كليسا قره در جهان ارامنه گردهمايي
شد برگزار
دانشنامه بنياد توسط راهبردي طرح پنج
ميشود اجرا فارسي
و آموزش عالي شوراي دبيركل با گفتوگو
مشخص را قرمزها خط تنها(پاياني
بخش)پرورش
است مدارس با تصميم ميكنيم
پرورش و آموزش مديران آموزشي دوره نهمين
شد آغاز مرزي مناطق
برگزار اراك در شاملو احمد يادمان آيين
شد
شد كشف سمنان در سنگ ، عصر انسانهاي آثار
كشور عشاير مناطق دانشآموزي جمعيت رشد
شد اعلام درصد 28/16
استقلال:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
اقتصادي خودكفايي بدون كشور سياسي
است آسيبپذير
و آموزش كودك مهدهاي در ثبتنام شرايط
شد اعلام تهران پرورش
كليسا قره در جهان ارامنه گردهمايي
شد برگزار
روز مقدس طاطائوس كليساي جهاني آيين :فرهنگي علمي گروه
محل در جهان و ايران ارامنه از تن هزاران حضور با شنبه
.شد برگزار چالدران شهرستان در كليسا قره
ارامنه رهبر جانشين ترتريان آرداول اسقف آيين ، اين در
و پيروزي و جهاني صلح براي باداراك آيين برگزاري با جهان
.كرد دعا سوم هزاره بشر بهروزي
امكانات ايجاد در اسلامي جمهوري نظام از همچنين ترتريان
اقليتها مذهبي آيينهاي اجراي براي آزادي تامين و رفاهي
.كرد قدرداني
غربي ، آذربايجان مسئولان و مقامات از جمعي آيين اين در
فرانسه سفير چالدران ، و ماكو اروميه ، شهرهاي فرمانداران
اديان ، جشنواره در شركتكنندگان از جمعي و تهران در
در 15 كليسا قره.داشتند شركت تمدنها گفتگوي اقوامو
شهرستان توابع از سيهچشمه شهر شرقي شمال كيلومتري
قره به سيهچشمه راه شمال كيلومتري هفت و چالدران
.است واقع ضياءالدين
براي جهان ارامنه معين روز در و تابستان فصل در سال هر
.ميكنند مسافرت قرهكليسا به آيين اين برگزاري
و غارت مورد و شده زلزله دچار بارها طاطائوس كليساي
.نيست معلوم دقيقا آن بناي تاريخ و گرفته قرار چپاول
سال 1329 بازسازي يادگار آن شده مرمت و كنوني طرح ولي
.است
.دارد وجود ميرزا عباس از كتيبهاي كليسا در سر بر
دانشنامه بنياد توسط راهبردي طرح پنج
ميشود اجرا فارسي
فارسي دانشنامه بنياد پژوهشي معاون:فرهنگي علمي گروه
فارسي دانشنامه بنياد سوي از راهبردي طرح پنج اجراي:گفت
.است شده آغاز فارسي اصيل فرهنگ گسترش هدف با (داف)
دانشنامه بنياد:گفت ايرنا به شنبه روز مشيري مهشيد
مورد در جامعه علمي نيازهاي به پاسخگويي براي فارسي
علمي ، مراكز در را طرحها اين تخصصي ، و عمومي دانشنامههاي
درآورده اجرا به كشور كتابخانههاي و پژوهشي آموزشي ،
.است
بزرگ تمدنهاي دانشنامه" را طرحها اين عناوين وي
ايران تمدن در آن نقش و عالي آموزش دانشنامه خاورميانه ،
و پايه علوم دانشنامه انساني ، علوم دانشنامه جهان ، و
.كرد ذكر "پزشكي علوم دانشنامه
و آموزش عالي شوراي دبيركل با گفتوگو
مشخص را قرمزها خط تنها(بخشپاياني)پرورش
مدارساست با تصميم ميكنيم
عزيززاده هادي با همشهري گفتوگوي نخست بخش ديروز :اشاره
در امروز.رسيد چاپ به پرورش و آموزش عالي شوراي دبيركل
مدرسه مسائل درباره ديگري مباحث گفتوگو اين بخش آخرين
.ميرسد چاپ به كشور پرورش و آموزش نظام در محوري
.نيست مجري يك صرفا مدرسه مدير شما ، گفتههاي اساس بر *
داشته شرايطي چه بايد مدرسهها مديران عزيززاده آقاي
باشند؟
دادهايم ، انجام كارهايي نامه آيين نويس پيش جهت از ما -
.است نشده تصويب پرورش و آموزش عالي شوراي در هنوز ولي
علمي صلاحيتهاي پسبايد نيست مجري صرفا مدرسه مدير
مطرح هميشه كه عمومي صلاحيتهاي اضافه به باشد داشته
در را همه بتواند بايد مدرسه مدير.است بوده
را ويژگيهايي چنين مديري اگردهد مشاركت تصميمگيريها
.ميشود روبهرو شكست با محوري مدرسه طرح نداشتهباشد ،
در.دارند نقشي چه ميان اين در پرورشي و تربيتي مسايل *
با هم آن پرورشي معاونت طريق از پرورشي مسائل حاضر حال
مدرسه طرح در آياميشود ابلاغ آن امثال و بخشنامهها
و ميشود اجرا صورت همين به هم باز پرورشي مسائل محوري
ميشود؟ بازتر مديران دست كه اين يا
.ميشود "سياستگذار" ستادي ، حوزه محوري مدرسه بحث در -
مي انجام بايد مدرسه در كه كارهايي تمام سالها اين در
.ميشد اعمال بخشنامه صورت به و پايين به بالا از شد
را آن نميتوان كه است بنيادين تفكر يك طرح اين پس *
است؟ درست نكته اين آيا.گنجاند بخشنامه چوب درچار
در قرمزها خط و اهداف كلي ، سياستهاي واقع در بله ، -
.آنهاست خود با كارها بقيه و ميگيرد قرار مدارس اختيار
قرار مدارس مديران اختيار در كه قرمزها خط دراين اگر *
چيست؟ تكليف داشت وجود نظر اختلاف ميدهيد
سياستگذاري مركز يك يعني.ميشود تصويب قرمزها خط اين -
مشخص را قرمزها خط اين پرورش و آموزش عالي شوراي مانند
مدارس كلي ، واصول مشيها خط اين ازطريق و ميكند
.كنند برنامهريزي ميتوانند
كرد تفسير را آن شد مي بودكه صورتي به قرمزها خط اگر *
جور مديريك يك را يكبخشنامهاي مثلا چيست؟ تكليف
جور دارند ، عهده بر نظارتي وظيفه كه وافرادي كند تفسير
كرد؟ بايد كار چه مواقع اين در.كنند تفسير را آن ديگري
فرق سليقهها كه است موقع يك.جداست دوموضوع مساله اين -
ميشود ، داده مدارس به اختياراتي وقتي است بديهي.ميكند
حدودي يك از مراكز اين اگر.است متفاوت آنان سليقههاي
كلي سياستهاي راستاي در اگر نيست ، بدي چيز نكند ، تجاوز
.نميشود ايجاد هم مشكلي كنند حركت
ابلاغ مدارس به را كلي سياستهاي كه ميگوييد شما *
جنوب در مدرسه يك براي كلي سياستهاي اين آياميكنيد
حتي.باشد داشته فرق نبايد تهران در مدرسه يك و ايران
نظر در تهران شهر جنوب و شمال مدارس بين تفاوتي بايد
نيست؟ طور اين.شود گرفته
لباس مورد در مثال عنوان به.ميكند فرق قطعا بله -
اين ولي ميآوريم ، را كلي پنجاصل يا چهار دانشآموزان
حاشيهاي و روستايي مناطق با تهران در دانشآموز لباس
بايد كلي اصول رعايت با يعني.باشد داشته فرق بايد
غير در چون بپذيريم بايد ما را اين.كنند انتخاب خودشان
از چيز همه كه ميشود اجرا متمركز سيستم همان صورت اين
نامه آيين درباره را ديگر مثال.شد خواهد ديكته بالا
تحصيلي پايه تعيين مثلا.كرد ذكر ميتوان مدارس جديد
عهده بر هستند ، مدرك فاقد اگر ابتدايي دوره دانشآموزان
پايه در را دانشآموز اين مدرسه يك است ممكن.است مدرسه
بنابراين.چهارم پايه در ديگري مدرسه و كند ثبتنام سوم
را تصميمات اين بايد ميدهيد ، مدارس به را اختيار وقتي
به.است درست دو هر كه كرد بايدقبول و بپذيريد هم
حالتها اين كه است معلوم غيرمتمركز سيستم در طورطبيعي
شوراي در كه كميسيونخاص بحث در يا.داشت خواهد وجود
حدود حاضر حال در ولي بود ، متمركز پرورش و آموزش عالي
است ممكن حتي داريم منطقه هر در خاص كميسيون تا 700 600
هم نظر اختلاف ديگر منطقهاي با وپرورش آموزش منطقه هر
براي دانشآموزي اگر كه گفتهايم ما مثلا.باشد داشته
ثبت براي بايد خاص كميسيون داشت ، كبرسن تحصيلي پايه يك
اسم يكجا در است ممكن ولي.كند تصميمگيري او نام
آنها اينعمل.نكنند ثبتنام او از جا يك در و شود نويسي
.است اشتباه آنها تصميمگيري كه نيست معني اين به
.نميدهد جواب كشور تمام براي واحد فرمول يك طرحريزي
عمل آزادي بايد كلي اصول رعايت ضمن حدي يك در بنابراين
.باشد وجودداشته
اجراي به نسبت موجود ديدگاههاي ظاهرا *
و نيست مساعد چندان پرورش و خودآموزش در محوري مدرسه
چه.پذيرد مي صورت طرح اين مورد در مقاومتهايي
با كلا و داريد؟ ديدگاهها اين براي برنامههايي
ميكنيد؟ چه ذهنيتها
وجود متفاوتي نظريات حال هر به.است طبيعي امر اين -
قانون به تبديل جا يك نهايت در نظريات اين وليدارد
آموزش عالي شوراي را شعار واين شد مطرح شعاري يكميشود
.پذيرفت درعمل مدارس اجرايي آئيننامه تصويب با پرورش و
اختيارات و اركان اهداف ، يعني طرح اين از حدي يك البته
و پنجساله برنامه كشور در كه اين ضمن پذيرفت را مدارس
اين اگردارد وجود پرورش و آموزش مورد در مجلس مصوبات
كه ميكنيم مشاهده كنيم مطالعه را برنامهها و طرحها
نظارت و سياستگذاري امور به منحصر بايد ستادي حوزه وظايف
استانها مناطق به نيز اجرايي امور و باشد امور انجام بر
اختيارات كه داريم نيز ديگر جاي درشود واگذار مدارس و
.شود تفويض مدارس به بايد
مصوبات راستاي در هم و مجلس مصوبات راستاي در هم طرح اين
وارد عملا كه است گرفته صورت پرورش و آموزش عالي شوراي
جمهوري رئيس برنامههاي ترجمان من نظر به.شدهايم بحث
بحث اين در چوناست محوري پرورش ، مدرسه و آموزش در
به دادن بها تصميمگيري ، اختيارات توزيع مردم ، مشاركت
جامعه مثل ميكنيم ، مطرح كه شعارهايي همه و شهروندان
.است موجود غيره و مدني
عدهاي و موافقت عدهاي طرح هر با كه بوده اينطور هميشه
نيروهاي بايد نيز مدرسهمحوري بحث در.ميكنند مخالفت
آنها براي سپس و شوند شناسايي بازدارنده و جلوبرنده
است اين جلوبرنده نيروهاي اصل.كرد مشخص تغيير استراتژي
سياستهاي راستاي در و پنجساله برنامههاي راستاي در كه
تاييد را آن قوانين مجموعه و پذيرد صورت جمهوري رياست
و آموزش وزير حمايت جلوبرنده نيروهاي در ديگر عامل.كنند
هم مدارس.ميكند مطرح را مدرسهمحوري بحث كه است پرورش
ممكن البته.ميكنند استقبال اختيارات ازداشتن مجموع در
هم ديگر طرف از.بشود هم مقاومتهايي بعضيجاها است
از برخي است قرار وقتي.دارد وجود بازدارندهاي نيروهاي
شود ، گرفته منطقه و استان ستاد ، حوزه در اختيارات
صورت مراكز اين در مقاومتهايي كه داشت انتظار ميتوان
نبودن آماده بازدارنده نيروهاي از ديگر يكي.گيرد
;محوري مدرسه.است اصلاحاتي چنين پذيرش براي مدارس مديران
از فهرستي ميتوان هرحال به.دارد نياز متخصص نيروهاي
استراتژيهاي سراغ سپس و كرد فراهم بازدارنده نيروهاي
كه است اين استراتژيها اين از يكي.رفت آن تغيير
شكست صورت غيراين در باشد تدريجي بايد قطعا مدرسهمحوري
.شود اصلاح مديران شرايط بايد كه دوماين.ميخورد
اين با متناسب همينطوراست مطرح هم مديران آموزش
كه كند تغيير بايد هم منطقه و ستاد نقشهاي تغييرات
.است شده كار خصوص اين در مقداري
دانشآموزي ميليون پرورش 18 و آموزش نميتوان حال هر به
وزير ، كه كرد تلقي بزرگ مدرسه يك پرسنل ، ميليون يك با را
و پرورشي معاون مدرسه ، ناظم آموزشي ، معاون مدرسه ، مدير
هر بايد.هستند مدرسه ناظمهاي ديگر هم اداري مالي معاون
كه حدي تا و دانست مستقل مدرسه يك تنهايي به را مدرسه
نيز مركز در و داد اختيار و امكانات آن به است ممكن
و نميدهد جواب امروز دنياي در اين ، جز.كرد سياستگذاري
.ميكند كور را خلاقيتها
قرار غفلت مورد گذشته سال چهار در كه مسائلي از يكي *
مدرسهها در كه چيزي آن كه باشد اين شايد است گرفته
ميگذرد ، جامعه در واقعا كه چيزي آن با است داشته جريان
تحت قالبي در درمدرسه دانشآموز يعني.است داشته تفاوت
قالب از خارج و مدرسه از خارج در كه ميگيرد قرار تعليم
شرايط كرده ، فراهم دانشآموز براي مدرسه كه حصاري و
مدرسه در آنچه بين تعارضي درواقع.است حاكم ديگري
آيا.دارد وجود جامعه و مدرسه از خارج محيط و ميگذرد
و باشد چارهساز زمينه اين در ميتواند مدرسهمحوري طرح
را دارد وجود خصوص اين در كه تعارضهايي ميتواند آيا
كند؟ رفع
تحميل مدارس به مسائلي پرورش و آموزش متمركز سيستم در -
نباشد ، محلي و اجتماعي شرايط با منطبق است ممكن كه ميشود
كمتر مسئله اين معمولا غيرمتمركز سيستمهاي در ولي
.ميكنند تصميمگيري محليها خود چون.ميشود مشاهده
رايج را لباس نوع يك متمركز سيستم در لباس مورد در مثلا
و ميكند ارائه را اصول غيرمتمركز سيستم ولي.ميكنند
با مدارس محلي ، مقتضيات با متناسب ميشود داده اجازه
در درسي دربرنامهريزي.كنند تصميمگيري اصول رعايت
است ممكن كه ميشود گرفته تصميم بالا از متمركز سيستم
كه صورتي نباشددر محلي نيازهاي با منطبق
بين از حداقل يا و شود تصميمگيري مدرسه اگردر
بهتر باشد ، داشته وجود انتخاب حق شده نوشته كه كتابهايي
و است پيچيده بسيار درسي برنامهريزي بحث البته.است
آغاز اينجا از مدارس به درسي برنامهريزي ورود محل شايد
كتابهاي يعني شود جلوگيري كتاب بودن انحصاري از كه شود
بين از و باشد داشته وجود است مركز تاييد مورد كه متعددي
نظر بهباشد داشته وجود حقانتخاب درسي كتابهاي اين
بين تعارض از حدي تا بتواند محوري مدرسه بحث ميآيد
انفعالي حالت از را مدارس و كند جلوگيري جامعه و مدرسه
تحول موتور به مرور به هستند جامعه و زمان از عقبتر كه
كه است اين موجود معضلات از يكي.كند تبديل منطقه در
مدرسه طرح هستند عقبتر اجتماعي تحولات از ما مدارس
نوآوريهاي و خلاقيتها از استفاده با ميتواند محوري
اين آنها اولياي و معلمان نظريات از بهرهگيري و مدارس
اولياي مدارس ، از بسياري در.كند جبران را نقص
و كنند كمك اگر افراد اينهستند جلو خيلي دانشآموزان
و آموزش بسا چه باشند ، داشته همياري و مشاركت مدرسه در
.كند تبديل تحول براي موتوري صورت به را پرورش
مطلوب نوآوريهاي و تغييرات از بسياري كه بوديم شاهد *
.شدهاند مواجه شكست با كافي اعتبار اختصاص عدم خاطر به
.باشد ارزاني طرح نميتواند هم محوري مدرسه سياستهاي
است؟ شده انديشيده تدابيري چه طرح اين هزينههاي براي
حتي.ميگيرد شكل دير نو طرحهاي پرورش و آموزش در -
در ميگيرد ، شكل كه هم وقتي و ميشود زاييده طرح يك كمتر
بودجه بحث آن دلايل از يكي.ميكند پيدا مشكل اجرا مرحله
شكل كه است بودجه اداري نظام مسئله برآن مقدم ولي است ،
ميشود ، پياده پرورش و آموزش در طرحي وقتي.دارد سنتي
را طرحي ميخواهيد وقتي.شود هماهنگ قسمتها همه با بايد
كه 40 است اين مانند كنيد هماهنگ مرجع و با 40دفتر
اين از يكي هماهنگي هر با.شود بسته شما بهپاي زنجير
يكي فقط و شود پاره زنجير اگر 39 ميشود پاره زنجيرها
فرض.شود مواجه شكست با طرح كه است ممكن حتي بماند باقي
تمام شود ، تامين هم آن بودجه بگيرد ، صورت كارها همه كنيد
ضمن آموزش مثلا مسئله يك ولي پذيرد ، صورت هماهنگيها
كه است ممكن مورد يك همين.نشود محقق درطرح مديران خدمت
.شود طرح شكست باعث
ضمن.نميدانم محوري مسئله يك را بودجه بحث شخصا البته
خيلي ولي است مهمي مسئله بودجه تامين قطع بهطور كه اين
نظر در هم هنگفتي هزينههاي مختلف طرحهاي براي وقتها
مشكل واقع در.است شده منجر شكست به كه است شده گرفته
و آموزش در كه برميگردد عجيبي اداري سيستم به بيشتر
حال در روز به روز اداري تحول بحث البته.است حاكم پرورش
و آموزش فعلي معضلات تا دارد جا خيلي هنوز ولي است بهبود
.شود رفع پرورش
غيرانتفاعي ، مدارس بويژه مدارس از برخي در حاضر حال در *
و بوده برخوردار بالايي نفوذ از كه هستند مدير كساني
اين.هستند وصل سياسي جريانات به نيز ازآنها برخي
پرورش و آموزش ادارات حتي كه هستند كساني مدارس ، مديران
نظارت آنها بركار نميتوانند موارد برخي در نيز مناطق
سياست وقتي خب.نميچربد آنها به زورشان اصطلاحا و كنند
شد ، بازتر عمل در آنهانيز دست و شد اجرا محوري مدرسه
كرد؟ نظارت آنها بركار ميتوان چگونه صورت آن در
در.است مطرح دولتي مدارس مورد در محوري مدرسه بحث -
نه است دولتي مدارس اصلاح براي ، شعاري طرح اين دنيا
به را زيادي اختيارات كشورها از برخي.غيرانتفاعي مدارس
.ميكنند مشخص هم قرمز خط چندين ولي ميدهند ، مدارس
گزينش حق بود ظرفيت از بيشتر متقاضيان تعداد اگر مثلا
قرعهكشي طريق از بايد بلكه داشت ، نخواهد وجود دانشآموز
دريافت حق است ، دولتي مدرسه چون كه اين يا كنند ثبتنام
.ندارد را اوليا از پول
ميخواهيم كه شود مطرح موضوع اين اگر محوري مدرسه در
اين بگيرند ، پول مردم از تا بدهيم مدارس به اختياراتي
.ميريزد هم به را مدارس واقع در و است ممكن حالت بدترين
و آموزش هزينههاي تامين به نسبت را دولت ديگر طرف از
مردم كه ميكنند فكر چون ميكند حساس كمتر پرورش
مطرح ديگري معضلات نتيجه در ميكنند تامين را هزينهها
در محوري مدرسه مورد در تجربههايي صورت هر به.ميشود
مورد در ميتوانيم ما كه است شده مطرح ديگر كشورهاي
شكست يا موفقيت دلايل و كنيم مطالعه ديگران تجربههاي
را سيستم بهترين تا كنيم پيگيري را طرح اين در آنها
.كنيم پياده محوري مدرسه درباره
طرح اين كه است اين محوري مدرسه در موجود بحثهاي از يكي
هزينههاي تامين از دولت كردن فرار براي راه يك واقع در
نوع چه كه اين است مطرح كه ديگري بحث.است تربيت و تعليم
سراغ كشورها از بعضي.شود واگذار مدارس به اختياراتي
پول مردم از كه نيست اين منظورم.رفتهاند مادي اختيارات
مثلا معيني دولتمبلغ كه است اين منظور بلكه بگيرند
مدارس اختيار در دانشآموز هر ازاي به تومان هزار 100
حقوق دادن حتي و خريدها فعاليتها ، تمام و ميدهد قرار
برنامه حوزه در كشورها اين.بود خواهد مدرسه با معلمان
از ديگر بعضيندارند اختياري غيره و انساني نيروي درسي ،
انواع.دادهاند اختيار درسي برنامه زمينه در كشورها
است اين جالب نكته وليداشتهايم زمينه اين در مدلها
حتما كردهاند توجه زمينه يك به تنها كه كشورهايي كه
مدرسه به را مالي مسائل اگر.است خورده شكست طرحشان
منابع مدير به تبديل را مدرسه مدير كردهاند تفويض
و نيست خبري آموزشي رهبري آن از ديگر يعني.كردهاند
.است آن فروشنده مدير كه است شده مغازهاي به تبديل مدرسه
به انساني نيروي يا درسي برنامههاي در كه كشورهايي
مدرسه اختيار در را بودجه ولي دادهاند اختيار مدارس
.نياوردهاند دست به را مطلوب نتيجه بازهم نگذاشتهاند
اجراي دنبال به اگر كه ميشود مطرح بحث اين نتيجه در
نيروي حوزههاي در كم ميزان به بايد هستيم محوري مدرسه
كمكم و بدهيم اختيار درسي برنامهريزي و بودجه انساني ،
كرد عمل نبايد بعدي يك واقع دربيفزاييم ميزان اين به
بايد زمينهاي هر در ولي رفت جلو ابعاد همه در بايد بلكه
جالبي نكته اين.داد افزايش تدريج به و كرد شروع كم از
.گرفت ياد ميتوان كشورها از بسياري تجربه از كه است
مدارس چرا كه هستيم مسئله اين دنبال به بيشتر ما البته
بودن نامشخص يا مديران ضعف بنويسند؟ برنامه نميتوانند
و نمونه برنامه يك ما اگر است؟ آن دلايل برنامه تعريف
و دهيم قرار مدارس اختيار در و كنيم تهيه چارچوبي
را برنامهاي ميتوانند كنيم مشخص را حدود و سرفصلها
طرحي چنين اگر هرحال بهكنند اجرا سال طول در و بنويسند
.است محوري مدرسه بحث براي خوبي مقدمه شود اجرا
داديد قرار ما اختيار در را خودتان وقت كه اين از*
.سپاسگزارم
اميرشاهي سيدافشين:از گفتوگو
پرورش و آموزش مديران آموزشي دوره نهمين
شد
آغاز مرزي مناطق
مديران گروه نخستين آموزشي دوره نهمين:فرهنگي علمي گروه
.شد آغاز مشهد در امروز مرزي ، مناطق پرورش و آموزش
خراسان ، استانهاي پرورش و آموزش مديران دوره اين در
اين از گروه دومين.دارند حضور بلوچستان و سيستان گلستان ،
ايلام ، استانهاي آموزشي مناطق مديران براي آموزشي دوره
هفته كردستان و اردبيل هرمزگان ، كرمانشاه ، خوزستان ،
.ميشود برگزار آينده
برگزار اراك در شاملو احمد يادمان آيين
شد
شاعر شاملو احمد درگذشت سالروز در:فرهنگي علمي گروه
در جمعه شامگاه شاعر اين يادمان آيين ايران ، معاصر
.شد برگزار اراك صنعت و علم دانشگاه
شاملو احمد:گفت مراسم اين در نويسنده مجابي جواد دكتر
كوششي ايران ادبيات و فرهنگ كردن روز به مسير در
مسائل به پرداختن استاد شاملو:افزود وي.داشت چهلساله
خود زمان مبارزان حركات و اجتماعي نگاه طنز ، عشق ، حماسي ،
ادبيات در دلنشين سبكي و شيوا بياني با را همه اين و بود
كامل آشنايي:گفت مجابي دكترگذاشت يادگار به كشورمان
كه شد موجب جهان ملل ديگر و ايران فرهنگ و زبان با شاملو
زبان فاصله كمكردن در بسزايي سهم نوشتههايش در او
انجمن همت به مراسم اينباشد داشته رايج گويش و نوشتاري
از كثيري جمع حضور با و اراك "دهگان" فرهنگي و ادبي
با و شد برگزار فرهيختگان و نويسندگان شاعران ،
مراسم از تصاويري پخش جمله از متنوعي برنامههاي
.بود همراه شاملو خاكسپاري
شد كشف سمنان در سنگ ، عصر انسانهاي آثار
فلات شمالي حاشيه در بار نخستين براي:فرهنگي علمي گروه
ابزارهاي كشف به موفق باستانشناسان ايران ، مركزي
.شدند سمنان جنوب در"ميرك" منطقه از سنگي پارينه
مركزي فلات غرب شمال در سنگي پارينه ابزارهاي اين از پيش
اخير يافتههاي كشف و بود شده كشف كاشان نياسر در
فلات شمال در سنگ عصر انسانهاي استقرار از حاكي ميتواند
.باشد نيز ايران مركزي
سنگي ابزارهاي اين قدمت باستانشناس ، رضواني حسن گفته به
به هستند جديدي و مياني سنگي پارينه دورههاي شاخص كه
.ميرسد پيش سال هزار تا 20 سال هزار 250
كشور عشاير مناطق دانشآموزي جمعيت رشد
شد
اعلام درصد 28/16
مرزي مناطق پرورش و آموزش شوراي رئيس:فرهنگي علمي گروه
كشور عشايري مدارس در دانشآموزي جمعيت رشد ميانگين:گفت
.است بوده درصد گذشته 28/16 سال چند طي
جمعيت بالاي رشد علت:گفت مشهد در ايرنا به نوروزي اصغر
تحصيل براي امكانات آمادهشدن عشايري مدارس دانشآموزي
است حالي در اين:گفت وي.است جامعه از قشر اين فرزندان
ابتدايي مقطع دانشآموزي جمعيت رشد گذشته سال چند طي كه
در دولت اقدامات به اشاره با وياست بوده منفي شهرها در
سال در مرزي مناطق در روستايي مدارس:گفت مرزي مناطق
:افزود وياست رسيده واحد از 71هزار بيش به تحصيلي 8079
تحصيلي سال در مرزي روستاهاي در مدارس تعداد
سال در همچنين:گفت وي.بود واحد هزار از 60 بيش 7675
واحد هزار از 165 بيش به نيز عشايري مدارس تعداد جاري
واحد حدود 110هزار مدارس اين قبل سال چهار در كه رسيده
كشور 2111 در را شبانهروزي مدارس تعداد مسئول اين.بود
از مدارس ، اين آموزان دانش تعداد:گفت و كرد ذكر واحد
در نفر از 350هزار بيش به قبل سال چهار در نفر هزار 148
.رسيد جاري سال
استقلال:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
اقتصادي خودكفايي
بدون كشور سياسي
است آسيبپذير
شنبه روز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير:فرهنگي علمي گروه
دستيابي بدون كشور سياسي استقلال و آزادي كه كرد اعلام
.بود خواهد آسيبپذير شدت به اقتصادي خودكفايي به
تحول و اتكايي خود كه گفت حال عين در معين مصطفي
ماندگي عقب و است فناوري و علوم توسعه به متكي دراقتصاد ،
.دارد دنبال به را آنها ناگزير سلطهپذيري كشورها ، علمي
تربيت دانشگاه در كشور سراسر دانشگاههاي روساي جمع در وي
مقدم خط تحقيقاتي ، مراكز و دانشگاهها:كرد گوشزد مدرس
فرهنگي و علمي ابعاد در ويژه به كشور استقلال از دفاع
.است
و مطالعاتي كارشناسي ، تلاشهاي مجموعه:داشت اظهار معين
نتيجه به ساختاري تحولات با ارتباط در شده انجام پژوهشي
وزارت تشكيلات و وظايف اهداف ، لايحه قبل ، هفته دو و رسيد
و رسيد دولت تصويب به ماده در 10 فناوري و تحقيقات علوم ،
.ميگذرد اسلامي شوراي مجلس نهايي تصويب از آتي ماههاي طي
لايحه اين در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت نقش:گفت وي
برنامهريزي و سياستگذاري سطوح در ستادي نقش يك قانوني ،
علوم ، زمينه در راهبردي اولويتهاي تعيين و علمي مكان
كننده تغذيه و ارزيابي پشتيباني ، نيز و فناوري و تحقيقات
كرد خاطرنشان علوم وزير.است تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها
فرهنگي واسط نهاد يك عنوان به لايحه اين در دانشگاهها كه
.بود خواهند پايبند خود تحولآفرين مسئوليتهاي و نقش به
لايحه اين ماده 3 در مديريت ساختار نظر از:افزود معين
به فناوري و تحقيقات علوم ، عالي شوراي كه شده پيشبيني
سياستهاي تعيين:افزود وي.شود تشكيل جمهور رئيس رياست
در توسعه راهبردي اولويتهاي و ميانمدت و بلندمدت
به مربوط امور هماهنگي و هدايت عالي ، آموزش حوزههاي
طرحهاي انتخاب و اولويتبندي و فناوري و تحقيقات علوم ،
و پژوهشي آموزشي ، بخشهاي در كلان سرمايهگذاري بلندمدت
.است عالي شوراي اين وظايف از فناوري
و آموزش كودك مهدهاي در ثبتنام شرايط
شد
اعلام تهران پرورش
شرايط و شهريه ميزان پذيرش ، نحوه:فرهنگي علمي گروه
تهران پرورش و آموزش به وابسته كودك مهدهاي در ثبتنام
.شد اعلام
مادران فرزندان پذيرش آمادگي ، از قبل سني گروههاي در
ظرفيت وجود صورت در و دارند قرار اولويت در شاغل فرهنگي
فرهنگي شاغل آقايان فرزندان پذيرش كافي امكانات و خالي
تكميل صورت در.است انجامپذير مثبته مدارك ارائه با
نوپا ، و كودكستان شيرخوار ، سني گروههاي با مهدكودك ظرفيت
.بود نخواهد آمادگي دوره در كلاس تشكيل به ملزم مهدكودك
فاقد دولت رسمي كاركنان ترجيحا) غيرفرهنگي كودكان پذيرش
فرزندان پذيرش از پس آمادگي كلاسهاي در (مهدكودك
صورت (محدود بهصورت) امكانات وجود شرط به فرهنگيان
.ميپذيرد
اعلام شهريور تا 29 از 10 كودك مهدهاي در نام ثبت زمان
.است شده
در فرهنگي مادران فرزندان شهريه است ، حاكي گزارش اين
ماهانه صبحانه و عصرانه گرم ، غذاي ارائه با كودك مهدهاي
.است (ريال هزار ماه 45 هر ثابت شهريه) ريال هزار 70
ارائه بدون كودك مهدهاي در فرهنگي مادران فرزندان شهريه
ماه 45 هر صبحانه و عصرانه الزاما و (ناهار) گرم غذاي
پدر فرزندان شهريه همچنين.است شده تعيين ريال هزار
پذيرفته كافي امكانات و مناسب فضاي وجود شرط به) فرهنگي
ريال هزار ماهانه 70 فرهنگي مادران شهريه مانند (شدهاند
كاركنان با اولويت) اقشار ساير فرزندان شهريه ميزان.است
شده تعيين ريال هزار ماهانه 100 حداقل (است دولت رسمي
دوم نوبت در فرهنگي همكاران كار به اشتغال صورت در.است
عصر ، و صبح نوبت دو در مهدكودك از استفاده متقاضي و مدارس
هزار اقشار 90 ساير براي و ريال هزار دوم 45 نوبت شهريه
.ميباشد ريال
|