كودكان ديكتهنويسي اختلالات با مبارزه
ما كوشش ديگران ، تلاش
بينالمللي قواعد براساس رفتار:مهاجراني
است توسعه شرايط از يكي
تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان رئيس
در تخريبي كلاس 179 و كشور46هزار مدارس
دارد وجود كشور
ساماندهي كاشان سيلك تپه سال از 65 پس
ميشود
صنعت و علم دانشگاه از رئيسجمهوري تقدير
ايران
يافته افزايش دانشجويان صنفي اعتراضهاي
است
كودكان ديكتهنويسي اختلالات با مبارزه
نوعي خواندن و است توليد نوعي كردن هجي و نوشتن *
است دشوارتر رمزگشايي از توليد و رمزگشايي
;اشاره
و آموزگاران اول ، كلاس در بهويژه و ابتدايي دوره در
با آنها اولي كلاس كودك ميكنند مشاهده گاه والدين
برخي يادگيري در ولي ندارد ، هوشي ظاهرامشكل اينكه
و پدر.دارد فراواني مشكلات روخواني يا و ديكته مثل دروس
را وضعيتي چنين با برخورد انتظار كه زده شگفت مادر
و تكرار با تا ميبندند كار به را خود تلاش تمام ندارند ،
مرتفع را مشكل نوشتن تمرين و خواندن امر در بيشتر فشار
نتيجه كمتر ميكنند ، تلاش بيشتر هرچه حال اين با.سازند
مورد را خود كودك عصبانيت ، با گاه كه آنجا تا ميگيرند
را مدرسه و آموزگار حتي يا و داده قرار تحقير و سرزنش
و كاري كم نيز مدرسه اولياي شايد البته و ميدانند مقصر
وجود بهكنند معرفي مشكل اين عامل را والدين بيتوجهي
ميشوند ، مشكوك كودك شنوايي و بينايي سامانه در نارسايي
مشكلي جنبه ، اين از ميشود مشخص تخصصي بررسي از پس ولي
به او ذهني توانايي ارزيابي براي آنگاه.ندارد وجود
نشان نتايج احتمالا و ميشوند متوسل هوشي آزمونهاي
در نتواند كه ندارد كمبود آنقدر هوشي لحاظ به كه ميدهد
در مشكل حال اين با.دهد ادامه تحصيل به عادي مدارس
از پس انديشيد ، چارهاي بايد و پابرجاست نوشتن و خواندن
داده تشخيص چنين كودك مشاور يا و روانشناس به مراجعه
به يادگيري اختلالات از يكي به نظر مورد كودك كه ميشود
با كهالبته مبتلاست نارسانويسي يا و خواني نارسا نام
.است بهبود و درمان قابل كارا و ساده تكنيكهاي به توسل
در نويسي ديكته مشكلات درباره ميآيد پي در كه مطلبي
.است آمده فراهم ابتدايي دوره كودكان
است كلي اصطلاحي نويسي ، نادرست آن وپيآمد خواني نارسا
مشخص نوشتاري زبان يادگيري قلمرو در را مشكلاتي وجود كه
و خواندن يادگيري پايدار مشكل":تعريف طبق.ميكند
يا شديد ماندگي عقب دچار كه كودكاني در آن شدن خودكار
آغاز معمول سن در را مدرسه و نيستند حسي نارسايي
(1)".مينامند خواني نارسا كردهاند ،
با همراه معمولا كه آنجا از (1979) دبره نظر طبق
بهتر دارد ، وجود نيز نوشتن حيطه در مشكلاتي نارساخواني ،
(2).بگوييم سخن نويسي نادرست -نارساخواني پديده از است
:شود گرفته قرار مدنظر زير نكات بايد پديده ، اين تشخيص در
دست زمينه اين در تشخيص به نميتوان سالگي از 7 قبل -1
.زد
مرتب و است پايدار نسبتا كودكان اين در اشتباهها -2
.ميشود تكرار
وارونه هجاها ، و حروف جابهجايي مصوت ، غير حروف حذف -3
ز ، مثل صدا هم حروف نوشتن در اشتباه و حروف افزودن نويسي ،
زياد كلمات صداكشي در توانايي عدم و غيره و ذ ظ ، ض ،
همگاهي عادي كودكان در اشتباهات اين گرچه.ميشود ديده
.ميشود مشاهده
و ميكنند حفظ را كلمات شكل كودكان ، اين از برخي -4
توليد را جديدي كلمه حروف همان از استفاده با نميتوانند
.كنند
اختلال اين آورنده بهوجود علل تعيين جهت بسياري مطالعات
عوامل جمله از متعددي عوامل ميدهد نشان كه شده انجام
در ضعف شنوايي ، يا ديداري حافظه در ضعف محيطي ، و انگيزشي
يا و پرجنبوجوشي از ناشي دقت كمبود دست ، ماهيچههاي
سيستم در اختلال از ناشي) ادراكي نارسايي و مغز پركاري
.دارد دخالت وضعيت اين ايجاد در...و (ادراكي عصبي
آموزشي و فرهنگي اقتصادي ، لحاظ از محروم مناطق در آنچه
و والدين سوي از كافي توجه فقدان ميشود ، ديده بيشتر
دانشآموزان در نتيجهاش كه است كودكان به مدرسه اولياي
كار در اختلال ضعيف ، نسبتا و متوسط هوشي توانايي با
.بود خواهد خواندن و نوشتن
مشكلتر خواندن از كردن هجي و نوشتن متخصصان نظر طبق
و است توليد نوعي كردن هجي و نوشتن كه چرا.(3)است
.است دشوارتر رمزگشايي از توليد و رمزگشايي نوعي خواندن
شكل حيطه اين در كودكان برخي كه كرد نشان خاطر بايد گرچه
هستند ، خواندن به قادر بنابراين ميكنند ، حفظ را كلمات
.بنويسند ميخوانند را آنچه نميتوانند ولي
نشان مطالعات و تجربه كه است روشهايي ميآيد پي در آنچه
است موثر كودكان خواندن و نوشتن توانايي افزايش در داده
بهبود در روشها اين از تعدادي يا هركدام از ميتوان و
روشها اين.گرفت بهره نويسي ديكته در اختلال از خاصي نوع
و كننده سرگرم شكلي به ميتوانند والدين و آموزگاران را
كودكان از دسته اين مورد در جدي و خشك شيوهاي از دور به
:(4)دهند قرار استفاده مورد
در ضعف يا نارسايي كه كودكاني از دسته آن براي -الف
:بست كار به را زير روشهاي ميتوان دارند ، دست ماهيچههاي
سرگرم شكلي به باطله روزنامه يا كاغذ كردن مچاله -1
;فرزند و والدين بين مسابقه حالت به يا و كننده
;مجسمهسازي گل يا و بازي اسباب خمير با بازي -2
بهوسيله مقوا و كاغذ روي بر غيره و هندسي اشكال برش -3
;كوچك قيچي
;دست مچ تقويت جهت پينگپنگ راكت با بازي -4
;قرقره دور نخ پيچاندن -5
.پركالري و مناسب تغذيه -6
:دقت افزايش و حركت و ديدن بين هماهنگي تقويت جهت -ب
;سبد داخل توپ پرتاب يا توپ بهوسيله نشانهگيري -1
;عمودي تيركهاي روي بر پلاستيكي حلقههاي پرتاب -2
;پلاستيكي تفنگهاي توسط نشانهگيري و تيراندازي-3
اندازه كردن كوچك تدريج به و درشت سوزنهاي كردن نخ -4
;سوزن
شبيه چيزي ساختن و نخ از خالي تو مهرههاي كردن رد -5
;گردنبند
نريختن در تلاش و رفتن راه هنگام آب از پر ليوان حمل -6
;ليوان از آب
.ساده دوزهاي و دوخت -7
;شنيداري و ديداري حافظه تقويت -ج
تصوير ساختن پنهان سپس و رنگي تصاوير دادن نشان بازي -1
.كردن سوال آن درباره كودك از و
از پس ميدهيم ، نشان كودك به را مصور كارت چندين -2
سپرد ، خاطر به را آن و كرد نگاه آن به خوب كودك اينكه
از يكي آنگاه ببندد ، را خود چشمان ميخواهيم او از
خود چشمان ميخواهيم كودك از و ميكنيم پنهان را كارتها
.است شده حذف كارت كدام بگويد و كرده باز را
داد انجام كارتها چيدن ترتيب در ميتوان را بازي همين -3
كارت دو كدام بگويد بايد كودك و كرد عوض را آنها جاي و
.شدهاند جابهجا
يكي ساختن پنهان و اتاق داخل اشياي ديدن معروف بازي -4
كودك آنگاه باشد ، رفته بيرون كودك وقتي اتاق اشياي از
.است شده پنهان شيء كدام بزند حدس بايد و آمده اتاق به
پس و ميبريم نام و داده نشان را مختلف اشياي او به -5
را نامشان ميخواهيم او از اشيا آن ساختن پنهان از
.بگويد و آورده بهياد
پر آب از مختلف مقادير با را اندازه هم ليوانهاي -6
موسيقي مختلف نتهاي آنها به زدن ضربه با تا ميكنيم
بسته چشمان با بايد كودك تمرين چندبار از پس شود ، توليد
.دهد تشخيص را ليوان هر مخصوص صداي
مختلف اشياي به ضربه و خنده و گريه) مختلف صداهاي ضبط -7
.كودك طرف از صدا تشخيص و آنها مجدد پخش و (...و
و آنها مجدد پخش و كلمات خواندن هنگام كودك صداي ضبط -8
.صوت ضبط از خودش صداي شنيدن از پس نظر مورد كلمه يافتن
بازگو آن از پس و ضبط و راديو ضعيف صداي به كردن گوش -9
.است شنيده آنچه كردن
بصري ادراك بهويژه) ادراكي نارسائيهاي درمان براي -د
:(بعدي دو اشكال
و پيچيده و ساده شكلهاي آموزشي لوحهاي از استفاده -1
-مستقيم و صاف -ساده خطوط) دفعات به شكلها آن كردن كپي
(...و وجهي چند -دايره-منحني
كه غيره و حيوانات نقاشي يا چين نقطه شكلهاي كردن پر -2
.است شده رسم چين نقطه شكل به
يا اشيا كردن پيدا و مبهم و درهم تصاوير از استفاده -3
.شلوغ تصاوير اين در خصوص به حيوانات
كامل و (ريز و درشت اندازههاي در) حروف ناقص رسم -4
.كودك توسط آنها كردن
از ميتوان ، صداكشي و كردن هجي در نارسايي بهبود براي -ز
:كرد استفاده زير روشهاي
اج ات ، اب ، ال ، مثل) ساده بيمعني هجاهاي از استفاده -1
نيني تيتي ، مثل) بخشي دو و مشكلتر هجاهاي سپس و (..و
(...و سيبا با ، بي زا ، زا و
بنويسد ، را كلمه چند حرف اولين خواست كودك از ميتوان -2
را كلمه چند آخر حرف دو يا اول حرف دو موفقيت صورت در
.بنويسد و داده تشخيص
آموخته ب سپس الف حرف ابتدا آن در كه (5) پرآموزي روش -3
حرف سپس ميشود ، يادآوري الف حرف مجددا آنگاه و ميشود
.آخر الي همينطور و ج و ب و الف حرف مجددا و ج
را آن و بنويسد را كلمه يك ميتواند آموزگار يا مربي -4
به بخواهد كودك از كند ، تكرار را آن آنگاه بخواند ،
.كند رسم هوا در را كلمه آن انگشت وسيله
مورد كلمه دهد ، قرار استفاده مورد جمله در را كلمه آن -5
.بنويسد حفظ از را آن كودك و شود حذف نظر
و مغازهها تابلوي و كتاب يا و لغات فرهنگ از استفاده -6
. كلمات كردن هجي براي روزنامهها درشت حروف يا
و بزرگ دراندازه حروف رسم -روزنامه درشت حروف بريدن -7
بريدن يا و كودك توسط آنها رنگآميزي آنگاه -توخالي
.قيچي توسط آنها
در روشها اين تمامي بايد كه ساخت خاطرنشان بايد پايان در
و گيرد صورت اجبار از دور به و مفرح و شاد كاملا فضايي
عجيب و مضحك چند هر كودكان خلاقانه حركات و نوشتهها
تا شود داده اجازه كودك به و گيرد قرار تشويق مورد باشد ،
هجو را آنها حتي و كند دستكاري را كلمات ميخواهد طور هر
توليد خندهدار و بيمعني كلمات و هجاها كند ، مسخره و
بايد.كند بازخواني شعرگونه و آهنگين روشي به يا و كند
يكي آنها ، تشويق و كودكان پيشرفت به توجه كه داشت ياد به
بايد و ميشود محسوب يادگيري بخشيدن سرعت مهم عوامل از
.كرد اجتناب شدت به كودك كردن خسته از
ابراهيمي بهمن
:پانوشتها
ژرف -تحولي مرضي روانشناسي: (1370) پريرخ دادستان ، -1
.منبع همان -2
اختلالات - (1377) جيمز چالفانت و ساموئل كرك ، -3
وثوقي ، انتشارات خانجاني ، رونقي ، ترجمه تحولي ، يادگيري
.استثنايي وپرورش آموزش سازمان
درمان كتاب: به كنيد رجوع بيشتر اطلاعات كسب براي -4
انتشارات تبريزي ، مصطفي نوشته ديكتهنويسي اختلالات
.فراروان
.(3) شماره پانويس منبع -5
ما كوشش ديگران ، تلاش
پژوهش به دوباره نگاهي
بر بسياري سخنان تاكنون تحقيق ، و پژوهش اهميت درباره
بسياري گفتگوهاي و بحث آن فوايد اندر و شده رانده زبان
و پژوهش مطالعه ، تفحص ، و تحقيق لزوم شك بدون.است شده
استادان و دانشجويان.است عيان همگان بر علمي كنكاش
انتظارات تيررس در ديگري قشر هر از بيش دانشگاهها ، محترم
از قشر اين شك بدوندارند قرار دست اين از توقعاتي و
خود به را همگان توقع بارز ، الگويي عنوان به فرهيختگان
!سزاوار و بجا توقعي البته ميدارند ، معطوف
مقالات اين به دستيابي و روز اطلاعات كسب جهت كه بار هر
از بيش ميشوم ، وارد اينترنت شگفتانگيز دنياي به علمي ،
خبري منابع به كه بار هرميشوم حيرت و بهت دچار پيش
كه ميشوم روبهرو جديدي مطالب با لحظه هر ميكنم ، رجوع
و محققان دانشجويان ، درازمدت پژوهش و تحقيق حاصل
.است انديشمندان
باره يك به كه نيست فرايندي عظيم ، دستاورد اين يقينا
.دارد تحرك و پژوهش فرهنگ در ريشه امر اين.شود حاصل
و عادت رسم ، يك به تبديل تحقيق و پويايي آنها ، براي گويي
مطالب ساعت هر حتي و روز هر هفته ، هر.است شده تكليف حتي
پرتلاش محققان از جمعي تلاش و تفحص پژوهش ، حاصل كه جديدي
.ميشود ظاهر كامپيوتر صفحه بر است ،
فرا را وجودم وصفناپذير حيرتي روند ، اين پيشرفت سرعت از
كسب راه در ناپذير سيري ولع اين راستي به.ميگيرد
اين در ميتوان چگونه ميشود؟ ناشي كجا از جديد اطلاعات
اين از الگوبرداري براي راهكارهايي چه گذاشت؟ گام مسير
يا و ارگاني نهادي ، چه داد؟ ارائه ميتوان عالي فرهنگ
و خطيري وظيفه چنين قبال در بيتفاوتي مسئول موسسهاي
وقتي راستي به است؟ زمينه اين در تلاش به تشويق احتمالا
محقق جمعي شبانهروزي تحقيق حاصل كليد ، چند دادن فشار با
احساسي چه دچار ميشود ، ظاهر رايانه مانيتور صفحه بر
آنها وقفهناپذير تلاش حاصل كه زماني آيا ميشويد؟
به بياختيار ميگيرد ، قرار دراختيارتان واسطهاي بيهيچ
يا نميكنيد؟ نثار آفرين هزاران پرتلاش ، فرهيختگان اين
تحقيقات اين از حاصل نتايج مطالعه زحمت حتي عدهاي شايد
!نميسازند هموار خود بر نيز را
جانب از كه داريم اين به اميد هميشه همچون جهت ، هر به
ارزشمندي ، و والا فرهنگ چنين تقويت جهت ذيربط مسئولان
.شود برداشته اساسي گامهاي
شهرام ركسانا
بينالمللي قواعد براساس رفتار:مهاجراني
است شرايطتوسعه از يكي
از يكي كه است شرايطي نيازمند توسعه:علميفرهنگي گروه
اين با مطابق رفتار و بينالمللي قواعد شناخت آن ، شرايط
بينالمللي مركز رئيس مهاجراني سيدعطاءالله.است قواعد
همايش در مطلب اين اعلام با شنبه روز تمدنها گفتوگوي
پذيرش:گفت بلوچستان و سيستان استان گردشگري جاذبههاي
و هويتها از عقبنشيني بهمعناي بينالمللي قواعد
.نيست اصالتها
تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان رئيس
در تخريبي كلاس 179
و كشور46هزار مدارس
دارد وجود كشور
مجموعه از درس كلاس و 179 فرهنگي46هزار علمي گروه
استفاده مورد كشور در آموزشي فضاي عنوان به كه كلاسهايي
.است تخريبي ميگيرد ، قرار
تجهيز و توسعه نوسازي ، سازمان رئيس افشاني ، محمدعلي سيد
معاونان همايش در مطلب اين اعلام با شنبه كشور مدارس
اين تعداد از:گفت شيراز در كشور استانداريهاي عمراني
حدود و هستند گلي و خشت باب و 608 تخريبي 14هزار كلاسهاي
.ميشود برپا كپر و چادر در كلاس و 86 هزار سه
با درس هزاركلاس از 28 بيش:كرد اضافه مسئول مقام اين
مورد آموزشي فضاي عنوان به سال بر 40 افزون قدمتي
به موارد اين همه بازسازي براي ميگيردو قرار استفاده
.داريم نياز اعتبار تومان ميليارد 515
نظر از:گفت ساز مدرسه خيرين مشاركت از تقدير با وي
بخش را حاضر حال در شده ساخته فضاهاي از مترمربع 12درصد
بر مشتمل كلاس تعداد نظر از رقم اين و كرده احداث خصوصي
.است شده احداث فضاهاي 02درصد
ساماندهي كاشان سيلك تپه سال از 65 پس
ميشود
كاوشهاي انجام از سال گذشت 65 با:فرهنگي علمي گروه
گنجينهاي كه كاشان سيلك تپههاي در باستانشناسي
طرح است ، داده جاي خود در را پيش سال از 8000 ارزشمند
.شد آغاز ديروز از باستاني محوطه اين ساماندهي
تپههاي طرح ، اين مجري شهميرزادي ملك صادق دكتر گفته به
تاريخ از پيش باستانشناسي مطالعات در كه كاشان سيلك
برخوردارند ، ارزندهاي بسيار جايگاه و اهميت از ايران
داخل در يافته فرسايش شدت به برجستگيها صورت به امروز
واقع كاشان "اميرالمومنين" الاحداث جديد شهرك بافت
.شدهاند
صنعت و علم دانشگاه از رئيسجمهوري تقدير
ايران
پيرو خاتمي ، محمد سيد رئيسجمهور:فرهنگي علمي گروه
ايران صنعت و علم دانشگاه چهارساله عملكرد گزارش ارسال
متني دانشگاه اين سابق رئيس ازهري ، جواد سيد دكتر توسط
معين ، دكتر توسط لوح صورت به كه است كرده نويس پي را
.شد اهدا ازهري دكتر به فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
نسبت را خود تقدير و سپاس:است آمده جمهوري رئيس متن در
همكاران همه و ازهري دكتر آقاي مبارك و ارجمند تلاش به
همه و ايران صنعت و علم دانشگاه در بزرگوارشان
اميدوارم.ميدارم اعلام ارجمند پژوهشگران و دانشگاهيان
در بخصوص عرصهها ، همه در تعالي و پيشرفت شاهد همواره
.باشيم كشور فرهنگي و علمي عرصههاي
يافته افزايش دانشجويان صنفي اعتراضهاي
است
دانشگاهها در صنفي اعتراضهاي سلسله:فرهنگي علمي گروه
ولي است بوده برخوردار چشمگيري رشد از گذشته ماه سه طي
.شود امنيتي و سياسي برخورد اعتراضها اين با نبايد
و تحقيقات علوم ، وزارت داخل دانشجويان مديركل محدث علي
مشكلات:گفت ايرنا به مطلب اين اعلام با ديروز فناوري
اين محور خوابگاهي امكانات و نارساييها و رفاهي
.است صنفي اعتراضهاي
دانشجويي سازمان تاسيس
ساختار در فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت دانشجويي معاونت
روزافزون نيازهاي پاسخگوي وزارتخانه ، اين كنوني
وزارت دانشجويي معاون ظريفيان غلامرضا.نيست دانشجويان
:گفت ايرنا به مطلب اين اعلام با فناوري و تحقيقات علوم ،
سازمان" تصويب ، صورت در علوم ساختار تغيير طرح براساس
.ميشود تاسيس "دانشجويي
|