معماري هنر در ذهني استعارههاي
نگارخانهها ديوار بر
مدارس در جايگاهي تجسمي هنرهاي آموزش
ندارد
معماري هنر در ذهني استعارههاي
دكتر با گفتوگو در شهر معماري رواني ناهنجاريهاي
رحيم نجل عبدالرحمن
از مخلوطي يا ملغمه تهران شهر معماري مشخص ، طور به
معجوني شهر ، معماري.است سنت و مدرنيته نشانههاي
است اضداد جمع از التقاطي
معماري پيرامون تاكنون كه بحثهايي سلسله ادامه در:اشاره
اين است شده پيگرفته تجسمي هنرهاي صفحه در ايران امروز
بزرگ شهرهاي معماري در موجود نابسامانيهاي تاثيرات بار ،
قرار بررسي مورد شهرنشين انسانهاي روان و ذهن روي بر را
سهم آدمي ، روان و بنا يك معماري ميان ارتباطدادهايم
عصبي ، تنشهاي ايجاد در كنوني معماري ناهنجاريهاي
با گفتوگو در كه هستند مباحثي راهكارها ، و راهحلها
مغز بيماريهاي)نورولژي متخصص رحيم نجل عبدالرحمن دكتر
.شدهاند مطرح (اعصاب و
نياكان سهيلا:گفتوگو
رابطهاي چه آدمي روان يا ذهن و بنا يك معماري ميان *
باشد؟ داشته وجود ميتواند
رابطهاي ما ، روان يا ذهن و بنا يك معماري ميان -
بين كه رابطهاي همان.است برقرار (متافوريك) استعاري
.است برقرار او جسماني ساختمان و انسان مغز در ذهن فعاليت
ساختمان ميان ارتباطي پل عاطفه و هيجان اينجا در البته
ذهن در تعاملي چنين از استعاره و است ذهن ساختمان و جسم
ساختمان منعكسكننده كه ذهن ساختمان همين و ميگيرد شكل
از انسان ذهن فرهنگي فرآوردههاي با رابطه در است ، جسم
از معاني ، و ميكند پيدا استعاري رابطه معماري ، جمله
با بنا يك ساختمان يعني.ميگيرد شكل ارتباطات اين ميان
و معنادار رابطهاي ما ذهني ساختمان و جسماني ساختمان
ما مغز هيجاني عاطفي دستگاه وسيله به و مييابد استعاري
بيروني زندگي فضاي بنابراين.ميشود مستحكم ارتباطات اين
نيست شكيدارد تنگاتنگي ذهن ، ارتباط دروني فضاي با ما
چيز هر از بيش امروز شهرنشين انسان زندگي بيروني فضاي كه
دسترس در اماكن ديگر و خانه محله ، شهر ، معماري فضاي از
ما ذهن ساختمان با معماري بنابراين ، .است شده ساخته
بر كدام هر و ميكند پيدا ومعناداري عميق ارتباطات
.ميگذارند متقابل تاثير ديگري
چگونه را تهران همچون بزرگي شهرهاي معماري كنوني شكل *
روان يا ذهن بر معماري نوع اين از ناشي اثرات و ميبينيد
ميدانيد؟ چطور را شهروندان
.است تاريخ طول در جمعي ذهن فعاليت محصول فرهنگ ، -
شكل يعني فرهنگي عوارض از يكي درباره وقتي بنابراين
به ميكنيم ، صحبت تهران چون بزرگي شهرهاي معماري كنوني
به روايتي به و افراد جمعي ذهن فعاليت به داريم نوعي
ساختمان تلقي استعاري ، طور به و آنها ذهني ساختمان
زندگيشان محل و شهر معماري با ارتباط در آنها جسماني
مردم عميق احساسات و عواطف از حال عين در.ميگوييم سخن
هنوز جمعي ، ي"ما" ذهن ساختمان اگر.ميآوريم ميان به حرف
نيز ما احساسات و عواطف است ، سرگردان مدرنيته ، و سنت بين
و ساخت محل كه ما جسم و است سرگردان عرصهاي چنين در
به سرگردانياي چنين در نيز است ، ذهني استعارههاي تعارض
آنها از حاصل بيروني فرهنگي عوارض بالطبع ، ميبرد سر
.است وضعيتي چنين دچار نيز معماري چون
از مخلوطي يا ملغمه تهران شهر معماري مشخص ، طور به
معجوني شهر ، معماري.است سنت و مدرنيته نشانههاي
به سنت با مدرنيته اينجا در.است اضداد جمع از التقاطي
و عواطف در آشفتگي اين.نرسيدهاند پويا و زنده تركيبي
در يعني ;است شده منعكس نيز ما رفتار در بالطبع احساسات ،
.ما روزمره رفتار نوع هر در و پوشيدن لباس در ما ، رانندگي
تهران ، موجود معماري نوع البته متقابل ، رابطه اين در
را اضداد جمع در زيستن و رواني -عاطفي سرگرداني اين
نوجوانان و جوانان نزد در را هويت بحران و ميكند تشديد
.ميبخشد استحكام
از جلوگيري منظور به اعصاب ، و مغز متخصص يك عنوان به *
ديدگاهي چه شهرنشيني ، از ناشي اعصاب و مغز نابهنجاريهاي
ميدهد؟ ارائه را
ما فرهنگي خاص شرايط معلول خود حال ، عين در معماري نوع -
پارهاي علت ميتواند عبارتي به ;باشد ميتواند
از ناشي اضطراب و تشويش تشديد و رواني نابسامانيهاي
تعقل اهل نقش اينجا در.شود مدرنيته و سنت بين سرگرداني
شناسايي را درد اين كه است اين معماري رشته در تفكر و
اين.باشند معماري رشته در آن حل پي در و كنند
جامعه فرهنگي عرصههاي ساير در بايد همزمان مشكلگشايي
مهم اين انجام در تنهايي به معماري وگرنه برود ، پيش نيز
.بود خواهد ناتوان
ايجاد در امروز معماري نابسامانيهاي سهم شما نظر به *
است؟ چقدر جامعه عصبي تنشهاي و بيماريها
معماري نوع شد ، اشاره آن به قبلا كه همانطور -
در.بخشد التيام را انسان دروني عصبي تنشهاي ميتواند
به دارد بستگي اين و كند تشديد را آنها ميتواند حال عين
و دنبالهرو معماري ، ما تاريخي شرايط در اينكه
يا است مدرنيته و سنت بين فرهنگي سرگرداني منعكسكننده
و تلفيق براي فرمولي يافتن پي در فعال طور به اينكه
رفع و فرهنگي پويايي ايجاد براي آنها ارگانيك تركيب
.است تناقضات حل و سرگرداني
ديگري ويژه برنامه هر يا و سمينار همايش ، تاكنون آيا *
يا و ايران امروز معماري تاثيرات بررسي با رابطه در
شده پيشبيني انساني روان و ذهنيت بر معماري هنر تاثيرات
است؟
معماري متقابل تاثير از مهم وجه اين تاكنون ، متاسفانه -
شكل ما جسماني موجوديت محوريت در كه ما ذهنيت مسائل با
.است نگرفته قرار جدي گفتوگويي و بحث مورد ميگيرد ،
طبيعت با بايد ميسازيم ، شهرها در ما كه ساختماني
استعارات براساس كه ذهني الگوهاي و جسماني ساختمان
.باشد داشته همخواني و مطابقت ميشود ، ساخته جسماني
كرد؟ بايد چه و چيست باره اين در شما پيشنهاد *
يك زودتر هرچه كه است اين باره اين در من شخص پيشنهاد -
رشته انديشمندان و متخصصان ميان رشتهاي ، بين سمينار
(پايه عصب علم)نوروساينس زمينه در انديشه صاحبان و معماري
...و اعصاب و مغز بيماريهاي روانپزشكي ، روانشناسي ، ،
ارتباط و مساله تحقيقي و علمي بم و زير و شود برگزار
جدي گفتوگوي و بحث به مهم حيطه دو اين تنگاتنگ و عميق
.شود گذاشته
ميان در ميكنيد فكر روانشناس ، و عصبشناس يك عنوان به *
تعادل بر كداميك ميشوند ، عرضه جامعه به كه هنرهايي
قايل اگر و دارند بيشتري اثرگذاري و سهم انسانها رواني
چه از ميان اين در معماري هنر شويد ، اولويتبندي به
است؟ برخوردار جايگاهي
فرهنگي نظر از كه عمومي اقبال درجه به بسته هنرها همه -
انسانهاي جسماني ذهنيت ساماندهي در هستند ، روبهرو آن با
معماري هنر ميان ، اين در.دارند موثري نقش جامعه ، آن
.است اجتنابناپذير هنرهاي جزو كه دارد ويژهاي جايگاه
سروكار معماري هنر با كه نيست شهرنشيني انسان هيچ زيرا
كه است هنرهايي جزو معماري ، هنر عبارتي بهباشد نداشته
ديگري هنر هر از بيش و دارد دخالت انساني هر زندگي در
قدرت ، دست به راحتي به كه است هنرياست آسيبپذير نيز
.ميشود كشانيده بيراهه به بازار و سرمايه
بيشتري نگراني و حساسيت با معماري هنر بايد بنابراين
اسير و نرود هرز به تا گيرد قرار مراقبت و مواظبت مورد
اهميت درباره.نشود درشت و ريز دلالان قدرت و سرمايه دست
اولين كه ميكنم جلب مهم اين به را شما توجه معماري ، هنر
شكل ما ذهن در جسماني محوريت در كه استعارههايي
حركت مكانو و زمان با رابطه در استعارههايي ميگيرد ،
محوريت نيز معماري هنر در ذهني استعارههاي همين و است
ساختمان با ما جسماني ساختمان استعاري قرابت پس ، .دارد
و انسان ذهن ساختار بين عميق ارتباطي از معماري در
.ميدهد خبر معماري در ساختمان ساختار
نگارخانهها ديوار بر
سبك نگارخانه
و 17 تا 12 ساعت 10 از /بهمن تا 12 /عكس گروهي نمايشگاه
:تلفن /شماره 11 بيدار ، خيابان فرشته ، خيابان /تا 21
.2011323
گلستان گالري
از /بهمن تا 11 /سعادت رامين شيشهاي مجسمههاي نمايشگاه
/شماره 42 كماسايي ، شهيد دروس ، خيابان /تا20 ساعت 16
.تلفن2541589
برگ نگارخانه
بهمن تا 15 / ايران زرتشتيان پيرامون عكس گروهي نمايشگاه
/ پلاك 12/1 افشار ، دامن عصر ، ولي / تا 19 و 16 تا 12 9/
.تلفن8797927
آتشزاد نگارخانه
/تا 19 ساعت 16 /بهمن تا18 گروهي/12 نقاشي نمايشگاه
.تلفن8884572 /ساختمان 43 توانير ، وليعصر ، خيابان
افرند نگارخانه
ساعت15 /بهمن تا17 11/سرشت محمدي مينا نقاشي نمايشگاه
.تلفن8304944 /شماره 10 اورامان ، مطهري ، /تا 19
پاسارگاد نگارخانه
ساعت 17 /بهمن تا 12 /آيگاني نازنين مفهومي هنر نمايشگاه
سلمي ، كوچه قنات ، چهارراه به نرسيده دولت ، خيابان /تا 21
.شماره 26
دريابيگي نگارخانه
گروهي نمايشگاه /بهمن دهم تا /صميمي مونا نقاشي نمايشگاه
فاز 3 ، قدس ، شهرك /تا20 ساعت 16 /بهمن تا 17 12/نقاشي
.تلفن8083327 /پلاك 1165 دوم ، خيابان
مدارس در جايگاهي تجسمي هنرهاي آموزش
ندارد
سطح درگستره اساسي تحولات درسايه تجسمي هنرهاي پيشرفت
تا ;است امكانپذير تجسمي هنرهاي مردمبه عادت و فرهنگي
وضعيت باشند ، دلخوش كميت توسعه به اداري دستگاههاي وقتي
.كرد نخواهد تغييري هيچ هنر اين
با ايسنا با گفتوگو در نقاش و هنرمند آغداشلو ، آيدين
ارشاد ، وزارت دانشگاهها ، در امروزه:افزود مطلب اين بيان
كيفي نظر از زيادي فعاليتهاي تلويزيون و هنري حوزه
رخ تجسمي هنرهاي در عمدهاي اتفاق هيچ اما ;ميشود انجام
دانشگاهها ، در بنيادين برنامهريزيهاي بايد.است نداده
امر اين.گيرد صورت فرهنگي موسسات و همگاني رسانههاي
خاص مشكلات و معضلات چون ولي است ، پردامنهاي كار هرچند
به بايد ناچار به است ، شده گرفته ناديده تجسمي هنرهاي
.پرداخت عمده و بنيادين مسايل
:گفت جامعه در تجمسي هنرهاي آموزش سطح به اشاره با وي
به مجرا اولين ;ميگيرد صورت مجرا دو از هنر اين آموزش
مبادلات و استاد جذب حيث از كه دانشگاهي و آكادميك صورت
مجاري راه از آموزش دوم است ، ضعف دچار جهاني و كيفي كمي ،
امروزه ;دارد اول قسمت مشابه سرنوشتي كه غيرآكادميك
حقيقت در كه دارد وجود مقوله اين براي متعددي مكانهاي
و مخاطب اگر كه اينجاست تامل قابل نكته.هستند اضداد جمع
كافي تنهايي به نقاشي آموزش نباشد ، موجود كافي خريدار
آثار تماشاي به جامعه مختلف طبقات وقتي تا.بود نخواهد
وجود هنر اين براي مناسبي خريد بازار نگيرند ، خو هنري
آثار حمايتي زمينههاي و منابع بازار ، بدون و ندارد
حالت اين در ;نميگيرد تعلق جامعه گستره به هنرمندان
ميشود ، دلخوش هنري آثار توليد به فقط اجبار به هنرمند
گسترش و حرفهاي هنرمندان كاهش تحولي چنين نتيجه
.است آماتور هنرمندان
نقاشي واقعي جايگاه فقدان با رابطه در نقاشي كارشناس اين
ديوار بر كه هنري عنوان به نقاشي:داد ادامه ايران در
زيادي سابقه ميگيرد ، قرار شخصي مجموعههاي در و منازل
.ندارد ايران در
|