نظام در تحول سرآغاز نوبته دو امتحانات
ارزشيابي
رايانهاي اطلاعرساني شبكههاي مقررات
شد تصويب
متكلم ميخواهند كه آنهايي:حجاريان سعيد
ميريزند هم به را گفتگو شرايط
باشند وحده
نظام در تحول سرآغاز نوبته دو امتحانات
ارزشيابي
;اشاره
كه عنوان هر تحت را محوري مدرسه تحقق متن ، اين نويسنده
مديريت" ،"محور مدرسه مديريت" ،"خودگرداني" باشد
مدارس ، فرهنگي و آموزشي هويت احياي رمز ،"غيرمتمركز
و قانونمند ولي تدريجي كاهش اجتماعي ، مشاركت توسعه
كمي ارتقاي و كيفي بهبود آموزشي ، نظام كاستيهاي پايدار
اين در وي.ميداند جامعه نوجوانان و جوانان آموزش سطح
نوبته ، دو امتحانات آئيننامه تصويب و تدوين روند گفتار
داده قرار بررسي مورد را آن پيامدهاي و آن مفاد و اهداف
استقرار براي محور فرآيند ارزشيابي بستر بودن مناسب بر و
با.ميكند تاكيد عمومي مشاركتهاي توسعه و محوري مدرسه
:ميخوانيم هم
تنها كه جهاني در را ميلادي سوم هزاره بشر ، كه حالي در
شگرف تحولاتي شاهد نموده آغاز است ، تغيير آن ثابت پديده
.هستيم اطلاعات و فناوري و علم درعرصههاي شگفتانگيز و
ممتاز ويژگي ارتباطات ، و اطلاعات عصر در كه گونهاي به
و اطلاعرساني شبكههاي داشتن دست در پيشرفته كشورهاي
توان از بهرهمندي و نوآوري و انديشه و تفكر انبوه توليد
و عظيم پيشرفتهاي اين با همراه.است تغيير مديريت
اعم پيشرفته جهان در زندگي شاخصهاي ارزشمند توانمنديهاي
ديگر و رواني بهداشت زندگي ، به اميد آموزش ، بهداشت ، از
مذكور كشورهاي مردمان و است يافته چشمگيري بهبود شاخصها
زندگاني بودن ، شادكامي ، هم با براي را فراواني فرصتهاي
تمدن پيشينه بر افزودن و دانش توليد مسئولانه ، اجتماعي
روز هر شدن جهاني تئوري مختصات اين با و يافتهاند
تحولات و جهاني تغييرات.ميافزايد خود تحقق برگستره
به تحول آن عطف نقطه كه ما جامعه درون در اجتماعي
خرداد 76 دوم در جامعه آحاد مسئولانه حضور و مشاركتجويي
نهادهاي و اجتماعي سيستمهاي مسئولان و مديران بود ،
را آنها و ساخته متاثر شدت به را غيردولتي و دولتي
سنتي بنيانهاي در تغيير ضرورت عميق فهم و درك از ناگزير
مهم و اصلي خواست به پاسخگويي ميان اين در.مديريتنمود
وظيفهاي عمومي ، مشاركت فرهنگ شدن نهادينه يعني مردم
كه آنجا از و است داده قرار دولتمردان دوش بر سنگين
اجتماعي مختلف سيستمهاي در تامل و كشورها ساير تجارب
همه مشاركت تحقق براي جايگاه مهمترين كه است آن بيانگر
پرورش و آموزش سياسي مشاركت توسعه جمله از و مردمي جانبه
و درآموزش مردم به تصنع از عاري و واقعي رويكرد لذا است ،
اين چون و است اجتماعي انديشمندان اصلي دغدغه پرورش ،
پي در را پرورش و آموزش ابعاد همه در تغيير ضرورت رويكرد
جايگاه پرورش و آموزش نظام در تغيير مديريت لذا دارد ،
كه محور مدرسه مديريت يا محوري مدرسه.است يافته ويژهاي
نظامهاي بازسازي الگوي گذشته ، دهه دو طي و تدريج به
پيشرفت بهبود مهم اهداف و بوده جهان پيشرفته آموزشي
نقشهاي تغيير معلمان ، حرفهاي رشد دانشآموزان ، تحصيلي
و مردمي مشاركت كاركنان ، و مديران و اجرايي و ستادي
دنبال را اصلي ذيربط گروههاي بين مسئوليتها توزيع
،"طرح" عناوين با جديد دولت كار آغاز در.است كرده
راهي عنوان به "برنامه" ،"راهبرد" ،"موضوع" ،"سياست"
و آموزش وزارت مسئولان توسط آموزشي نظام احياي براي
در پيچيده ساختاري مشكلات دليل به اگرچه.شد بيان پرورش
در ذيربط مسئولان بودن درگير پرورش ، و آموزش اداري نظام
نظام تغيير ناموفق تجربه اجرايي ، مسايل و روزمره امور
رشد مناسب ، زمينهسازي عدم دليل به متوسطه آموزشي
برخي و پرورش و آموزش از بهرهمندي داوطلبان فزاينده
عمل ، در "محوري مدرسه مقوله" ديگر ، فرهنگي و سياسي مسايل
بر مبتني نظريهسازي و تعريف ارائه اوليه گامهاي در
تدريجي تحقق براي عملياتي الگوهاي طراحي و ملي مختصات
;جمله از دلايلي به اوليه اقدامات همين ولي است ،
مردم ، در جويي مشاركت نظير كم پتانسيل و مطلوب ويژگيهاي
به دولت جدي توجه ششم مجلس راهبردي و حمايتگر ديدگاههاي
به تدريج به زمين ، ايران فرزندان تربيتي و آموزشي مسايل
و نظامدار جريان به مجرد و كلي مفهومي از تبديل عطف نقطه
امتحانات آئيننامه.ميشود نزديكتر عملياتي و قانونمند
يا فرآيندي ارزشيابي را آن بايد حقيقت در كه نوبته ، دو
از ناميد ، دانشآموز عملكرد از ارزشيابي نظام در تحول
مقدمهاي ميتواند كه است بهرهمند مولفههايي و ويژگيها
.محورباشد مدرسه مديريت اجراي بر
دونوبته امتحانات آييننامه تصويب و طراحي ، تدوين روند
و يادگيري -تدريس فرآيند از بعدي چند تحليل براساس
دانشآموزان ، از اعم آن در ذينفع عوامل نقش بر بازنگري
و اجرايي درسطوح كاركنان ساير و مديران والدين ، معلمان ،
قابل كمي و كيفي كاستيهاي برخي وجود دليل به و ستادي
دروني كارايي شاخصهاي جمله از آموزشي نظام در توجه
رواني ، اجتماعي ، فردي ، مهارتهاي فقدان پرورش ، و آموزش
كاربرد مسالهو حل قابليتهاي و شناختي عاطفي ،
نيازهاي تامين عدم دانشآموزان ، زندگي در اندوختهها
و آموزش جريان در موثر عوامل ديگر و معلمان بالاي سطوح
بيتفاوتي و اضطراب و ترس پديدههاي دانشآموزان ، پرورش
نتيجه ، و برنمره مبتني نظام دليل به دانشآموزان در
ارزشيابي دليل به معلمان به شده وارد رواني فشارهاي
ديگر اجتماعي و اقتصادي واقعيتهاي و قبولي درصد براساس
عدم و نظام بربازده هزينهها توجه قابل ازفزوني حاكي كه
توسعه برنامه با پرورش و آموزش نظام فعاليتهاي تناسب
.بود
نظام با جهان آموزشي نظامهاي تطبيقي مقايسه از پس
تغيير كه اين به باور و سو يك از كشورمان موجود آموزشي
ديگر و محتوا فعاليتها ، ساختارها ، و نگرشها در اساسي
در سرعت به كه جهاني در پرورش و آموزش نظام مولفههاي
.است اجتنابناپذير امري است ، پيشرفت و دگرگوني حال
خردگرا اصولي ، هدفدار ، تغيير موضوع پرورش و آموزش وزارت
كار دستور در تغييررا مديريت معيارهاي و اصول بر مبتني و
يا "محوري مدرسه" عبارت قالب در را آن و داده قرار خود
براساس گام نخستين در نمودو بيان "محور مدرسه مديريت"
قوانين و موضوعه قوانين اساسي ، قانون آرمانهاي و اهداف
درصدد گذشته سالهاي در فراوان تجارب و توسعه برنامه
سيستم اجزاء اصليترين از يكي از را تغيير تا برآمد
با مواجهه و ملايم شيب داشتن عين در كه كند آغاز آموزشي
ويژگي اين از سازماني ، برون و سازماني درون مقاومت حداقل
در و تدريج به را سيستم اجزاي ساير كه باشد بهرهمند مهم
رو اين از.دهد تغيير مدت ميان و مدت كوتاه فرايندي
تدوين و دانشآموزان از ارزشيابي شيوه بازنگري
نظر در مختلف مطالعات از پس آن براي جديد آئيننامهاي
.شد گرفته
جلسه سومين و ششصدوسي در كه دونوبته امتحانات آييننامه
مقدماتي مراحل رسيد تصويب به مورخ 20/12/1377 عالي شوراي
چند در آزمايشي اجراي مساله ، طرح كه كرد طي را مهمي
.است جمله آن از قطعي تعميم و مرحله
:ميكند دنبال را زير اهداف آييننامه اين
.دانشآموزان تربيتي و تحصيلي پيشرفت مستمر ارزيابي -1
مطلع و تحصيلي پيشرفت ميزان از دانشآموزان آگاهسازي -2
.فرزندانشان تحصيلي وضعيت از آنان اولياي ساختن
و ابتكار تلاش ، روحيه پرورش و استعدادها پرورش -3
.دانشآموزان در سالم رقابتهاي
پايه به ارتقاء براي لازم شرايط از اطمينان حصول -4
.بالاتر تحصيلي
از ارزشيابي براي نياز مورد اطلاعات از قسمتي كسب -5
تدريس وسايل و روشها آموزشي ، برنامههاي محتواي و كيفيت
.مدارس كار و
منظور به دانشآموزان علايق و استعدادها تشخيص -6
.آينده فعاليتهاي در آنان راهنمايي
آئيننامه آزمايشي اجراي درخصوص اوليه تحقيقات نتايج
نوبته دو امتحانات
گروه توسط كه مذكور ، طرح ارزشيابي اجمالي گزارش براساس
و تعليم پژوهشكده آموزشي ارزشيابي و اندازهگيري پژوهشي
نتايج اين است ، پذيرفته انجام سال 791378 در تربيت
تحصيلي پيشرفت ابتدايي ، دوره در -الف:است آمده بهدست
سه امتحانات كه آنها از نوبتي ، دو طرح مشمول دانشآموزان
اول پايه در.است بيشتر كردهاند تجربه را نوبتي
پيشرفت در.است افتاده اتفاق پديده همين نيز راهنمايي
طرح مشمول راهنمايي سوم و دوم پايه دانشآموزان تحصيلي
وجود داري معني تفاوت نوبتي سه و نوبتي دو امتحانات
.ندارد
پايداري ميزان راهنمايي اول سال و ابتدايي دوره كل در -ب
امتحانات طرح مشمول دانشآموزان در آموختهها كاربست و
تجربه را نوبتي سه امتحانات كه آنها از نوبتي ، دو
حيث اين از سوم و دوم پايههاي در و است بيشتر كردهاند ،
.ندارد وجود معنيداري تفاوت گروه دو ميان
امتحانات به نسبت دانشآموزان از گروه دو هر نگرش -ج
.است مثبت
نوبتي ، سه و نوبتي دو طرح مشمول مديران و معلمان -د
.ميدهند ترجيح را نوبتي دو امتحانات
ارزشيابي و امتحان اندازه هر كه دارند اعتقاد والدين -_ه
آموختهها پايداري و تحصيلي پيشرفت و ميزان باشد ، بيشتر
.است بيشتر
ثمربخشي از حاكي اوليه تحقيق ميشود ، مشاهده كه همانگونه
امتحانات قبلي نظام به نسبت دونوبته امتحانات نظام بيشتر
دو طرح اجراي كلي بهطور ميكنند ، عنوان پژوهشگران و است
پايداري يادگيري ، كيفي افزايش به توجه با نوبتي
.ميگردد توصيه هزينهها كاهش و اضطراب كاهش آموختهها ،
كارايي تحولات بررسي" عنوان تحت ديگري تحقيق همچنين
با را دروني كارايي كه "پرورش و آموزش نظام دروني
:ميگويد چنين است ، كرده بررسي جرياني الگوي از استفاده
نرخ كه ميدهد نشان ماندگاري نرخهاي نمودارهاي مقايسه
(7075) گذشته سالهاي به نسبت اخير سالهاي طي ماندگاري
دليل به احتمالا امر اين و است داشته چشمگيري افزايش
امتحاني آئيننامههاي تغيير و ارتقاء شرايط در تسهيل
.است بوده
اثر در كه گفت ميتوان اوليه ، تحقيقات اين به توجه با
تدريج به نوبتي دو امتحانات آئيننامه صحيح و كامل اجراي
هم ستاد ، معتدل كوچكسازي به ميتوان گسترده ، سطحي در و
يا اجرايي فعاليتهاي نظر از هم و انساني نيروي حيث از
مدارس به واگذاري قابل كه ستادي ، غيرضروري فعاليتهاي
و ساختاري كوچكسازي اين مقابل در و آورد روي هستند ،
و كلان سياستگذاريهاي مهم و كليدي وظايف تشكيلاتي ،
.نمود ستاد فعاليتهاي اصلي كانون را پيشرونده نظارت
متاثر را مولفهها ساير چگونه جديد ارزشيابي نظام
ميسازد؟
دو امتحانات آئيننامه پيوستهاي و مواد اهداف ، بر تاملي
اين عمق و شدت دامنه ، در را شگفتانگيزي جنبههاي نوبته ،
منفي عوارض و هزينه كمترين با آموزشي نظام كل در تغيير
:ميكند آشكار
صورت به كه فردي از دانشآموز جايگاه و نقش تغيير -1
به است ، آموزشي جديد موضوعات و مفاهيم گيرنده منفعل ،
و داشته مشاركت يادگيري جريان در فعال صورت به كه فردي
و فردي مختلف موقعيتهاي در را مساله حل و تفكر مهارتهاي
.ميدهد پرورش خود در كلاس از خارج و كلاسي درون گروهي
به كه اعتمادي دليل به معلمان حرفهاي شخصيت احياي -2
تربيتي و تحصيلي پيشرفت مستمر ارزشيابي در آنها شايستگي
معلم ارزشيابي به درس هر نمره از نيمي كه اين.است شده
از نيز آن ديگر نيم و يافته اختصاص دانشآموز عملكرد از
يك از ميشود ، ارزشگذاري معلم توسط پاياني امتحان طريق
رضايت ميزان بر آن تبع به و معلم اختيارات دامنه بر سو
جمله از معلمان بالاتر سطح نيازهاي ارضاي ميزان و شغلي
حيطه سو ، ديگر از و ميافزايد شكوفايي خود و احترام
.ميدهد توسعه را آنان پاسخگويي
معلمان گمارش و آموزش استخدام نظام در بازنگري ضرورت -3
تنوع دليل به خدمت ، ضمن آموزشهاي استمرار و توسعه و
گذاشته معلمان برعهده جديد آئيننامه در كه مسئوليتهايي
صورت به دانشآموزان عملكرد سنجش براي است بديهي.ميشود
و هستند عملكرد ارزشيابي مهارتهاي نيازمند معلمان موثر ،
محور فرآيند تكاليف در كه اين به توجه با سو ، ديگر از
روزافزون توسعه دليل به كلاس ، از خارج يا كلاسي درون
ديسكتهاي و ها CD اينترنت ، ماهواره ، بويژه رسانهها
مييابند ، دست روز اطلاعات به بسياري دانشآموزان آموزشي
در دانش ساختن "روز به" و مداوم بازآموزي نيازمند معلمان
دانشگاهي دوره يك با نميتوانند وديگر هستند مربوطه حيطه
فزاينده سوالات پاسخگوي بلندمدت ، يا كوتاه خدمت ضمن يا
.باشند آنها تربيتي نيازهاي و دانشآموزان
منابع و كتب تاليف و درسي برنامهريزي نظام بازنگري -4
مستمر ، ارزشيابي.است اجتنابناپذير امري درسي
خارج و داخل در درسي موضوعات با مرتبط گسترده فعاليتهاي
زمان خانواده ، و دانشآموز به خورد باز ارائه درس ، كلاس
.ميدهد اختصاص خود به را معلم كار ساعات از توجهي قابل
به آنها مختصرسازي و درسي كتب حجم كاهش رو ، اين از
همچنين ، .ميسازد ضروري را ارزشمند موضوعات و مفاهيم
زندگي رويدادهاي با محور فرايند تكاليف ساختن مرتبط
كتاب) برنامه تدوين جهت در را درسي برنامهريزي واقعي ،
در.ميسازد متاثر (...و ارزشيابي تدريس ، شيوههاي درسي ،
حق مدارس و معلمان حرفهاي رشد تناسب به امر اين تداوم
.شد خواهد واگذار مدارس به تدريجا منابع و كتب انتخاب
و معلمان شوراي و مدرسه درسي گروههاي جايگاه احياي -5
.است محور فرآيند ارزشيابي شيوه ديگر پيامد مدرسه ،
خواهد متحول مدارس و معلمان عملكرد از ارزشيابي نظام -6
جزيي قبولي درصد نيز فعلي ارزشيابي فرمهاي در چه اگرشد
به عمل در اما ميگردد ، قلمداد مدرسه و معلم توفيق از
درصدهاي با موفقيت توصيف و نمرهگرايي فرهنگ حاكميت دليل
تشكيل مانند) روزمره فعاليتهاي برخي فراواني يا قبولي
در معمولا (غيره و مسابقات در شركت يا شورا جلسات صورت
با اما.ميشود توجه نمودها اين به مدارس ارزشيابي مرحله
و پايدار تغييرات به كه محور ، فرآيند ارزشيابي نظام تسري
شناختي و اجتماعي رواني ، عاطفي ، ابعاد همه در مثبت
عملكرد به ارزشيابي نظام رويكرد دارد ، توجه دانشآموز
عوامل اين گرفتن نظر در به ناگزير نيز مدارس و معلمان
.بود خواهد
مديريت گسترده و بطئي استقرار براي مطلوب زمينههاي -7
نقش معلمان ، حرفهاي توسعه.ميآيد فراهم محور مدرسه
تحكيم يادگيري ، و تدريس الگوهاي طراحي در آنها فعال
جلسات شدن پرمحتوا و معلمان ميان گروهي پرمحتواي جلسات
برايپذيرش لازم ظرفيتهاي تدريج به مدرسه ، شوراي
.ميآورد فراهم را وسيعتر اختيارات
نظارت ديدگاه براساس رهبري به را مدارس مديران نقش -8
و بخشنامهها ابلاغ جاي به مديران.ميدهد ارتقاء باليني
عنوان به معلمان ، به امتحانات و آموزشي دستورالعملهاي
و تدريس شرايط آموزشي ، ناظر يك يا آموزشي رهبر يك
معلمان حرفهاي رشد امكانات.ميكنند تسهيل را يادگيري
را والدين هوشمندانه هدايتگري و ميآورند فراهم را
رتبهاي كارنامههاي ارائه جاي به و گرفت خواهند برعهده
به را والدين آنها تبع به و دانشآموزان ضمني ، طور به كه
والدين به ميكنند ، طبقهبندي ناموفق و موفق گروههاي
ارائه را فرزندشان عملكردهاي درخصوص بازخوردهايي
.ميدهند
مكتبي حبيب سيد
دارد ادامه
رايانهاي اطلاعرساني شبكههاي مقررات
شد تصويب
جلسه در فرهنگي انقلاب عالي شوراي:علميفرهنگي گروه
مقررات شد تشكيل خاتمي سيدمحمد رياست به كه خود سهشنبه
.كرد تصويب را رايانهاي اطلاعرساني شبكههاي ضوابط و
مصوبه اين فرهنگي ، انقلاب عالي شوراي دبيرخانه گزارش به
فني ضوابط و مجوز اخذ نحوه به مربوط آييننامههاي شامل
خدمات ارائهكننده واحدهاي بينالمللي تماس نقطه
اينترنت حضوري خدمات دفاتر و آوا اينترنت و اطلاعرساني
.است (كافينت)
انحصار در بينالمللي تماس نقطه ايجاد مصوبه اين براساس
شوراي توسط ذيربط دستگاههاي به مجوز ارائه و است دولت
مجوز كه اجرايي دستگاه هر.ميگيرد صورت اطلاعرساني عالي
به مجاز صرفا ميكند اخذ را بينالمللي تماس برقراري
خود مصوب تشكيلات و قانوني وظايف محدوده در خدمات ارائه
.است
تاكنون كه خصوصي بخش شركتهاي مصوبه ، اين براساس همچنين
بايد كردهاند اقدام بينالمللي تماس نقطه ايجاد به نسبت
به نسبت آييننامه اين ابلاغ از پس ماه شش مدت ظرف
اقدام دولتي بخشهاي به واگذاري يا تاسيسات جمعآوري
آنها فعاليت شرايط و حدود آوا ، تعريف مصوبه اين در.كنند
.است شده ذكر آواها فني ضوابط و
حضوري خدمات دفاتر آييننامه همچنين مصوبه اين در
دفاتر ، اين آييننامه ، اين براساساست شده ذكر اينترنت
و بوده صنفي نظام قانون مشمول و ميگردد محسوب صنفي واحد
ارتباط.ميگردد صادر صنفي اتحاديه توسط لازم مجوز
آوا شركتهاي و موسسات طريق از فقط دفاتر اين اينترنتي
.ميباشد مجاز
براي كاربران و دفاتر آييننامه ، اين شش بند براساس
و مقررات مطابق ميكنند عرضه و توليد خود كه محتوايي
مقررات و قوانين رعايت جمله از كشور موجود قانوني ضوابط
تصويب تاريخ از.ميباشند پاسخگو و مسئول معنوي مالكيت حق
شهرستانها و تهران در موجود دفاتر كليه آييننامه اين
مجوز اخذ تقاضاي به نسبت ماه دو مدت ظرف حداكثر موظفند
.كنند اقدام آييننامه اين مفاد مطابق لازم
متكلم ميخواهند كه آنهايي:حجاريان سعيد
ميريزند هم به را گفتگو باشندشرايط وحده
باشند وحده متكلم ميخواهند كه آنهايي:فرهنگي علمي گروه
شرايط ميگردند ، كلامشان براي شنونده دنبال به فقط و
.ميريزند هم به را گفتگو
نهمين قرآني بخشهاي از بازديد ضمن حجاريان سعيد
:گفت مطلب اين اعلام با كريم قرآن بينالمللي نمايشگاه
گفتگو جز راهي مسالمتآميز زندگي براي امروز جامعه در
در قرآن نمايشگاه از بازديد پايان در وي.ندارد وجود
قرآن - نمايشگاه شعار به اشاره با خبرنگاران با گفتگو
تشويق گفتگو به را ما قرآن:گفت -گفتگو آيين آموزگار
ميپردازد گفتگو به ما با نيز قرآن خود طرفي از و ميكند
گفتگو خدا با ما نيز "وحياني" تجربه در حتي جهت اين از و
است شده نازل خدا سوي از كه قرآني:داد ادامه وي.ميكنيم
از ما كه اين ضمن ميكند تشويق مردم با گفتگو به را ما
ميكنيم گفتگو احديت ذات با پروردگار درگاه به دعا طريق
صعود بالا به پايين از خداوند با ما گفتگوي عبارتي به
.ميكند
ندارد منولوگ خدا با فقط مومن بنابراين:افزود حجاريان
مرا شما ميفرمايد قرآن در خداوند.ميكند ديالوگ بلكه
و خداوند ترتيب اين به و ميكنم اجابت را شما من بخوانيد
.ميكنند برقرار پاسخ و پرسش رابطه هم با او بنده
ميكنيم گفتگو خداوند با وقتي اينكه بر تاكيد با وي
اگر:افزود كنيم گفتگو نيز ديگران با ميتوانيم بنابراين
و شويم متمسك خدا به بايد بگيريم خدائي رنگ ميخواهيم
چنين براي را راه و بياموزيم خداوند از را گفتگو راه
نفر ، دو بين گفتگوي كه است صورت اين دركنيم هموار مسيري
.ميشود امكانپذير فرهنگ دو و تمدن دو
جامعه در گفتگو شرايط حد چه تا كه اين مورد در حجاريان
حكومت تحت تاريخ طول در ما جامعه:گفت است شده فراهم
طرفه يك منولوگ نيز استبداد طرفي از.است بوده مستبدين
تنها حالت اين در هم مردم و ميكند امر مردم به و دارد
نشاني ما جامعه تاريخ در جهت اين از.هستند اجرا مامور
.ندارد وجود گفتگو رواج از
و كنيم تجربه را گفتگو تمرين بايد بنابراين:گفت حجاريان
و كارگر خانواده ، اعضاي بين ميتواند كار اين تجربه
.پذيرد صورت شاگرد و معلم و كارفرما
و ميكند صحبت فقط معلم مدارس ، در مثال براي:افزود وي
وضعيت نيز ما دانشگاههاي در حتي و مينويسند دانشآموزان
.دارد وجود كمتر گفتگو امكان بنابراين و است صورت همين به
درك را يكديگر طرف دو بايد گفتگو در:گفت همچنين حجاريان
تا:داد ادامه وي.باشند قائل هويت مقابل طرف براي و كنند
بايد و نيست امكانپذير همزباني نباشد ، همدلي كه زماني
.شود باز همدلي زبان ابتدا
|