بسازيم پايدار بستر در را راههايكشور
عليه زيست محيط حفظ هواداران تظاهرات
بوش دبليو جرج
بسازيم پايدار بستر در را راههايكشور
و خاك فرسايش درست ، مكانيابي و مطالعه بدون راه احداث
دارد پي در سنگيني زيانهاي
و خاك آب ، منابع حفظ ضمن پايدار ، بستر در جاده احداث
ميكند تقويت را كشور ، اقتصاد زيست محيط
در راهسازي پيشكسوت و كارشناسبرجسته حامي ، استاد
و زمين سستيبافت به توجه با كه بود داده هشدار ايران
پيشنهاد نشوداما ساخته هراز راه بسيار نشيبهاي و فراز
مسافران براي خطر مسيريپر به راه اين و نشد عملي وي
شد تبديل
تا كند سفر قطار با بايد بشناسد را هند ميخواهد كس هر
.بشناسد را هند ملت و هند تمامي
هند استقلالوآزادي رهبر ، مهاتماگاندي
برد پي راه اهميت به نمود حركت آهنگ آدمي كه لحظهاي از
فراسوياولين در.كرد تجربه را سازي راه هنر نخستين و
به دستيابي براي كه بود دريافته انسان راهسازي تجربههاي
.برگزيند را ومطمئن نزديك درست ، راهي بايد متعالي هدف يك
برتري عرصههاي به بشريرا جامعه هوشمندانه ، گزينه اين
رهنمون امروز جهان در مطلوب و مجهز راههاي ساختن براي
راه فقر با ايران ما كشور در دريغمندانه اما.ساخت
نياز پاسخگوي دليل بههر راههايموجودهستيم روبهرو
مهندسي -فني كاستيهاي و نيست كنوني وترابري جمعيت
به را كشور جادههاي از بسياري غلط ، ومكانيابيهاي
ايران گرفتن قرار.است كرده تبديل ناگوار گذرگاهحوادث
گوياي سال 1379 در جهان پرتلفات رانندگي حوادث صدر در
دلايل به كنوني مشكلات ريشهيابي در.است واقعيت اين
:ميرسيم مستدلي و واضح
ارزشمند تجربههاي بهرهگيرياز براي سياستمدون يك -
كه راهسازي مهندسي -رشتههايفني دانشآموخته هزاران
فارغالتحصيل كشور همين دانشگاههاي از پيش دهه سه از
عملي و علمي ذخيره بزرگترين عنوان به اكنون و شدهاند
و ندارد وجود دارند ، حضور جامعه در حياتي و مهم رشته اين
اجرايي عرصههاي راهسازيبه مهم طرحهاي از بسياري
واگذار پرخسارت و پرهزينه بسيار خطاي و آزمون از آكنده
از راهسازيايران مهندسي -فني ذخيره نيروهاي.است شده
آغاز مراحل پايينترين از را اجرايي كارهاي پيش سال 30
گوناگون مشاغل مديريتدر عاليترينسطح تا و كرده
كارفرمايي ، راهسازي ، مشاوره ، مسئوليتحوزههاي پيمانكاري ،
كوهها ، در گرانقدر تجربههاي اندوختن با را جوانيشان
به امروزه كردهاندو سپري پهناورمان سرزمين دشتهاي
اجرايي و فني ستادهاي مهمترين از بالقوه ، يكي صورت
.نميشود استفاده وجودشان از اما ميباشند ، راهسازيكشور
از انتصابي نه انتخابي كانوني ايجاد با كه حالي در
مطلوبي ميتوان ، پشتوانه وكارآزموده باتجربه نيروهاي اين
راهسازي آن از مهمتر و درايران راهسازي ساماندهي براي
آزمون به دادن تن از و كرد ايجاد سرزمين آمايش مبناي بر
عرصه اين در سنگين بسيار هزينههاي با مكرر خطاي و
سازنده ، واقع به عظيم نيروي اين كار حاصل.نمود پيشگيري
هزاران آهنو خطوط اسكله ، فرودگاه ، صورتدهها به
.است رويت قابل راه كيلومتر
عنوان راهسازيتحت ادارات فعاليتنخستين آغاز از -
بر روابط و شخصي سليقههاي مواردي در ،"شوارع و طرق"
و فراز دشوار وضعيت عليرغم اما يافت ، برتري ملي مصالح
فني نيروهاي و مهندسان از سياسي ، بسياري نشيبهاي
ملي ، منافع برايحفظ قبولمسئوليت با كردند سعي راهسازي
بسياري.كنند سپري بيابانها و دركوهها را خود روز و شب
قبيل از آن به تاسيساتمربوط با كشور قديمي جادههاي از
و دلسوزيها همين محصول وغيره تونلها پلها ،
.است بوده دورانديشيها
. و فرودگاهها راهآهن ، شبكههاي چون كمنظيري دستاوردهاي
.است بوده دقتها و تلاشها همين ثمره..
كه زمان آن از داوريكنيم و منصفانهبياييم اما
بودهاند ، راه ايجاد مسئول كه قديم شوارع و طرق ادارات
خاص ومنافع سليقهها بلكه ملي منافع برپايه نه را راهها
راههاي احداث سياست در توجهي قابل تغيير چه ميساختند
بسياريموارد در نيز امروزه متاسفانه ، .شد ايجاد كشور
و سليقهها تابع راهسازي مهم طرحهاي كه هستيم شاهد
در ميگيرد ، مليصورت منافع با مغاير مصلحتانديشيهايي
راهها سنگين ، بسيار هزينههاي و وقت صرف عليرغم نتيجه
محيطي زيست ملاحظات نميكنند ، پيدا اجتماعي مفيد كاربري
كشور ونقل حمل براي مناسب ، بهرهدهي ميزنند دور را
و درپي پي رانندگي حوادث سنگين ، ترافيك بروز و ندارند
در.است نامطلوب رويه همين معلول نيز پرتلفاتوخسارت
كه ميبينيم علني صورت به نوبنياد ، راههاي از تعدادي
طولاني مسافتي ناچارند ، مقصد يك به رسيدن براي خودروها
به نامناسب مسيرهاي و گلوگاهها همين و بپيمايند را
چاره راهاست شده تبديل رانندگي خونين حوادث كمينگاه
چيست؟
دشتها در را خود گرانبهاي عمر كه متخصصاني و نخبگان
راهها ، احداث براي كشور اين صعبالعبور مناطق و وكوهها
كردهاند ، سپري ديگر عمراني طرح وصدها آهن خطوط پلها ،
جانشين بدون و بزرگ سرمايه و ذخيره نيروي يك به اكنون
گوناگون دلايل به آنها اغلب متاسفانه شدهاند ، اما تبديل
ممكن ، شيوههاي با ميتوانشدهاند رانده حاشيه به
نيروها ، اين از انجمنوتشكلي ايجاد وقانونيبا متعارف
پروژههاي پشتيبان معتبرترين از يكي عنوان به را آن
كشور نيروها ، اينآورد در مردم خدمت به كشور راهسازي
صنعتي ، كشاورزي ، قطبهاي با ميشناسند ، خوب را پهناورمان
حتي و زيست محيط گردشگري ، مستعد مكانهاي طبيعي ، منابع
نوعي وبه دارند آشناييكامل خاك ونوع آب رگههاي
پروژههاي اگر.ميباشند سرزمين آمايش دايرهالمعارف
سرمايه اين تجاربارزشمند و مشاوره با راهسازيرا
راهسازيهاي شاهد كمتر ديگر كنيم ، همراه ملي بزرگ
كشور ومنافعملي زيست محيط زيان به ومخرب بيرويه
.بود خواهيم
شمالبدون آزادراه مثل بزرگي طرحهاي بيترديد ،
درياچه نميآيد ، اجرادر به لازم ، ومطالعات بررسيها
آماج منطقه ، اكوسيستماين گرفتن نظر در بدون اروميه
جاده و نميگيرد قرار بيسرانجام راهسازي خطاهاي و آزمون
صورت به سنگين بسيار هزينههاي عليرغمصرف تهران-نور
هزينههاي صرف با كندوان تونل تعريض و نميگردد رها ابتر
به ميتوانستيم.... و نميكشد درازا به همه اين هنگفت
مناطق در چندبانده وسيع مخرب اتوبانهاي احداث جاي
زيست محيط وتخريب خاك فرسايش باعث بيشتر كه كوهستاني
بندر -تبريزوتهران - تهران مثل مسيرهايي در ميشود ،
همچنين و بسازيم برگشت و رفت خط بادو راه آزاد امام ،
اقدام مسيرها اين ريلي راهآهن كردن خطه دو به نسبت
به باري قطارهاي توسط بار سريع نقل و حمل تا ميكرديم
از مختلف مسيرهاي در كاميون ، هزاران و شود انجام آساني
بندرعباسموجد و تهران به -امام بندر -تهران تا بازرگان
وهزينه نباشند رانندگي ناگوار حوادث و انرژي ، هزينه صرف
.نيافتد مردم دوش بر بار نقل و حمل اضافي
بودجه ، و برنامه سازمان نقش پس كه شود پرسيده شايد
خواهد چه ميان اين در.. و پيمانكاري و مشاوره شركتهاي
اما ميباشد ، خور در مطالعاتي پاسخيمستلزم چنين.بود
اجرايي مراحل عهدهدار دستگاهها ، اين اغلب قطع طور به
پراهميتياز نكته ياد دراينجا.بود خواهند پروژهها
ايران در راهسازي استادمسلم حامي ، استاد شادروان
انقلاب ، از پيش دوران در كه ميكرد اوتعريف.ميافتم
ميافتاد ، بودجه و برنامه يا راه وزارت به گذارش وقتي
ابراز او به نسبت كه ميشد روبهرو شاگردانش با جا همه
مطالعات و تجارب وقتي ميگفت استاد اما.داشتند محبت
بخورد ، خاك بايگانيها در اصولي راهسازي براي ما ارزشمند
همه آن از است بهترندارد ارزشي كمترين محبتها ، اين
كشور و مردم همه به واقعي محبت اين.بگيريم بهره تجارب
گذشته تجارب از نبايد اكنون آيا اما.بود خواهد ما عزيز
ناگهاني و مقطعي مطالعه ، بدون راهسازيهاي آيا.گرفت پند
است؟ كشور سود به
با مخالفت حامي ، استاد شادروان مهم مخالفتهاي از يكي
به توجه با كه بود باور اين بر وي بود ، هراز جاده احداث
مسير ، در واقع جانبي كوههاي تند شيب و زمين ناپايدار بافت
مسير اين و شد خواهد روبهرو مشكل با جاده اين احداث
.شد كه بود خواهد خطر پر بسيار مسافران براي احتمالا
شود ، احداث فيروزكوه مسير از جاده كه بود اين او پيشنهاد
دخالت ظاهرا ، و نشد انجام كار اين زمان آن در اما
استاد پيشنهاد تحقق از مانع خارجي مشاوران و پيمانكاران
كارشناس صدها خارجي ، كارشناسان از فارغ كه حالا.شد
سرمايههاي اين از چرا داريم ، كشور در آزموده و باتجربه
و مشورتها تجربهها ، از چرا و نكنيم استفاده ملي بزرگ
اجراي براي تجربه و علم عظيم ذخيره اين مفيد ديدگاههاي
طرحها قبيل اين تا نبريم ، بهره راهسازي پروژههاي بهينه
به و باشد..و روابط و سليقهها تابع كه آن جاي به
انجام پايدار توسعه بستر در بيانجامد ، فاجعهبار نتايج
.شود
باندهاي با جاده احداث كه شوم يادآور بايد پايان در
خطه دو جادههاي از بهتري كاربري عمل در طولاني و وسيع
هنگام به كنيد نگاه.ندارد كمتر عرض با (برگشت و رفت)
دچار اندازه چه تا جادهها قبيل اين در بارندگي و برف
شيك راههاي احداث جاي به بايد كلي بهطور.ميشويم مشكل
و احداث به را اولويت كشور ، كنوني وضعيت در پرهزينه و
در كه موثري نقش دليل به راهآهن.بدهيم آهن خطوط گسترش
انرژي در صرفهجويي و محيطزيست حفظ مسافر ، بار ، جابجايي
حياتي شريان مثابه به جهان كشورهاي از بسياري در دارد ،
قرار شهري بين بهويژه و سراسري ارتباطات نخست اولويت در
كند ، ايجاب ضرورت كه صورتي در و اين بر علاوه.دارد
تا يكصد طول به را بانده چند و پهن جادههاي ميتوانيم
تراكم از تا بسازيم بزرگ شهرهاي مدخل در كيلومتر دويست
.شود كاسته شهرها خروجي و ورودي مبادي در خودرو سنگين
بهويژه ما كشور جغرافيايي موقعيت و ملي منافع بههرحال
ارزشمند ، خاك فرسايش و حاصلخيز زمين كمبود به توجه با
خطه دو صورت به را بينشهري جادههاي كه ميكند ايجاب
متوجه را سرمايهگذاري بيشترين و بسازيم (برگشت و رفت)
ارزش با تجربههاي و دستاوردها از و كنيم راهآهن توسعه
و نظرات با است اميد.بگيريم درس زمينه اين در هند كشور
مطرح نوشتار اين در كه آنچه ارجمند ، كارشناسان رهنمودهاي
به نيل براي مناسبي اهداف به متعالي مسير يك در است ، شده
ارتباطات و راهها شبكه و راهسازي در مفيد برنامههاي
.شود منجر كشورمان
آزاديان هوشنگ
راهسازي و عمران كارشناس
عليه زيست محيط حفظ هواداران تظاهرات
بوش دبليو جرج
در محيطزيست آلودگي به معترضان گذشته هفته:شهري گروه
نسبت را خود مخالفت لندن در اعتراضآميز ، تظاهرات جريان
گرم زمينه در آمريكا رئيسجمهور بوش ، جورج سياستهاي به
.كردند ابراز زمين شدن
سازماندهندگان لندن ، از آسوشيتدپرس خبرگزاري گزارش به
از و خواندند "هوا و آب تروريست" يك را بوش تظاهرات ، اين
پيمان 1997 مفاد و بپيوندد جهان رهبران به كه خواستند وي
انتشار ميسازد ملزم را صنعتي كشور حدود 40 كه را كيوتو
رعايت دهند ، كاهش سال 1990 سطوح از كمتر به را خود كربن
.كند
اجراي كه است مدعي و است كرده رد را پيمان اين آمريكا
.ميرساند آسيب كشور آن اقتصاد به پيشگفته پيمان مفاد
دليل به را آمريكا بهويژه صنعتي بزرگ كشورهاي پيمان اين
خسارت پرداخت به اوزون لايه و زمين محيطزيست كردن آلوده
آلاينده توسعه حال در كشورهاي اما است ساخته ملزم
از معيني زماني سقف تا را هند و چين مانند محيطزيست
.است داشته معاف تعهدات قبيل اين انجام
كشورهاي سفارتخانههاي اطراف در زيستمحيطي معترضان
اين.كردند اجتماع جنگزده افغانستان و اتيوپي بنگلادش ،
در هوا و آب دگرگوني و محيطزيست آلودگي براثر كشورها
را زيان بيشترين آن از ناشي اقليمي رخدادهاي و جهان
.شدهاند متحمل
|