رئيس با ديدار در الجزاير جهانگردي وزير
گفتوگوي :جهانگردي و ايرانگردي
سازمان
جهانگردي صنعت اصلي موضوع ميتواند تمدنها
باشد
براي روشهايي جستجوي:همياري فرهنگ ساختن
مدارس بازسازي
فرهنگي اخبار
اصلاحات:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
است مردم خواست همهجانبه
شد ملي اثر بهارستان ارگ
شد كشور نمونه دانشگاه"الزهرا"
برنامه و فرهنگي توسعه دين همايش نخستين
شد برگزار سوم
رئيس با ديدار در الجزاير جهانگردي وزير
گفتوگوي:جهانگردي و سازمانايرانگردي
جهانگردي صنعت موضوعاصلي ميتواند تمدنها
باشد
الجزاير دستي صنايع و جهانگردي وزير:علميفرهنگي گروه
خاتمي سيدمحمد توسط كه تمدنها گفتوگوي موضوع:گفت
موضوع ميتواند است شده مطرح ايران اسلامي رئيسجمهوري
.باشد اسلامي كشورهاي ميان در بهويژه جهانگردي صنعت اصلي
سازمان رئيس معزالدين محمد با ديدار در درباني اخضر
توجه تاكنون اسلامي كشورهاي:افزود جهانگردي و ايرانگردي
و ايران و نداشتهاند جهانگردي صنعت به نسبت مناسبي
موجود ظرفيتهاي از دوجانبه روابط تقويت با بايد الجزاير
.كنند بهرهبرداري
و سياحتي جاذبههاي نظر از ايران اينكه به اشاره با وي
ظرفيت داراي دستي وصنايع زيارتي
نمايشگاههاي در ايران شركت با:داشت اظهار است بالايي
از بتوانند كشور دو خصوصي ، بخش همكاري و الجزاير توريستي
رئيس معزالدين محمد.كنند استفاده يكديگر متقابل تجربيات
تصريح ديدار دراين نيز جهانگردي و ايرانگردي سازمان
و هستند كهن آثاري و تمدن داراي الجزاير و ايران:كرد
بخش آمادگي وي.است شده آنها پيوند مشترك عامل اسلام
مراكز از بهرهبرداري و تجربيات انتقال براي ايران خصوصي
دولتي بخش:افزود و كرد اعلام را كشور آن گردشگري
تدوين از حاصله تجربيات تا است آماده ايران در جهانگردي
اختيار در را جامع طرح تهيه و گردشگري توسعه ملي برنامه
.دهد قرار الجزاير
براي روشهايي جستجوي:همياري فرهنگ ساختن
مدارس بازسازي
ارتقاي دغدغه مديران و مربيان سياستگذاران ، حاضر ، حال در
براي كوشش بارز ، رويكردهاي از يكي.دارند را مدارس كيفيت
روشهاي مستمر نوسازياست مدارس در همياري فرهنگ توسعه
با و اعتماد با متحد ، جوي در درسي برنامههاي و آموزشي
ارتقا را مدرسه دانشآموزان همه به خدمت مشترك ، هدف
نوشدارو است ممكن مدرسهداري ، فرهنگ نوع اين.ميدهد
نوسازي و بهبود تحول ، براي زمينهاي ميتواند ولي نباشد ،
.باشد آنها
:از عبارتند ميشود ، پرداخته آن به اينجا در كه سوالي دو
چيست؟ همياري فرهنگ اجزاي -1
كنند؟ ايجاد چگونه را همياري فرهنگ مدارس -2
مدارس خاص چالشهاي
يك از جزيي اغلب.هستند مواجه خود خاص چالشهاي با مدارس
پاسخگويي در است ممكن كه هستند متمركزي و بزرگ بوروكراسي
و است محدود منابع.نكنند عمل سريع مدرسه ، نيازهاي به
بسياري كمبودهاي با فيزيكي نظر از مدارس ساختمان
و خانوادگي مختلف مسايل با دانشآموزان.روبهروست
تجربه و تحقيق وجود ، اين با.ميآيند مدرسه به اجتماعي
امكانپذير همياري با مدارس كيفيت بهبود كه است داده نشان
.است
چيست؟ مدرسه فرهنگ
كه مدارسي درباره دانشآموزان و مديران معلمان ، اوليا ،
.ميكنند حس نشده تعريف و خاص چيزي دارند ، سروكار آن با
را خود به مخصوص رسوم و آداب يا و جو روح ، مدارس اكثر
اين.دارد نفوذ آن فعاليتهاي تمام در ظاهرا كه دارند
اين.است مدرسه آن فرهنگ مدارس ، از هريك بيهمتاي خصوصيت
و صحبت موضوع پوشيدن ، لباس شيوه افراد عملكرد به فرهنگ
اثر ميكنند ، پرهيز آن مورد در كردن صحبت از كه مواردي
هنجارها ، از پيچيدهاي شبكه مدرسه فرهنگ.ميگذارد
طي كه است تشريفاتي و آداب و مفروضات و باورها ارزشها ،
و اوليا دانشآموزان ، معلمين ، كه حالي در و زمان مرور
نرم پنجه و دست بحرانها با ميكنند ، كار هم با مديران
براي را ناگفتهاي انتظارات و است شده ساخته ميكنند ،
.است كرده ايجاد هم با كار و متقابل عمل
چيست؟ همياري فرهنگ
با و ميكنند كار تنهايي به معلمين مدارس ، از بسياري در
را كاري مشكلات و دارند كمي متقابل ارتباط همكارانشان
احساس معلمين مدارس ، اين درميدارند نگه خودشان براي
گفتوگو به هم با ندرت به و هستند جدا هم از كه ميكنند
تيمي كار وحدت ، همياري ، فرهنگ در.ميپردازند مساله حل و
در.ميشود حمايت و تقويت كاري مسايل درباره گفتوگو و
و معلمان كار غنيشدن موجب همياري فوق ، فرهنگ با مدارسي
.ميشود تدريس كيفيت رفتن بالا
مدارس در همياري فرهنگ اهميت
قوي ، آموزشي رهبري چون مشتركي خصوصيات موفق ، مدارس
دانشآموزان ، از بالا انتظارات متمركز ، و روشن ماموريت
مرتب كنترل يادگيري ، مناسب فرصتهاي يادگيري ، مساعد جوي
را مدرسه و خانه بين مثبت ارتباط و كلاس و دانشآموزان
به نيز را همياري و وحدت جديد تحقيقات.هستند دارا
شده انجام تحقيقات.ميكند اضافه موفق مدارس خصوصيات
كه است آن از حاكي توسعه و تحول مدرسه ، فرهنگ درباره
در و هستند متحد معلمين كه زماني موفقيت احتمال
به.است بيشتر ميكنند همكاري هم با توسعهاي فعاليتهاي
ميكنند ، كار هم با مديران و معلمين كه زماني ميرسد نظر
براي تلاش و ميرود بالاتر انگيزه و انرژي تعهد ، سطح
.ميرسد نتيجه به آسانتر تحول
:ميكنند حمايت زير موارد از همياري فرهنگ با مدارس
.گسترده علمي شراكت و پيچيدهتر مسايل حل -
.اطلاعات در شراكت براي قويتر حرفهاي شبكههاي -
.بيشتر آزمايشهاي و خطرپذيري -
سريع انتقال منظور به مدرسه در غنيتر فني زبان رواج -
.حرفهاي دانش
.مدرسه با همدردي حس و شغلي رضايت افزايش -
.مدرسه بهبود براي جانبه همه و مستمر تلاشهاي افزايش -
بين آزاد و مفيد ، بااعتماد ارتباطات مدارس اين در
نهاده ارج دو هر گروه و فرد به.ميشود مشاهده همكاران
.ميشود
موارد ميآيد؟ پديد فرهنگ اين چگونه است اين اساسي سوال
:ميآورد پديد فرهنگي چنين ايجاد براي را زمينه زير
نميشود "دفاع و حمايت" كار در ترديد و اشتباه شكست از -
بقيه با آزادانه كمك ، و حمايت كسب براي مسايل اين بلكه
.ميگيرند قرار بررسي و بحث مورد و شده گذاشته ميان در
ولي دارد ، وجود عمومي توافق آموزشي ، ارزشهاي درباره -
گفتوگوي باعث كه طبيعياي توافقهاي عدم همكاران ،
.ميپذيرند را ميشود جديد (ديالوگ)
و ايثار مشترك و شديد تعهد زياد ، كار محل مدارس اين -
به افتخار حس يك داراي آن افراد و است مشترك مسئوليت
.هستند مدرسه
قوي و آزادانه توافقها عدم عمل ، و هدف درباره بحث ضمن -
.ميشوند بيان
.هست توجه و احترام مورد معلم شخص -
.دارد اهميت دانشآموزان تحصيلي پيشرفت بهبود -
را رهبري هم با كاركنان ديگر و معلمين مدارس ، اين در -
.است مديريت حمايت مورد اين و دارند عهده به
متقابل اعتماد ارتقاي با معلمين هميار ، فرهنگهاي در -
آن تا ميدهند نشان واكنش قاطعانه تحولات برابر در
ميكند كمك كاريشان موقعيت بهبود به كه تحول از عناصري
كننده كمك كه عناصري آن و كنند سازگار و انتخاب را
.كنند رد را نيستند
.ميشود نهاده ارج آن به و مييابد پرورش دروني وابستگي -
فهرست چنين را هميار فرهنگ ويژگيهاي ميتوان اين بنابر
:كرد
.مستمر بهبود براي منظم فرصتهاي ايجاد -1
.مدت بلند خدمت ضمن آموزش براي مناسب فرصتهاي -2
.مساعدت و گفتوگو فرصتهاي از استقبال -3
.اثربخشي احساس افزايش و توانايي عدم حس كاهش -4
.تدريس با رابطه در ترديد حس كاهش -5
.مشترك تصميمگيري و تيمي تدريس افزايش -6
و هميارانه طراحي آموزشي ، مواد و منابع از استفاده -7
.كار رساندن اتمام به مشترك حس توسعه
.عملكرد بهبود امكان به اعتماد -8
.علمي انجمنهاي و حرفهاي شبكههاي در عضويت -9
نظر از و مهيج مكانهايي معلمين براي هميار مدارس
و آموزش مدارس ، اين در.هستند دهنده پاداش حرفهاي
و ميشود متحول ميگردد ، اصلاح مرتبا برنامهريزي
مهم ويژگي كاركنان بين "كاري ارتباطات".مييابد توسعه
.است مدارس اين ديگر
مشكلات و مسايل معلمين كه دارند وجود وقتي كاري ارتباطات
همديگر اختيار در را دانش و ايدهها بگذارند ، بحث به را
كنند ، بدل و رد هم با را رويكردها و تكنيكها دهند ، قرار
هم با آموزشي پروژههاي در و كنند مشاهده را همديگر كار
فني زبان يك ميتواند متقابل ارتباطات اين.كنند همكاري
ارتباط.كند ايجاد يادگيري و تدريس درباره مشترك و قوي
كاركنان ، موفق توسعه موجب مديران و كاركنان بين متقابل
.ميشود تدريس بهبود و آموزش مستمر پالايش
مشترك كار انجام هميار ، مدارس در ارتباط نوع مهمترين
:باشد زير موارد شامل ميتواند مشترك كارهاياست
.آموزشي مواد آمادهسازي و طراحي -
.برنامهريزي واحدهاي طراحي -
.درسي برنامهريزي براي ايدههايي و مواد درباره تحقيق -
.درسي برنامه نگارش -
.درس طرح تهيه -
.جديد برنامههاي و ايدهها بررسي -
.ايده يك آزمون درباره جمعي توافق كسب -
.خود تدريس مشاهده به ديگران دعوت -
.آن تاثيرات و عملكردها تحليل -
.غيررسمي و رسمي خدمت ضمن آموزشهاي در ديگران به تدريس -
.مدرسه براي خدمت ضمن آموزش طراحي -
.علاقه مورد موضوعهاي درباره گفتوگو -
يادگيري ميزان در معلمين اثربخشي حس علمي ، كاري ارتباطات
:ارتباطات اين پرورش براي.ميدهد افزايش را دانشآموزان
ساختن موثر در كه دارد خوبي معلمين به نياز مدرسه اولا ،
متعهد ، معلمين ، اين.ميكنند همياري هم با همكاري اين
چيزي به و هستند يادگيري مشتاق و تحول آماده سخاوتمند ،
.ميانديشند خود شخصي شكست و موفقيت از بيش
.رقابت تا است همياري مدارس اين سازماني هنجار ثانيا ،
كار اعتماد قابل و امن محيطي در مدارس اين در معلمين
.ميكنند
گفتوگو كه ميكنند كار گروههايي در معلمين ثالثا ،
.است حمايت مورد رشد و آزمايش ،(ديالوگ)
كنش و انديشيدن گفتوگو ، ملاقات ، براي كافي فرصت رابعا ،
.دارد وجود متقابل
با كه مييابد پرورش زماني علمي كاري ارتباطات نهايت ، در
.باشد همراه مديران مساعدت و تشويق
-حائريزاده بيگم خيريه
حسين محمد ليلي
Peterson.K:از اقتباس
www.NCREL.com
فرهنگي اخبار
ميكند راشناسايي ديني تربيت آسيبهاي پرورش و آموزش
دوروزهاي ، همايش برپايي با پرورش و آموزش وزارت
نظام ناكاميهاي و ديني تربيت تهديدكننده آسيبهاي
رفع براي و شناسايي را عرصه اين در تربيت و تعليم
.كرد خواهد اقدام آنها
پرورش و آموزش در ديني تربيت آسيبشناسي همايش رئيس
همايش اين:گفت جمعي رسانههاي جمعخبرنگاران در
و فرهنگي ، 12 و آموزشي پرورشي ، ديني ، صاحبنظران حضور با
.ميشود برگزار مدرس تربيت دانشگاه در ماه 80 دي 13
به تربيت و تعليم نظام دستاندركاران:گفت وي
نقد به بايد را موجود وضعيت كه رسيدند نتيجه اين
پيدايي به منجر آن ، از حاصل برآيند تا كشيد
برنامههاي در كارآمد روشهاي و اساسي راهبردهاي
مناسب ديني تربيت به نيل براي پرورش و آموزش
.شود دانشآموزان
"شيباني عبدالله" دكتر كتابخانه
شد اهدا ملي كتابخانه به
شادروان ، آن وصيت براساس شيباني ، عبدالله دكتر كتابخانه
.شد اهدا ملي كتابخانه به خانوادهاش سوي از
.است نفيس كتاب جلد هزار شامل 11 كتابخانه اين
از پس آمد ، دنيا به سال 1282 در شيباني عبدالله دكتر
فرانسه به سال 1308 در متوسطه و ابتدايي تحصيلات گذراندن
دولتي دكتراي درجه و ليسانس دانشنامه دو اخذ از پس و رفت
از بازگشت از پس وي.بازگشت كشور به سوربن دانشگاه از
دانشسراي در زيستشناسي تدريس به سال 1314 در فرانسه
دانشگاه رياست تا را خود آموزشي فعاليت و پرداخت عالي
.داد ادامه تهران
،"سلولي فيزيولوژي" كتابهاي استاد ، اين علمي آثار جمله از
و "شيمي و فيزيك اصول" ،"عمومي فيزيولوژي و اصول"
سال 79 ماه ارديبهشت در شيباني دكتراست "غذايي بهداشت"
.بست فرو جهان از چشم
شد منتشر كلك
كلك اجتماعي هنري ، فرهنگي ، ماهنامه شماره جديدترين
.شد منتشر
طنز ، بينش و هماني نه اين چون ، مطالبي نشريه اين در
محمدعلي با گفتگو ستمديده ، جنس يا زنان طبقاتي تحليل
به پيكاسو بخش الهام بانوي بزرگ ، سقراط خداحافظ عمويي ،
.است رسيده چاپ
نمايشنامه ، ايراني ، داستان چند شماره اين كلك در همچنين
.است رسيده چاپ به خارجي داستان
نقاشي جهاني مسابقات در كرماني كودكان موفقيت
در كرمان نوجوانان و كودكان فكري پرورش كانون اعضاي
.شدند جايزه كسب به موفق سانفرانسيسكو نقاشي جهاني مسابقه
استان كانون اعضاي از نفر هفت نقاشي آثار مسابقه اين در
ديپلم اثر و 4 طلايي مدال اثر و 3 شد برگزيده كرمان
كانون مديرعامل سوي از نيز نامهاي تقدير و گرفت افتخار
.شد ارسال اعضا اين براي نوجوانان و كودكان فكري پرورش
اصلاحات:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
است مردم
خواست همهجانبه
خواست آن تداوم و همهجانبه اصلاحات:فرهنگي علمي گروه
.نيست آن از گريزي هيچ و است ملت
با ديروز فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر
ايران بزرگ ملت:گفت گيلان دانشگاه در مطلب اين اعلام
اين و كند پيدا نو فرجامي و نو وضعي كه است كرده اراده
جلوهگر مردم متن از بيشتر مديران سطح در بايد ملي عزم
.شود
دربين ودگرگوني تحول براي ملي عزم اين:گفت وي
مديران و است مطرح "اصلاحات" حق به باعنوان مردم
اين در زيراكوتاهي كنند همگام آن رابا خود بايستي
.بود خسارتزاخواهد راه
خواست راه در قصور و كوتاهي خسارت حداقل:افزود وي
و رشد ، تعالي از جوان نسل شدن دور مردم ملي واراده
.بود خواهد پويايي
زيربناي يكسو فرهنگي ، از علمي توسعه:افزود معين
دست ديگر ازسوي و كشوراست اجتماعي سياسي توسعه
.است غيرممكن اصلاحات بدون توسعه اين به يافتن
بعد در رافقط توسعه و اصلاحات كه كسي:گفت وي
.دارد غرض يا و نميشناسد را آن يا ميكند تعريف سياسي
ملت خواست عنوان به اصلاحات:افزود علوم وزير
و نيست ايستادني كه است گرفته خود به روندي ايران
خود اجتماعي و شخصيتي جايگاه بادرك كه هستيم ما اين
و ملي جريان اين اصلاحي ، بايدازمتن حركت اين در
.برگزينيم را بهتري و علمي راهكارهاي اسلامي
شد ملي اثر بهارستان ارگ
خشتي قلعه يا بيرجند بهارستان ارگ:فرهنگي علمي گروه
ملي آثار فهرست در شماره 3683 با زنديه دوره به مربوط
.گرفت قرار ايران
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
ضلعي هشت صورت به و طبقه سه در كه خشتي قلعه اين كوشك
.ميشود محسوب بنا اين بخش مهمترين شده ساخته
طرحهاي با آجركاري تزئينات داراي كوشك اين خارجي نماي
.است شيراز زنديه دوره بناهاي شبيه هندسي
شد كشور نمونه دانشگاه"الزهرا"
در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت:فرهنگي علمي گروه
دانشگاه عنوان ،(سال 1380) رجايي شهيد جشنواره چهارمين
.كرد اعطا (س)الزهرا دانشگاه به را كشوري نمونه
(س)الزهرا دانشگاه عمومي روابط اداره ارسالي نمابر
ارتقاي قبيل از محورهايي به توجه با مقام اين:حاكيست
به مشاركت ، توسعه و انساني نيروي كارآيي و بهرهوري
از الزهرايكي دانشگاه.يافت اختصاص يادشده دانشگاه
. است بانوان ويژه دانشگاههاي
برنامه و فرهنگي توسعه دين همايش نخستين
شد برگزار سوم
فرهنگي توسعه همايشدين ، نخستين:علميفرهنگي گروه
اميني علامه تالار در دوشنبه سومروز برنامه و
.يافت گشايش تهران دانشگاه
هاشمي آيتالله حضور با كه روزه يك همايش اين در
يافت گشايش نظام مصلحت مجمعتشخيص رئيس رفسنجاني ،
فرهنگ توسعه دربارهآسيبشناسي مقالاتي صاحبنظران ،
توسعه چالشهاي گذشتهو دهه دو بر تاكيد با ديني
.كردند آيندهارائه چشمانداز در ديني فرهنگ
اعتلاي براي اثربخش راهكارهاي و شيوهها بررسي
الگوي و نقش تبيين ديني ، فرهنگ توسعه و معرفت
فرهنگ توسعه و معرفت اعتلاي در مردم و دولت تعامل
نهادهاي پژوهشي يافتههاي و دادهها ارائه و ديني
از سوم برنامه در ديني فرهنگ توسعه درمقوله ذيربط
.است همايش اين برگزاري اهداف
اين در اسلامي تبليغات سازمان رئيس خاموشي سيدمهدي
فرهنگ حمايت و هدايت را دين اصلي كاركرد همايش ،
.كرد عنوان ديني
جوامع عمومي فرهنگ در حكومتي ، نظامهاي همه:افزود وي
.ميكنند فرهنگسازي جوامعخود براي و مداخله خود
و فرهنگسازي الهي ، حكومت در:كرد خاطرنشان خاموشي
تربيت و تعليم به توجه بدون عمومي ، فرهنگ هدايت
و مسلم حق ، اين الهي حكومت در زيرا است بيمعنا
است ارزش فاقد خود خودي به فرهنگ ، كه است مفروض
.است آن تعالي به فرهنگ يك ارزش و
سيما ، و صدا كشور ، ريزي برنامه و مديريت سازمان
و تنظيم موسسه اسلامي ، شوراي مجلس فرهنگي كميسيون
هماهنگي شوراي ،(ره)خميني امام حضرت آثار نشر
سازمان مساجد ، امور به رسيدگي مركز اسلامي ، تبليغات
و هنر فرهنگ ، پژوهشگاه اسلامي ، ارتباطات و فرهنگ
از فرهنگي انقلاب عالي شوراي دبيرخانه و ارتباطات
همكاري همايش اين برگزاري در كه هستند مراكزي
.داشتند
|