كشور تئاتر آينده براي هراس و بيم
"هنر" نمايشنامه درباره كوتاه نوشته چند
از "هنر" ;شهر تئاتر در
اجرا بهانه به
منظر چند
فجر جشنواره در جهان سراسر فيلمسازان
جشنواره داور و تار نوازنده ظريف هوشنگ
شهرستاني نوازندگان حضور:جوان موسيقي
است كم بسيار
كشور تئاتر آينده براي هراس و بيم
تئاتر جشنواره بازبيني هيات عضو رشيدي داود با گفتوگو
فجر
آن در داور عنوان به شما كه است جشنوارهاي چندمين *
داريد؟ حضور
كار اين اهميت اينكه سبب به يا كاري ، دليل به يا قبلا -
اين به كه زماني از اما.داشتم شركت كمتر نميدانستم ، را
ميگذارم كنار باشم داشته هم كاري اگر حتي پيبردم ، مهم
اين اهميت دليل به هم.باشم داور كه ميكنم قبول و
آينده كه گروههايي بودن جوان دليل به ديگر و جشنواره
دليل به هم و ميدهند تشكيل را بوم و مرز اين تئاتر
است موثر بسيار بازبينيها اين من خود براي البته اينكه
بازبينيها اين در كه ميگويم فروتني و خضوع كمال با و
جريان كه ميشوم متوجه اين از جدا.ميگيرم ياد بسيار
عرصه اين در كساني چه و ميرود سويي چه به مملكت تئاتر
به پا بازيگراني چه و نويسندگان چه هستند ، فعاليت مشغول
.برد بهره آن از ميتوان چگونه و ميگذارند ظهور عرصه
ديده خلاقيتهايي جوانان كارگردانان از بعضي از همچنين
كارهاي در و بازكرده كارگرداني امر در را ديدم كه ميشود
.ميكند كمك من به بعدي
تئاتر بينالمللي جشنواره خصوص به جشنوارهها ، تاثير *
ميكنيد؟ ارزيابي چگونه ايران تئاتر روند بر را فجر
ايران در ما معمولا.است نداشته جدي تاثير تاكنون -
متاسفانه وليميكنيم برگزار خوب بسيار را جشنوارهها
براي تنها تهراني گروههاي برخي نيز و شهرستاني گروههاي
فعاليت از دست آن از پس و ميكنند فعاليت جشنواره
و داشته تداوم فعاليت اين كه است اين مهمميشويند
جشنواره به و ميدهند ارائه خوب تئاترهاي كه گروههايي
در چه سال طول در را فعاليتشان ميكنند ، پيدا راه
نگه گرم محفل اين تا بدهند ادامه تهران در چه و شهرستان
كمبود و امكانات كمبود دليل به متاسفانه اما.شود داشته
بيشتر ميدهند ترجيح گروهها لازم ، بودجه نبودن و سالن
خود كار به ديگر جشنواره از بعد و كرده كار جشنواره براي
براين را خود هدف بايد جشنواره نظرم به.نميدهند ادامه
بين افكار و انديشه تبادل نمايشها اين كه كند استوار اصل
.باشند داشته ادامه سال طول در مختلف گروههاي
راي در را ملاكي چه بازبين اعضاي از يكي عنوان به شما *
ديگر عبارت به داريد؟ مدنظر بهترينها انتخاب و نهايي
ميگيرد؟ تعلق گروههايي چه به حضور مجوز
ديگر براي چه و من براي چه كه مسالهاي ميكنم فكر -
نمايش يك چقدر كه است آن است ، مدنظر اول درجه در دوستان
كه كاري قاعدتاكند برقرار ارتباط مخاطب با ميتواند ،
و تكنيك مانند درست اصول يك از و نبوده صميمي و درست
برخوردار كردن وادار تفكر به و گذاشتن اثر و رابطهاي
كه نمايشي.كند برقرار ارتباط مخاطب با نميتواند نباشد
آن در تكنيكي اصول و بوده برخوردار آوردن در ادا از تنها
طبيعي ميشود ، رو دستش زود خيلي طبعا باشد ، نشده رعايت
صميميت كه نمايشي ديگر طرف از اما.نشود انتخاب كه است
در شناخت و آگاهي و فني معنوي ، امتيازات يك از و داشته
انتخاب و گرفته قرار تاييد مورد باشد برخوردار كارگرداني
بسيار متن داراي كه ديدم را كارهايي مدت اين در.ميشود
نميشناسد ، را صحنه كارگردان متاسفانه اما است ، خوبي
نميشناسد ، را صحنه تعادل نميداند ، را كارگرداني اصول
در بيدليل بازيگران و ندارد افراد چيدن در زيباييشناسي
همانند بايد تماشاچي ديد نظر از و دارند حركت صحنه
سو آن به سو اين از را سرش پينگپنگ مسابقه تماشاگر
من.ميكند خسته را تماشاچي نمايش اين طبيعتا.بچرخاند
را مشكل اين خواندهام تئاتر كارگرداني اينكه سبب به
.ميكنم حس بيشتر
هم و محتوا هم شما كه گرفت نتيجه ميتوان اين بنابر*
داريد؟ مدنظر را ساختار
در نمايشي كه مورد اين بلكه محتوا ، تنها نه البته -
مدنظر نيز است موفق چقدر مخاطب با كردن برقرار ارتباط
باشد ، داشته خوبي بسيار محتواي نمايش يك است ممكن.ماست
اصلا و كند برقرار ارتباط نتواند تماشاچي با اصلا اما
را متن آن اصلا اينكه يا و نباشد تماشاچي امروز مساله
.است زايد و نيست پذيرفتني نمايشي چنين.نفهمد
با ولي بوده خوب محتوايي نظر از كاري اگر بالاخره *
هم فني نظر از اما باشد ، نداشته تناسبي ما امروزي جامعه
نه؟ يا ميشود انتخاب شما نظر از باشد ، خوب
برخورد اينگونه نمايش يك با تنهايي به من البته -
زيرا.است چگونه نمايشها مابقي ديد بايد بلكه.نميكنم
.هستيم روبهرو محدوديتي با انتخاب تعداد نظر از ما
از نمايش يك كه صورتي در.كرد انتخاب را همه نميتوان
هم تكنيكي نظر از و باشد سازگار ما جامعه با محتوايي نظر
و نداشته خوبي محتوايي كه ديگر نمايشي نسبت به باشد ، خوب
را اولي دوتا اين بين نباشد ، مدنظر چندان هم فني نظر از
.كرد خواهم انتخاب
و بازبيني مرحله تئاتردر صد از بيش تعداد به توجه با *
از بعضي است شده گرفته نظر در آن براي كه كمي وقت
عدم همين آيا.نميشوند بازبيني نمايش پايان تا تئاترها
روبهرو مشكل با را شما نهايي ، راي در نمايش كامل ديدن
نميسازد؟
شد خواهيم متوجه ميبينيم ، را نمايش دوسوم ما وقتي.نه -
حتي.است بوده چقدر كارگردان توانايي و چيست نمايش كل
خواهند ميبينمشان كه مدتي آن در را خود آزمون بازيگران
خوب نمايشي كه رسيديم نتيجه اين به اگر ما ضمن در.داد
قطع دارد ، را جشنواره در حضور فاكتورهاي حداكثر و است
را خودمان نيست ، خوب نمايشي كنيم حس اگر اما و ميكنيم
فكر زيرا.شود اجرا آخر تا نمايش كه ميكنيم مجبور
معترض گروه اينكه يا دهد رخ اتفاقي آخر در شايد ميكنيم
سبب همين به.است نشده ديده آخر تا نمايش كه شوند
خسته كمي اين البته كه ميبينم آخر تا را بد نمايشهاي
.است كننده
هستيد؟ موافق جشنواره الگوسازي بحث با*
زيرا.ميكنيم دقت درآن بسيار كه است مطلبي اين.بله -
و ميكند شركت جشنواره در و ميشود انتخاب كه نمايشي
تئاتري جريان در حتما گيرد تعلق آن به جايزهاي هم شايد
قرار الگو را آن گروهها تمام و گذاشت خواهند اثر كشور
سعي دليل همين به.است طبيعي امر يك اين البته.ميدهند
از.نكنيم انتخاب را آوانگارد خيلي نمايشهاي ميكنيم
اين در اگر حتي) بگذارد تاثير تئاتر كل بر اينكه ترس
ترس از اما (بشويم روبهرو جديدي خلاقيتهاي با نمايش
.نميكنيم انتخاب را آن كردم ، ذكر كه موردي همين
كردهايد ، بازبيني را نمايشها اكثر اينكه به توجه با *
داشت؟ خواهد سمتي چه روبه آينده سال تئاتر ميكنيد احساس
.كردهاند عمل موفقتر گروهها معاصر كارهاي در امسال -
كه موردي اما.دارد وجود نيز كلاسيك نمايشهاي البته
اقسام و انواع به آوري بود ، روي مشهود نمايشها در بسيار
امسال.است شهرستان در چه و تهران تئاتر در چه تئاترها
كردهاند سعي گروهها زيرا.هستيم غني بسيار تنوع نظر از
.كنند تمرين و كرده انتخاب متن خود توانمنديهاي براساس
آينده سال در قوياي و خوب نمايشهاي شاهد بنابراين
.بود خواهيم
اين در ناچار به و است كوچك بسيار ايران تئاتري جامعه *
دوستاني مقابل در شما "آثار قبول يا رد" انتخاب حيطه
چگونه.كرد خواهيد بازبيني را آثارشان كه گرفتهايد قرار
نهايي راي در دوستي اين تا آمدهايد كنار مسئله اين با
باشد؟ بيتاثير شما
گرفتن نظر در بدون دارد سعي داور يك معمولا اينكه اول -
كه آنچنان خانواده اين ثاني در كند ، عمل دوستيها اينگونه
حدود چيزي مدت اين در تهران در ما.نيست كوچك ميگوييد
در نيز تعداد همين مشابه.كردهايم بازبيني را نمايش صد
حدي تا تعداد همين وجود البته كه دارد وجود شهرستانها
آينده در كار جوياي جوان تعداد اين زيرا.است هراسانگيز
در علاقهمند تعداد اين.يافت خواهند را كار بازار چگونه
چه كنند؟ كار ميخواهند كسي چه براي و محلي چه كجا ،
اين تعداد متاسفانه.گرفت خواهد تعلق اينان به بودجهاي
وجود به زيادي كميت و ميشود زيادتر روز به روز گروهها
ما بنابراين.ميشود گم آن در كيفيت طبيعتا كه ميآورد
اين و نكنيم قضاوت اصلا را حرفهاي كارهاي گرفتيم تصميم
خودم به من زيرا.گذاشتهايم مركز خود عهده به را كار
او هم كه همكار يك كار كه نميدهم را اجازه و حق اين
البته.كنم قضاوت را هستم حرفهاي من هم و حرفهاي
كارها تمام مثال عنوان كهبه جشنوارهاي در ميتوان
اين در اما.كرد انتخاب را بهتر كار يك هستند ، حرفهاي
.نكنيم قضاوت ما را حرفهاي كارهاي كه ميدهم ترجيح شرايط
تئاتر مسئول عنوان به دل پاك آقاي عهده به را كار اين
هنرهاي مركز مسئول عنوان به آستانه مسافر آقاي و شهر
بازخواني مرحله در اينكه دليل به فلاح كشن آقاي و نمايشي
.گذاشتيم داشتهاند ، حضور نيز
نه؟ يا موافقيد حرفهاي كارهاي بازبيني با اصولا *
حرفهاي كارگردان يك زيراكرد بازبيني نبايد نظرم به -
به دعوت او از كه وقتي.است مشخص كارش و است شده شناخته
اين.هستيم روبهرو كاري چه با ميدانيم ميآيد ، عمل
و سعي تمام خود حرفهاي آبروي لحاظ به نيز كارگردان
كارهاي من نظر بهدهد ارائه خوب كاري تا دارد را تلاشش
.شوند بازبيني نبايد حرفهاي
موثر بازبيني امر در كاري تجربه چقدر و تحصيلات چقدر *
است؟
تحصيلات انسان چقدر هراست روشن بسيار سوال اين جواب -
نيز كاري تجربه از همراه به و باشد داشته را رشته يك
تجربه كهفقط فردي نسبت به ميتواند بهتر باشد بهرهمند
.كند قضاوت دارد ، را رشته آن تحصيلات فقط يا
ساليان كه ميشوند ديده افرادي بازبين اعضاي بين در*
چنين حضور نميكنيد فكر بودهاند ، جشنواره داور سال
رسيده تكرار يك به نوعي به آثار انتخاب امر در افرادي
.باشد
بهتر باشيم داشته جديدي داوران ساله هر ما اگر البته -
بضاعت با كه باشيد داشته نظر در نيز را اين البته.است
كه باشند داور ميتوانند افرادي.هستيم روبهرو اندكي
اين به همچنين باشند ، نداشته نمايشي جشنواره ، در خود
و تجربه با بيغرض ، افراد كه باشيم رسيده آنان از شناخت
افراد با شرايطي چنين در طبيعتا.هستند تحصيلكردهاي
در ميشود باعث امر همين كه بود خواهيم روبهرو نادري
.باشيم روبهرو داور مشخص تعداد با دوره چند
بنان مژگان:گفتوگو
"هنر" نمايشنامه درباره كوتاه نوشته چند
از "هنر" ;شهر تئاتر در اجرا بهانه به
منظر چند
آثار معدود از "رضا ياسمينا" نوشته هنر نمايشنامه;اشاره
در كارگردان دو سوي از گذشته ماه دو در كه بود نمايشي
پارسا سپس و رشيدي داود اول:رفت صحنه روي شهر تئاتر
است بحثي و نقد كه را زير كوتاه نوشتههاي.پيروزفر
.ميخوانيم هم با نمايش ، اين درباره
دوستيها آزمون
، پزشكي"سرژ" وقتي ميگيرند ، قرار آزمايش مورد دوستيها
اثر تابلويي خريد بابت فرانك دويستهزار مبلغ محترم ،
اما.ميپردازد "آنتريوس"نام به معروف مدرنيست نقاش
در 5 ابعاد 4 به بومي است؟ هنري اثر يك تابلو اين آيا
سفيد رنگ به تماما بيمعني ، مورب خط چند از غير كه فوت
.است
علاقهمند "فنلاندري" نقاشي به خود كه سرژ رفيق "مارك"
و ميداند ارزش گونه هر فاقد خريده سرژ كه را چيزي است ،
رفاقت به تابلويي چنين خريدن با سرژ كه ميكند اظهار
در تلاشش ادامه در مارك.كرده توهين سالهشان چندين
سست و احساسي "ايوان" سوم ، رفيق سرژ ، از كردن انتقاد
كاملا نيز ايوانميسازد همراه خودش نفع به را اراده
مارك شديداللحن انتقادهاي وتمامي ميكند عمل مارك موافق
كه هنگامي اما.ميكند تصديق را سليقه و بيذوق سرژ عليه
را كاري ميشود ، روبهرو نقاشي خود و سرژ با ايوان
قبلياش عقايد مقابل در:ميدهد انجام اغلب كه ميكند
بحث و جر كه درحالي.نميكند انتقاد ديگر و ميشود سست
مسايل دعوا ، گرفتن بالا با است ، جريان در دوست سه بين
ازدواجش درباره تصميمگيري در ايوان:ميشود ظاهر ديگري
كند ، صرفنظر آن از بود قرار ديگر دوست دو نظر به بنا كه
را حقارتباري مساله مارك همسر درباره سرژ.است مردد
بسيار تابلو آن مساله خاطر به كه ومارك ميكند آشكار
ساليان كه را كساني آيا كه ميپرسد خود از است ، عصباني
.هستند او دوستان واقعا ميپنداشته ، خود دوست سال
به را نفر سه ساله چندين دوستي هنر نمايش كه آنجايي از
كه ميسازد مواجه سوالي با را تماشاچي ميطلبد ، مبارزه
من آيا راستي به.است پيچيده هنر خود ماهيت اندازه به
كه كس همان آيا و ميكنم فكر خود كه هستم كسي همان
فراواني تماشاچيان "هنر" نمايشنامه ميپندارند؟ دوستانم
زبان سي از بيش وبه كرده جلب خود به جهان سر سرتا در را
"توني" جايزه ميلادي سال1998 در اثر اين.است شده ترجمه
مجمع" جايزه ميلادي سال1998 در نمايش ، بهترين براي
خاطر به "اليويه" جايزه ميلادي در 1996 ،"ادبي منتقدين
نمايش بهترين جايزه ميلادي سال 1996 در و كمدي بهترين
.كرد دريافت "استاندارد ايوينينگ" سوي رااز
سنلويي تئاتر اينترنتي سايت:منبع
رفاقت جهاني موقعيت
به هوشمندانه طنزي با اثر اين در رضا ياسمينا خانم
بدون) پرداخته پاريس شهر جامعه مرفه طبقه از انتقاد
"هنر" نمايشنامه.است (تماشاچي در تحقيرآميز حس ايجاد
پرتنش ، فضايي ايجاد بر علاوه كه است موفقي كمدي
.داراست نيز را خندهآور بسيار كمدي يك خاص جذابيتهاي
تكيه ارزش و آزادي رفاقت ، بر تنها نه اثر اين درونمايه
نمايشنامه شخصيتهاي به آن القاي در رضا خانم بلكه دارد ،
موقعيتهايي در را خود شخصيتهاي كه كرده عمل گونهاي به
به فقط هنر ، شگفتآور نمايشنامه.است داده قرار جهاني
دوستي مساله به بيشتر واقع در و نميپردازد هنر موضوع
هركس شخصي ديدگاههاي به اندازه همان به و پرداخته
مورد در نمايشنامه اين موضوع.دارد توجه نيز هنر درباره
و "مارك" ،"سرژ" نامهاي به دوست سه بين نظر اختلاف
تابلوي يك خريدن سبب به نظر اختلاف اين كه است "ايوان"
رنگ با كه نقاشي بوم.ميآيد پيش سرژ توسط گرانقيمت نقاشي
است معتقد و برميانگيزد را مارك تعجب است شده رنگ سفيد
ايوان.كرده حرام مزخرفي چيز چنين بابت را پولش كهسرژ
و باشد بيتفاوت مساله همين به نسبت تا است تلاش در هم
وارد نيز او سرانجام كه مينمايد آنها كردن آرام در سعي
هرسه پايان در و ميشود سرژ و مارك بين درگيري ماجراي
.دهند قرار مجدد بررسي مورد را دوستيشان ميشوند مجبور
به شبيه خيلي.آشناست برايمان كه است موقعيتي نظر به
نه البته.شدهايد دچارش نيز شما احتمالا كه است وضعيتي
ماجرا اين در نفر سه اين از يكي كه وضعيتي مثل دقيقا
خاطر به دوستيها كه اين نظير شرايطي ، در آمده پيش برايش
وضعيت اين در ميرود ، زيرسوال احمقانه اينچنين مسالهاي
كاملا جدل و بحث كه نشويد متوجه است ممكن نيز شما
خود مساله ، اين نبودن يا بودن احمقانه اما بوده ، احمقانه
.دارد بحث جاي باز كه است موضوعي
فلاحي آرش:ترجمه - سنلويي تئاتر اينترنتي سايت:منبع
فجر جشنواره در جهان سراسر فيلمسازان
فيلم بينالمللي جشنواره بيستمين عمومي روابط:هنري گروه
امسال جشنواره در كه را خارجي مهمانان از بخشي فهرست فجر
.كرد اعلام داشت خواهند حضور
مهمانان ساير اسامي گزارش ، همين براساس ايسنا ، گزارش به
استحضار به بعدي اطلاعيههاي در بيستم فجر بينالمللي
:از عبارتند خارجي مهمانان اول گروه.رسيد خواهد
بارباراشارس (آمريكا - برنامهريزجشنواره) سايمون آليسا
نايب) عبدالقادر سهير (آمريكا - سيسكل فيلم مركز مدير)
كولستد كاترين (مصر - قاهره فيلم جشنواره رئيس
دبير) لودي تام (آلمان هامبورگ فيلم جشنواره برنامهريز)
رئيس نايب) ساتو هيساكو (آمريكا - تلورايد فيلم جشنواره
دبير) ايپيدس ديميتري (ژاپن - فوكوئوكا فيلم جشنواره
شوراي عضو) اسميت هيلاري (يونان - تسالونيك جشنواره
نايب) ترزاكاوينا (انگلستان - لندن ملي فيلمخانه دبيران
دبير) نوفال كولت (سوئيس - لوكارنو فيلم رئيسجشنواره
هيات عضو) رابينوويچي ژان (لبنان - بيروت فيلم جشنواره
دبير) سور آنسو (فرانسه - كن منتقدين فيلم هفته انتخاب
دبير) نبت برايان (هندوستان - كلكته فيلم جشنواره
لافت كمپاني رئيس) ديمرس راك (تايلند-سيام فيلم جشنواره
- آسيا تهيهكنندگان اتحاديه) ليو سايمون (كانادا
سينماتك مدير) دائل وان كوئن (تايوان / اقيانوسيه
جشنواره برنامهريز) فرانسن گريت (اسلووني - اسلووني
فيلم جشنواره رئيس نايب) كوشار دنيل (بلژيك - نو سينماي
جشنواره هماهنگكننده) بالواتر ماريان (كانادا - مونترال
فيلم جشنواره) مانابوساكاموتو (هلند - رتردام فيلم
سه فيلم جشنواره دبير) ژالادو فيليپ (ژاپن -فوكوئوكا
ستاره فيلم جشنواره) ژالادو آلن (فرانسه - نانت قاره
و انتخاب هيات عضو) ايوانف دنيس (فرانسه - نانت
مشاور) رزعيسي (اوكراين - كيف فيلم جشنواره برنامهريزي
عاريفين كامارول (انگلستان رتردام فيلم جشنواره
ايندوشريكنتا (مالزي - مالزيا فيلم تهيهكننده)
ساروفيم راني (هندوستان -سينمايا برنامهريز)
فورسلوند سوزان (لبنان - بيروت فيلم جشنواره برنامهريز)
(تايوان) ليوچاري جوييهويي (سوئد)
فيلم بينالمللي جشنواره بيستمين خارجي ميهمانان ساير
.شد خواهند معرفي متعاقبا فجر
جشنواره داور و تار نوازنده ظريف هوشنگ
شهرستاني نوازندگان
حضور:جوان موسيقي
است كم بسيار
جشنواره در شهرستاني نوجوانان و جوانان حضور:هنري گروه
.است كم بسيار جوان موسيقي امسال
سومين داوران هيات اعضاي از و تار نوازنده ظريف هوشنگ
همزماني:گفت مطلب اين بيان ضمن جوان موسيقي جشنواره
و دانشآموزان امتحانات ايام با جشنواره برگزاري تاريخ
هنرمندان حضور عدم عوامل از جوي شرايط و راه دوري
كار سطح:كرد خاطرنشان وي.است جشنواره اين در شهرستاني
ابزاري و كمآموزشي امكانات رغم به شهرستاني هنرمندان
كيفي سطح جوان ، موسيقي جشنواره داور اين.بالاست بسيار
:افزود و دانست بهتر گذشته سالهاي به نسبت را جشنواره
علاقهمند نوجوانان و كودكان گستردهتر حضور ساله همه
.ميافزايد هنر اين ارتقاي بر موسيقي
سومين داوران هيات اعضاي از ديگر يكي "گنجهاي داوود"
فرصتي جشنواره اين برگزاري:گفت جوانان موسيقي جشنواره
در سني مختلف گروههاي توانايي ارزيابي براي مناسب
جشنواره سومين داوران هيات عضو اين.است يكديگر با مقايسه
فصل با جشنواره برگزاري زمان همزماني جوان موسيقي
علاقهمندان از بسياري ماندن محروم اصلي علت را امتحانات
ماه شهريور وي گفته به.دانست جشنواره از شهرستاني
.است جوان موسيقي جشنواره برگزاري براي زمان مناسبترين
جشنواره اين در نوجوانان و كودكان حضور:افزود گنجهاي
چهرههاي جشنواره هر برگزاري با و است كمسابقه بسيار
صدا از همچنين وي.ميشوند موسيقي خانواده وارد هنري جديد
ساير همپاي خود برنامهريزيهاي در خواست ، سيما و
بيشتري توجه ماندني ، هنر اين به موسيقي دستاندركاران
.كند
|