دوران يادآور هنوز بوسني آموزشي نظام
است جنگ تلخ
عربي زبان فصلنامه جديد شمارههاي انتشار
قرآن علوم و
مدارس مقاومت واحدهاي دانشآموزان همايش
شد برگزار
روانشناختي توجيه بايد ادغام ، يا تفكيك
باشد داشته
وزارت اولويتهاي از استثنايي بخش توسعه
است
آموزشوپرورش
جوان جشنواره برگزيده دانشآموزان
شدند معرفي خوارزمي
قرآن مفاهيم به ديني مبلغان نكردن عمل
ميكند سرخورده را مردم
ارشد كارشناسي آزمون در ثبتنام مهلت
شد تمديد
و فرهنگي ميراث وزارت تشكيل لايحه كليات
شد تصويب گردشگري
دوران يادآور هنوز بوسني آموزشي نظام
است جنگ تلخ
آموزشي نظام توصيف براي هنوز كه است عبارتي نژادي تبعيض
از سال شش گذشت رغم به اين و ميرود كار به بوسني در
دخالت و جنگ از ناشي جراحات التيام براي اقداماتي اتخاذ
جوامع براي واحد كشوري ساختن براي بينالمللي گسترده
تنها آموزش ميرسد نظر به.است كروات و صرب مسلمان ،
جنگ از پس آن در آشتي پيشرفت كه است كشور اين در عرصهاي
.است بوده صفر تقريبا بيرحمانه 951992
كشور قومي جامعه سه فرانسه ، خبرگزاري گزارش به
بسياري در و كردهاند حفظ را خود متضاد درسي برنامههاي
صرب ، دانشآموزان.ميشود رعايت نژادي جدايي مدارس از
جغرافيا تاريخ ، از متضادي روايتهاي بوسني كروات و مسلمان
.ميخوانند متفاوتي زيستشناسي و رياضيات حتي و دارند
و يوگسلاوي همسايه كشورهاي از درسي كتابهاي از بسياري
صربها تسلط زير مناطق در ترتيب به كه ميشود وارد كرواسي
كتب ، اين در.ميگيرد قرار استفاده مورد كرواتها و
.شدهاند گرفته نظر در مرجع كشورهاي كرواسي يا صربستان
اختيار در كه بوسني از نيمهاي صربسكا ، جمهوري در
نامي اصلا دبستان در جغرافيا درسي كتاب يك صربهاست ، در
:صرب كشور دو روي عوض در و نميبرد بوسني كشور از
اين نقشههاي.ميكند تمركز صربسكا جمهوري و يوگسلاوي
در اما ميدهد ، نشان را صربسكا جمهوري و يوگسلاوي كتاب
.دارد وجود خالي فضاي بوسني كرواتنشين و مسلمان نقاط
و صربسكا بين مرز كه ميكند تاكيد نكته براين كتاب
ميكند جدا هم از را صرب كشورهاي و صرب مردم كه يوگسلاوي
.است شده تحميل بازور و غيرطبيعي
در بينالمللي ارشد نماينده آموزشي مشاور كلاودكيفر
قانع براي كاري هيچ صربسكا جمهوري مقامات":گفت بوسني
انجام نيست ، اينگونه وضع كه اين به خود شهروندان كردن
در سياسي نيروي قدرتمندترين مليگرايان ، .نميدهند
اكنوناز كه) را يوگسلاوي به پيوستن خيال هنوز صربسكا
سر در (است شده تشكيل مونتهنگرو و صربستان جمهوري دو
".ميپرورانند
سابق جمهوريهاي بوسني ، از كه شد آغاز زماني بوسني جنگ
از كه بوسني صربهاي.كرد منتشر استقلال بيانيه يوگسلاوي ،
.كردند مخالفت اقدام اين با بودند ، برخوردار بلگراد حمايت
پاره دو به صلح 1995بوسني موافقتنامه مفاد براساس
از كه شد تقسيم كروات -مسلمان فدراسيون و صرپسكا جمهوري
دوپاره اينهستند ارتباط در هم با مركزي نهادهاي طريق
.هستند جداگانه ارتش و پليس دولت ، داراي
از گسترده استفاده بوسني كروات آموزشي نظام اصلي مشكل
ميهن را كرواسي كه است كرواسي همسايه كشور درسي كتب
زبان درسي كتب چاپ هزينه جهاني بانك پارسال.ميخواند
مسلمان فدراسيون براي را كامپيوتر علوم و انگليسي
سرباز آنها از استفاده از كرواتها اما كرد ، تامين كروات
.زدند
كرواتها و صربها برخلاف كه بوسني مسلمانان حال اين در
باشند ، داشته چشم همسايه مادر كشورهاي به نميتوانند
با و پافشاري مشترك درسي برنامه يك ايجاد روي ظاهرا
.ميكنند پنداري ذات هم اندازه از بيش هرزگوين بوسني كشور
كه را ابتدايي دوره درسي كتاب يك اخيرا فدراسيون وزارت
محاصره قرباني يك تصوير با بوسني جنگ مورد در درسي حاوي
دوره از بوده شده قطع پاي با بچه يك صربها ، توسط سارايوو
.گذاشت كنار درسي
عوامل جمله از نژادي جدايي و متفاوت درسي برنامههاي
در كه ميشود مناطقي به آوارگان بازگشت مانع كه است اصلي
جنوب در استولاچ شهر در.ميروند شمار به قومي اقليت آن
است ، كروات آن جمعيت اعظم قسمت اكنون كه بوسني
و مدرسه اصلي در از نميتوانستند مسلمان دانشآموزان
ميزچوبي با مدرسه راهروهاي و كنند استفاده ورزش سالن
از استفاده به حاضر مدرسه مديربود شده جدا آنها براي
دانشآموزان ميدهد ترجيح گفت و نشد اهدايي كامپيوترهاي
آنان به اما كند ، محروم كامپيوتر آموزش از را كروات
مسلمانان با مشترك بهطور وسايل اين از كه ندهد اجازه
.كنند استفاده
اول".ميداند فعلي وضعيت اصلي عامل را دليل دو كيفر
كه چرا دارند ، شديدي حضور آموزش بخش در هنوز مليگرايان
خصوص به خود مردم براذهان بتوانند كه زماني تا ميدانند
قدرت زمان خلال در اميدوارند بگذارند ، تاثير جديد نسلهاي
جامعه ناتواني را دليل دومين وي ".دهند افزايش را خود
.دانست آموزش به لازم اولويت دادن در بينالمللي
در اخيرا محلي مقامات و بينالمللي جامعه نمايندگان
يك ايجاد منظور به آموزشي نظام اصلاح براي پيشنهادي مورد
را قومي گروههاي تمام ويژگيهاي كه هستهاي درسي برنامه
.كردند بحث ميگيرد ، نظر در
رهبران آتي نسلهاي آموزش مورد در واقعا اگر":گفت كيفر
بايد هستيم ، جدي هرزگوين و بوسني براي اروپايي روشنفكر
".كنيم شروع آموزش از
عربي زبان فصلنامه جديد شمارههاي انتشار
قرآن علوم و
فصلنامه (تابستان 80 و بهار) و 6 شمارههاي 5 بهتازگي
.گرديد منتشر و چاپ اهواز شهر در قرآن علوم و عربي زبان
به آن دوسوم كه شده چاپ صفحه در210 وزين مجله اين
.است عربي زبان به آن سوم يك و فارسي زبان
سورهها نامگذاري مباني" همچون مطالبي به فارسي بخش در
به اجمالي نگاهي" ،"قرآن علوم ماخذشناسي" ،"قرآن در
.برميخوريم "اندلسي موشحات" و "قرآن انگليسي ترجمههاي
دكتر بهعهده آن سردبيري كه فصلنامه اين عربي بخش در
:ميخوانيم زير عناوين با مطالبي است ، افكاري شكيب محمود
ارزشهاي" ،"سيبويه و چامسكي ميان زبانشناختي مقايسه"
و زبان در تربيت و رب" و "اسلام از قبل شعر در اخلاقي
."تفسير
مدارس مقاومت واحدهاي دانشآموزان همايش
شد برگزار
منطقه 3 مدارس مقاومت واحدهاي عضو دانشآموزان همايش
پسر دانشآموزان حدود 500 شركت با تهران پرورش و آموزش
.شد برگزار تهران ، معلم خانه در
اين در پرورش ، و آموزش منطقه 3 عمومي روابط گزارش به
مسابقه ، و نمايش اجراي چون برنامههايي اجراي ضمن همايش
خود ، خاطرات بيان با سيدالشهدا لشكر فرمانده ناصح سردار
كرد تشريح را زمان آن امكانات و جنگ دوران در كشور وضعيت
.كرد تبيين مقدس دفاع در را بسيج نقش و
روانشناختي توجيه بايد ادغام ، يا تفكيك
باشد داشته
پاياني بخش - تعميم؟ يا حذف ساختار ، ادغام ;پرورشي امور
عزيزالله دكتر" تحليلي مقاله نخست بخش در ديروز ;اشاره
دو تفكيك يا و ادغام نظري مباني با "اسماعيلي تاجيك
و امر اين نبايدهاي و بايدها و "آموزش" و "پرورش" مقوله
.شديم آشنا پرورشي و آموزشي معاونتهاي ساختار ادغام نيز
هم با كه است شده طرح ديگري ، مباحث پاياني بخش در امروز
.ميخوانيم
تربيتي امور ساختار و نقش در انعطاف لزوم همچنين و اهميت
تنه يك توليت.است بررسي قابل ضرورت اين به توجه با نيز
كردن رها و پرورش و آموزش بخش يك توسط تربيتي وظايف
انتظارات به پاسخ در "آموزشي" غالب و گسترده جريان
و صفات شكلگيري جريان در خود نقش ايفاي و تربيتي
و تصلب نوعي دانشآموزان در نظر مورد رفتارهاي
در معلمان توان و ارزشها به نسبت باور در غيرواقعنگري
و آموزش عرصه در تربيتي كارآمد و قوي جريان يك ايجاد
.است پرورش
آموزش و پرورش امر دو در "تفكيك" يا "ادغام" نگاه لذا
نظام از بخشي كه گردد بنا پايه اين بر نبايد اصولا
بلكه آن متولي ديگر بخش و باشد اين متولي تربيت و تعليم
تعميم به نسبت تربيت و تزكيه رتبي اهميت به توجه با بايد
روشها ، متن در تربيتي اهداف كردن ساري و جاري و
جداسازي يا تلفيق براي آموزشي فعاليتهاي و برنامهها
معاون ، و مدير معلم ، و مربي ديدگاه اين در.شود انديشيده
و متنوع نقشهاي واحد هدف به نيل جهت در مدرسه و كلاس
آموزش مسئول يكي كه نيست طور اين و داشت خواهند مكمل
و مديران نگاه در.پرورش مسئول ديگري و باشد
مذكور برداشت ميتوان نيز پرورش و آموزش دستاندركاران
وزارت در نماز اقامه ستاد مسئول مثلا:كرد مشاهده را
مدارس مديران" كه است معتقد سخناني در پرورش و آموزش
".سازند فراهم را مدارس در جماعت نماز برگزاري زمينه بايد
روز به بر تاكيد ضمن بياني در نيز پرورش و آموزش وزير
مهارت" كه ميكند اظهار معلمان اطلاعات و دانش شدن
در ايشان "باشد روز به بايد رفتار تغيير براي معلمان
به پرورشي و آموزشي معاونتهاي ادغام به نسبت توضيح
.ميكنند تاكيد آموزش فرآيند كردن تربيتي و پرورشي
مقولههاي تمام و تام تلفيق معناي به نكات اين البته
.نيست آن اصطلاحي معناي در ويژه به "پرورش" و "آموزش"
چيز بايد ادغام يا تفكيك ملاك كه دارد را معنا اين بلكه
.دارد روانشناختي و تربيتي توجيه هم آن كه باشد ديگري
:از عبارتند موارد اين اهم
و الزامي بخش دو به مدرسه و مدارس فعاليتهاي تفكيك -1
لزوم ضمن كه است مرسوم امروز پرورش و آموزش در -اختياري
و علايق رشد براي مدارس در اجباري ، مواد آموزش
و آموزشي برنامههاي از دستهاي دانشآموزان استعدادهاي
دانشآموزان.ميشوند ارائه اختياري صورت به عملي
از بخشي يا تمام در خود اراده و ميل اساس بر ميتوانند
اهداف فعاليتها گونه اين در.كنند شركت فعاليتها اين
و پايه آموزشي ديگر فعاليتهاي مشابه تربيتي و آموزشي
.است روشها و محتوا ساماندهي و برنامهريزي اساس
چه آموزشي مواد از برخي -مهارتي و تخصصي آموزشهاي -2
نيازمند كه هستند تخصصي ماهيت داراي غيررسمي چه و رسمي
آموزش مثلاميباشند متناسب انساني نيروي و برنامهها
جهت اين از آن امثال يا نقاشي موسيقي ، تجسمي ، هنرهاي
مربي يا معلم كه است آن مستلزم آموزشي مختلف دروس همچون
.شود گرفته نظر در آنها براي ويژهاي
نيز مدرسه و كلاس رسمي ساعات از خارج فعاليتهاي -3
رسمي ساعات از متفاوت برنامهريزي و سازماندهي مستلزم
مسابقات تفريحي ، اردوهاي علمي ، بازديدهاي.است آموزش
است ممكن كه هستند فعاليتها گروه اين از هنري و ورزشي
فقط و نيستند تخصصي يا ارزشي اجبارا كه دلائلي به
باشند ، سازماني و ساختاري محدوديتهاي از ناشي ميتوانند
ساعات از متفاوت برنامهريزي و انساني نيروي نيازمند
اهداف با آنها ارتباط بايد چند هر باشند ، آموزش رسمي
.شود نگريسته يكپارچه پرورشي و آموزشي
پاياني سخن
را آن حق اجمال از حد اين در مطلب شرح و بيان نيست شك
كه كند روشن را نكته اين ميتواند ليكن كرد ، نخواهد ادا
مربي و ومعلم مدرسه آموزشي و تربيتي نقشهاي به بازنگري
چيز هر از قبل آن به پرداختن در كه است حتمي ضرورت يك
محض تاكيد.شود گرفته نظر در آن ارزشي و نظري مباني بايد
و آموزش عملكرد به نسبت قضاوت و موجود ساختار حفظ بر
اگر تربيت ، امر به توجه قوت يا سستي و ضعف در پرورش
موضوع به جانبه يك و ناقص نگاه نوعي نباشد ، رفتن بيراهه
اوليه و اصلي مسئوليت عنوان به "تربيت" موضوع بايد.است
نظر در آن جوانب و ابعاد همه در پرورش و آموزش نظام
و برنامهها ساختار ، در اصلاح اساس اين بر و شود گرفته
مسئول پرورش و آموزش همه اگر.شود اجرا و طراحي روشها
اين مقابل در آن هاي بخش تمامي بايد است ، جديد نسل تربيت
و نقشها ايفاي آماده هم و باشند پاسخگو هم خطير امر
.بشوند محوله وظايف
اسماعيلي تاجيك عزيزالله
وزارت اولويتهاي از استثنايي بخش توسعه
آموزشوپرورشاست
فضاهاي تجهيز و گذشته از بيش توجه:فرهنگي علمي گروه
و تعليم امكانات توسعه منظور به استثنايي مدارس آموزشي
.است پرورش و آموزش وزارت اولويتهاي از بخش اين در تربيت
روز بزرگداشت مراسم در پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
تربيت و تعليم:گفت مطلب اين بيان با معلولان ، جهاني
.است معلولان همه حق پويا
بر تاكيد با وي وزارتخانه اين عمومي روابط گزارش به
وضعيت با متناسب آموزش خاص برنامههاي طراحي ضرورت
كشف براي پرورش و آموزش توان همه:گفت استثنايي كودكان
در و خاك و آب اين فرزندان پنهان تواناييهاي و استعدادها
با و زيستن براي آموزش و همه براي آموزش برنامه چارچوب
.شد خواهد گرفته كار به زيستن هم
جوان جشنواره برگزيده دانشآموزان
شدند معرفي خوارزمي
طرحهاي بررسي پاياني مرحله اتمام با:علميفرهنگي گروه
خوارزمي ، 24 جوان جشنواره سومين دانشآموزي بخش پژوهشي
انتخاب جشنواره اين داوران هيات توسط كشوري برگزيده طرح
.شدند معرفي و
بخش خوارزمي ، جوان جشنواره دبير برنجچي ، سعيد مهندس
ضمن همشهري خبرنگار با اختصاصي گفتوگويي در دانشآموزي ،
دانشآموزان گسترده استقبال به اشاره با مطلب اين اعلام
تعداد:داشت اظهار امسال ، جشنواره از خلاق و مبتكر
طرح و 901 هزار امسال 12 جشنواره در شركتكننده طرحهاي
توسط ارزيابي از پس كه بود كشور سراسر از دانشآموزي
دبيرخانه به نهايي بررسي جهت طرح تعداد 507 داوران هيات
و برگزيده طرح پاياني 24 مرحله در و شد ارسال جشنواره
.شد انتخاب
برگزيده دانشآموزان و طرحها اسامي گزارش ، اين براساس
:ميباشد زير شرح به خوارزمي جوان جشنواره كشوري
;(تهران از) مونسان محمدصالح تلفن ، خط مديريت
نويد بلوچي ، اشكان آذري ، امين حبابها ، پديدارشناسي
تختهپاككن ;(تهران از) داراب مازيار و اردلان و خسروي
از) چشمسبزي شكري جواد طرقي ، رضائي سعيد گرهزن ، مكنده ،
قاسم بيناباجي ، حجت اتوماتيك ، مخلوط آب شير ;(خراسان
از) فقيه مهدي هيدروليك ، پمپ ;(اصفهان از) طوفال خدادادي
رزيتا سينائي ، زهرا گرهها ، نظريه با آشنايي ;(اصفهان
;(اصفهان از) ابراهيمي مليحه و سليماني مريم رشتچي ،
از پس ;(شيراز از) شريفي سادات سيدفرشيد رندان ، همصحبت
عشق ;(قم از) قمي رضائي حميده فروردين ، .. ماه شش
ضدميكروبي اثر بررسي ;(كرمانشاه از) رستمي پگاه كاغذي ،
عليمرادي سميه بهرامينژاد ، الميرا ،(رومي) بابونه عصاره
اثر بررسي ;(كرمان از) عراقسلطان سارا و عسكري
سيلاني ، محمدرضا ،(زنجره) خرف آفت عليه گياهي عصارههاي
افلاتوكسين توليد و رشد كاهش ;(كرمان از) جوادي سيدمرتضي
(كرمان از) كرماني محمدرضازاده هوفارتفون ، عصاره بهوسيله
حامد هندسي ، قضاياي اثبات و مسائل حل نرمافزار ;
پاسكال ، خيام مثلث و تفاضلي مثلث ;(كرمان از) احمدينژاد
قطعكننده شير ;(زنجان از) محمدي ميثم و محبي پوريا
جمهوري تمبر طراحي ;(زنجان از) آذري پريسا آب ، خودكار
اندازهگيري ;(كرج از) نياورانيخيري شيدا ايران ، اسلامي
پگاه و رضوي رقيه شيراز ، شهر توليدي نان در سرب غلظت
از) جليليان فرزاد تو ، خاطر به ;(شيراز از) جماليان
ميكرو ضرابيانو اسحاق دوبل ، دوزمانه موتور ;(كرمانشاه
.(زنجان از) آهني فرهود ربات 2 ،
قرآن مفاهيم به ديني مبلغان نكردن عمل
سرخوردهميكند را مردم
كميسيون عضو جلودارزاده سهيلا:فرهنگي علمي گروه
با مردم ارتباط حفظ براي:گفت اسلامي شوراي مجلس اجتماعي
بايد قرآني ، مفاهيم با جوانان رابطه تقويت و كريم قرآن
.كرد ارائه امروز نسل روحيات با متناسب جديدي شيوههاي
حفظ به جوانان بيشتر تشويق و ترغيب براي:كرد تاكيد وي
است لازم اسلامي و قرآني معارف و قرآن با رابطه
گفتگو زبان كشور ، فرهنگي امور متوليان و دستاندركاران
و مفاهيم و بشناسند اجتماعي سطوح تمام در را جديد نسل با
.كنند تفهيم و تشريح آنان براي را قرآني اصيل مباحث
اينكه به اشاره با همچنين اسلامي شوراي مجلس نماينده اين
زندگي طول در همواره مردم اسلامي و قرآني اعتقادات
كنند مشاهده مردم اگر:كرد تصريح است ، بوده آنان راهنماي
مفاهيم به خود كشور ، قرآني شخصيتهاي و مذهبي مبلغان كه
نتايجي امر اين ميشوند سرخورده طبعا نميكنند عمل قرآني
.داشت برخواهد در تفرقه و بياعتمادي چون
نمايشگاه نهمين در مجلس در تهران نماينده راكعي فاطمه
سال فرهنگي كميسيون اعضاي:گفت كريم قرآن بينالمللي
تا كردند تلاش كشور بودجه برنامه بررسي زمان در گذشته
كشور كل بودجه نسبت به كه را كشور فرهنگي بودجه ميزان
.ببرند بالا است ، پايين و محدود بسيار
در:گفت قرآن نمايشگاه مورد در مجلس در تهران نماينده
و قرآن زمينه در عميقي و جدي كارهاي اخير سالهاي
.است گرفته صورت قرآني فعاليتهاي
ارشد كارشناسي آزمون در ثبتنام مهلت
شد تمديد
ورودي آزمون در شركت براي ثبتنام:فرهنگي علمي گروه
.شد تمديد داخل ناپيوسته ارشد كارشناسي دورههاي
پست ، شركت همكاري با سنجش سازمان عمومي روابط گزارش به
چهارشنبه 14 صبح ساعت 8 از كه گرديده اتخاذ ترتيبي
باجه در منحصرا جاري آذرماه شنبه 17 پايان تا آذرماه
و ثبتنام مدارك توزيع به نسبت استان هر مركز پست اصلي
.شود اقدام ذيربط داوطلبان تكميلشده مدارك تحويل همچنين
ميتوانند نيز تهران استان داوطلبان گزارش ، اين براساس
آذر سهشنبه 20 تا ماه آذر چهارشنبه 14 صبح ساعت 9 از
مدارك ارسال همچنين و ثبتنام مدارك دريافت براي
و ، 15 پستي 13 مناطق از يكي به منحصرا خود ، تكميلشده
و ثبتنام مدارك دريافت به نسبت و مراجعه شهرري پست و 16
.كنند اقدام خود تكميلشده مدارك ارسال
و فرهنگي ميراث وزارت تشكيل لايحه كليات
تصويبشد گردشگري
ميراث وزارت تشكيل لايحه كليات:علميفرهنگي گروه
اجتماعي و فرهنگي مشترك كميسيون در گردشگري و فرهنگي
.رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس
سهشنبه روز شده ياد كميسيون مخبر شعردوست علياصغر
خود ، لايحه در دولت:گفت ايرنا به خبر اين اعلام با
و جهانگردي و ايرانگردي سازمانهاي ادغام پيشنهاد
معاون مسئوليت با سازمان يك قالب در فرهنگي ميراث
در آن بررسي از پس كه بود داده رئيسجمهوري
آن ادغام دولت ، تاييد و مجلس مشترك كميسيون
.گرفت قرار تصويب مورد وزارتخانه بهصورت
تمامي لايحه ، اين براساس:افزود تبريز نماينده
در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت اختيارات و وظايف
جديد وزارتخانه به جهانگردي و فرهنگي ميراث امور
جمهوري ، رئيس رياست به عالي شوراي و ميشود منتقل
را گردشگري و فرهنگي ميراث امور هماهنگي و سياستگذاري
.داشت خواهد برعهده
|