ملي كارت شهروندان از نفر ميليون 21
ميگيرند
نكنيم نگاه ناتواني عينك با
معلولين براي جهاني اقدام
كنم؟ معامله چگونه
گرفتند انتشار مجوز جديد روزنامه چهار
ترانزيت كاهش موجب مرزي هنگ راهاندازي
ميشود مخدر مواد
بر مجلسنمايندگان از حقوقدانان درخواست
ورزند اصرار ماده 187
درباره خود نظر
شتافت باقي ديار به سخن مسئولدنياي مدير
ملي كارت شهروندان از نفر ميليون 21
ميگيرند
:كرد اعلام كشور احوال ثبت سازمان رئيس:اجتماعي گروه
ماموران توسط كدپستي و ملي شماره ابلاغ طرح دوم مرحله
.درميآيد اجرا به ماه آذر از 25 پست
:گفت خبرنگاران جمع در ديروز آيتاللهي رضا محمد مهندس
به 21 مييابد ادامه اسفندماه تا 25 كه مرحله اين در
شماره اطلاعات حاوي موقت كارت شهري جامعه از نفر ميليون
.ميشود ارائه كدپستي و ملي
از كشور روستاييان از نفر ميليون به 15 تاكنون:افزود وي
و بعد به متولدين 1368 درماني ، خدمات بيمه كارت طريق
كدپستي و ملي شماره طرح ، اول مرحله در نفر ميليون نيز 5
.است شده ابلاغ
وقايع سيستم بهينهسازي كشور ، احوال ثبت سازمان رئيس
اشتباهاتي از پرهيز و دقيقتر اطلاعات حياتي ، ارائه
فوايد جمله از را سجلي اطلاعات ساير و اسمي تشابه همانند
فرد هر مختص كه ملي شماره ارائه:گفت و كرد ذكر طرح اين
كشور احوال ثبت سازمان عهده به قانون براساس است ايراني
دائم كارت عملياتيشدن با:افزود وي.است شده گذاشته
تحصيلي ، مدارك و گذرنامه گواهينامه ، صدور ملي ، شماره
مراجع در مدارك ساير و كالابرگ تحويل بيمه ، دفترچههاي
امكانپذير دارندگان كدپستي و ملي شماره درج با قضايي
ثبت دفاتر ايجاد از خبر ادامه ، در آيتاللهيشد خواهد
همگام تا است صدد در سازمان اين:گفت و داد خصوصي احوال
براي احوال ثبت پايگاههاي به مردم مراجعه افزايش با
سجلي خدمات دفاتر دائم ، كارت دريافت و لازم مدارك تحويل
.كند ايجاد خصوصي
نكنيم نگاه ناتواني عينك با
معلولين جهاني روز مراسم از گزارشي
محل در ماه آذر دوشنبه 12 معلولين ، جهاني مراسمروز
.شد برگزار اوقاف و حج سازمان آمفيتئاتر
شد ، برپا استثنايي پرورش و آموزش همت به كه مراسم اين در
از جمعي تعاون ، وزارت معاون پرورش ، و آموزش وزير
.داشتند حضور شهرداري و بهزيستي مسئولان و مجلس نمايندگان
و آموزش دستاوردهاي از نمايشگاهي سالن ، بيرون محوطه در
داده ترتيب دانشآموزان توانمنديهاي و استثنايي پرورش
بازديد براي و مراسم روز در فقط نمايشگاه اين.بود شده
.بود شده ديده تدارك مدعوين
كارهاي غرفه به سختي به را خود جمعيت ، ازدحام بين از
آثار روي مشخصات اگر.رسانديم دانشآموزان دستي
كساني دست آثار اين نميكرديم باور نبود ، دانشآموزان
.ميپندارند ناتوان را آنان جامعه افراد از بسياري كه است
كرده پر را ديوارها اجتماعي ، مضامين با نقاشي تابلوهاي
كار گليمبافي ، بافي ، مكرومه كارهاي ميز ، روي بر و بود
به پارچهاي عروسكهاي و چرمي عينك چونجلد دستيهايي
خياطي و تكهدوزي كارهاي ديگري غرفه در ميخورد ، چشم
.بود شده گذاشته نمايش به ذهني كمتوان كودكان
دانشآموزان درسي كلاسهاي سالن ، از ديگر قسمتي در
محمدي ، محمد انصاري ، محمد.بود شده مدلسازي استثنايي
چهارم كلاس دانشآموز رشيدي ضياء و نيا صداقت دانيال
.بودند ديكته نوشتن مشغول كلاس در نابينايان ،
قلم و لوح با ابتدايي مقطع پايان تا نابينا دانشآموزان
انجام را خود درسي تمرينهاي بريل حروف نوشتن ويژه
ميطلبد ، را زيادي دقت و حوصله كار اين چه اگر.ميدهند
از بعد.است ضروري بريلنويسي در مهارت افزايش براي اما
(بركينز) بريل تايپ ماشين با دانشآموزان ابتدايي ، مقطع
.ميپردازند نوشتن به
ويلچر روي بر ديگرش دوست سه با شكري شهناز مجاور كلاس در
تحريري ميزهاي آنها جلوي در.بودند نشسته (چرخدار صندلي)
.است شده مناسبسازي چرخدار صندلي گرفتن قرار براي كه است
حركتي معلوليت با دانشآموزان فارسي درس اول كلاس اينجا
كنترل و مراقبت به نياز كه دانشآموزاني براياست
.ميشود استفاده هم ايمني كمربند از دارند بيشتري
كلاس هر 5 براي":ميگويد كلاس آموزشي سرپرست هاشمي خانم
آموزشي مشكلات بررسي كار كه دارد وجود آموزشي سرپرست يك
".دارد برعهده را كلاسها هماهنگي و دانشآموزان و معلمان
انار ، دارد ، :بود شده نوشته شهناز دست جلوي كاغذ روي بر
خانم.كند تكميل كلمه سه اين با را جمله بايد او برادرم ،
چون نيست تشريحي بچهها اين امتحانات":ميگويد هاشمي
منشي كمك با باشند داشته نياز اگر و ميشوند خسته زود
اين براي آموزشي كمك ديگر راه ".مينويسند را كلمات
كه است آماده حروف و الفبا جدول از استفاده دانشآموزان
كردن جابهجا با و انتخاب را نظر مورد حرف دانشآموز
.ميسازد را كلمه حروف ،
.بود ذهني كمتوان كودكان به مربوط بعدي ، كلاس
را عدد 5 تركيبي مفهوم رياضي ، درس كلاس در دانشآموزان
وسايل از استفاده با جلسه در 5 مفهوم اين.ميآموختند
انتزاعي ، و مجسم نيمه مجسم ، مرحله سه در و آموزشي كمك
.ميشود داده آموزش
را ما صدا زانو ، به دستها او ، او ، بالا ، به دستها آ ، آ ،
كودكان ، از تعدادي با مربي چند.كشاند سالن انتهاي به
بين فواصل در مربيان.بودند داده تشكيل را دايرهاي
گفتن حين در حركاتي ، انجام با و بودند ايستاده بچهها
و ميكردند جلب خود دهان به را بچهها توجه كلمات ،
با و ميدادند انجام را حركات مربيان مانند هم بچهها
كلاس اينجا.ميكردند تكرار را كلمات بلند ، صداي
.شنواست كم و ناشنوا سال چهار زير كودكان زبانآموزي
ياد والدين به ما اينكه به اشاره ضمن كلاس آموزش سرپرست
چگونگي حتي و كنند رفتار چگونه خود كودك با كه ميدهيم
ميآموزيم ، والدين به را بازي اسباب خريد و كودك خواباندن
غير صورت به و ماست آموزشي برنامه جديدترين اين":گفت
.ميگيرد صورت كودك علايق براساس مستقيم
بين تعاملي مربي و است بازي اسباب كلاس ، اساسي ابزار
بازيهاي اسباب.ميكند برقرار كودك و بازي اسباب و مادر
اسباب مربي ميشود ، انتخاب مربي توسط قبل از هدفدار
حين در بعد ميگذارد كلاس در هفته يك حدود را بازيها
مادر رفت كه اسباببازيها از يك هر سراغ به كودك بازي
".ميكند صحبت خود كودك با آن با رابطه در
كلاسهاي معلول ، كودكان به مربوط كلاسهاي كنار در
اختلالات گروه:مانند استثنايي كودكان ديگر گروههاي
.داشت وجود نيز يادگيري
است دانشآموزاني ويژه اختلالات نوع اين به مربوط مدارس
هستند طبيعي از بيشتر حتي و طبيعي هوشي دارايبهره كه
اين.دارند ضعف درسي فرايند ياچند يك در اما
كه آموزش اين.دارند نياز ترميمي آموزش به دانشآموزان
تقويت روانشناختي ، مهارتهاي روي بر است انفرادي صورت به
از بعد كودكان اين.دارد تكيه حافظه و ادراكي مسيرهاي
به ميتوانند مشكل پايهاي شدن برطرف و آموزش جلسه چند
.برگردند خود مدارس
با كار مشكلات و تنوع حساسيت ، به تلاشها اين ديدن با
.پيميبريم استثنايي كودكان
آغاز معلولين جهاني روز ويژه مراسم افطار ، و نماز از بعد
با پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي مراسم ، اين در.شد
كودكان معلول معلم هر به آزادي بهار سكه يك تقديم
.كرد قدرداني آنان ، زحمات از استثنايي
تربيت و تعليم پژوهشكده و پژوهش مركز":گفت سخناني در وي
تا كنند تلاش جديت با بايد استثنايي كودكان پژوهشكده و
به و كنند باز را عزيز كودكان اين ناشناخته زواياي
".بشناسانند ديگران
اشاره نيز استثنايي پرورش و آموزش سازمان رئيس قدمي آقاي
كه 85 اين به توجه با و تكنولوژي و علم رشد با":كرد
سمتي به بايد ما است ، پيشگيري قابل معلوليتها درصد
از پيشگيري راستاي در قانوني و حقوقي تامين با كه برويم
".برداريم قدم معلوليتها
و دختر دانشآموزان از نفر برنامه 70 از ديگري بخش در
اين.پرداختند همت و (ع)علي امام سرود دو اجراي به پسر
و ذهني كمتوان ناشنوا ، نابينا ، دانشآموزان شامل گروه
گروه جلوي در كه بود حركتي معلوليت با دختران از نفر 11
همت درس كلاس ، در و بودند نشسته چرخدار صندلي روي بر
ما كار ناگويا ، بازبان نابينا ، چشم دو با":ميسرودند
انسان راه سد ذهني كمتواني جسمي ، ناتواني.نيست پريشان
".نيست
مدرسه دبير اعتضاد ، زهره خانم برنامه بعدي قسمت در
.پرداخت اثر يك نقاشي به صحنه برروي استثنايي كودكان
هنرمندانه پاهايش اما است ، محروم دست دو داشتن از او اگر
.گرفتهاند عهده به را دستانش رسالت
آثارش چين و قطر لبنان ، سوريه ، كشورهاي در تاكنون اعتضاد
.است گذاشته عمومي نمايش به را
حركت با را نماهنگي نيز مازندران ناشنوايان سرود گروه
براي مراسم ، طول در طاهرخاني خانمكردند اجرا خود دستان
اشاره زبان با را برنامهها سالن ، در حاضر ناشنوايان
مستند كوتاه فيلم نيز مراسم پايان در.ميكرد بيان
در نابينا دختر يك حضور با رابطه در كه نور نوازشگر
نمايش به ديگران با او موثر ارتباط و است تلفيقي مدرسه
.شد گذاشته
كباري راضيه
معلولين براي جهاني اقدام
موثر معيارهايي ترويج معلولين براي جهاني اقدام هدف *
حقوق برابري نيز و توانبخشي معلوليت ، از پيشگيري براي
.است جامعه افراد ساير معلولينبا
فرصتها برابري
.است شده ناميده معلولين جهاني روز ،(دسامبر سوم) آذر 12
براي جهاني اقدام آئيننامه تصويب از بعد روز اين
سالهاي 1983 معلولين دهه و دسامبر 1982 سوم در معلولين
هر. است مانده يادگار به جهان تاريخ صفحه بر تا 1992 ،
در هنوز اما ميگذرد زمان آن از دهه دو به قريب چند
توجه به نياز ايران ، ما كشور جمله از كشورها از بسياري
اقدام هدفاست محسوس معلولين حقوق و مشكلات به بيشتر
براي موثر معيارهاي كه است آن معلولين براي جهاني
معلول افراد كامل مشاركت و توانبخشي معلوليت ، از پيشگيري
ديگر رابا آنها حقوق برابري نيز و اجتماعي زندگي در را
.دهد ترويج جامعه افراد
و جامعه افراد تمام براي برابر فرصتهاي معناي به اين
.است اجتماعي و اقتصادي توسعه از يكسان سهمي
با بايد مفاهيم اين كه است شده اشاره برنامه اين در
بدون و كشورها تمام در همانند فوريتي و يكسان گسترهاي
اقدام سه.شود اعمال آنها توسعه ميزان گرفتن نظر در
هدفهاي عنوان به فرصتها برابري و توانبخشي پيشگيري ،
.است شده ذكر برنامه
بروز از جلوگيري معناي به اوليه ، پيشگيري:پيشگيري
كه ثانويه ، پيشگيري و است حسي و ذهني جسمي ، اختلالات
در تا است معلوليت وقوع از پس اختلالات گسترش از پيشگيري
.نگذارد باقي منفي اثر افراد اجتماعي و رواني جسماني ، وضع
ميسازد قادر را معلول افراد كه است فرايندي:توانبخشي
اجتماعي يا ذهني جسمي ، توانمنديهاي از مطلوبي حد به
براي را هدف اين توانبخشي تجهيزات و ابزارها.برسند
.ميسازند فراهم معلول افراد
كلي نظام آن طريق از كه است فرايندي:فرصتها برابري
نقل ، و حمل و مسكن فرهنگي ، و فيزيكي محيط نظير جامعه
و آموزشي و شغلي فرصتهاي بهداشتي ، و اجتماعي خدمات
خصوص به جامعه افراد همه دسترس در ورزشي تفريحي ، تسهيلات
.گيرد قرار معلولين
خاص توجه مورد معلولين براي جهاني اقدام برنامه در آنچه
و اجتماعي عرصههاي تمام در معلولين مشاركت به نياز ;است
به است ، سياستگذاريها برنامهريزيها ، در آنها مشاركت
طراحي معلولين براي كه برنامههايي با رابطه در خصوص
و معلولين سازمانهاي به دولتها توجه ديگر نياز و ميشود
.است آنها با مشورت
بين رابطه اختلال عقبماندگي ، ;جهاني برنامه اين در
ميدهد روي هنگامي و است شده تعريف آنان محيط و معلولين
.شوند مواجه جسمي و اجتماعي فرهنگي ، موانع با معلولين كه
دسترسي و معلولين مشاركت امكان از موانع اين ترتيب بدين
.ميكند جلوگيري جامعه مختلف نظامهاي به آنان
مشاركت راه در فرصتها محدوديت يا فقدان ماندگي ، عقب پس
.است ديگران با همانند سطح در اجتماعي
در ما كشور معلولين حضور درصد به باتوجه و تعريف اين با
طيف كجاي در ما ;سياستگذاري و مشاركت عرصههاي
داريم؟ قرار توسعه تا عقبماندگي
زندگي سطح ارتقاي جهت در بلندي گامهاي تاكنون چند هر
و انساني حقوق به نگاهي با اما ;است شده برداشته معلولين
جامعه افراد همه براي اسلام مبين دين كه نفسي عزت
زمينه اين در ديگر كشورهاي در كه موفقيتهايي و ميپسندد
.ميشود احساس خوبي به بيشتر تلاش به نياز است شده كسب
ناشنوايان ، نابينايان ، ) معلول گروههاي همه چه اگر
برنامههاي و اهداف (ذهني كمتوان و حركتي جسمي ، معلولين
دولتي ، غير گروههاي و انجمنها تعداد اما ;دارند مشتركي
صرف موجب آنها بين واحد سازماندهي يك نبودن علاوه به
پراكندگي و موازي فعاليتهاي انجام و زياد انرژي و وقت
.است شده مختلف گروههاي بين در معلولين فعال نيروهاي
آن اعضاي كه مشترك كميتهاي تشكيل صورت در ميرسد نظر به
و سازمانها با ميتوان ;باشند نهادها اين نمايندگان
.داشت فعالتري همكاري معلولين به مربوط ارگانهاي
باعث مشترك كميته اين در جامع برنامه يك طراحي علاوه به
و ميشود فعاليتها تداوم و تحكيم و نظر و راي وحدت
در مشاركت و ارزيابي جهت در قويتري اهرمهاي همچنين
.ميشود فراهم معلولين به مربوط تصميمگيريهاي
كنم؟ معامله چگونه
"پيامبر سيره"
در روزي.بود (ص)اسلام پيامبر اصحاب از يكي عمر منقذبن
برخورد سرش به شيئيسنگين كه بود كار مشغول خود حجره
.شد تكلم و ذهني اختلال دچار ضربه اين اثر در و كرد
قادر ديگر و ميكرد اشتباه معاملات در وي واقعه آن از پس
.نبود تجارت به
حضرت آن خواست ، راهنمايي و آمد (ص) رسول حضرت نزد روزي
تقريبا) روز چند مقابلت طرف از معامله هنگام":فرمودند
كردهاي اشتباه كه شدي متوجه اگر تا بگير فرصت (روز 3
".نشود وارد لطمه هم كسبت به و كني فسخ را معامله بتواني
نه ايشان خردمندانه پيشنهاد و پيامبر صحيح برخورد اين
ادامه به تشويق را او بلكه گشود منقذ كار از گره تنها
درايت با حضرت آن.نمود حلال روزي كسب و سازنده فعاليت
منقذ فيزيكي حذف مساله اين حل راه كه دادند تشخيص تمام
فعاليت براي را شرايط بايد بلكه نيست ، تجارت صحنه از
.كرد فراهم جامعه اقشار همه مفيد
اسلام تاريخ ارشد كارشناس/ بدر هما
گرفتند انتشار مجوز جديد روزنامه چهار
چهار انتشار با مطبوعات بر نظارت هيات:اجتماعي گروه
فصلنامه چهار و ماهنامه دو هفتهنامه ، هفت روزنامه ،
.كرد موافقت دوفصلنامه يك و
با ديروز داخلي مطبوعات كل مدير "جعفري مهرنوش"
پرونده همچنين نظارت هيات":افزود مطلب اين اعلام
را ايران مهد و شاخص هفتم ، هنر نشريات تخلفات
هنجارهاي خلاف مطالب و تصاوير تيترها ، درج بهدليل
".فرستاد مطبوعات دادگاه به جامعه عمومي
وضعيت 21 تغيير با جلسه اين در همچنين وي گفته به
.شد موافقت نشريه
به "روز نگاه" روزنامههاي نظارت ، هيات جلسه در
،"رحمانيخليلي علياصغر" مسئولي مدير و امتيازي صاحب
مسئولي مدير و صاحبامتيازي به "اقتصادي نو حيات"
صاحبامتيازي به "نو روز" ،"خامنهاي حسيني سيدهادي"
صاحب به "اعتماد" و "نعيميپور محمد" مديرمسئولي و
انتشار مجوز "الياسحضرتي" مسئولي مدير و امتيازي
.كردند دريافت
،"زنان كتاب" نشريات انتشار با همچنين جلسه اين در
دانشكده مجله" ،"هنر مدرس" ،"آينده و علم"
ترتيب با ،"كرمان پزشكي علوم دانشگاه دندانپزشكي
"تهران پزشكي جامعه" ،"كوير پيام" و فصلنامه انتشار
با "ايران ليپيد و ديابت" ماهنامه ، انتشار ترتيب با
،"مانشت" ،"همدان 1400" فصلنامه ، دو انتشار ترتيب
نوروز" و "بازرگاني" ،"رشت سبزفام" ،"شور" ،"اختر"
.شد موافقت هفتگي انتشار ترتيب با "ايثارگران
مسئولي مدير و امتيازي صاحب تغيير با همچنين
،"رشد" نشريات مسئول مدير تغيير و "آزاد" روزنامه
،"كارشناس" ،"سراب" ،"ديابت پيام" ،"جهان بهداشت"
،"استثنايي كودكان تربيت و تعليم" ،"شريف برق"
"ساوه نداي" و "سبز موج" ،"ترافيك تازههاي"
.شد موافقت
ترانزيت كاهش موجب مرزي هنگ راهاندازي
ميشود مخدر مواد
اسلامي جمهوري انتظامي نيروي فرمانده:اجتماعي گروه
درياي تا عمان درياي از مرزي هنگ راهاندازي:گفت
مناطق اين در را مخدر مواد ترانزيت ميتواند خزر
.دهد كاهش
حاشيه در دوشنبه ديروز قاليباف محمدباقر سردار
به گلستان جديدانتظامي فرمانده معارفه مراسم
پاكستان ، مرزهاي در مرزي هنگ ايجاد:افزود خبرنگاران
تكميلكننده حلقه يك تركمنستان ، و افغانستان
.بود خواهد حفاظت
سال 81 اول نيمه پايان تا خصوص اين در:گفت وي
طور به تركمنستان مرز با گلستان استان مرزي هنگ
.شد خواهد ايجاد كامل
اين اصلي كار اسلامي ، جمهوري انتظامي نيروي فرمانده
تقويت و مخدر مواد ترانزيت از جلوگيري را نيرو
پيشبيني:گفت و دانست مرزي محورهاي در گلوگاهها
مبارزه افغانستان در جديد دولت حاكميت با ميشود
كشور اين در مخدر مواد توليد و كاشت با جديتري
از يكي فرماندهي اين:گفت قاليباف سردار.شود انجام
در مخدر مواد ترانزيتيبودن را گلستان استان مشكلات
و اصولي برنامهريزي با بايد كه ميداند استان
.شود كنترل مسئله اين درگير ، استانهاي ساير همكاري
مهمتر انتظامي نيروي براي سرمايهاي هيچ:افزود وي
.نيست مجموعه اين به مردم اعتماد از بالاتر و
بر مجلسنمايندگان از حقوقدانان درخواست
ورزند اصرار دربارهماده 187 خود نظر
ماده درباره نگهبان شوراي استدلال پذيرش:اجتماعي گروه
اساسي قانون مخالف اينكه از جدا توسعه برنامه قانون 187
.هست نيز نگهبان شوراي نزول شان با مغاير است ،
با گفتگو در دادگستري وكيل و حقوقدان احمدي ، نعمت
اين بيان با ايران دانشجويان خبرگزاري حقوقي خبرنگار
قانون اصل 110 به كه استنادي با نگهبان شوراي:گفت مطلب
را ناصوابي بدعت داد ، انجام ماده 187 لغو رد جهت اساسي
اين مقابل در بايد مجلس نمايندگان:كرد اضافه وي.گذاشت
اگر معتقدم من و كنند مقاومت نگهبان شوراي اظهارنظر
شوراي نظر بدهند ، مذكور مصوبه در تغييري نمايندگان
كلان سياستهاي از توسعه برنامه كه پذيرفتهاند را نگهبان
:كرد خاطرنشان وي.داد تبديلي و تغيير آن در نميشود و است
را سوم توسعه برنامه قانون اقدامش اين با نگهبان شوراي
عملكرد با اين البته كه كرد تلقي اساسي قانون رديف در
از بسياري زيرا دارد ، مغايرت گذشته نيم و يكسال در شورا
قرار بررسي و شور مورد مجلس وسيله به قانون اين مواد
اگر:كرد تصريح وي.نكرد مخالفتي هيچ نگهبان شوراي و گرفت
است ، اساسي قانون حكم در نيز توسعه سوم برنامه كه بپذيريم
قانونگذاري نميتوانند و ميشود بسته نمايندگان دست
.كنند
خارج اينباره در نگهبان شوراي:كرد اضافه همچنين احمدي
به را خود اختيارات دايره و كرده عمل خود وظايف از
.است داده توسعه هم سوم برنامه
نيز وكلا كانون ضرر به اگر حتي:افزود دادگستري وكيل اين
تا دهند تغييري مصوبه اين در نبايد مجلس نمايندگان باشد ،
وي.نشود پوشانده عمل جامه نگهبان شوراي غلط تفسير به
ممكن بدهند ، مصوبه در تغييري نمايندگان اگر:كرد اشاره
كه ميشود باعث حقيقت در ولي باشد ، مسكني اكنون است
با سوم برنامه تطبيق خصوص در را نگهبان شوراي تفسير
رديف در را قانون اين و بپذيريم جامعه كلان سياستهاي
.كنيم تلقي اساسي قانون
شتافت باقي ديار به سخن مسئولدنياي مدير
و صاحبامتياز دهكردي صولتي شمسالدين:اجتماعي گروه
.شتافت باقي ديار به "سخن دنياي" نشريه مسئول مدير
با قبل سالهاي از را خود مطبوعاتي كار دهكردي صولتي
در و كرد آغاز مطبوعات در كوتاه اشعار و مقالات نوشتن
ادامه را خود كار سخن دنياي نشريه مجوز اخذ با سال 1363
.داد
خانواده به را مطبوعاتي همكار اين درگذشت همشهري روزنامه
.ميگويد تسليت وي
|