ميرسد ظهور به عشق آيينه در حسن
نگارخانهها ديوار بر
نقاشي + خانه + ديوار
وترجمه قرآن شناسي ، زيبايي
48- هنر فصلنامه
شد اعلام فجر فيلم جشنواره بخشهاي
ميرسد ظهور به عشق آيينه در حسن
منصور و ريختهگران محمدرضا دكتر نظريات با آشنايي
هنر معناي و زيبايي درباره ابراهيمي
گذشته مهرماه از زيبايي ، معناي بينالمللي همايش:اشاره
صاحبنظران همايش اين دراست شده برپا هنر فرهنگستان در
شناسي زيبايي مباني خصوص در خارجي ، و داخلي استادان و
.ميپردازند خود نظريات و آراء ارائه به مختلف ملل نزد
هيات عضو ريختهگران محمدرضا دكتر با مناسبت همين به
زمينه اين در دانشگاه استاد ابراهيمي منصور و همايش علمي
.ميخوانيد درپي كه است شده انجام كوتاهي گفتوگوي
* * *
زيبايي معناي درباره بحث:ريختهگران محمدرضا دكتر
در كه شيوهاي.شود مطرح مختلفي وجوه از ميتواند
روشهاي با ميپرداختند زيبايي به باستاني تمدنهاي
.دارد فرق بسيار متجددين
چيز همه آنها در و دينياند تمدنهاي باستاني ، تمدنهاي
را حسن تمدنها اين در.ميشود نگريسته خداوند منظر از
بگوييم اگر كه معنا بدين ميانگارند ، يكي خداوند ذات با
مثل "دياره غيره فيالدار ليس" و خداست جلوه عالم تمام
آن در چه هر و است حسن جلوه عالم ، همه بگوييم كه است اين
.نيكوست ميشود ، يافت
خطا پاك نظر بر آفرين نرفت صنع قلم بر خطا گفت ما پير
باد پوشش
عشق حقيقت و الهي ذات با كه است زيبايي و حسن هست چه هر
آيينه در حسن كه است اين در حسن با عشق تفاوت.است يكي
اما است حسن همان عشق ديگر بيان به ميرسد ، ظهور به عشق
همه مختلف عوالم در ذات جلوههاي ;آدمي مرتبه در
جلوهگر عشق ميرسد ، آدمي به وقتي اما است ، حسن جلوههاي
.است عشق به وابسته حسن از عشق بنياد عبارتي ، به.ميشود
حسن نميآمد ، پديد عالم اين در عاشقي اگر كه معنا اين به
و است حسن آيينه عشق پس.نمييافت ظهور و نميشد معنا
درجهاي به رسيدن اما.نيكوست جمال آيينهدار همان عاشق ،
عرفان مراتب از يكي بداند حسن جلوه را عالم انسان ، كه
فرق قشنگي و زيبايي متعارف معناي با حسن معناي اين.است
زيبايي مثلا عالم ، چيزهاي زيبايي دريافت براي دارد ، چون
مباحث در كانت اگر.نيست عرفاني سلوك به نيازي گل ، يك
باغ در كه اكنون":دارد اشاره مساله اين به مكررا خود
من مراد ميدهم ، تشخيص زيبا را گللاله اين و ميزنم قدم
تفكرهاي در حسن با كلي طور به او بحث ،"چيست؟ زيبايي از
لازم گللاله ، زيبايي تشخيص براي.دارد تفاوت باستاني
در اما.برسد ازلي ذات داري آيينه مرتبت به شخص كه نيست
به هنگامي آدمي.است لازم مراحل اين طي باستاني تمدنهاي
فنا مقام به و رسته خود بند از كه ميرسد عشق مرتبت
ميرسد ظهور به حسن ازلي جلوه مقام دراين.باشد رسيده
.جلاله جل او خود جز نيست كسي هم حسن وشاهد
اهل همانند نميتوانم كه كنم اذعان بايد:ابراهيمي منصور
نظريات تاريخ و زيبا امر به نظريهپردازان يا فلسفه
من شناخت كه حد آن تا.بپردازم زيبايي درباره مختلف
ميان است لازم اول قدم در كه بگويم بايد ميدهد اجازه
نظر بهشويم قايل تمايز "شناسي زيبايي" و "زيبايي"
زيبايي" فارسي در را آن ما كه "استتيك" علم كه نميرسد
"زيبايي" مطالعه به كه باشد دانشي ميكنيم ، ترجمه "شناسي
"هنرشناسي" يا هنر فلسفه بيشتر زيباييشناسي بپردازد ،
مورد نيز زيبايي و هنر رابطه است ممكن ميان اين در و است
"زيبايي" مطالعه به "زيباييشناسي" اما.گيرد قرار بحث
.ندارد اختصاص
"زيبايي" از مهمتري بسيار مسائل هنر ، درفلسفه من نظر به
لااقل بياهميت ، نگوييم اگر مبحث اين و دارد وجود
كه كرد اثبات نميتوان راحتي به زيرا است ، بيفايده
و هنري ارزش ميان يا زيبايي و هنر ميان مستقيمي رابطه
.دارد وجود زيبايي
را زشتيها كه گرفت سراغ ميتوان را فراواني هنري آثار
ما مقبول تعاريف همه با فرم لحاظ به يا بازتاباندهاند ،
اين از و هماهنگي ، انسجام فرم ، كمال مثلا زيبايي ، از
.افتادهاند در قبيل
با تراژدي هنرها ، از ارسطو تقسيمبندي در مثال ، عنوان به
آدمهايي تراژدي دون ، امر با كمدي و دارد ارتباط والا امر
ما از فروتر آدمهايي كمدي و ميكند محاكات را ما از برتر
نميتواند هجوآميز ، كمدي لااقل يا كمدي ، بنابراين.را
اثر فلان كه گفت ميتوان آيا حال.نكند ترسيم را زشتيها
بايد لزوما هنري آثار آيا نيست؟ هنري يا نيست زيبا كمدي
آيا باشند؟ زيبا بايد حتما و كنند راترسيم زيباييها
اين به است داده قرار خود موضوع را طبيعت كه تابلويي
ميتاباند؟ باز را طبيعت زيباييهاي كه است جذاب دليل
....و لزومازيباست؟ مسيح تصليب تابلوي آيا
نباشد ، يا باشد همراه لذت با ميتواند كه اثرهنري تاثير
هنري تجربه ميتوان آن كمك به كه است شاخصههايي جمله از
سخن لذتي از شما البته.كرد تفكيك عادي تجربه از را
اما ميشود ، حاصل هنري اثر دريافت هنگام به كه گفتيد
نيز اثر خلق هنگام به هنرمند لذت از بحث به ميتوان
گونههاي و فرم مقام نميتوان ميان اين در باز.پرداخت
لذت با زيادي تفاوت تراژيك لذت.گرفت ناديده نيز را هنري
.است متفاوت شعر لذت با نقاشي لذت و دارد كمدي
چه با هنري ازآثار ما لذت كه است اين هنري مسائل از يكي
نوع چه است؟ لذت مويد خنديدن آيا ميشود؟ بيان عواطفي
مگر است؟ بخش لذت درد تجربه آيا چطور؟ گريستن خندهاي؟
بشري جانكاه رنجهاي و دردها در را ما تراژديها آنكه نه
كه ميشود باعث هجوآميز كمديهاي انواع و ميكنند سهيم
اين.بخنديم بدبخت و گول شخصيتهاي به بيرحمانه ما
متناقض معناي در تا ميكند متوقف را ما كه است نقطهاي
لذت اين كه ميرسد نظر به.كنيم تامل زيبايي و لذت نماي
ميشود ، حاصل گل يك خوش بوي ازدريافت كه نيست لذتي همان
از ناشي لذت يا و ميآيد خوش ذائقه به كه غذايي لذت يا
.دلنشين و زيبا منظرهاي تماشاي
نگارخانهها ديوار بر
افرند نگارخانه
آذر ، تا 16 ،"تمدنها گوي و گفت" گروهي نقاشي نمايشگاه
پلاك اورامان ، مطهري ، خيابان:نشاني تا 20 ، ساعت 16 از
.10
سامي گالري
احمدي ، آذر چوبي مجسمههاي و نقاشي و طراحي آثار نمايشگاه
پلاك 75 ، خيابان 15 ، سعادتآباد ، :نشاني آذر ، تا 20
تلفن2092617
ارژنگ نگارخانه
تا 12 ساعت 10 از آذر ، تا 15 شوچونگفو ، نقاشي نمايشگاه
گمرك ، ساختمان روبروي وليعصر ، خيابان:نشاني تا 20 ، و 16
تلفن8893121 پلاك 26 ، روشن ، كوچه
سيحون نگارخانه
ساعت از آذر ، تا 16 استپانيان ، آرمان عكسهاي نمايشگاه
اسلامبولي ، خالد خيابان:نشاني تا 19 ، و 14 تا 12 10
تلفن8711305 شماره 30 ، چهارم ، كوچه
ثمر هفت گالري
ساعت 16 از آذر ، تا 14 سلطاندوست ، نوشين نقاشي نمايشگاه
پلاك 25 ، پنجم ، كوي كوهنور ، مطهري ، خيابان:نشاني تا 20 ،
تلفن8731403
الهه نگارخانه
ساعت از آذر ، تا 24 از 17 هانيبالالخاص ، نقاشي نمايشگاه
پلاك 47 گلفام ، آفريقا ، خيابان:نشاني تا 20 ، 16
آزاد طراحان نگارخانه
ساعت 15 از آذر ، تا 15 خليليفرد ، كيهان مجسمه نمايشگاه
:تلفن شماره 41 ، فرحبخش ، ميدان گلها ، ميدان:نشاني تا 19 ،
8008676
آتشزاد نگارخانه
تا ساعت 16 از آذر ، تا 21 ايران ، معاصر طراحي نمايشگاه
:تلفن ساختمان 43 ، توانير ، ونك ، ميدان:نشاني 19 ،
8884407
نياوران نگارخانه
از آذر ، تا 18 شهابي ، شجاعالدين حجمي آثار نمايشگاه
مقابل پاسداران ، خيابان انتهاي:نشاني تا 19 ، ساعت 10
2287081- تلفن2 نياوران ، پارك
نقاشي + خانه + ديوار
نمايشي رخداد يك بر كوتاه مروري
شهر در واقع خانهاي منقوش ديوارهاي از نمايشگاهي:اشاره
غربي نسيم كوچه بهاران ، خيابان شربياني ، خيابان زيبا ،
برگزار آبان و25 و24 و18 روزهاي17 پلاك 44 ، در
.نمايشگاه اين به است كوتاهي نگاه نوشته ، اينشد
هنري گروه
به جوان ، نقاشان از گروهي توسط تخريب ، آستانه در خانهاي
هرچند.ميشود بدل منقوش ديوارهاي از نمايشي مجموعهاي
رخ واقعهاي چنين شهر سطح در كه نيست باري نخستين اين
خاص از نه ها حركت اينگونه تكرار اماهمواره ميدهد ،
تخريب اخير ، دهه طيتازگياش از نه و ميكاهد آن بودن
پديدهاي تهران در برجسازي عمليات براي قديمي خانههاي
نقاشي انديشه نيز آن تبع به و است شده عادي بسيار
با و معدودي تعداد به فروريختن ، از پيش خانهها ديوارهاي
كه خانهاي نيز بار اين.است كرده ظهور مختلفي اهداف
خود ، موجوديت روزهاي آخرين در است ، گرديده تخريب به محكوم
از نامتعارف نمايشگاهي به و مييابد متفاوتي كاركرد
هنرمند -متقي جوادي شبنم.ميشود مبدل نقاشي آثار
به را جوان ازنقاشان گروهي -تخريب آستانه در صاحبخانه
در را منحصربهفردي جمعي تجربه تا ميكند خوددعوت خانه
گذشته دارنده محفوظ كه خانهاي ;گرداند ممكن خانه اين
.اوست خاطرههاي از آكنده
ميكنند آغاز اين به علم با را خود كار همگي نقاشان گروه
و ريخت خواهد فرو خانه اين تخريب همراه به آثارشان كه
همنوايي نقاشيهايش و خانه ميان نابودي ، از آگاهي اين
روي آخرينرا كار اين بتوان شايد.ميكند ايجاد آشكاري
از لحظات آن تمام براي مرثيهاي منزله به خانه ،
.شد خواهند دفن خانه فروريختن با كه دانست دسترفتهاي
خانه خالي ، ديوارهاي روي بر رنگها و فرمها ظهور با
نماي متناقض چالش ديگر بار و ميگيرد خود به ديگري جان
ميتوان را چالشي چنين.ميگيرد شكل جاودانگي و مرگ ميان
در را خود كه كرد مشاهده گروهي كار اين نفس و نيت در
خود زندگي ، تخريب و نابودي پذيرش.ميگرداند منعكس آثار
.است هستن و ناميرايي بر تاكيدي منزله به
خود دارد ، وجود تخريب موعد فرارسيدن تا كه كوتاهي فرصت
يافتن پايان مفهوم كه ميرود شمار به محدودكننده عاملي
نقاشيها نسبي تجانس عدم شايد و ميسازد محسوس بيشتر را
مشتركي نقطه ميتوان حال اين باميگردد موجب نيز را
نمايان واحد كلي صورت به را آنها كه يافت آثار ميان نيز
را واقعيت گونهاي ، به آثار اين از يك هر.ميسازد
نمودي چنين.ميدهند نشان غيريگانه و ساحتي چند كژديسه ،
واقعي بهاصطلاح عينيتهاي با تقابل به را ذهن واقعيت از
بيارتباط گروهي تجربه اين پيامدهاي با كه ميكند هدايت
هنرياش ، وجه بر علاوه ساده بهظاهر اتفاق اين.نيست
كه ميباشد نيز ديگري عميق فرهنگي جنبههاي دربردارنده
.است تامل بسيارقابل
آپارتمانهاي ساختن برپا براي خانهها بيرويه تخريب
كارشناسان و هنرمندان بهكارگيري و حمايت عدم و سودآور
مهمترين جمله از شهري زيباشناسانه ملاحظات براي جوان
حركت اين بطن در كه ميروند بهشمار پرسشهايي و مسايل
ميتوان را افتاد اتفاق آنچه ترتيب بدين.است پنهان جمعي
كرد قلمداد امروزمان جامعه در معضلات اين طرح مثابه به
.ميكشاند چالش به را اطرافمان نازيباي واقعيتهاي كه
اقدم موسي كامبيز
وترجمه قرآن شناسي ، زيبايي
پژوهشي ، جلسات سلسله از سخنراني جلسه چهارمين
هنري تحقيقات و مطالعات مركز در "كاربردي زيباييشناسي"
.شد برگزار اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
دانشكده رئيس امامي ابوالقاسم دكتر برنامه ، اين در
"وترجمه قرآن زيباييشناسي ، " پيرامون عرب ادبيات و الهيات
.پرداخت سخن ايراد به
اشاره تاريخي بستري در قرآن ترجمه مساله طرح به ابتدا وي
و شده آغاز سامانيان دوره از قرآن ترجمه:گفت و كرد
:دارد روي پيش راه دو قرآن زيبايي درك براي غيرعرب مسلمان
اعلاء درجه به را عربي خاص گروهي بياموزند ، عربي همگان
سپس و بخوانند را بلاغت و فصاحت نوشتههاي و بياموزند
نميرسد قرآن سطح به هيچوقت ترجمهكنند ترجمه را قرآن
كمال سوي تدريجابه كه باشد چندان بايد تلاش اين اما
مساله قرآن ، ترجمه در شده مطرح مسائل از يكي نيز و برسيم
همانگونه را قرآن برآنندكه عدهاي و است تفسير و شرح
نزول ، هنگام به قرآن كه آن نه مگر.كنيم ترجمه هست كه
از بايد و نيست عملي قول اين اما است نداشته تفسير و شرح
مشكلات قرآني علوم خبرگان از گروهي اسلام جهان سراسر
ترجمه راهنماي چيزيهمچون و كنند حل را قرآن كلامي
.ببينند تهيه جهان سراسر در مترجمان كار آيينه جهت قرآني
48- هنر فصلنامه
.شد منتشر (جديد دوره) فصلنامههنر شماره هشتمين و چهل
فكرت توفيق عنوان با مطالبي ادبيات ، بخش در شماره اين در
نقد و فارسي ادبيات تاريخ ترك ، شعر در نوگرايي نماينده
تئاتر ، بخشهاي در همچنين.شدهاند درج شناسي روايت و ادبي
را مقالاتي هنري كاربرد مطالعات و سينما موسيقي ، تجسمي ،
عروسك بيماريها ، درمان و عروسكي نمايش چون عناويني با
بخارا ، مكتب خطي نسخههاي و آثار هنري ، نقد چيست؟
قرن در علمي موسيقي ايران ، فلات در مونث آئيني پيكرههاي
درآمدي افسرده ، برسالمندان درماني موسيقي اثرات بيستم ،
نقد چشمانداز در فيلم نقد مباني هفتم ، هنر سبكشناسي بر
تازههاي و هنر جهان رويدادهاي درماني ، هنر ويژه هنر ،
.رسيدهاند چاپ به نشر
شد اعلام فجر فيلم جشنواره بخشهاي
سينماي بخشهاي در امسال فجر فيلم جشنواره:هنري گروه
تا 22 از 12 جنبي بخشهاي و بينالملل سينماي ايران ،
در سينما از منظري" بخش همچنين.ميشود برگزار ماه بهمن
جشنواره بيستمين مهم بخشهاي از يكي ،"افغانستان
فيلمهاي بخش اين در.بود خواهد فجر فيلم بينالمللي
موضوع با جهان و ايران در شده توليد ارزشمند و معتبر
.آمد درخواهد نمايش به افغانستان
جشنواره بيستمين بينالملل سينماي فصل انتخاب هيات اعضاي
،(فيلم گزارش ماهنامه) اميري نوشابه:از عبارتند فجر فيلم
صمديمقدم پرويز ،(فيلم ماهنامه) گلمكاني هوشنگ
،(ويدئو سينما) طالبي ابوالقاسم ،(سينما و فرهنگ ماهنامه)
جيراني فريدون ،(تصوير دنياي ماهنامه) معلم علي
(جهان سينما هفتهنامه) موسوي غلامرضا ،(سينما هفتهنامه)
فصل.است (نو سينماي هفتهنامه) اكبريصحت جليل و
فجر فيلم بينالمللي جشنواره بيستمين بينالمللي سينماي
و بهتر ارزيابي امكان كه دارد بهعهده را آثاري نمايش
ديگر با مقايسه در را ايران سينماي موقعيت و وضعيت بيشتر
.ميآورد فراهم كشورها
|