقي
.نميزند
چهبسا:افزود تمدنها گفتوگوي بينالمللي مركز رئيس
فراواني شهرت ظاهر در جامعه در كه هستند و بودند افرادي
در.شدهاند فراموش بهزودي زمان گذر در اما داشتهاند
اما نداشتند شهرتي اصلا خود دوره در هم كساني مقابل
.ماندند زنده سال هزاران و نشدهاند فراموش هيچگاه
به دارد علاقه كه است انسان روح گرايش اينكه بيان با وي
است كسي هنرمند:داشت اظهار شود ، داده پيوند پايدار امري
جهت در هنرمند ;ميكند شناسايي را پايدار امري يك كه
.است باقي امري شناسايي
ميروند و ميآيند كه هستند انسانهايي:داد ادامه وي
كه است كسي هنرمند.ندارند ديگران زندگي در تاثيري اما
زندگي يكبار جاي به و كند تكرار را خودش زندگي ميتواند
.ميكند زندگي بار چند كردن ،
مركز توسط برتر ، اثر پنج به مراسم پايان در است گفتني
به و آزادي بهار سكه يك تمدنها گفتوگوي بينالمللي
.شد اعطاء تقدير لوح شركتكنندگان كليه
آزمون داوطلب ميليون يك از بيش حضور با
شد برگزار اسلامي آزاد
دانشگاه سراسري
سال غيرپزشكي رشتههاي سراسري آزمون:فرهنگي علمي گروه
به تير و 22 روزهاي 21 عصر و صبح اسلامي آزاد دانشگاه 80
.شد برگزار كشور سراسر در همزمان طور
زبانهاي كشاورزي ، و تجربي علوم گروه چهار در آزمون اين
برگزار انساني علوم و مهندسي و فني و رياضي هنر ، و خارجي
يك حضور با اسلامي آزاد دانشگاه سراسري آزمون.شد
سراسر در دانشگاهي واحد در 126 داوطلب هزار ميليونو45
جمعه و پنجشنبه روزهاي در كشور از خارج حوزه و 10 كشور
.شد برگزار
|