فضاسازي در هماهنگي و جزئيات در دقت
نگارخانهها ديوار بر
امروز ، جايگاه ;ايران معماري جشنواره
فردا چشمانداز
نداشتم را تلخي همه اين تحمل هم من
آنكارا در ايراني فيلمهاي جشنواره
فضاسازي در هماهنگي و جزئيات در دقت
مريم فيلم صحنه طراحي در تجسمي هنرهاي جنبههاي بررسي
مقدس
را هرچه مجسمهساز همچونيك نميتواند صحنه طراح يك
بلكه بگذارد ، صحنه در و بسازد دانست ، هنري و كرد احساس
كند فكر قبل سال هزار دو مثلا در هنرمند آن همچون بايد
گذشته در آنچه شبيه چيزي موجود امكانات و ابزار با و
آورد بوجود دوباره بوده
سينما هنر مجموعه زير اگرچه سينمايي صحنه طراحي:اشاره
شاخههاي از يكي عنوان به مستقل طور به خود اما است ،
از ظريفي تركيب كه هنريميشود محسوب تجسمي هنرهاي
يك طرفي از.است گرافيك و مجسمهسازي نقاشي ، معماري ،
داشته تسلط برشمرده هنري اصول بر بايد تنها نه صحنه طراح
به و تاريخي مختلف دورههاي از كافي اطلاعات بلكه باشد ،
را دورهاي هر اقتصاد و جامعهشناسي هنر ، تاريخ كلي طور
.دهد قرار سينما خدمت در را خود دانش و هنر همه و بداند
نمونه كه "مقدس مريم" فيلم صحنه طراحي بررسي با حال
هنر مختلف جنبههاي ميشود ، محسوب امر اين در بارزي
.ميدهيم قرار بازشناسايي مورد را صحنه طراحي
يا سينما از كه تاريخي مجموعه يك در شده ، ثابت تجربه به
دكورها و صحنهها ساخت و طراحي ميشود ، پخش تلويزيون
.ميگذارد بيننده بر را تاثير بيشترين
توانايي و كارگرداني فيلمنامه ، متن نبايد چه اگر
با تلويزيوني مجموعه و سينمايي فيلم يك در را بازيگران
معماري و فضاسازي دلايلي ، به اما كرد ، فراموش تاريخي قصه
بيننده باور و جذب در تعيينكنندهاي عامل فيلم يك در
فيلمهاي ساخت سابقه به همه از بيش دلايل اين.است
يك چه هر واقع در برميگردد ، تلويزيون و سينما در تاريخي
امكانات با و پرهزينهتر اصطلاح به تاريخي موضوع با فيلم
دوره آن بازسازي در و باشد بيشتري لباس و صحنه طراحي
.است قبولتر قابل تماشاگر براي باشد ، موفقتر تاريخي
كمپاني"واركگريفيث ديويد" كه ازوقتي گفت بتوان شايد
وادار را ميلادي بيست دهه در آرتيست يونايتد تاسيس تازه
"تعصب" فيلم تهيه صرف را خود سالانه بودجه تمام كه كرد
يك دكور هرچه كه شد شايع ديدگاه اين تماشاگران بين كند ،
البته.است واقعيتر تاريخي فيلم باشد ، عظيمتر فيلم
در و تئاتر بينندگان نزد در تفكر اين مقابل نقطه
چه هر.بود گرفته شكل بيستم قرن نمايشهاي مدرن شيوههاي
نمايش اصل و متن بر بيننده تمركز باشد سادهتر صحنه
.شد خواهد بيشتر
در كار براي كه هنگامي سينما در صحنه طراحان اين بنابر
پويا و مداوم جريان يك با ميشدند دعوت تاريخي فيلم يك
روبهرو صحنهها و لباسها دكورها ، اجراي و طراحي امر در
براي منبعي تاريخي فيلم هر كه جهت آن از مداوم.بودند
را خود از پيش مطالعات و تحقيقات تمامي و بود بعدي فيلم
بيشتر گرايش در بودنش وپويا ميساخت متجلي فيلم در
همه با تاريخ ديدن براي مردم و كارگردانان تهيهكنندگان ،
برشمردن و سينما تاريخ مرور.بود سينما در جزئياتش
.مدعاست اين گواه تاريخي فيلمهاي صحنه طراحي ويژگيهاي
در دكور و صحنه به دادن اهميت سنت نيز تلويزيون در
حتي دارد ، وجود پويا مداومو همانطور تاريخي مجموعههاي
همگام جهاني استانداردهاي با كمتر كه ايران تلويزيون در
.است
سلطان" مجموعه از تاريخي سريالي ساخت تداوم شايد اگرچه
اما نيست ، يكسو و پويا توام يك "مقدس مريم" تا "صاحبقران
صحنه و لباس طراحي و دكورسازي تاريخچه و سابقه هست چه هر
"مقدس مريم" تلويزيوني مجموعه و است ايران تلويزيون در
.است تاريخي فضاي و طراحي اجراي و ساخت در عطفي نقطه
گروه در او همكاران و قديريان حميد كار ويژگي مهمترين
يافتن و تاريخي جامع تحقيقات لباس ، و صحنه طراحي
هزار دو يعني فيلم موضوع تاريخي دوره پيرامون مستنداتي
.است اورشليم نام به مكاني در و قبل سال
زيرمجموعههاي از يكي اگرچه صحنه طراحي كلي طور به
-هنر ويژگيهاي خاطر به اما ميشود ، تعريف تجسمي هنرهاي
هنر دراست گرفته خود به مختلفي تاثيرات سينما ، صنعت
كاري بودن واقعي در طراح ذوق و استعداد تمام صحنه طراحي
فضاي از كه را آنچه بيننده كه طوري به ميكند ، كه است
محوطه ، كفسازي سرستون ، هر.كند باور ميبيند فيلم
و حس نوعي بايد ارتفاعسقفهاهمگي و ديواري نقاشيهاي
بنابر.كند متبادر بيننده ذهن در را تاريخي دوره آن حال
چه هر مجسمهساز همچونيك نميتواند صحنه طراح يك اين
بگذارد ، صحنه در و بسازد دانست ، هنري و كرد احساس را
فكر قبل سال هزار دو مثلا در هنرمند آن همچون بايد بلكه
گذشته در آنچه شبيه چيزي موجود امكانات و ابزار با و كند
طراح الهام دنياي ديگر عبارت به.آورد بوجود دوباره بوده
است كارگردان سبككاري و فيلمنامه واقعي ، تاريخ صحنه ،
.دارد اختيار در كه ابزارهايي و بودجه اضافه به
تمركز تنها نه مقدس مريم سريال و فيلم صحنه طراح گروه
كردهاند معطوف فيلم اصلي مكان ساز و ساخت به را خود
دقت نيز بينابيني مكانهاي و محلهها فضاسازي در بلكه
در كه تاريخي سريالهاي ديگر در متاسفانه.داشتهاند نظر
اصل كه ميشود مشاهده كمتر است شده ساخته اخير سالهاي
و مناسب فضاسازي به منجر كه جزئيات در نظر دقت و پژوهش
مثال ، عنوان به.شوند ساخته و طراحي ميشود ، فيلم واقعي
كل با اجزا هماهنگي دركنار جزئيات روي تاكيد و نظر دقت
;است توجه قابل مقدس مريم سريال اصلي مكان دو در فضا
معبد ميدانيم.اورشليم بازار و محله كوچه و سليمان معبد
اين و بود شده تمام تازگي به "هروت" دوران در سليمان
و ملل تفكرات و سنن ديدگاهها ، از تركيبي مقدس مكان
باستان ، مصر كنعان ، معماري اصول.است بوده گوناگون اديان
را مجموعهاي يهودي عقايد كنار در رومي و پارسي بابل ،
در تمدنها برخورد سمبل امروز تا كه است بوده آورده بوجود
كه احترامي خاطر به طرفي از.است مديترانه شرقي ساحل
داشتند ، بابل از آنها آزادسازي از بعد پارسيان به يهوديان
نمادهاي و معماري اصول بر را سليمان معبد محوريت
گل نشانه كنگرهها ، رو اين از.بودند داده قرار ايرانيان
عمودي ، شيارهاي با ستونهايي آبي ، نيلوفر گل چرخه اطلسي ،
باروهاي و برجستهها نقش مركزي ، ، حياط كتيبهاي سردرهاي
دو در پارسيان معماري از برگرفته سليمان ، معبد كل متقارن
نشانهها و ظرايف اين تمام وقتي.است بوده پيش سال هزار
مريم" فيلم صحنه طراحي كار در را اطلسي گل بهخصوص و
به كه همانقدر طراح ، كه درمييابيم و ميبينيم "مقدس
فرش سنگ جنس به كه داشته دقت دكور سقفهاي واقعي ارتفاع
كار يك اوليه اصل ميشويم مطمئن سليمان ، معبد حياط
صورت كار اين در است مطالعه و تحقيق به توجه كه خلاقانه
كوچه در صحنه طراحي با اصولي برخورد چنين.است گرفته
زكريا خانه مانند داخلي فضاي يك حتي و اورشليم محلههاي
"پاتينه" اصطلاحا كه بنا سنگ كهنگي.است شده رعايت نيز
در بنا يك از زياد استفاده و قدمت نشاندهنده و ميگويند
ديده مقدس مريم فيلم دكور در خوبي به است قديمي محلههاي
سنگ و خانه در را قديمي سنگهاي وجود وقتي حتي.ميشود
واقعي به بيشتر ميشويم ، متوجه سليمان معبد در را جديد
حالا كه است فضايي چنين در.ميبريم پي سريال فضاي بودن
بر سريال محتواي كلي طور به و فيلم توليد فيلمنامه ، متن
.ميگذارد اثر مخاطب
فيلم به فجر جشنواره صحنه طراحي بلورين سيمرغ اگرچه
باعث هنجار نابه اقدامي اما شد ، داده مقدس مريم سينمايي
در صحنه طراحي هنر تداوم به جبرانناپذير لطمهاي شده
عمده بخش انهدام و تخريب.شود وارد كشور سينماي تاريخ
اين برجستههاي نقش بردن بين از و مقدس مريم سريال دكور
دوم شبكه دارد جا.است انتظار از دور و نااميدكننده فيلم
فيلم گريم و لباس صحنه ، طراحي علمي و هنري ابعاد به سيما
طراحان كار اهميت تا كند توجه بيشتر مقدس سينماييمريم
.شود عيان مشتاق و كنجكاو بينندگان بر آن مجريان و
شريف ماهان
نگارخانهها ديوار بر
آتشزاد گالري
ساعت 16 از /دي تا 19 از 13 /گروهي آبرنگ نقاشي نمايشگاه
:تلفن /ساختمان 43 توانير ، وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 20
.8884407
راهابريشم نگارخانه
ساعت 11 از /دي تا 27 /كيارستمي عباس عكسهاي نمايشگاه
:تلفن /پلاك 75 شرقي ، تابان آفريقا ، خيابان:نشاني /تا 19
.8788259
سبز نگارخانه
و تا 13 ساعت 9 از /دي تا 16 /مدني شيرين نقاشي نمايشگاه
ساعي ، پارك مقابل وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 15
:تلفن /شماره 1068
عصر نگارخانه
ساعت از /دي تا 13 /محمودزاده شيوا آبرنگ نقاشي نمايشگاه
/پلاك 24 تختي ، كوچه وليعصر ، خيابان:نشاني /تا 19 16
.تلفن8882085
الهه نگارخانه
تا ساعت 16 از /دي تا12 /محمدي ماشاالله نقاشي نمايشگاه
:تلفن /شماره 47 گلفام ، آفريقا ، خيابان:نشاني /20
.2054128
سيحون گالري
بنفشه و تقوي نسرين فرهمند ، مهرناز نمايشگاهنقاشي
:نشاني /تا 19 و 15 تا 13 ساعت 10 از /دي تا 13 /رحيمي
.پلاك 30 چهارم ، خيابان خالداسلامبولي ، خيابان
گلستان گالري
تا ساعت 16 از /دي تا 13 /درهباغي مرتضي نقاشي نمايشگاه
:تلفن /پلاك 42 كماسايي ، دروس ، خيابان:نشاني /20
.2541589
شيو نگارخانه
ساعت از /دي تا 18 /خسروبهآئين سفالگري آثار نمايشگاه
/شماره 1 جم ، روبهروي مطهري ، خيابان:نشاني /تا 20 16
.تلفن8730864 221
خط نگارستان
از /هنرجويان و احمدپناهي معرق و خوشنويسي آثار نمايشگاه
چهارراه انقلاب ، خيابان:نشاني /هفته يك مدت به دي 10
.تلفن6704211 /شماره 61 خارك ، خيابان كالج ،
شيث نگارخانه
از / دي تا 14 از 9 / مسيحي هنرمندان نقاشي نمايشگاه
كوچه دانشجو ، پارك جنوبي ضلع:نشاني / تا 20 ساعت 16
تلفن6709185 /شماره 41 شرقي ، شيرزاد
امروز ، جايگاه ;ايران معماري جشنواره
فردا چشمانداز
جشنواره تهران ، شهرداري هنري فرهنگي سازمان معماري كانون
قالب در را فردا چشمانداز امروز ، جايگاه ايران معماري
امروز معماري در ايران معماري جايگاه" همايشهاي برپايي
.ميكند برگزار (ارسباران) هنر فرهنگسراي در "جهان
ساعت 16 در و ديماه روز 15 كه جشنواره اين با همزمان
معماري آثار از نيز نمايشگاههايي ميشود برگزار الي 20
آزاد ايران ، صنعت و علم معماري دانشكدههاي دانشجويان
در فرهنگي ميراث سازمان مرمت دانشكده و تهران اسلامي
.ميشود برگزار دانشجو و لاله ;فرهنگسراهاي نگارخانه
جودت ، محمدرضا احمدي ، بهروز همايش سخنرانان است ، گفتني
شهسواري ، صارمي ، علياكبر ديبا ، داراب حبيبي ، سيدمحسن
.هستند هاشمنژاد هاشم و كلانتري ايرج دانشمير ،
طراحي مسابقه در شركتكننده آثار جشنواره ، حاشيه در
در جمهوري رياست فناوري همكاريهاي دفتر ساختمان
.درميآيد نمايش به هنر فرهنگسراي نگارخانه
نداشتم را تلخي همه اين تحمل هم من
"يلدا شب" فيلم كارگردان"پوراحمد كيومرث" با گفتوگو
خصوصيترين از يكي و نفس حديث نوعي به يلدا شب *
شما ذهن در آن جرقههاي كه زماني از است شما فيلمهاي
پيموده را طولاني مسيري فيلم ، به شدن تبديل تا و شد زده
زماني فاصله اين در سال 80 تا سال 65 از گمانم به.است
سرگذرانده؟ از را اتفاقاتي چه و تحولات و تغيير چه
.دارد بخش دو و وجه دو نظرم به فيلم يك بودن نفس حديث -
تمام با آدم وقتي كه است اين كليترش وجه آن ، وجه يك
قرار كار پشت فكرش تمام با و حساش باتمام وجودش ،
حديث يك و شخصي اثر يك به تبديل فيلم خودبهخود ميگيرد ،
.هست من فيلمهاي اكثر در اين گمانم به كه ميشود نفس
و كردهام كار خودش خاص حال و شور با را فيلمهايم همه
"غريب خواهران" هم و "يلدا شب" هم.نميكرده برايم فرقي
فيلم يك ببينم كه است اين بودن نفس حديث جزييتر وجه.را
شب" از چه آن.است بوده عيني اتفاق يك اساس بر مقدارش چه
.است بوده مهاجرت يك فقط افتاده ، اتفاق واقعيت در "يلدا
شد چاپ فيلم ماهنامه در سال 73 كه كوتاهي فيلمنامه در كه
.است شده منعكس
ساخته "يلدا شب" شد قرار -جدي طور به - كه سال 79 اوائل
ميكرد ، پيدا گسترش بايد طبعا كوتاه فيلمنامه آن شود ،
به كردم شروع همين برايميشد تر پرملاط قصه بايد
مضاميني شد ، اضافه شخصيتهايي.فيلمنامه روي كاركردن
.فعلي ي"يلدا شب" به شد تبديل تا شد اضافه
كرديد حس شما كه افتاد اتفاقي چه اصلا پوراحمد آقاي *
شود؟ فيلم به تبديل بايد اثر اين كه است زماني حالا كه
سريال و "غريب خواهران" از بعد.نيفتاد خاصي اتفاق-
درگير سالي سه دو بسازم ، را شاه فيلم ميخواستم "سرنخ"
بعد نشد ، كه گذاشتم آن براي انرژي و وقت و شدم آن
حال هر به و نشد هم آن كه بسازم را "يخ گل" ميخواستم
برايم كه فيلمنامهاي سراغ رفتم بعد ميساختم ، فيلم بايد
خاطر به هم بيشتر.داشتم دوست را آن و داشت جذابيت
و شخصيت يك و دارد لوكيشن يك كه اين.بود ويژهاش ساختار
."يلدا شب" سراغ رفتم دليل همين به
جمله از شما كه كردم مطرح را سوال اين دليل اين به *
آيينهاي شما فيلم ميكنيد سعي كه هستيد كارگردانهايي
و واقعي خود اين و انسان اين هميشه اما شما زمان از باشد
يعني.دارد قرار اولويت در حالا كه اوست اميال و آرزوها
زوم و سطح و ظاهر از گذر است مهم كه آنچه ميآيد نظر به
است؟ درونيتر لايههاي بر كردن
اين گفتني نكته باشم ، فهميده درست را منظورتان اگر-
تحريك را ما احساسات روزمره و حاد مسئلهاي وقتي كه است
معمولا بسازيم ، را فيلمش و برويم طرف آن به اگر ميكند ،
بدهيم فرصت اگر اما دارد ، مصرف تاريخ كه ميشود فيلمي
حاد مسئله اگر كند ، رسوب و بشود تهنشين حاد مسئله
صورت زمان گذشت با باشد طرح قابل و تامل قابل روزمره ،
.نميشود پاك مسئله
پيرامون اگر اجتماعي -سياسي حاد مسائل كه اين ديگر نكته
در شود ديده انسان بر مسائل انعكاس يعني شود ، ديده انسان
-انسانياش تاثيرات از فارغ -آن قابليتهاي وارد صورت آن
.بشود ماندني كه است بعيد كار بشويم ،
و است نفس حديث هم است لايه چند اثري "يلدا شب" فيلم*
اشارهها بعضي خاطر به نيز سويي از عاشقانه ، قصه يك هم
منتقدانه اثري را آن دارد وجود اجتماع در كه مسائلي به
زماني در بالاخره كه مسائلي آورد ، حساب به ميتوان نيز
قرار تاثير تحت را فيلم قهرمانهاي زندگي تدريج به يا خاص
كدام اصلا كه بگوييد هستيد فيلم خالق كه شما.ميدهند
.دارد اهميت بيشتر فيلم منظر
منظري چه از شما كنم توصيه يا بگويم نميتوانم كه من -
.دارد شما جهت و شما به بستگي اين كنيد ، نگاه من فيلم به
شب" جذابيت شماگفتيد كه جوانبي همه از جدا من ، نظر از
در شخصيت يك با فيلمي بود ، آن سينمايي ساختار در "يلدا
و بيايد در كار از فيلم اين كه بود اين مهم.لوكيشن يك
كه) باشد افتاده اتفاق اين اگر.كند جذب را تماشاگر
.دادهام انجام را خودم كار (است افتاده بهگمانم
وجود كه طنزي و ملاحت آن كنار در شما فيلمهاي اكثر در *
نمونه عنوان به است حاكم آن در نيز خاصي تلخي دارد
.ببرم نام "غريب خواهران" و "مجيد قصههاي" از ميتوانم
با را خود جاي لبخند و بغض و اشك مدام نوعي به يعني
از كه است تلخ آنقدر "يلدا شب" اما ميكنند عوض يكديگر
براي كه اتفاقاتي اين است خارج مخاطب تحمل و توان و حد
به يا است بيپايان رنجي و عذاب ميافتد "احمدزاده حامد"
.ندارد پايان كه است يلدايي شب خود تعبير
كه هم جور آن اما است تلخي فيلم"يلدا شب" بله -
هم من خود راستش.دارد شيرينهم لحظههاي.نيست ميگوييد
پايان در حداقل كردم سعي و نداشتم را تلخي همه اين تحمل
آينده و اميد به روزنهاي و بشود تلطيف كمي تلخي اين
.باشد داشته وجود
پاياني نيز فيلم پايان چون است قضيه ظاهر در اين البته *
كه پردههايي زمستاني و سرد فضاينيست چندانشيرين
...و است مرگ به رو كه مادري ماندهاند ، بسته هنوز
و شيرين خيلي چيز همه اينكه.شماست با حق بله -
ابهامي و بشود حل چيز همه اينكه باشد ، شده بستهبندي
همينجور هم عادي زندگي در.نيست معقول چندان نماند باقي
شيريني آن وراي بيافتد ، هم شيريني اتفاق وقتي است
.باشد تلخ ميتواند
.ميبينيم را فاجعه بروز از خط دو فيلم در پوراحمد آقاي *
حامد" به زن علاقه بگوييمعدم است بهتر يا اختلاف يكي
در كه مسائلي و شرايط ديگري و عشق نبود و "احمدزاده
فيلم زن شخصيت "مهناز" دست بهانه و دارند وجود اجتماع
بحرانها تعبيري به اين كشيدن تصوير به با آيا.ميدهند
و سخت درشرايط كنوني معاصر انسان بگوييد ميخواستيد شما
گرفته؟ قرار پيچيدهاي
و دارد وجود بحران زوج اين زندگي در بگويم ميخواستم -
شرايط بعد.است عميق تفاهم و عشق نبود بحران اين منشا
.ميزند دامن را بحران اين اجتماعي
و بدهد نشان را خودش بحران ميشود باعث اجتماعي شرايط
فرقي مرد ، يا زن ، شرايطي چنين دربكند هم توجيه حتي
ميكند پيدا شدن جدا و كندن براي را لازم بهانه نميكند ،
كسي به ميتواند كند دورنگاه از وقتي بيطرف ناظر يك و
داخل بحران مركزي نقطه ولي.بدهد حق رفته و بريده كه
.است زندگي
ميشود فيلم وارد ماجرا اواسط از حالا كه "پريا" شخصيت *
چند اين در كه است كمياب و بديع بسيار شخصيتهاي از يكي
شخصيت اين درباره كمي نداشته ، سابقه ما سينماي در سال
كنيد؟ صحبت
بودم گرفته نظر در يلدا شب براي كه ويژهاي ساختار آن -
و بودن نفره يك يعني بشود ، حفظ ساختار آن ميخواستم و
طريق از فقط را ديگر آدمهاي ميبايست طبعا محدود لوكيشن
اين.است حامد قرينه پريا ضمن در.ميشناختيم صدايشان
شكل قضيه نميخواستم كه بود خاطر اين به سازي قرينه
.كند پيدا مردانه -زنانه
دارد شيرين قلمي كه دخترتان "پرديس" نوشتههاي در *
"كرامر عليه كرامر" فيلم به شما كه هست اشارههايي
فيلم پايان من وقتي.داريد خاصي علاقه و دلبستگي
فيلم پايان همين يا ميآورم خاطر به را "غريب خواهران"
"كرامر عليه كرامر" پايان يادآور نوعي به را "يلدا شب"
شما دين اداي "يلدا شب" كه كرد تصور ميتوان آيا.است
محبوبتان؟ و علاقه مورد فيلم به است
اين نيست يادم ولي دارم دوست را "كرامر عليه كرامر" -
فيلم آن با ارتباطي چه ميگوييد شما كه را صحنههايي
"غريب خواهران" پايان ميگوييد درست شما حال هر به.داشته
از مادر نگران نگاه اما است ظاهراهپياند چه اگر هم
هر به زندگي اين و نيست قضيه آخر اين كه ميگويد در لاي
داشته مشكل ميتواند حداقل يا داشت خواهد مشكل بازهم حال
حل شبه يك درگيري سالها كه داشت انتظار نميشود و باشد
كه ميگويد پايان اين است جور همين هم "يلدا شب"شود
و انگشت بريدندارد تاوان است ، سخت زندگي اين به ورود
.دادن پس تاوان به است اي اشاره خون
هيچگاه كه است كودكي من پدر" كه بود نوشته زماني پرديس*
من" عنوان با.نوشتهايداريد هم شما "نميشود بزرگ
اين به توجه با پوراحمد آقاي الان "شوم بزرگ نميخواهم
نوعي به گفت ميتوان هست "يلدا شب" در كه بغضي و تلخي
شدهايد؟ بزرگ ديگر شما
سعي و داشتهام كه نيمهتمامي كودكي شايد.شايد-
.است شده تمام شايد كنم تمام فيلمهايم در كه ميكردم
شما كه حسي اين به توجه با و بعد به "يلدا شب" از يعني*
در ميسازيد كه آثاري بعد به اين از گفت ميتوان داريد
.تلختر و صريحتر يعني گرفت خواهند قرار ديگري روند
كودكانه فيلم ديگر كه نيست معني آن به اين ولي شايد ، -
به هست من در هنوز -ميكنم فكر -كودكانه روحيه چون نسازم
...شاد و سبك فيلم يك سراغ بروم دوباره كه اين ترتيب اين
پيش نميكنم ، كار قبلي تصميم با معمولانيست بعيد نه
...ميآيد
موسسيان آناهيد:گفتوگو
آنكارا در ايراني فيلمهاي جشنواره
مراسمي طي گذشته هفته ايران اسلامي جمهوري فيلم جشنواره
به آغاز آنكارا شهر در سينما دوستداران گسترده حضور با
.كرد كار
معاون "بولوت آغ حسين" جشنواره ، اين گشايش مراسم در
ايران در سينما صنعت پيشرفت سخناني طي تركيه فرهنگ وزارت
جشنوارههاي در ايراني فيلمهاي چشمگير موفقيتهاي و
.كرد ارزيابي ايران غني فرهنگ از نشانهاي را بينالمللي
فرهنگ معرفي در فيلم جشنوارههاي برگزاري:گفت آغبولوت
نمايش و است برخوردار خاصي اهميت از كشورها هنر و
هنر و فرهنگ با تركيه مردم آشنايي فرصت ايراني ، فيلمهاي
.كرد خواهد فراهم را ايران
جمهوري سفارت فرهنگي رايزني همت به كه جشنواره اين در
تركيه فرهنگ وزارت همكاري با و آنكارا در ايران اسلامي
طعم كجاست ، دوست خانه خدا ، رنگ" فيلم است ، 7 شده برگزار
در كه "مهرمادري و سارا آبي ، روسري كلوزآپ ، گيلاس ،
نمايش به گرفتهاند ، جايزه بينالمللي جشنوارههاي
.ميشود گذاشته
آنكارا در ايران اسلامي جمهوري سفير "لواساني حسين محمد"
كشور دو عنوان به تركيه و ايران:گفت مراسم اين در نيز
كمنظيري و خوب مناسبات از دوست ، و همسايه مسلمان ،
روابط چشمگير گسترش از خشنودي ابراز با وي.برخوردارند
برگزاري:گفت تركيه ، و ايران فرهنگي و اقتصادي سياسي ،
با تركيه مردم بيشتر آشنايي امكان ايران فيلم جشنواره
.ميآورد فراهم را ايراني و اسلامي غني فرهنگ
ايران اسلامي جمهوري فرهنگي رايزن منفرد ، خلج ابوالحسن
ايران در سينما صنعت پيشرفتهاي سخناني طي نيز آنكارا در
.برشمرد نمونههايي ذكر با را اسلامي انقلاب پيروزي از پس
جشنوارههاي در ايراني فيلمهاي گذشته سال طي 20:گفت وي
.كردهاند دريافت جايزه از 300 بيش بينالمللي
به انساني خصايل و اخلاق حاكميت بر تاكيد با منفرد ،
روزهاي طي كه فيلمهايي در:گفت ايراني فيلمهاي موضوعات
خواهد داده نمايش آنكارا در ايران فيلم جشنواره در آينده
ايران سينماي صنعت ويژگيهاي با سينما دوستداران شد
.كرد خواهند پيدا بيشتري آشنايي
به "خدا رنگ" فيلم نمايش با ايران فيلم جشنواره
شهرداري معاصر هنرهاي تالار در مجيدي مجيد كارگرداني
.شد آغاز آنكارا
|