تمدن زيبايي معنايي همايش هفته دهمين در
شد بررسي باستان هند
ميكنند؟ چه روشنفكران
پوپر كارل انديشه در جنگ ، عليه جنگ
نشريات معرفي
تمدن زيبايي معنايي همايش هفته دهمين در
شد باستانبررسي هند
و فرهنگ مهم ومحلهاي قطبها از يكي: وينتر دكتر خانم
و كنوني پاكستان و هن در كه است هند دره عتيق عهد در هنر
كه برنزي زن جمله داراز وجود افغانستان در آن از بخشي
نام شيوابا مجسمه در بعدها آن چهره و بدني حالت
مييابد تجلي ناتاراتا
هشتم و بيست چهارشنبه زيبايي ، معناي بينالمللي همايش
از ديگري بخش بررسي با را خود برپايي هفته دهمين آذرماه ،
ادامه خود كار به هند كهن تمدن در زيبايي و هنر مفهوم
.داد
سخنران نخستين زيبايي ، معناي همايش هفته اين برنامه در
با را خود مقاله كه بود آمريكا كشور از وينتر دكتر خانم
و ايران بينالنهرين ، هنر در زيباييشناسي" عنوان
هنر كه اين بيان ضمن وي.كرد ارائه "باستاني تمدنهاي
هنر تاريخ دقيق مطالعه نيازمند و است پيچيدهاي مسئله
;اينكه است مشخص كاملا زمينه اين در كه آنچه:گفت است ،
هميشه ميشود ، بيان استتيك واژه با كه غربيها نظريه
تمدن هنري 3 و فرهنگي شرايط بررسي با زيرانيست كارآمد
كه ميشود مشخص كاملا بينالنهرين و ايران ايلام ، كهن
كه آنچه با اقوام ، اين نزد هنر و زيبايي مفهوم اصولا
كاملا مفهوم ميشود ، تعبير "هنر" به آن از امروزه
.دارد متفاوتي
متفاوت قرون در هنر تاثيرگزاري به وينتر دكتر خانم
و فرهنگ مهم ومحلهاي قطبها از يكي:گفت و كرد اشاره
كنوني پاكستان و هند در كه است هند دره عتيق ، عهد در هنر
با محلها اين در.دارد وجود افغانستان در آن از بخشي و
شرايط از خوبي به باقيمانده دستي هنرهاي و مهرها مشاهده
اشكالي نمونه ، براي.يابيم اطلاع ميتوانيم آنها هنري
و بدني حالت كه برنزي زن جمله از دارد وجود منطقه اين در
تجلي ناتاراتا نام با شيوا مجسمه در بعدها آن چهره
با تا داد ادامه همچنان را سير اين ميتوان و مييابد
.رسيد دارد ، وجود يونان پانتنون در كه اشكالي و تصاوير
تمدن در ما كه متفاوتي خدايگانهاي يا الههها همچنين
شده ساخته مختلف مجسمههاي پيكره در و مييابيم هند كهن
از پيش سال هزار تا 3 به 2 معمولا كه قرنها اين در
شيوهپردازش با بسياري شباهتهاي برميگردد ، مسيح ميلاد
به اشاره با وي.بيابيم ميتوانيم بعدي اعصار در هنري
و معروفترين جمله از اكدي و سومري تمدنهاي كه اين
اين:گفت هستند ، بينالنهرين تمدن بخشهاي غنيترين
بسزايي تاثير نيز ايرانباستان تمدن بر بعدها كه تمدنها
در مهم نكته.برخوردارند هنري مختلف جنبههاي از گذاشت
و هند تمدنهاي باور در هنر اصولا اينكه ، باره اين
و تقدس نوعي از بلكه نداشته تزيين جنبه اسلامي _ ايراني
همين در درست و است بوده برخوردار كاربردي مهم جنبههاي
.ميماند عاجز پاسخگويي از غربي هنر نظريه كه است جا
بينالمللي همايش برپايي هفته دهمين از سخنران دومين
مباني" درباره بحث به كه بود اسعدي دكتر زيبايي معناي
هندي فرهنگ در:گفت و پرداخت "هند موسيقي ادوار و نظري
در.ندارد وجود باشد ، غربي موسيقي مفهوم به كه كلمهاي
مواجه ندا ، عبارتي به يا "نادا" كلمه با ما فرهنگ اين
تمدن ، اين نظر از.ميرود كار به آواز مفهوم به كه هستيم
.است طبيعت در صداها برترين و شريفترين انسان صداي
اصوات كه آهاتانادا بخش به 2 موسيقي هند در:افزود وي
اصوات به كه آناهاتانادا و عموم براي شنيدن قابل فيزيكي
و ميشود تقسيمبندي است ، عادي حالت در شناسايي قابل غير
آهاتانادا به را آناهاتانادا هنري موسيقيدان عملا
غالب بسيار هندي موسيقي بر عرفان وجه اين و ميكند تبديل
.است
موسيقي مختلف گونههاي و بخشها به اشارهاي اسعدي دكتر
هند هنري سنت در جالب بسيار نكته يك:گفت و كرد هندي
در مثلا.هستند مربوط هم به هنرها تمامي كه دارد وجود
در 36 كه دارد وجود راگامالا نام به شيوهاي هندي نقاشي
با ما هندي موسيقي در مقابل در.ميشود ارائه برگ يا 24
با موسيقي در مختلف اصوات داراي كه هستيم مواجه "راگا"
.است متفاوت رنگهاي
موسيقي كه نيباتها بخش به 2 هند موسيقي كلي طور به
كوبهاي سازهاي از استفاده و ريتميك خاص دور به مقيد
تنها و ندارد مشخص دور كه آنيباتها و است طبلا مانند
موسيقي در اصولا كه نكتهاي اما.است مشخص ريتم داراي
است هنر عرفاني جنبه بودن مشخص ميشويم مواجه آن با هند
تفسير و تعبير قابل هيچوجه به غربي هنر فلسفه با كه
.نيست
دو زيبايي معناي بينالمللي همايش از دهم جلسه پايان در
.پرداختند هنرنمايي به هند طبلانوازي و فلوت اساتيد از تن
ميكنند؟ چه روشنفكران
رئيسدانا فريبرز*
مدني ، سعيد اتفاق به دانا رئيس هشتاد ، سال اوايل در
كه كرد بازار روانه را "ايران در فقر" نام به مجموعهاي
سال 79 در كه بودند نام همين با همايشي محصول آن مقالات
"ايران در اجتماعي آسيبشناسي" آن ، از پس.بود شده برگزار
يافتن در روشمند كاوشي ميكرد تلاش كه شد منتشر او از
به و باشد داشته اجتماعي گروههاي نابهنجار رفتارهاي
بزهكاري و نوجوان و كودك بزهكاري اعتياد ، چون موضوعاتي
.بپردازد يافته سازمان
توسعه كاربردي بررسيهاي" رئيسدانا اثر تازهترين اما
تلاش سال چهارده حاصل كه دارد نام "(ايران اقتصاد و)
آن سال چهار و كتاب تاليف صرف آن سال ده كه تلاشي اوست ،
نام به فال قرعه بالاخره.است شده ناشر يافتن مصروف نيز
سال چهار اين در ميگويد دانا رئيس.افتاد چشمه نشر
جان.بدهد تغيير را كتاب آمارهاي كه است شده مجبور بارها
منتقدان از بسياري تصور برخلاف كه است اين كتاب كلام
ارائه به قادر رويكرد اين راديكال ، سياسي اقتصاد
كاربردي اقتصاد معضلات حل در كاربردي و عملي راهحلهاي
به (بلااستفاده بخوانيد) نظري رويكرد يك تنها و هست نيز
اقتصادي و سياسي متوليان كه است مدعي كتاب.نميرود شمار
و الگوها نظريهها ، در ممكن فرصت اولين در بايد جامعه
بر را رويكردهايشان و كنند تجديدنظر خود اقتصادي روشهاي
.ببخشند صورت شدن جهاني چون مهمي موضوعات با مواجهه اساس
كم سياسي اقتصاد" اولي.دارد زيرچاپ كتاب سه دانا رئيس
آن محتواي گوياي نامش ميرسد نظر به كه دارد نام "توسعگي
قصد كه است "فرهنگي توسعه فروهشتههاي" دومي.باشد نيز
چگونه سياسي و اجتماعي فرهنگي ، شرايط دهد نشان دارد
و عدالت" هم سومي.شود اقتصادي توسعه از مانع ميتواند
كشور در واقعي دموكراسي است مدعي كه دارد نام "دموكراسي
قابل اجتماعي عدالت مقوله به اصولي توجه صورت در تنها ما
.است دسترسي
ايازي محمدعلي سيد *
كتاب دوشد منتشر ايازي از كتاب سه گذشته هفتههاي در
يك صورت به هم سوم كتاب و بودند او سخنرانيهاي حاصل اول
اجراي قلمرو" كتاب اولين.بود شده ارائه مستقل تاليف
عنصر نقش بررسي قصد كه داشت نام "ديني حكومت در شريعت
بحثي كه هم دومي.داشت را دين اجراي حيطه در "اجبار"
روايات و آيات ميان پيوستگي مبحث به و بود قرآنشناختي
اما.شد منتشر "قرآن پيوسته چهره" نام با ميپرداخت ،
درآمدي" و بود شريعت و فقه مباني حوزه در بحثي سوم كتاب
.داشت نام "آياتالاحكام نظري برمبناي
المجيد القرآن تفسير" كتاب آينده هفتههاي در ايازي
روانه عربي زبان به را "شيخالمفيد تراث من المستخرج
گرايشهاي ارائه در كتاب اصلي خصوصيتكرد خواهد بازار
كريم قرآن آيات با مواجهه در مفيد ، شيخ شيعي ، بزرگ محدث
بزرگ عالم اين از كه است آثاري از برآمده تفسير اين.است
.است مانده جاي بر
آينده هفته چند در را آن انتشار قصد او كه كتابي آخرين
كه دارد نام "(ره)خميني امام تفسيري انديشههاي" هم دارد
اجتماعي - عرفاني گرايش گوناگون جلوههاي تا ميكوشد
.كند آشكار را قرآن آيات تفسير در خميني امام
گلبن محمد*
"بهار ملكالشعراي يادنامه خراسان ، آفتاب بلند" اول جلد
كتاب اين.است گلبن محمد كتابهاي جديدترين از يكي
شاعران و نويسندگان كه اشعار و مقالات از است مجموعهاي
و نگاشتهاند زمين ايران شاعران ملك وصف در و درباره
حسن همايي ، جلالالدين چون نويسندگاني ;سرودهاند
و كدكني شفيعي يوسفي ، غلامحسين يغمايي ، حبيب ارسنجاني ،
و افغاني خليلي خليلالله صورتگر ، لطفعلي چون شاعراني
نظير بهار زندگي با مرتبط اسناد از برخي سرمد ، صادق
تصاوير همراه به نوبهار روزنامه از برگهايي و او دستخط
.است كتاب اول جلد ضميمه نيز ملكالشعرا خانوادگي
روزنامهنگار "خليلي عباس سياسي خاطرات" گلبن ديگر كتاب
پس او.است پهلوي حكومت آغاز و قاجار حكومت پاياني دوره
منتشر را "اقدام" روزنامه سال حدود 27 سال 1298 از
و سعدي آثار از بخشهايي دورهها همين در و ميكرد
در كرده ، ترجمه عربي به نيز را شاهنامه از قسمتي همچنين
كتاب موضوع.ميكرد منتشر زبان عرب نشريات و روزنامهها
برآمدن مسئله و سالهاي 1299 حوالي اجتماعي سياسي تحولات
.ميگيرد بر در را قاجار سلسله رفتن كنار و رضاخان
آماده چاپ براي نيز را ديگر كتاب چند حاضر حال در گلبن
راضيه يادنامه "خاموش گلزار" دوم جلد اولي ، .است ساخته
جلدي پنج مجموعه از اول جلد كه اوست خود همسر دانشيان ،
.بود شده منتشر قبلا آن
كه است "روسيه به سيفالملك سفرنامه" او ديگر كتاب
به ناصري دوره در كه است ايراني هيات يك سفر شرح درواقع
منطقه" مجموعه اول جلد دو.بودهاند كرده سفر روسيه
و زبان سنن ، آداب ، در كاوش به دارد قصد نيز "اردستان
.بپردازد ايران سرزمين از خطه اين مردم فرهنگ
درباره گلبن ديگر كتاب نام هم "برداشتها و يادداشتها"
مجلاتي در قبلا آن مقالات كه است رجال و تاريخ فرهنگ ،
.بودهاند شده منتشر نگين و كتاب راهنماي يغما ، مانند
بيست به كه است كامل موضوعي فهرست يك هم او كتاب آخرين
كه كاري ;ميشود مربوط "آينده سالنامه" فعاليت سال
.بود نشده انجام سالنامه اين مورد در تاكنون
پوپر كارل انديشه در جنگ ، عليه جنگ
مقاله
همگاني از ممانعت از اهميتتر با فعلا پوپر ، نظر به
ندارد وجود وظيفهاي اتمي بمب شدن
ميشود فروش و خريد سياه بازار در الان كه بمبهايي
كنند همكاري هم با برنامه اين در بايد متمدن دولتهاي
بكرآباد نصيرزاده عليرضا
اگر ميرسد نظر به اتريشي ، ساله فيلسوف 92 پوپر ، كارل
بر آمريكا حملات از امروز ميماند زنده ديگر سال هفت
داشته توجه نكته اين به البته.ميكرد حمايت ضدتروريسم
كه كسي عنوان به و شهروند يك عنوان به پوپر كه باشيم
از كند ، زندگي بيستم قرن طول در باز ذهن يك با كوشيده
.ميكرد دفاع موضع اين
او دارد ، ديگري حرفهاي ;فيلسوف يك عنوان به پوپر اما
قبل ما دوره از كه ميداند بيولوژيكي پديده يك را علم
باكتريها و آميبها همچون ياختهاي تك حيوانات در علمي
قول به يا انسان علم به ميرسد اينكه تا ميشود شروع
حل براي كوششي را علمي نظريه هر و اينشتين علم به خودش
پايينترين در حتي _ حيوان كه كوششي.ميداند مسئله يك
بكار مسائلش حل براي _ باكتريها و آميبها در آن شكل
از هم ما ;ميكند تجلي نظريه صورت به انسان در ميبرد ،
كه ميكنيم را كاري همان نظرياتمان با خطا و آزمايش طريق
.ميدهد انجام را آن حركاتش و اعمال با حيوان
حركات چون ولي ميشود ، زده كنار باشد غلط نظرياتمان اگر
فيلسوف پوپر.ميرود ميان از حيوان خود نارساست حيوان
ابطالپذيري ملاك قبول با علمي دوره در كه است معتقد
انتقادي _ استدلالي نقش قبول با و علمي نظريههاي براي
قبول ;كانت اخلاق فلسفه از تاثير با و بشري زبان براي
امكان اين بالاخره است ، ارزشمند نفسه في انسان اينكه
مردود يا شود صورتبندي علمي نظريه يك كه ميآيد فراهم
فقدان اما برود ، ميان از صاحبنظر خود اينكه بدون گردد
به نظريه يك ابطال و رد كه ميگردد موجب حيوانات در زبان
.بيانجامد صاحبنظر خود امحاي
از:ميگويد پوپر است؟ صلح عامل چقدر زبان اينكه اما
.نيست خيالپردازي انسانها بين صلح زيستي ، نظر نقطه
و ببريم بين از را نظرياتمان ميتوانيم ما عليالاصول
جهت از.كنيم عنوان جديد نظريات و بمانيم باقي خودمان
ميتوانيم پس.است زبان وجود نتيجه امر اين بيولوژيكي
ناراحت كسي اينكه بدون بميرند ما جاي به نظريات بگذاريم
.گردد جريحهدار غرورمان احيانا فقط ;شود
جهاني جنگهاي شاهد بيستم قرن در كه شهروند پوپر اما
كوبا موشكي بحران سرد ، جنگ شاهد همچنين و بوده دوم و اول
بمبهاي چطوري ميبيند كه هم حالا و بوده بوسني جنگ و
حتي و ميشوند بدل و رد دنيا كنار و گوشه در هستهاي
توليد به قادر حسين صدام همچون ديكتاتورهايي چطوري
همه و ميشود وحشت دچار ;ميشوند جمعي كشتار سلاحهاي
بنابراين ميداند ، تمدن و بشريت عليه جنگ را اينها
نهايي استقرار براي حتي باشد صلح بايد اولي هدف:ميگويد
اينجا دربجنگيم جنگ عليه ميبايد آري.بجنگيم بايد آن
ما ميان در بلكه نميروند بين از ما جاي به نظريات ديگر
فيزيكي امحاي كلا متمدناند غير و تبهكارند كه آنهايي با
.ميشود
را جنگ عليه جنگ ايده اين اصلي جوهر ;پوپر نظر به
در كه وقتي.كرد مشاهده كانت دائمي صلح رساله در ميتوان
فروپاشي:كه ميپرسد وي از اشپيگل مصاحبهگر سال 1992
نظام يافتن پايان و كمونيستي نظام و شوروي جماهير اتحاد
جهاني نظر از ;نبخشيد بيشتري امنيت ما روزگار به قطبي دو
سلاحهاي با ناسيوناليسم جديد مشكلات با بايد ما همه
سوم جهان محرومين مهاجرت با و شدهاند همهجاگير كه اتمي
دموكراسيهاي امروز دشمنان اينها آيا ;كنيم مبارزه
و صلح بايد امروز اوليه هدف:ميگويد پوپر هستند؟ ليبرال
بسيار كنوني شرايط در آن آوردن بدست البته كه باشد آشتي
كه دارند وجود حسين صدام همچون ديكتاتورهايي است ، مشكل
ما بكنند ميخواهند كاري هر دهيم اجازه آنها به نبايد ما
بايد...صلح براي ما بنشينيم عقب و كنيم وحشت نبايد
اينكه با است ، اجتنابناپذير امروز عمل اين بجنگيم ،
دنيا نجات خاطر به و كرد چنين بايست ولي است غمانگيز
.بجنگيم بايد
همگاني از ممانعت از اهميتتر با فعلا پوپر ، نظر به
در الان كه بمبهايي ندارد وجود وظيفهاي اتمي بمب شدن
در بايد متمدن دولتهايميشود فروش و خريد سياه بازار
گسترش از جلوگيري برنامه" كنند همكاري هم با برنامه اين
هزار چندين قدرتي ;ساخاروف بمب يك تنها "اتمي بمبهاي
جمعيت با كشور يك در يعني دارد ، هيروشيما بمب برابر
خواهد قرباني ميليونها اينها از يكي استعمال انبوه ،
در آن اشعه از بعدا نفر ميليونها اينها از غير گرفت
جريانها اين به نسبت نداريم اجازه ما بود نخواهند امان
.كرد عمل بايد بمانيم ، بيتوجه
اتمي بمب تهيه مشغول عراق كه است نشانههايي اينكه حتي
پوپر شود؟ جنگ وارد او عليه باره ديگر بايد آمريكا است
نيروي يك بايد بلكه بجنگد صدام عليه تنها نه:ميگويد
از براي متمدن بزرگ قدرتهاي طرف از آماده هميشه نظامي
شود ، تشكيل غيرمتمدن كشورهاي اتمي توليدات برداشتن ميان
.است مزخرف كلمه جنگ ضد معناي به صلحطلبي امروز
با كه است معلوم البته بجنگيم بايد صلح براي ما اينكه
است زورگويي اتمي بمب استعمال كه است مسلم.خشونت كمترين
مصاحبهگر كه اينجاست و.شد آن از مانع زور به بايد
وزارت استراتژيستهاي مانند الان شما ميگويد اشپيگل
نظم آمريكايي ، صلح با آنها ميكنيد صحبت آمريكا دفاع
مانع دارند خيال بهانهها اين به خلاصه و جهاني نوين
پوپر بازور ، كمكم البته بشوند ژاپن و اروپا قدرتيابي
جنايت زدن حرف گونه همين هم من نظر به كه ميدهد جواب
با را هستهاي جنگ از ممانعت ضرورت نبايد ما است ،
با داده زحمت خود به بايد ما كنيم مخلوط اقتصادي بحثهاي
نام به كار اين تا كنيم همكاري و هماهنگي آمريكايي صلح
كوچك مسائل سر بر حرف شود معروف دنيا در متمدنها صلح
.است اصلي موضوع بشر حيات تهديد امروز _ نيست
آنچه سال 1993 در يعني امروز ميگويد پوپر ديگر جايي در
در ما كورچشمي و بزدلي شكست ، سند ميدهد روي بوسني در
درسي نميخواهيم ما كه ميدهد نشان حوادث اين.است غرب
:بگيريم فرا است داده ما به قرن اين كه را
را خود پيشنهاد و ميشود جلوگيري جنگ با جنگ از اينكه
ميدهد توضيح چنين سابق يوگسلاوي در عام قتل توقف براي
اوضاع در بايد ملل سازمان و متحده ايالات اروپا ، كه
با كه دوستانه ، انسان كمكهاي با تنها نه كنند ، مداخله
انجام كاري هيچ و گذاردن دست روي دست".نظامي نيروي
امروز ".است نادرست اخلاقا و است انساني غير ندادن
و است ، نگرفته صورت كاري هيچ:است بدتر مراتب به شرايط
كه دادهايم وقوع اجازه اموري به چون هستيم آن مسئول ما
هويت اگر و است انداخته خطر به سيارهمان در را مدني نظم
درآيد ، شهروندي معيار و حكومت آموزه يك بهصورت نژادي
تمدن مباني تهديد و بشر حقوق شدن خدشهدار سبب امر اين
.شد خواهد
L, روزنامه سردبير جانشين) كارلوبوزتي جيان كه موقع آن و
آيا كه ميپرسد (ايتاليا دموكراتيك چپ حزب ارگان Unita
;است ضروري هنوز بوسني در نظامي مداخله كه ميكنيد فكر
مورد در سياسي توافق يك به دستيابي براي كه تلاشهايي
جواب پوپر ميشود؟ چه است انجام دست در بوسني نقشه
اما "صلح صلح ، ":ميگويند درگير طرفهاي همه كه ميدهد
لااقل) زمين روي بر صلح كه باشيم آموخته كنون تا بايد ما
نياز (نشده مستقر هميشه براي و كامل طور به كه زماني تا
كه دليل همان به و گونه همان درست دارد نظامي حمايت به
.است نياز پليس نيروي به كشور يك داخل در صلح حفظ براي
در صلح به تبهكاران با مصالحه با نميتوانيد هيچگاه شما
فيلسوف گادامر كه اين پذيرش و.يابيد دست كشور داخل
با نبايد ملل سازمان كه است گفته سومالي درباره آلماني
را خود عمليات بايد و ميكرد مداخله آنجا در سنگين سلاح
به پوپر ، نظر به ميساخت محدود پليس نيروي از استفاده به
.شد نخواهد برقرار هيچگاه صلح كه است آن معناي
كنارش و گوشه در كه جهاني در سلاح گذاشتن كنار پيشنهاد
ساده بسيار مطلب.است مطلق نيهيليسم دارد وجود اتمي بمب
بدست نميتوان سلاح جز ديگري راه هيچ با را صلح":است
فراموش را كانت ايمانوئل آموزه اين شايد گادامر و "آورد
بايد صلح سوي به گام يك حتي برداشتن براي.باشد كرده
يك سلاح خلع ايدئولوژي خصوص به كرد طرد را ايدئولوژيها
با بايد ما.ميآيد بهشمار غرب براي خطري كه را جانبه
سوسكهاست ، شيوه چنانكه را ، خود روي پيش زمين احتياط
دست حقيقت به تواضع عين در كه كنيم تلاش و كنيم ، آزمايش
چون كه را كساني نقش ايفاي ميبايست همچنين.يابيم
.نماييم متوقف هستند امور همه از آگاهي مدعي پيامبران
و كنيم تغيير نيز ما خود كه است معني بدين اين اما
فكر البته.نميدانيم _ هيچ تقريبا يا _ هيچ كه بدانيم
مسائل اين خصوص در نظر اظهار در فلاسفه كه نميكنم
هم من دليل ، همين به.باشند داشته حرفهاي صلاحيت
ندارم هم دوست _ بگويم سخن متخصص يك عنوان به نميتوانم ،
ديگري هركس نظير من.كنم نظر اظهار فيلسوف يك مقام در كه
كند ، زندگي بيستم قرن طول در باز ذهن يك با كوشيده كه
.ميآورم زبان بر ميانديشم را آنچه تنها
نشريات معرفي
زبانشناسي مجله*
زمستان و پاييز دوم ، سال شانزدهم ، سال زبانشناسي ، مجله
تومان صفحه ، 600 پياپي 32 ، 136 1380
مركز انتشارات از زبانشناسي تخصصي و آكادميك مجله
سردبيري و پورجوادي نصرالله دكتر سرپرستي به دانشگاهي
و تحريري علمي ، مشاوران هيات ياري به و صادقي اشرف علي
زبانشناسي مدرسين و صاحبنظران از جملگي كه اجرايي
را خود شماره دومين و سي هستند ايران معتبر دانشگاههاي
.است داده قرار علاقهمندان اختيار در نيز
و سر عمومي زبانشناسي به مربوط موضوعات با نشريه اين
و نظريهها به مربوط مقالات بر افزون و.دارد كار
و لهجهشناسي پژوهشهاي و زبانشناسي نوين دستاوردهاي
تحولات درباره اطلاعرساني به فارسي ، زبان امروز مسايل
مقالات درج و خارجي و داخلي حوزههاي در دانشگاهي و علمي
.دارد اهتمام نيز خارجي جديد منابع از شده ترجمه
ميتوان "زبانشناسي مجله" از شماره دومين و سي در
را كتاب معرفي و نقد تعدادي و تحقيق و مقاله چندين
پايان در نيز مطالب انگليسي چكيده ضمنا.كرد مطالعه
منتشر وزيري قطع به كه نشريه اين در.است شده درج مجله
سخنكاوي".خواند را مقالات اين ميتوان بار اين ميشود ،
مجيد زبان ، در قدرت بازتاب بر كوتاه تحليلي:انتقادي
مقدماتي معرفي) فارسي زبان ريشهشناسي فرهنگ باغينيپور ،
:هرجا آنجا ، اينجا.آساطوريان گارنيك ،(نمونه چند با
شعار ، زبانفرخنده پروانه فارسي ، زبان در مكان اشارههاي
مقولات آيا و علينژاد بتول و طيب سيدمحمدتقي دكتر
كيهاني ، پيوستارنگري دارند؟ ثابتي برچسبهاي واژگاني
.ساساني فرهاد
و اشارات كتابها اين به نيز كتاب معرفي و نقد بخش در
دستور" ،"عمومي زبانشناسي مباني" است آمده تحليلهايي
و رستم نقش در باستان پارسي كتيبههاي" ،"كردي زبان كامل
."ذهن و زبان مطالعه در تازه افقهاي" ،"تختجمشيد
باستان ايران نامه*
،(ايراني مطالعات بينالمللي مجله) باستان ايران نامه
انتشارات از تابستان 1380 ، و بهار اول ، شماره اول سال
پورجوادي ، 126 نصرالله سرپرستي به دانشگاهي ، نشر مركز
.صفحه
اختيار در آن شماره نخستين كه باستان ايران نامه
انتشار نويد ميگيرد ، قرار ايراني مطالعات علاقهمندان
يك بازتاب به علمي و جدي طور به كه ميدهد را نشريهاي
انتشار كه آنجا از.ميدهد را ايرانشناسانه مطالعات سري
هم عموميتري كاربرد و وجه كه آكادميك _ تخصصي نشريات
انديشههاي و افكار تلاقي محل حال عين در و باشد داشته
و ايرانشناسي پژوهش عرصه در بينالملل دانشگاهي نظام
انتشار.ميباشد ناچيز بسيار ما كشور در باشد شرقشناسي
آن مطالعه و ميگيريم نيك فال به را "باستان ايران نامه"
شماره نخستين در.مينمائيم توصيه علاقهمندان به را
:كرد مطالعه ميتوان را مقالات اين "باستان ايران نامه"
ترجمه درباره.دريايي تورج رجب ، نقش در كرتير كتيبه
خوشه تحول.بيدي باغ رضاني حسن پهلوي ، به قرآن از عبارتي
جديد جدلهاي.صادقي علياشرف فارسي ، زبان در آغازي صامت
.خطيبي ابوالفضل تطبيقي ، ادبيات منظر از شاهنامه درباره
:نامك ارداويراز.اسدي خسرو تفضلي ، احمد دكتر يادنامه
امپراتوري سال هفتمينغيبي بيژن انتقادي ، مطالعات برخي
زنان برخي درباره نكاتي.كتنهوفن اريك قيصروالرين ،
.جيمزر دروني ، پاپيروس در مغان.اميدسالار محمود شاهنامه ،
ميراث به نسبت ساساني پادشاهان نخستين ادعاي ;و راسل
تورج:نشريه سردبير شاپورشهبازي عليرضا هخامنشيان ،
دبير ،(فولهتن كاليفرنيا ، ايالتي دانشگاه) دريايي
(فارسي ادب و زبان فرهنگستان) خطيبي ابوالفضل:اجرايي
،(بركلي كاليفرنيا ، دانشگاه) آذرپي گيتي:مشاوران هيات
دانشگاه) اميدسالار محمود ،(تهران دانشگاه) آموزگار ژاله
دانشگاه) بروسيوس ماريا ،(لسآنجلس كاليفرنيا ، ايالتي
راسل جيمز ،(بلونيا دانشگاه) پانائينو آنتونيو ،(نيوكاسل
اورگون دانشگاه) شهبازي شاپور عليرضا ،(هاروارد دانشگاه)
كتنهوفن اريك (تهران دانشگاه) صادقي علياشرف ،(شرقي
(گوتينگن دانشگاه) بروك كراين فيليپ ،(تبريز دانشگاه)
گرنوت و (لسآنجلس كاليفرنيا ، دانشگاه) موروني مايكل
شش هر "باستان ايران نامه" (ميشيگان دانشگاه) ويندفور
.ميشود منتشر يكبار ماه
بيدار *
(فصل نقد ويژهنامه) "بيدار" نشريه از شماره دهمين
فرهنگي _ هنري نقد ماهنامه از شماره اين در شد ، منتشر
هنرهاي درباره (نقد ويژه) را مطالبي نيز بيدار
مطالعه تئاتر و موسيقي تجسمي ، سينما ، رماننويسي ،
سال":است رسيده چاپ به مطالب اين رمان بخش در.ميكنيم
در ،"نامها همه" ،"كوري" ،"سنگي بلم" ريكاردوريش ، مرگ
دالان":ميخورد چشم به ذيل عناوين با مطالبي سينما بخش
نيمه" ،"قو آواز" ،"تو آن از بهشت" ،"بد بچههاي" ،"سبز
عنوان "تابستان 1380 و بهار در نگارخانهها"."پنهان
.كرد ملاحظه ميتوان تجسمي هنرهاي بخش در كه است مطلبي
|