ارائه" بغدادي جنيد "رساله در
پنجم قرن در صوفيانه تفكر چشمانداز:شد
ميكنند؟ چه روشنفكران
دين پديدارشناسي بنيانگذار فاندرليو
فرهنگنامهكودكانونوجواناندرگفتوگوبا
اثري تلاش سال شش و سي راعي منصوره
ماندگار
كودكان خدمت در فلسفه
ايران معاصر تاريخ مطالعات سايت
ارائه" بغدادي جنيد "رساله در
پنجم قرن در تفكرصوفيانه چشمانداز:شد
آثار و افكار و زندگي درباره فارسي مستقل رساله اولين
جنيد" كه كتاب اين شد منتشر بغدادي جنيد تاجالعارفين
رادمهر فريدالدين تتبع و تحقيق حاصل دارد نام "بغدادي
كتاب هدف.است كرده منتشر را آن روزنه انتشارات و است
روشن و سوم قرن صوفيانه تفكر از مناسبي چشمانداز ارائه
و دوران آن تصوف بزرگان ميان در جنيد نقش و جايگاه كردن
زندگي ، درباره كتاب اين خلال دراست بعدي دورههاي حتي
و آثار نظريات ، و اعتقادات استادان ، شاگردان ، مذهب ،
زندگي از فراواني دقيقههاي و است رفته سخن جنيد ميراث
.است شده آشكار آن در جليلالقدر عارف اين
***
المحققين سلطان الفقرا ، طاووس شيخالمشايخ ، سيدالطائفه ،
الجنيد محمدبن الجنيدبن ابوالقاسم تاجالعارفين ، و
و است هجري سوم قرن صوفيه بزرگان از البغدادي ،
ي"سكر" تصوف برابر در ي"صحو" تصوف مكتب بنيانگذار
كه دانستهاند كسي نخستين را او.ميرود شمار به بايزيدي
.بخشيد بدان عارفانه صورتي و گفت سخن فيالله فناء در
صوفيه معتدلين از محاسبي ابوعبدالله همراه به را جنيد
از دين گوناگون جنبههاي ميان جمع سوداي كه برشمردهاند
دوران فقه سرآمدان از خود و داشتهاند عرفان و فقه جمله
صوفيان جامه او كه آوردهاند.ميآمدهاند شمار به خود
آمده تذكرالاوليا در.بود عالمان لباس در و نميپوشيد
.نيافت پيراهني جز.رفت جنيد خانه به دزدي شبي" كه است
خود پيراهن.ميگذشت بازار در ديگر روز.برفت و برداشت
و ميطلبيد آشنا خريدار و ميفروخت كه ديد دلالي دست به
نزديك جنيد.بخرد تا اوست آن از كه شود يقين تا گواه ،
".بخريد تا اوست ، آن از كه ميدهم گواهي من:گفت و رفت
را بسطامي بايزيد و حداد ابوحفض محاسبي ، حادث سقطي ، سري
مكي ، عثمان عمروبن نوري ، ابوالحسين و جنيد اساتيد از
او شاگردان از را تستري عبدالله سهلبن و واسطي ابوبكر
نسبت او به بسيار مكاتيب و نوشتهها.دانستهاند
ميان از بسياري و مانده جاي به برخي آنها از كه دادهاند
و صوفيه اعاظم با او مكاتبات از تعدادي.است رفته
چون آثاري و است دسترس در الفناء كتاب چون كتابهايي
هستند مفقودهاي كتب از نيز المتضيقات و الاراده تصحيح
.شدهاند داده نسبت او به كه
و منكر جواب":گفتش و ديد خواب به را او كسي كه است نقل
با عزت درگاه از مقرب دو آن چون":گفت."دادي؟ چون نكير
نگريستم ايشان در من "ربك؟ من":گفتند و بيامدند هيبت آن
:كه من از بود او پرسنده كه روز آن:گفتم و بخنديدم و
آمدهايد شما اكنون بلي ، :كه دادم جواب من بربكم؟ الست"
غلام از باشد داده سلطان جواب كه كسي كيست؟ تو خداي كه
"انديشد؟ كي
.درگذشت.ق.ه سال 298 در بغدادي جنيد
ميكنند؟ چه روشنفكران
ديناني ابراهيم غلامحسين
معدود از يكي بحق بايد را ديناني ابراهيمي غلامحسين
اسلامي فلسفه تاريخ روايتگر تنها شايد يا و روايتگرايان
مينگارد فارسي زبان به را مطالبش كه دانست اخير دوره
نصر ، سيدحسين آثار بيشتر)
نگاشته فارسي از غير زباني به اسلامي فلسفه ديگر راوي
تهران دانشگاه در فلسفه آشناي نام مدرس كه او (.شدهاند
و اشراق فلسفه با دانشجويان ميان در نامش معمولا و است
اساتيد معدود از است ، عجين سهروردي شهابالدين شيخ نام
شفاهي ، تدريس سنت كنار در كه است فلسفه حوزه در دانشگاهي
آنچه و است داشته هم را مكتوب تدريس سنت پاس همواره
كاغذ بياض بر را است داشته پنهان ذهن و ضمير سويداي درسر
جاي بر پژوهان دانش و جويان فلسفه براي و است بنگاشته
جلدي سه دوره تاليف از بود مدتي كه ديناني.است گذاشته
اثر بود ، شده فارغ "اسلام جهان در فلسفي فكر ماجراي"
قصد كه است آفريده "عشق آيت و عقل دفتر" عنوان با ديگري
ما ، تفكر تاريخ بنيادين موضوعات از يكي بررسي و تحليل
.دارد را "فيلسوفان و عارفان نزاع سر" يعني
است ، شده بازار روانه آن اول جلد تازگي به كه اثر ، اين
كه ميدهد ارائه نكته اين از فيلسوفانه و دقيق تحليلي
ميان در سخت نزاعي فيلسوفان و عارفان بين در همواره گرچه
ديگري بودن ناحق و يكي بودن حق بر به نزاع اين اما بوده ،
ناشي گروه ، دو اين ميان اختلاف كه چرا ;است نميگشته باز
دو اين از هركدام كه است معرفتياي سطوح ميان اختلاف از
بحث اسلامي فلسفه در زيرا ;دارند خاطر تعلق بدان گروه
بايد را آن كه دارد هم ديگري نظير ،"وجود مراتب تشكيك"
ميان خلط كه روست اين از.ناميد "معرفت مراتب تشكيك"
پيشروي فراواني معرفتي مشكلات عشق ، مملكت و عقل قلمرو
"عقل دفتر" از "عشق آيت" آموختن قصد يا كه مينهد كساني
بسي درگه را عشق جناب" كه بردهاند خاطر از يا و دارند
."است عقل از بالاتر
چاپ براي را كتاب سوم و دوم جلد حاضر حال در ديناني
.بمانيم منتظر بايد.ميكند آماده
كاشاني حنايي محمدسعيد*
جلد با فلسفه تاريخ علاقهمندان گذشت ، كه روزهايي در
شدند روبهرو آكسفورد انتشارات فلسفه تاريخ مجموعه دوم
محمدسعيد توسط و داشت اختصاص وسطي قرون به كه
را مجموعه اين سوم جلد او.بود شده ترجمه حناييكاشاني
دارد قصد و است كرده آماده چاپ براي رنسانس عنوان با هم
.كند ترجمه را مجموعه اين مجلدات همه آينده سال در تا
حنايي كه است ديگري كتاب نام "عربي فرهنگ يوناني ، تفكر"
ترجمه نهضت كتاب موضوع.است رسانده پايان به را آن ترجمه
در اسلامي ، تمدن به همجوار تمدنهاي از علوم انتقال و
باري اول كه است اين در كتاب اهميت.است عباسيان دوره
;ميشود نگاشته موضوع اين درباره مستقل كتاب يك كه است
كه ميدهد نشان ترجمه ، نهضت از زدايي افسون با كه كتابي
آن در فرهنگي فعاليتهاي مورد در رايج تصورات از بسياري
مثل.واقعيت تا دارد بيشتري شباهت اسطوره به تاريخي دوره
نام به چيزي دوران آن در كه ميدهد نشان اينكه
كتابخانه نام بيتالحكمه و است نداشته وجود بيتالحكمه
.است بوده خليفهعباسي مامون
ريتر ، هلموت شاگردان از يكي كتاب ، نويسنده گوتاس ، ديميتري
مشغول حاضر حال در كاشاني حنايي است معروف خاورشناس
نويسنده همين از "ارسطويي سنت و ابنسينا" كتاب ترجمه
ميهماني كتاب" مقاله كاشاني حنايي پيش سالها.هست نيز
در كرده ، ترجمه گوتاس از نيز را "عربي آثار در افلاطون
حاضر حال در گوتاس.بود رسانده چاپ به معارف نشريه
منتشر مستقل جزوههاي صورت به را "عربي _ يوناني فرهنگ"
عرب مترجمان كه دارد را معادلهايي توصيف قصد كه ميكند
.برگزيدهاند يوناني واژههاي براي
در بيان آزادي مقالات مجموعه" مترجم اين ديگر كتاب
و مالزيايي فقيه كمالي محمدهاشم نوشته كه است "اسلام
.است مالزي اسلامي بينالمللي دانشگاه حقوق دانشكده استاد
بوده كاشاني حنايي سليقه به مجموعه اين مقالات انتخاب
.است
رامين علي*
از يكي گامبريج ، ارنست نوشته "هنر تاريخ" كتاب انتشار
به كه كتاب اين.بود گذشته سال در فرهنگي مهم اتفاقات
اجتماعي و فكري تاثيرات و هنري جنبشهاي بررسي و معرفي
هنر به كه داشت هم بخشي بود پرداخته تاريخ تمام در آنها
تا ميكرد ايجاب كتاب حجم گرچه ;بود يافته اختصاص مدرن
.شود بيان اشارهوار و خلاصه مطالب اين
"مدرن هنر" عنوان تحت كتابي جاري سال در رامين علي
.گامبريج كتاب بر است تكملهاي واقع در كه است كرده ترجمه
دانشگاههاي اساتيد از لينتون ، نوربرت كتاب نويسنده
ميپردازد بزرگي تحولات به كتاب اين در او.است انگلستان
اتفاق هنر عرصه در سال 1990 تا بيستم قرن آغاز از كه
است نقاشي بخصوص و تجسمي هنرهاي كتاب ، موضوع.است افتاده
يعني.است زماني تقدم صورت به هم مطالب ارائه ترتيب و
و بيستم قرن اوايل در هنر عرصه در موجود تحولات با كتاب
به ميكند ، آغاز دوران آن هنرمندان انديشههاي تحليل
قرن جوامع اجتماعي زندگي در افكار حتي و آثار اين تاثير
افول موارد برخي در و رشد دلايل و ميپردازد بيستمي
ذكر آشنا و بديع مثالهاي با را قرن اين هنري مكتبهاي
دوره در هنري آثار آن مخاطبان واكنشهاي بر حتي و ميكند
.ميكند اشاره هم ظهورشان
دين پديدارشناسي بنيانگذار فاندرليو
ميرچاالياده
پورناجي كامبيز: ترجمه
Gerardus van) "درليو فان گراردوس" نام حاضر حال در
وي كه است درست.است دين پديدهشناسي با مرتبط (derleeuw
درآورد ، نگارش به را موضوع اين باب در مهم رساله نخستين
اجازه Rudolf Otto "اتو رودلف" جانبه چند اثر ليكن
گرچه.نميدهد باره اين در را مشخص و دقيق طبقهبندياي
شرقي زبانهاي در تحصيل به جواني هنگام به فاندرليو
اديان" باب در خود پاياننامه با را دكتري مدرك و پرداخت
پيرامون درخشان و عالي كتاب دو بعدها نمود ، اخذ "مصري
درباره تكنگاشتهايي و بيشمار مقالات و ابتدايي اديان
منتشر دين روانشناسي و آغازين توحيد و مختلف اديان ساير
و كشيش موسيقيدان ، شاعر ، يك وي اين ، بر علاوه.ساخت
.بود (مقدس هنر) "هنر در قدسي امر" اهميت پر اثر نويسنده
علايق و پايانناپذير كنجكاوي آن نهايتا همه اين با
فوقالعاده نويسنده همچنين وي.نيامد وي كار به چندگانه
و روشني زيبايي ، به همواره.بود خوشقريحهاي و خوشذوق
و است ، فهم قابل سهولت به وي كتابهاي.مينوشت وضوح به
نوشتههاي كه دورهاي در.ندارند تفسير و شرح به نياز
فلسفي محافل در معماگونه و دشوار كننده ، خسته و خشك
با كه هستند اين خطر در وضوح و ادبي تفوق ميشود ، مدروز
.گردند خلط اصيل تفكر فقدان يا بودن تفنني بودن ، سطحي
ارجاعات فاندرليو نوشته (1933) "دين پديدهشناسي" در
ياسپرس به زيادي نسبتا ارجاعات ولي Husserl هوسرل به كمي
Eduard اشپرانگر ادوارد ،Dilthey ديلتاي ،Jaspers
تاثير تحت شدت به فاندرليو.ميشود يافت Spranger
وي حال ، هر بهبود ساختگر روانشناسي و گشتالت روانشناسي
حيث و ديني دادههاي به خويش توصيفات در كه آنجايي تا
به داشت توجه آنها Peculiarintentionality خاص التفاتي
كه كرد نشان خاطر وي.ماند باقي پديدهشناس يك صورت
روانشناختي اجتماعي ، كاركردهاي به تحولپذير ديني تجليات
كه را طبيعتگرايانه پيشداوري اين او.نيست عقلاني يا
خود از غير به چيزهايي وسيله به دين تبيين جستوجوي در
پديدهشناسي اصلي وظيفه فاندرليو براي.كرد رد بود دين
به وي.است ديني پديده دروني ساختارهاي كردن روشن دين
سه به را ديني پديدههاي كل توانست كه كرد گمان اشتباه
باوري ، روح گرايي ، پويش يعني اصلي و بزرگ ساختار
ساختارهاي تاريخ به وي اين ، وجود باكند تحويل خداباوري
رهيافتش بيكفايتي مهمترين اينجا.نبود علاقهمند ديني
فيالمثل ، ديني بيان متعاليترين حتي زيرا ميگردد ، مطرح
تجليات و خصوص به ساختارهاي طريق از را خود عرفاني جذبه
درواقع ، .ميدهند نشان هستند ، تاريخي وضعيت در كه فرهنگي
موروثي پديدهشناسي يا ديني ريختشناسي براي فاندرليو
او اثر اهميت از هيچ كمبودي چنين ولي.نكرد تلاشي دين
استعداد گرچه حتي بود ، شوق و پرشور پيشروي وي.نميكاهد
ديني هرمنوتيك تنظيم و تكميل اجازه او به وي جانبه چند
.نداد را جديدي
:پينوشت
:است كتاب اين (دوم فصل) 34- صفحات 35 ترجمه مقاله اين
Eliade , Mircea , "THE QUEST"history and meaning
in religion , university of Chicago press1996,
كودكانونوجواناندرگفتوگوبا فرهنگنامه
اثري تلاش سال شش و سي منصورهراعي
ماندگار
ابك حميدرضا:گفتوگو
فرهنگنامه جلدي بيستودو مجموعه از ششم جلد:اشاره
.است شده بازار روانه هم نوجوانان و كودكان
سني گروه يك نياز مورد اطلاعات دارد قصد كه فرهنگنامهاي
آنان اختيار در كارا و روزآمد صورت به را مخاطبان از خاص
سني گروههاي همه كار به كارش حاصل گرچه ;دهد قرار
منتشر خاص سني گروه يك براي فرهنگنامه يك وقتيميآيد
باشد داشته فردي به منحصر ويژگيهاي بايد مسلما ميشود
موضوع اينكند جدا عمومي فرهنگنامههاي از را آن كه
كه داشت خاطر به بايد ضمن درماست گفتوگوي اصلي محور
در ايرانيان جمعي تجربه اولين نوجوان و كودك فرهنگنامه
دليل همين به و است كودكان دايرالمعارف تاليف امر
.است فرهنگي اتفاق يك آن ، از مجلد هر انتشار
براي تصميمگيري به منجر انگيزههايي چه ميكنيد فكر*
خود نوع در كه نوجوان ، و كودك فرهنگنامه تدوين به آغاز
شد؟ است ، بينظير شايد و نظير كم كاري
باعث هشت ، و چهل و هفت و چهل سالهاي حوالي در آنچه
نوجوانان و كودكان فرهنگنامه تدوين براي انگيزهاي ايجاد
روزآمد ، اطلاعات داشتن به بود جوان نسل نياز احساس شد ،
به مرجع كتاب طريق از و كند پويا را او كه موثقي و جامع
همان در.كند راهنمايي ديگر دستاوردهاي و منابع سراغ
برتاموريس" فرهنگنامه فرنكلين انتشارات كه بود سالها
هم را ايران كشور به مختص جلد يك و كرد منتشر را "پاركر
ميان در را تصور اين مذكور كتاب چاپ.ميافزايد آن به
از كه داريم فرهنگنامهاي به نياز ما كه بخشيد قوت همگان
.بنگرد جهان به ايراني جهان دريچه
به دست بايد حتما ما كه آمد وجود به احساس اين چرا *
كه نوجوان و كودك حوزه در هم آن فرهنگنامه ، يك تاليف
بزنيم؟ نداشتهايم آن حيطه در هم عميقي چندان تجربههاي
پرداختن يعني تاليف ولي نيست ، ترجمه اهميت فكر به كسي
اين در تاليف اهميت.پژوهش انجام و خودمان داشتههاي به
جهان و منطقه با را خودمان ميدهد اجازه ما به كه است
را خودمان نيازهاي و خودمان هويت و بگيريم اندازه
همين مثال براي كه كنيد دقت شما ضمن دربشناسيم
از هركدام آن در كه آورده فراهم محيطي فرهنگنامه
از پاركر برتاموريس.شدهاند محقق يك به تبديل نويسندگان
دليل يك هم اين و مينگريست جهان به آمريكايي ديدگاه
.بود بومي فرهنگنامهاي تاليف به نياز احساس براي اصلي
از را ما وجه هيچ به فرهنگنامه تاليف كه كنيد توجه البته
.نميكند بينياز خارجي اول دست منابع
همراه نوجوان و كودك پسوند با فرهنگنامه يك وقتي*
مطالبش پردازش و تدوين براي خاصي تصميمات قطعا ميشود ،
.است سازگار مخاطبانش سني گروه با كه است كرده اتخاذ
هستند؟ كساني چه فرهنگنامه مخاطبان
از ما امروز نوجوان و كودك نوجوان ، و كودك از ما منظور
نوجوان و كودك واژه از من.است نيازهايش و ويژگيها
از اندكي كه دارم مدنظر را سال شانزده تا ده سني محدوده
به قدم و است آمده بيرون خردسالي خواستههاي و تمايلات
كه است اين جالب.است نهاده چرا و چون و پرسشگري عرصه
گروه اين خواستههاي مورد در قضاوت براي ما اصلي معيار
همان در خود كه است مشاوراني از زيادي تعداد هم سني
توسط شده نگاشته مطالب تكتك و دارند قرار سني محدوده
و ميكنند بازخواني بارها و بارها را ما نويسندگان
.ميدهند ارائه مطالب آن بهبود براي را پيشنهاداتشان
باشند ، سال شانزده تا ده سني گروه ما مخاطبان وقتي *
فرهنگنامه يك مقالات نگارش در ما روششناسيهاي و شگردها
ميكند؟ تغييري چه
مرجع يك بايد روبهروييم گروهي چنين با وقتي ما ببينيد ،
اين اول سوال حال.كنيم فراهم تخصصي نه و عمومي كاملا
.برگزينيم را نيازمان مورد مدخلهاي بايد چگونه ما كه است
ميكنيم ، رجوع درسي كتابهاي به ما كار اين براي
مصاحب ، و دهخدا مثل كشورمان ، در موجود دايرالمعارفهاي
تحقيق هم خارجي دايرالمعارفهاي در و ميكنيم بررسي را
همان يعني كنيم ، گزيني مدخل بتوانيم تا ميكنيم تفحص و
طول به سال 71 تا سال 58 از فرهنگنامه ، براي كه فرايندي
بالاخره اينكه تا شد بازبيني بارها و بارها و انجاميد
مجلدات تعداد و شد مدخل هزار پنج انتخاب به منجر
كار اين براي كه شد مشخص مدخلها آن براساس هم فرهنگنامه
.است شده گرفته نظر در مجلد دو و بيست فعلا
چاپ به شروع بعد و برگزيدهايد را مداخل ابتدا شما*
از جلد چند چاپ از بعد اگر حالكردهايد مجلدات تكتك
چه شويد ، افتاده قلم از مدخلهاي از تعدادي متوجه مجموعه
ميكنيد؟
چه و ميافتد اتفاقاتي چنين روش اين با كه است بديهي
شما اگر اما.ميشوند توليد جديدي واژههاي اصلا بسا
وجودي فلسفه اصلا باشيد ، ديده را فرهنگنامه پنجم جلد
تجديد چون است ، مشكل همين حل دقيقا "نمايه _ پيوست"
تمام ما.است ناممكن تقريبا ما براي سريع ، چاپهاي
اثر بر كه مداخلي حتي و جديد مداخل افتاده ، جا مداخل
در را داشتهاند بازنگري به نياز اجتماعي سياسي ، تحولات
.آوردهايم گرد پنجم جلد
و كودك فرهنگنامه يك خصوصيات مهمترين از يكي شايد *
اين درخور كاملا كه است زباني برگزيدن مناسب ، نوجوان
.كردهايد چه زمينه اين در.باشد مخاطبان از گروه
.است شده داده خرج به فراواني وسواس موضوع اين مورد در
غني و ساده روان ، مقالات زبان كه بوده اين بر ما تلاش
فراواني نشيب و فراز با راه اين در ما البته.باشد
تا هم باز داريم قصد هم حاضر حال در و شدهايم روبهرو
صحيح خوانش به تا بكاهيم زباني تكلفهاي از امكان حد
كه كنم ذكر بايد را نكته اين البته.برسانيم مدد زباني
هر و است افراد همه براي كتابي تعبيري به فرهنگنامه
ذهني زمينه پيش هر با و سني موقعيت هر در افراد از كدام
.ببرند بهره آن از ميتوانند
يك تاليف در مسئله مهمترين زبان ، مسئله من نظر به چون *
بيشتر اندكي بدهيد اجازه است ، نوجوان و كودك فرهنگنامه
را آن اول جلد مخصوصا و فرهنگنامه من.بپردازيم آن به
هجده بين افرادي اول گروه.گذاشتم سني گروه دو اختيار در
شانزده تا ده افراد همان هم دوم دسته و سال دو و بيست تا
كلمات برخي خواندن در حتي موارد برخي در اول گروهسال
.داشتند مشكل دو هم دوم گروه.بودند مواجه مشكل با هم
در كه ميشدند مواجه كلماتي با فرهنگنامه در اينكه يكي
يكي و است بوده آنها جايگزين ديگري كلمه درسي كتابهاي
مواجه جديدي رسمالخط با كلمات برخي مورد در اينكه ديگر
.بودهاند نكرده رويت را آن حال به تا كه بودند شده
با كمتر ميرويم بعدي مجلدات سراغ به بيشتر هرچه البته
دست براي شما بدانم ميخواهم.ميشويم مواجه مشكل اين
.انديشيدهايد تدبيري چه غني و ساده زبان آن به يافتن
كارشناسان و محققان شد ، انجام گزيني مدخل اينكه از پس
نگارش براي اي "شيوهنامه" تدوين دستاندركار فرهنگنامه
نويسنده زيردست از اينكه از پس مقاله هر.شدند مقالات
تخصصي بازبيني بعد ميشود ، اول ويرايش ميشود ، خارج
آن در كه ميشود ارسال نهايي ويرايش براي بعد و ميشود
البته كه ميگيرد صورت دقت به هم زباني بازبيني مرحله
كتابهايي تدوين و تهيه به منجر زمان طول در ما تجربيات
به بايد شما ديگر طرف از.شد نيز فرهنگنامه ويرايش براي
كتابهاي نبودن كارآمد و بودن كتابي تك نبودن ، آمد روز
اين واقع در.باشيد داشته دقت هم ما پرورش و آموزش درسي
كه سيستمي چنين.افتادهاند عقب كه اند درسي كتابهاي
به نيازي چه ميكند آماده كنكور براي فقط را دانشآموز
حتي.دارد كتابخانه به نيازي چه اساسا و فرهنگنامه
.هستند پرورش و آموزش نظام همين دستاورد هم ما دانشجويان
.است پرورش و آموزش همين نتيجه انديشه توليد فقدان
نفوذ جايي در بد ، چه و خوب چه بيگانه ، انديشههاي
.باشد داشته وجود فكري خلاء كه ميكنند
كودكان خدمت در فلسفه
جهان دانشگاههاي در كودكان براي فلسفه
ناجي سعيد
كشورهاي و اروپا در كه است مدتها كودكان براي فلسفه
از بعد اينكاست گرديده متداول بسيار موضوعي پيشرفته
بهترين در توانستهاند آنها تلاش ، سيسال
تاسيس را "كودكان براي فلسفه" رشته دانشگاههايشان
.بپردازند دانشجو تربيت به و نموده
به آنها انديشمندان و دولتمردان كه كشورهايي از برخي
يعني رشته اين تاسيس به اقدام و پيبردهاند موضوع اهميت
نمودهاند خود دانشگاههاي در "كودكان براي فلسفه"
كانادا ، برزيل ، انگلستان ، اتريش ، استراليا ، :از عبارتند
آفريقاي زلاندنو ، مكزيك ، هندوستان ، ايسلند ، فنلاند ،
.آمريكا و سوئد اسپانيا ، جنوبي ،
به كشورها اين در كه كالجهايي و دانشگاهها مراكز ،
:از عبارتند ميپردازند رشته اين ارائه
ويكتوريا در اجتماعي ، تحقيقات دانشكده - استراليا1
(ليسانس فوق درجه)
ملبورن در فلسفه ، گروه لاتروب ، دانشگاه - 2
استرالياي در فلايندرز دانشگاه كاربردي فلسفه مركز _ 3
جنوبي
دانشكده ،(Karl Franzens) - فرانزنس كارل دانشگاه:اتريش
كودكان براي فلسفه اتريشي مركز فلسفه ،
مدارس در فلسفه پروژه برزيليا ، دانشگاه:برزيل
فلسفه دانشكده لوال ، دانشگاه _ كانادا1
تربيتي علوم دانشكده ويسنت ، سنت مونت دانشگاه - 2
مركز (Oulu) آولا دانشگاه تربيتي علوم دانشكده:فنلاند
پرورش و آموزش در فلسفي تحقيقات
ريك در كودكان ، (همراه به و) براي فلسفه مركز:ايسلند
جوايك
فلسفه دانشكده پنجاب ، دانشگاه:هند
دكتري) مكزيكو شهر در آمريكانا آبرو دانشگاه:مكزيك
(كودكان براي فلسفه
فلسفه دانشكده آوكلند ، دانشگاه:زلاندنو
فلسفه دانشكده آفريكنس ، رند دانشگاه:جنوبي آفريقاي
پلگري ژان دانشكدهگيرونا دانشگاه:اسپانيا
فلسفه پژوهشگاه فلسفه دانشكده استكهلم ، دانشگاه:سوئد
بيچ ، لانگ در كاليفرنيا ايالتي دانشگاه - آمريكا1
مدارس در فلسفه جايگاه ارتقاء مركز فلسفه ، دانشكده
هاوايي در مدارس در فلسفه برنامه هاوايي ، دانشگاه - 2
فلسفه دانشكده ميامي ، دانشگاه - 3
فلسفه توسعه پژوهشگاه مونتكلاير ، ايالتي دانشگاه _ 4
نيوجرسي شهر كودكان ، براي
غربي اريگون دانشگاه - 5
خود جايگاه و اهميت امر اين نيز كشورمان در كه است اميد
در جدي كاري شاهد زودي به بتوانيم ما و يابد باز را
.باشيم زمينه اين در دانشگاهي و پژوهشي موسسات
ايران معاصر تاريخ مطالعات سايت
ادبي محمدجواد
حفظ ، در را خود كوشش ايران معاصر تاريخ مطالعات موسسه
بستري ايجاد نيز و تاريخي مدارك و اسناد انتشار و عرضه
قلمرو.است بسته كار به تاريخي پژوهشهاي جهت مساعد
ايران معاصر تاريخ به محدود موسسه اين در تاريخي مطالعات
در را ايران در ميلادي الي 20 سدههاي 18 تحولات كه است
.ميگيرد بر
بخشهاي داراي ايران معاصر تاريخ مطالعات موسسه سايت
:است لاتين و فارسي زبان دو به ذيل
موسسه معرفي خصوص در اطلاعاتي به بخش اين:درباره - 1
.ميپردازد آن در موجود بخشهاي و
اين در ايران معاصر تاريخ مطالعات موسسه:اسناد - 2
و كتب و اسناد از گزيدهاي قراردادن به اقدام قسمت
.است نموده رجال معرفي و تاريخي وقايع بخش دو در عكسها
شده ، 10 معرفي واقعه هر خصوص در تاريخي ، وقايع بخش در
معرفي بخش در و ميگردد معرفي كتاب و 10 عكس سند ، 10
.است آمده پهلوي دوران وزيران نخست حال شرح هم رجال
كشف نظير وقايعي خصوص در بخش اين در:تصويري اسناد - 3
شاهان سفر قاجار ، دوران در نظميه قديم ، تهران حجاب ،
...و تبعيد در قاجار محمدعليشاه فرنگ ، به قاجار
.ميگيرد قرار كاربران اختيار در آلبوم صورت به عكسهايي
كه است هنري و تاريخي ادبي ، فرهنگي ، مجله:بهارستان - 4
تاكنون 5ميگيرد قرار شبكه روي در ماهانه صورت به
شماره 6 حاضر حال در و يافته انتشار مجله اين از شماره
از بخشهايي شامل بخش اين.دارد قرار شبكه روي بر مجله
وقايع تصوير ، روايت به سند ، يك خاطره ، يك طليعه ، جمله
آخر حرف و روييدهايم كه خاكي از ما ، ميراث اتفاقيه ،
.ميباشد
اساس بر پهلوي ، و قاجار دوران وقايع اهم:روزشمار - 5
.ميگيرد قرار شبكه در ماهانه صورت به ماه ، هر اتفاقات
موسسه انتشارات معرفي به بخش اين در:انتشارات - 6
كتاب يا فصلنامه از جديدي شماره هرگاه است شده پرداخته
.ميشود منتقل شبكه روي بر سرعت به يابد ، انتشار جديدي
هر كه دارد وجود عكس يك گاهي نام به بخشي سايت اين در
:سايت آدرس ميدهد قرار اول صفحه روي در را عكس يك هفته
http://www.iiehs.org
است شدن روزآمد و تكميل حال در مذكور سايت حاضر حال در
كاربران اختيار در كامل صورت به آينده ماه يك حدود تا و
.گرفت خواهد قرار
|