چه اينترنتي آموزشي برنامه يك
دارد؟ ويژگيهايي
كرمان فرشهاي ارزشمندترين نمايشگاه
دادن مشاركت پرورش ، و آموزش تلاش
است تصميمگيري
مراكز در دانشآموزان
دين مباني از دفاع وظيفه علميه حوزههاي
دارند برعهده را
ايران نويسندگان كانون عمومي مجمع
شد برگزار
چه اينترنتي آموزشي برنامه يك
دارد؟ ويژگيهايي
اينترنت در نوي ايلي دانشگاه سايت:منبع
نعيمي رضا وحيد:مترجم
جهان سراسر موسسات در آموزشي نوآور كارشناسان از بسياري
آموزش ارائه جهت كامپيوتري شبكههاي محيط بالقوه توان به
دسترسي صورت اين غير در كه كساني به كيفيت بالاترين با
زمان اكنون.پيميبرند دارند ، عالي آموزش به محدودي
از آموزش.است آموزش در برانگيزي چالش و هيجانانگيز
اهميت دستهجمعي يادگيري به كامپيوتري شبكههاي طريق
درسي دورههاي تدريس برروش علاوه ، به و است داده خاصي
.است گذاشته تاثير نيز سنتي
آن به كامپيوتري شبكههاي طريق از آموزش ساده ، بيان به
اينترنت طريق از كه ميشود اطلاق درسي دورههاي از دسته
در شركت براي دانشجويان نياز پيش حداقل.ميشود عرضه
دستگاه يك به دسترسي ، كامپيوتري شبكه ازطريق درسي دوره
سنتي غير كلاس يك در موفق انگيزه و اينترنت كامپيوتر ،
دوره عرضه براي عالي روشي كامپيوتري درسي دورههاي.است
با.ميگيرد صورت مكان و زمان قيد از فراتر كه است درسي
دسترسي آموزش به جايي هر از و زمان هر ميتوان روش اين
يادگيرندگان بهخصوص كامپيوتري ، شبكه محيط طريق از.داشت
خود مشغله پر زندگي وارد را آموزش ميتوانند بزرگسال
و خانه كامپيوتر از درسي دوره به دسترسي توانايي.كنند
روزهفته هفت و روز ساعت خلال 24 در اينترنت طريق از
و تحصيلي اهداف به كه گروهميدهد اين به عظيمي انگيزه
.يابند دست خود شغلي
:از عبارتند اينترنتي موفق درسي دوره يك اساسي عناصر
دانشجويان *
درسي برنامه *
كننده تسهيل *
فناوري *
دانشجويان
است دانشجوياني سود به خصوص به اينترنتي آموزشي برنامه
فاصله در (ب) كنند ، ترك را خانه نميتوانند (الف) كه
زندگي (پ) يا و ميكنند زندگي دانشگاه از دوري
خانوادگي ، مسئوليتهاي بايد اغلب و دارند پرمشغلهاي
اينترنتي درسي دورههاي.كنند هماهنگ را غيره و حرفهاي
كساني خصوص به است ، سودمند دانشجويانسنتي براي همچنين
شوند وارد شده تسريع آموزش در ناچارند يا ميخواهند كه
را اينترنتي كلاس باشند ناچار است ممكن كه كساني يا
با جايگزين دانشگاهي درسي دورههاي چون برگزينند
.ميكند پيدا تداخل آنان خانوادگي زندگي يا جدولكاري
كلاس در فعال نقشي بايد اينترنتي درسي دوره دانشجوي
را موفقيت براي لازم مهم ويژگيهاي و بگيرد برعهده مجازي
پايه بر شدت به كه دستهجمعي يادگيري محيط در.كند درك
دانشجويان است ، متكي بسيار همكوشي و شده نوشته گفتوگوي
كه دوره محتواي با مرتبط اطلاعات ارائه با ميتوانند
آنان حرفهاي يا و تحصيلي اهداف در كاربرد قابل مستقيما
.دهند شكل يادگيري اهداف به است ،
داوطلب دانشجو ، آيا ميكند معين پايبندي و مهارتها نگرش ،
بايد دانشجو اين.نيست يا است كامپيوتري تجربه براي خوبي
به مايل و انتقادي تفكر پذيرنده خودانگيخته ، روشن ، پخته ،
.كند اعتماد كامپيوتري تجربه به و باشد دستهجمعي كار
فناوري از حداقل تجربه و خوب نگارشي ارتباطي مهارتهاي
شش تا چهار) لازم وقت بايد دانشجو بالاخره ، .هستند ضروري
نيز و باشد جريان در تا دهد اختصاص را (هفته در ساعت
.باشد داشته دسترسي ضروري ابزار به بايد
صحبت از و مينشينند كلاس ته در معمولا كه دانشجوياني
.ميشوند شكوفا اينترنتي محيط در ميپرهيزند ، كردن
دست مكتوب مشاركت عرصه در هستند مايل بيشتر شركتكنندگان
علل از يكي شايد.شفاهي مشاركت تا بزنند مخاطرهجويي به
را الكترونيك نامه نميتوانند آنان كه باشد آن امر اين
اينترنتي ، محيط در.كنند ويرايش و ، بازنگري ارسال از پيش
منظور افراد برخي كه ميشود آن از مانع كه ديداري موانع
.ميشود مرتفع زيادي حد تا كنند ، بيان را خود
درسي برنامه
از بخشي همچنان اينترنتي درسي دوره كه است مهم امر اين
دانشكده و بماند باقي آموزشي نهاد تحصيلي درسي برنامه
ارائه روشهاي و اصلي موضوع اعتبار و مناسبت تعيين مسئول
اينترنتي درسي دورههاي يكپارچگي از است لازم.باشد
حفظ آن مدرك اعتبار و انتقالپذيري تا كرد حاصل اطمينان
داراي بايد جديد كامپيوتري درسي دورههاي ايجادشود
بگذرند تاييدي رويه همان از و باشند استانداردهايي همان
.هستند آن تابع آنها كلاسي همتايان كه
براي اختصاصا بايد اينترنتي آموزشي دوره درسي برنامه
.شود طراحي اينترنتي يادگيري دستهجمعي و مدت كوتاه ماهيت
كه كرد استفاده كلاسي درسي برنامه از ميتوان صورتي در
در چشمگيري تغييرات اينترنتي محيط با سازگاري منظور به
واحدهايي صورت به بايد دوره محتوايباشد گرفته صورت آن
انجام معيني مدت در تكاليف آن ، بخش هر در كه شود تدوين
اينكه نه بدهند ، ساده و روشن تكاليف بايد استادان.شود
بايد درسي سخنراني.كنند تعيين پيچيده حد از بيش وظايف
اظهار كه شود گنجانده نامحدودي جملات عوض در و يابد كاهش
برنامه.شود باعث را گوناگون ديدگاههاي ابراز و نظرها
متمركز واقعي جهان در دانش كاربرد بر بايد اينترنتي درسي
جهت فرصتهايي همراه به را نقادانه تفكر مهارتهاي و شود
.بپروراند كننده تسهيل و دانشجويان بين تبادلنظر
.بازده و فرايند دارد ، مهم عامل دو اينترنتي درسي برنامه
كند ، يكپارچه را تحصيلي تجارب و كار زندگي ، بايد فرايند
تجربه و گرفته ياد مفاهيم بين شود ، مستمر گفتوگوي سبب
براي كافي زمان برگيرنده در آورده ، پديد ارتباط كاري
كند ، استفاده حفظ ميزان حداقل از باشد ، تكميلتكاليف
و كند ايجاد دانشجويان و كننده تسهيل فناوري بين تعادلي
يادگيري بازده.بياميزد هم در را تيمي و گروهي فعاليتهاي
بدهد دانشجويان به را امكان اين و باشد تحقق قابل بايد
.بگيرند بهره روزانه زندگي عملي موقعيتهاي در آن از كه
با كه باشد داشته روشني اهداف بايد اينترنتي درسي برنامه
انتخاب و باشد تحقق قابل مناسب فناوريهاي بهكارگيري
درسي برنامه بايد را (كننده تسهيل ابزارهاي) فناوريها
يادگيري نيازهاي با بايد يادگيري اهداف.كند هدايت
طراحي گونهاي به بايد درسي برنامه.باشد مرتبط دانشجو
.كند تشويق كنندگان شركت بين را گفتوگو حداكثر كه شود
ابزار مهمترين اينترنتي گفتوگوي از ناشي كوشي هم
يادگيري بازده تعريف بر و است اينترنتي محيط يادگيريدر
كلاس بر حاكم هواي و حال امر ، اين تحقق براي.دارد تاثير
يادگيري به و باشد صميمي و صادقانه باز ، بايد مجازي
محيط اين ايجاد مسئول كننده تسهيل نهايتا.بيانجامد
.است مجازي كلاس در دلپذير
كننده تسهيل
درسي دوره از مهم جزيي ديده تعليم كننده تسهيل يك
درسي دوره ناظر و طراح تسهيلكننده اغلب.است اينترنتي
يا موفقيت بر مهمي تاثير رو اين از و است نيز اينترنتي
كنندههمگي تسهيل نگرش و شخصيت تعليم ، دارد دوره شكست
بايد موفق كننده تسهيل.ميگذارد تاثير اينترنتي محيط بر
محتوا و حرفهاي دانش ارتباط ، زندگي ، تجربه چگونه بداند
نيز كننده تسهيل شخصيت.كند ادغام يادگيري محيط در را
تعيين را مجازي كلاس بر حاكم جو كه است مهمي مولفه
باشد ، مثبت و كنندهاميدبخش تسهيل اگر.ميكند
پيدا آسودگي قدري اينترنتي محيط در سرعت به دانشجويان
.ميكنند
خود مجازي دانشجويان قبال در مسئوليت دو كنندگان تسهيل
طريق از آموزش تسهيل و درسي برنامه مناسب طراحي:دارند
فناوري از استفاده با كه نيست كلاس در آموزش اينترنت
ميان تعامل.شود عرضه ديداري يا شنيداري ديجيتال ،
دانشجويان بين و كننده تسهيل و دانشجويان بين دانشجويان ،
با (گستر جهان وب در بزرگتر جامعه شامل) آموزشي مواد و
تسهيل وقتي.است كلاس شكست يا موفقيت باعث استاد مديريت
آموزش قلمرو به پا و ميگذرد كلاسي آموزش از كننده
"اطلاعات كننده توزيع" نقش ديگر وي ميگذارد ، اينترنتي
انرژي عوض ، در.ندارد برعهده را محور آموزگار كلاس در
كشف طريق آن از كه شود تبديل رسانهاي به بايد استاد
استاد.ميشود تسهيل محور دانشآموز محيط در يادگيري
به و ميشود خارج صحنه روي داناي حالت از اينترنتي دوره
كمك سايرين به كه ميشود تبديل نشسته كنار در راهنمايي
به.بياميزند هم در و كنند كشف را آموزشي مواد كه ميكند
اينترنتي الگوي كارايي به بايد كننده تسهيل منظور ، همين
توجه با اينرو ، از.باشد باورداشته انتقادي تفكر ارزش و
تدريس روشهاي آموزشي ، محيط در گرفته صورت تغييرات به
.نيست موفق (جديد محيط در) سنتي
شود وارد مربيان به تازهاي فشارهاي ميشود باعث امر اين
و تعامل برقراري تدريس ، براي متفاوت روشي با مجبورند كه
را آن شاگردان كه شوند آشنا كلاس ساعته مديريت 24
مواد ربط خواهان كه بزرگسالاني ميدهند ، تشكيل بزرگسالان
نياز خود متراكم زندگي رهگذر از بسا چه و هستند آموزشي
.باشند داشته اضافه پشتيباني به
:از است عبارت اينترنتي كننده تسهيل مسئوليتهاي از برخي
درسي دوره سازماندهي و برنامهريزي -
در دانشجويان.دستهجمعي گروهي كار جو ايجاد توانايي -
كننده تسهيل.بود خواهند متكي يكديگر به آموزش اعظم بخش
و كند كار گروه اين از بخشي عنوان به چگونه بداند بايد
.كنند كار هم با كند كمك دانشجويان به نيز
آموزشي هدف و فكري سطح نظر از كه كند طراحي پرسشهايي -
.باشد نامحدود نيز و متنوع
و رهبري كلاس ، كنترل بدون و كند معين را كار دستور -
آن در كه محيطي ايجاد و گروه رهبري بين.كند جهتدهي
توازن ميكنند ، برطرف را آموزشي نيازهاي خود دانشجويان
تغيير كه است پويا تسهيل الگوي رهبري الگوي.كند برقرار
.است دمكراتيكتر سبك به خودكامه سبك از جهت
.كند ابداع تقويت و آموزنده بازخورد براي روشهايي -
مطالب و كند رعايت را توالي محتوا عرضه در گونهاي به -
.شود پرهيز محتوا تراكم از كه دهد ترتيب گونهاي به را
براي تا بگيرد نظر در افراد تكتك براي را آموزش -
.باشد مرتبط آنان تكتك نيازهاي برآوردن
فناوري
با.است اينترنتي موفق درسي برنامه مولفه آخرين فناوري
بر مبتني جديد ابزارهاي متغير بسيار رشد و شتاب به توجه
ميرود ، كار به اينترنتي درسي دورههاي در كه اينترنت
.ميشود چالشآور خصوص به مناسب فناوريهاي انتخاب
الكترونيك ، نامه و چت اتاقهاي دربرگيرنده ابزار بستههاي
شكلهاي به را مباحثه پاسخهاي كه هستند الكترونيك محفلهاي
(دهنده پاسخ شخص و روز ساعت موضوع ، براساس) گوناگون
اين همه همراه به اينترنت به سريع دسترسي.ميدهد سازمان
براساس بايد را فناوري.است برنامه يك جزو قابليتها
به.كرد انتخاب اينترنتي درسي برنامههاي اهداف و نيازها
قابل و دسترسي قابل اطمينان ، قابل بايد فناوري اين علاوه
مربيان.باشد آسان كاربر براي آن از استفاده و باشد خريد
علت به پيشرفته فناوري بهترين از شوند وسوسه شايد مشتاق
حال ، اين با.كنند استفاده آن كننده خيره ويژگيهاي
ويدئو قابليت از بهرهگيري بزرگ ، گرافيك تصاوير بارگذاري
پيچيده برنامههاي.ميگيرد زيادي زمان همگي شنيداري و
فناوري.ميكند مختل را آن يادگيري ، تسهيل جاي به اغلب
بهترين به را دوره محتواي كه باشد آني بايد شده انتخاب
.ميكند ارائه شكل
ميزان آن ، از استفاده سهولت را فناوري كاربرد موفقيت
بيشتر و يادگيري محور نه و ابزار يك عنوان به آن كارايي
وسيلهاي فناوري.ميكند تعيين فناوري شفافيت همه از
شود ، محقق موفق آموزش آنكه براي و است آموزش ارائه براي
اطمينان منظور به.باشد يكدست امكان حد تا فناوري بايد
بتوانند سهولت به ابتدا بايد كنندگان تسهيل امر ، اين از
دورههاي در را آن سپس و كنند استفاده خاصي فناوري از
از پيش بايد دانشجويان علاوه به.كنند اعمال خود درسي
با تا كنند شركت سازي آشنا برنامه يك در دوره ، آغاز
.شوند آشنا شد ، خواهد استفاده دوره در كه ابزارهايي
به فناوري كه است آن گرفت نظر در بايد كه ديگر موضوع يك
پايينترين با بايد آموزش ارائه براي شده كارگرفته
كلاسهاي در شركت.باشد داشته همخواني كلاس استانداردهاي
به دسترسي يعني) است امكانات حداقل مستلزم اينترنتي
مدل آخرين به كسي هر حال ، اين با.(مودم و كامپيوتر
طراحي در.ندارد دسترسي رايگان اينترنت يا كامپيوتر
به دسترسي برابري بايد دور راه از يادگيري دورههاي
.گرفت نظر در را فناوري
درسي دوره موفقيت براي فني پشتيباني اينكه ، آخر دست
آموزش خوبي به كننده تسهيل است ممكن.است لازم اينترنتي
دانشجو و شود اجرا مقرر صورت به درسي برنامه باشد ، ديده
هم نكند ، كار خوب سيستم كه هنگامي اما باشد ، علاقهمند
به گرفتن كمك براي بدانند بايد كننده تسهيل هم و دانشجو
يادگيري فرايند در نبايد فني مسائلكنند مراجعه كجا
.كند اختلال
كرمان فرشهاي ارزشمندترين نمايشگاه
به كرمان بافت نفيس فرش تخته يكصد:فرهنگي علمي گروه
كاخ آبي تالار در - ديماه اول - جلگه فرش معرفي همراه
به فرشهاي.ميگيرد قرار علاقمندان ديد معرض در نياوران
متر 5/3x ابعاد 5/3 در كه نمايشگاه اين در درآمده نمايش
كرمان در فرش تحول سير سال يكصد معرف هستند متري تا 12
.ميروند شمار به
از تازگي به كه متري فرش 9 نمونه يك آثار اين بين در
به كه درآمده نمايش به شده بازگردانده ايران به كويت
دنيا سراسر در فرش اين از نمونه تنها 4 كارشناسان گفته
طراحان كار از تلفيقي كه جلگه فرش معرفي.دارد وجود
نمايشگاه اين برنامههاي ديگر از است ، خارجي و ايراني
تا 8 صبح عت 9 سا از ماه دي بيستم تا نمايشگاه اين.است
.است داير نياوران خيابان انتهاي در واقع آبي تالار در شب
دادن مشاركت پرورش ، و آموزش تلاش
است مراكزتصميمگيري در دانشآموزان
دنبال ما كشور در كه كارهايي از يكي:فرهنگي علمي گروه
و نشود ، ايجاد فرهنگي انقطاع كه است اين ميشود
و باشند داشته نقش تصميمگيري مهم مراكز در دانشآموزان
در متفاوت انگيزههاي با مختلف تشكلهاي علت همين به
.است شده تشكيل كشور سراسر
خانم سركار با ديدار در پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
ضمن ملل سازمان جمعيت صندوق اجرايي مدير عبيد احمد ثريا
را جمعيت بيرويه رشد كشورمان در ما:گفت فوق مطلب بيان
خود تجربيات راستا اين در داريم آمادگي و كردهايم احساس
.دهيم انتقال را
بيش ايران دانشآموزي جمعيت حاضر حال در كه شد يادآور وي
و آموزشي فضاي كردن فراهم و است نفر ميليون از 18
بر در هنگفتي هزينههاي دولت براي مدارس مناسب تجهيزات
مدارس آموزشي فضاي بعد در زيادي مشكلات همچنان ما و دارد
تشكلهاي به اشاره dب پرورش و آموزش وزير.داريم
و دانشآموزي مجلس را ، تشكلها اين مهمترين دانشآموزي
شوراهاي انتخابات:گفت و كرد ذكر دانشآموزي شوراهاي
تشكيل قبل نيم و ماه يك حدود جاري سال در نيز دانشآموزي
فضاي يك معلمان كنار در دانشآموزي فعاليت تا است شده
.كند ايجاد دموكراتيك
از تشكر ضمن عبيد احمد ثريا خانم گزارش اين براساس
مورد در كه كاري:گفت اسلامي جمهوري دولت همكاريهاي
خوبي بسيار ابداع و جديد كاري شده انجام ايران در جوانان
جمهوري شده ، تهيه متون و كتابها سخنرانيها ، در ما و است
قرار اشاره مورد الگو و مصداق عنوان به را ايران اسلامي
كهبا جمعيتي جوان ، جمعيت با است كشوري ايران.ميدهيم
.است عجين خودش مذهب و سنتها
دين مباني از دفاع وظيفه علميه حوزههاي
دارند برعهده را
گفت ، اسلامي وارشاد فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
اسلامي ، تحقيقاتي و پژوهشي مراكز و علميه حوزههاي
.دارند برعهده را دين مباني از دفاع وظيفه
از تجليل آيين در پنجشنبه روز جامعي مسجد احمد
كتابخانه آمفيتئاتر درسالن دين حوزه پژوهشگران
ومحققان روحانيون:افزود قم آيتاللهخامنهاي
را مهم وظيفه اين قبولي قابل نحو به بايد اسلامي
.برسانند انجام به
كه است ديني خود ماهيت بنابر اسلام:كرد اضافه وي
بيتفاوت سياسي و اجتماعي شرايط به نسبت نميتواند
فعاليت اسلامي تمدن اين دربيرون كه كساني و باشد
مسجد.كردهاند تاييد را موضوع اين نيز داشتهاند
با وعمل درنظر چالشي با ما:گفت درادامه جامعي
ديني پژوهشهاي و تحقيقاتي مراكز و مواجهيم مدرنيست
.باشند فعال مسائل اين به پاسخگويي درراستاي بايد
درقم پژوهشي موسسه از 200 بيش ايجاد:داد ادامه وي
درحوزه فعاليت به اهميت و بزرگ تحول نشانگراين
به پاسخ و دين تعميق جهت در بايد كه ميباشد دين
اين پايان در.شود فراواني استفاده شده مطرح شبهات
از نفر به 21 اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير توسط مراسم
.شد اهداء جوايزي دين حوزه در پژوهشگران
ايران نويسندگان كانون عمومي مجمع
شد برگزار
نويسندگان كانون سالانه عمومي مجمع:فرهنگي علمي گروه
اتحاديه اجتماعات سالن در آذر ، پنجشنبه 29 روز عصر ايران
.شد برگزار تهران كتابفروشان و ناشران
و شاعران نويسندگان ، از تن صد از نشستكهبيش اين در
خانمها داشتند ، حضور شهرستانها ساير و تهران مترجمان
ايرج صالحي ، سيدعلي آقايان و موسوي نسترن و دانشور سيمين
دبيران هيات اصلي اعضاي عنوان به فجر عباس و كابلي
.شدند انتخاب
|