شوراي دبيركل عزيززاده هادي با گفتوگو
اجراي براي مديران:پرورش و آموزش عالي
!نيستند آماده محوري مدرسه طرح
جنبشهاي:علوم وزارت حراست كل مدير
نيستند دانشجوييبرانداز
مدارا و صلح ، مهر جاي به:مهاجراني دكتر
هستيم پرخاشگري و خشونت شاهد
دانشگاهها معلماندر تحصيل ادامه
در تمدنها گفتوگوي جهاني نمايشگاه
اصفهان
سهترمي كشور دانشگاههاي آموزشي نظام
ميشود
مجامع دفتر حضور از كشور نشر صنعت
است نبرده سودي ارشاد وزارت فرهنگي
شوراي دبيركل عزيززاده هادي با گفتوگو
اجراي براي مديران:وپرورش آموزش عالي
!نيستند آماده محوري مدرسه طرح
در محوري مدرسه سياست اجراي از كه است سالي چند ;اشاره
نام اساسي طرحهاي از يكي بهعنوان كشور ، پرورش و آموزش
در ايران امروز پرورش و آموزش در كه سياستي ;ميشود برده
كشور ، پرورش و آموزش ساختار به توجه با و است راه آغاز
نيازمند و دارد كامل پختگي به رسيدن تا زيادي راه هنوز
مدرسهمحوري سياست درباره.است همهجانبه و عميق مطالعات
طرح اين اجراي روي پيش مشكلات و ايران پرورش و آموزش در
و آموزش عالي شوراي دبيركل عزيززاده هادي بامهندس
.ميآيد پي در كه دادهايم صورت گفتوگويي پرورش
اميرشاهي افشين سيد:از گفتوگو
پرورش و آموزش مسئولان تاكيد شاهد كه است سالي چند *
مقام در و عمل در كه آن با بودهايم ، مدرسهمحوري درخصوص
مدرسهمحوري اصلا.است پذيرفته صورت كاري اجراكمتر
چيست؟ پرورش و آموزش نظر مورد
آن ولياست شده ارائه متعددي تعاريف محوري مدرسه براي -
مديريت يا مدرسهمحوري" كه اين است جامعتر كه چيزي
اهداف به دسترسي تسهيل براي اساسي راهبردي ،"مدرسهمحور
اختيارات از بخشي واگذاري ازطريق تحصيلي دورههاي
.است مدارس اركان به تصميمگيري
.است شده لحاظ نيز مدارس اجرايي آئيننامه در تعريف اين
شامل كه پذيرد صورت مختلف كار چند بايد تعريف اين با
اختيارات و مدارس اركان تحصيلي ، دورههاي اهداف شدن مشخص
به تحصيلي دورههاي اهداف حاضر حال در.است تصميمگيري
براساس نيز مدارس اركان.است شده تهيه مصوب صورت
مدير شامل كه شده مشخص مدارس جديد اجرايي آئيننامه
مربيان و اوليا انجمن معلمان ، شوراي مدرسه ، شوراي مدرسه ،
زمينه نيز ساختاري لحاظ از.است دانشآموزان شوراي و
نكته تنها.است شده فراهم مدرسهمحوري بحث براي لازم
و است"تصميمگيري اختيارات" مسئله به مربوط باقيمانده
زمينههاي داد؟در مدارس به بايد اختياراتي چه كه اين
بايد نيز انساني نيروهاي و درسي برنامههاي بودجهريزي ،
در.دارند اختياراتي چه مدرسهها مديران كه شود مشخص
است شده اجرا آزمايشي طور به كه مدارس اجرايي آئيننامه
درآمده قانون و قطعي صورت به نيز هماكنون البته و
.است شده گرفته درنظر مدارس براي اختياراتي
كه بود مطرح مسئله اين پرورش و آموزش عالي شوراي در
تصويب قطعي صورت به را "اركان" و "اهداف" بحث ميتوانيم
واگذار مدارس به تدريج به بايد را اختيارات ولي كنيم ،
نوع چه مدارس كه اين مورد در لازم بررسيهاي بايد.كرد
به و پذيرد صورت دارند كارهايي نوع چه براي آمادگيهايي
اجرايي آئيننامه در.شود داده آنها به اختياراتي مرور
انجام متمركز صورت به كارها كه گذشته به نسبت مدارس
اين البته.است شده تفويض جديد اختيارات از بخشي ميشد ،
هم ناچيز اختيار تفويض همين ولي است كم خيلي اختيارات
در حتي.است نشده اجرا مطلوب صورت به ما بررسيهاي طبق
سلب مديران از اختيارات اين واگذاري نيز مناطق از برخي
بر پرورش و آموزش وزارت نظارت به هم مسئله اين.است شده
مسئول مديران بيشتر كردن آگاه مسئله نيز و مدارس روي
.برميگردد مدارس
"شود تفويض مدارس به تدريج به بايد اختيارات" گفتيد شما *
به جديد اختيارات واگذاري با همزمان بايد كه است طبيعي
براي پرورش و آموزش در نيز تغييراتي پرورش ، و آموزش
اين كنار در آيا.شود سياستاعمال اين با هماهنگي
متمركز نظام در هم تغييري اختيارات ، تدريجي واگذاري
و آموزش ادارات مثلا تا ميپذيرد صورت پرورش و آموزش
و نكنند مقاومت اختيارات تفويض از بخشي مقابل در پرورش
كنند؟ عمل پرورش و آموزش در آنها با هماهنگ يا
يعني.است موضوع همين نيز محوري مدرسه اصلي ، مشكل-
در آن منشا قبلا كه ميشود واگذار مدارس به اختياراتي
كه كساني كه است طبيعي است بوده استانها در يا و مركز
.ميكنند مقاومت ميدهند ، دست از را اختياراتشان
آموزش مراكز و استانها ستادها ، از ما را مقاومت بيشترين
پس كه است اين ميدهيم انجام ما كه كاريداريم پرورش و
به را مصوبات از رونوشتي بلافاصله اختيارات واگذاري از
كه اين براي لازم بررسيهاي تا ميدهيم تشكيلات دفتر
صورت شود ، حذف پستهايي چه اختيارات واگذاري با متناسب
به مربوط اختيارات شايد نشود ، حذف پستها اين اگر.پذيرد
وقتي كه است اين من تصور.برگردد اولش جاي به نيز پست آن
تشكيلات سيستم در چندان ميكنيم واگذار اختيارات حدي تا
حد يك از اگر ولي نميگذارد ، اثر استان و منطقه ستاد ،
به و شود بازنگري بايد هم ستادي حوزه سيستم كل شد بيشتر
يك يعني.هستيم كار شروع در فعلا ما.درآيد ديگري شكل
حوزه در مثلا.است شده واگذار جزيي اختيارات سري
است ، نشده داده مدارس به زيادي اختيارات درسي ، برنامههاي
آئيننامه ماده99 حد در يا برنامهها فوق حوزه در مگر
بودجهبندي تدريس ، روشهاي در معلمان كه مدارس اجرايي
عالي شوراي مصوبات رعايت با امتحانات و درسي كتابهاي
برنامهريزي حوزه در اگر.دارند عمل آزادي پرورش و آموزش
تشكيلات طبيعي طور به بدهيم ، وسيعتري اختيارات درسي
ميتوان حدي يك تا بنابراين.شود عوض بايد ستادي حوزه
اختيار واگذاري.كشيد پيش را اختيارات واگذاري موضوع
ستادي حوزه تشكيلات در بازنگري به نياز آن ، از بيشتر
نرسيدهايم مرحله آن به هنوز مادارد مناطق و استانها
كاري چنين قطع طور به محوري مدرسه بحث ادامه در ولي
.است ضروري
مدرسه مدير محوري ، مدرسه بحث در عامل مهمترين شايد *
تواناييهاي از بايد كه اين بر علاوه مدير چون.باشد
با بتواند ميبايست باشد برخوردار مدرسه اداره براي لازم
مانند ، ميكند پيدا بيشتري استقلال كه وقتي مدرسه شركاي
نهادهاي و سازمانها دانشآموزان ، والدين پرورش ، و آموزش
و بالا توانايي امر اين.كند برقرار مناسبي ارتباط محلي
كه ميرسد نظر به حاضر حال درميخواهد ويژهاي قابليت
مدرسه مديران پرورش ، و آموزش در موجود سازماني هرم در
به مدرسهمحوري بحث اگرهستند سطح پايينترين در
نيز مدارس مديران طبع به شود محقق است شايسته كه گونهاي
اين در را مهمتري جاي و ميكنند پيدا ساختاري ارتقاء
بحث براي ما مديران حاضر حال در آيا.ميكنند كسب شاخه
چه اساسا و هستند برخوردار لازم توانايي از محوري مدرسه
است؟ شده پيشبيني آنان آموزش براي برنامههايي
به معتقد خودش كه مديري و است مهمي نكته مسئله اين -
اجرا را طرحمدرسهمحوري نميتواند نباشد ، محوري مدرسه
تشكيل را مدرسه شوراي و اركان بايد محور مدرسه مدير.كند
مشاركتدانشآموزان ، با بايد را تصميمگيريها.دهد
بايد جلسات اداري سيستم حتي.دهد انجام معلمان اولياءو
.درآيد صورتاقناعي به تصميمگيريها كه باشد گونهاي به
مدير ، در نقش":ميگويد كه هست تعبيري زمينه اين در
به آموزشيتبديل رهبري از مدرسهمحوري مبتنيبر سياست
هنوزدربحث ما ".ميشود موسيقي اركستر گروه يك رهبري
رهبريكه نوع آن به برسد چه داريم ، مشكل رهبريآموزشي
بايد مدير چون.است شده تشبيه اركستر گروه رهبري به
كند هماهنگ را آنها مختلف ، تخصصهاي با كار ضمن بتواند
چنين به ما.كند خلق جديدي بتوانداثر نيز درنهايت و
درباره نيز مساله اين موازات به داريم ، نياز مديراني
ميتواند كسي مثلاچه.ميكنيم بحث مديران ويژگيهاي
مدارس ، اجرايي زمينهآئيننامه اين باشد؟در مدرسه مدير
عالي شوراي براساسمصوبه را انتصابمديران شرايط
شرايط آئيننامه اين دراست كرده مشخص پرورش و آموزش
ومانند نصبآنها و عزل چگونگي مديران ، عموميواختصاصي
بحث به توجه با آئيننامه اين.است شده مشخص موارد اين
پيشنويس.است بازنگري محوردرحال مديريتمدرسه
عالي شوراي در وبايد است شده آماده هم جديد آئيننامه
آن در تغييراتيكه با متناسب تا شود مطرح پرورش و آموزش
طرف از.كند تغيير هم مديران انتخاب شرايط ايجادميشود ،
مدارس مديران مثلا كه دادهايم ديگربررسيهاييصورت
در سبكمديريت و ميكنند اموري چه صرف را خود وقت
مديرانمدارس اصلا و است؟ صورتي چه به كشور مدارس
شود؟ آنهاواگذار به كارهايي چه انتظاردارند
تقريبا دراختيار كه پرسشنامهاي در كه بدانيد است جالب
در مدارس مديران وقت بيشترين گرفت ، مدرسهقرار مدير 500
در شركت به كردند مشخص پرسشنامه در كه اولويتاصلي
مشغله آنبيشترين از بعد.گذرد پرورشمي و آموزش جلسات
تنظيم مثل رسميمدرسه مدارك اسنادو بر نظارت مديران
پاسخگويي و آمار دفتر امتحانات ، دفتر مانند اسنادرسمي
به پاسخگويي نيز بعدي اولويت در.است اداري نامههاي به
نظارتبر آن از پس.است شده رجوععنوان ارباب
دانشآموزان كردنبا صحبت فيزيكيساختمان ، جنبههاي
لحاظ از كه دانشآموزاني طور همين و درسي لحاظ از ضعيف
ومعلمان والدين با وگو گفت و بحث و دارند مشكل اخلاقي
آخر درمراحل.دارد قرار بعدي اولويتهاي دانشآموزاندر
مدرسه براي آموزشي كمك تهيهمواد نيز پرسشنامهها اين
براي برنامهريزي آن ، نظاير و فيلم ، كتاب مانند
و معلمان آموزش آموزان ، مدرسهدانش از خارج فعاليتهاي
كه شدهاست ذكر عنواناموري آموزانبه دانش اولياء
.ميپردازند آن به آخر اولويتهاي در مدرسهها مديران
بيشتردرگير مديرانما حاضر حال ميدهددر نشان امر اين
كه مهمتري امور به را كمتري وقت و هستند جزيي مسائل
شايد.ميدهند است ، اختصاص بيشتري وتوجه وقت نيازمند
اولويتهاي تا كنيم كاري كه باشد اين ما مهمترينبرنامه
از پرسشنامه اين در.كند تغيير كارهايشان براي مديران
به بايد كارهايي چه شما نظر به كه است شده سوال مديران
آمد دست به نتيجه اين جمعبندي يك در شود؟ واگذار مدارس
كه چيزهايي آن يعني.نميخواهند اساسي اختيارات آنها كه
در مدرسه ماننددخالت است مطرح مدرسهمحوري بحث در
و وتامينحقوقآنها معلمان استخدام برنامهريزيدرسي ،
و نيست مدرسهها مديران درخواستهاي جزو مهم مسائل ساير
دنبال بلكه نميخواهند ، را ازاختيارات بسياري واقع در
وظائفي همين انجام راه سر بر كه موانعي آن هستندكه اين
خواسته اولين.شود رفع است شده واگذار آنها عهده به كه
تجهيز شرايط يا مدرسه تعميراتي بودجه كه بود اين آنها
طور به كه اين جاي به تا يابد اختصاص خودشان به مدرسه
پول شود ، خريداري نيمكت و ميز و آزمايشگاهي وسايل متمركز
ضروري نيازشانلوازم ومتناسببا باشد خودشان دست در
پاييني سطح اختياراتخيلي بنابراين.كنند فراهم را
هنوز مدارس مديران كه ميدهد نشان امر اين و ميخواهند
را محوري مدرسه بحث اساسيدر تغييرات براي لازم آمادگي
.ندارند
تفويض مدارس مديران به مروراختيارات به اگر ولي *
بيشتري شايداختيارات و ميكنند رشد هم شودآنها
ايناستكه امر اين لازمه البته و كنند درخواست
نيست؟ طور اين آيا.كند پيدا تواناييهايشانارتقا
مدارس مديران اختياربيشتريبه طورطبيعياگر به -
موازي بايد واقع در.رشدميكنند هم آنها شود ، واگذار
و ببينند را لازم آموزشهاي بايد طرف يك از يعني شود ، كار
به بايد.شود عوض مديران انتخاب شرايط بايد ديگر طرف از
ندارند شدن مدير براي را شرايط حداقل كه كساني جاي
.جايگزينشوند ديگري مديران
ياد آنها مديران به اختيارات واگذاري با واقع در
جديدتري اختيارات ودرخواست ميكنند تمرين و ميگيرند
هميشهاين.باشد مناسبتر شيوه اين شايد.كرد خواهند
او به بعد دهيم آموزش را مدير اول داردكه وجود بحث
.بالعكس يا دهيم اختيار
مديران اگرموثرتراست هم بحثبا دو منهر نظر به
دهيم چيست ، آموزش اصلانميدانند چيزيكه براي را
اختيارات تدريجي صورت به اگر ولي موثرنباشد ، خيلي شايد
اختيارات همين متناسببا نيز مديران و كنيم واگذار را
.داشت خواهد ببينند ، تاثيربيشتري آموزش و كنند تمرين
جديدتري اختيارات كنيمو شناسايي دائم بايد ما بنابراين
.اعتمادكنيم مديران به بايد واقع در.واگذاركنيم
آنها به اختياراتبيشتر عليرغمتفويض مديران اگر *
كرد؟ بايد چه برنيامدند عهدهكار واز كردند اشتباه
خطاهاكم ميزان باشد تدريجي اختيارات واگذاري اگر -
اضافه مدارس اختيارات به مورد سه سالدو هر ميشود ، يعني
وقتي بپذيريمكه را اصل اين بايد حال هر به ولي ميكنيم
در.هست اشتباه هميشهامكان ميشود ، اختياريواگذار
بالا رده مختلفومسئولين شوراهاي اخير سال اين 20
اشتباهاتشان نگران هم خيلي و اشتباهاتيكردهاند
مدرسهممكن مدير كه ميشود مطرح وقتي ولي نبودهاند ،
مورد در چرا ما.ميآيد پيش كند ، نگراني اشتباه است
درباره ولي داريم ، كردن اشتباه حق كه ميپذيريم خودمان
.كند اشتباه دارد حق نيز او كه نميپذيريم مدرسه مدير
مدرسهانجام شوراي مدرسهو مدير كه همينطوراشتباهي
جمعي صورت اگرتصميمگيريبه كه اين ضمن.ميدهد
.بود خواهد كمتر بسيار آن منفي آثار باشد
از متشكل ميكندكه كار مجموعهاي چوندر مدير يك*
اشتباه استكه طبيعي است ، نوجوان و زياديجوان تعداد
اين از.برميگردد جوانان مستقيمبهاين بهطور او
لازم پس.ميشود چندان مدرسهدو مدير كار حساسيت منظر
نحوه كه فراواني حساسيت به توجه با كارمدير استنحوه
صورت خطاها حداقل كه باشد صورتي به دارد درمدارس مديريت
.پذيرد
بنشينيمو درمركز محدودي تعداد يك كه ميكند فرقي چه -
.بگيرد مدرسهتصميم دريك مدير يك ويا بگيريم تصميم
ميليوندانشآموزخسارت اشتباهكنيم 20 ما اگر
شود تصميمگيري مدرسه محدود محيط در اگر حالا.ميبينند
مطرح مسايل از يكيبود خواهد كمتر هم دانشآموزان تعداد
مدرسه در كه افرادي كه است اين محوري مدرسه بحث در شده
دانشآموزان ، اولياء و مشاور مدير ، معلم ، يعني هستند
فاصله در كه كساني تا ديد خواهند بهتر را واقعيتها
كه افرادي به اگرنشستهاند مدرسهها به نسبت دورتري
شود ، داده تصميمگيري اجازه راميشناسند دانشآموزان
اين مهمتر نكته.داشت خواهد بيشتري اعتبار تصميمآنها
چه و شود اتخاذ درمدارس بايد تصميماتي نوع چه كه است
.داد آنها به ميتوان اختياراتي
واگذار مرحله به مرحله بايد اختيارات اين كه معتقديم
واگذار را برنامه فوق بحث اول ، فاز در ما مثلاشود
كه دانشآموزي اردوهاي مدارس ، داخل مسابقات بحث.كرديم
گرفته مجوز استان اداره از وبايد بود متمركز قبلا
دنبال به بايد بعد مرحله در.شد واگذار مدارس ميشدبه
ما مدارس نمونه عنوان بهرفت جديدتري اختيارات واگذاري
اين در البته دارند؟ مشاركت چقدر هزينهها تصميمگيري در
صورت به ولي است ، نگرفته صورت دقيقي محاسبه مورد
هزينه تومان صدهزار از بيشتر دانشآموز هر براي سرانگشتي
كه هزينهاي ميزان اين از كه است مطرح سوال اين.ميشود
در مقدار چه شود صرف مدرسه در دانشآموزان براي بايد
تصميمگيري مدرسه براي آن از خارج در چقدر و مدرسه داخل
هزينهها تصميمگيري درصد دو يا يك تنها شايد.شود مي
.شود مي انجام مدارس توسط
در مقدار يك كه كرد فراهم را فرصتي بايد خاطر همين به
در.شود تصميمگيري مدرسه توسط هم وبخشي مدرسه از خارج
ودر ندارند نقشي مدارس عملا درسي برنامهريزي بودجه
بحثهاي از يكي مثلا.باشند نميتوانند هم پاسخگو نتيجه
مصوبات مجري صرفا مدرسه اگر كه است اين محوري مدرسه
باشد ، نداشته تصميمگيريها در نقشي هيچ خودش و باشد
به نسبت است ممكن دانشآموزان.بود نخواهد هم پاسخگو
مطرح بايد كسي چه با ولي باشند ، معترض درسي كتاب محتواي
چون بود ، نخواهند پاسخگو سيستم دراين نيز معلمان.كنند
تنها بايد قانونا ما و ميگيرند تصميم ديگران ميگويند
در معلمان و مديران خود يعني.بدهيم درس را كتابها اين
كه ميگيرند قرار حوزهاي در بلكه نيستند ، توجيه مقام
بگيرند ، تصميم بتوانند خودشان اگر ولي.ميكنند هم نقد
مدرسه در اساسي بحثهاي از يكي.باشند هم پاسخگو بايد
بايد آن كاركنان يعني.است مدرسه بودن پاسخگو محوري ،
كه كشورهايي.است خودشان به متعلق مدرسه كه كنند احساس
محوري مدرسه كه دارند عقيده كردهاند ، اجرا را سيستم اين
معمولا و شود محقق سال دو يا يك مدت در كه نيست چيزي
يك به نياز و ميكنند مطرح را سال پانزده تا پنج بين
.دارد تدريجي و طولاني برنامه
دارد ادامه
جنبشهاي:علوم وزارت حراست كل مدير
نيستند
دانشجوييبرانداز
علوم ، وزارت حراست دفتر كل مدير:فرهنگي علمي گروه
نه اساسا دانشگاهي و دانشجو قشر:گفت فناوري و تحقيقات
ايجاد درصدد نه و هستند اسلامي جمهوري نظام براي تهديدي
.هستند جامعه و دانشگاه سطح در ناامني
از نفر از 400 بيش جمع در جمعه روز محسني علياكبر
تهديدها تمامي:كرد تصريح دانشجويي ، نشريات مسئول مديران
آن بارز نمونه كه ميشود تحميل دانشگاه محيط به خارج از
.است تيرماه 78 حادثه 18
توصيف "امن" را كشور دانشگاههاي بر حاكم كنوني فضاي وي
اگر است ، مناسبي فضاي دانشگاهها ، فضاي:داشت اظهار و كرد
.باشد داشته استمرار حاكم جو اين بگذارند برخي
مدارا و صلح ، مهر جاي به:مهاجراني دكتر
هستيم پرخاشگري
و خشونت شاهد
وگوي گفت بينالمللي مركز رئيس:فرهنگي علمي گروه
و خشونت خرد ، ترويج بهجاي ما امروزه:گفت تمدنها
.ميدهيم رواج جامعه در را پرخاشگري
درهمايش شامگاهچهارشنبه مهاجراني عطاءالله
عباسي مهمانسراي در "فردوسي حماسهجهاني ارجگزاري"
سال هزار در ملت يك كه ميشود چگونه:افزود اصفهان
اينگونه امروز و باشد "شاهنامه" مانند اثري پيششاهد
درجامعه ما:داشت اظهار ويدهد اشاعه را پرخاشگري
توهينو و خشونت شاهد مدارا و وصلح مهر جاي به
.دارد ادامه هم هنوز متاسفانه كه هستيم پرخاشگري
يك با هم بيستم قرن آستانه در ما:داد هشدار وي
اثرگذار البته و غربي قلابي فرهنگ يك هم و گرايي تحجر
كار بزرگترين:كرد خاطرنشان مهاجراني.هستيم روبرو
بود " عشق" و "خرد" عنصر دو بين دادن پيوند فردوسي ،
وي.نيست ساخته كسي هر دست از كار اين البته كه
ايجاد پيوند عشق و انسان خرد بين حكيم اين:گفت
شاهنامه و فردوسي:گفت وي.حكمترساند درجه به و كرد
انجام نيازمند امروز ما كه كردند كاري خود زمان در
.هستيم آن
تاريخي فرهنگي ، نهاد يك شاهنامه:ارشاد وزير فرهنگي معاون
است
و فرهنگ وزارت فرهنگي امور معاون مراسم اين در همچنين
فرهنگي ، زمينه در ما برنامهريزي نگاه:گفت اسلامي ارشاد
عاجز زمينه اين در فرهنگي مفاهمه و بوده ابزاري نگاهي
.است بوده
مسير در بايد شاهنامه به توجه:رمضانپورافزود اصغر علي
تاريخفرهنگي بازشناسي ، نظام و شود مرور تاريخي مفاهمه
به اشاره با ادامه در وي ، .دهد قرار كار دستور در را
شاهنامه:افزود نيست ، معمولي كتاب يك تنها شاهنامه اينكه
مسئوليت آن قبال در ما و است تاريخي فرهنگي ، نهاد يك
بهترين:گفت شاهنامه داستانهاي به اشاره با وي.داريم
.كرد پيدا كتاب اين در ميتوان را ايران ملت داستانهاي
يك بررسي به ما فرهنگي نظام:كرد عقيده ابراز رمضانپور
.است كرده بسنده كتاب اين جانبه
دانشگاهها معلماندر تحصيل ادامه
وزارت دانشگاههاي گسترش مديركل:فرهنگي علمي گروه
شاغل معلمان كليه:كرد اعلام فناوري و علوم ، تحقيقات
آموزش وزارت با وزارتخانه اين اخير تفاهمنامه براساس
عالي آموزش مراكز و دانشگاهها در ميتوانند وپرورش
.دهند تحصيل ادامه (دولتي)
دورههاي:گفت ايرنا به پنجشنبه روز خالقي حسن دكتر
به ديپلم كارداني ، به ديپلم شامل معلمين تحصيل
و (ناپيوسته كارشناسي) كارشناسي به كارداني كارشناسي ،
ادامه و پذيرش شرط و است ارشد كارشناسي به كارشناسي
حد كسب و سراسري آزمون در قبولي داوطلبان تحصيل
.بود خواهد لازم علمي نصاب
كليه است قرار برنامه طبق اينكه بيان با وي
تحصيلي ارتقاء درجه سوميك برنامه پايان تا معلمين
دانشجوياندر پذيرش آمار و رشتهها تعداد:گفت يابند
به و بوده پرورش و آموزش نياز اساس بر دورهها اين
تاييد مورد و رسمي مدرك دورهها اين فارغالتحصيلان
حاضر حال در:گفت وي.ميشود اعطا وزارتخانه اين
برنامهريزيدر و بررسي حال در پرورش و آموزش وزارت
به اعلام از پس كه ميباشد نياز مورد رشتههاي
دانشجويان آمار رشته ، تعداد كشور آموزش سنجش سازمان
اعلام متعاقبا آزمونها برگزاري زمان و نياز مورد
.شد خواهد
در تمدنها گفتوگوي جهاني نمايشگاه
اصفهان
تا تمدنها ، 5 گفتوگوي جهاني نمايشگاه:فرهنگي علمي گروه
برگزار اصفهان بينالمللي نمايشگاههاي مركز در مهرماه 9
.ميشود
روز تمدنها گفتوگوي جهاني نمايشگاه عالي شوراي دبير
تاكنون 140:گفت همگاني رسانههاي خبرنگاران به پنجشنبه
نمايشگاه ، اين در شركت براي دنيا كشور از 40 خارجي شركت
.كردهاند آمادگي اعلام
سهترمي كشور دانشگاههاي آموزشي نظام
ميشود
علوم ، وزارت در كه جديدي طرح براساس:فرهنگي علمي گروه
آموزشي نظام است بررسي حال در فناوري و تحقيقات
.ميشود سهترمي سال 1381 از كشور در دانشگاهها
و تحقيقات علوم ، وزارت آموزشي معاون توفيقي جعفر دكتر
نشست هفتمين و بيست برپايي از روز دومين در فناوري
با شاهرود در كشور سراسر دانشگاههاي آموزشي معاونان
نظام فعلي مشكل طرح ، اين اجراي با گفت ، مطلب اين اعلام
ترم از بخشي آن در كه كشور دانشگاههاي آموزشي دوترمي
ميكند ، برخورد نوروزي تعطيلات با دانشگاهها تحصيلي دوم
اكنون ترمي سه نظام اينكه بيان با وي.شد خواهد رفع
نظام در:افزود ميشود اجرا جهان كشورهاي برخي در
تقسيم هفتهاي ترم 12 سه به تحصيلي سال هر مزبور
ترمها فواصل در بهگونهاي نوروزي تعطيلات ميشود ،
دچار را دانشجويان تحصيلي فعاليت كه ميگيرد قرار
.نسازد وقفه
مجامع دفتر حضور از كشور نشر صنعت
است نبرده ارشادسودي وزارت فرهنگي
و مجامع دفتر حضور از كشور نشر صنعت:فرهنگي علمي گروه
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي فعاليتهاي
.است نبرده سودي هيچ بينالمللي نمايشگاههاي
و مطلب اين بيان ضمن ثالث نشر مدير جعفريه علي محمد
كتاب نمايشگاه در ايراني ناشران حضور عدم از تاسف ابراز
از تعدادي گذشته سال يك از:گفت ما خبرنگار به سوئد
تصميم كتابفروشان و ناشران اتحاديه همكاري با ناشران
را شرايطي ناشرين شركت با كميسيوني تشكيل با كه گرفتند
كه كنند فراهم بينالمللي نمايشگاههاي در حضور براي
كه بود سوئد گوتهبرگ نمايشگاه در شركت آنها اولين
كميسيون به را كمك هرگونه قول نيز ارشاد فرهنگي معاونت
به پاسخ در مجامع دفتر تعلل با متاسفانه اما دادند ، فوق
بود كرده فرهنگيارسال معاونت براي اتحاديه كه نامهاي
حضور راه جعفريه گفته به.رفت بين از ناشران حضور فرصت
نهادهاي به توجه بينالمللي عرصه در ايران نشر پررنگ
.است تهران كتابفروشان و ناشران اتحاديه همانند صنفي
|