!مخاطب بدون جشنوارهاي
جشنواره فيلمهاي از داوران
دو ميان سرگردان دوربينهايي:ميگويند
پرتگاه
!مخاطب بدون جشنوارهاي
كودكان براي ويدئو و فيلم بينالمللي جشنواره شانزدهمين
شد ، آغاز اصفهان در مهر سيزدهم جمعه روز كه نوجوانان ، و
تاثير تحت اول روز كه درحالي.دربرنداشت مهمي رويداد هيچ
(عربستان و عراق سپس و) تايلند و ايران فوتبال مسابقه
بودن شايدبخاطرمعطوف هم جشنواره برگزاركنندگان.بود
اين به جشنواره تماشاگران و ميهمانان از بسياري توجه
واحد افتتاحيه مراسم يك برگزاري از ورزشي ، حساس رويداد
نمايش كه آن رغم به.كردند صرفنظر قبل ، سالهاي شيوه به
آغاز روز آن صبح از خالي تقريبا سالنهاي در فيلمها
نقطه درچندين شب جمعه را افتتاحيه مراسم بود ، شده
پارك غدير ، باغ نوجوان ، و كودك خانه امام ، ميدان -اصفهان
ميدان فردوسي ، پل لاله ، پارك ملت ، پارك ايثارگران ،
شامل برنامهها اين.كردند تقسيم -...و نور باغ انقلاب ،
در فيلم نمايش زنده ، موسيقي اجراي خياباني ، نمايش اجراي
شده رنگآميزي شادي اتوبوس انداختن راه به و باز فضاهاي
عروسكها آنها سرنشينان كه) موسيقي و سرود پخش با همراه
حركت خيابان ، و ميدان چند در (بودند نمايشي گروههاي و
زايندهرود حاشيه در ويژگيها همين با تقريبا قطاري
در فيلم توزيع براي كالسكهاي نمادين حركت سابق ،
سنتي مراسم جشنواره ، فيلمهاي نمايشدهنده سينماهاي
سالهاي جلوه البته كه نور ، باغ در جشنواره نورافشاني
و بود روان زايندهرود در آب كه سالهايي ;نداشت را پيش
.داشت دلپذير جلوهاي زندهرود ، پهنه در نورافشاني انعكاس
بيآب ، زايندهرود متوالي ، سال دومين براي هم امسال
و حيات سمبل اين چاكچاك بستربود شده دق آينه به تبديل
در هم بياباني گياهان بوتههاي حالا كه اصفهان ، زايندگي
جاوداني رود زنده از نشاني هيچ ديگر شده ، سبز آن جاي جاي
چشم به آن احياي از هم اميدواركنندهاي نشان هيچ و ندارد
زايندهرود ، خشك بستر بر جشنواره ، سوم روز غروبنميخورد
هاي حركت و موسيقي و سرود اجراي با باران دعاي مراسم
قوم سنتي شيوه به نوجوان ، و كودك حدود150 توسط موزون
;داد قرار تحتتاثير بسيار را حاضران كه شد برگزار لر
و سرزندگي و شود مستجاب حاجتمندان اين دعاي كه اميد
.بازگردد اصفهان و زايندهرود به ديگر بار طراوت ،
فيلم ، نمايش كنار در اصفهان جشنواره سال ، هر معمول طبق
;داشت هم (سينمايي بعضا و) غيرسينمايي جنبي برنامههاي
قصهگويي ايستگاه و عروسكي و زنده نمايشهاي اجراي از
عكاسي مسابقه يك.كتاب و سفال نقاشيو ايستگاه تا گرفته
به ;شد برگزار اولينبار براي هم جشنواره لحظههاي از
معاصر هنرهاي موزه در بخش دو شامل پوستري نمايشگاه اضافه
بخشي و بود "مثقالي فرشيد" آثار آن از بخشي كه اصفهان
فيلمساز و گرافيست مثقالي ، استاد.دانشجويان آثار ديگر
سالها از پس سالگذشته كه گرانقدراصفهاني (انيماتور)
حضور جشنواره در نيز خودش بازگشت ، وطن به فرنگ در اقامت
جشنواره بينالمللي داوران هيات ايراني عضو كه او.داشت
سالن در هنرمندان ، و تماشاگران ملاقات شب نخستين در بود ،
سخن علاقهمندان با تجربههايش از عباسي ، هتل اجتماعات
نقل بر علاوه مثقالي.گرفت قرار توجه مورد بسيار كه گفت
بخش شكلگيري از كشور ، از خارج در فعاليتش تجربههاي
اواخر در نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون انيميشن
كه هنرمندان از نسلي رشد فرهنگي و اجتماعي شرايط دهه 40 ،
دو نزديك و دور سالهاي از خاطراتي و دارد تعلق آن به او
.گفت سخن دنيا سازي انيميشن جريان
دو بعد به عصر سالنهاي بجز.سينما سالنهاي اما...
،(اصفهان جشنواره هميشگي سنت طبق) آفريقا و قدس سينماي
صبور هنرمندان گروه كه ميآمد پيش گاهي و بود كور و سوت
نفر بيست ده براي را فيلمهايي همزمان ، دوبله باتجربه و
همان در.ميكردند دوبله سالنها در همزمان تماشاگر ،
چنين همواره نيز يادشده سينماي دو پرجمعيت سانسهاي
بهانهاي فيلمها ، تماشاي و جشنواره كه ميرسيد بهنظر
است نوجوانش و كودك اغلب تماشاگران پايكوبي و تفريح براي
!دارد كيفيتي چه و چيست پرده روي فيلم كه ندارد اهميتي و
برنامه گذشته سال با مقايسه در اصفهان جشنواره كه آن با
مثبت ويژگيهاي از اين كه) داشت كوچكتري و جورتر و جمع
دچار جشنواره كه پيداست همچنان اما ،(بود دوره اين
نوجوان و كودك سينماي بحران درحاليكه.است كميتگرايي
تعداد امسال دارد ، ادامه كه است دهه يك به نزديك
گذشته سال برابر دو تقريبا ايراني جديد و بلند فيلمهاي
آنها تاي سه و) ايران سينماي مسابقه بخش در همگي كه بود
اين امابودند شده گنجانده (بينالمللي مسابقه بخش در
و ندارد نوجوان و كودك سينماي به ربطي هيچ آماري ، ارتقاي
و كودك كه فيلمي هرنيست ژانر اين گرفتن رونق نشانه
ارائه جشنواره به و بوده داستانش حاشيه يا درمتن نوجواني
نكته.است گرفته قرار برنامه در بوده ، نمايش قابل و شده
جدول در بار ، نخستين براي امسال كه بود اين جالب
و كودكان براي مناسب فيلمهاي" جشنواره ، برنامههاي
ميتوانست كه بود شده مشخص ستارهاي با "نوجوانان
بود اين تاسفآور.باشد تماشاگران براي مناسبي راهنماي
فيلم سه فقط و فقط جديدايراني ، فيلم سيزده ميان از كه
"شيرين مرباي":بودند شده مزين معنيدار ستاره اين به
(عبدالعليزاده علي) "تارزان و تارزن" ،(برومند مرضيه)
اين ميزان.(بهروزغريبپور) "قهرمان تنبل افسانه" و
كمتر بسيار هم جشنواره برنامه كل در ستارهدار فيلمهاي
شده ساخته فيلمهاي دربخش حتي ;بود بيستاره فيلمهاي از
و كودكان ويژه كتابهاي سوئدي معروف نويسنده آثار براساس
.نوجوانان
براي فيلم" كردن جدا پسنديده شيوه كه ميرسد نظر به
در جدي بهطور امسال ، از"كودكان درباره فيلم" و "كودكان
دو.است گرفته قرار جشنواره برگزاركنندگان كار دستور
از تعدادي نمايش به آفريقا ، سينما برنامههاي از سانس
عنوان دو اين زير جشنواره ، مختلف بخشهاي فيلمهاي
بخش در.داشت اختصاص ("...درباره" و "...براي")
كه "ايران سينماي تاريخ نوجوانان كودكانو بهترينهاي"
در سينمايي تخصصي نشريات دبير پانزده انتخابي فيلمهاي
"...براي" كلي دسته دو به را فيلمها بود ، شده گنجانده آن
.بودند كرده تقسيم "...درباره" و
نااميد كلي به جشنواره ، اول نيمه ايراني جديد فيلمهاي
نخواهند آنها از يك هيچ كه ميرسد نظر به و بود كننده
گيشه از قابلتوجهي پاسخ نيز عمومي نمايش در توانست
به آگاهي با نيز فيلمها سازندگان خود احتمالا.بگيرند
را واقعه علاج قريبالوقوع ، شكست وپيشبيني امر اين
منابع از سرمايه تامين با و كردهاند وقوع از قبل
فراهم خود براي امنيتي حاشيه غيرسينمايي ، گوناگون
هم فيلمها تجاري شكست يا توفيق ديگر تا آوردهاند
كه سرمايهگذاراني بيچاره.باشد نداشته اهميتي برايشان
طريق از تبليغ" يا "فرهنگي امور در مشاركت" سوداي به
كرده فيلمهايي چه فداي را بيزبان پول "فرهنگي كالاهاي
"فرهنگي -ورزشي" باشگاه آن و بم جديد ارگ از ;بودند
محصولات توليدكننده يا بانك فلان تا گرفته پرطرفدار
...غيره و غيره و كاشي و لاستيك و غذايي
سرمايهگذاران اين براي تبليغ چگونگي در ناشيگري
تيزرهاي و آنونسها به تبديل را فيلمها اين غيرسينمايي ،
است بعيد كه كرده آزاردهندهاي و درشت گل تبليغاتي
صد باز.باشد داشته سرمايهگذاران انتظار حد در خاصيتي
و ذاتي باهوش ،"شيرين مرباي" در كه برومند مرضيه به رحمت
كرده پرهيز دست دم و مستقيم تبليغ شيوه اين از هميشگياش
به تن بادرايت هم غيرسينمايياش سرمايهگذار خوشبختانه و
.است داده مستقيم تبليغ ضد اين
ميرفت برومند از كه را انتظاري "شيرين مرباي" اما
به "كرماني مرادي هوشنگ" شيرين داستان و نكرد برآورده
قدم چند همچنان -توحيدي فرهاد -فيلمنامهنويسش تلاش رغم
خودرو هتل ، ) برومند تلويزيوني موفق كارهاي از عقبتر
اين.است (زيزيگولو حتي و زيبا آرايشگاه تهران 11 ،
نتوانسته هنوز متاسفانه طنزپرداز ، و پرشور بانوي
.كند تكرار سينما در را تلويزيونياش موفقيتهاي
نفيسه" ياد به سانس يك اختصاص جشنواره تحسينانگيز اقدام
آبان دوازدهم در كه قديمي و برجسته انيماتور ;بود "رياحي
گذشته سال اصفهان جشنواره.درگذشت سالگي در 57 گذشته سال
كنار درداشت مصري انيماتور زمزم زينب بزرگداشت در بخشي
خواه متوالي سال دو در زن فيلمساز دو اين گرفتن قرار هم
رياحي آثار و ميكشاند مقايسه به را كار ناخواه
حال هر به.بود عربش همتاي از قويتر چشمگير بهگونهاي
و آثار ارائه و طرح در جشنواره برگزاركنندگان توجه
كه خوب وچه است مثبت و توجه قابل هنرمند زنان ديدگاههاي
زن پارسال چه و امسال چه هم ، سيفژ سازمان داور سه هر
.بودند
را مثقالي فرشيد بزرگداشت امسال ويژه نمايشهاي بخش در
در انيماتور اين فيلمهاي از تعدادي و بوديم شاهد هم
از انيماتور دو.درآمد نمايش به رياحي نفيسه آثار كنار
و نگاه دو با اما حرفهاي فضاي يك يافته پرورش و نسل يك
.متفاوت شيوه دو
خاكسار الهام
جشنواره فيلمهاي از داوران
دو ميان سرگردان
دوربينهايي:ميگويند
پرتگاه
نوجوانان و كودكان فيلمهاي جشنواره شانزدهمين داوران
نگراني بيانيهاي طي جشنواره پاياني مراسم در اصفهان ،
فيلمهاي در آشكار ضعفهاي و كاستيها وجود از را خود
كودك سينماي كاستيهاي:گفتند و كردند اعلام جشنواره
.ميشود نمايان بيشتر فيلمنامه و قصه در بهويژه
سو يك از جذاب و نو فكرهاي فقدان از شدت به كه قصههايي
ونوجوان كودك مخاطب براي لازم كشش از نبودن برخوردار و
با داوران.ميبرند رنج ديگر سوي از نامنسجم ساختار و
از باشيم نگران نبايد آيا افزودند نگراني اين بر تاكيد
خطرآفرين پرتگاه دو ميان دوربينهايمان سرگرداني
از باشيم نگران نبايد آيا و مخاطبگريزي؟ و عوامزدگي
شايسته مشتاقش و معصوم چشمهاي كه پرشمار نسلي سرگرداني
روشنگري ، جذابيت ، زيبايي ، از سرشار است سينمايي تماشاي
حقيقت؟ و خلاقيت
در كه دردمندانه بيانيه اين از گذشته جشنواره داوران
جداگانهاي ارزيابي نيز يك هر شد ، قرائت اختتاميه آيين
نوجوانان و كودكان فيلمهاي جشنواره و كودك سينماي از
.است تامل درخور كه دارند
از يكي و "ماه نور زير" كارگردان "ميركريمي سيدرضا"
با اصفهان نوجوان و كودك فيلم جشنواره شانزدهمين داوران
زياد تعداد عليرغم امسال جشنواره در كه اين بيان
از بسياري:ميگويد نداشت ، وجود شاخصي اثر فيلمها
به و داشتند املايي غلط سينمايي ساختار لحاظ به فيلمها
ميرسد نظر به.بودند نوجوان و كودك فضاي از دور
كه فيلمهايي حتي.ندارند آشنايي فضا اين با فيلمسازان
فضاي شدهاند ، ساخته نوجوانان و كودكان براي دارند ادعا
كه "ميركريمي".است نوجوان و كودك از بيگانه درونيشان
:ميگويد ميداند فيلم يك ساخت اوليه سرمايه را انديشه
نوجوان و كودك سينماي وارد درست فكر يك براساس ما
از بخش اين داريم انتظار ما كه اين من نظر به.نشدهايم
كند ، حل را خود اقتصادي مسائل و بايستد خود پاي روي سينما
.است عبث و هنگام زود انتظاري
در خوبي فيلم وقتي:ميگويد كودك فيلم جشنواره درباره وي
جدي حمايت نميشود ، ساخته نوجوان و كودك سينماي حيطه
كساني و نشده مهيا امر اين براي لازمي بستر ندارد ، وجود
و كودك دنياي به را خود ميكنند كار زمينه اين در كه
انتظار جشنواره از ميتوان چطور نكردهاند ، نزديك نوجوان
داشت؟ جدي كار
بينالملل مسابقه بخش داوري در كه "مثقالي فرشيد"
نوجوان و كودك سينماي:است معتقد دارد ، حضور جشنواره
و مالي سرمايهگذاري به انيميشن زمينه در بهخصوص ايران
جامعه در انيميشن:ميگويد او.دارد نياز زيادي انساني
نيازهاي و ميشود تهيه بازار نياز براساس ايران امروز
ديگر عبارت به.نميگيرد قرار مدنظر آنها ساخت در مخاطب
موضوع به انتفاعي بعد از عموما هنر اين دستاندركاران
در بازار ايجاد براي فعاليت دنبال به و مينگرند خود هنر
.هستند ديگر كشورهاي
حضور امسال جشنواره در كه فيلمهايي ارزيابي با مثقالي
سالهاي در كه انيميشني فيلمهاي سوژه:ميگويد دارند ،
به آن مبناي بر كه فيلمي و بود واقعي ميشد تهيه گذشته
قابل زيادي بسيار مدتهاي و سالها تا درميآمد تصوير
براساس كه فيلمهايي و فعلي سوژههاي اما بود ، استفاده
.ندارند را قابليت اين ميشود ، تهيه آن
جشنواره داوران از ديگر يكي خليلي عموزاده فريدون
دچار همواره كودك سينماي درباره فيلمسازان تلقي:ميگويد
گاه فيلمسازان.است بوده فراوان تغييرات دستخوش و تحول
واقعي سن از پايينتر را بچهها استنباط و درك فهم ،
از را خود تلقي بزرگسال ، يك عنوان به گاه و ميبينند
تصوير به را آن و ميدهند قرار مبنا كودكان دنياي
گروه يا آنان فيلمهاي كه ميبينم دليل همين به.ميكشند
اين در يا دربرميگيرد را كودكان از كوچكي بسيار
.ميشود استفاده كودكانه بسيار عناصري از فيلمها
ميتواند بچهها كردن فرض بزرگتر يا كوچكتر وي گفته به
.كند جلوگيري كودك سينماي سمت به آنها شدن جذب از
از پس:ميگويد كودك فيلم جشنواره درباره خليلي عموزاده
نظر از اصفهان نوجوان و كودك جشنوارك فجر ، فيلم جشنواره
اعتبار اين مرور به اما داشت ، بيشتري اهميت بينالمللي
و حاشيه آن از جشنواره اين احوالات اين با.شد رنگ كم
و نيست برخوردار دارد وجود فجر جشنواره براي كه فضاسازي
به بايد نوجوان و كودك جشنواره.ميشود بياهميت كمكم
و شود تلقي بزرگي امتياز آن در حضور كه برسد جايي
نظر از فجر جشنواره همچون آن در شركتكننده سينماگران
حضوري چنين براي امتياز طبعا.شوند حمايت معنوي و مادي
پررونق را آن و داد خواهد افزايش را جشنواره اعتبار
.كرد خواهد
ارزيابي به داور عنوان به كه نيز "ميرهادي ليلا"
در:ميگويد است نشسته جشنواره از دوره اين فيلمهاي
ايران كودك سينماي در درخشاني فيلمهاي قبل سالهاي
مخاطب با تكليفشان فيلمسازان كه است مدتي اما داشتيم ،
امسال جشنواره فيلمهاي ميرسد نظر به چه اگرنيست روشن
خود مخاطب به تلاش با كارگردانان و كرده پيدا بهتري جهت
حال ، اين با شدهاند ، نزديكتر نوجوانان و كودكان يعني
بسيار زمينه اين در مطلوب و درخشان فرم به رسيدن تا هنوز
.داريم فاصله
ايراني عضو تنها و سرشناس فيلمساز "درخشنده پوران"
:ميگويد كودك فيلم جشنواره شانزدهمين در "سيفژ" داوران
.نيست كودك فيلم ميكند بازي آن در بچهاي كه فيلمي هر
:ميافزايد جشنواره دوره اين فيلمهاي ارزيابي با وي
جشنواره اين در نويي فيلم انيميشن ، فيلم يك جز به تاكنون
.است نشده ارائه
مضمون نظر از ايراني فيلمهاي چه اگر:است معتقد درخشنده
امكانات اما موفقترند كشورها ديگر فيلمهاي از محتوا و
براي فرسودگي ، دليل به ايران ، كودك سينماي در موجود
.ميكند ايجاد بسيار محدوديتهاي ذهني نوآوري و خلاقيت
امري سينمارا به ذيربط نهادهاي حمايت درخشنده پوران
توسعه و ترويج:افزود و خواند بسيارحياتي و ضروري
برابر در مقاومت براي مهم راه يك كودكان براي فيلمسازي
.است جهان در خشونت بيمهار سيل
فرشيد
|