بدهيد بهنوجوانان تصميمگيري فرصت
حوادث برابر در ايران در شاغل خارجيان
شدند بيمه كار
و سخت حرفهاي ايران در روزنامهنگاري
است زيانآور
اعلام ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن
كرد موجوديت
شد منتشر ايران نيكان نشريه جديد شماره
وقوع داداحتمال هشدار هواشناسي سازمان
كشور شمالي
استان سه در سيل
ايران در مطبوعات جايگاه و وضعيت شهيدي
كرد تشريح روس خبرنگاران براي را
بدهيد بهنوجوانان تصميمگيري فرصت
كه تصميمگيريهايي در بيشتر چه هر نيازمندند ، نوجوانان
از آنها.باشند سهيم است ، موثر آنها زندگي در
زندگي درس و كرده پيدا رشد اشتباهاتشان و موفقيتها
براي اوقات بيشتر كه باشند والدين اين اگر.ميآموزند
به قادر بزرگسالي در آنها ميكنند ، تصميمگيري آنان
.بود نخواهند تصميمگيري
به ميتوانيد چگونه مادر يا پدر يك عنوان به شما حال
او به را تصميمگيري مهارت و كرده كمك فرزندتان
تمام در بايد چگونه كه بياموزيد او به !بياموزيد؟
.باشد امر اين در فرد موثرترين خود تصميمگيري ، مراحل
اين در و ميشويد درگير مسائلي در خود شما غالبا
براي مناسب اجرايي الگوي عنوان به ميتوانيد هنگام
شفاف ارتباطي براي مناسبي فرصت همچنين باشيدو فرزندتان
.آمد خواهد بوجود فرزندتان و شما بين
تصميمگيري براي گام شش
مشكل ، كردن مشخص و تعيين -1
.كنيم ياداشت را ممكن راهحلهاي و انتخابها -2
به كه ايدهاي هر ذهن ، آشفتگي روش از استفاده با -3
كه است آن مهم بياوريد كاغذ روي بر را ميآيد ذهنتان
را خويش ايدههاي سطحيترين دهيم اجازه نوجوانان به
به عملي ايدهها اين اگرچه يادداشتكنند ، و داده بروز
.نرسند نظر
به نيستند ، كار شروع به قادر آنها كه رسيد نظر به اگر
شما آيا كه بپرسيد آنها از و بدهيد انديشيدن فرصت آنها
صورت در و دهيد؟ ارائه آنان به پيشنهادي ميتوانيد
نظر به غيرعملي كه غريب و عجيب پيشنهاد يك مثبت پاسخ
ابراز در فرزندتان شايد تا كنيد ابراز ميرسد ،
.كند بيشتري آزادي احساس و يافته جسارت پيشنهادهايش
ادامه آنها نوشتن به داريد راهحلي و ايده كه زماني تا
مورد در لحظه آن در باشيد داشته خاطر به و دهيد
.كنيد گردآوري را آنها فقط نكنيد ، قضاوت پيشنهادها
.كنيد ارزيابي را ايدهها -4
به خود را ايدههايشان تا بدهيد نوجوانان به فرصتي
.كنند ارزيابي شما تشويق و حمايت راهنمايي ، همراهي ،
ذهنشان به ايدهاي مسئلهاي مورد در شديد متوجه اگر
شما كه هستند مايل آيا بپرسيد آنان از نميرسد ،
كردن مطرح براي شما كه هنگامي كنيد؟ مطرح را ايدهاي
به حقيقتا فرزندتان ميگيريد اجازه او از پيشنهادتان
سخنراني يك عنوان به را آن و داده فرا گوش شما پيشنهاد
او نظر شمردن هيچ به باعث شما عقيده يا و نكرده تلقي
مسئله آن مورد در انديشيدن به نيز خود و نشده
.ميپردازد
ارزيابي در كمك منظور به بياموزيد نوجوانتان به
آيا:سازد مطرح خود نزد را سوال چهار اين پيشنهادش
به زدن صدمه موجب آيا است؟ مشكل با نامتناسب ايدهاش
ايدهاش آيا و است؟ ناعادلانه آيا نميشود؟ كسي
است؟ گمراهكننده
.كنيد انتخاب را راهحلها از يكي -5
انتخاب خويش مشكل حل براي كه را راهحلي كنيد توجه
اجراي طرحنكند مشكل ايجاد ديگر ، شخص براي كردهايد
اين شايد.كنيد اجرا را آن و ساخته خود نزد را آن
مشكل حل براي كه انتخابي اگر باشد گام مشكلترين
فهرست به نگرفت قرار ديگر قبولشخص مورد برگزيدهايد
.كنيد رجوع بوديد نوشته كه راهحلهايي
كنيد ارزيابي را راهحل و مشكل -6
تصميمگيري هنگام در گام اين به نسبت اكثرا اگرچه
در يادگيري مرحله بحرانيترين اين اما ميورزند ، غفلت
علت چيزي چه:كنيد توجه نكته اين به و است مشكلات حل
مشكلاتي از آينده در ميتوان آيا است؟ بوده مشكل اين
شد؟ حل موجود مسئله چگونه كرد؟ جلوگيري اين شبيه
و داشت خواهند خوبي احساس موفقيتشان از نوجوانان
كار به را ديگري راهحل مشكل حل براي كه آموخت خواهند
نشد حل نوجوان مشكل راهحلي بستن كار به با اگر.گيرند
كه گفتم تو به قبلا من" كه اين مانند جملاتي گفتن از
.كنيد پرهيز ".ميشود اينطور
مشكل حل در مشاركت
بين اختلافات در بحث براي راهي مشكل حل در مشاركت
شش داراي تصميمگيري همانند كه است نوجوان و والدين
:است گام
مشكل معرفي -1
حل به منجر كه باشيد توافقهايي به رسيدن براي تلاش در
براي ميبايست والدين مكان ، و زمان هر درميشود مشكل
مراقب.كنند تلاش فرزندشان و خود بين تفاهم به رسيدن
از.نيانجامد نزاع به مشكل حل در مشاركت باشيد
را آنها و شده آگاه فرزندتان شخصيت مختلف جنبههاي
ميخواهيد نوجوانتان از كه هنگامي مثال براي.بشناسيد
سرباز كار اين از او و دهد انجام را شخصياش وظايف
ميشود ، عصباني پرداخته ، مشاجره به شما با و ميزند
تا گذارده خود حال به وضعيت اين در را او كه است بهتر
كه بپرسيد فرزندتان از.يابيد باز را خود آرامش دو هر
در فرزندتان است ممكن.چيست كار آن انجام به راجع نظرش
را مسئوليت كوچكترين حتي انجام آمادگي اوقات بعضي
انجام حوصله لحظه آن":دهد پاسخ شما به و باشد نداشته
است بهتر پس ;جمله اين امثال يا و"نداشتم را كار آن
نظر به" اينكه شبيه كنايهآميز پاسخي كه آن جاي به
بدهيم ، او به ".نميرسد فرا مناسب زمان هيچگاه ميرسد
تو پس" باشد او احساسات از بازتابي پاسخمان كنيم سعي
را احساساتش فرزندتان كه وقتي "بودي؟ گرفتار لحظه آن
گوش او سخنان به دقت به ميبايست والدين ميكند ، ابراز
لابهلاي از را او واقعي احساس بتوانند تا دهند فرا
سادگي به فرزندانتان است ممكن.كنند استنباط سخنانش
سخنراني از فرار يا و ترس از و نكرده احساسات ابراز
غيرواقعي احساسي ابراز به شما ، نصايح از طولاني
.بپردازند
را كاري ميخواهيد فرزندتان از كه هنگامي است ، بهتر پس
".بيزارم كار اين از من":داد پاسخ او و دهد انجام
راجع نظرت تو كه نميدانستم من":دهيد پاسخ اينچنين
احساس قضايا اين به نسبت آيا.نيست مثبت موضوع اين به
پس كنيد سعي هميشه كه آن ديگر مهم مطلب "داري؟ ديگري
بپرسيد او از مسئله ، به نسبت فرزندتان نظر پرسيدن از
به سوال اين.كند مطرح بخواهد كه هست ديگري چيز آيا كه
.دهد بروز كاملا را احساساتش تا ميكند كمك او
استنباط نوجوانتان گفتههاي و احساسات از كه آنچه -2
.كنيد بازگو برايش كردهايد ،
به است گفته او آنچه از را خود برداشت ميتوانيد اگر
براي آرام و بيطرفانه صدايي و لحن با و خلاصه طور
چنين منظورش كه بگويد او اگر كنيد ، بازگو فرزندتان
توضيح واضحتر را نظرش بخواهيد او از است نبوده چيزي
احساس چگونگي از ميبايست والدين اينجا در.دهد
ديگر احتمالاموضوعات و موضوع به نسبت نوجوانشان
.باشند آگاه
.سازيد سهيم خويش احساسات در را او -3
سازيد مطرح فرزندتان با را خويش احساسات آنكه از قبل
.دارد حرفهايتان شنيدن به تمايلي آيا كه بپرسيد او از
صحيحي درك كه نوجوانتان كه آن براي است تضميني راه اين
اين.باشد موضوع از شما برداشت شنونده ندارد مسائل از
و داشته معجزهآسايي اثر بحث از قبل آنها از اجازه كسب
در و داده فرا گوش سخنانتان به تا راواميدارد آنها
آرام پس.شود حل مشكل تا كنند همكاري شما با آن طي
از را خود درك فقط نكنيد ، سرزنش را آنان و بمانيد باقي
.دهيد قرار آنان اختيار در مطلب
موضوع از را خويش برداشت بخواهيد نوجوانتان از -4
كند بازگو برايتان
گفتم كه را آنچه ميتواني":كنيد شروع جمله اين با
گفت اينگونه.دهد پاسخ دهيد اجازه و "!كني؟ تكرار
او به نسبت شما كه ميدهد نشان فرزندتان به وگوها
را خويش درك داريد قصد فقط و نداشته انتقادآميز حالتي
شما كه كنيد بيان همچنين.دهيد قرار او اختيار در
اين و باشد متفاوت او نظر از موضوع است ممكن ميدانيد
.است خوب مورد
كمك راهحل يافتن براي ذهن كردن آشفته تكنيك از -5
:بگيريد
راجع مشتركي احساس و درك دو هر نوجوانتان و شما كه حال
موجب احساس اين به گذاشتن قدر با و داشته موضوع به
مشترك احساس و عقايد اين به نيز ديگران تا ميگرديد
ما آيا":بپرسيد كه رسيده فرا آن زمان بگذارند ، احترام
در و هم با دو هر كه يابيم دست عقايدي به ميتوانيم
از استفاده با سپس "كنيم؟ زندگي آرامش با يكديگر كنار
دست مختلفي و جديد ايدههاي به ذهن كردن آشفته تكنيك
.يابيد
كنيد توافق راهحل يك روي بر -6
به را زماني كرديد ، توافق راهحل يك روي بر كه هنگامي
را راهحل معقولترين تا دهيد قرار ايدهها ارزيابي
.كنيد عملي را آن سپس و كرده انتخاب
با كه است آنان وظيفه پس ;است آموزشي والدين نقش
با و آموخته آنان به را احترام فرزندانشان ، به احترام
و مسئوليتپذيري خويش ، مسئوليتهاي به تعهد و پيروي
با والدين.بياموزند خويش فرزندان به را مسئوليتشناسي
درس فرزندانشان به رفتاري مدلهاي و نمونهها اين
كه كرد فراموش نبايد را قديمي ضربالمثل اين و ميدهند
كه است حقيقتي اين و "نيست نيمكردار چون گفته صد دو"
نه ميدهيدميآموزند انجام كه را آنچه فرزندانتان
.دهيد فرمان و گفته كه را آنچه
اوهايو دانشگاه ;ولكر ايلين:منبع
نوري.ح معصومه:مترجم
حوادث برابر در ايران در شاغل خارجيان
شدند بيمه كار
مقررات و قوانين طبق كه كشور اتباع 120:اجتماعي گروه
در دارند ، اشتغال كار به ايران اسلامي جمهوري در مربوط
تامين سازمان حمايتي پوشش تحت كار از ناشي حوادث قبال
.ميگيرند قرار اجتماعي
تامين سازمان پيشنهادي آييننامه اساس بر تصميم اين
كار از ناشي حوادث بيمه حق ماخذ و نرخ زمينه در اجتماعي
سازمان شماره 19 مقاولهنامه به شده ملحق كشورهاي اتباع
اتخاذ رسيد تصويب به وزيران هيات در كه كار بينالمللي
.شد
طبق كه خارجي كشورهاي اتباع كليه آييننامه اين براساس
از يكي در ايران ، اسلامي جمهوري در جاري مقررات و قوانين
كار ، از ناشي حوادث مقابل در هستند ، شاغل كشور كارگاههاي
.ميگيرند قرار حمايت مورد
تامين قانون ماده 5 تبصره اجراي در آييننامه اين
آن براساس و است رسيده تصويب به و تهيه اجتماعي ،
مكلف نيز اجتماعي امور و كار و خارجه امور وزارتخانههاي
و شده ملحق نامه مقاوله اين به كه را كشورهايي شدهاند ،
.نمايند معرفي اجتماعي تامين سازمان به ميشوند يا
از ناشي حوادث بيمه حق ماخذ و نرخ آييننامه اين براساس
شماره 19 مقاولهنامه به شده محلق كشورهاي اتباع كار
خدمات زمينه در كشورها اين اتباع كار ، بينالمللي سازمان
افتادگي كار از عضو ، نقص غرامت دستمزد ، غرامت درماني ،
حادثه اثر در فوت و كار از ناشي كلي كارافتادگي از جزئي ،
قرار اجتماعي تامين سازمان حمايتي پوشش تحت كار از ناشي
.ميگيرند
وقوع صورت در شدهاند مكلف كارفرمايان آييننامه ، اين در
را اوليه اقدامات خارجي ، اتباع براي كار از ناشي حادثه
آورند عمل به حادثهديده فرد وضع تشديد از جلوگيري براي
سازمان اطلاع به كتبي صورت به روز سه ظرف را مراتب و
اين بابت كارفرما كه صورتي در برسانند ، اجتماعي تامين
يادشده هزينههاي سازمان ، شود ، هزينهاي متحمل اقدامات
.كرد خواهد پرداخت خود جاري تعرفههاي طبق را
و حقوق درصد آييننامه 3 اين مشمولان بيمه حق نرخ همچنين
بهوسيله بايد ماه هر كه است آنان به پرداختشده مزاياي
تامين سازمان به و كسر آنان مزاياي و حقوق از كارفرما
.شود پرداخت اجتماعي
صورتي در است شده پيشبيني همچنين يادشده آييننامه در
مقررات رعايت عدم اثر در كار از ناشي حادثه وقوع كه
مقررات رعايت عدم از ناشي بيماري بروز و فني حفاظت
سازمان باشد ، وي نمايندگان يا كارفرما طرف از بهداشتي
معالجه ، به مربوط هزينههاي ميتواند اجتماعي تامين
اجتماعي تامين قانون ماده 66 طبق را مستمريها و غرامات
.كند وصول كارفرما از
اين موضوع كشورهاي اتباع كه كارفرماياني است گفتني
آنان نامنويسي ضمن بايد ميگمارند ، كار به را آييننامه
افراد اين كه زماني تا اجتماعي ، تامين سازمان شعب نزد
ماهه همه را مربوطه بيمه حق دارند ، اشتغال آنان نزد
.كنند پرداخت
و سخت حرفهاي ايران در روزنامهنگاري
است زيانآور
روزنامهنگاران صنفي انجمن مديره هيات عضو:اجتماعي گروه
آزاديهاي قانون ، حاكميت بر پيش از بيش بايد:گفت ايران
تاكيد مطبوعات در خودسري و سانسور منع نوشتن ، حق مدني ،
از روزنامهنگاري حرفه رفت برون راه تنها اين زيرا كنيم
.است فعلي بحران
ايجاد و آزادي بسط با:افزود ايسنا با گفتوگو در عبدي
خود رفيع معنوي جايگاه روزنامهنگاري تنها نه شغلي امنيت
دستمزد و درآمد نيز مادي لحاظ به بلكه ميكند ، پيدا را
.يافت خواهد افزايش روزنامهنگاران
سخت ايران در روزنامهنگاري حرفه كه اين بر تاكيد با وي
گروه دو هر از:داشت اظهار است ، زيانآور و
طور به بايد اصلاحات مخالف و اصلاحطلب روزنامهنگاران
سخت فشارهاي تحت گروهها اين دو هر زيرا كرد حمايت جدي
.دارند قرار كاري
خود حرفه با كه سال از 20 پس روزنامهنگاري هر:گفت عبدي
عمر آخر تا و بود نخواهد راضي شدن بازنشسته به شد عجين
كار به مرور به گذشته سالهاي تجربيات زيرا ميدهد ادامه
كليه براي آزاد و امن فضايي بايد پس آمد ، خواهد او
عشق خود حرفه به پيش از بيش تا كرد فراهم روزنامهنگاران
عضو.نشوند خود حرفه از خروج به حاضر هيچگاه و بورزند
حرفهاي روزنامهنگاري:داشت اظهار نوروز سردبيري شوراي
نيروهاي از استفاده طريق از فقط و فقط موفق ، مطبوعات و
با نميتوان و ميكند پيدا استقرار و قوام خبره و زبده
.نمود كمك آن به حرفه اين از نيروها خارجكردن
اعلام ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن
كرد موجوديت
جمهوري خبرگزاري خبرنگاران صنفي انجمن: اجتماعي گروه
.كرد موجوديت اعلام رسمي طور به "ايرنا" اسلامي
بيانيه در ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن موسس هيات
رمضان مبارك ماه شادباشآغاز با خود يك شماره
ديروز نشست در انجمن اين تاسيس درخواست:كرد اعلام
.گرفتهاست قرار احزاب ماده 10 كميسيون موافقت مورد
صنفي انجمن اساسنامه بيانيه ، اين پايه بر
در 57 نيز "ايرنا" اسلامي جمهوري خبرگزاري خبرنگاران
هيات تصويب به ماه 1379 اسفند هفتم تاريخ در ماده
پروانه دريافت براي سپس و رسيده انجمن اين موسس
.است شده كشور وزارت تقديم فعاليت رسمي
ديگر به احترام و اسلام مبين دين به اعتقاد"
اسلامي جمهوري اساسي قانون به التزام" ،"الهي اديان
و ارضي تماميت آزادي ، استقلال ، از پاسداري" ،"ايران
منافعمشروع و حقوق تعالي و حفظ" ،"ايران ملت حقوق
جمهوري خبرگزاري كاركنان ديگر و خبرنگاران قانوني و
بخشهايي "كشور در خبرنگاري حرفه ارتقاي" و "اسلامي
را ايرنا خبرنگاران صنفي انجمن مشي خط و اهداف از
.ميدهد تشكيل
شد منتشر ايران نيكان نشريه جديد شماره
انجمن صاحبامتيازي به ايران نيكان نشريه شماره پنجمين
. شد منتشر ايران كبدي بيماران از حمايت خيريه
پاسخ و رئيسجمهوري درخواست جمله از مطالبي شماره اين در
ب هپاتيت عليه كودكان واكسيناسيون چرا !بيمار كودكي
اجرا از تهراني شهروندان طرحواكسيناسيون ميشود؟ توصيه
مصاحبه كبدي ، بيماران از شجريان استاد حمايت ،!توقيف تا
.ميخورد چشم به... و !شلوغ شهر بلاژويچ ، با اختصاصي
وقوع داداحتمال هشدار هواشناسي سازمان
كشور شمالي
استان سه در سيل
تقويت با داد هشدار هواشناسي سازمان:اجتماعي گروه
روزهاي در كشور فضاي به سرد هواي نفوذ و شمالي جريانات
در سيل وقوع احتمال ،(فردا) دوشنبه و (امروز) يكشنبه
.دارد وجود گلستان و مازندران گيلان ، استانهاي
نيز كشور شمال براي سانتيگراد درجه تا 12 بين 8 دما افت
.است شده پيشبيني دريا شدن مواج و برق و رعد علاوه به
روز دو در است كرده پيشبيني همچنين هواشناسي سازمان
درجه و ميبارد برف كشور كوهستاني نقاط اغلب در يادشده
.ميكند افت سانتيگراد درجه تا 12 بين 8 هوا حرارت
در برف بارش و دما افت بر علاوه كه است شده پيشبيني
زنجان ، كردستان ، غربي ، و شرقي آذربايجان همدان ، استانهاي
قزوين ، تهران ، قم ، بختياري ، و محال چهار مركزي ، اردبيل ،
استان شمالي نواحي و سمنان و مازندران گلستان ، گيلان ،
در مرور و عبور و بسته يخ مناطق اين جادههاي خراسان ،
مركز كارشناسان حال اين در.ميگيرد صورت دشواري با آنها
عازم كه رانندگاني به ترابري و راه وزارت راههاي اطلاعات
را خود خودروي كه كردند توصيه هستند كشور كوهستاني مناطق
و كنند مجهز مناطق اين در سفر براي لازم تجهيزات به
.باشند داشته همراه شده كنسرو موادغذايي و مناسب پوشاك
ايران در مطبوعات جايگاه و وضعيت شهيدي
كرد تشريح روس خبرنگاران
براي را
وزارت مطبوعاتي معاون شهيدي شبان:اجتماعي گروه
خبرنگاران حضور با نشستي در اسلامي ارشاد و فرهنگ
را ايران مطبوعات جايگاه روسيه خبري رسانههاي
فرهنگي رايزني محل در كه نشست اين در ويكرد تشريح
حرفه و مطبوعات كار روند شد ، برگزار مسكو در كشورمان
و رامطلوب ايران اسلامي جمهوري در خبرنگاري
انتشار 1000 به اشاره با وي.كرد توصيف درحالرشد
حاضر درحال گفت ، ايران در نشريه و مجله روزنامه ،
است بررسي دست در نشريات انتشار براي درخواست 2500
.است شده صادر انتشار مجوز آن مورد براي 1750 كه
آزادي از ايران مطبوعات قانون حمايت سپس شهيدي
.كرد تشريح را بيان
همه و نداريم دولتي مطبوعات ايران در ما گفت ، وي
نشريات و روزنامهها به دولت هستندولي غيردولتي آنها
.ميدهد ارائه را لازم كمكهاي كشور
|