رومي فيلسوف آخرين درباره كتاب اولين
ميكنند؟ چه روشنفكران
توضيح
فرهنگي مجلات
"فرهنگ نامه"در تمدنها گفتوگوي
رومي فيلسوف آخرين درباره كتاب اولين
مفاهيم تبيين و معرفي در كوششي كه "بوئتيوس متافيزيك"
تحقيقات حاصل و بوئتيوس كلامي - فلسفي انديشه اساسي
انساني علوم و ادبيات دانشكده فلسفه استاد ايلخاني ، محمد
الهام انتشارات توسط زودي به است بهشتي ، شهيد دانشگاه
و فيلسوف بوئتيوس ، تفكرات با آشنايي.شد خواهد منتشر
به و وسطي قرون تفكر پايهگذاران از كه مسيحي بزرگ متكلم
به ورود براي بود خواهد مقدمهاي است غرب فلسفه نوعي
غربي تفكر شكلدهنده كه وسطي قرون مسيحي انديشه جهان
و ميدهد تشكيل را غربي انديشه جوهر مسيحيت.است
پيدا وسطي قرون در را خود شاكله و هويت غربي انديشه
حداقل يا و است مسيحي غرب فرهنگ دوره ، اين در.ميكند
ميشود تعريف كه است مسيحيت با ارتباط در كه گفت ميتوان
مسيحي ، دين به اعتقاد با بوئتيوس.مييابد باز را خود و
رومي _ يوناني مسيحي غير تفكر و فرهنگ از فراواني بهره
به رومي دنياي از گذار دوره در گرفتن قرار با و ميبرد
از و تمدن دو اين اصلي ارتباطدهندگان از وسطي ، قرون
شمار به وسطي قرون ادبي و فلسفي تفكر بنيانگذاران
از خارج متفكران ، از بسياري مانند هم او گرچه.ميرود
ولي نينديشيد ، خود عصر فرهنگ و مكان و زمان محدوده
و كرد نظر دورتر افقهاي به معاصرش انديشمندان برخلاف
كه مسيحي و كلاسيك فرهنگ از رسالاتي و كتبشد تمدنساز
در و خواند ، بود دسترسش در يوناني و لاتيني زبانهاي به
را قديم كلاسيك فرهنگ ديني غير ارزشهاي.كرد تامل آنها
اين مفاهيم و مباني از بخش آن از و كرد درك خوبي به
در بود ، مسيحي اعتقادات با جمع قابل نظرش به كه فرهنگ
همين به.كرد استفاده مسيحي متافيزيك و كلام شكلدادن
دو مسيحي اعتقادات اصول و رومي _ يوناني فلسفه شايد دليل
اول بخش كه روست اين از.ميروند شمار به او اصلي ركن
و ميپردازد مسيحي و يوناني تفكر در مختصر سيري به كتاب
ارائه بوئتيوس آثار و زندگي از گزارشي كه است آن از پس
مورد در بوئتيوس نظرات شرح به كتاب بعدي فصل ششميكند
"انسان" ،"آفرينش" ،"تثليث" ،"خدا" ،"وجود" چون موضوعاتي
بررسي به هم كتاب فصل آخرين.دارد اختصاص "مسيحشناسي" و
.ميپردازد بوئتيوس كلامي نظام در فلسفه و عقل جايگاه
* * *
بزرگ فيلسوف آخرين بوئتيوس ، سورينوس مانليوس انيكيوس
و قديمي خانوادهاي در ميلادي سال 480 در رومي ، _ مسيحي
بود ، شده مسيحي چهارم قرن از كه "انيكي" نام به اشرافي
مناسبي نسبتا آگاهي و بوئتيوس نبوغ.آمد دنيا به رم در
نوشته جواني در كه كتابهايي و داشت مختلف علوم از كه
از قبل و انداخت زبانها سر بر را او نام زود بسيار بود ،
و موسيقي در او دانش از شاه تئودوريك ميلادي سال 507
.گرفت بهره نجوم
مخالفان حسد و رشك پادشاه دربار در بوئتيوس موقعيت رشد
و شد او به نسبت پادشاه بدبيني به منجر و برانگيخت را
.شود زندان گرفتار او شد باعث
خاطر به او ، اعدام حكم و ميشود تشكيل بوئتيوس دادگاه
افراد برخي از منصبياش ، صاحب از دورهاي در كه حمايتي
ميكند تاييد را اعدام حكم سنا.ميگردد صادر بود ، كرده
و زيباترين تا ميماند زندان در سال دو بوئتيوس ولي
نگارش.بنويسد را "فلسفه تسلاي در" خود اثر مهمترين
عجايب از هم سياهچال عمق در عميقي و زيبا كتاب چنين
كه است آمده كسي تسلاي به فلسفه گويا ;است بوئتيوس زندگي
در حال هر بهاست فلسفه براي تسلايي تدوين حال در خود
زندان در را او بوئتيوس شكنجهگران ميلادي سال 524 اواخر
و رومي فيلسوف آخرين اين مرگ با شدند باعث و كردند خفه
قول به كه برسد جايي به كار اسكولاستيك فيلسوف اولين
از پس را خود فرهنگ و امپراطوري لاتينيان بزرگ ، كوكلايوس
.بدهند دست از او
ميكنند؟ چه روشنفكران
پورنامداريان تقي *
در كه كساني سوي از آكادميك اساتيد معمولا ما كشور در
و كمكاري به مشغولند ، تتبع و تحقيق به دانشگاه از خارج
متهم معلومات نبودن روزآمد و شفاهي تدريس به كردن بسنده
كه حوزهاي بر چنان اساتيد اين از برخي نام اما.ميشوند
حتي كه است افكنده سايه ميكنند فعاليت آن در
جدا اساتيد باقي از را آنها حساب هم منتقدان بيپرواترين
.ميكنند
فارسي ادبيات و زبان استاد پورنامداريان ، تقي نام
براي شايد اگرچه تهران ، دانشگاه و انساني علوم پژوهشگاه
او انديشههاي و تحليلها اما نباشد آشنا افراد بسياري
كهن به موسوم ادبيات عرصه در چه فارسي ، ادبيات حوزه در
فراواني بديل و نظير فارسي ، ادبيات و شعر حيطه در چه و
كردهاند مطالعه را "است ابري خانهام" كه كساني.ندارد
و نيمايي شعر بر پورنامداريان تسلط كه ميدانند خوبي به
جاي به ماندگار اثري ادبي جديد نقد حوزه در او دانش
كه باشد كساني براي سرمشقي چون ميتواند كه است گذاشته
.دارند فارسي زبان ادبي آثار با انتقادي مواجهه قصد
در سايه" عنوان با كتابي تاليف اكنون هم پورنامداريان
ساختارشكني به كه كتاب اين.است برده پايان به را "آفتاب
در چه مولوي ، اشعار در است كاوشي ميپردازد ، مولانا شعر
عادتستيزيهاي وجود منظر از كبير ، ديوان در چه و مثنوي
ميدهند نشان كتاب در شده انتخاب دقيق مثالهاي.زباني
متكلم تشخيص مولوي اشعار فرازهاي از بسياري در چگونه كه
;است ناممكن موارد برخي در و دشوار خواننده براي مخاطب و
چهبسا و ايهامات از دريايي بروز به را كار كه جايي تا
مختلف فصلهاي در.ميكشاند مولانا زبان در ابهامات
و ساختارشكنيها علل عادتستيزيها ، اين انواع به كتاب
تحليلي تا است شده پرداخته زبان نحوي ساختارهاي تغييرات
قرار خواننده اختيار در زباني فرايند اين از همهجانبه
.كرد خواهد منتشر فرهنگي و علمي انتشارات را كتاب.گيرد
فولادوند عزتالله
كه باشد مترجماني معدود از يكي فولادوند عزتالله شايد
تخصصي زبان آموزشي متون عنوان به حتي را او آثار ميتوان
سخن آن از كه مفاهيمي بر او تسلط.كرد توصيه فلسفه
درك در تبحرش ميكند ، مطالعه آنها درباره و ميگويد
و ترجمه اسلوبهاي با آشنايياش انگليسي ، زبان ساختارهاي
دانشآموزان ميشود ، باعث دارد فارسي زبان از كه دركي
مطالعاتيشان برنامه در را او كتاب دو يكي حداقل فلسفه
.دهند قرار
شده چاپ تجديد او "كانت فلسفه در اخلاق" كتاب تازگي به
عقل حوزه در كانت انديشههاي و نظرات بازتابنده كه است
هم ديگر مدتي تا.است اخلاق حيطه در او پژوهشهاي و عملي
طرح انتشارات سري از او ماكياولي ارسطو ، نيچه ، كتابهاي
اثر همراه به "سياست در خرد" او قطور كتاب همچنين و نو
برج يعني شده ، مواجه فراواني استقبال با كه تازهاش ،
حال در اما.آمد خواهند نايل ديگر چاپي به نيز فروزان
پايان به هم را گادامر از كتابي ترجمه فولادوند حاضر
دارد ، نام "فلسفه آغاز" كه كتاب اين.است رسانده
از پيش حكماي فلسفه به برميآيد ، عنوانش از كه همانگونه
بازمانده متون كه اين به توجه با اما.ميپردازد سقراط
و آناكسيمنس آناكسيمندر ، تالس ، چون فيلسوفاني از
از كتاب اين در گادامر است ، موجز و اندك بسيار هراكليوس ،
ميدهند نسبت فيلسوفان اين به ارسطو و افلاطون كه نظراتي
بر تكيه با كتاب اين در اواست جسته فراواني بهره نيز
متفكراني آراي تحليل و نقد به مشهورش هرمنوتيكي روش همان
از پيش فيلسوفان مورد در اين از پيش كه است پرداخته
چندان آرا ، اين كه است داده نشان و كردهاند تامل سقراط
دقيق تصوير ارائه در ميرفته ، انتظار آنها از تاكنون كه
.نكردهاند ارائه فيلسوفان آن افكار از روشمندي و
مسئله از گادامر جديد تحليل كتاب جذاب بخشهاي از يكي
گفت بتوان شايد كه است پارميندس نظرگاه در توحيد و وحدت
هرمس را كتاب اين.است نداشته فلسفه تاريخ در مشابهي
.ميكند منتشر
مخبر عباس
و فلسفه حوزه به معمولا ميكند ترجمه مخبر كه كتابهايي
در مخبر خصوصيت مهمترين شايد.دارند تعلق جامعهشناسي
انتخاب در او سليقه جامعهشناختي و فلسفي آثار ترجمه
به را خصوصيت اين محتوايي عمق بر علاوه كه كتابهايياست
دانشپژوهاني كار به غيرمستقيم يا مستقيم كه دارند همراه
ما كشور به مبتلا موضوعات مورد در تحقيق قصد كه ميآيد
.دارند را
به شايد و باشد مناسبي مثال كمبل "اسطوره قدرت" شايد
كتابهايي انبوه ميان در كتاب اين كه باشد هم دليل همين
استقبال با شدند ، نگاشته اسطورهشناسي حوزه در كه
اجتماعي نظريههاي" كتاب مثلا يا.شد مواجه فراواني
از شده ترجمه آثار كثرت كه شد چاپ دورهاي در كه "مدرن
تحليل و نقد فرصت گيدنز ، نظير مدرن جامعهشناسان برخي
گرفته جامعهشناسي علاقهمندان از را آنان تفكرات و آرا
.بود
با را ايوانز پيتر "چپاول و توسعه" كتاب مخبر پيش چندي
كه است اين جالب.كرد منتشر و ترجمه زندباف عباس همكاري
براي را ايوانز از مقدمهاي شدهاند موفق كتاب مترجمان
تطبيق در تا بيفزايند كتاب به زبان فارسي خوانندگان
ياري مخاطبان به ايراني جامعه كنوني اوضاع با كتاب مطالب
"اسطوره قدرت" ايگلتون ، "ادبي نظريه" كتابهايرساند
آنجل و توماس وي گلين "كودكان نقاشي روانشناسي" كمبل ،
.شدهاند چاپ تجديد تازگي به مخبر ترجمه با هم سيلك جي
توضيح
آقاي نوشته هابرماس كتاب درباره گزارش قبل شماره در
افتاده قلم از ايشان نام متاسفانه كه بود ادبي محمدجواد
.بود
فرهنگي مجلات
خبري گزارشهاي طريق از تفكر
يك از كه است (online) خطي بر آموزشي منبع يك نيوزوايز
اين.است يافته تشكيل شده دستهبندي خبري گزارشهاي سري
سواد و تفكر مهارتهاي بردن بالا براي آموزشي منبع
شده تهيه سال الي 18 بين 8 ما سنين در نوجوانان و كودكان
و فكري مباحث ترويج به اين بر علاوه برنامه اين.است
كودكان تا ميآورد فراهم مكاني و ميپردازد فلسفي
با اينترنت در (online) خط بر و همزمان صورت به بتوانند
سوالات و پرداخته تبادلنظر به مجرب معلمين با و همديگر
.كنند پيگيري را خود
موضوعات يا درسي موضوعات آموزش در ميتواند نيوزوايز
روابط يا و انگليسي همانند كلاس از خارج به مربوط
.گيرد قرار استفاده مورد شهروندي
نشريه اين از ميتوانند (خانگي) خصوصي معلمين و والدين
اين از استفاده با ميتوانند آنها.ببرند زيادي استفاده
در پنهان انديشههاي به تا دهند ياد كودكان به ابزار
پي در گزارشها اين در و نموده توجه خبري گزارشهاي
.باشند افكار و انديشهها
انگليسي زبان آموزش براي خوبي منبع همچنين برنامه اين
از شماره شش سال هر در.است زبان غيرانگليسي افراد براي
جديد شمارههاي از استفاده براي.ميگردد عرضه نيوزوايز
از نسخه ولي 12 شود پرداخته اشتراك براي مبلغي است لازم
اينترنتي آدرس با اينترنت در (online) خط بر طور به آن
موجودwww.dialogueworks.co.uk/newswise/exchoice.html
.است
شمارههاي تمام به ميتوان اينترنتي سايت اين طريق از
در.كرد پيدا دسترسي ژوئن 1999 الي ژانويه 1998 سالهاي
.است شده تنظيم بخش دو در مقالات موضوعات قديمي نسخههاي
ويژه ديگري بخشي و است جوانترها مخصوص آن از بخشي
.بزرگترها
با كودكاني براي آموزش بزرگترها به مربوط نيوزوايز هدف
و استفاده مورد ميتواند اما است سال الي 18 سني 11 رده
سري يك از نسخه اينباشد نيز جوانتر دانشآموزان مطلوب
جرايد و روزنامهها از كه است شده تشكيل خبري گزارشهاي
درسي فعاليتهاي و ايدهها شامل و است شده انتخاب ملي
.است بسياري
سني ردههاي به آموزش جوانترها ، نيوزوايز تهيه از هدف
نيز بزرگترها است ممكن امااست سال چهارده الي هشت
.كنند استفاده آن از و بوده آن از استفاده به علاقهمند
سنگين را بزرگترها نيوزوايز مطالب كه بزرگتري نوجوانان
بهره جوانترها مخصوص نسخه از ميتوانند مييابند مشكل و
اما است خبري گزارشهاي اساس بر نيز نسخه اينبرند
سادهتر مطالبي از و سال و سن كم خوانندگان مناسب بيشتر
اصلي موضوعات فهرست نسخهها اين تمام در.است شده تهيه
.است گرديده ارائه آنها از بهتر استفاده براي
"فرهنگ نامه"در تمدنها گفتوگوي
حوزه در "فرهنگ نامه" تحقيقاتي فصلنامه شماره چهلمين
منتشر "تمدنها گفتوگوي" ويژه اجتماعي و فرهنگي مسائل
شايد يا و نشريات معدود از يكي شايد كه نشريه اين.شد
به آن سردبيري كه باشد اجتماعياي فلسفي ، نشريه تنها
دليل همين به و است دانشگاه سابقه با استاد يك عهده
تخصصي تبع به شايد البته كه نشريه ، اين خوانندگان كه است
گردانندگان كه معتقدند نباشند ، فراوان هم چندان بودنش
موفق مختلف شمارههاي طي در آن محتوايي شان حفظ در نشريه
رضا از يادداشتي معمول ، مطابق مجله ، آغاز.بودهاند
هدف كه تمدنها گفتوگوي مورد در است اردكاني داوري
گفتوگوي مسئله چه اگر دهد نشان كه است اين اصلياش
ولي است شده طرح سياست عالم در ما دوره در تمدنها
در نه و فلسفه ، عالم در بايد ماهيتش دليل به را آن تكليف
بر مقدم امري تمدنها گفتوگوي.كرد حل سياست ، عالم
حضور با هم شماره اين ميزگرداست آن بخش تعيين و سياست
و مصلحي شعاعي ، ضيمران ، منوچهري ، داماد ، محقق آقايان
.است شده برگزار داوري
در هند تفكر" ،"عربي انديشه در فرانسه فلسفه حضور"
انديشه و فرهنگي تبادل:فارابي" ،"غرب تفكر با رويارويي
"افتراق هزينههاي" ،"منطقهگرايي و جهانگرايي" ،"تاريخي
و ايران فرهنگي روابط" و "ايران فرهنگي همسايه چين" و
در شماره اين موضوع با مستقيما كه هستند مقالاتي "آلمان
دارند وجود شماره اين در هم ديگر مقاله چند.ارتباطاند
و معماري و زبان زبياييشناسي توسعه ، چون موضوعاتي به كه
و فرهنگ نامه در داوري يادداشتهاي.ميپردازند شهرسازي
نشان مينويسد ، نشريه مقالات برخي ابتداي در كه اشاراتي
معاونت نشريات بيشمار از يكي بر او سردبيري كه ميدهد
مسجدجامعي مسئوليت تحت كه ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي
آوردن سخن به براي شايدنيست فرمايشي ميشود ، منتشر
ميزند ، مقاله و كتاب نگارش به دست كمتر كه انديشمندي
.باشد مناسبي شغلي پيشنهاد سردبيري ،
|