فرانسوي انديشمند دبره رژي با وگو گفت
زندگي و فرهنگ تكنولوژي ،
انديشه تازههاي
فرانسوي انديشمند دبره رژي با وگو گفت
زندگي و فرهنگ تكنولوژي ،
آمريكاي در چهگوارا همرزم زماني كه دبره رژي:اشاره
اثر بر مدتي از پس اما دستگير ، وي قتل از پيش بود ، لاتين
بعدها.بازگشت فرانسه به و شد آزاد فرانسه دولت كوششهاي
بوليوي در اختفايچهگوارا مكان افشاي درباره شبهاتي
او.نشد تكذيب يا تاييد هيچگاه كه شد شايع دبره رژي توسط
رژي.درآمد فرانسه خارجه وزارت استخدام به آزادي از پس
يا"رسانهشناسي" نوين علم پدر را او برخي كه دبره
تابع اي ، اف ، " زيرعنوان اخيراكتابي ميشناسند مديالوژي
روشنفكران و كرده منتشر گاليمار انتشارات توسط "نهايت و
متهم را آنان وي.است داده قرار خود حملات ضرب زير را
.دوراند به واقعيتها از كه است كرده
رسانهشناسي در درسهايي" نامهاي به دبرهدوكتاب رژي
.زمينهمنتشركردهاست دراين"رسانهشناسي دفترهاي"و "عمومي
كه است داده انجام وي با گفتوگويي لوپوان ، فرانسوي مجله
اين.است برگردانده عربي به را آن لبنانيالنهار روزنامه
.ميخوانيم هم با را گفتوگو
داريد ، بدبين دوست كه موضوعهايي اغلب درباره شما چرا *
و اروپا فرانسوي ، هويت روشنفكران ، درباره شما ;هستيد
.داريد بدبينانهاي ديدگاه گروهي ، رسانههاي
كه موضوعهايي همه اين با. آنهاست كردن بيدار براي -
دانش.است سرگرمكننده و حاشيهاي مسائل شدي ، يادآور
و دين نميگويند ، سخني دربارهاش مطبوعات كه من بلندنفس
"رسانهشناسي دفترهاي" اگر شمابرميگيرد در را فناوري
سياست يا رسانهها روشنفكران ، درباره بحثي هيچ بخواني را
.نميبيني
ويران سرزمين همچون سياسترا كه ميرسد نظر به *
.ميبينيد
سياست ، .زد دوباره سازندگي به دست بامداد هر بايد -
بار و ميشود نابود و است رفته برباد اميدهاي جايگاه
منطق نقد" نام به پژوهشم در را اين.برميآورد سر ديگر
تجربه.آوردهام سال 1981 در "ديني ياناخودآگاه سياسي
.است رسانده اثبات به را اين
آنگونه فرهنگ كه برگرديمميبينيم شما ديدگاه به اگر *
.نيست ميخواهيم كه
از كه ريسماني.دارد قرار تنگنا در كهن ادبيات زيرا -
ريسمان آن يعني شد كشيده معاصر جهان تا عبري دنياي
بهويژه -ادبي نابوديپژوهشهاي از پس انساني ،
ما دورنماهاي.است شده قطع -لاتين و يوناني پژوهشهاي
.شدهايم اكنون شيفته ما شدهاند ، بيبعد و تنگ
بسته بسيار فرانسه
فرانسوي فرهنگ كه باوريد اين بر شما نهايت ، در *
ميرود؟ روبهانحطاط
سبب بهميكند نگران بيشتر مرا آن روستايي بخش -
اروپا نظر ، اين از و ميشويم اشتباه دچار وطني ، نبودجهان
.است شده بهانه ما براي
تنگنظري جز چيزي احتمالا مينامند گسترش كه را آنچه
گذشته ، دراست داده رخ جهان در كه ناآگاهانهنيست ذهني
و چين و هند و سرخ درياي به مرا روز هر روزنامهها
چه مطبوعات امروزه اما ميبردند ، لاتين آمريكاي و آفريقا
پاريس شهردار سريال از را ما دارند؟ ما براي خبرهايي
غرورش بر تا ميشود منزوي خود در فرانسهميسازند مطلع
رفته فرو خويش خودكفايي در و نالايق فرانسه.گردد افزوده
وين در وديگران فرويد توسط گذشته در كه انديشهاي.است
جهاني رسيد پاريس به كه اين محض به شد پرداخته و ساخته
.شده پاريس راهنماي كه است نيويورك اين اكنون ، شداما
.شدهايم جنگ از قبل وين همانند ما
اميدي چه جهاناند تغيير خواستار امروزه كه كساني *
باشند؟ داشته فرانسه به ميتوانند
.سياستبود روشنگري ، دوران فرزندان اساسي ماجراجويي -
اين ببينيدچگونه.است فناوري من نظر به امروزه اما
درك براي.است رسوخكرده ما زندگي و فرهنگ فناوريبه
روشنفكر حالت ، اين در.بفهميم را فناوري فرهنگ بايد جهان
زيرا بكند را كار اين بلاغتنميتواند به متهم فصيحو
"ايسم" به منتهي واژگان همه.نميكند زندگي واقعيت در
جز چيزي آن ، نظاير و ليبراليسم سوسياليسم ، نظير
نزديكترين در است بهتر كه نيستند عتيقه دروازههاي
.بپردازيم واقعي و جديد اكتشافهاي به تا شوند بسته فرصت
(مديالوژي) رسانهشناسي در ميكوشيم كه است چيزي اين
خبرگان اشياء ، درك ملموس هوش تصحيح براي.دهيم انجام
.ندارند فايدهاي برق و پرزرق واژههاي
برجسته رسانهشناس ويكتورهوگو
ميدانيد؟ رسانهشناسي پدر خودرا شما آيا *
.است بزرگي وخانواده ندارد پدر (مديالوژي) رسانهشناسي-
اين عضو.. و داگونيه بنجامين ، والتر ديدرو ،
مثلااز ميتوان باشيد آن موسس پي در اگر.خانوادهاند
.برد نام هوگو ويكتور
ويكتورهوگو؟ چرا*
فصلي كه "كشت راخواهد يك آن يك اين" نوشتن علت به -
و جالب تحليل يك اين.است "دوپاري نوتردام" رمان از
درباره تنها نه انديشيدن نوعي.است اصيل رسانهشناسي
شيوهاي بلكه ديگر سوي از كاتوليسيسم و سو يك از گوتنبرگ
.است ديگري بر يكي تاثير از
دارد؟ گوتنبرگ به ربطي چه مساله اينجا در *
-بود هگليست بداند كه بيآن خود كه -هوگو ويكتور نظر از -
.ميآفريند را نوين فناوري اشكال خود زمانه ، روح
هستيد؟ نقليه وسايل شيفته شما ، ترتيب اين به*
پيروزي خودرو ، .است هستي فضايي حجم همان اين آري ، -
و تهذيب و كياست در را عمدهاي لحظه خودرو.است فرديت
ساختن خصوصي با.است كرده تدوين كارگر تخيل ويرانسازي
كاخ من خودرو) است آمده وجود به خود در انزوا نوعي سرعت ،
ميرويم فرو خود در روندهمان پيش قوطي درون ما.(است من
سرعت با اتوبانها در وقتي.نميبينيم را ديگري چهره و
-را ديگري خود جز است مشكل ميراني ، ساعت در كيلومتر 170
هر لذا.باشي داشته دوست -شماست از عقبتر يا جلوتر كه
خود با جهان به نسبت را مختلفي ديدگاه نقليه ، وسيله
آن تا و كشور مركز در آن از استفاده و خودرو باميآورد
تنظيم و آهن خطوط با.ميشويم ليبرال بخواهي ، كه جا
با.ميشويم دموكرات -سوسيال مركزي ، ساعت طبق قطارهايش
ترديدي و شك بيهيچ و ميبريم ياد از را هواپيما ، مرزها
.ميشويم جهاني
چطور؟ دوچرخه با *
باور.ميشويم آنارشيست يا محيطزيستي دوچرخه ، با -
قطار ، باشد شده اختراع قطار از پس دوچرخه كه نيست كردني
دوچرخه ، اما است ، پيچيده بسيار حرارتي سازوكار با ماشيني
از قبل را پيچيده چرا.است ساده بسيار مكانيكي ماشين
و معدنها در مشترك توليد وقتي زيرا كردند؟ اختراع ساده
.نداشتند فردي تحرك به نيازي بود متمركز كارخانهها
اختراع هنگامي دوچرخهبود مركزي راهبري يك تابع راهآهن
و كرد پيدا فرديت و فردگرايي به نياز سرمايهداري كه شد
.كرد گذر سبك مصرف به سنگين توليد از زمان همين در
نداشت؟ زنان آزادي در مهمي نقش دوچرخه ، آيا *
ببيند ، مجاور روستاي در را نامزدش توانست دختري كه همين -
را او نيز.داد رهايي پدرش سرپرستي از را او دوچرخه
بسيار زنان ، كه بگوييم ميتوانيم.بپوشد شلوار تا واداشت
نوعي نقل و حمل شيوه يك ابتكار.هستند دوچرخه مديون
.است دوبارهسازي و تفكيك معناي به و اجتماعي برنامهريزي
نشانه امروزه ، كارگرانبود دست فرمان زماني كه دوچرخه
.است بورژوازي به وابستگي
روشنفكران كينه
.ميكنيد خوشبختي احساس بودن رسانهشناس علت به ظاهرا *
خود روشنفكر همگنان عليه مستمر يورش همه اين به نيازي چه
داريد؟
از سازم وادار را آنان كه است آن براي شايد (خنده با) -
فقط من نميدهم ، خرج به خشونت من اما.بيايد بدشان من
آنان به من.نميآيد خوشم كردن هجو از.ميكنم تفسير
.بپرهيزيد يكديگر مسخرهكردن و انتقامجويي از":ميگويم
ديدن فرودگاهها و قطار ايستگاههاي آزمايشگاهها ، از
"!برويد دوئل مراسم به كنيد ، كشف را جهان كنيد ،
برميانگيزد؟ را شما خود و شما احساسات هنوز چيزي چه*
-من نظر از -جمهوريت انديشه اما دورم ، سياست از من -
مذاهب يا قوميتها از مجموعهاي ملت ، .است معتبر همچنان
بلكه نيست بروتوني يا آلزاس يا كورسيكا مردم يا
حمايت آنان از واحدي قانون كه شهرونداناند از مجموعهاي
.ميكند
سنتي؟ و محافظهكار *
پنجاه دهه در را مصور كتابهاي و بودم بچه وقتي -
بشقاب با سال 2000 در مردم كه ميآمد نظرم به ميخواندم ،
خراش آسمان را دورادورشان كه جادههايي در و پرنده
ظاهراسوار اكنون اما.ميكنند گردش است فراگرفته
آن از ارتجاعيتر جديد انسان.ميشوند كوچك دوچرخههاي
ميان مرزهاي لغو از اروپاييان.ميكرديم فكر ما كه است
و مناطق جا همه در كه حالي در خوشحالاند ، كشورهايشان
اين.دارند محلي تنگ بوي و رنگ كه ميآيند پديد كشورهايي
است چهاردهم قرن اروپاي بلكه نيست يكم و بيست قرن اروپاي
زير امروزه ، ماميكنند عرضه ما به دوباره را آن كه
امر ، اين كه كردهايم عقب به بزرگي بازگشت اروپا ، پوشش
.ميسازد متاسف مرا
نيست؟ اينگونه !زيباست و سترگ طرحي واحد اروپاي اما ، *
اروپايي.دارد بستگي قاره اين استقلال ميزان به مساله -
تجربهها ، پژوهشها ، اروپاي ميدهم ، ترجيح من كه
.است "سپيس آريان" و "ايرباس" صنعتي ، تعاونيهاي تسليحات ،
نميكنيد؟ احساس اروپايي را خود آيا *
.باشم انديشه جهاني و زبان فرانسوي دارم دوست -
بنيطرف عزيزي يوسف:ترجمه
انديشه تازههاي
انديشه فرهنگ
انديشه ويژه انديشه فرهنگ فصلنامه (بهار 1380) اول شماره
توسعه موسسه امتيازي صاحب به ايران در اجتماعي و سياسي
به بهزادياننژاد قربان مسئول مدير و ايران پژوهش و دانش
.درآمد نشر بازار
حوزه در نظري بعدي داراي اكثرا حاضر فصلنامه مقالات
از برخي.است ايران معاصر اجتماعي و سياسي تفكر
رساله در پيشرفت انديشه:است زير قرار به آن مقالههاي
در اصلاحات روند ،(يزداني سهراب) صوراسرافيل اقتصادي
ابتدايي ناسيوناليسم ،(ولي وهاب) عثماني امپراتوري
(اكبري محمدعلي) ناصري عصر متفكران سياسي گفتار در ايراني
شاه ناصرالدين عصر در اقتصادي ترقي و توسعه ، انديشههاي
.(برزگر شبنم)
ايران در باستانشناسي
حفريات ، ) ايران در باستانشناسي از اسنادي:كتاب نام
خدمات معاونت:تنظيم و تهيه /(تاريخي بناهاي و تحقيقات
و چاپ سازمان /رئيسجمهور دفتر اطلاعرساني و مديريت
/تومان بهاء350 /اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت انتشارات
نسخه شمارگان2000
ديرينه تمدن و تاريخي پيشينه دليل به ايران باستاني كشور
و بوده باستانشناسان و پژوهشگران توجه محل همواره آن
و تاريخي آثار شگفتيهاي از هميشه جهانگردان و ايرانگردان
و سياسي روابط گسترش.كردهاند ياد بسيار آن باستاني
بعد به ناصري عصر از بويژه غربي ملتهاي با ايران فرهنگي
توجه مورد ايران تمدني و باستاني آثار در كاوش شد سبب
چون پژوهاني هنر و ايرانشناسان رو اين از.گيرد قرار
اين براي...و گدار ، آندره پوپ ، آرتور گيرشمن ، هرتسفلد ،
در كه اسنادي.نهادند روي بوم و مرز كهن اين به منظور
روند از مستند تاريخچهاي واقع در شده ، تنظيم مجموعه اين
پژوهندگان فراروي را ايران در باستانشناسان علمي كاوشهاي
.ميدهد قرار علاقهمندان و
اسلامي دولت بينالمللي سلوك
سيدمصطفي دكتر:تحقيق و ترجمه / حميدالله محمد:نويسنده
/ اول 1380 چاپ اسلامي ، علوم نشر مركز:ناشر /داماد محقق
صفحه تومان ، 440 قيمت 2200 /وزيري قطع
آثار جمله از "اسلامي دولت بينالمللي سلوك" كتاب
در كه است حميدالله ، محمد اسلامي ، نامدار محقق ارزشمند
فارسي ترجمه اسلام ديدگاه از عمومي بينالملل حقوق زمينه
صاحبنامان از نيز اثر مترجم كه اين توجه جالب.است شده
عميقي و جدي مطالعات و است كشورمان بينالملل حقوق عرصه
كتاب اين انتشار.است كرده بندي صورت حوزه اين در را
بينالملل حقوق عنوان تحت تاكنون آنچه كه ميدهد نشان
.است شاخص اثر اين تحتتاثير نوعي به شده ، نوشته عمومي
رايج سبك به اما ;است فقه حميدالله محمد اصلي تخصص اگرچه
بر كامل اشراف با بلكه نميكند ، تفقه معاصر حوزههاي در
و دنيا مختلف كتابخانههاي در خطي و مطبوع آثار كليه
جهان ، در اسلامي فرهنگ و جغرافيا ، تاريخ ، تمدن ، بر آگاهي
به مدرن حقوق به كامل آشنايي ديگر سوي از و سو يك از
دكتر.است كرده نظريهپردازي و افكنده نگاه فقهي ويژه
نحوه كرد ، سعي اثر اين فارسي برگردان در داماد محقق
روشهاي با و بود نامرتب و ناهمگون كه را متن در ارجاعات
ايران در شده پذيرفته شيوه به نداشت ، تطابق معتبر و علمي
ماخذ ، و منابع همراه به فصل در 25 كتاب.دهد تغيير
منتشر موضوعات و اعلام نمايه و اصطلاحنامه و واژهنامه
.است شده
ميانه سدههاي سياسي انديشه در مطلقه ولايت مفهوم
نگاه پژوهشي موسسه:ناشر /طباطبايي سيدجواد:نويسنده
تومان ، قيمت800 / كوچك خشتي قطع /اول ، 1380 چاپ معاصر ،
.صفحه 140
پژوهش نخست دفتر از فصلي"..مطلقه ولايت مفهوم" كتاب
سه در كه است ايران در سياسي انديشه تاريخ درباره مفصلي
تا كوشيده ، نويسنده پژوهش آن در.رسيد خواهد چاپ به مجلد
دوره سه در را تجدد انديشه با ايران رويارويي از تاريخي
آن نخست بخش از دوم فصل نيز كتاب اين.دهد دست به تاريخي
در تجدد انديشه تكوين درباره كه است گانه سه مجموعه
زبان به موجود كتاب تنها قرار از و شده نوشته اروپا
جواد ازاست ميانه سدههاي سياسي انديشه درباره فارسي
در سياسي انديشه زوال" كتاب سه اين از پيش طباطبايي
.رسيدهبود بهچاپ...و"وعلوماجتماعي خلدون ابن"،"ايران
|