دانشگاه و حوزه گفتوگوي
مفتح دكتر شهيد ياد به و آذر انگيزه 27 به
علم تحصيل با تضاد در تنها نه را رژيم با مبارزه او
ابعاد از يكي را شدن باسواد و آگاهي بلكه نميديد ،
و طلاب مبارزه سطح بردن بالا كنار در و ميدانست مبارزه
آنها عقيدتي آگاهي سطح بالابردن در سعي دانشآموزان
داشت
:اشاره
زيست و دين عزت را خويش قصد و هم همه (ره)خميني امام
براي خويش اصلاحطلبانه حركت در و بود داده قرار مومنانه
و پيروزي كليد او.بود قائل ويژهاي اهميت وحدت استراتژي
.ميكرد تبيين وحدت حول در را آن دوام
به اسلامي انقلاب حركت فرآيند در ساده مسئله اين
و شد منجر دين احياي و اسلامي انقلاب بناي سنگ مهمترين
جمله آن از و مختلف نيروهاي وحدت راستا ، اين در
.شد مطرح دانشگاه و حوزه انديشمندان
مطرح و پيشرو روحاني عنوان به مفتح محمد دكتر شهادت با
شوراي در و كشور دانشگاههاي در كه اسلامي انقلاب در
از دانشگاه و حوزه وحدت داشت ، حضور عالي آموزش گسترش
ارائه و تحولات شاهد آن از پس.شد برخوردار بيشتري جديت
از هركدام كه بودهايم دانشگاه و حوزه در ديدگاههاي
اين بازانديشي در قرائتي و تفسير تحولات اين متوليان
توان ، فرصت حد در حتي و كردهاند ارائه گفتوگو و وحدت
وحدت آسيبشناسي در مداقه و بازانديشييافتهاند نيز عمل
سياسي ، و اجتماعي پديدارهاي ديگر همچون دانشگاه و حوزه
است راهكارها و عناصر تكامل و ارزيابي بازنگري ، نيازمند
مورد حركت اين موانع و زمينهها بايسته فرصتي در بايد كه
.گيرد قرار بررسي و نقد
پديده ، نگاهي اين بررسي و نقد از نظر حاضر ، صرف نوشته در
براي مبنايي او شهادت كه مفتح ، كسي شهيد آثار و زندگي به
اين است گفتني.داريم است ، شده داده قرار امكاني چنين
برگزاري داريم ، قرار فطر سعيد عيد آستانه در كه روزها
به كه تهران قيطريه در سال 1357 فطر عيد باشكوه نماز
آن ماندگار شكوه از است يادي شد ، برگزار مفتح شهيد امامت
آن در خطابههايش و مفتح شهيد براي پاسداشتي نيز و روز
.باد گرامي راهش و ياد...روز
در روحاني خانوادهاي در شمسي ، سال 1307 در مفتح محمد
محمود حاج حجتالاسلام مرحوم پدرش.آمد دنيا به همدان
ولايت و رسالت خاندان عاشق و مخلص واعظان از يكي مفتح ،
اشعار و داشت فراواني تبحر عربي و فارسي ادبيات در و بود
فارسي و عربي زبانهاي به (ع)بيت اهل رثاي و مدح در زيادي
همدان ، مدرس علميه حوزه در او.است مانده جا به وي از
.بود عربي و فارسي ادبيات
ادبيات فراگيري به پدر محضر در كودكي از مفتح شهيد
معارف فراگيري جهت ابتدايي ، دوره گذراندن از پس و پرداخت
جهت مدتي از پس و شد وارد ملاعلي آخوند مدرسه به اسلامي
مهاجرت قم علميه حوزه به بزرگ اساتيد محضر از استفاده
علوم كسب به فراوان جديت با دارالشفاء مدرسه در و كرد
حجت محمد سيد آيات چون بزرگاني محضر از و پرداخت معارف
، علامه(داماد) محقق بروجردي ، سيدمحمد كوهكمري ،
(1).نمود استفاده (ره)خميني امام و صاحبالميزان طباطبايي
.گرديد حوزه در بزرگ مدرسي خود و
نظر در را دانشگاه استثمارگران ، تبليغات كه دوراني در
از اعراض را جديد علوم تحصيل بود ، كرده كفرستان علما
ميدانستند ، ننگ عالم براي را دانشگاه به رفتن و دين
عرصه به پا بود ، بزرگ استادي قم در كه حالي در مفتح شهيد
اجتهاد درجه به علميه حوزه در كه شهيد.گذاشت دانشگاه
دكترا درجه اخذ به موفق نيز دانشگاه در بود ، رسيده
.گرديد
با كه است نهجالبلاغه درباره اوتحقيقي دكتراي رساله
.گرفت قرار دانشگاه قبول مورد خوب بسيار درجه
تاليفات و فرهنگي فعاليتهاي
تدريس بر علاوه دانشگاه ، دوره گذراندن از مفتح ، پس استاد
.پرداخت قم دبيرستانهاي در تدريس حوزه ، به در
قشر دو داشتن نگاه جدا در را استعمار توطئه كه او
بود ، كرده حس وجودش ذرات همه روحاني ، با و دانشگاهي
خود همت وجهه را گروه دو اين ميان انسجام و وحدت ايجاد
وحدت درباره اسلام مكتب مجله در ايشان كه مقالهاي.ساخت
مبين نوشت ، - مخالفت جو عليرغم - دانشگاه و روحاني
بر كه رسالتي لحاظ به شهيد.است باره اين در شهيد تفكر
و جهل عفريت با مبارزه ضمن ميكرد ، حس خويش دوش
سعي آغاز همان از حوزه و دبيرستان سنگر دو بيشعوري ، در
مركزي را خويش كلاسهاي و داشت دانشپژوهان روشنگري در
و بود داده قرار رژيم با مبارزه جهت در آنان تشكل براي
با - دانشآموزان اسلامي انجمن تاسيس به راه اين در
.گمارد همت - بهشتي شهيد همياري
علم تحصيل با تضاد در تنها نه را رژيم با مبارزه او
ابعاد از يكي را شدن باسواد و آگاهي بلكه نميديد ،
و طلاب مبارزه سطح بردن بالا كنار در و ميدانست مبارزه
آنها عقيدتي آگاهي سطح بالابردن در سعي دانشآموزان ،
.داشت
نوشت ، ملاصدرا اسفار بر تدريس ، حاشيهاي و تحصيل زمان در
.است كتاب اين بر حاشيه سومين كه
رشته به منطق علم انديشه ، در روش نام به كتابي همچنين
دانشگاه ، و حوزه در درسي كتاب عنوان به كه درآورد تحرير
تفسير ترجمه.ميشود استفاده منطق سطح بالاترين براي
شهيد اين تاليفات از ديگر از يكي هم مجمعالبيان
.است عاليمقام
فضلا و طلاب به دادن سازمان و تشكل ايجاد جهت در شهيد
كه زد اسلامشناسي علمي جلسات نام به مجمعي تشكيل به دست
اصلي چهره شناساندن منظور به را وسيعي فعاليت مجمع اين
استاد نظر زير كه جلسات اين در.كرد آغاز جامعه در اسلام
را كتابهايي علميه حوزه نويسندگان و ميشد ، فضلا تشكيل
ارائه بودند ، نوشته اسلامشناسي مختلف زمينههاي در كه
كه مقدمهاي با ضروري ، اصلاحات و نقد از پس و ميكردند
به پي كه ساواك.ميرسيد چاپ به مينوشت ، آن بر استاد
بود ، برده راستين اسلام شناساندن در مجمع اين موثر نقش
كتاب جلد چاپ 10 به موفق تنها مجمع اينكرد تعطيل را آن
:است جمله آن از زير كتابهاي كه گرديد
خطر در دنيا مسلمين ضعف با -نهضتها 2 پيشرو اسلام -1
جهانداري و جهانبيني -خودسر 4 زمامداران و شيعه-سقوط 3
-ركود 6 يا پيشرفت عامل دعا -5(عليهالسلام) علي
ما ، زيارت -خدا 8 رسول همسران -استعمار 7 رهآوردهاي
.حقيقت يا خرافه
نوشتن با حوزه در خود تدريس و تحصيل زمان در استاد
معارف اسلام ، مكتب تشيع ، مكتب مجلات در مختلفي مقالات
در شيعه انقلابي و اصيل فرهنگ گسترش در سعي...و جعفري
.داشتند جامعه وسيع سطح
مبارزات
مختلف شهرهاي در او سخنرانيهاي تا 1342 ، سالهاي 1340 در
رژيم چهره افشاي و اسلامي نهضت مواضع ساختن روشن در
اين كه عميقي اثر لحاظ به و بود موثر بسيار پهلوي
تعطيل ساواك توسط بارها داشت ، تودهها ميان در سخنرانيها
همراه ايشان آزار و دستگيري با تعطيلي اين بار هر و شد
.بود
شدت را خود مبارزات (ره)امام تبعيد از بعد مفتح شهيد
ماهيت افشاي در سعي خوزستان استان به سفر با و بخشيد
كه ساواك و داشت مردم به (ره)امام نهضت شناساندن و رژيم
نتوانسته ايشان كردن ممنوعالمنبر و متعدد دستگيريهاي با
خوزستان شهرهاي به را ايشان ورود ببرد ، پيش از كاري بود
.كرد اعلام ممنوع
دانشآموزان ، و طلاب ميان در شهيد عامه مقبوليت و محبوبيت
درسال 1347 ، و اخراج پرورش و آموزش از را او كه شد موجب
هنگامي و كنند تبعيد ايران جنوبي هواي و بدآب نواحي به
قم به او بازگشت از رسيد ، پايان به ايشان تبعيد دوران كه
.شد تهران در اقامت به مجبور شهيد بناچار و كردند جلوگيري
وي سياسي زندگاني در نويني فصل سرآغاز تهران در اقامت
شهيد.كرد همكاري به دعوت را او الهيات دانشكده.گرديد
براي ديگر جبههاي گشودن و ديگر سنگري فتح اميد با
در كه مطهري استاد با همكاري شوق نيز و رژيم با مبارزه
و پذيرفت را دانشكده دعوت بود ، تدريس مشغول دانشكده اين
.شد آغاز تهران در ايشان فعاليتهاي و زندگي ترتيب بدين
زمينههاي بسط و دانشكده در تدريس بر علاوه تهران در
اسلامي انجمن دعوت به بنا مطهري ، شهيد استاد با همكاري
اين در جماعت نماز اقامه به تهران ، دانشگاه دانشجويان
در دانشگاه مسجد در ايشان سخنرانيهاي.گمارد همت مسجد
بسزايي اثر اسلام به تحصيلكرده و روشنفكر نسل ترغيب
.داشت
تبليغي - علمي فعاليتهاي مشغول نيز ارشاد حسينيه در شهيد
ساواك ، توسط حسينيه اين تعطيلي از بعد كه بود سخنراني و
ديگري هسته سال 1352 ، در جاويد مسجد جماعت امامت قبول با
اين در.نمايد پر را آمده وجود به خلاء تا كرد ايجاد
فلسفي ، اعتقادي ، دروس كلاسهاي و داد تشكيل كتابخانه مسجد
.كرد داير...و نهجالبلاغه قرآن ، تفسير
با و گرديد انقلاب براي مستحكمي دژ به تبديل جاويد مسجد
.شد مواجه تحصيلكرده افراد و دانشجويان فراوان استقبال
پس آذر 1353 ، سوم در نيم و سال يك گذشت از بعد سرانجام
مورد جاويد مسجد خامنهاي ، آيتالله حضرت سخنراني از
به و دستگير هم شهيد و شد تعطيل و گرفت قرار ساواك هجوم
اجازه ديگر رژيم زندان ، از آزادي از بعد.افتاد زندان
.نداد ايشان به را جاويد مسجد در فعاليت
ارشاد حسينيه نزديكي در را قبا مسجد امامت استاد
مرحوم نظير افرادي حضور با كه جلسهاي در و پذيرفتند
تنظيم براي...و مطهري شهيد استاد طالقاني ، آيتالله
.كردند نامگذاري "قبا" را مسجد داشتند مسجد برنامههاي
قيام در هجرتي آغازگر و گردد قريش ظلمتكده در "قبايي" تا
.مسلمان امت خونبار
دولت تاكتيك تغيير دليل به كه رمضان 1356 ، با مقارن
باز فضاي" چون شعارهايي نيز پهلوي رژيم آمريكا ، استكباري
خائنانه ماهيت افشاي به شهيد استاد كرد ، مطرح را "سياسي
به اقدام رژيم ضعف از استفاده با و پرداخت شعار اين
در بار اولين براي كه كرد قبا مسجد در جلساتي تشكيل
نفر هزار از 30 بيش جمعيتي حضور با ايران معاصر تاريخ
.ميشد برگزار
به مسلمان مردم نهضت كه سال 1357 ، رمضان در شهيد مبارزه
.داشت ادامه همچنان بود ، گرفته اوج (ره)امام رهبري
عيد باشكوه نماز برگزاري با سال همان فطر عيد در شهيد
روبرو تهران مردم بينظير استقبال با كه- قيطريه در فطر
در ايشان.درآورد لرزه به را پهلوي رژيم اركان - شد
را (ه) خميني امام نام بار اولين براي نماز خطبههاي
قرار تاكيد مورد را امام رهبري و كرد جاري برزبان آشكارا
.داد
و بيچون رهبري بر تاكيد با فطر عيد نماز از بعد ايشان
عنوان به را شهريور 1357 ، پنجشنبه 16 روز امت امام چراي
.كرد اعلام تعطيل رمضان ماه شهداي از تجليل
كه گرفت انجام رژيم عليه بزرگي راهپيمايي روز اين در
رژيم توسط كه گرديد ، شهريور راهپيمايي 17 زمينهساز
.گرفت نام خونين جمعه و شد كشيده خون و خاك به پهلوي
همراه به شهيد استاد (ره)امام بازگشت جهت بهمن 1357 ، در
تا دادند تشكيل را ايشان از استقبال كميته همرزمان ديگر
نحو به را خويش مراد و رهبر پيروزمندانه ورود مقدمات
.نمايند فراهم شايسته
به (ره) امام طرف از انقلاب شوراي تشكيل با مفتح شهيد
تشكيل براي انقلاب پيروزي از بعد.درآمد شورا اين عضويت
خود و كرد چشمگيري فعاليت اسلامي انقلاب كميتههاي
آخرين.داشت عهده به را تهران منطقه 4 كميته سرپرستي
شوراي در عضويت و الهيات دانشكده سرپرستي شهيد ، مسئوليت
اين در شايسته نحو به كه بود كشور عالي آموزش گسترش
همچنان دوران اين طي در و نمود وظيفه انجام سنگرها
.داشت برعهده نيز را قبا مسجد جماعت امامت مسئوليت
و مستمر جهاد و تلاش عمري از پس مفتح آيتالله سرانجام
روز 27 صبح ساعت 9 دين ، در تبليغ راه در خستگيناپذير
جواد شهيدان بركف ، جان پاسدار همراه 2 آذر 1358 ، به
توسط الهيات دانشگاه به ورود هنگام نعمتي ، اصغر و بهمني
فيض به و گرفتند قرار گلوله هدف فرقان گروه منحرف عناصر
از پس رباني عالم آن مطهر پيكر.آمدند نايل شهادت عظيم
(ع)معصومه حضرت مطهر صحن در تشييع ، باشكوه مراسم برپايي
فعاليتهاي مناسبت به روز اين و شد سپرده خاك به قم در
و حوزه بين وحدت تحقق راه در والامقام شهيد اين چشمگير
.شد نامگذاري دانشجو و روحاني وحدت روز دانشگاه
:پينويس
علي اول ، اخير ، جلد ساله يكصد در شيعه روحانيت شهداي -1
.خلخالي رباني
|