جهاني صحنه در شيمي علم دانشوران
است ملي اثر مالكي خانه
باعث ميتواند راهآهن ، مهندسي دانشكده
شود كشور در ريلي نقل و حمل صنعت تحول
افغانستان مردم به كمك براي علوم وزارت
است آماده آموزشي و علمي زمينههاي در
هماهنگ و نهايي امتحانات برنامه
كرد تغيير متوسطه دانشآموزان
جغرافياي و عربي امتحان برگزاري زمان
كرد تغيير تهران شهر راهنمايي سوم سال
شد منتشر "سايهبان"
جهاني صحنه در شيمي علم دانشوران
پاياني بخش -است ناچيز علم توليد در ما سهم
;اشاره
محمد دكتر آقايان پژوهش چكيده نخست بخش ديروز
حيدري اكبر دكتر و مهرداد مرتضي سيد دكتر نبيسربلوكي ،
وضعيت به نگاهي با را كشور در پايه علوم كيفيت درباره
توضيحات و نمودارها درج با جهاني صحنه در شيمي علمي
و كيفيت گزارش ، اين پاياني بخش در امروز.خوانديم مختلفي
و نتيجهگيريها برخي همراه به را استنادها شهرت
.ميكنيم منتشر پيشنهادها
استنادها شهرت و كيفيت
معنيدار ، استنادهاي تعداد بر علاوه كه ميرسد نظر به
و ارجاع زيرا.باشد توجه مورد بايد هم استنادها كيفيت
ديگر فرد يك از اثري به ممتاز علمي شخصيت يك استناد
.است ناشناس عدهاي گسترده ارجاع از ارزشمندتر بسيار
همانا كه ديگري سنجه كه باشد لازم شايد اين ، بنابر
.گيرد قرار مدنظر است ، استنادها (تاثير ضريب يا) اعتبار
سادهاي چندان كار افراد علمي آثار ارزيابي اين ، بنابر
مورد و شد اشاره كه سنجههايي با هرحال به اما نيست ،
كيفيت ميخواهيم اكنون است ، دنيا دانشوران اكثريت قبول
فهرست ميان از كشور برجسته دانشوران از برخي علمي آثار
قرار بررسي مورد را مدرس تربيت دانشگاه نفري يكصدوبيست
سطح در كشور دانشوران بهترين وضعيت تابدينوسيله دهيم
استفاده زير سنجه دو از كار اين برايشود هويدا جهاني
:ميكنيم
تاثير ضريب ميانگين يعني مقالات ، كيفي و كمي ارزش -الف
ميلادي ساله 20001993 هشت دوره طي فرد يك مقالههاي كل
(بود شده چاپ ديروز -شكل 4)
تاثير ضريب ميانگين يعني ارجاعات ، كيفي و كمي ارزش -ب
چنانچه.(شكل 5) فرد ، يك مقاله هر ازاي به خارجي ارجاعات
كه است اهميت حائز جهت اين از خارجي استنادهاي شد ، اشاره
توجه مورد اندازه چه تا مقاله يك محتواي ميدهد نشان
(شكل 7).است قرارگرفته بينالمللي سطح در متخصصان ديگر
يعني ارجاعات از برخي بودن تصنعي (شكل 6) در نمونه براي
ميتوان وضوح به را داخلي دوستان ارجاع و خود به ارجاع
با گفتوگو" طعنه به را استنادها گونه اين.كرد ملاحظه
.ميگويند "خود
آثار مورد در سنجه دو اين اعمال نتيجه بحث دنباله در
شكلهاي 4شد خواهد ملاحظه كشور برجسته دانشوران از برخي
فهرست ميان از نفر ده درباره را بررسي اين نتيجه و 5
گمان به.ميدهد نشان مدرس تربيت دانشگاه نفري يكصدوبيست
برجستگان علمي وضعيت دادن نشان بر علاوه شاخصها اين ما
در كشور در علم وضعيت براي خوبي شاخص جهاني ، سطح در كشور
اين در كه شود گفته است ممكن البته.است بينالمللي عرصه
نگرفته قرار توجه مورد غيردولتي دانشگاههاي سهم بررسي
و شد مبادرت نيز كار اين به خاطر ، اطمينان براي.است
عنوان تحت كه مقاله از 132 كه بود اين بارتر تاسف نتيجه
آن مورد تنها 13 شده ، كشورظاهر اسلامي آزاد دانشگاههاي
به متعلق مابقي و دانشگاه علمياين هيات اعضاي به متعلق
دانشگاه آن با كه است دولتي دانشگاههاي علمي هيات اعضاي
مقالات همه به استناد مورد كل 102 از و داشتهاند همكاري
بيشترين.است داشته خارجي ارجاع مقاله تنها 22 مزبور ،
كه است مورد دانشگاه 13 اين دانشور يك به استناد شمار
!است خود به استناد آن تمامي
نتيجهگيريها برخي
به (ص 9 ايران ، 29/5/80 روزنامه) آمده دست به آمارهاي -1
پيامدي اين و است كشور در علم كمي رشد دهنده نشان خوبي
سال پانزده طي كه شيوههايي از انتظار قابل و طبيعي است
دانشگاهها ، تعداد بيرويه افزايش و گسترش در گذشته
.است شده گرفته كار به...و دكترا دورههاي علمي ، مراكز
آن درشان و كشور نياز جوابگوي نيز توسعهها اين چه اگر)
سرانه كمي لحاظ از هنوز شد ، ديده چنانچه زيرا(نيست
باشد ، ميبايد كه است آني از كمتر كشور در علمي مقاله
درصد از 40 بيش) است جوان جمعيت كثرت آن علت يك البته
علم توليد در طبعا كه دارند سن سال زير 20 جمعيت
عمر كوتاهي ديگر علت.(باشند داشته نقشي نميتوانند
سالهاي در يقينا رو اين از.است دكترا دورههاي تاسيس
.نهاد خواهد افزايش به رو كشور علمي مقالات سرانه آينده
علمي مقالات بيشترين تخصصها ، ساير به نسبت مجموع ، در -2
است چنين اين هم بينالمللي سطح در و است شيمي زمينه در
انتظار آن از نيز استنادها شمار بيشترين نتيجه در و
از ايران مسلمان ، و همتراز كشورهاي با مقايسه در.ميرود
تركيه ، و مصر چون كشورهايي از بعد مقالات ، كمي تعداد نظر
.دارد قرار سوم رتبه در
پرداختن از را ما اخير ، سالهاي در علم كميت به توجه -3
آن بارز نمونهاست بازداشته كيفي پراهميت جنبههاي به
مولفان براي پاداش دادن در علوم وزارت اخير اعلام
و مقالات كيفيت درباره اينكه بدون) است علمي مقالههاي
مسئولان شايد البته.(بگيرد صورت اقدامي آنها علمي شهرت
عرصه در كه ميشود شنيده زيرا است ، نبوده راهي اين جز را
براي عاملي كشور هر علمي مقالات شمار تنها بينالمللي ،
به اماميشود تلقي بودجههايي احيانا و امتيازات كسب
وضع كيفي لحاظ از كه ميشود ديده خوبي به اكنون هرحال ،
اين شاهد بهترين.است كننده نگران و اسفبار بسيار ما
نمونه براي.ديديم اين از پيش كه است آمارهايي برخي مدعا
ده تنها سال ، هفده طي (DStuart) دنيا شيميدان صدمين
بار ايشان 6050 مقاله ده همين اما.است كرده منتشر مقاله
هر به ميانگين ، بهطور يعنياست گرفته قرار استناد مورد
كردهاند ، استفاده آن از و مراجعه نفر ايشان 605 مقاله
به استنادها و ارجاعات تعداد كه ميدهد نشان رقم اين كه
.است كم و پايين بسيار هنوز ايراني ، دانشمندان مقالات
و نام صاحب افراد مقالههاي امروزه اينكه ، ديگر شاهد
از بيش گاه) هزار چند از بيش ساليانه دنيا در علم ممتاز
به بنابراين ، .ميگيرند قرار استناد مورد بار (پنجهزار
و كنيم تصور آنچه از خيليبيش وضع كه است روشن خوبي
در مندرج ارقام است ، اما كننده نگران و نامطلوب بپذيريم
تازه حضور و پژوهشي مشكلات رغم به كه ميدهد نشان شكل 5 ،
هم آنقدرها حاصل كيفيت علوم ، بينالمللي صحنه در ايران
بيشتر هدايت و برنامهريزي با و نيست كننده نااميد
.آورد دست به را بهتري بسيار نتايج ميتوان
با را افراد كار كيفيت نميتوان موجود آمار بررسي از -4
و شرايط در افراد عملا كه اين دليل به كرد ، مقايسه هم
اختيار در متفاوتي بودجههاي و امكانات كه مختلف مكانهاي
از برخي شد اشاره چنانچه.كردهاند فعاليت داشتهاند ،
سهم و است شده منظور نفر يك حساب به آمار اين در مقالات ،
مساعي تشريك مقالات اين تهيه در كه كساني واقعي
.نيست معلوم داشتهاند
پيشنهادها برخي
مسائل ديگر از بسياري مانند پژوهشي -آموزشي مسائل اصولا
و نهادي و فردي يكي ;دارد جنبه دو اجتماعي و انساني
با توام عامل دو هر اين هميشه كه محيطي ، و بيروني ديگري
نهادي ، و فردي لحاظ از.ميكنند اعمال را خود اثرات هم
علاقه علم كار به كه كساني اتفاق به قريب پذيرفت بايد
و پاكنهاد افرادي ميپردازند ، آن به و ميكنند پيدا
براي سالمي و آماده محيط چنانچه و هستند آرمانخواه
عشق به باشد ، داشته وجود استعدادشان خودنمايي و شكوفايي
تحمل را زندگي مادي شرايط سختترين تحقيق ، و تحصيل لذت
اگر اين ، بنابر.نميروند تجملات گرد اصلا و ميكنند
قابل بخش كم دست يا اعظم بخش حاضر حال در كه ميشود ديده
تحقيق بر را تدريس دانشگاهها ، علمي هيات اعضاي از توجهي
با هستند ، پژوهش اهل كه هم كساني اگر يا و ميدهند ترجيح
بايد ميپردازند ، كار اين به دكترا دانشجوي از كثرتي
وضع در ما نظر به.داد قرار توجه مورد را ديگر جوانب
ميكنند كمك كننده نگران روند اين به زيادي عوامل فعلي
:برشمرد چنين ميتوان را آنها عمده كه
يك گذراندن در را پژوهشگر و محقق كه معيشتي مشكلات -1
قاضي يك كه ميشود شنيده.ميكند مستاصل عادي زندگي
يك از بيش حقوقي (كارشناسي مدرك داراي اكثرا) دادگاه
حالي در ميكند ، دريافت (دارد دكترا مدرك كه) استاديار
ميتوان چگونه پس.هستند دولت يك كارمند دو ، هر كه
و كند عدالت احساس دانشگاه ، استاد هر كه داشت انتظار
خود تحقيق ، عشق به بيعدالتي اين از چشمپوشي با بخواهد
و فقير كشورهاي در دارد؟ نگه محروم را خانوادهاش و
عامه اينكه عليرغم هندوستان ، يا و پاكستان ما ، همسايه
بودن فراهم بر علاوه محروماند ، و پابرهنه مردمشان
نسبي زندگي از پژوهشگرانشان توجه ، خور در پژوهشي امكانات
همه اين عليرغم ما كشور در كه حالي دربرخوردارند خوبي
كه است پايين حدي به اغلب استادان حقوق نعمت ، و ثروت
يعني) غيردولتي دانشگاه در تدريس با مجبورند اكثرا
اين به رسد چه كنند ، تامين را خود زندگي (شغل دو انجام
.دهند انجام تحقيقي بخواهند كه باشند داشته رمقي كه
دادن و استادان معيشتي مشكلات رفع اين ، بيترديد بنابر
مشكلات رفع در گام موثرترين و نخستين عادلانه ، حقوق يك
.بود خواهد يادشده
داير در كه بيرويهاي رشد به توجه با حاضر حال در -2
بهجايي كار آمده ، وجود به كشور در دكترا دورههاي كردن
تدريس از حتي پيش چندي تا كه كساني كه است رسيده
ميدان به پا داشتند ، هراس ارشد كارشناسي دورههاي
در نباشند حاضر ديگر و نمانند عقب قافله از تا بگذارند
يا و نبود از كه مشكلي از جدا.كنند تدريس كارشناسي دوره
تعداد دارد ، وجود مراكز از بسياري در لازم امكانات كمبود
كه است زياد حدي به مراكز برخي در شده پذيرفته دانشجويان
وجود مراكزي نمونه براي.نيست درست معياري هيچ با اصلا
از) استادان به دكترا دانشجوي نسبت آنها در كه دارند
بيشتر هم يك به پنج از (استاد تا گرفته استاديار مرتبه
دانشجوي پنج نامه پايان است ، موظف استاد هر يعني.است
توجه با !كند رسيدگي و راهنمايي همزمان بهطور را دكترا
است ، استادان بيشتر گريبانگير كه آموزشي سنگين بار به
و منظم طور به يا كنند تعمق و مطالعه اينكه فرصت حتي
كنند ، رسيدگي را تحقيقيدانشجويان و تحصيلي وضع مرتب
.باشد داشته وجود نميتواند
و صوري چيزي پژوهش ، و تحقيق شرايطي ، چنين در طبعا
مقالاتي اصطلاح به هم اگر و درميآيد آب از بيمحتوا
در مجلاتي در كه بود خواهند بيپايه مقالاتي شود ، منتشر
در كه است چيزي همان اين و رسيد خواهند چاپ به خود شان
در ما سهم كه ديديم و شد مشاهده مقالات كيفيت و كمي آمار
خوب مقايسه ، محض.است ناچيز بسيار علم پيشبرد و توليد
نام به آمريكا معروف دانشگاههاي از يكي در كه بدانيم است
برابر دكترا دوره در دانشجو به استاد تعداد نسبت Caltech
بسيار علمي امكانات و عظيم بودجههاي به توجه با و است 2
خير شخص يك اخيرا) دارند اختيار در كه قدرتمندي و مطلوب
بايد و (است كرده اهدا دانشگاه اين به دلار ميليون 600
.آورند زير به را نيلوفري چرخ و بدهد دانش بار درختشان كه
انگيزه كه شد خواهد ديده شود ، توجه مشكل كنه به باز اگر
هم آن است ، معيشتي مشكلات رفع و ماديات در اغلب اصلي ،
وجاهت و سو يك از جامعه بر حاكم مصرفي و تجملي فرهنگ
بازار آشفته اين در كه ديگر سوي از آن گسترده و كاذب
روزبهروز متاسفانه و است آمده وجود به عالم و علم براي
سست و كيفيت كاهش جز چيزي روند ، اين نتيجه.ميشود بيشتر
ديگري چيز علم محيط و دانشگاهها شدن بيمحتوا و
.باشد نميتواند
پيشنهاد راه چند ميتوان نيز مشكل اين بردن ميان از براي
:جمله از كرد
.برنامه و اصول طبق دكترا دانشجويان پذيرش كاهش -الف
دكترا دورههاي كه مراكزي كار كيفيت به جدي رسيدگي -ب
.نيستند مستحق واقعا كه آنهايي تعطيل و كردهاند داير
و دانشمندان جذب راه از مجرب استادان تعداد افزايش -ج
.كشور از خارج مقيم ايراني آموختگان دانش
مراكز و دانشگاهها به دكترا دانشجويان از بخشي اعزام -د
.جهان ممتاز
تجهيزات ، بودجه ، ) تحقيقات زيربنايي مشكلات رفع -_ه
و مواد ورود و خريد موانع رفع و (...و مجلات كتابخانه ،
از كالا ترخيص براي سهولت ايجاد ويژه به پژوهشي وسائل
..و كوچك اقلام خريد براي ارزي حوالههاي ارسال يا و گمرك
است ملي اثر مالكي خانه
واقع قاجار دوره به مربوط مالكي خانه:فرهنگي علمي گروه
آثار فهرست در شماره 3443 با بيرجند شهرستان خوسف بخش در
.گرفت قرار ايران ملي
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
بزرگان از گذشته در ظاهرا آن مالك كه خانه اين دورنماي
فضاي اما است امروزي ساختمانهاي شكل به بوده خوسف منطقه
.است آن تاريخي پيشينه هويت نشانگر داخلي
اما نيست مشخص كافي مدارك نبود علت به بنا پيريزي زمان
اين از نامي كه ق._ه تاريخ 1277 به عقدنامهاي براساس
سالهاي بين آن احداث تاريخ دارد احتمال شده برده خانه
.باشد ق._ه 1260- 1250
نام به شخصي خانه اوليه و اصلي صاحب نوشته همين براساس
شاهي محمد رايج تومان دويست مبلغ به كه بوده علي ملانظر
.است فروخته بيك علي آقاي به را خانه اين
گذر و معبر سطح از پايينتر سطحي در ورودي شدن واقع
ويژگيهاي از حمامها به دسترسي فضاي به شباهتي با عمومي
.ميرود بهشمار بنا اين
گنبدي نيز آن سقف و نبوده ضلعي هشت بنا اين هشتي فضاي
در كه ميشود ختم حياط به ورودي دالان انتهاي.نيست
.است شده احداث فضاهاي با متناسب و كوچك بسيار مساحتي
باعث ميتواند راهآهن ، مهندسي دانشكده
شود كشور در ريلي ونقل حمل صنعت تحول
:گفت ايران صنعت و علم دانشگاه سرپرست:فرهنگي علمي گروه
صنعت دانشگاه ، اين راهآهن مهندسي دانشكده تجهيز و تقويت
.كرد خواهد بيمه را كشور ريلي نقل و حمل
دانشكده جديد رئيس معارفه جلسه در ما ، خبرنگار گزارش به
شهرتاش دكتر ايران ، صنعت و علم دانشگاه راهآهن مهندسي
و تقويت كشور ، راهآهن مسئولان از دانشگاه اين سرپرست
و كشور راهآهن مهندسي دانشكده تنها بيشتر هرچه تجهيز
منابع تامين موجب را آن و كرد درخواست را خاورميانه
معارفه جلسه در.خواند ريلي نقل و حمل صنعت آينده انساني
مسئولان حضور با كه راهآهن مهندسي دانشكده جديد رئيس
كشور اسلامي جمهوري آهن راه و ايران صنعت و علم دانشگاه
دانشكده جديد رئيس عنوان به فرشاد دكتر شد ، برگزار
بهخصوص دانشكده قبلي روساي خدمات از و شد معرفي راهآهن
فرصت انجام جهت كه دانشكده رئيس آخرين مقبلي دكتر
.شد قدرداني است ، رفته خارج به مطالعاتي
افغانستان مردم به كمك براي علوم وزارت
است آماده آموزشي و علمي
زمينههاي در
آماده فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت:فرهنگي علمي گروه
.است آموزشي و علمي زمينههاي در افغانستان به كمك ارائه
و علوم ، تحقيقات وزارت دانشجويي معاون ظريفيان غلامرضا
دانشگاههاي:گفت ايرنا به مطلب اين اعلام با فناوري
سالهاي در كشور اين ديگر شهر و 5 كابل در افغانستان
بازسازي به نياز و ديدهاند جدي آسيب طالبان ، حاكميت
.دارند
استاد ، تبادل با ميتواند ايران:گفت علوم وزير معاون
كتابخانههاي و آموزشي و تحقيقاتي مراكز بازسازي به كمك
تقويت در بلندي گام افغانستان دانشگاهي و علمي مراكز
.بردارد خود همسايه كشور با فرهنگي ديرينه پيوندهاي
هماهنگ و نهايي امتحانات برنامه
كرد تغيير
متوسطه دانشآموزان
كه كرد اعلام پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
تحصيلي سال اول نيمسال هماهنگ و نهايي امتحانات برنامه
.كرد تغيير متوسطه دوره 8180
داد گزارش سهشنبه روز پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط
شهادت روز و شوال ماه حلول زمان تغيير به توجه با كه
دانشآموزان امتحان برگزاري زمان صادق ، جعفر امام
دانشآموزان امتحان زمان گزارش ، اين براساسشد جابهجا
موكول ديماه 80 پنجشنبه 20 روز به دي چهارشنبه 19 روز از
.شد
جغرافياي و عربي امتحان برگزاري زمان
كرد تغيير تهران شهر
راهنمايي سوم سال
در تهران شهر پرورش و آموزش سازمان:فرهنگي علمي گروه
سال عربي درس امتحان برگزاري زمان:كرد اعلام اطلاعيهاي
ديماه چهارشنبه 19 روز از تهران مدارس در راهنمايي سوم
.كرد تغيير ماه دي شنبه 22 به
بود بنا كه نيز راهنمايي سوم سال جغرافياي درس امتحان
ديماه يكشنبه 23 روز شود ، برگزار ماه دي هشتم شنبه روز
عمومي روابط سهشنبه روز گزارش براساس.شد خواهد برگزار
درس امتحاني برنامه تهران ، شهر پرورش و آموزش سازمان
روز تعطيلي تغيير دليل به راهنمايي سوم كلاسهاي عربي
شهادت با مصادف ماه دي پنجشنبه 20 روز جاي به چهارشنبه
.است يافته تغيير (ع)صادق جعفر امام
شد منتشر "سايهبان"
محمدعلي مديرمسئولي به سايهبان هفتهنامه شماره نخستين
نشريهاي:ميگويد خود معرفي در سايهبان.شد منتشر رادي
اولين شايد و مدني جامعه فرهنگ گسترش براي است ديگر
اصلاحات جبهه سخنگوي را خود كه[يزد] استان در نشريهاي
و دانشآموختگان و نخبگان آرمانهاي و ايدهها و
خصوص به و كشور دانشجويان ويژه به و جوانان و فرهيختگان
.بداند يزد استان
شادباش مطبوعات خانواده به را سايهبان ورود همشهري
.ميكند موفقيت آرزوي دستاندركارانش براي و ميگويد
|