تغذيه و طبيعت كاركردگرايي
ديدگاه
اعلام پرورش و آموزش وزير پرورشي معاون
فردا ايران دانشآموزي
مجلس نخستين:كرد
ميكند كار به آغاز
قرآن بينالمللي مسابقات دوره هجدهمين
ميشود برگزار كريم
شيخ علمي مقام از ايران اسلامي جمهوري
كرد قدرداني شمسالدين
تغذيه و طبيعت كاركردگرايي ديدگاه
اشاره
علوم حوزه در جديد ديدگاهي طرح ميآيد پي در كه نوشتهاي
جامعه دانشآموخته كه دانشگاه مدرس يك توسط كه است تغذيه
.است شده نوشته است ، انساني علوم و شناسي
رغم به مولف برميآيد ، مقاله محتواي از كه همانطور
كه نيست آن درصدد مختلف ، استدلالاتي و توضيحات ارائه
با نيز همشهري ولذا شود پذيرفته وكاست كم بي گفتههايش
ديدگاههاي كه است آن دنبال به ديدگاه ، اين انتشار
و كرده يافت در زمينه اين در نيز را ديگر كارشناسان
.ميخوانيم را مطلب اين هم با.سازد منتشر
و ميوهها مصرف و خواص اخير ، درزمينه سالهاي در *
و نظريهها يافتهها ، با خوراكيها ، ساير و گياهان
روبهرو متناقض موارد دربسياري و متعدد توصيههاي
عدم حال عين در و علمي واقعيت يك بيانگر كه شدهايم
كاربرد در واقعيت اين به نسبت كارشناسان و متخصصين شناخت
است زميني مائدههاي
چيست؟ داروها مصرف عوارض ميشوند؟علت بيمار انسانها چرا
چرا ميشوند؟ لاغر بعضيها چرا ميشوند؟ آدمهاچاق چرا
توصيههاي با روز هر چرا ميكنند؟ عمر زياد بعضيها
هستيم؟ روبهرو خوراكيها مصرف در متناقضي گاه و متفاوت
در فرضيههايي قبل سالها از كه را نگارنده پرسشها ، اين
به را آن داشتتا آن بر بود ، ساخته خود ذهن تغذيه زمينه
.مقالهزيرارائهدهد منسجمپروراندهودرقالب نظريهاي شكل
از يك هر وظيفه و نقش از عبارتست كاركرد يا فونكسيون
.تركيب يا مجموعه يك كل برابر در عناصر يا اجزاء
بر مبتني است رويكردي كاركردگرايي يا فونكسيوناليسم
فونكسيون شناخت و تحليل بررسي ، طريق از پديدهها شناخت
مورد اجتماعي و انساني علوم از بسياري در مكتب اين.آنها
را خود نظريههاي آن ، پيروان كه آنجا تا گرفته قرار توجه
تعيين مكتب اين قالب در دارند سروكار آن با كه علمي در
،(مردمشناسي يا) جامعهشناسي در مثلا.ميكنند
اجتماعي پديدههاي از يك هر نقش از است عبارت فونكسيون
(فرهنگي يا) اجتماعي سيماي كل برابر در (فرهنگي عناصر يا)
ازشيوه عبارتاست علم ، دو اين در فونكسيوناليسم و
عناصر يا) اجتماعي پديدههاي شناخت بر مبتني تحليلي
در ازآنها يك هر كه كاركردي مطالعه طريق از (فرهنگي
.دارند عهده به (فرهنگ يا) جامعه
.است اهميت و ضرورت فونكسيوناليسم ، اساسي اصول از يكي
كاركرد و است مهم دارد وجود كه پديدهاي هر:معنا بدين
ودر بوجودآمده مشخصي نياز به پاسخگويي وبراي دارد معيني
ديگر سوي از.ميكند ايفا موثري نقش خود مجموعه و كل
باشد بايد حتما و است الزامي آن وجود يعني:است ضروري
آن شود ، حذف نظام يا سيستم يك همبسته رابطه از وچنانچه
يك بنابراين.بازميماند خود هدفهاي به رسيدن از مجموعه
هست كه همانگونه به بايد ضرورتا پديده جزءيا يا عنصر
فونكسيوناليسم ، در آن بر علاوه.ديگر گونهاي به نه باشد
و دارند متقابل رابطه هم با پديدهها و عناصر اجزاء ،
.ميآيند شمار به نظام يا سيستم كل از و يكديگر از تابعي
رابطه در عنصر ، يا پديده هر فايده و نقش ديگر ، سخني به
.ميگردد آشكار وعناصر ، پديدهها ساير با
از.است طبيعت فونكسيوناليستي ، رابطه تجليگاه بارزترين
ابتداييترين و كوچكترين در حيات جنبش سادهترين
و پردامنه فرايندهاي تا گرفته ياختهاي تك يعني ارگانيسم
مكانيسمهاي و فيزيكوشيميائي بيوشيمي ، راز و رمز از پر
ارگانيسمي پيچيدهترين در الكترومكانيكي و الكتروشيميائي
روي اكوسيستمهاي از همچنين و انسان يعني ميشناسيم كه
پايه بر همه نجومي ، ماكروسيستمهاي تا گرفته زمين
.دارند پاي فونكسيوناليسم
اگر زيرا.است ضروري و اهميتدارد هست چه هر طبيعت در
اقليمها ، تنوعپاشيد خواهد هم از هستي نظام نباشد ، چنين
معين ، رسش اقليم هر در خاص حيوانات زيست و گياهان رويش
و جوي پديدههاي خاص ، فصول در خاص سبزيجات و ميوهها
در حشرات نقش و گياهان تكثير در باد نقش ژئوفيزيك ،
وحش ، حيات در بقا تنازع طبيعت ، در حيات چرخه آنها ، باروري
همزيستي نيستند ، كارآمد ظاهرا كه زندهاي موجودات نقش
رسته گونه ، يك از هيچوجه به كه حيواناتي مسالمتآميز
متقابلي وظيفه و رابطه از نشان همه نميباشند ، ونژاد
.ميكنند بازي هستي نظام در ضرورتا پديدهها كه دارند
يا جامعهشناختي نظريهاي اينجا در ندارم قصد
بلكه بپرورانم ، فونكسيوناليستي مدل در را مردمشناختي
تغذيه علوم به را فونكسيوني تحليلي قلمرو اولا ميخواهم
به رويكرد ، اين از استفاده با ثانيا داده ، گسترش
در را روشني سيستماتيك شيوههاي كه برسيم راهبردهائي
.دهد قرار ما روي پيش در غذائي مواد كاربرد
گياهان و ميوهها مصرف و خواص اخير ، درزمينه سالهاي در
توصيههاي و نظريهها يافتهها ، با خوراكيها ، ساير و
كه شدهايم روبهرو متناقض موارد دربسياري و متعدد
و متخصصين شناخت عدم حال عين در و علمي واقعيت يك بيانگر
زميني مائدههاي كاربرد در واقعيت اين به نسبت كارشناسان
:دارد وجه چهار واقعيت اين.است
و جغرافيائي منطقه يك در زيادي مدت انسان هرگاه -الف
رابطه يك و شده طبيعت از جزئي كرد ، زندگي معين طبيعي
وطبيعت او بين تقابل و تعامل عبارتي به يا فونكسيوني
تمام با او ارگانيسم كه معنا اين به.ميشود برقرار
و زمين بين كشش نيروي فشارجو ، قبيل از اقليم آن شرايط
كيهاني ، پرتوهاي ونوع ميزان خورشيد ، نور تابش چگونگي ماه ،
محيط ، حرارت رطوبت ، ميزان آب ، تركيب آسماني ، نزولات
است ، محيط درآن كه آنچه هر و جانوري و گياهي پوششهاي
بردادههاي او نيازهاي بنابراين.ميشود هماهنگ و سازگار
منطبق خود خاص زمان درهمان و اقليم همان در طبيعت
داشته محيط آن با متعادل رابطه يك كه زماني تا.ميگردد
اما بود ، خواهد تعادل حال در نيز او ارگانيسم باشد ،
هم ارگانيسم دروني تعادل بخورد ، هم به رابطه اين كه همين
به هوا يا شدن آب به آب عاميانه اصطلاح.ميخورد هم به
.دارد واقعيت اين در ريشه شدن هوا
در كه ريشه يا سبزي دانه ، ميوه ، از اعم خوراكي هر -ب
كدام هر كه مختلف مواد از است ميشود ، تركيبي يافت طبيعت
يعني كل يك صورت به آن تركيب و دارند خاصي خواص يا خاصيت
اثر غذائي ماده آن به هم ، كنار در مواد آن همه وجود
كه باشد آن در عنصري اگر كه طوري به.است بخشيده مفيد
در ديگري عنصر بيترديد بزند ، هم به را ارگانيسم تعادل
اثر از و كرده ايفا تعديلگر ، نقش كه دارد وجود آن
.ميكند جلوگيري آن نامطلوب
كه هستند گونهاي به طبيعي مائدههاي اقليم هر در -پ
را ارگانيسم و دروني تعادل غذايي ، ماده يك مصرف چنانچه
كه دارد وجود منطقه همان در ديگر غذايي ماده زند ، هم بر
زيانبار اثر از يعني كند ، جبران را تعادل عدم آن مصرف
عوامل اگر منوال همين به.ميكند ممانعت نخست غذايي ماده
بيماريزا ميكروسكوپي موجودات يا جوي شرايط قبيل از ديگري
نامطلوب اثر كننده خنثي بيشك دارند ، وجود اقليم آن در
محيط زيست همان در ارگانيسم پيرامون غذايي مواد در آنها
.است شده عرضه
ماده به ارگانيسم هر دانست بايد اينها ، بر علاوه -ت
همچنان.ميپذيرد آن چشائي و شامه كه دارد نياز غذائياي
ايفا اساسي نقش وحشي حيوانات تغذيه در اصل ، اين كه
همين بر مبتني كودكان در بخصوص "آزاد تغذيه" و ميكند
.است اصل
زمينه در شده ارائه نظريه پايه شد ، ذكر كه چهارركني
اصل بر همه اصول اينميدهد راتشكيل سالم تغذيه
است ، كاركردگرايي يا فونكسيوناليسم همان كه كليتري
.است بوده چه است افتاده اتفاق آنچه ببينيم حال.استوارند
همه از كه اين اول:ميشوند بيمار زير دلايل به آدمها
كافي اندازه به است گذاشته آنان اختيار در طبيعت كه آنچه
ما زيستگاه در كه آنچه همه به ما بدننميكنند مصرف
خوردن از عمدا چنانچه بنابراين.است نيازمند دارد وجود
مصرف كم مقدار به را برخيها يا خودداري آنها از بعضي
بيماري دچار خورده ، هم به ما بدن دروني تعادل كنيم ،
.ميشويم
قابل كه را آنچه همه طبيعي غذايي ماده يك از ما:دوم
هسته بعضيها مثلا.ميرسانيم مصرف به ميباشد ، خوردن
است ، داده نشان پژوهشها كه حالي در نميخورند ، را انگور
.سينهدرزنهاجلوگيريميكند بخشازانگور ، ازايجادسرطان اين
به طبيعت توسط كه فصلي همان در غذايي ، ماده هر از:سوم
در را خربزه مثلا.نميكنيم استفاده ميشود هديه ما
كه حالي در.ميكنيم ميل تابستان در را خرما و زمستان
وبراي دارد كاركردي دليل خاص ، فصل هر در ميوه هر پيدايش
جمله ، ازاست آمده بوجود فصل همان در خاصي نياز رفع
كه ميآورد بوجود زمستان در را مركبات دليل اين به طبيعت
در را بدن مقاومت آن مصرف (ث)C ويتامين داشتن لحاظ به
افزايش بيماريهايفصلي ساير و سرماخوردگي برابر
ما به تابستان فصل در دليل اين هندوانهبه و ميدهد
از زيادي مقدار هوا ، دماي براثر ما بدن كه ميشود ارزاني
.ميدهد دست از را خود آب
مصرف غذايياي مواد از ارتباطات ، توسعه لحاظ به:چهارم
براي مفيد و مناسب و ديگر اقليمي به مربوط كه ميكنيم
مانند.ميكنند زندگي محيط آن در كه است ارگانيسمهايي
صورتيكه در.سردسير و كوهستاني مناطق در نارگيل مصرف
و تاثير و زيستمحيطي عوامل ساير با ارتباط در ميوه اين
اقليم درآن كه ارگانيسمي براي تنها ميتواند آنها تاثر
.باشد مفيد ميبرد ، بسر
يا پختن طريق از و ميكنيم دستكاري غذايي مواد در:پنجم
را آنها خواص عناصر ، از بعضي كردن جدا يا و كردن سرخ
.ميسازيم بيخاصيت را آنها يا و ميدهيم تغيير
تركيب يك بهصورت و طبيعي شكل همان بايدبه درحاليكه
در را عناصر فونكسيوني رابطه دستكاري ، .شود مصرف واحد
با زعمخود به كه كارشناساني.ميزند بههم غذايي مواد
كرده دستكاري گياهان و درميوهها ژنتيك ، علم از استفاده
اخلال طبيعت نظم در ميدهند ، شكل تغيير را آنها و
ميتواند طبيعت ، از زمينهاي هر در دستكاري.ميكنند
فاجعههاي شاهد ما گذشته سالهاي در.آورد بار به فاجعه
كه بودهايم زيادي اكوسيستمهاي رفتن بين از و زيستمحيطي
رفتن ازبين:است آمده بهوجود طبيعت در انسان دخالت با
بعضي غلظت افزايش براثرxدرياچه در آبزيان از بسياري
ورودي رودخانههاي روي سد بستن دنبال به آن ، آب در مواد
yاكوسيستم در گوزنها مير و مرگ افزايش و بيماري آن ،
در حفاظت بهانه به آنها كردن محصور پي در (يوسميت دره)
آزولا گياه گسترش از ناشي درنده ، عوارض حيوانات برابر
واردzتالاب به پارازيت يك با مقابله بهمنظور كه
طبيعت در فونكسيوني رابطه شناخت عدم از ناشي همه نمودند ،
چه كه ميداند خود طبيعتاست آن در بيمورد دستكاري و
را آن لزوم صورت در و آورد بهوجود مكاني چه در را چيز
براي مرثيهسرائي.ببرد بين از زماني چه در و چگونه
خلاف دايناسورها مانند غولپيكري حيوانات نسل انقراض
زمان همان در تنها موجودات اين زيرا است ، طبيعت قاموس
و كنند ايفا حيات چرخه در را خود مفيد نقش ميتوانستند
وجودشان ناكاركردشده يا ديسفونكسيون ديگر پس آن از
ماده يك در نابجا تصرف و دخل قياس همين به.نبود ضروري
مبدل را آن برده بين از را آن خواص ميتواند نيز غذايي
.كند مضر مادهاي به
مير و مرگ و ميشوند بيمار بهندرت وحشي حيوانات چرا
تا حيوانات ميدهد؟ رخ فرسودگي و كهولت اثر بر فقط آنها
و متعادل وزن سلامت ، ازمرگ ، از قبل كوتاهي بسيار مدت
انتخاب آنها ، تغذيه در زيرا.برخوردارند لازم جنبوجوش
مكانيسم از و حكفرماست آن بر غريزه بلكه ندارد ، نقشي
را چشايي ، آنها و بويايي.ميكند پيروي طبيعت در تعادل
است سازگار آنها ارگانيسم با كه ميكشاند غذاهايي سمت به
دارد ، وجود طبيعت در كه صورت همان به را غذاها آن و
.ميخورند
وجود به توانست انسان تكنولوژي و علم توسعه سايه در اما
ولي.ببرد پي غذايي مواد از بسياري در آنها خواص و عناصر
و كامل بررسيهاي براي لازم شرايط كه آنجا از متاسفانه
نيست قادر هنوز نبوده ، فراهم زمينه اين در همهجانبه
ابتدا در مثلا.كند كشف را غذايي ماده يك خواص تمامي
كلسترول بردن بالا عامل كه مادهاي بهعنوان گردو مغز
شد ، شناخته خطرناك عروقي و قلبي بيماران براي است ، خون
كه يافتند آن در را مادهاي بعدي پژوهشهاي در كه درحالي
خوردن دليل همين به.ميشود كلسترول آوردن پايين موجب
به يا.ميشود توصيه افراد به روز در گردو عدد يك مغز
براي مضر ماده يك بهعنوان چاي نخستين ، تحقيقات دنبال
اين به كاملتر مطالعات پي در اما شد ، معرفي قلبي بيماران
بروز خطر روز در چاي ليوان چهار مصرف كه رسيدند نتيجه
نحو همين به.ميدهد كاهش زيادي حد تا را قلبي سكتههاي
ولي گرديد ، ممنوع ديابتي بيماران براي ابتدا در توت ميوه
بيماران به خوردنش آن ، در جديدي خاصيت كشف لحاظ به بعدا
.شد توصيه مذكور
مواد در آنها خواص و عناصر كشف در نارسايي اين بهخاطر
به را آن عصاره و جدا آنها از را موادي كه است غذايي
عوارضي كدام هر كه ميكنند تجويز بيماران به دارو صورت
را بيمارياي يك اگر كه معني بدين.داشت خواهد پي در را
بهوجود فرد در را ديگري بيماري ميكنند ، معالجه
تعادل در تنهايي به كدام هر عناصر اين زيرا.ميآورند
درحاليكه ميآورند ، بهوجود اختلال انسان بدن دروني
.بود خواهد مفيد و موثر آن كامل مصرف
كه آنجا از اما است ، تجربي علوم مباحث از بحث اين گرچه
حال در پژوهشي ، متدلوژي و تكنولوژي و علمي توان هنوز
است ، ننموده فراهم را پيشنهادات اين اثبات امكان حاضر
بر كه نگريست نظريه يك ديده به آن به بايد فعلا لذا
ميباشد ، دسترس در تاكنون كه آزمايشگاهي و تجربي مستندات
.است استوار
امروزي بشر براي تغذيه امر در اصول اين از پيروي بيشك
غذاهاي خود ابتكارات و حرارتي انرژي كشف سايه در كه
اما است ، دشوار آورده ، فراهم متنوع بسيار و خوشمزه
گياهخوار ، گروههاي ميدانيم كمااينكه.نيست غيرممكن
نه البته -تغذيه شيوه اين به كه هستند خامخواري بخصوص
روي -تجربي و غيرمستقيم بلكه تئوريك و سيستماتيك شكلي به
وگوشتخوار پختهخوار افراد به نسبت هستند مدعي و آورده
غذاهاي تنوع.برخوردارند بيشتر مراتب به سلامتي از
انسان كه شد آغاز زماني از زيانآورند ، اغلب كه ابداعي
آشنا پخته گوشت مزه و طعم با تصادفا و كرد كشف را آتش
به فيزيولوژي نظر از انسان بدن حاليكه درگرديد
آن ، بارز دليل.باشد گوشتخوار كه است نشده طراحي گونهاي
.اوست دندانهاي شكل و فك ساختار
و شواهد تغذيه امر در كاركردي اصول كارآيي زمينه در
مقاله يك حوصله از كه داد ارائه ميتوان زيادي مستندات
از ميتواند انسان كه است اين من پيشبيني اما است ، خارج
در فونكسيوني اصول از بهرهگيري و طبيعيخواري طريق
و آورده بهعمل جلوگيري بيماريها بسيارياز از تغذيه ،
.بيافزايد خود عمر طول بر
:از عبارتست نظريه اين كاربردي هاي توصيه
يافت شما دائم زيست محيط در كه خوراكيهايي همه از -1
.كنيد مصرف مستمر بهطور و كافي اندازه به ميشود ،
.راميلكنيد هرمادهغذاييطبيعي خوردن قابل تمامبخشهاي -2
عرضه طبيعت توسط كه فصلي همان در را طبيعت خوراكيهاي -3
.برسانيد بهمصرف تازه شكل ميشود ، به
از غير ديگري اقليمهاي در كه غذايي مواد مصرف از -4
.كنيد خودداري ميآيند ، عمل به شما زيست منطقه
مقدميپور مرتضي
دانشگاه مدرس
اعلام پرورش و آموزش وزير پرورشي معاون
فردا ايران دانشآموزي
مجلس نخستين:كرد
ميكند كار به آغاز
دانشآموزي مجلس نخستين مقدماتي نشست:فرهنگي علمي گروه
و جوانان عملي مشاركت نهادينهساختن هدف با ايران
ساماندهي و پرورش و آموزش مختلف عرصههاي در دانشآموزان
تاريخ از آموزان دانش خواستههاي و مطالبات
دانشآموزان نماينده حضور 274 با جاري مهرماه الي 13 11
.ميشود برگزار تهران در
وزارت پرورشي معاون عبادي رحيم ما ، خبرنگار بهگزارش
جمع در مطلب اين اعلام ضمن ديروز پرورش و آموزش
دنيا كشورهاي در دانشآموزي مجالس تشكيل:گفت خبرنگاران
كشور حداقل 110 حاضر حال در و دارد سابقه حدود50سال
.هستند آموزي دانش مجلس و جوانان مجلس داراي
و آموزي دانش شوراهاي مجامع تشكيل طرح به اشاره با وي
اين:گفت ايران در بار نخستين براي دانشآموزي مجلس
و تربيتي آموزشي ، كاركردهاي داراي ما كشور در مجلس
تشكيل آموزان دانش واقعي نمايندگان از كه است مشاورهاي
.است شده گرفته اسلامي شوراي مجلس از آن كاري الگوي و شده
براي دانشآموزان مشورت و مشاركت جلب و آمادگي وي
در نوجوانان و جوانان حقوق شناختن رسميت به و قانونگذاري
ذكر مجلسي چنين تشكيل اهداف جمله از را پرورش و آموزش
صنفي عمدتا دانشآموزي مجلس كاركرد:داشت اظهار و كرد
چارچوب در آن اختيارات حيطه و نيست سياسي اصلا و است
.است پرورش و آموزش مقررات
و نفره دائم 7 رئيسه هيات داراي آموزي دانش مجلس:گفت وي
.است كاري كميسيون حدود 12
مجلس مقدماتي نشست برنامههاي تشريح ضمن عبادي
سابق محل در كه روزه سه نشست اين در:گفت دانشآموزي
مجلس نمايندگان ميشود ، برگزار اسلامي شوراي مجلس
مجلس كار و ساز با رئيسه هيات انتخاب ضمن دانشآموزي
مسائل خصوص در و ميشوند آشنا نزديك از اسلامي شوراي
مجلس رئيس رئيسجمهوري ، با جوانان و پرورش و آموزش
در و ميكنند ديدار پرورش و آموزش وزير و اسلامي شوراي
ميروند جماران حسينيه و رهبري معظم مقام ديدار به پايان
.نمايند عهد تجديد (ره)اسلامي انقلاب بنيانگذار با تا
در و كرد اعلام سال يك را دانشآموزي مجلس كاركرد مدت وي
به كه سهميهاي با:گفت آن اعضاي انتخاب نحوه خصوص
(استان هر جمعيت ميزان با متناسب).شد داده كشور استانهاي
اعضاي ميان از كشور استان هر از نفر تا 12 بين 8
به نيز سهميه نفر و 4 شدند انتخاب آموزي دانش شوراهاي
آموز دانش به 274 آنها مجموع كه يافت اختصاص اقليتها
.رسيد پسر دخترو
به پاسخ در پايان در پرورش ، و آموزش وزير پرورشي معاون
و دانشآموزي مجلس برپايي در تاخير علل خصوص در سئوالي
نوبودن واقع در:داشت اظهار دانشآموزي ، مجامع تشكيل
نظرها اختلاف برخي وجود و سو يك از كشور در شوراها تجربه
مجلس و مجامع تشكيل لزوم زمينه در پرورش و آموزش بدنه در
لازم ، عمل دستور ابلاغ رغم به تا شد موجب دانشآموزي
با كه باشد ، همراه تاخير با مدارس در مجامع اين تشكيل
.هستيم آن تشكيل شاهد امروز نظرها اختلاف اين رفع
براي محكم و مناسب كاري و تعريفساز ضرورت خصوص در وي
ايجاد منظور به:گفت آموزي دانش مجلس و مجامع
از جلوگيري و دانشآموزي مجلس براي قانوني پشتوانهاي
به كمك و تبليغي و تزئيني ابزار يك به آن تبديل خطر
تشكيل فرايند مجلس ، اين طرح تا هستيم آن پي در آن ، تقويت
شوراي يا و اسلامي شوراي مجلس در را آن اختيارات حدود و
.رسانيم تصويب به پرورش و آموزش عالي
قرآن بينالمللي مسابقات دوره هجدهمين
ميشود
برگزار كريم
بينالمللي مسابقات دوره هجدهمين:علميفرهنگي گروه
خاتمي سيدمحمد حضور با كريم قرآن تفسير و قرائت حفظ ،
در مهرماه بيستودوم روز ايران اسلامي جمهوري رئيس
.ميشود برگزار اسلامي كشورهاي سران اجلاس سالن
سرپرست و فقيه ولي نماينده زاده نظام حجتالاسلام
جمع در سهشنبه روز خيريه امور و اوقاف سازمان
از دوره اين در:گفت مطلب اين اعلام با خبرنگاران
كشور از 33 قرآن ممتاز قاريان از نفر مسابقات 91
.دارند حضور اسلامي
با كل حفظ رشته سه در امسال مسابقات:افزود وي
پيوسته جزء حفظ 20 كريم ، قرآن و 12 جزء 11 تفسير
:گفت نظامزاده.است كريم قرآن قرائت و كريم قرآن
مهرماه بيستوششم تا بيستودوم از مسابقات اين
.ميشود برگزار امسال
عربستان كشورهاي از داور تعداد 21 وي ، گفته به
و مغرب لبنان ، مالزي ، اندونزي ، ، ليبي مصر ، سعودي ،
را قرآن مسابقات دوره هجدهمين ايران اسلامي جمهوري
از داور يك اولينبار براي كه ميكنند داوري
كشورهاي از نمايندگاني:افزود وي.دارد حضور عربستان
چين ، قطر ، مغرب ، هندوستان ، مقدونيه ، لبنان ، ليبي ،
مالي نيجريه ، اندونزي ، فيليپين ، مصر ، تايلند ، اتيوپي ،
عربستان بنگلادش ، آذربايجان ، مالزي ، سريلانكا ، ،
چاد ، يمن ، تونس ، تركيه ، تانزانيا ، كرواسي ، سعودي ،
سنگال ، تاجيكستان ، يونان ، كويت ، سوريه ،
.دارند حضور افغانستان و گينهكوناكري
شيخ علمي مقام از ايران اسلامي جمهوري
كرد قدرداني
شمسالدين
جمهوري اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت:علميفرهنگي گروه
مقام از بيروت ، در همايشي برگزاري با ايران اسلامي
مجلس فقيد رئيس شمسالدين مهدي محمد شيخ علمي
.كرد قدرداني لبنان شيعه اسلامي اعلاي
حميد ايوب شد برگزار شب دوشنبه كه همايش اين در
نمايندگان ، مجلس رئيس بري نبيه از نمايندگي به
فرهنگ ، وزير سلامه غسان
و لبنان وزيرپيشين الصلحنخست رشيد
شركت لبنان مجلس نمايندگان و وزيران از چند تني
.كردند
ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي معاون رمضانپور علياصغر
تلاشگر ، عالمي را شمسالدين آيتالله سخناني ، در اسلامي
سياستمداري و فرزانه انديشمندي نوگرا ، مجتهدي
لبنان داخلي جنگهاي جريان در كه كرد توصيف متدين
.كرد دفاع مستضعفان و محرومان حقوق از
در اسلامي جمهوري فرهنگي رايزن هاشمي ، محمدحسين
مقام از قدرداني و تجليل خود سخنان در نيز لبنان
توسعه لزوم بر مركز اين تاكيد را شمسالدين علمي
لبنان ، و ايران اسلامي جمهوري ميان فرهنگي روابط
.دانست
:گفت خود سخنان در هم لبنان فرهنگ وزير سلامه غسان
بهعنوان تهران سال 1379 كتاب جايزه تقديم
شمسالدين ، شيخ فقيد علمي و فكري مقام نكوداشت
پيوسته كه بود او و دارد فراوان معاني مفاهيمو
.ميكرد دعوت گفتوگو و وحدت به را مسلمانان
اسلامي اعلاي مجلس رئيس نايب قبلان عبدالامير شيخ
را شمسالدين ارتحال خود سخنان در لبنان شيعه
جمهوري از و ياد اسلام جهان براي اسفناك ضايعه
.كرد قدرداني وي مقام بزرگداشت براي اسلامي
|