راي راهكار بهترين (ارزي تراز) تئوري
است خودروسازي مزايايصنعت از استفاده
ديدگاه
بازرگانيوارداتخودروبه سود سال 85 تا
مييابد كاهش نصف
راي راهكار بهترين (ارزي تراز) تئوري
است خودروسازي صنعت
مزاياي از استفاده
فرهنگ كشور ، از خارج به خودرو صدور:آذري كاميار دكتر
ميدهد تغيير مشتريمداري فرهنگ به را ما سنتي
به جهاني تجارت سازمان به ايران پيوستن:باطني حسن دكتر
ميزند جدي ضربه قطعهسازان
تحت را سايپا مديران با گفتوگو قسمت اولين گذشته روز
توسعه آييننامه اصلاح براي سايپا پيشنهادهاي> عنوان
را ميزگرد اين دوم قسمت.خوانديد <شد اعلام خودرو صنعت
ارائه و خودرو صنعت وضعيتموجود بررسي و بحث به كه
:ميخوانيد ميپردازد ، وضعيت اين از خروج براي راهكارهايي
با را موافقت بيشترين قطعهسازان ميرسد نظر به
.دارند صنايع وزارت سوي از شده طراحي آييننامه
صريح و مطلق طور به آييننامه اين چون.است مسلم:باطني
اين به.است كرده تشويق كيفيت از فارغ را داخل ساخت
حال عين در و يافت خواهد افزايش قطعهسازان فروش ترتيب
كه است مسلم.داشت نخواهند هم را كيفيت دغدغه آنها
اگر.كنند حمايت آييننامه اين از بايد قطعهسازان
كند توليد صدور قابل كيفيت با محصول بخواهد قطعهساز
كيفيت نظامهاي بايد چون ميشود دشواريها سري يك دچار
.كند رعايت را
كف طرح اين براي قطعهسازها بگويم ، روشن:ابوطالبي
مدت كوتاه ديدي قطعهسازي به نسبت ديدشان چون زدهاند ،
كوتاهمدت در آييننامه اين اجراي با هرچند.است
به ايران كه اين محض به ولي ميشوند تقويت قطعهسازها
نابود قطعا قطعهسازان بپيوندد ، جهاني تجارت سازمان
ادغام و انبوه فوق توليد به بايد قطعهسازان.شد خواهند
سازمان به ايران پيوستن از پس زيرا.بينديشند يكديگر در
را خارجي كيفيت با قطعات قطعا خودروسازان جهاني تجارت
كيفيت زماني.داد خواهند ترجيح داخلي بيكيفيت قطعات به
اقتصادي توليد تيراژ كه شد خواهد مناسب داخل ساخت قطعات
.شود
داخل در قطعهها برخي توليد هزينه محاسبه ، اساس بر الان
است اين معنايشميشود توليد توماني دلار 1300 با كشور
زيرا نداريم نسبي مزيت هيچ قطعات اين توليد در ما كه
گرانتر آن جهاني قيمت متوسط از قطعات اين توليد هزينه
بسته بالايي ماليات قطعه واردات روي چون ولي.درميآيد
بالا هزينه اين با توليد داخلي قطعهسازان براي ميشود
ما شود اجرا صورت همين به آييننامه اين اگر.ميكند صرف
نخواهيم شناسايي قطعهسازي زمينه در را خود ملي مزيتهاي
سرمايهگذاري كل جهاني تجارت سازمان به پيوستن با و كرد
از اگر ولي رفت خواهد نابودي به رو قطعه توليد در ما
خود جهاني بازار شويم ، متصل جهاني بازار به نوعي به الان
نشان ما به و ميكند تنظيم را ما قطعهسازي بازار خود به
.داريم نسبي مزيت قطعات كدام توليد در كه ميدهد
قطعهسازي در توليد كوچك مقياسهاي بايد ديگر عبارت به
در رقابت قابليت تا شود تبديل بزرگتر مقياسهاي به
.كند پيدا را جهاني بازار
نوع همه توليد از بايد قطعهسازي اين بر علاوه:باطني
توليد در ما كه قطعاتي توليد سمت به درهم صورت به قطعه
اخير سالهاي در.شود متمايل داريم نسبي مزيت آن
جايگاه و كيفيت مساله.است شده زمينه اين در فعاليتهايي
تجارت سازمان به پيوستن كه ضربهاي و جهاني بازار در ما
كردن پيدا و بزند كشور خودرو صنعت به ميتواند جهاني
ما كه اين مگر نميشود ميسر قطعهسازي در نسبي مزيتهاي
برقراري صورت در.شويم متصل صادرات بازار به گونهاي به
.ميشود تنظيم نيز داخل جهاني ، توليد بازار به اتصال اين
بايد بپيونديم جهاني تجارت سازمان به بخواهيم ما اگر
.باشيم كرده تمرين جهاني كار تنظيم اين روي ابتدا
بين مقايسهاي بحث قسمت اين در ميتوانيد آذري دكتر آقاي
دهيد؟ ارائه ايران و دنيا در خودروسازي و قطعهسازي
مادر صنعت عنوان به دنيا سطح در خودرو صنعت:آذري دكتر
وجود صنعتي كشور دنيا 8 در ديگر ، سوي از.ميشود شناخته
براساس و است پايدار آنها در صنعتي توسعه كه دارد
نوآوري خود محصولات در مرتب ميدهند انجام كه تحقيقاتي
كاهش شده تمام قيمت و ارتقا كيفيت نتيجه ، در.ميكنند
به خدماتي يا مصنوع نوع هر توليد در موضوع اين.مييابد
دنيا كشورهاي ساير كشور اين 8 جز به.ميشود ديده وضوح
كشورها ساير يعنيدارند قرار ميرا صنعتي توسعه يك در
در و ميخرند صنعتي كشور از 8 را تجهيزات و ماشينآلات
وفاي عدم و پايين بهرهوري با سنتي توليد فرهنگ چارچوب
بالا قيمت و پايين بسيار كيفيت با را محصولاتي عهد ، به
كره و مالزي حتي.ميكنند عرضه بازار در و كرده توليد
ما.ميكنند عمل متزلزل آن نظاير و طراحي بخشهاي در نيز
دنيا كشورهاي كه اين برايهستيم كشورها اين از يكي هم
گرايش پايدار صنعتي توسعه سمت به ميرا صنعتي توسعه از
بعد در ابتدا دنيا صنعتي كشور بازار 8 در بايد كنند پيدا
.يابند حضور ماشينآلات ، ارائه بعد در سپس محصول ارائه
بايد ما كه است معتقد مساله اين به حقيقتا سايپا مديريت
.كنيم صادر كشور اين 8 به را خود توليدي محصولات بتوانيم
هر كنار در كليدي كلمه و محور كه است اين ما پيشنهاد
بازار در حضور بايد كشور در خودرو صنعت توسعه براي طرحي
.باشد صنعتي كشورهاي
بازار 8 در حضور براي را ايران خودرو صنعت فعلي وضعيت
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه صنعتي كشور
بعد درنداريم كم چيزي ما نرمافزار بعد در:آذري
ما.است شده خريداري ماشينآلات بهترين نيز سختافزار
كشورهاي بازار در را خود محصولات بتوانيم كه اين براي
منظور اين براي.داريم تمرين به نياز كنيم عرضه صنعتي
محدود طور به حتي را خود محصولات از يكي كنيم سعي بايد
كه است كاري اين.بفروشيم صنعتي كشورهاي از يكي بازار در
حتما و دارد نياز خصوصي به فرهنگ و ويژه مراقبت به
.است امكانپذير
فرانسه رنو به بدنه قالب سايپا شركت در ما چنانچه
خودرو كيفي كنترل گواهي پيش ماه حدود 5/1.فروختهايم
و كرديم كسب فرانسه استاندارد بر منطبق را زانتيا كامل
ممكن.شد صادر فرانسه به زانتيا خودرو برايناساس 134
بزرگ چندان ارقام و آمار لحاظ به ابتدا در كارها اين است
از كل طور به نشويم كار اين وارد كم كم اگر ولي نباشد
.ميشويم خارج دنيا در توليد دور
محصولات صدور بايد خودرو صنعت براي آييننامه هر در سپس
حجم مادي بعد در دارد امكانشود تشويق صنعتي كشورهاي به
كيفيت ، حفظ و عهد به وفاي يادگيري بعد در ولي نباشد بالا
صدور اگر كم دست من اعتقاد به.دارد بسياري اهميت
تشويق كشور از خارج به ايراني خودروسازان توليدات
حق راه ، اين جز به ما چون.نشود هم مانعتراشي نميشود
خودروسازي شركتهاي مديران البته.نداريم ديگري انتخاب
به چوننيست كافي ولي كردهاند حمايت كار اين از خيلي
اين ادامه و است محدود نيز مديران اين انرژي حال ، هر
.دارد نياز قانوني پشتيباني يك به تجربه
خودرو كه اين يعني شرايط اين آمدن وجود به:ابوطالبي
مشتري كه باشد خودرويي بايد ايراني كارگر توسط شده توليد
نيز آن كيفيت و ايمني از و ميشود آن سوار فرانسوي
.دارد اطمينان كاملا
مهم خيلي <انسان جان> صنعتي كشور اين 8 در:آذري دكتر
اطمينان ايراني كالاي به آنها وقتي بنابراين.است
كار اين.پذيرفتهاند جهاني بازار در را ما يعني ميكنند
حال در.شود تبديل قانون به بايد كه دارد معنوي اثر يك
براي را لازم بسترسازي خودروسازي شركتهاي مديران حاضر
به من اعتقاد به هنوز چون ولي ندادهاند انجام كار اين
قطعهسازان از حمايت كه طرح اين پسنديده و نيكو ظاهر رغم
خطر به را قطعهسازان منافع درازمدت در شده ياد طرح است ،
.انداخت خواهد
ادامه خود كار به وضعيت همين با قطعهسازي اگر:باطني
جدي ضربهاي جهاني تجارت سازمان به ايران پيوستن با دهد
منافع كه باشيم داشته توجه بايد ديگر سوي از.خورد خواهد
بيشتري تاكيد قطعات يكسري روي كه ميكند ايجاب ما ملي
خودرو قطعات برخي توليد در ما واقع در يعني باشيم داشته
لحاظ به ديگر بخشهاي توليد در داريمولي نسبي مزيت
.نداريم مزيتي فني دانش نداشتن
به ايران ساخت قطعات و خودرو صدور سازوكار تا:آذري دكتر
.شد خواهيم مشكل دچار نشده ، تبديل قانون
كيفيت ، بايد و است حاكم مشتريمداري بازار اين 8 در
.باشد قويتر رقبا ساير از عهد به وفاي و بستهبندي
طور به كه است كانالي كشور از خارج به خودرو صدور پس
تغيير مشتريمداري فرهنگ به را ما سنتي فرهنگ اتوماتيك
.ميدهد
قطعات و خودرو صدور سازوكار تدوين و كردن قانونمند براي
تراز تئوري زمينه اين در سايپا ظاهرا كرد؟ بايد چه
ميكند؟ دنبال را ارزي
ايراني خودروسازان كردن متصل و ارزي تراز تئوري:باطني
طريق هيچ به ما كشور كه دارد مزايايي جهاني بازار به
CKD حتي و خودرو وقتي.يابد دست آن به نميتواند ديگري
اختيار در را ايران بازار از بخشي ميشود ، ما كشور وارد
ظرفيت حاضر حال در.ميدهيم قرار ديگر خودروسازي شركت يك
.است بالاتر جهاني مصرف از خودرو توليد براي شده نصب
بهترين.است پيچيده و فشرده جهاني بازار در رقابت يعني
كه است وقتي جهاني بهبازار شدن وارد براي وقت
قرار ديگران اختيار در را خود بازار از بخشي ميخواهيم
به ،<شده داده بازار> شدن متصل ارزي تراز واقع در.دهيم
.است <شده گرفته بازار>
شود مي مونتاژ داخل در خودرويي وقتي كه است اين ديگر بحث
پس و ميشود وارد كامل طور به آن منفصله قطعات واقع در
تيراژ ماندن ثابت فرض به كار اين معني داخل ساخت شروع از
كم قطعه فروش در خارجي طرف سود كه است اين توليد ،
تقابل خودرو فروشندهليسانس با ما شرايط اين در.ميشود
شركت شرايط اين در كه است معلوم.ميكنيم پيدا منافع
داخل توليد كيفيت افزايش براي داخلي خودروساز از اصلي
فعلي شرايط در نبايد ليسانس فروشنده.كرد نخواهد حمايتي
.مييابد كاهش منافعش چون كند ، حمايت را ما قطعهسازي
واقع در ميگيريم ، قرار ارزي تراز ساختار در وقتي ولي
.ميزنيم گره ليسانس فروشنده منافع به را خود منافع
جز ندارد راهي داخلي بازار به ورود براي ليسانس فروشنده
خودروسازان اختيار در را خود بازار از بخشي كه اين
شركت منافع به ما منافع ترتيب اين به.دهد قرار ايراني
انتقال به خارجي شركتهاي تمايل و ميخورد گره خارجي
اين ارزي تراز تئوري ديگر مزيت.ميشود بيشتر فني دانش
ما داخل ساخت.ميبرد بالا را ما داخل ساخت كيفيت كه است
با بايد يعني باشد صدور قابل بايد ارزي تراز شرايط در
.باشد كيفيت
در را كيفيت كنترل گواهيهاي و مربوط آموزشهاي انواع ما
داخل توليدات كيفيت حال اين با ولي داشتهايم خودرو صنعت
را آييننامهها همه ما ميرسد نظر به.است پايين هنوز
اين اعمال ميدهد نشان تجربه بنابراين.زدهايم دور
را داخل ساخت خودروهاي كيفيت نميتواند لزوما روشها
پشت اقتصادي اجبار نوعي بايد كار اين براي.دهد افزايش
.يابد افزايش محصول كيفيت تا باشد قضيه
و نبوده كيفي فرآيندي تاكنون نيز ما مونتاژ فرآيند حتي
نيز ما رنگ و مونتاژ فرآيند ميشود باعث ارزي تراز شرايط
صادرات سطح كه ميكند كمك ارزي تراز تئوريشود كيفي
ديگر مزيت.يابد افزايش ما فني خدمات و مجموعه قطعه ،
توليد راستاي در توليد خود به خود تنظيم ارزي تراز تئوري
اين ديگر مزيت.داريم نسبي مزيت آن در ما كه است قطعاتي
و ايمني لحاظ به خود محصولات بودن بهروز از هميشه ما كه
اين ديگر جنبه.ميكنيم حاصل اطمينان زيستمحيطي مسائل
خودرو توليد در معنادار ادواري تغيير هميشه ما كه است
توليد نه و ميكنيم عوض زود را خودرو يك توليد نه داريم
شده توليد خودرو چون.ميدهيم ادامه سال را 30 خودرويي
توليد جهاني مدلهاي و كيفيت سطح در و باشد صادراتي بايد
روز به هم ما داخلي بازار كه است اين كار اين معني.شود
.ميشود نگهداشته
ميتواند باشد روزي به مطالبات بازار مطالبات كه اين
كه جا آن از ديگر سوي از.باشد مهم خيلي خودروساز يك براي
باعث شود جهاني بازار وارد بايد توليدي محصول از بخشي
اختيارمان در كه منفصلهاي قطعات كيفيت از حتي ما ميشود
.كنيم حاصل اطمينان ميگيرد قرار
گرفتن اختيار در براي راهكار بهترين ارزي تراز تئوري
كمترين قطعهسازي ، تشويق كيفيت ، به مربوط مزاياي تمام
اطمينان و جهاني تجارت سازمان به پيوستن از ضربهخوردن
.است محصول بودن روز به از
در تغيير كه است تغييرات سري يك انجام وقت حاضر حال در
اساس برهمين است ، آنها جمله از خودرو سياستهاي
تعقيب در چون دارد ، اشكال خودرو صنعت توسعه آييننامه
.است قديمي سياستهاي
كه است اين معني به شود تعقيب آييننامه اين بخواهند اگر
گردهم محدود تيراژهاي با كوچك خودروسازهاي از سري يك
صرف هم زياد كه ميشوند داخل ساخت درگير و ميآيند
اگر ولي ميشود تقسيم ملي پتانسيلهاي نتيجه در نميكند
تئوري گرفتن نظر در با را كوچك خودروسازهاي بحث همين
تلاش كوچك خودروسازهاي اين چون بگيريم ، نظر در ارزي تراز
بخش آن ميتوانند بگيرند ، را بازار از بخشي ميكنند
.باشند داشته اختيار در قطعه صادرات رهگذر از را بازار
و كنند توليد بالا تيراژ با را قطعه تعدادي بتوانند يعني
منفصله قطعات آن جاي به و كنند صادر جهاني بازارهاي به
.كنند وارد خودرو
بخواهد اگر پايين تيراژ با بازار به جديد خودروساز ورود
عملا و نيست صرفه به مقرون باشد ، داخل ساخت به متكي فقط
داخلي پتانسيلهاي تقسيم بلكه بود ، نخواهد موفقيتآميز
بازار تنوع براي باشد ، تراز تئوري براساس اگر ولي.است
تيراژ با لوكس محصولات بعضي ندارد اشكالي.است مفيد
.بشوند توليد هم پايين
نهايي محصول صادرات گرو در را كيفيت اصلاح من:ابوطالبي
فوق توليد و صادرات گرو در الزاما را قطعهسازان بقاي و
قطعهسازان بگوييم بخواهيم اگر يعني.ميدانم آنها انبوه
بايد الزاما هستند بازار در ماندن به قادر شكلي چه به
توليد از بخشي بتوانند و باشند داشته انبوه فوق توليدات
.كنند صادر را خود
تمام اينكه نه بشناسيم را خودمان نسبي مزيتهاي بايد
.كنيم توليد انبوه شكل به را قطعات
بشناسيم ، قطعهسازي در را خودمان نسبي مزيتهاي اگر
صورت به را درصد تا 10 حد 5 در قطعات از بعضي ميتوانيم
داخل بازار براي را آن از بخشي كنيم ، توليد انبوه فوق
از خارج بازار براي را آن از عمدهاي بخش و كنيم استفاده
هم روش اين از استفاده با.دهيم قرار استفاده مورد كشور
زيادي هزينه و داريم را كشور داخل در توليد تنوع
.نپرداختهايم
سياست خودرو توليدي هزينههاي كاهش جهت به حاضر حال در
خودروسازيبا شركتهاي.است انجام حال در شدن جهاني
طرف به و ميشوند ادغام يكديگر با اقتصادي اهداف
بزرگ شركتهاي يعني.ميروند پيش مجموعهسازي استراتژي
كاهش جهت در همواره گذشته سال چهار سه از دنيا خودروسازي
حدود از سيتروئن - پژو شركتحركتكردهاند مجموعهها
.است مجموعهسازي به 6 تقليل حال در مجموعهسازي 22
مجموعهسازي به 9 مجموعهسازي از 25 هيونداي و كياموتورز
.است كاهش حال در
.بردارد در را داخل هزينههاي كاهش مجموعهسازي استراتژي
بزرگ خودروسازهاي بعدي گام در هستيم مجبور ما يعني
.كنيم يكپارچه و همگون يكديگر با را داخلي
از بايكي كه حال عين در كرديم پيشنهاد كه است همينرو از
اين هم داخل در ميشويم ادغام خودروسازي بزرگ شركت شش
با.كنيم بهينه را تيراژ بايد ما يعني.شود انجام ادغام
بزرگ خودروسازهاي از كه سايپا و ايرانخودرو شدن جمع
داخل از را خودرو توليد انبوهسازي ميتوانيم هستند ،
حاضر حال در ما كشور داخل در.كنيم شروع كشور
خودروهاي كه شرايطي در.داريم مختلفي مجموعهسازيهاي
تراكم با شوند ، اضافه كشور توليدات به جديد
كه است حالي در اين و ميشويم روبهرو مجموعهسازيها
.ميكند طي مسيررا و رويه اين خلاف دنيا
پيشرويمان را جهاني تجارت سازمان به پيوستن بحث بايد
با جهاني تجارت به پيوستن از بعد كه را شرايطي و بگذاريم
اتفاقي چه ببينيم و بگيريم نظر در ميشويم مواجه آن
نابود خودروسازها گفتم كه بود دليل همين بهميافتد
.ميشوند
اين آن و داريم هم فرهنگي مشكل يك ايرانيها ما ضمن در
.هستيم <امتحان شب بچههاي> كه است
انجام به ملزم را خود باشد نداشته وجود اجباري تا
يك به بخواهيد اگر حاضر حال در.نميبينيم تغييرات
بايد 25 بدهيد صادراتي آهنگ و صادراتي فرهنگ قطعهساز
.كند پيدا صادراتي فرهنگ شركت يك آن تا كنند سكته نفر
خودروسازي شركتهاي ادغام تاريخي فرصت اين از ما اگر
ايجاد امكان ديگر عملا آينده در نكنيم ، استفاده دنيا
وجود كشور داخل در خودروسازي نداريمچون را فرهنگ اين
.داشت نخواهد
سمت به خودروسازي بزرگ شركتهاي ادغامهاي:آذري دكتر
استو حركت حال در اصلي و بزرگ ماندن 6خودروساز باقي
توان سالانه كه هستند كارخانههايي خودروسازها ، اين
كه دارند را خودرو دستگاه ميليون تا 6 از 5 بيش توليد
نيسان ، رنو تويوتا ، فورد ، موتورز ، جنرال:از عبارتند
جهان خودروسازهاي ساير.واگن فولكس و كرايسلر دايملر
ولي.شد خواهند ادغام كارخانه اين 6 در زود يا دير نيز
تن جديد شرايط به مجبورند هم كارخانهها اين زود يا دير
.دهند
كارخانه تعدادي اصلي ، و بزرگ كارخانه اين 6 نهايت در
اينجاست سوال حال.داشت خواهند تحتليسانس و كار مونتاژ
ديگر سال دو تا ما خودروسازي بستر بود؟ خواهيم كجا ما كه
كه هستند گاراژ يك بود؟ خواهد كجا بگيرند شكل آنها كه
مونتاژ آنها براي تا دهند انجام بالا سرمايهگذاري بايد
مزيتهاي طريق از كه هستند محلي نقاط اينكه يا كنند؟
منطقه كشورهاي به و باشند داشته شده تمام قيمت كاهش نسبي
كنند؟ صادر
قرار كه نميدانيم ما خود و است نشده مشخص اين تاكنون
نحوي چه به و شرايطي چه با بزرگ خودروساز اين 6 با است
هميشه داريم كه تاريخي عقبه خاطر به ما.باشيم تعامل در
را خودرو امروز تا.ميكنيم زندگي زمين كره از خارج
حاضر حال در.كرديم زندگي زمين كره از خارج و خريديم
امروز و است رفته تقليل نفت ارز چون بخريم ، نميتوانيم
خودمان صنعتي رابطه هنوز ولي كنيم ، نگاه بيرون به بايد
.نكرديم تعريف را
كارخانه آن 6 براي بايد سايپا نميدانيم حاضر حال در ما
بازار براي بايد اينكه يا كند توليد منفصله قطعات اصلي
كدام هيچ حاضر حال در.بدهد انجام معمولي مونتاژ داخلي
هنوز كلي طور به و نداريم را سوالات اين پاسخهاي از
جهاني خودروسازي و كارخانهها اين با ما صنعتي رابطه
.است نشده تعريف
ديدگاه
خودروسازان با چانهزني قطعهسازان از حمايت
*رجائيه محمدرضا
اين در خودرو صنعت از حمايتي سياستهاي بررسي ادامه در
قرار بررسي مورد خودرو نمودن داخل ساخت سياست بخش
توسعه براي جذاب منبع يك خودروسازي صنعتميگيرد
داشتن جهت دولتها از برخي.است اشتغال ايجاد و اقتصادي
همچون عواملي از آن ، از حمايت و صنعت اين از مناسب سهمي
كردن داخل ساخت و واردات سقف تعيين سهميهها ، تعرفهها ،
حمايتهاي حمايتها ، اين كنار در البته.ميبرند بهره
لحاظ نيز سوبسيد اعطاي و مالياتي معافيتهاي مالي ،
وضع حمايتي سياست اين كه كشورهايي در حقيقت در.ميشود
بيكيفيت و خودروگران خريد با مصرفكننده هم ميشود
ايران در البتهدولت هم ميپردازد را حمايتي هزينههاي
تاوان كه بوده مصرفكننده تنها اين گذشته دهههاي طي و
را خودرو نمودن داخل ساخت و حمايتي سياستهاي اجراي
قطعهسازان سياست اين اجراي واسطه به.است كرده پرداخت
جهت به كه ميگيرند قرار خودرو توليد خطوط كنار در كوچكي
از بهرهگيري عدم و توليد كوچك مقياس داشتن
گرفتن قرار توان اقتصادي ، مقياس از حاصل صرفهجوييهاي
از قطعهسازان حقيقت در.ندارند را جهاني شبكههاي در
استفاده (Fast- Follower strategy) دنبالهرو استراتژي
توليدكننده ناكارآي توليد حجم موارد اغلب در.ميكنند
طبق.ميشود قطعهساز تجاري ريسك افزايش باعث خودرو
در پذيرفته صورت آمريكا ميشيگان دانشگاه توسط كه تحقيقي
گرفته كار به حمايتي سياست گونه اين كه مواردي اغلب
توليدكننده يك اختيار در بازار درصد اگر 100 حتي ميشود ،
هزينههاي جبران براي تقاضا باز گيرد ، قرار قطعه
تفاوت مذكور تحقيق در.نيست كافي قطعهساز سرمايهاي
سه در خودرو توليد در استفاده مورد قطعات تامين هزينه
داخل توليدي قطعات از استفاده-شدهاند10 مقايسه حالت
موجود ظرفيتهاي از استفاده(local sourcing)كشور2
دو از تركيبي (outisourcing)3 ديگر كشوري در قطعهسازي
.(Build/ source mix strategy) قبلي روش
مكزيك ، فيليپين ، هند ، كشور روي 6 شده انجام بررسي در
درصد در 89 كه است شده مشخص آرژانتين و آمريكا آلمان ،
همان تامين از بيش داخل در قطعه تامين هزينه موارد ،
كشور خالي ظرفيتهاي از استفاده و ديگر كشوري از قطعات
مجموعه مورد در هزينه اين تفاوت مثال براي.است مذكور
اگر يعني.است درصد فيليپين 8/31 كشور براي و سوخترساني
به داخلي منابع از مذكور مجموعه تامين بر اصرار فيليپين
اين در) ديگر كشوري در موجود ظرفيتهاي از استفاده جاي
برابر ، حدودا 32 بايستي باشد ، داشته را (هلند بررسي
آرژانتين ، براي مذكور درصد.كند پرداخت بيشتري هزينه
.است درصد و 530 برابر 890 ، 1065 ترتيب به هند و مكزيك
سياست صرف اجراي موفقيت عدم دلايل عمدهترين از يكي
است دليل همين به.است موضوع همين كردن داخل ساخت حمايتي
همراه به داخل ساخت از حمايت استراتژي اتخاذ كه
زيادي تعداد ايجاد از تا ميگيرد صورت خارجي مشاركتهاي
هم.آيد عمل به جلوگيري كوچك مقياسهاي با قطعهساز
يك در مذكور استراتژي اتخاذ با نيز ما كشور در اكنون
در هدايتي گونه هيچ بدون و ايزوله و بسته كاملا بازار
با و ناكارآ عمدتا قطعهساز هزار حدود 3 زمينه اين
موضوع اينآمدهاند وجود به پايين بسيار توليد مقياس
خود كه شده گران و پايين كيفيت با قطعههايي توليد باعث
اكنون هم.ميشود خودرو تمامشدن گرانتر باعث
مشكلاتي با توليد مقياس مشكل بر علاوه داخلي قطعهسازان
دسترسي توان عدم و سرمايه كمبود فني ، دانش نداشتن همچون
در.هستند گريبان به دست دنيا روز توليد تكنولوژيهاي به
كاهش براي نيز جهاني خودروسازان و قطعهسازان حاضر حال
استراتژيهايي و ادغامها به روي قيمتها بيشتر هرچه
استراتژي اين در.آوردهاند <فرم پلت> استراتژي همچون
در سعي <فرمها پلت> كاهش با خودروسازان (platform)
مثال براي.دارند را اتومبيل قطعات توليد تيراژ افزايش
براي (اطاق بدون خودرو) حركت قابل شاسي يك از است ممكن
روي حقيقت در.شود استفاده اتومبيل مدل چندين ساخت
under Body)بدنه بدون ساختار يا پايه طرح محدود تعدادي
با حتي يا متمايز اشكال با خودروهايي (construction
حتي كه ميشود ملاحظه.ميشود توليد گوناگون ماركهاي
هرچه بهرهگيري جهت دارند ميليوني تيراژ كه خودروسازاني
تنوع كاهش در سعي مقياس ، از حاصل صرفهجوييهاي از بيشتر
.نيست مشتري ديد معرض در كه دارند را خودرو از قسمتهايي
عدم قطعات كردن داخل ساخت اشكال عمده كه گفت ميتوان پس
كه است مقياس از حاصل صرفهجوييهاي از استفاده امكان
حال.است خودروسازي صنعت در ديگري مشكلات سرمنشا خود
ايران قطعهسازي و خودروسازي صنعت كه اينجاست اساسي سوال
و موجود جريانهاي خلاف در كردن حركت با ميتواند چگونه
شدن متمركز شدن ، جهاني همچون جهان خودروسازي صنعت متداول
مقادير در توليد منافع از بيشتر هرچه بهرهگيري در سعي و
.باشد كارساز و موفق صنعتي ميليوني ، و بالا بسيار
چند منافع حد آن تا پيشنهادي و موجود سياستگذاريهاي
تامين كشور كلان مسائل به توجه بدون را بزرگ خودروساز
در مذكور خودروسازان نفوذ شائبه به كه ميكند
امر اين البتهميزند دامن خودرو صنعت سياستگذاريهاي
سياست متاسفانه كه چرا برسد نظر به طبيعي حدودي تا شايد
نداده روي خودروسازي صنعت در واقعي معناي به خصوصيسازي
نهادهاي اختيار در هنوز بزرگ خودروساز چند مديريتي سهم و
تاثير تحت سياستگذار شده باعث موضوع اين.است دولتي
و شفاف سياستهاي اتخاذ و گيرد قرار خود سياستهاي
كه است مطرح سوال اين اينجا درنشود مقدور بيطرفانه
براي تشويقي هيچ پيشنهادي و موجود سياستگذاريهاي در چرا
خودروسازي صنعت دولتي مديريت تفويض و خصوصي سرمايهگذاري
به ايران اكنون هم است؟ نشده گرفته نظر در خصوصي بخش به
به بسته كاملا كشورهاي جزو اقتصاد بودن دولتي واسطه
شاخص ساله هرHeritage Fundation موسسه.ميرود شمار
اين.ميكند منتشر كشورها تمام براي را اقتصادي آزادي
رقم.است بوده برابر 55/4 سال 2002 در و ايران براي شاخص
و تلقي بستهتر اقتصاد باشد نزديك به 5 هرچقدر مذكور
با.ميشود تلقي بازتر اقتصاد باشد نزديك صفر به هرچقدر
جزو جهان كشور ميان 155 در رتبه 151 با ايران احتساب اين
نيز ايران از پسميگيرد قرار جهان اقتصادهاي بستهترين
شمالي كره و عراق ليبي ، كوبا ، لائوس ، همچون كشورهايي
يكي عنوان به ايران تلقي يعني موضوع اين.ميگيرند قرار
تسري قابل نيز خودرو صنعت به جهان كشورهاي بستهترين از
در خصوصيسازي سياستهاي موضوع اين به توجه با حال.است
تا شد سعي گذشته قسمتهاي و قسمت اين در چيست؟ صنعت اين
توجه با ايران خودروسازي صنعت وضعيت خلاصه بسيار شكل به
نقدهاي كه است اميد.شود بررسي صنعت اين جهاني اوضاع به
در صنعت اين مبهم وضعيت شدن روشنتر هدف با شده انجام
اتخاذ كه اميدواريم و باشد بوده مثمرثمر ايران
كار انجام با خودرو درصنعت جديد راهبردهاي و استراتژيها
يك اعمال با نه پذيرد ، صورت جامع و دقيق بسيار كارشناسي
.چانهزني سيستم
خودرو كارشناس *
به خودرو واردات بازرگاني سال 85سود تا
مييابد كاهش نصف
براي سال 85 تا قطعات و خودرو واردات بازرگاني سود
حداكثر به درصد حداكثر 90 از بازار تدريجي رقابتپذيري
.مييابد كاهش درصد 50
خودرو صنعت توسعه براي معادن و صنايع وزارت سياستهاي در
توجه با بازرگاني سود ميزان:است آمده مطلب اين اعلام با
تا سالهاي 81 براي توليدي خودروهاي داخل ساخت ميزان به
اجراي اوليه سال در كه است شده تعيين گونهاي به 85
به نسبت زيادي بسيار تشويق سال 83 ، تا يعني آييننامه
آنها داخل ساخت عمق كه خودروهايي داخل ساخت عمق افزايش
ساخت تعميق برنامه ترتيب اين به كه پذيرد صورت است كم
:است آمده ادامه در.گرفت خواهد شتاب ايراني خودروهاي داخل
خودروهايي داخل ساخت تعميق براي از 83 بعد سالهاي طي
ميزان است بيشتر درصد تا 65 از 30 آن داخل ساخت درصد كه
.يافت خواهد افزايش نيز بازرگاني سود كاهش
|