محمدي والمسلمين حجتالاسلام با گفتوگو
تبليغات سازمان
رئيس عراقي
با متناسب روشهاي از نتوانستهايم:اسلامي
بهرهببريم زمان نيازهاي
سياستمداران را فرهنگ:مهاجراني دكتر
نميكنند تعريف
ايران دانشجويان افكارسنجي مراكز
ميشود راهاندازي
در نو مباحث طرح ضرورت بر ارشاد وزير
كرد تاكيد دولت هفته
است داشته رشد درصد جهانگردي 23 صنعت
محمدي والمسلمين حجتالاسلام با گفتوگو
تبليغات رئيسسازمان عراقي
متناسببا روشهاي از نتوانستهايم:اسلامي
بهرهببريم زمان نيازهاي
;اشاره
آن به پرداختن كه هستند اموري جمله از تبليغات و تبليغ
كه كسي آن و است برخوردار خاصي ظرافت و حساسيت از
قطعا كند ، درك بهتر و بيشتر را ومكان زمان حساسيتهاي
باشد قرار وقتيبود خواهد موفقتر تبليغاتي مسائل در
گاه آن پذيرد ، صورت اسلامي مسايل خصوص در تبليغ امر
سازمان عملكرد خصوص در.ميشود چندان دو امر اين حساسيت
عراقي محمدي والمسلمين حجتالاسلام با اسلامي تبليغات
سازمان مسايل و دادهايم صورت گفتوگويي سازمان اين رئيس
وعالي متوسطه تحصيلات عراقي محمدي.گذاشتيم بحث به را
علوم با و است رسانيده پايان به قم علميه حوزه در را خود
فلسفه بيشتر وي تخصصي رشته.است آشنا نيز دانشگاهي جديد
.است كرده تحصيل نيز اصول و فقه در و است قرآن علوم و
تبليغات سازمان رياست كه است سال هفت حدود عراقي محمدي
از بيشتر كه مصاحبه مدت تمام در.دارد برعهده را اسلامي
به و داشت لب بر لبخند همواره انجاميد ، طول به ساعت دو
اين كامل متن.گفت پاسخ حوصله و صبر با ما سوالات همه
.ميآيد پي در گفتوگو
برميآيد ، نامش از كه طور همان اسلامي تبليغات سازمان *
كه تبليغاتي هم تبليغات ، آن امر به بايد كه است سازماني
چيست؟ اسلامي تبليغات از شما تعريف.بپردازد باشد اسلامي
جوامع در هميشه تبليغات و تبليغ مسئله كه نيست شكي -
جامعهاي كه چقدر هر ولي است ، داشته اهميت بشري
جايگاه تبليغ فرهنگيترباشد ، بويژه و پيشرفتهتر
دنياي كه امروز دنياي در مخصوصا.ميكند پيدا مهمتري
از خودش عام مفهوم به تبليغ است اطلاعات و ارتباطات
تاثير منفي ، جنبههاي و آفتها نظر از يا و مثبت ديدگاه
هم آن شما قول به و ;تبليغ واژه البته.دارد زيادي بسيار
مفهوم يك امروز دنياي در گفتكه بايد اسلامي پسوند با
فرهنگ تاثير تحت گفت بتوان شايد و است كرده پيدا ديگري
اگر.است افتاده دور خودش واقعي مفهوم آن از سرمايهداري
كنيد مراجعه جديد واژهنامههاي و لغتنامهها به
ProPaganda همان كه را تبليغ فرنگي معادل كه ميبينيد
.ميكنند معني سود ، اصالت بر مبتني و مادي مفهوم يك باشد
همان اينميبرند كار به تبليغ از را فريب تعبير حتي
براي بهتبليغ تجاري مفهوم يك كه است سرمايهداري فرهنگ
هنگامي ولياست داده عمومي افكار دادن قرار تاثير تحت
مراجعه قرآن در تبليغ واژه يا اسلامي فرهنگ به كه
و حق تبليغ ، امر در چيز هر از بيش ميبينيم ميكنيم ،
نظر در مخاطبان و مردم گوش به حق پيام رسانيدن و حقيقت
الهي انبياء رسالت تبليغ كريم قرآن در.است شده گرفته
براي تلاش اسلامي تبليغ مفهوم كه است طبيعي.است
زشتيها ترسيم و آنها انجام به دعوت و خوبيها شناساندن
مفهومي ايناست بديها از گريز و پرهيز راه دادن نشان و
.داريم ديني تبليغ از ما كه است
اگر بويژه است وظريفي حساس تبليغ ، امر داشتيدكه اظهار*
اين در كه پذيرد صورت اسلامي مسايل خصوص در باشد قرار
با.ميكند پيدا چندان دو حساسيتي "اسلامي تبليغ" صورت
ميدهند تشكيل جوانان را كشور مردم بيشتر كه اين به توجه
چيست؟ ميدهد ، مردم به اسلامي تبليغات سازمان كه الگويي
سازمان كه ميرسد نظر به كنيم ، صحبت شفافتر بخواهيم اگر
بويژه مردم اكثريت براي خاصي الگوي اسلامي تبليغات
.كند جذب خود سمت به را آنها بتواند كه ندارد جوانان
كه است اين قرآني و ديني آموزههاي اساس بر ما اعتقاد -
و كمال به ميل و است حقطلب و حقجو سرشت يك انسان سرشت
حيواني و انحرافي گرايشهاي و كششها البته.دارد خوبي
حقجو حيوان يك انسان يعني.دارد وجود انسان در هم
خوبي به گرايش هم انسان وسرشت درون در و است وكمالخواه
كه دارد وجود زشتي به گرايش هم و است اصيل كه دارد وجود
و راه دادن نشان و الگو دادن بنابراين.است اصالت فاقد
متن در و دارد انسان سرنوشت در تعيينكنندهاي نقش روش
.است شده پيشبيني نيز خلقت و آفرينش
شده داده خرد و عقل شهوتها ، برابر در انسان اولابه
فرستادگان هدايت همچنيناست باطني و دروني حجت كه است
و نبوت فلسفه كه داريم عقيده ما.است بيروني حجت كه الهي
به عملي الگوي دادن تبليغ ، و رساني پيام بر علاوه امامت
تاكيد موضوع اين روي قرآن در كه ميبينيد شما.است انسان
امامان ، .شما مثل هستند انسانهايي پيامبران ، كه است شده
تاكيدميكند ، قرآن شما مثل روي كه اين.شما مثل هستند بشر
و حس با انسان كه است عيني و عملي الگوي موضوع همان اين
در خاطر همين به.ببيند را خدايي انسانهاي خودش چشم
دادن نشان موضوع اين هم ما تبليغي و فرهنگي برنامههاي
و مستقيم ارتباط برقراري در سعي و عيني عمليو الگوي
.دارد تعيينكنندهاي نقش مردم ، با رودررو
.ميزنيم امروز و گذشته از مثالي نيز الگوها ارائه در
شخصيتهاي و قهرمانان و بزرگان معرفي و شناساندن براي
و دادهايم صورت اقداماتي قبل سال چند ملي ، و ديني بزرگ
.ديدهايم تدارك را ابرار با ديدار نام به مجموعهاي
شده منتشر مجموعهها اين از شماره صد از بيش تاكنون شايد
از يكي معرفي نيز مجموعهها اين از كدام هر موضوعاست
البته كه است ايراني و اسلامي بزرگ قهرمانان و شخصيتها
نام به ديگري مجموعه.است شده نوشته هم جوانان براي
در زن برجسته شخصيتهاي كه است شده تهيه ابرار زنان
كه است ديگري مجموعه ابرار دولت.ميكند معرفي را تاريخ
مجموعه.ميكند مشخص تاريخ در را الگو و موفق حكومتهاي
و شهرها معرفي به نيز ابرار ديار نام به چهارمي
شده برقرار آنها در اسلامي روابط كه اسلامي مدينههاي
تهيه نور قبيله شاعران مجموعه بالاخره.ميپردازد است ،
اسلام تاريخ برجسته نويسندگان و اديبان و شاعران كه شده
"الگودهي" اصل همان اساس بر كارها اينميكند معرفي را
جديدوهر نسل يا ملتي هر اگر كه معتقديم.است شده طراحي
را خود اصيل هويت آن تاريخ دورهاياز هر در ملتي
اگر.بشناسد را خودش آينده ميتواند اساس ، آن بر بشناسد
بشناسد ، را خودش تاريخ برجستگيهاي زيباييهاو آن ما جوان
غني بسيار زمينه اين در ما.نميآورد بيگانه روبه هرگز
ميسازد ، را هويت يك كه ما ديني و ملي فرهنگ چون.هستيم
را زيباييها اين بتوانيم اگر.است قوي بسيار نظر اين از
پاكيكه فطرت آن اساس بر كنيم معرفي خودمان جوانان به
ترجيح بيگانه الگوهاي بر را الگوها اين قطع طور دارند ، به
.ميدهند
است صورتي به كرديد اشاره آن به جنابعالي كه الگوهايي *
داشته لازمرا زمينه كه دربرميگيرد را كساني تنها كه
تحقيق آن مورد در باشند ، كرده رشد مذهبي محيط در باشند ،
الگوها اين سمت به آنها پيرامون در كسي يا و باشند كرده
اين واقع در.ميگيرند بهره آن از باشد ، كرده هدايتشان
شايد منظر ازاين و برميگيرد در را خاصي قشر تنها الگوها
بهويژه مردم از بسياري با سازمان ارتباط كه گفت بتوان
ارتباط بودن كمرنگ دليل.نيست چشمگير چندان جوان نسل
نيز را ديگري الگوهاي نبايد آيا چيست؟ جوانان با سازمان
بگيريد؟ نظر در
ملاحظه كردم عرض كه را نمونههايي اين جنابعالي اگر-
كه جايي تا.ميشود داده سوال اين پاسخ من نظر به كنيد ،
در يعني.دارند عموميت الگوها اين ميشود مربوط ما به
شخصيتهاي هستند ، ديني شخصيتهاي كه طور همان آنها بين
نوع يك به و دارند وجود نيز ادبي و هنري فرهنگي ، سياسي ،
متعلق كه است اين نيز آنها مشترك وجهندارد اختصاص خاص
و دفاعي قهرمانان مسن ، جوان ، هستند ، ايران و اسلام به
كه است اين مطلب واقعيت اما.هست آنها بين در...و جنگي
عام طور به فرهنگي امور در سرمايهگذاري ضعف دليل به ما
كه آنچنان نتوانستهايم خاص ، طور به ديني فرهنگ و
و روشها از است ، ايران و اسلام غني فرهنگ شايسته
خودمان زمانه متغير نيازهاي و ادبيات با متناسب ابزارهاي
گران و سنگين ميراث اين و ببريم بهره جوان نسل بهويژه
وجود زمينه اين در.كنيم معرفي آنها به را فرهنگي بهاي
داريم ، قوي بسيار پيشينهاي ما كه آن با.ميپذيرم را ضعف
سنتي روشهاي بين برخورد در كه است اين مطلب حقيقت اما
به نيز است مدرنيزم و سنت برخورد از وجهي يك كه مدرن و
عمل خوب نتوانستيم سرمايهگذاري و برنامهريزي ضعف دليل
منبر ، مسجد ، مانند خودمان سنتي روشهاي آن از يعني.كنيم
مطلوب استفاده هم قرآني و ديني كلاسهاي مذهبي ، هياتهاي
نيازهاي با متناسب بايد را سنتي روشهاي اين.است نشده
هنر ، مانند مدرن ابزارهاي و روشها از و كنيم نوسازي جديد
زندگيهاي الگوهاي ورزش ، مناسب ، آهنگهاي سينما ، فيلم ،
را خودمان سنتي روشهاي بايد بنابراين.ببريم بهره جديد
.ببريم بهره نيز جديد روشهاي از و كنيم نوسازي و بازسازي
بايد يعني.دارد نياز سرمايهگذاري به نيز مسئله اين
حمايت فرهنگي توليدات ميدان در خودمان نخبگان از بتوانيم
نياز موضوع اين.ببريم را لازم بهره حال اين در و كنيم
صرف را خودمان ملي درآمد از بيشتري درصد كه دارد
و عام طور به فرهنگي فعاليتهاي از حمايت و برنامهريزي
.كنيم خاص طور به ديني فرهنگ
با مدرن و سنتي روشهاي از بايد كه اين به كرديد اشاره *
اگر ولي رسيد ، نتيجه به بتوان تا كرد استفاده هم
به ميدهد صورت اسلامي تبليغات سازمان كه فعاليتهايي
باشد ، تعارض در دارد جريان جامعه در كه آنچه با نوعي
نتوانيم كنيم ، استفاده هم مدرن روشهاي از اگر حتي شايد
چيست؟ شما نظر.برسيم موفقيت به
گوناگوني ازبردارهاي است برآيندي هميشه اجتماعي جريان -
.ميسازند را آن و ميگذارد تاثير اجتماعي درجريان كه
و داخلي سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي ، عوامل شامل عوامل اين
است تاثرها و تاثير ازآن برآيندي واقع در كه است خارجي
بتوانيم اندازه هر.ميآورد وجود به را غالب جريان آن كه
ميل مثبت سمت به برآيند اين كنيم ، تقويت را مثبت عوامل
منفي عوامل و شود ضعيف مثبت عوامل آن اندازه هر ميكند ،
معتقديم ما.ميكند ميل منفي سمت به برآيند آن شود ، قوي
و انحراف جريان براي و است الهي فطرتي انسانها ، فطرت كه
ما اگر بنابراين.نيستيم قائل اصالت ناهنجاريها و فساد
بدهيم ، انجام خوبي رابه خودمان دعوت و فرهنگي كار بتوانيم
جريان.باشد ما با همسو ميتواند انسانها فطرت هميشه
ناهنجاري اگر بنابراين.است منطبق انسان سرشت با حق
در ما ضعف يكي.برميگردد عامل دو به مسئله اين ميبينيم
عوامل آن ديگر و حقيقت و حق زيباي چهره دادن نشان
به امروز درجوامع و دارند وجود درجامعه هميشه كه انحرافي
عوامل سرعت به يكديگر با كشورها و جوامع شدن نزديك دليل
.ميشوند منتقل هم منفي
با ما امروز كه است اين واقعيت كه دارم قبول البته
نوعي.هستيم روبهرو فراواني اجتماعي و فرهنگي چالشهاي
.نيستم آن منكر و دارد وجود ما جامعه در شكني ، هنجار
سازمان شكنيهاي هنجار با كه ميشود احساس نيز گاهي
.است جدي ما جامعه در مسئله اين.هستيم روبهرو يافته
و ابتذال مسري ميكروب اين كه ميكنيم احساس گاهي حتي
در لااباليگري نوعي مظاهر و است گسترش حال در گناه
.است كننده نگران كه ميشود مشاهده جامعه عمومي فضاهاي
كننده نگران ميدهد ، نشان را اعتياد افزايش كه آمارهايي
جامعه كه دارم عقيده مسائل ، اين همه عليرغم ولي.است
جوامع پاكترين و سالمترين از ايراني جوانان و ايراني
دقت خودمان برنامهريزيهاي در بايد بنابرايناست
بيشتري توجه اجتماعي واقعيات به و دهيم صورت بيشتري
ازدرآمدهاي عادلانه را فرهنگ بخش سهم و باشيم داشته
.بدهيم تخصيص كشور عمومي
برسند واقعيت اين به بايد ما برنامهريزان و سياستگذاران
براي ما متاسفانه.است درمان از بهتر خيلي پيشگيري كه
كه هستيم حاضر ناهنجاريها با قضايي يا انتظامي برخورد
كه اين از قبل كه نميكنيم توجه ولي كنيم ، سرمايهگذاري
جاي اينجا برسد ، قضايي و انتظامي برخورد و پرونده به كار
معنوي بهداشت در بتوانيم اگر است ، فرهنگي كار و فرهنگ
و قضايي برخوردهاي به نوبت كنيم سرمايهگذاري جامعه
.نميرسد انتظامي
ببينيد.است درمان از بهتر پيشگيري كه كرديد اشاره *
جريان در و ميشود متولد انقلاب ابتدايي سالهاي در نسلي
از بسياري سالها اين همه در.ميكند رشد هم سالها اين
در را نوجوانان و جوانان كه ميكنند سعي فرهنگي نهادهاي
اگر.نميشود طور اين ولي دهند قرار خاص الگوهايي قالب
.ميشويم موضوع اين متوجه بزنيم قدم تهران شهر سطح در
فرهنگي مسئولان كه طور آن سالها اين همه در چرا
سراغ نوجوانان و جوانان از بسياري چرا نشد؟ ميخواستند
نيست؟ فرهنگي مسئولان تاكيد مورد كه ميروند ديگري چيزهاي
كه حقيقت ، و حق زيباي چهره دادن نشان در ضعف آن دليل
چيست؟ كرديد اشاره
دلسوزان توجه مورد بايد كه نكتهاي مهمترين دقيقا -
كه است نكته همين بگيرد قرار ما برنامهريزان و جامعه
به عميقتري نگاه كه بپذيريم بايد اول.كرديد اشاره
و اجتماعي مسائلباشيم داشته فرهنگي و اجتماعي مسائل
و سياستگذاري نظام به وقتي.است پيچيدهاي مسائل فرهنگي
فرهنگي بخش با ميبينيم ميكنيم ، نگاه كشور برنامهريزي
پذيرد ، صورت آن به توجه و نگاه عميقترين بايد كه
تا اصلا.هستيم روبهرو سطحي نگاههاي با متاسفانه
كه است ، مانده اقتصادي و صنعتي بخش مانند ديگر بخشهاي
بايد نگاه اين.نميرسد فرهنگ بخش در كردن فكر به نوبت
نظام يك ما نظام كه اين با.شود اصلاح اول درجه در
شخصيتهاي و است فرهنگي انقلاب يك ما انقلاب و اسلامي
اجرايي يا سياسي شخصيتهاي كه اين از قبل ما اول درجه
چنين چرا نميدانم ولي هستند ، فرهنگي شخصيتهايي باشند
مسائل از را ما روزمره ، مسائل آيادارد وجود وضعي
هم فرهنگي مسايل كه اين مثل است؟ كرده غافل زيربنايي
قرار روزمره و اجتماعي ناهنجاريهاي يك قالب در بايد
.شود جلب آن به برنامهريزان و سياستگذاران توجه تا بگيرد
در واقعا.هستيم كشور توسعه برنامه سومين در الان
چقدر فرهنگي مسائل به كشور توسعه دوم و اول برنامههاي
به كشور برنامهريزي نظام توجه كه معتقدم است؟ شده توجه
ضعيف بسيار خاص بهطور ديني فرهنگ و عام بهطور فرهنگ
است اين موضوع حقيقت.ميبينيم را آن نتايج هم الان.است
فكر و شدهاند خيالي خوش دچار ما برنامهريزان كه
.هستند فهميدهها شهيد ما جوانان همه اصلا كه كردهايم
مفاسد به گرايش و انحرافي انديشههاي كه كردهايم فكر
.بود اشتباه كه است مرده و است شده نابود جامعه در كلا
اميرشاهي سيدافشين:از گفتوگو
دارد ادامه
سياستمداران را فرهنگ:مهاجراني دكتر
نميكنند تعريف
رئيس مشاور "مهاجراني عطاءالله":فرهنگي علمي گروه
در كه تمدنها ، گفتگوي بينالمللي مركز رئيس و جمهور
توسط كه نيست چيزي فرهنگ گفت ، ميبرد ، سر به ژاپن
.شود تعريف سياستمداران
نشست دومين در ويژه سخنران عنوان به كه وي
ميگفت ، سخن توكيو در تمدنها گفتگوي بينالمللي
و تعريف فرهنگ وسيله به انسان سرنوشت:افزود
دولتها امنيت از فرهنگ امنيت لذا و ميشود تبيين
.است مهمتر
با و بودهاست سياسي فرهنگ مرزهاي گفت ، مهاجراني
يكديگر با تعامل حال در همواره فرهنگها حال اين
.بردهاند سر به
در روز چهار مدت به كه بينالمللي نشست اين در
پژوهشگران و انديشمندان داشت ، جريان كيودو ، و توكيو
موضوع مورد در سخنراني و بحث به مختلف كشورهاي از
.پرداختند تمدنها گفتگوي
با ژاپن در ملل سازمان دانشگاه را نشست اين
ژاپن امورخارجه وزارت پشتيباني و يونسكو همكاري
.كرد برگزار
راستاي در نشست اين در شركتكننده انديشمندان
به كه سال 2001 براي ملل سازمان برنامههاي
سال ايران اسلامي جمهوري رئيس خاتمي ، محمد پيشنهاد
مورد در را مباحثي گرفته ، نام تمدنها وگوي گفت
به آسيا كمك فرهنگي ، دگرگوني ها ، تمدن گفتگوي تاريخ
و خاصگرايي برابر در جهانشمولي تمدنها ، تفاهم
.كردند مطرح تمدنها گفتگوي سياسي جنبههاي
ايران دانشجويان افكارسنجي مراكز
ميشود راهاندازي
از درصد حدود 15 تنها دانشگاهي جهاد:علميفرهنگي گروه
تامين كشور عمومي اعتبارات محل از را خود هزينههاي
فعاليتهاي انجام طريق از را خود نيازهاي مابقي و ميكند
و دولتي سازمانهاي به تخصصي و فني خدمات ارائه و پژوهشي
دانشگاهي جهاد رئيس منتظري علي دكتر.ميسازد مرتفع خصوصي
مركز تاسيس به اشاره فرهنگيبا انقلاب عالي شوراي عضو و
ديگر گامي را مركز اين ايجاد ايران ، دانشجويان افكارسنجي
و مديران به شفاف و صادقانه اطلاعرساني جهت در
با:گفت و كرد عنوان رسانهها و كشور برنامهريزان
ضمن مختلف ، موضوعات در عمومي افكار علمي و دقيق شناسايي
برنامههاي بهتر هرچه تنظيم امكان كليگوييها ، از پرهيز
مركز كه ميشود فراهم سياسي حتي و اجتماعي فرهنگي ،
چنين به دستيابي هدف با ايران دانشجويان افكارسنجي
.كرد خواهد آغاز را خود كار موقعيتي
در نو مباحث طرح ضرورت بر ارشاد وزير
كرد تاكيد
دولت هفته
نشستي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:علميفرهنگي گروه
ضرورت بر دولتي ، دستگاههاي عمومي روابط كل مديران با
و سازمانها عملكرد معرفي در نو مباحث طرح و جديد نگاه
.كرد تاكيد دولت هفته در اجرايي دستگاههاي
اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
دستگاههاي عملكرد ارزيابي در:گفت مسجدجامعي احمد
نوين شيوههاي از بايد هفته اين در اجرايي
.بهرهگرفت
عملكرد ميتوان جنبه دو از دولت هفته در:افزود وي
ارائه يكي داد ، قرار بحث مورد را سازمانها و دستگاهها
بيان دوم و دولت گذشته چهارساله عملكرد از گزارشي
.است آن آينده چشمانداز
شوراي جديد فعاليت به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
و كرد اشاره ديني مردمسالاري درباره عمومي فرهنگ
ميكنيم مطرح جامعه سطح در را شعار اين وقتي:گفت
آنان كه كردهايم جلب خود به را زيادي مخاطبان
اجرايي نظام در را شعار اين سرنوشت دارند انتظار نيز
.ببينند
و فعاليتها دولت هفته در شعار اين براساس:افزود وي
ديني ، مردمسالاري محور با كشور سطح در گردهماييهايي
.است شده پيشبيني چالشها و فرصتها
است داشته رشد درصد جهانگردي 23 صنعت
درصد از 23 بيش كشور در جهانگردي رشد:فرهنگي علمي گروه
ميشود پيشبيني است ، رو پيش در كه تحولاتي با و است
با همرديف آينده دهه دو در جهانگردي صنعت ارزي درآمد
.باشد نفت درآمد
روابط مديركل گرگان ، در همشهري خبرنگار گزارش به
در جهانگردي و ايرانگردي سازمان بازاريابي و بينالمللي
صنعت كه اين اعلام با گلستان استان خبرنگاران جمع
هر در فرهنگي و اقتصادي مهم اهرمهاي از يكي جهانگردي
مراكز توسط اعلامشده آمارهاي براساس:گفت است كشوري
سال 1999 در كه كساني از درصد از 75 بيش كشور دانشگاهي
بوده گردشگراني تبليغ توسط شدهاند ، ايران وارد ميلادي
چنين وجود كه طوري به بودند آمده ايران به گذشته در كه
سويرسانههاي از منفي مسائل بيان شد باعث مثبتي تبليغ
.برود بين از و بشكند ايران خارجيعليه
اين از افزود60درصد ماسوله طالع مرتضي
تصور و بودند شده ايران وارد نگراني با گردشگران
شد خواهند مواجه بسيار كمبودهاي و مشكلات با ميكردند
كشوري را ايران افراد اين از درصد بازگشت 83 از پس اما
ترك را ايران راضي آنها درصد و 93 كردند اعلام ايدهآل
بيش دنيا ميلادي سال 2000 در:گفت حال عين در وي.كردند
داشته درآمد جهانگردي صنعت محل از دلار از 480ميليارد
تردد دنيا سطح در توريست نفر ميليون از 650 بيش و است
صنعت درآمد محل از متاسفانه ايران سهم اما كردند
.است بوده دلار ميليارد يك گذشته سال در جهانگردي
|