در تغيير كننده تسريع عوامل به نگاهي
ماهيت تغيير:تاكنون گذشته
از عالي آموزش
نوين آموزشعالي در دانشجو و دانشگاه
:اشاره
طور به كه كساني براي.است تغيير اوج در عالي آموزش
اين ميكنند ، فكر عالي آموزش آينده به منظم و منطقي
مورد در كردهايم عادت ما.ندارد تعجب جاي موضوع
با.كنيم گفتوگو و بينديشيم هستند ، پيش در كه تغييراتي
را ما است ممكن احتمالي ، تغييرات با ما آشنايي وجود ، اين
پيوست ، خواهد وقوع به واقعا كه آنچه با واكنش براي
پيشبيني قابل هنوز گرچه.باشد كرده سلاح خلع و غافلگير
.داد خواهد تغيير را ما زندگي جاري روش فناوري ، ولي نيست ،
زندگي روش و اقتصاد از ديگر نوعي به را ما موضوع ، اين
عصر از تغيير دوران ميانه در ما.است ساخته رهنمون
كه هستيم دانش بر مبتني اقتصاد به انرژي بر مبتني اقتصاد
خواهد تغيير را بينالملل اقتصاد عرصه در رقابت قواعد
موجب شرايط اين در دانشگاهها سردرگمي ميان ، اين در.داد
مورد دونباشد راهگشا آنها سنتي نقش ارتقاي كه ميشود
روبهرو آنها با دانشگاهها كه چالشهايي مهمترين از
و "رايانهاي فناوريهاي قدرت كردن مهار" شامل هستند
و فرصتها اين.است "اطلاعاتي انقلاب به پاسخگويي"
طول در ديگري زمان هر از بيش بسيار فناوري ، چالشهاي
.شدهاند واقع عالي ، آموزش ساله تاريخ 750
وجود بحث عالي آموزش شروع مكان اولين مورد در هنوز گرچه ،
آكسفورد ، پاريس ، در مكان اين اينكه از نظر قطع ولي دارد ،
عنوان به قرن 13 بر تاريخدانان است ، بوده بولونا يا
مقاله ، اين.دارند نظر اتفاق عالي ، آموزش شروع زمان
را عالي آموزش سنتي عادات در تغيير كننده تسريع عوامل
ما به كه ميكند مطرح را مهمي پرسشهاي و ميكند توصيف
خواهند كمك يادگيري محيطهاي شكل تغيير چگونگي تعيين در
ضرورت علت مورد در تفكرات برخي بالاخره ، و كرد
تشريح را عالي آموزش بهوسيله كردن عمل واقعبينانه
.ميكند
تغيير نيروهاي
."ساختاري" و "تناوبي":ميدهد رخ جامعه در تغيير نوع دو
و هوا و درآب تغيير قبيل از تناوبي تغييرات با را خود ما
قابل تغييرات تغييرات ، نوع اين و ميكنيم سازگار دما
قابل غير و طرفه يك ساختاري ، تغييرات ولي.هستند برگشت
يك نهاد يك يا جامعه ، يك كه اولينبار.ميباشند برگشت
عمل قبلي روش به هرگز ميگذارد ، سر پشت را ساختاري تغيير
در.بود نخواهد موجود ديگر قبلي ، روش زيرا كرد ، نخواهد
علمي ، انقلاب:دارد وجود فراواني مثالهاي مورد اين
سازمان يك كه را روشي.غيره و صنعتي انقلاب زنان ، انقلاب
ميتواند ميدهد ، پاسخ آن به ساختار در تغيير با نهاد يا
اطلاعاتي انقلاب نيروي اول ، :باشد نيرو برخورددو براثر
بر مبتني اقتصاد به انرژي بر مبتني اقتصاد از كه است
خودي به كه است ، مديريتي انقلاب دوم ، .ميشود ناشي دانش
اطلاعات بهكارگيري در ما ظرفيت در تغيير از عمدتا خود ،
مبنا در هم ساختاري تغييرات بنابراين ، .ميگيرد سرچشمه
ناشي مديريت ، در آن بهكارگيري هم و دانش قراردادن
.ميشود
اطلاعات انقلاب
به انرژي صرف با خام مواد انرژي ، بر مبتني اقتصاد يك در
.دارد اقتصادي ارزش تبديل ، اين.ميشوند تبديل توليدات
ارزش دانش يا اطلاعات توليد دانش ، بر مبتني اقتصاد در
يك آن در كه آوريد نظر در را فرآيندي.دارند اقتصادي
فرآيند اين.مييابد گسترش نرمافزاري جديد برنامه
رايانه پشت ساله دانشجوي 18 يك كه ميشود آغاز هنگامي
اگر و ميكند كار ساعت چند براي كليد صفحه با مينشيند ،
ميتواند باشد ، شانس وخوش باهوش او
.باشد داشته اقتصادي ارزش كه كند راابداع نرمافزاري
يك در كه است نرمافزاري تركيب يك -فرآيند اين خام مواد
بلكه نميشود ، محسوب توليد ديسك ، خود.ميشود ذخيره ديسك
خود توليد حاليكه در.ميرود بهشمار توليد آن محتواي
آن نرمافزاري محتواي ميبرد ، هزينه سنت چند تنها ديسك
ارزش ترتيب ، بدينميرسد فروش به دلار تا 100 راحتي به
كل با مقايسه در فرآيند ، اين در رفته كار به خام مواد
فرآيند ، اين -است ناچيز بسيار نرمافزار ، توليد ارزش
شمار به نو روشي كه ميشود ناميده اطلاعات سازماندهي
سهم كه است صورتي به اقتصادي بخش هر در جهتگيري.ميرود
نسبي سهم ولي كاهش حال در نهايي ، توليد ارزش كل به انرژي
توليد نظير اوقات ، دربرخياست افزايش حال در دانش
.ميشود محسوب توليد خود ، خودي به دانش خلق نرمافزار ،
است ، شده آشكار گذشته قرن رهيافتهاي طي در كه همانطور
كه كساني و شد خواهد محسوب مفيد انرژي منبع يك دانش ،
با مقايسه در كنند ، مديريت را دانش كارگيري به بتوانند
تحصيل زيادتري برنميآيند ، سود كار اين عهده از كه افرادي
اين كنندگان تسهيل اولين براي ميان ، اين در.كرد خواهند
فراميگيرند ، را دانش كاربرد كه افرادي يعني فرآيند ،
اقتصادي عرصههاي در موفقيت براي حتي عالي آموزش به توجه
رقابت در را انرژي بر مبتني اقتصاد آنچه.ميباشد ضروري
كاستن ميدهد ، نشان ضعيفتر دانش بر مبتني اقتصاد با
بر مبتني اقتصاد براي نياز مورد خام وجودمواد تدريجي
ديگري زمان هر از بيش عالي آموزش امروزه ، .است انرژي
ندارد وجود ضمانتي هيچ حال ، اين با.است كرده پيدا اهميت
آموزش طراحان و برنامهريزان سنتي ، دانشگاههاي در كه
مديريتي انقلاب از دانشگاهها چنانچه.بمانند باقي عالي
قابليت تدريج آنهابه نكنند ، استقبال
.داد خواهند ازدست خودرا رقابت
مديريتي انقلاب
به اما شد ، آغاز اطلاعاتي انقلاب از قبل مديريتي ، انقلاب
انقلاب اينداشت نياز خود كردن مطرح براي بيشتري زمان
جهاني جنگ از بعد ادواردزدمينگ كه گرفت نضج زماني از
بايد بازار در موفقيت براي شركت يك كه كرد عنوان دوم
يا كار ميتوانيم چگونه":دهد پاسخ پرسش اين به بتواند
ارزانتر و سريعتر بهتر ، ميتوانيم چگونه و كنيم توليد
و كوتاهتر زماني در كيفيت ، بردن بالا يعني نماييم؟ توليد
وي پرسش اين به متحده ، ايالات در كس هيچ "كمتر هزينه با
.كرد مطرح ژاپن در را مساله اين وي لذا نكرد ، توجهي
رشد به منجر ارزانتر ، و سريعتر بهتر ، توليد وي ، رغم به
چنين طراحي با ژاپن كه همانطور شد ، خواهد پايدار اقتصادي
غلبه جهان اقتصادي بخشهاي از بسياري بر توانست توليداتي
طي.رسيد متحده ايالات به انقلاب اين بعد ، دهه چند.كند
تجربه را تغيير پديده متحده ، ايالات صنعت گذشته ، سال 15
انتشار بخشها ، ساير به هماكنون مذكور ، انقلاب.است كرده
و است مديريتي انقلاب همانا نهايي ، راهحل.است يافته
.يابد تغيير بايد هست ، آنچه از عالي آموزش
هزينه بحران و بهرهوري
تحول بستر در بايد عالي آموزش در هزينهها كمبود بحران
طي 25.گيرد مدنظرقرار انرژي جاي به دانش براساس اقتصادي
به زمينهها همه در را بهرهوري تحول ، اين گذشته ، سال
عالي آموزش.است داشته همراه به عالي آموزش استثناي
زيرا است ، برخوردارنبوده بهرهوري از صنايع ديگر همپاي
نسبت - كار نيروي اوليه هزينههاي -عالي آموزش هزينههاي
بودهاند رشد حال در بيرويه شكلي به زندگي هزينههاي به
را بهرهوري در عقبافتادگي جبران تجربه عالي آموزش و
با متناسب كاركنان ، حقوق تامين براي.است نداشته
ساير از بيش و حد از خارج دانشگاهها ، زندگي ، هزينههاي
اگر.دادهاند توسعه را خود هزينههاي اقتصادي ، بخشهاي
در كه دمينگ مديريتي سبك بهكارگيري در عالي آموزش چه
نيروهاي ولي ميكند ، عمل كندي به شد ، اشاره آن به بالا
توصيه را تغييرات اين قانونگذاران ، بهويژه بيروني ،
ايالات در ايالتي قانونگذار حاضر 27 حال در.ميكنند
اين به دنبالپاسخ به مختلف كميسيونهاي قالب در متحده
بهتر ، انجام به را دانشگاهها ميتوان چگونه":هستند پرسش
نمود؟ ترغيب كارها ارزانتر و سريعتر
عمومي افكار نظارت
عمومي افكار منتقدانه نظارت با قانونگذاران و دولتمردان
از آنهاواقعا.هستند روبهرو دانشگاهي نظامهاي درباره
در اقتصادي بهبود منظور به كار نيروي وآموزش تربيت ضرورت
ارزش ترسيم دنبال به آنها و هستند آگاه ملي رقابتهاي
انتقال طريق از اقتصادي توسعه موتور عنوان به دانشگاهها
اعتقاد كه دارم واهمه مسئله اين از من.ميباشند فناوري
اين.شود اساتيد كردن فراموش موجب عالي ، آموزش به زياد
مييابد ، اهميت بيشتر آزاد هنرهاي آموزش مورد در مسئله
هنرهاي آموزش رابه عموم توجه كه است مشكل كه طوري به
رشد را ذهن آموزشها نوع اين كه مامعتقديم.كنيم جلب آزاد
اگر كه است اين من ترس.است معنوي ارزشهاي حاوي و داده
آنها ، به جهتدهي در تغييرات بيني پيش با عالي آموزش
خواهند دست از را خود موقعيت قانونگذاران نباشد ، پاسخگو
توجهات سريع ، جدي مديريتي انقلابهاي و اطلاعات بدون.داد
و شده جلب هستند مالي منابع تخصيص مسئول كه كساني به
همين حداقل شد ، يا خواهد تهديد دانشگاهها از بسياري حيات
ديگر عالي ، آموزش موجود واقتصادي سياسي استقلال ميزان
.داشت نخواهد وجود
تغيير موانع
نيازمندسازگاريهاي عالي ، آموزش تغيير براي تعهد قبول
خط كه باشد اين است ممكن انتقاد يك.است كلان فرهنگي
و زمان بخشها ، ساير با مقايسه در عالي آموزش فعلي مشي
طرز به بررسيكنندگان ، .ميطلبد بيشتري هزينه
كيفيت با را عالي هزينهآموزش موشكافانهاي ،
كيفيت ، اين افزايش چگونگي و آن پژوهشهاي و فارغالتحصيلان
بودن مطلوب ادعاي آنها.ميدهند قرار بررسي و سنجش مورد
توسعه و گسترش از ما.ميبرند سوال زير را عالي آموزش
ما اگر.رفتهايم طفره عالي آموزش بهرهوري سنجش روشهاي
طراحي و كرده تعريف عالي آموزش براي را مطلوبيت نتوانيم
كننده تامين عنوان به دانشگاه از نميتوانيم نماييم ،
.كنيم دفاع دانشجويان ، واقع در و جامعه مهم انتظارات برخي
كه باشيم عمومي افكار ترديد و شك اين پاسخگوي بايد ما
هزينههاي ميدهيم ، انجام ما كه را كاري است معتقد
.نميكند جبران را شده پرداخت
سريع تغييرات ايجاد به بيروني محيط تقاضاي كه حالي در
داراي بيروني محيط دارد ، اشاره عالي آموزش در وريشهاي
بسيار را تغيير ايجاد كه است پيچيدهاي فرهنگي بافت
.ميسازد مشكل
مديريت سر بر توافق
باز سريع پيشرفت از را عالي آموزش كه مشكل يك
.دانشگاههاست داخلي مديريت چگونگي پيرامون توافق ميدارد ،
چگونگي در تغييري هر كه ميرود انتظار فرهنگي لحاظ از
تاثير تحت كه اقشاري كليه توافق از پس دانشگاهها مديريت
خود نوبه به ميتواند فرد هر زيرا ;شود حاصل هستند ، آن
ايجاد فرهنگي ، ساختار نوع اين.رود تغييرطفره پذيرش از
ساختار ، اين.مياندازد تاخير رابه دانشگاهها در تغييرات
هر.ميكند محافظت و حمايت افراد ضعيفترين از همچنين
فرد و است توجيه قابل او براي ميدهد انجام فرد كه كاري
توجيه قابل وي ديد از كه ميدهد انجام را كاري ندرت به
.نباشد
منابع مجدد تخصيص
و بهتر ، سريعتر چه هر انجام براي ضروري شرط پيش يك
بخشهاي از مجددمنابع تخصيص سازمان ، يك در كارها ارزانتر
اولويت با بخشهاي به پائين اولويت با
است ، نموده بيان بوون ويليام كه همانطور.بالاست
چيزي آن همه و ميدارند مصروف را خود منابع دانشگاههاهمه
مصروف (قبل سالهاي)قبلي روشهاي به دارند اختيار در كه را
مفهوم اين به منابع مجدد تخصيص كه حالي در ميدارند ،
.نيست
داخلي منابع بامديريت متفاوتي شكل به ما جديد ، شرايط در
منابع ، كه است اين مورد اين در استثناء.هستيم روبهرو
تخصيص طريق از كه ميباشند جديدي اولويتبندي نيازمند
مسئله اين اينكه رغم علي.ميشود حاصل منابع مجدد
مورد اين در مدير هر كه خطري باشد ، ضرورت يك است ممكن
مجدد اولويتبندي با است ممكن كه است اين ميكند احساس
.بيندازد خطر به را خود موقعيت منابع ،
كارگيري به بر جديد آموزشي منابع براي جستوجو هماكنون ،
اين شكلگيري حال در كلي قاعده يكاست متمركز فناوري
تا بايد 5 دانشگاه هر موجود ، موقعيت حفظ براي كه است
.دارد مصروف اطلاعات فناوري روي را خود بودجه از 10درصد
را هزينه اين معدودي بسيار دانشگاههاي حاضر ، حال در
كار ، اين موثرتر چه هر انجام براي.ميدارند مصروف
مواردكم به بخشيدن خاتمه و دهي اولويت با بايد دانشگاهها
.نمايند اقدام منابع مجدد تخصيص به نسبت اهميت ،
شوند داده پاسخ بايد كه پرسشهايي
كه راههايي كشف براي را علمي خاص رويه يك عالي آموزش
ميكنند ، حمايت آن از كه كساني نزد را خود ارزش بتواند
تغييرات كننده تسهيل نيروي دو كه كساني براي يعني
و نكرده مطرح ميآورند ، فراهم را عالي درآموزش ساختاري
كه طبقهاي -عالي آموزش مديران.است نداده توسعه
به ناچار صرفا نبايد -برميگيرد در نيز را دانشكدهها
بايدمتوجه بلكه باشند ، مالياتدهندگان منافع درنظرگرفتن
چگونگي در عالي آموزش موسسات.باشند نيز همكاران منافع
.باشند انعطافپذير بايد آموزش ، درارائه نظر تجديد
بهرهوري يادگيري
كه است نيازمندآن عالي ، آموزش در نظر تجديد تفكر آموزش
ما كه پرسشي معتقدم من.سازيم مطرح را صحيحي پرسشهاي ما
را دانشجويان بهرهوري چگونه كه است اين كنيم ، مطرح بايد
.بخشيم بهبود
شماغالبا عالي ، آموزش درباره انتقادي مقالات در
دانشگاهها در بهرهوري ارتقاي ضرورت درمورد بابحثهايي
دانشگاه كه است اين محوري بحث معمولا.ميشويد مواجه
در.دهد انجام بيشتري تدريس مقابل در و كمتر پژوهش بايد
يقينا.دارد وجود غلط استدلال و سفسطه نوعي بحث اين
.نمايند تدريس ميتوانند بيشتر تحقيقاتي ، جامع دانشگاههاي
فعاليتهاي افزايش باشيدكه داشته خاطر به حال ، اين با
.نميشود عالي درآموزش بهرهوري افزايش موجب تدريس ،
زيادي تلاشهاي يادگيري در بهرهوري روي جانستون بروسدي
پايدار بهرهوري مورد در كه وي دكتراي رساله.است كرده
.دارد تاكيد دانشجو به بيشتر چه هر توجه بر باشد مي
دانشگاه در سرمايهگذاري با بيشتر يادگيري ، در بهرهوري
تعداد به صرف توجه نه ميكند پيدا ارتباط آن وكاركنان
شدهاند اخذ كه درسهايي يا نمودهاند ثبتنام كه افرادي
در بهرهوري.است شده برگزار كلاس كه ساعاتي تعداد يا و
دلالت فراگرفتهاند ، كه مهارتهايي و دانش بر يادگيري ،
.دارد
در كه است اين يادگيري ، در بهرهوري افزايش براي راه يك
.شوند متبحر و مسلط خاصي دانش در دانشجويان كمتر زمان مدت
ميتواند ميدارد ، مصروف را كمتري زمان كه يادگيري
افزايش براي ديگر ، راه.دهد راكاهش معمول هزينههاي
را درسها دانشجويان كه است اين يادگيري در بهرهوري
.دارند نياز آن به كه كنند اخذ زماني
طريق از عالي آموزش در بهرهوري افزايش به را ما كه راهي
افزايش تنها ميكند ، كمك دانشجويان براي يادگيري تسهيل
هستيم ، جدي يادگيري مورد در ما اگر.نيست دانشگاه كار حجم
روي نفر چند حال به تا.باشد دانشجو بايد ما توجه كانون
در نگرفتهاند ، فرا را موضوع كهيك دانشجوياني تعداد
فراگرفتهاند ، را موضوع آن كه دانشجوياني باتعداد مقايسه
يادگيري كه كنيم تمركز مواردي روي ما اگر كردهاند؟ بحث
بهترين درسي ، برنامه بهترين نظير ميكند ، حداكثر را
براي انعطافپذيري بيشترين يادگيري ، محيط بهترين آموزش ،
خاطر رضايت موجب آيا يادگيري ، سبكهاي كارگيري به و پذيرش
شد؟ نخواهد عالي آموزش از ما همه
اساسي پرسشهاي
براي بسياري پرسشهاي كنيم ، تمركز يادگيري روي ما اگر
(مثال براي) كه دارد وجود شواهدي چه.دارد وجود كردن مطرح
دانست؟ دانشآموخته را شخص يك ميتوان درسي واحد با 120
ميتوان چگونه ميكند؟ تاييد را چيزي چه كارشناسي مدرك
مرتفع را موانع از بخشي آموزش ، كه كرد پيدا اطمينان
باعث چيزي چه است؟ مناسب دانشجويان همه براي و ميسازد
همه براي ترم طول كه بگيرند تصميم اساتيد تا شده
با آنها يادگيري كه حالي در باشد ، يكسان دانشجويان
تسلط كه گرفتهايم تصميم ما چرا است؟ متفاوت يكديگر
كلاس صرف كه زماني با مقايسه در آموزش موضوع بر دانشجو
است؟ برخوردار كمتري اهميت از ميشود ،
سنتي اعمال براي منطقي دلايل ما امروزه كه است اين حقيقت
عصر با متناسب گذشته در.نداريم عالي آموزش در خودمان
حاضر ، حال در ولي پرداختهايم ، آموزش به صنعتي و كشاورزي
اجازه ما به فناوريها امروزه ، .نيست قبول قابل رويه اين
زيرا دهيم ، ارائه نيازها با متناسب را آموزش تا ميدهند
دانشجويان به و ميآورد فراهم ما براي را اختياراتي
مناسب زمان در را خود مطالعه نيازهاي تا ميدهد اجازه
.سازند مرتفع يادگيري براي خود
به شمااست مشكل سنتي ، عادات بردن بين از
مساله اين دانشگاه يك علمي هيات اعضاي كه شنيدهايد كرات
كلاس در را زيادي بسيار مطالب من" كه ميكنند مطرح را
اين كه ميكنيم فرض ما چرا ".كنم تمام نرسيدهام هنوز
كند؟ تدريس بايد را درسي مطالب كليه كه است دانشگاه وظيفه
شده تدريس مواد كه كرد فرض ميتوان چگونه همه ، از اول
دوم ، .بود خواهند روز به دانشجو ، فارغالتحصيلي زمان تا
كه است دانشگاه اعضاي وظيفه اين كه ميكنيم فرض ما چرا
براي اهداف اين چرا كنند؟ تدريس بايد را مطالب كليه
نشود داده اجازه آنها به و نشوند گرفته نظر در دانشجويان
را آن و كرده پيدا و جستجو را خود يادگيري خودشان تا
قادر را آنها كه دارند وجود فناوريهايي نمايند؟ مديريت
.دهند انجام را كار اين تا ميسازد
با متناسب ما سنتي عادات برخي دليل ، هر به و حال هر به
مسئولان و آموزشگران همانند نيستند ، فعلي اطلاعات عصر
را موانع اين باشيم قادر عالي آموزش در بايد ما مدارس ،
كه نمود پيشبيني ميتوان صورت ، اين غير در.سازيم مرتفع
به نسبت را خود اعتقاد و اطمينان تدريج به مردم عامه
.داد خواهند دست از عالي آموزش
شده خارج رده از پارادايم
شكلي به يك هر كه كساني) عالي آموزش كارگزاران همه شايد
يك گرفتار نوعي به (دارند دخالت عالي آموزش كار در
ميتوانيم سختي به ما:هستند شده خارج رده از پارادايم
در اساسي تغييراتي چه.دهيم تغيير را رفتارمان و تفكرات
دانشي بتوانيم تا كنيم ايجاد بايد خود عالي آموزش نظام
اگر كنيم؟ مديريت ميشود ، برابر دو سال هفت هر كه را
كرده اعتماد سلب عالي آموزش از عمومي افكار نكنيم ، چنين
چيزي اينكرد خواهد اعمال عالي آموزش بر بيشتري كنترل و
آن به عمومي افكار يا و باشيم آن خواهان ما كه نيست
.باشد داشته تمايل
پرسشهاي بايد ما ازكارافتاده ، پارادايم اين تغيير براي
آموزشها آيا مثال ، برايكنيم مطرح خود براي را جديدي
كه بدهند را مسئوليتي ما به كه شوند ارائه نحوي به نبايد
دارد تمايل عالي آموزش آورد؟ دوام اقتصادي عرصه در بتوان
.كند برگزار آموزشي دورههاي مختلف ، صنايع صاحبان براي تا
آموزشي برنامهريزي فرآيند در صنايع صاحبان چرا ولي
به ميتوانند چگونه صنايع صاحبان نميشوند؟ داده دخالت
آنها كنيم؟ تهيه را آموزشي برنامههاي تا كنند كمك ما
آيا كنند؟ كمك دانشجويان آموزش در را ما ميتوانند چگونه
خواهيم متضرر يا و بهرهمند پرسشهايي ، چنين به پاسخ از
بهرهگيري به كه است پرسشها اين به دادن پاسخ نحوه شد؟
.شد خواهد منجر عالي آموزش از ما ديدن زيان يا
روشهاي چگونه كه پرسيدهايم خود از حال به تا ما آيا
ميتوانيم را مستمر يادگيري يا و درس ارائه و آموزش
مستمر يادگيري همانا را كارمان زمينه ما اگر دهيم؟ تغيير
را ما عمده مشتريهاي ميكرديم ، تعريف عمر طول تمام در و
دانشجويان دوم ، درجه در و مشاغل شاغلين اول ، درجه در
اشاره بتكين و ديويس كه همانطور.ميدادند تشكيل
افزايش براي را يادگيريشان قدرت بايد مردم كردهاند ،
قدرت افزايش براي ما.بخشند ارتقاء خويش درآمد قدرت
به كه بزرگسالي فراگيران ساير و دانشآموختگان يادگيري
انجام بايد كارشناسانهاي كار چه دارند ، نياز ما تخصص
به دانشگاهها كه كردهاند مشاهده بتكين و ديويس دهيم؟
فارغالتحصيلي جشن در خود متقاضيان بهترين به معمول طور
و نميدهند ارائه خدماتي هيچگونه (تحصيل) فراگيري براي
عنوان به آنها تبديل براي و ميكنند فراموش را آنها
.نميآورند عمل به كاري خود دائمي مشتريان يا و فراگيران
فارغالتحصيلان به ما پزشكي دانشكدههاي و دانشگاهها اگر
روش يا غذايي رژيم يك اصول تا كنند كمك و داده آموزش خود
جامعه به سودي چه بياموزند ، و كرده درك را خوب بهزيستي
رسيد؟ خواهد
آزادي حسين -شاهولي منصور دكتر:مترجمان
آموزش و ترويج بخش دكتري دانشجوي و استاديار ترتيب به
شيراز دانشگاه كشاورزي
دارد ادامه
|