و توليد سياستهاي بر نقدكارشناسان
خودرو واردات
شرايط در خودرو سهام برندگان بازندگانو
جديد
ديدگاه
و توليد سياستهاي بر نقدكارشناسان
خودرو واردات
سوي از خودرو صنعت براي جديد سياستهاي و ضوابط تدوين
خودرو توليدكنندگان بين متفاوتي بازتابهاي صنايع وزارت
بر شده تهيه پيشنويس كه اين توجه با است داشته كشور در
خصوص در سختگيري و داخل ساخت از حمايت ادامه محور
شده استوار منفصله قطعات حتي و شده ساخته خودرو واردات
كشور خودروسازي بزرگ شركتهاي ساير شركت يك جز به
اين در اصلاحاتي و تغييرات ايجاد براي را تلاشهايي
.كردهاند آغاز آييننامه
كشور در خودرو صنعت كارشناسان از يكي با بهانه همين به
.كهميخوانيد دادهايم انجام گفتوگويي
سازمان به پيوستن سياست با را داخل ساخت سياست نميتوان
كرد جهانيادغام تجارت
تقويت جهانيبشويم تجارت سازمان وارد وقتيپذيرفتهايم
ندارد معنا واحدهايكوچك
باز را مرزها طرف يك از رقابتينميتوانيم اقتصاد يك در
كنيم
قرار رقبايخارجيخود مقابل در داخليرا صنعتگران و
مزيت داخلياز صنعتگر با مقايسه خارجيدر وليرقيب دهيم
كند فراوانياستفاده هاي
صنعت توسعه براي را صنايع وزارت شده تدوين سياستهاي
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه خودرو
ايفا كشور توسعه در بايد را نقشي چه دولت كه است اين بحث
مستقيم طور به مردم نيازهاي تامين الان دولت وظيفه.كند
شود فني نقص دچار كسي خودرو اگر ديگر عبارت به.است
وظيفه متاسفانه برود ، دولت سراغ به بايد آن تعمير براي
مديريت انرژي از زيادي حجم و است شده گسترده بسيار دولت
امور انجام صرف خودرو ويژه به بخشها همه در دولتي
دولت شايد و بايد كه طوري آن واقع در و ميشود تصديگري
.است نكرده پيدا را سياستگذاري توانايي ما
نيز تصديگري امور به سياستگذاري جاي به دولت چرا
است؟ پرداخته
تصدي براي ساختاري طور به ما دولت كه است اين علتش
براي ما وزارتخانههاي و سازمان وقتياست شده طراحي
بخواهند اگر طبيعتا باشند شده طراحي تصديگري
قابل سياستهاي داشت انتظار نميتوان كنند سياستگذاري
.آيد وجود به قبولي
تاكنون خودرو صنعت در كه هم سياستگذاريهايي تمام يعني
است؟ گرفته انجام ديد زاويه و منظر همين از گرفته انجام
همه و خودرو صنعت در الان تا كه هم سياستهايي ، بله
ساختار كه ناكارآست دليل اين به داشته وجود كشور صنايع
.است نشده طراحي دولت در سياستگذاري براي مناسبي
حاكميت دولت به و شود خارج تصديگري موضع از ما دولت اگر
صنعت مشكلات ميرود اميد شود تبديل سياستگذار دولت و
.شود حل كشور خودرو
داشته هم اخير سياستهاي از مثبتي انتظار نبايد بنابراين
باشيم؟
نميتوان ساختار اين با و وزارتخانه اين در كه است طبيعي
است قرار كه هم كشور خودرو صنعت سياستهاي داشت انتظار
.باشد كارآيي سياستهاي شود ارائه جمهوري رئيس به
كرد؟ بايد چه پس
كنيم بحث خودرو صنعت سياستهاي مورد در بخواهيم اگر
به توجه با و داريم قرار فضايي چه در ببينيم بايد ابتدا
ما خودرو صنعتكنيم نظر ابراز سياستها اين مورد در آن
و بلندمدت سياستهاي سري يك پوشش تحت حال به تا
داشته قرار زيادي تنشهاي و تغييرات با همراه كوتاهمدت
كه شخصي و فردي كنترل به توجه با ترتيب هر به اما است
توانستهاند داشتهاند صنايع وزيران مجموعه ، اين روي
محيط اين در كه آورند وجود به خودرو صنعت در را محيطي
كه طوري به.داشتهايم خودرو صنعت در را توجهي قابل رشد
كرده رشد درصد حدود 35 سالانه صنعت اين اخير سال در 5
.است
توليد؟ ميزان نظر از رشد
ميزان توسعه و توليد خط توسعه سرمايهگذاري ، نظر از
بوده قابلتوجه شده انجام سرمايهگذاري بنابراين.توليد
توليد براي نصب حال در ظرفيت حاضر حال در كه طوري به است
به كه است سال در دستگاه هزار بر 750 بالغ كشور در خودرو
ميزان اين براي قطعا كه است وحشتناكي عدد حجم ، لحاظ
.داشت نخواهد وجود كشور داخل در كافي تقاضاي خودرو
صنايع وزير يعني سياستگذاري مسوول حضور با سياستها اين
و مدون قبول ، قابل سياستهاي خاطر به نه و است شده حادث
در هم آن شد ممنوع خودرو واردات ترتيب هر به.جامعهپسند
و بخورد ضربه خودرو صنعت است ممكن كه طرفهاي دو چالش
كه شد گرفته نظر در تسهيلاتي دولتي خودروسازهاي براي فقط
.بدهند توسعه را خود وكار شوند خودرو صنعت وارد بتوانند
در غيرمدون و فردي تصميمات صورت به موضوعات اين تمام
رشد ديگر سوي از و است شده اعمال خودرو صنعت
ساير در سرمايهگذاري با خودرو صنعت در سرمايهگذاري
صنعت با مرتبط بخشهاي در حتي نيست متناسب ديگر صنايع
اين توسعه با متناسب وسوخت راهسازي جادهسازي ، مثل خودرو
مثال عنوان به.است نگرفته صورت سرمايهگذاري صنعت
گذشته سال در 5 ما پاركينگهاي و پمپبنزينها جادهها ،
صنعت توسعه نتيجه در.نيافتهاند افزايش درصد سالانه 30
است قرار صنايع وزير كه هم امروز.است نبوده موزون خودرو
كند اعلام خودرو صنعت زمينه در را جديدي سياستهاي
در بيشتر و است قبلي سياستهاي همان سياستها ساختار
به دستيابي و ميرسد ارقامي به سيستم چانهزني ، يك جريان
.بود خواهد امكانپذير آن اجراي از پس سياستها اين نتايج
اثرات از درستي ارزيابي نميتوانيم كه معني اين به
.باشيم داشته ايران جامعه و اقتصاد در سياستها اين واقعي
جاي بر خودرو قيمت بر تاثيري چه شده تدوين آييننامه
گذاشت؟ خواهد
كه شود اعمال سياستي نبايد كلي طور به من اعتقاد به
خودرو توليد الان.يابد افزايش خودرو قيمت آن براساس
و داخل ساخت منفصله ، قطعات يا سيكيدي بخشهاي شامل
.است گرفته انجام مونتاژ بخش سرمايهگذاريدر است مونتاژ
چون ولي است گرفته صورت قطعهسازها توسط هم داخل ساخت
ميكنند توليد كوچك مقياس با ايران قطعهسازهاي
كه اين هم و است پايين توليداتشان كيفيت هم متاسفانه
زيرا كنند پيدا دست دنيا روز تكنولوژي به نميتوانند
بالاي مقياس به دستيابي تكنولوژي ، به دستيابي لازمه
قيمت نباشد انبوه توليد وقتي ديگر سوي از و است توليد
دلار 1500 با داخلي خودروهاي قطعات برخي.ميشود گران
را قطعات اين اگر كه معنا اين به.است ساخت حال در تومان
.شد خواهد تمام ارزانتر خيلي كنيم وارد خارج از
براي گمركي تعرفههاي وضع آييننامه اين تصويب صورت در
آمد؟ درخواهد شكل چه به خودرو واردات
تغيير دارد نياز مجلس مصوبه به كه آنجا از گمركي حقوق
است دولت اختيار در كه بازرگاني سود اما كرد نخواهد
باز خودرو واردات در ميتواند ودولت كند تغيير ميتواند
اجازه كه است اين دولت سياست.كند اعمال محدوديت هم
.كند صادر تعرفهها اصلاح با همزمان را خودرو واردات
فقط اگر شده پيشنهاد صنايع وزارت سوي از كه تعرفههايي
آن براساس و شود اعمال شده ساخته خودرو واردات مورد در
خودرو قيمت افزايش در تاثيري كار اين شود آزاد واردات
اگر ولي باشد موثر هم قيمت كاهش در شايد و داشت نخواهد
و خودرو منفصله قطعات واردات بر بازرگاني سود افزايش
شود اعمال خودروسازها براي حقيقت در و اوليه مواد
.مييابد افزايش خودرو شده تمام قيمت طبيعتا
دهيد؟ توضيح بيشتر ميتوانيد
كشور در خودرو توليد ظرفيت كه اين به توجه با الان
مواجه فروش مشكل با را خودروسازها قيمت ، افزايش بالاست
واردات براي بازرگاني سود افزايش كه است اين بحثميكند
.نشود اعمال اوليه مواد و -سيكيدي -خودرو منفصله قطعات
سود معادن و صنايع وزارت پيشنهاد براساس كه صورتي در
قيمت طبيعتا يابد افزايش هم سيكيدي واردات بازرگاني
.يافت خواهد افزايش كشور در خودرو
صنايع وزارت سوي از شده تدوين آييننامه پيشنويس در
نام آن اساس بر كه شده ارائه داخلي (مارك)برند از تعريفي
...كند حمايت آن از دولت تا باشد داخلي بايد حتما خودرو
كاملا ابعادش و است نامفهوم كاملا بند اين من نظر از
پيكان (Brand)برند بگويند اگر مثلا است نشده بررسي
همه طراحي چون چيست منظور نميشوم متوجه من است داخلي
كاري و است مدنظر خودرو نام اگر است خارجي پيكان قطعات
بدهد ، را طراحي پول ميخواهد دولت چطور ندارد طراحي با
دليل همين به و نيست شده تعريف پيشنهاد اين من نظر به
.كرد تحليل درستي به را آن نميتوان
ميشود؟ چه داخلي برند قضيه پس
اساس اين كهبر دارد خاصي مفهوم دنيا در برند
برند يك داراي بنز فرضاميگويند برند را مشهور عنوان
و هستند آشنا آن با مشتريان سالهاست كه است مارك يا
اين سر ما حرف اگراست مطرح ارزش يك عنوان به بنز برند
ولي دارد عنوان يا برند ما پيكان داريم ، برند ما كه است
مبحث خلط يك اينجا.نيست مربوط داخلي طراحي به عنوان اين
دولت كه است اين منظور اگر ولي است آمده وجود به
نظر به بدهد سوبسيد جديد خودروهاي طراحي براي ميخواهد
.است اشتباه من
چرا؟
ديد بايد.كرد بحث مفصل طور به قضيه اين مورد در بايد
بتواند كه بسازيم خودرويي كه است اين ما استراتژي آيا
بايد باشد چنين اين اگربگيرد را دنيا بازار از بخشي
شروع امسال از است قرار اگر.باشيم داشته برند حتما
دنيا در را عنواني فولكس و بنز تويوتا ، مقابل در و كنيم
نظر به منطقي موضوع بياندازيم جا ديگر سال مثلا 30 براي
.نميرسد
صنعت در اساسا ما آيا ميكنم ، قطع را شما صحبت ببخشيد
داخلي كاملا خودرو يك كه باشيم فكر اين در بايد خودرو
كنيم؟ توليد
كجا را داخل توليد خودروهاي بگوييم بايد اول من نظر به
براي بعد و كنيم تعيين را بازار اول بفروشيم؟ ميخواهيم
توليد خودرو داخل در ما وقتي تا.كنيم توليد بازار آن
واردات اجازه و كشيدهايم حصاري خود دور و ميكنيم
كه ميكنيم ايجاد داخلي خودرو براي بازاري يك نميدهيم
كه ميدهد علامت ما به كه است بازار اين چون است اقتصادي
در مسوولان از خيلي الانكنيم سرمايهگذاري كجا در
كارخانه يك خود شهر در كه هستند اين دنبال به شهرستانها
به خودرو ورود براي زيادي مدت زيرا كنند احداث خودروسازي
خودرو صنعت طبيعتا و است داشته وجود محدوديت كشور
ديگر مطمئنا شود آزاد واردات اگر حال.است بوده سودآور
مسائل اينكرد نخواهد سرمايهگذاري خودرو صنعت در كسي
دنبال نميتوانيم طوري همين ما.شود بررسي و مطالعه بايد
.كند علم قد دنيا در بتواند كه باشيم برندي
قرار نظر مد آييننامه اين در كه ديگري نكات از يكي
.است داخل ساخت خودروهاي از صددرصد حمايت گرفته
.است طور اين متاسفانه
متاسفانه؟ چرا
تنوع مقابل در كه بوده اين بر تاكنون دولت سياست اساسا
حاضر حال در.داخل ساخت به ميكرده اجبار يا حمايت خودرو
اگر ميشود توليد كشور داخل در سواري خودرو نوع حدود 14
ساخت در توليد مقياس شود داخل ساخت اينها همه باشد قرار
مقياس يك در كه قطعهسازهايي تعداد ميشود كوچك داخل
و يافت خواهد افزايش شدت به هستند توليد حال در كوچك
شويم جهاني تجارت سازمان وارد پذيرفتهايم ما كه زماني
.ندارد معنا كوچك واحدهاي تقويت
.هستند فعال كشور داخل در قطعهساز هزار دو حاضر حال در
تاكنون دولت سياست چون كردهاند؟ سرمايهگذاري چرا اينها
به حركت حال در طرف آن از دولت حالاست بوده داخل ساخت
ضربه ما كوچك صنعتي واحدهاي است شدن جهاني فضاي سمت
.كرد فكري آنها براي بايد.خورد خواهند
كرد؟ بايد فكري چه
به سياستگذاري !نكرد سياستگذاري داخل ساخت براي ميشود
صورت واردات جايگزيني و داخل ساخت مبناي بر كه آن جاي
.بگيرد شكل صادرات توسعه براساس بايد بگيرد
شده مواجه شكست با داخل ساخت سياست كه پذيرفت بايد يعني
است؟
ظرفيت توانست داخل ساخت سياست كرد ، تعريف بايد را شكست
سال در دستگاه هزار به 400 كشور در را خودرو توليد
پيكان دستگاه هزار از 100 بيش سالانه الان و برساند
توليد مقياسها اين در ما است قرار اگر اما ميشود توليد
بقيه ولي كرد بزرگتر بايد هم را قطعهسازي مقياس كنيم
با گفت نميتوان ندارند را بهرهور مقياس اين خودروها
شود باز مرزها اگر بگويم ميخواهم ولي شده مواجه شكست
.ديد خواهيم حتما را داخل ساخت سياست شكست
كرد؟ بايد چه نخورد شكست داخل ساخت سياست كه اين براي
.ببنديم را مرزها مجبوريم نبينيم را شكستش كه اين براي
سازمان به پيوستن سياست با را داخل ساخت سياست نميشود
.كرد ادغام جهاني تجارت
بر بايد ميشود نوشته خودرو صنعت براي كه آييننامههايي
فكر آنچه اساس بر يا شود نوشته فعلي واقعيات اساس
است؟ بهينه ميكنيم
شود نوشته گونهاي به بايد آييننامهها و ضوابط و قواعد
به را آينده وضعيت اما.نكند ايجاد تنش فعلي وضعيت در كه
كه بنويسيم مقرراتي و ضوابط ما اگر.دهد حركت بهبود سمت
فضاي بيايد وجود به عمدهاي تغييرات موجود وضعيت در
از سري يك و آمد خواهد وجود به سري يك براي رانتخواري
.رفت خواهند بين از توليدكنندگان
بررسي يك بدون را تعرفهها سياستگذاريها در ما نميشود
به كه عدهاي فقط شرايط اين دربدهيم عدد جانبه همه
سود حركتها اين از هستند بازرگاني فرصتهاي دنبال
در كه اين به ميكند ترغيب را ملت دولت ، يعني.ميبرند
سرمايهگذاري فرصتيابي در و نكند سرمايهگذاري توليد
.كنند
.باشد مهم ميتواند خود نوبه به هم پيشنهاد شدن مطرح زمان
است؟ كار اين براي مناسبي زمان الان آيا شما نظر به
است رفته وزيران هيات به بار چندين حالا تا خودرو واردات
گرفته وقت سال دو يكي براي وزيران هيات از صنايع وزير و
سال در 3 قضيه اين اثر بر.بگيرد شكل خودرو صنعت تا
هم كمي بلكه نشده گران تنها نه خودرو قيمت گذشته
بار به خودرو صنعت سياستهاي الان.است شده ارزانتر
خودرو صنعت كه است اين كشور اجتماعي انتظار.است نشسته
با را صنعت اين چون نگيرد قرار حمايت مورد اين از بيش
صنعت از بايد چرا ميگويند و ميكنند مقايسه صنايع ساير
.نشود حمايت خانگي لوازم صنعت از مثلا و شود حمايت خودرو
خودرو صنعت از حمايت براي را حدي بايد كه است طبيعي
به است حاضر امسال پايان تا حداكثر نيز دولت و شد قائل
.دهد ادامه خودرو صنعت از خود حمايت
چيست؟ تكليف شرايط اين در
روشن شده تدوين آييننامه در كاملا داخل ساخت از حمايت
شده ارائه صادرات از حمايت عنوان به هم پيشنهادهايياست
(داخل ساخت )استراتژي دو بين را رقابتي ميتواند كه است
در ارقام و اعداد ولي بياورد وجود به (صادرات توسعه )و
شدني را آييننامه اين كه نيست گونهاي به شده گرفته نظر
.دهد جلوه
و سرمايه بازار حال به فكري شده تدوين آييننامه در آيا
است؟ شده خودروسازي شركتهاي مالي تامين
فقط غيردولتي حتي و دولتي بنگاههاي تمام بين در تاكنون
انتشار اجازه گذشته سال چند در كه بوده خودرو ايران
دست كلاني مالي منابع به و است كرده كسب را مشاركت اوراق
به نتوانستهاند بقيه چرا پرسيد بايد حال.است يافته
بقيه آيا كه اينجاست پرسش.يابند دست امكاناتي چنين
طور به وقتي ميشوند؟ حمايت منوال همين به نيز صنايع
مشكل اولين بروز با شود حمايت خودروسازي صنعت از مصنوعي
كردن باز از طرفي از دولت.شد خواهد تزلزل دچار صنعت اين
يك در ديگر سوي از و ميزند دم واردات آزادسازي و مرزها
در نقدينگي و ميكند سرمايهگذاري خودروسازي واحد
شدن جهاني سمت به ميخواهيم اگرميدهد اختيارآنقرار
صنايعي سمت به سرمايهگذاريها جهتگيري بايد كنيم حركت
وزير ديگر صورت اين در.داريم مزيت آن در كه باشد
چه به و بدهيد وام كسي چه به كه بدهد دستور نميتواند
بازار اساس بر دنيا اقتصاد كه شرايطي در.ندهيد وام كسي
باز را مرزها طرف يك از نميتوانيم ما ميكند عمل رقابتي
قرار خود خارجي رقباي مقابل در را داخلي صنعتگران و كنيم
از داخلي صنعتگر با مقايسه در خارجي رقيب ولي دهيم
.كند استفاده فراواني مزيتهاي
شرايط در خودرو سهام برندگان بازندگانو
جديد
قطعهسازي توان كل تا بگيرد صورت عظيمي بسيار كار بايد
بتواند و شود بيشتر توليد خطوط ظرفيت و توان از كشور
.كند تغذيه را فروش از بعد خدمات
اين بيان با -سرمايه بازار كارشناس -خليلي خان علي امير
خودرو صنعت در بخش دو و نگرش دو حاضر حال در:گفت مطلب
قابل كيفيت با قطعهسازي بر تكيه با اول گروه دارد ، وجود
اين كه است مجموعهسازي تشكيل فكر به صادرات
تا كنند تغذيه را خودروسازها بتوانند مجموعهسازها
توليد محدوده و شود انجام خودروسازيها در اصلي مونتاژ
.دهند افزايش را خودرو نهايي
اقتصادي توليد خودكفايي ، بحث نگرش اين در:افزود وي
اين دنبال به اول گروه.است توجه قابل موارد از قطعات
.دهند انجام داخل در را ساخت عمليات امكان حد تا كه هستند
:داشت اظهار ميكرد گفتوگو ما خبرنگار با كه خليلي خان
در ميكنند نگاه خودرو صنعت به ديگر نگرشي با دوم گروه
مونتاژهاي قالب در بيشتر خودرو توليد فرآيند نگرش اين
. ميگيرد صورت نهايي و فرعي
دوم گروه و اول گروه مقايسه در خودرو سهام كارشناس اين
تمام قيمت تركيب نظر از اول گروه:داشت اظهار خودروسازها
اين اتكاي و دارند بيشتري وابستگي داخلي توليدات به شده
مواد عمده كه حالي در است كمتر خارجي منابع به گروه
نرخ شدن يكسان با كه است وارداتي دوم گروه توليد اوليه
منفصله قطعات براي تعرفهاي تعديلات و ارز
.ميرود بالا آنها اوليه مواد هزينههاي (سيكيدي)خودرو
اوليه مواد هزينههاي سهم چه اگر:كرد تصريح خليلي خان
دوم گروه در سهم اين اما مييابد افزايش كارخانه دو هر
متحمل آنها به را بيشتري مالي بار خودرو توليدكنندگان
.كرد خواهد
كه اين به توجه با:داشت اظهار تهران بورس كارگزار اين
قيمتي افزايش دارند ، كمتري وارداتي اوليه مواد اول گروه
روبهرو قيمت افزايش با دوم گروه ولي داشت نخواهند
عرضه افزايش دليل به فروش قيمت چون طرفي از ميشوند ،
مواجه مشكل اين با خودروسازها نميكند ، تغيير خودرو
.ميشود كم و حساس خيلي آنها سود حاشيه كه ميشوند
گروه حالت اين در:كرد اشاره سرمايه بازار كارشناس اين
معركه اين از خود توليد حجم افزايش با ميتوانند اول
مواجه سود كاهش با دوم گروه ولي بيايند بيرون سالم
سهم هر سود پيشبيني تا ميشود سبب اين كه ميشوند
سهام قيمت نتيجه در و يابد كاهش شركتها اين (ايپياس)
آيا كه پرسش اين به پاسخ در وي.كند تنزل نيز آنها
خود توليد حجم افزايش به قادر اول گروه خودروسازهاي
سقف افزايش همواره البته:كرد خاطرنشان خير ، يا هستند
هر و است بوده روبهرو محدوديت با خودرو مونتاژ نهايي
طور به را توليد خطوط نتوانستهاند قطعهسازها كه زمان
مراجعه خارجي منابع به خودروسازها كنند ، تغذيه كامل
معضل اين رفع به نسبت اخير سال سه دو ظرف اما كردهاند
.است شده انجام مناسبي اقدامهاي
ديدگاه
آيندهسازان و قطعهسازان خودروسازان ،
رجائيه محمدرضا
درگير تاكنون خويش تولد بدو از ايران خودروسازي صنعت
ريشه مشكلات اين از برخي كه بوده فراواني مشكلات و مسائل
اعمال سياستهاي در ريشه برخي و دولت كلان سياستهاي در
كه داريم آن بر سعي فرصت اين در.دارد خودرو صنعت بر شده
قرار بررسي و نقد مورد خلاصه شكل به را مذكور سياستهاي
در ميتوانند كه كنيم اشاره نكاتي به و دهيم
موثري نقش كشور حياتي صنعت اين آينده سياستگذاريهاي
.كنند ايفا
صنعت از گذشته ساليان طي كه حمايتي سياستهاي از يكي
است آمده عمل به قطعهسازي صنعت ويژه به و خودروسازي
و توليدي خودروهاي نمودن داخل ساخت به خودروسازان اجبار
.ميباشد شده زمانبندي برنامه يك طي ساخت عمق افزايش
ديگر در كه است حمايتي سياستهاي از يكي جزء سياست اين
.است شده تجربه نيز جهان كشورهاي
خودرو ، صنعت توسعه استراتژي از نوع اين در حقيقت در
از استفاده به مجبور قيمت و كيفيت به توجه بدون خودروساز
استراتژيهاي بهتر درك براي.است داخل ساخت توليدي قطعات
اين محاسن و معايب و جهان در خودرو صنعت حمايتي
جهاني بازار از كلي تصوري ابتدا كه است لازم استراتژيها
جهت در ما كه شود مشخص تا باشيم داشته قطعه و خودرو
خلاف يا و ميكنيم حركت جهاني عظيم بسيار صنعت اين جريان
از بهتري درك ميتوان زمينه اين شدن مهيا از پس.آن
.داشت كدام هر كارآيي و حمايتي سياستهاي
توليد ظرفيت داشتن با سال 2000 در جهان خودروسازي صنعت
ميليوندستگاه تنها 56 سال در خودرو دستگاه ميليون 5/78
ظرفيت درصد از 70 تنها مذكور سال در يعنينمود توليد
.است نموده استفاده خود
برخوردار سريعي تكنولوژيك رشد و رقابت سطح از صنعت اين
خود تمركز درجه گوناگوني عوامل تحت خودروسازي صنعت.است
.ميدهد و داده افزايش را
(Globalization)شدن جهاني استراتژي دهه 90 طي صنعت اين
عرصه اين در اكنون هم كه نحوي به نموده دنبال شدت به را
مهم آنچه.ميشود توليد كجا در خودرو كه نميباشد مهم
.شد خواهد و ميشود توليد چيزي چه كه است اين مينمايد
و ابرادغامها و ادغامها انجام با تمركزگرايي فرآيند
قطعهسازي حيطه در چه و خودروسازي حيطه در چه تملكها
مذكور ادغامهاي كه گفت ميتوان.است شده پيگيري و اجرا
مجموعهها و قطعات تامينكنندگان ميان در بيشتري شدت با
تعداد اكنون هم امر اين واسطه به.است شده دنبال
.است كاهش حال در شدت به مستقل قطعهسازان و خودروسازان
دور جريان اين از كه قطعهسازاني و خودروسازان است طبيعي
.دادهاند دست از بازار از را خود سهم شدت به بودهاند
خودروساز تحتكنترل 10 خودروسازي بازار درصد اكنون 90 هم
گروه با 02درصد ، موتور جنرال گروه.ميباشد جهان بزرگ
با 11 ميتسوبيشي و دايملركرايسلر گروه درصد ، با 15 فورد
و درصد با 9 واگن فولكس گروه درصد ، با 10 تويوتا درصد ،
خودرو جهاني بازار سهم عمده درصد با 8 نيسان -رنو گروه
دلفاي ، قطعات تامينكنندگان ميان در.دارند اختيار در را
و فروش 26 ، 4/16 ، 16 با ترتيب به دنسو بوشو ويستئون ،
مجموعه و قطعه بازار در را سهم بيشترين دلار 13ميليارد
.دارند
ميان از كه بوده عمدهاي اثرات داراي ادغامها اين
-زياد 2 حجم با توليد توان-به 1 ميتوان آنها مهمترين
-توسعه 4 و تحقيق هزينههاي تقسيم-توليد 3 تنوع افزايش
صرفهجوييهاي از بهرهگيري-جديد 5 بازارهاي به دسترسي
اشاره محصول واحد هر توليد سرعت افزايش-مقياس 6 از حاصل
.كرد
تحولات گذشته سال چند در كه گفت ميتوان مجموع در
صنعت در اكنون هم.است داده رخ صنعت اين در عمدهاي
برخي و است جريان حال در سازي مدولار روز بحث خودروسازي
خودرو توليد در را سيستم اين فيات جمله از خودروسازان از
شركت يك مدولار ، سيستم يك استقرار با.نمودهاند اعمال
به را خود فعاليتهاي از عمدهاي قسمت خودروساز
شركت و هزينه مركز غالب در خود از خارج زيرمجموعههاي
چون مهمي بخشهاي حتي سيستم اين در.ميكند منتقل
از خارج زيرمجموعههاي به نيز مونتاژ ، و پرسكاري
روي خودروساز فعاليتهاي عمده و ميشود منتقل خودروساز
.ميگردد متمركز بازاريابي و توسعه و تحقيق همچون مباحثي
قسمت كه گرديده باعث خودروسازي صنعت در رويكردي چنين
عرضهكنندگان به خودروسازي با مرتبط فعاليتهاي از زيادي
تحولات اين با متناسب.گردد منتقل مجموعهسازها و قطعات
تغييرات و يافته توسعه نيز جهان قطعهسازي خودروسازي ، در
پذيرفته صورت آنها در مذكور تحولات با هماهنگي براي لازم
مسووليت افزايش موجب روند اين حقيقت در.است
رده حسب بر مسووليت اين.گشته قطعات تامينكنندگان
به معمولا قطعهسازان.ميشود تقسيم قطعهساز
.ميگردند تقسيم چهار و سه دو ، يك ، رده قطعهسازان
به برخوردارند بالايي اعتبار از كه يك رده قطعهسازان
رده 2 قطعهساز و هستند تماس در خودروساز با مستقيم شكل
.ميباشند ارتباط در با 3 و 4 با 2 و 3 با 1
كاهش حال در چهار به يك رده قطعهساز از نيز مسووليتها
تامينكنندگان استراتژيك موقعيت حاضر حال در.ميباشد
بلكه نميشود معين قيمت و كيفيت براساس تنها خودرو قطعات
مشاركت توسعه ، و تحقيق در مشاركت يعني ديگر مهم عامل سه
نقشي نيز مونتاژ در مشاركت و فعاليتها يكپارچگي در
.دارند ميان اين در اساسي
جهاني بازار از كلي وترسيم شده گفته مطالب به توجه با
صنعت كه رسيد نتيجه اين به ميتوان قطعه و خودرو
و خودرو جهاني شبكه در قرارگرفتن جهت ايران خودروسازي
نظر به مجموع در.دارد پيش در دشوار بس كاري قطعه ،
در ويژه به بودن خودروساز براي كمتري شانس ايران ميرسد
معطوف بايستي سياستها عمده و دارد سواري خودروهاي بخش
قطعهسازي صنعت كه چرا باشد قطعهسازي ازصنعت حمايت به
متناسب ميتوان و است برخوردار بسياري تنوع و گستردگي از
.شد بازار اين وارد ايران قطعهسازي قدرت و توان با
چگونگي و نحوه مينمايد مهم آنچه ميان اين در البته
اجبار با عمدتا تاكنون كه است صنعت اين از حمايت
و داخل ساخت معيني درصد داشتن به داخلي خودروسازان
در البته.پذيرفته صورت حمايت اين آن تدريجي افزايش
است زياد بحث قطعهسازي صنعت از حمايت گونه اين پيامدهاي
نقد به حمايتي سياست اين بعدي قسمت در شد خواهد سعي كه
در.شود پيشنهاد كارآتري حمايتي سياستهاي و شود كشيده
اكنون ما سياستها اين نتيجه در بگوييم كه بس همان مجموع
در ناتوان و ناكارآ عمدتا قطعهسازي حدود 2000 صاحب
جنرال گروه مثال براي كه بدانيم است جالبهستيم صادرات
با 2000 تنها خودرو ميليون سالانه 2/11 توليد با موتور
سيصد توليد با نيز ما و است تماس در قطعه تامينكننده
.هستيم درگير قطعهساز تعداد همين با اندي و هزار
خودرو صنعت كارشناس
|