ببرند؟ پناه كجا به آزارديده كودكان
كودكان با رفتار در مرزبندي
ببرند؟ پناه كجا به آزارديده كودكان
را عرصه بايد است ضعيفتر آنكه طبيعت دامان در
قانوني كه ظلم نه اين آنجا كند خالي قويترها براي
.است زندگي تداوم براي
بودن ضعيفتر دليل به كودكان نيز جوامعانساني در
قرار ظلم مورد تاريخ طول در بزرگسالان به نسبت
توجيه ديگر بودن خرد و ضعيف اينجا اما گرفتهاند
.نيست پذيرشي قابل
پيشمرگ و بتها قرباني كودكان طولاني دورانهاي در
نشاني گورشدنشان به زنده گاه و بودند قوم بزرگان
ادامه كودكان بر مالكيت اين و بود پدر غيرت از
كه رسيد بلوغ از مرحلهاي به بشري جامعه تا داشت
.شناخت رسميت به را كودكان حقوق
براي است منشوري "كودك حقوق جهاني پيماننامه"
بين گفتوگو سال ده از پس كه كودكان از حمايت
تدوين ميلادي سال 1989 در ملل سازمان عضو كشورهاي
.آمد در اجرا به سال 1990 از و شد
.شدهاند ملحق پيمان اين به كشور حاضر 191 حال در
صورت به سال 1373 در نيز ايران اسلامي جمهوري
.است شده ملحق پيمان اين به مشروط
براي مراكزي دنيا كشورهاي از بسياري در امروزه
آن اساس بر و دارد وجود ديده آزار كودكان حمايت
را آزاري كودك موارد موظفند رسمي غير و رسمي نهادهاي
چنين هنوز ما كشور در اما.دهند گزارش مراكز اين به
.ندارد وجود امر اين خاص مراكزي
آن انواع و آزاري كودك تعريف
آزاري كودك تعريف در تهران استان قانوني پزشكي كل مدير
نوجوانان و كودكان عمدي اذيت و آزار گونه هر به:گفت
به را آنان نگهداري مسئوليت كه كساني يا والدين توسط
.ميشود گفته كودكآزاري دارند عهده
دسته چهار به را كودكآزاري آزادي شيخ اردشير دكتر
كودك به نسبت عمدي بيتوجهي و جنسي رواني ، جسمي ،
از يكي موارد اكثريت در:ميگويد و ميكند تقسيم
افراد ساير بعدي مراتب در و كودك مسئولين يا والدين
.هستند آزار اصلي عوامل خانواده
تك معتاد ، سختگير ، فقير ، خانوادههاي در آزاري كودك
آزار تجربه خود كه والديني ناتني ، والدين والديني ،
خود شغل كه آنهايي نيز و داشتهاند را كودكي در ديدن
.ميشود ديده بيشتر دادهاند دست از را
و بهانهگير بازيگوش ، بدخلق ، بيمار ، نارس ، كودكان
معرض در بيشتر ميآيند دنيا به ناخواسته كه كودكاني
.هستند آزار
ضرب جوشگاهها ، ديده آزار كودكان معاينه در معمولا
آزار از نشان كه ميشود ديده كبوديهايي و ديدگي
قابل تاخير با مصدوم نيز و دارد دفعات به كودك
.ميشود رسانده پزشك به توجهي
خطرناكترين تهران استان قانوني پزشكي كل مدير
عضو نقص و مرگ به منجر آزاري كودك در كه ضايعهاي
كه دانست مغز شامه سخت پرده زير خونريزي را ميشود
وجود به كودك شديد دادن تكان يا كردن پرت اثر بر
.ميآيد
كودكان از محافظت براي مراكزي پيشرفته كشورهاي در
به مشكوك موارد موظفند پزشكان و دارد وجود
مراكز اين مددكاران اطلاع به سريعا را كودكآزاري
.برسانند
قانوني پزشكي و ندارد وجود مراكزي چنين ما كشور در
از شكايتي كه مواردي و مرگ به منجر موارد در تنها
كودكان كه است مسلم و ميشود عمل وارد شود مراجعين
.كنند شكايت خود مربي يا ولي از نميتوانند تنهايي به
و نداد ارايه كشور در آزاري كودك موارد از ويآماري
مردم و كهپزشكان مراكزي وجود خلاء نيز را آن دليل
.دانست كنند گزارش را مشكوك موارد بتوانند
موارد كاهش براي تهران استان قانوني پزشكي مديركل
كافي مجازات تعيين تنها:كرد توصيه آزاري كودك
.است ضروري نيز جامعه در همگاني آموزش بلكه نيست
كودك پديده با ارتباط در اطفال مجتمعقضايي سرپرست
بقيه همانند مسئله اين با قانوني برخورد:گفت آزاري
.است جرايم
عمدي قطععضو و جرح نقص ، اگر:افزود جعفري رضا
ضارب شخص كرده ، مشخص قانون كه شرايطي با باشد
انجام قابل قصاص يا نباشد عمدي اگر و شد خواهد قصاص
.شد خواهد ديه پرداخت به محكوم متهم نباشد
اظهار پدري جد يا پدر توسط كودك قتل مورد در وي
جد يا پدر اگر جزايي و اسلام قانون نظر از:داشت
به محكوم دادگاه تشخيص به بكشد را خود فرزند پدري
ماده 220 در مسئله اين و ميشود تعزيري مجازات
.است آمده اسلامي مجازات قانون
قصاص است ممكن شود خود فرزند قتل مرتكب مادر اگر
.بشود نيز
از شكايت نحوه ادامه در اطفال مجتمعقضايي سرپرست
يا و بستگان:داد توضيح چنين را آزاري كودك موارد
قضايي مقامات اگر و كنند شكايت ميتوانند كودك قيم
حوزه رئيس شوند امر اين متوجه پرونده به رسيدگي در
تعقيب تحت را متهم شخص العموم مدعي بهعنوان قضايي
.داد خواهد قرار قانوني
پيشنهاد روي اگر آزاري ، كودك پديده كاهش براي
كارشناسي كار پرورش و آموزش وزارت و بهزيستي سازمان
جلوي و است خوب بسيار برسد مجلس تصويب به و شود
.ميشود گرفته خانوادهها در كودك بدني تنبيه
را طرحي كشور بهزيستي سازمان و پرورش و آموزش وزارت
ضوابطي و قوانين آن اساس بر كه كردهاند بيني پيش
آزاري كودك پديده شيوع و بروز از كه ميشود تعيين
.ميكند جلوگيري
و مداخله شناسايي ، هدف سه پيشنهادي طرح دراين
.است شده اتخاذ كودكآزاري از پيشگيري
كشور بهزيستي سازمان خانواده شبه امور دفتر مديركل
با ما:ميگويد اسلامي مجازات قانون ماده 220 مورد در
ديگري مواد به اينباره در آنها كرديم ، صحبت قضات
.ميدهد قرار تحتالشعاع را ماده اين كه دارند توجه
بهرهبرداري مخالف ما:داد ادامه سپهر حميد دكتر
قضايي مسئولان من نظر به.هستيم مسئله اين از سياسي
تا و ميدهند نشان زيادي حساسيت مورد اين با برخورد در
مورد در خاص قوانين تدوين از دارم اطلاع كه جايي
قوه سخنگوي سخنان و ميكنند حمايت كودكآزاري
شده مشاهده اخير ماههاي در كه رفتارهايي و قضاييه
مواردي گذشته در:افزود وي.است مطلب اين روشنگر
داشت وجود آزاري ، كودك احكام صدور كوتاهي درخصوص
برداشتهاي يا قضات برخي پايين حساسيت آن علت كه
.است بوده موجود قوانين از آنان خاص
هر:گفت پرورش و آموزش مشاوره و بهداشت مديركل
بين از بايد ميگيرد را عمومي تربيت جلوي كه موضوعي
.است قبيل اين از نيز روحي و جسمي آزار كه برود
كلينيكهاي و هستهها:افزود اسكندري حسين دكتر
با رابطه در كه هستند كودكاني پذيرش آماده مشاوره
و آموزش در.شدهاند مشكل دچار آزاري كودك پديده
كودكآزاري از جلوگيري براي را آئيننامهاي پرورش
ضوابطي و قانون ايجاد آن هدف كه كردهايم پيشبيني
و كند جلوگيري كودكآزاري شيوع و بروز از كه است
را مشكوك موارد تا ميكند مكلف را قانوني نهادهاي
.دهند گزارش
همين بر و دارند قرار آسيب معرض در بيشتر دختران
زنان مشاركت امور دفتر همكاري با ملي طرح يك اساس
آموزش آن محور كه است اجرا دست در جمهوري رياست
.است دختران به تكاليف و حقوق
در:گفت بهزيستي ديدگان آسيب امور دفتر كارشناس
ماده 1179 در مثلا. ميشود ديده مشكلاتي هم قانون
را خود طفل تنبيه حق ابوين":است آمده مدني قانون
را خود طفل نميتوانند حق اين استناد به ولي دارند
."كنند تنبيه و تاديب حدود از خارج
ندارد واضحي تعريف تنبيه واژه قانوني ماده اين در
.شود مشخص بايد كه
و اجباري گزارشدهي روش دو به آقابيگلويي عباس دكتر
دنيا در آزاري كودك موارد گزارش براي اختياري
بيشتر بهزيستي پيشنهادي طرح در:گفت و كرد اشاره
.دادهايم قرار نظر مد را اختياري روش
و معلمان بهداشت ، مربيان طرح اين مبناي بر
كرده شناسايي را آزاري كودك موارد مدارس در مشاوران
هستند بحران در مداخله مراكز كه بالاتر سطوح به و
.ميدهند ارجاع
اجتماعي مددكار روانشناسو عمومي ، پزشك از متشكل تيمي
و ميدهند انجام زمان كمترين در را اوليه معاينات
از متشكل كه بالاتري سطح تيم به را مشكوك موارد
ارجاع است قانوني پزشك و اطفال پزشك روانپزشك ،
.ميدهند
تعيين پيشنهادي طرح اين كارشناسان و مددكاران
نحوه زمينه در آموزش گذراندن حال در و شدهاند
.هستند كودك درمان و مداخله و برخورد
اسلامي جمهوري خبرگزاري
كودكان با رفتار در مرزبندي
انجام بر فرزندتان كه آمده پيش هم شما براي حتما
امر اين بورزد ، اصرار آننيستيد به مايل شما كه كارهايي
وجود ابراز و خود معرفي به فرزندتان نياز از ناشي
.است اجتنابناپذير مشاجره بروز حالتي چنين در.ميباشد
باشيد؟ داشته رفتاري چه بايد مواقع اين در
:پرسيد مادري كودكان ، مسايل به مربوط سمينارهاي از يكي در
بايد كجا كنيم؟ مرزبندي فرزندانمان براي بايد چطور"
پاسخ "كنيم؟ گذشت بايد وقت چه و باشيم داشته شديد برخورد
.است متفاوت مختلف ، خانوادههاي و فرهنگها در سوال اين
به نسل كه دارد را خودش رفتاري قانونهاي خانوادهاي هر
خانواده يك در است ممكن مثال عنوان به.است رسيده نسل
ديگر خانوادهاي در اما باشد محال دوستان با قرارگذاشتن
است ممكن مادر يا پدر به دادن جواب يا ;باشد قبول قابل
ديگر خانوادهاي نظر از و باشد خانوادهايدرست نظر از
.شود منظور بيادبي
روشهاي از يكي:ميگويد كودكان متخصص "آواسيگلر" دكتر
رفتاري ناهنجاريهاي كردن امتحان مشاجرات اين بررسي
.هستند قبول غيرقابل وضوح به رفتارها از بعضي.است كودكان
اين در.دويدن خيابان وسط يا دوستان به لگدزدن مثل
به دادن اخطار براي بايد شما.است مهم كردن دعوا موارد
ديگر رفتارهاي برخي قبول است ممكن.كنيد كاري كودكتان
اصرار كودكتان كه زماني مثل باشد ، راحتتر برايتان
.ميشكند را پارچ و بريزد ليوان در را شير خودش ميكند
.نيست مشاجره يا كردن دعوا به نيازي اينجا در
را چيز همه بايد كجا كرد دعوا بايد كجا اينكه انتخاب
اين در.دارد بستگي هم فرزندتان سن به انگاشت ، ناديده
.كند كمكتان ميتواند زير راهنماي زمينه ،
خردسالي سالهاي
اندازه:مثل كنند دعوا كوچك چيز هر سر دارند دوست بچهها
.كفش رنگ يا بيسكويت
سعي آگاهانه شما دوساله كودك كه بسپاريد خاطر به را اين
آزمايش با او كند رد ميگوييد شما راكه آنچه ندارد
از حسي ميخواهد شما خواستههاي ضد بر كردنخواستههايش
بچههاي.دهد گسترش را است كسي چه اينكه و خودش وجود
جديد كاملا جهاني كه هستند مساله اين كشف حال در خردسال
اين در و كنند حكمفرمايي آن بر بايد آنها كه دارد وجود
در.دهند نشان خود از غيرمعقولي رفتارهاي است ممكن جريان
اكثرا دارد ، وجود كردن دعوا به نياز كه مواردي سن اين
خود ساله دو فرزند با.است فيزيكي امنيتهاي به مربوط
وقتي" ،"بزني را كسي نبايد":كنيد صحبت واضح بسيار
با" ".بگير مرا دست كنيم ، عبور خيابان از ميخواهيم
ميتواند او سپس.ترتيب همين به و "كني بازي نبايد كبريت
هم كردن صحبت لحن.بزند رامحك خود شما حضور عدم در حتي
سر مدام بايد ميكنند والدينتصور از بسياري.است مهم
صداي از متعادل معقولو استفاده.بزنند بچههايشانداد
.كند هوشيار را شما كودك خطر ، مواقع در ميتواند بلند
بزرگتر فرزندان و پيشدبستانيها
خود بدن روي بيشتري كنترل بچهها سالگي تا 6 سنين 2 بين
سختي به استقلالشان دادن نشان براي و ميكنند پيدا
است رشد از مهمي نقطه والدين از جدايي.ميكنند مبارزه
لحظه يك شما پنجساله كودك.نيست روشن و واضح هميشه كه
شود جدا شما از نميخواهد مدرسه در دم و ميبوسد را شما
كنار ، برو مادر":ميگويد و ميدهد هل را شما بعد لحظه و
در دارد دوست او ".دهم انجام را كار اين ميتوانم خودم
احساس درون از طرفي از و كند جلوه مستقل و قوي بيرون
سر بر مشاجرات اكثر سنين اين در.ميكند ضعف و ناامني
.است كردن حمام و خواب زمان چون مسايلي
ارائه حل راه چند موارد ، اين با كنارآمدن براي روش يك
را داستان اين اينكه از بعد ميخواهي تو":است دادن
"آن؟ از قبل يا كني حمام ميخوانم
را او شان و غرور كه رفتارهايي از كنيد سعي بايد
.بپرهيزيد ميسازد ، جريحهدار
!دارد منزلت و شان از قوي حس ساله شش كودك يك ;بله
فرايدي مجله:منبع
صادقي عاطفه:ترجمه
|