گشايش هند در شاهنامه و فردوسي همايش
يافت
پرورش؟ يا آموزش
جمع و ارشاد وزير حضور با مراسمي طي
سومين برگزيدگان محققان
و علماء از كثيري
شدند معرفي ولايت سال كتاب دوره
رشد فيلم بينالمللي جشنواره برگزيدگان
شدند معرفي
معلول نوجوانان و كودكان فرهنگي مركز
ميشود تاسيس كشور
گشايش هند در شاهنامه و فردوسي همايش
يافت
با ديروز صبح شاهنامه و فردوسي همايش:فرهنگي علمي گروه
هند ، احمد رئيسجمهوري نارايانان.آر.كي پيامهاي قرائت
رئيس عراقي محمد و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مسجدجامعي
هند مومبايي شهر در اسلامي ارتباطات و فرهنگ سازمان
.يافت گشايش
تاج در گوهري را شاهنامه پيام اين در هند رئيسجمهوري
كارشناسان گفتگوي:گفت و كرد توصيف فارسي پرمايه ادبيات
مختلف جنبههاي تنها ادبي ، نه شاهكار اين درباره برجسته
از ما درك كرد ، بلكه خواهد روشن را ايراني غني فرهنگ
و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد.كرد خواهد عميق را تاريخ
چند هر شاهنامه است ، آورده خود پيام در نيز اسلامي ارشاد
مفاهيم روايتگر اما است ، زمين ايران فرهنگ تاريخ گزارش
با پيام اين در مسجدجامعي.هست نيز انساني زندگي مشترك
دو فرهنگي و ميراثمعنوي از مهمي بخش كه اين به اشاره
يك هر فرهنگ از فهمبخشي و دارد هندي - ايراني وجوه ملت
سهم:كرد تاكيد است ، ديگري فرهنگ درست درك به وابسته
پاسداشت در هندي فرزانگان و هند پارسيان ايرانيان ، جامعه
خور در هند سرزمين در فردوسي شاهنامه و ايراني فرهنگ
خود پيام در نيز عراقي محمدي.است بسيار احترام و اكرام
تاثيرهاي هندي و ايراني فرهنگ دو ديرباز از:است آورده
مقدس كتاب مشترك مفاهيم كه داشتهاند هم بر فراواني
زمره از ايرانيان ي"اوستا" كتاب و "ودا" يعني هندوان
اجتماعات سالن در روز سه مدت به همايش اين.است آنها
ايالت مركز مومبايي شهر در كاما خاورشناسي موسسه
.شود مي برگزار هند غرب در ماهراشترا
پرورش؟ يا آموزش
ديدگاه
سازماني ساختار از پرورشي معاونت حذف درباره تاملاتي
پرورش و آموزش وزارت
جامعه ، و پرورش و آموزش سيستم در تربيت به توجه *
شعارهاي و زيبا جملات قالب در بيشتر و نشده عملياتي
ظاهري و موارد به و نموده تجلي و بروز مسئولين احساسي
او در كه است شده همان نيز آن نتيجه پس است ، شده بسنده
كردهايم توجه عرض بيشتربه يعني بوده ،
:دارد وجود ديدگاه سه تربيت و تعليم بين رابطه باره در
مرزهاي تربيت و تعليم بين كه عقيدهاند اين بر گروهي -1
كسي گروه ، تعليماتي اين منظر از.دارد وجود بتوني و سخت
.نباشد تعليماتي كه است كسي تربيتي و نباشد تربيتي كه است
مربوط عمدتا تربيت و تعليم بين سخت مرزهاي به اعتقاد
متولي مسيحيت ، علماي كه رنسانس از قبل اروپاي به ميشود
ديگري افراد و بودند مردم معنوي و ديني و اخلاقي تربيت
حساب و نوشتن و خواندن و علمي مفاهيم آموزش رامتولي
گاليله سر بر كه است عصر همين در و بودند داده قرار كردن
.ميدانيم كه آمد همان
اصلا تربيت و تعليم بين كه عقيدهاند اين بر گروهي -2
دو هر تربيتي و تعليماتي و (بيمرزي) ندارد وجود مرزي
.است يكي
وجود طيفي مرز تربيت و تعليم بين كه معتقدند گروهي -3
نور طيف ازنوع برداشتي "طيفي"از منظور.دارد
ميكنيم ، نگاه رنگينكمان به وقتي كه است رنگينكمان
هم از نارنجي و قرمز و زرد رنگ ميكنيم ، درك دقيقا
رنگها اين و كنيم خطكشي نميتوانيم هيچگاه ولي جداست ،
تنيده درهم نور طيفهاي تعبيري به.نماييم جدا هم از را
.است محال هم از آنها جدايي امكان و شده
با اگر.دارد مدافعيني خود براي ديدگاهها اين از كدام هر
ايران در تربيت و تعليم كالبدشكافي و نقد به ديد اين
ديدگاه ايران در هيچگاه كه ميكنيم مشاهده بپردازيم ،
مدرسه تشكيل از قبل كه چرا نداشته ، حاكميت اول نوع
ايران ، اصلاحات تاريخ بزرگمرد دست به دارالفنون
است ، بوده جديد آموزش سرآغاز كه اميركبير ميرزاتقيخان
و خواندن بر علاوه ملاباجيها و ملاها مكتبخانهها در
و قرآن جز ميدادند؟ آموزش را چيزي ، چه نوشتن
...و خزائنالاشعار جوهريو و بوستان و گلستان و حديث
.است بوده اخلاقي و تربيتي حيطههاي در همگي كه
و آموزش سيستم در گفت ميتوان واقعبينانه تحليل در
را (طيفي) سوم نوع از ديدگاه بيشتر ايران كنوني پرورش
سيستمي ، صحيح مديريت عدم دليل به البته صد كه هستيم ، شاهد
تربيت و تعليم در مطلوب كاركردهاي به نتوانستهايم
ميبايست خود اصلاحگرايانه بازنگري در حال.دستيابيم
روشهاي از و بود مشكلات علل و ريشهها يافتن دنبال به
چيز ، هر ناكارآمدي بررسي در كه خود گذشته و سنتي نادرست
كه چراكنيم پرهيز اكيدا ميگشتيم ، متهم دنبال به
و معلولاند خود دو هر سيستم در آموزش و تربيت ناكارآمدي
نماييم متهم را ديگري يكي ، تبرئه براي كه نباشد طور اين
.است نابخشودني عملي يقينا كه
نقش و مشاركت عدم علت":كه سوال اين به پاسخ در اگر
"چيست؟ تربيتي برنامههاي و فعاليتها در معلمين مطلوب
اين ;بالعكس يا و تربيتي امور يا تربيتي مربي شود ، گفته
نقش دو هر معلم و مربي امروزه كه چرا.خطاست دو هر
(دهنده انجام) عمله يك به تربيتي مربي.دارند خدماتي
هم معلم و شده تبديل ديني و اجتماعي و فرهنگي و سياسي
مغز و ذهن به آموزشي كتب از درسي مطالب حجم انتقال عمله
.است شده متعلمين
سر بر نظر اختلاف و بحث جاي به امروزه ميرسد ، نظر به
سر بر جدال و بحث جاي به انديشيد ، مظروف بر بايستي ظرف
جايگاه بهدنبال بايد تربيتي ، و آموزشي معاون جايگاه
اما نباشد ، تربيت ظرف اگر حتي.بود تربيت جايگاه و آموزش
به ;باشد آموزش اما نباشد ، آموزش ظرف يا و باشد تربيت
.رسيدهايم مقصود
در مطلوبي مشاركت و نقش معلمين چرا كه را پرسش اين اگر
شايد بپرسيم معلمين خود از را ندارند؟ تربيتي فعاليتهاي
مغايرت ما قبلي داشتههاي با كه نمايند ارائه پاسخهايي
:جمله از.كند
و امكانات اندازه به معلمين.است نادرست سوال اين *
ايفا تربيت در برجستهاي نقش دارند ، اختيار در كه فرصتي
.ميكنند
مطالب انتقال براي معلم كم فرصت و درسي مطالب زياد حجم *
.نميدهد او به را اين از بيش امكان
امروز ، ست"تقاضا و عرضه" اصل از پذير تاثير نيز تربيت *
و آموزش سيستم مديريت دانشآموزان ، اولياء جامعه ، سوي از
نظام در و نميپذيرد صورت تربيت براي تقاضايي پرورش
مدارس در نفسگير آزمونهاي با سالاري نمره
ولي كدام !نميتپد اخلاق و تربيت براي قلبي كنكور ، و
جزء را تربيتي مسائل كه ديدهايد را مديري و دانشآموز
سراغ را جاري حساب كدام و بياورد نشدهاش وصول طلبهاي
باشد؟ واريزكننده معلم تا دهد پاداش را تربيت كه داريد
درو قصد به را بچههايشان خانوادهها كه جامعهاي در
تقبل با حاضرند و ميفرستند مدرسه به بيست كردن
آزاد آموزشگاههاي به بخشيدن رونق موجبات كلان هزينههاي
:شود گفته كه است حق نمايند ، فراهم را كنكور كلاسهاي و
.".است نمره شكستخورده رقيب تربيت"
متاسفانه اقتصادي مشكلات و معيشتي تنگناهاي علت به چون
معلم و است پايين به بالا از نگاه معلم ، به امروز نگاه
تحقير خاطر به و ندارد رفيعي جايگاه جامعه اذهان در
نقش كه گيرد قرار ديگران مناسب الگوي نميتواند سيستمي
وقتي آدم":شريعتي مرحوم قول به.كند ايفا هم تربيتي
".ميشود حقير هم خوبيهايش ميشود ، فقير
جامعه ، و پرورش و آموزش سيستم در تربيت به توجه چون
شعارهاي و زيبا جملات قالب در بيشتر و نشده عملياتي
و سطحي موارد به و نموده تجلي و بروز مسئولين احساسي
كه است شده همان نيز آن نتيجه پس است ، شده بسنده ظاهري
آن طول و عمق به تربيت در آنكه از بيش يعني بوده ، او در
محتوا به آنكه از بيش كردهايم ، توجه عرض به توجهكنيم
تعبير به اينكه عوض به و پرداختهايم ظاهر به بپردازيم ،
.كردهايم تربيت هنرپيشه كنيم ، تربيت آدم (ره)امام حضرت
كنند ، ايفا نقشي چه مدرسه در آموختهاند خوب كه افرادي
مقبول تا كنند ايفا نقشي چه جامعه و خانواده و مدرسه در
.دارند وجود كه همانگونهاند خلوت ، در و شوند واقع
حضرت قرن ، مصلح بزرگترين كه ميكنيم زندگي جامعهاي در
بهوجود كشور دراين را بنيادين اصلاح (ره)امامخميني
ادامه قصدش تمامي كه است امت سر بر امري ولي سايه و آورد
(عج)وليعصر حضرت بشريت مصلح بزرگترين ظهور تا اصلاحات
قاطع اكثريت آراي پشتوانهاش كه محبوبي رئيسجمهور و است
اصلاحطلبانه برنامههاي حمايت به كه ايراناست ملت
وزيري از پرورش و آموزش در و است داده راي ايشان
سرباز" خود براي را افتخار بزرگترين كه شدهايم بهرهمند
خانواده از عضو يك بهعنوان حقير ميداند ، بودن "اصلاحات
اصلاحات سرباز اداري رتبه از پايينتر بسيار كه فرهنگي
واجب خود بر ، دارم قرار (پرورش آموزشو محترم وزير)
:كنم اعلام را زير موارد ميدانم
مملكت ، يك اصلاح راه (ره)امام حضرت فرموده به چون -1
تمامي سرمنشا پرورش و آموزش بايستي است مملكت آن فرهنگ
فرهنگ احياي پرورش ، و آموزش احياي كه گيرد قرار اصلاحات
پلي مثابه به دانشآموز متعالي ديد اين در و ارزشهاست و
حتي ميتوان آن وسيله به كه خانواده و مدرسه ميان است
.كرد منتقل خانواده به را ارزشها و فرهنگ
سيستم مبادا اخير ، شايعات و زمزمهها به توجه با -2
فرصت چقدر مگر.شود خطا و آزمايش اسير نيز پرورش و آموزش
از مبين و شفاف برنامه يك به دستيابي از قبل كه داريم
بدونآنكه بريزيم ، بههم را غلطي ساختار ذيل تا صدر
.باشيم كرده منظور آن براي درستي جانشين
تهديد امروز كه سازماني شايد بررسي و نقد مقام در
تاكنون كه باشد اصلاحات براي خوبي فرصت ميشود ، پنداشته
بدانيم و است شده غفلت آن از مسئولين كفايت عدم علت به
.قابليتهاست رشد گرو در فرصتها از استفاده كه
امور منتقد همواره گذشته ، حقير مصاحبههاي و مقالات در -3
امور مسئولين كه باورم اين بر و هستم و بوده تربيتي
ميتوانستند اجرا و برنامهها و سياستها در تربيتي
دليل هر به).نكردند كه كنند عمل اين بهتراز بمراتب
هم هنوز و (.است خارج مقاله اين حوصله از كه !ممكن
.است ارتش برخلاف تربيتي موجود ساختار كه معتقدم
و ميدهند فرمان منطقه تا ستاد حوزه از لشگر يك كه چرا
تربيتي شاخص).كند عمل ميبايست مدرسه در مربي يك
.است هفته در ساعته مربي 24 يك دانشآموز هر600 بهازاي
نيروهاي) فرماندهان تعداد كاهش يقينا اصلاح راه پس
برنامهريزي با كه است مدارس در مربيان افزايش و (اداري
نقش احياي" طرح ميتوان واقعبينانه و مناسب بسترسازي و
كه رسيد مقصود به دادتا بيشتري شتاب را "معلمين تربيتي
.باشند هم مربي معلمين خود
با كه باورم اين بر مصرانه فوقالذكر مطالب به نظر با
نبايستي پرورش ، و آموزش در موجود واقعيتهاي به توجه
تصميمسازيهاي و تصميمگيري مراكز از را امورتربيتي
.كرد محروم سازماني
مراكز در مشاركت و تربيت به عملي توجه راه تنها فلذا ،
معاونت پست اداري اقتدار نظر از كه است اين تصميمگيري
آن مجموعههاي وليزير شود ، حفظ پرورشي
موجود ، تربيتي امور در جدي ساختار تغيير با و يافته تقليل
حذف كه چرا.شود خودداري اكيدا موازي كارهاي انجام از
.شود تلقي نيز "اهميت عدم" معناي به ميتواند معاونت
رياست مورخ13/8/80 در كه است اين نه مگر
از كه اشتغال نظام اهميت دادن خاطرنشان به جمهوري محترم
وزارتخانهها تمامي به است نظام امروزين جدي دغدغههاي
نشان امر دهند؟واين تشكيل اشتغال معاونت كه نمودند ابلاغ
پرورش آيااست كشور مديريتي نظام در اشتغال اهميت دهنده
، پرورش و آموزش در كه ندارد اهميت اشتغال اندازه به
باشيم؟ داشته مستقل معاونتي آن براي
تربيت و تعليم دلسوزان و استادان و صاحبنظران از آخر در
كه ميشود تقاضا ساز تصميم و تصميمگير مسئولين بهويژه
مجرب كارشناسان حضور با كاري هاي كميته در را موضوع اين
قوام اجرا در تا نمايند بررسي پايينتر ، ردههاي در حتي
.يابد بيشتري
زارعيان حسن
جمع و ارشاد وزير حضور با مراسمي طي
سومين برگزيدگان ومحققان علماء از كثيري
شدند معرفي ولايت سال كتاب دوره
سال كتاب انتخاب دوره سومين برگزيدگان:فرهنگي علمي گروه
و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد حضور با مراسمي در ولايت
وزير فرهنگي معاون رمضانپور علياصغر اسلامي ، ارشاد
سبحاني آيتالله ريشهري ، والمسلمين حجتالاسلام و ارشاد
و فرهيختگان اهلقلم ، روحانيون ، علماء ، از كثيري جمع و
.شدند معرفي شهرري حديث و علوم دانشكده در انديشمندان
و فرهنگ وزير مسجدجامعي احمد همشهري ، خبرنگار گزارش به
از رضايت ابراز با سخناني در مراسم اين در اسلامي ارشاد
سالهاي در ولايت سال كتاب انتخاب مراسم برگزاري استمرار
نهاد شكلگيري شاهد كنوني شرايط در:داشت اظهار اخير
را تشيع معارف و دين حوزه كتابهاي بررسي كه هستيم جديدي
.است گرفته بهعهده علميه حوزههاي طريق از
دوره سومين برگزيدگان داوران ، هيات مراسم اين پايان در
.كرد معرفي زير شرح به را ولايت سال كتاب
كتب روايات و احاديث برپايه امامت ، و ولايت موضوع در -1
هدايت و همت با كه احقاقالحق ملحقات ارزشمند كتاب عامه ،
معاصر ، تقليد مرجع پرتلاش ، و خدمتگزار فقيه نظارت و
به است ، شده تاليف مرعشي سيدشهابالدين آيتالله مرحوم
.برگزيده اثر عنوان
در غدير خطبه محتواي تحقيق امامت ، و ولايت موضوع در -2
تاليف خطبهالغدير فيتثبيت نورالامير كتاب عامه ، منابع
.برگزيده اثر عنوان به معصومي اميرتقدمي آقاي حجتالاسلام
امام تاريخ عالمانه كتاب بيت ، اهل امامان موضوع در -3
قادر اعظم موسوي ، اكرم خانمها تاليف عليهالسلام حسين
.برگزيده اثر عنوان به فخر اعظم و سهي
و كتاب عالمانه تحقيق مهدوي ، احاديث موضوع در -4
حجتالاسلام حضرت نظر زير المضيئه منتخبالانوار
اصفهاني ، رفيعيپور سيدعبدالهادي آقاي جناب والمسلمين
.برگزيده تحقيق عنوان به هادي امام موسسه مدير
ابيحمزه مسند كتاب امامان ، اصحاب آثار موضوع در -5
به حرزالدين عبدالرزاق آقاي جناب تاليف و تحقيق ثمالي
.برگزيده اثر عنوان
كتاب عليهالسلام ، مومنان امير اصحاب اشعار موضوع در -6
تدوين و تحقيق اميرالمومنين اصحاب دواوين سلسله ارزشمند
.برگزيده اثر عنوان به قيسالعطار آقاي جناب حجتالاسلام
سنت ، اهل عالمان آثار در بيت اهل مناقب موضوع در -7
جناب حجتالاسلام توسط مطالبالسئول كتاب محققانه تحقيق
.تشويقي اثر عنوان به العطيه ماجد آقاي
معالركب مستند و تحليل كتاب عاشورا تاريخ موضوع در -8
والمسلمين حجتالاسلام آقايان حضرات تاليف الحسيني
اثر عنوان به عليالشاوي حجتالاسلام و طبسي نجمالدين
.تشويقي
گردآوري غديريهها كتاب علوي اشعار موضوع در -9
.تشويقي اثر عنوان به سردرودي صحتي محمد آقاي حجتالاسلام
رشد فيلم بينالمللي جشنواره برگزيدگان
شدند معرفي
جشنواره يكمين و سي برگزيدگان:فرهنگي علمي گروه
وزير حاجي مرتضي حضور با جمعه عصر رشد فيلم بينالمللي
.شدند معرفي پرورش و آموزش
به جشنواره زرين كتاب مستند ، فيلمهاي گروه در
فيلم به ساده علمي موضوع يك بر تمركز و تحقيق خاطر
از "شوريخ كلاوس" كارگرداني به "كشنده انجيرهاي"
.شد اهدا آلمان كشور
جشنواره زرين كتاب نيز انيميشن فيلمهاي گروه در
اساطيري داستان يك تاثيرگذار و ساده تصوير خاطر به
"صائمين محمود سيد" كارگرداني به "كيكاوس" فيلم به
.شد اهدا ايران از
كوتاه فيلمهاي گروه در جشنواره زرين كتاب همچنين
به انسان نياز هنرمندانه بيان خاطر به دانشآموزي
كارگرداني به "سفيد رنگ" فيلم به محبت و دوستي
اهدا برزيل كشور از "سالزباخ ليليانا و پيرس آنجلا"
.شد
كارگرداني به "ميروم مدرسه به دوش بر پدر" فيلم
بلند فيلمهاي گروه در نيز چين كشور از "يوچائو ژيو"
رشد در عاطفي سواد نقش و اهميت خاطر به آموزي دانش
به را جشنواره زرين كتاب انسان ، متعالي انگيزههاي
.داد اختصاص خود
كوتاه فيلمهاي گروه در جشنواره زرين كتاب همچنين
زا تعارض موضوع يك بر تاكيد خاطر به مربيان و اوليا
به "باران عيساي" فيلم به آموزشي برنامههاي در
.شد اهدا ازايران "قربانپور مهدي" كارگرداني
داوران هيات مربيان ، و اوليا بلند فيلمهاي گروه در
شايسته را بخش اين فيلمهاي از يك هيچ چون
كتاب ندانست جشنواره زرين كتاب جايزه دريافت
فيلم دو به مشتركا را (دوم جايزه) جشنواره سيمين
وفيلم "طالبي علي محمد" كارگرداني به "آزادي تو"
از "مهرانفر فرهاد" كارگرداني به "زمستاني قطعه"
.كرد اهدا ايران
به آرا اتفاق به را خود ويژه داورانجايزه هيات
به اجتماعي موضوع يك هنرمندانه و تغزلي بيان خاطر
از "حكمت فرشاد" كارگرداني به "ناتمام شعر" فيلم
.كرد اهدا ايران
چين ، از شيائوهويي سائو انگلستان ، از استيپلز تري
و حسيننژاد حاجي غلامرضا اسماعيلي ، تاجيك عزيزالله
سي داوران هيات اعضاي ايران از كرماني مرادي هوشنگ
رياست و بودند رشد فيلم بينالمللي جشنواره يكمين و
.داشت برعهده طالبينژاد احمد را داوران هيات
معلول نوجوانان و كودكان فرهنگي مركز
ميشود تاسيس كشور
كودكان براي فرهنگي مركز يك تاسيس طرح:فرهنگي علمي گروه
.ميشود اجرا كشور در معلول نوجوانان و
ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي امور معاون رمضانپور اصغر علي
شهر از ذهني و جسمي معلول كودكان ديدار جريان در اسلامي
نوجوانان و كودكان فرهنگي مركز تاسيس طرح اجراي از كتاب
مرحله در طرح اين:گفت طرح اين درباره وي.داد خبر معلول
- فرهنگي فعاليتهاي به كه است مطالعاتي طرح يك اول
باوراندن در فعاليتها اين كه نقشي و معلولين علمي
.ميپردازد دارد ، جامعه در معلولان فكري و ذهني ريشههاي
مشكل درباره كه مشورتهايي و رايزنيها از پس:افزود وي
در كه شديم متوجه شد ، انجام ذهني و جسمي معلولان كتاب
هيچ متاسفانه معلولين مطالعاتي بهخصوص فرهنگي مسايل
پس دليل همين به است نشده انجام خاصي فرهنگي برنامهريزي
اين اجراي كه رسيديم نتيجه اين نظربه تبادل و بحث از
درباره علمي و كافي مطالعه به نياز اول مرحله در طرح
.دارد معلولان ذهني و فكري نيازهاي شناخت
|