دولت هاي سياست تاثير تحت پرورشي نظام
است
نامآوران قطعه
گلستان كاخ خطي مجموعههاي مصحفهاي نمايش
مشكلات حل براي ميتوانند مدارس
كنند تصميمگيري
خود دانشآموزان
كشف ايران مركز در اشكاني بناي نخستين
شد
دولت هاي سياست تاثير تحت پرورشي نظام
است
است تصميمگيري نظام اصلاح بر ، ناظر ساختار تغيير
پاياني بخش -
دكتر با همشهري گفتوگوي نخست بخش ديروز:اشاره
وزارت تربيتي امور و عمومي آموزش معاون موسوي ، سيدمختار
و آموزشي و پرورشي امور ادغام پرورشدرباره و آموزش
آنچه.شد منتشر كشور تربيت و تعليم نظام روز مسايل برخي
.است گفتوگو اين پاياني بخش ميآيد پي در
ابتداي در جنابعالي اظهارات به را بحث اين بدهيد اجازه *
معاونت اهداف پيشبرد براي گفتيد كه برگردانم مصاحبه اين
در.شد خواهد بهرهگيري مستتر و پنهان اهداف از جديد
پنهان اهداف خصوص در ميتوان فراواني مثالهاي كه حالي
.برميگردد مدرسه اولياء به نوعي به آنها همه كه كرد مطرح
معلمان از دانشآموزان الگوگيري نيز آن مهمترين
، روشها مجموع در كه صورتي دراست پرورشي مربيان بهويژه
آنها از دانشآموزان كه است بوده شكلي به برخوردها و
.كردند عمل آن مقابل نقطه در نيز گاهي حتي و نگرفتند الگو
امور فعاليتهاي كه باشد دليل اين به موضوع اين شايد
به معطوف عمدتا و فاصلهگرفت خود اصلي مسير از تربيتي
اين در نيز سياسي كارهاي حتي و شد ظاهري و صوري كارهاي
تربيتي امور فعاليتهاي كه معتقدند برخيشد مشاهده امور
تعارض وجامعه مدرسه فعاليتهاي بين نوعي به سالها اين در
داشته ادامه همچنان تعارضي چنين اگر و است كرده ايجاد
.كرد پيدا دست نيز پنهان اهداف به نميتوان قطعا باشد ،
پژوهش يك نيازمند زمينه اين در قضاوت كه دارم عقيده -
مربيان مورد در مطلق ديد يك نميتوان و است دقيق علمي
.ديد سفيد يا و سياه را پرورشي مربيان همه و داشت پرورشي
مربيان از فقط همه چرا كه بود اين مشكل اصلا كه اين ضمن
عهده به مدرسه تربيتي مسائل همه آيا.داشتند توقع پرورشي
نقشي هيچ مدير و معلم خانواده ، و بوده تربيتي مربيان
.است نداشته
پرورشي مربيان به و نيست شخص من اصلامنظور ببينيد*
به كه بود پرورشي نظام آن من منظور بلكه ندارم ، كاري
آن دل در نيز مدرسه كه پرورشي نظام يعنياست آمده وجود
هدفهاي به چندان نميتوان نظامي چنين در و ميگيرد قرار
.بست دل پنهان
تاثير تحت پرورشي نظام خاتمي ، آقاي دولت از قبل -
خاتمي آقاي دولت در ولي.بود قبل دولت سياستهاي
.است گرفته قرار جديد دولت تاثير تحت پرورشي سياستهاي
واقعيت يك است ، دولتي نهاد يك مدرسه ميشود گفته كه اين
سياسي و اجتماعي مسائل با ارتباط در دولتها وقتي.است
مجموعه در تاثيري چنين كه است طبيعي ميكنند عمل متفاوت
بحث خاتمي آقاي دولت در.شود وارد نيز پرورشي حوزه
سيستم در دانشآموزان نقش احياي و دانشآموزي شوراهاي
كه صورتي در.شد مطرح آشكار و جدي صورت به تصميمگيري
هر بهنبود مطرح مباحثي چنين خاتمي آقاي دولت از قبل
كاملا است اجتماعي تحولات تاثير تحت مدرسه كه اين حال
كند مدرسه تحولات اين جريان در است ممكن اما است طبيعي
.ميكند عمل كند اساسا دولتي رسمي سازمان.كند عمل
كند اساسا و ديربازده نظامهاي همچون تربيتي نظامهاي
قضاوت آنها محصولات درباره ميتوان درازمدت در و هستند
.كند
ادغام در پرورش و آموزش وزير اقدام كه معتقدم *
در و شجاعانه اقدام يك "پرورشي" و "آموزشي" معاونتهاي
كه است آورده فراهم را شرايطي اقدام ، اين.است تحسين خور
تا كرد استفاده احسن نحو به شرايط اين از ميتوان
.كرد رفع بوديم آن شاهد كرات به اين از پيش كه را مشكلاتي
ميشود ، انجام جديد معاونت در كه كارهايي از بخشي ولي
است سابق پرورشي معاونت كارهاي همان روي دنباله واقع در
آيا.نميشود مشاهده تحولات و چندانيدرتغيير سرعت و
وتحولات تغيير بيشتريبه سرعت بايد كه معتقدنيستيد
بدهيد؟
بسياري چونهستم كاملاموافق صحبتشما اول بخش با -
به اميد چشم "پرورشي" و"آموزشي" كارشناسانمسائل از
ولي.شود مشكلاترفع تا بستهاند پرورش و تلفيقآموزش
قضاوت براي بهنظرمهنوز تغييرات ، به دادن سرعت درباره
در و شدهايم كار درگير كه است ماه حدود2 چون.است زود
سرعت كارها به كه اين ولي.كرد قضاوت نميتوان حاضر حال
سريعتر را سيستم يعني.موافقهستم موضوع اين با بدهيم ،
اين اساسامعتقدم.بشويم برنامهها وارد و بدهيم شكل
تغييرات ، اصل.است روبنايي تغيير يك ساختار تغيير
حوزه وارد بايد يعني.داريم پيش در كه است فرآيندي
.بشويم نگرشها وتغيير روشها تغيير محتوا ، برنامهها ،
.نميدهد رخ تغييرساختار در نيز موارد اين از كدام هيچ
اين ميپذيردو صورت فرآيندي تغييرات در موارد اين
حاضر حال در.است بيشتري زمان مستلزمصرف نيز موضوع
و آموزش دهه يك ملي ، منسجم مطالعه يك با تصميمداريم
ماه يك حدود نيز كميتهاي.كنيم مستند را عمومي پرورش
يك صاحبنظران از جمعي همراهي تابا شده مامور استكه
تا كنند رادستهبندي عمومي پرورش و آموزش مسائل دهه
.منتشركنيم وكيفي كمي بعد دو گزارشدر يك بتوانيم
آموزش وقايعيدر چه گذشته دهه يك در بايدبدانيم ابتدا
صورتهمزمان وبه آن براساس تا است داده رخ ما پرورش و
مناطق سطح تا وزارتخانه سطح از را برنامهريزي تيمهاي
.كنيم برنامهها طراحي به شروع آن از پس بدهيمو سامان
سرعت اين اما شود ، انجام سريعتر كارها تا ميكنيم تلاش
تلاش خاطر همين به.كند كم را ما علمي دغدغههاي نبايد
نظرهاي دقت ميدهيم ، سرعت كارها به كه اين ميكنيمضمن
.كنيم رعايت سيستمبرنامهريزي در نيز علميرا
از غير به كند مشخص كه است گرفته صورت مطالعهاي آيا*
تربيتي امور اسم به فردي نيز ديگر كشورهاي در ايران
باشد؟ مدارس در پرورشي كارهاي متولي
دادهايم پرورشيسابقصورت درمعاونت مطالعهايرا -
مطالعه ، براساساين.شد منتشر امسال آن نتيجه كه
مقايسه جهان كشورهايمختلف در برنامه فوق فعاليتهاي
به توجه كه ميدهد نشان مطالعه اين نتايج كه است شده
.است فراگير دنيا نظامهاي تمام پرورشيدر برنامههاي
پرورشي مربي يا تربيتي مربي عنوان به نفر يك كه اين اما
كه اين ولي.نيست ديگر كشورهاي در باشد داشته وجود
طور به افرادي يا و مديران معلمان ، يا گروههاييو
صورت كه تحقيقاتي در بپردازند ، پرورشي امور مستقيمبه
.ميشود مشاهده دادهايم
زيرمجموعه در پستمشاوره جديد ساختار ظاهرادر *
دوره دانشآموزان چون.است گرفته متوسطهقرار معاونت
قطع طور به هستند جواني بحران و بلوغ اوج در راهنمايي
مشاور ، نبود تربيتيو امور حذف با.دارند مشاور به نياز
ميشود؟ واگذار كسي چه به وظيفه اين
هم ابتداييو دوره براي هم وظائفما ، مشاوره شرح در -
كارشناسيهايي.است پيشبينيشده دورهراهنمايي براي
.پيشبينيكردهايم وزارتخانه سطح در كار اين براي نيز
سيستم دقيقتر ، تعبير به و مشاوره سيستم كه اين اما
راهنمايي و ابتدايي دورههاي در چگونه ومشاوره راهنمايي
اداري امور به آن از بخشي كه است بحثي مستقرشود ،
.ميرود بهشمار تخصصي بحثهاي از نيز بخشي و برميگردد
احياء راهنمايي و ابتدايي مقطع دو هر در را وليمشاوره
است وزارتخانه جدي سياستهاي از مورد اين كه كرد خواهيم
.شود توجه راهنمايي و ابتدايي دوره دو هر در مشاوره به كه
و آموزش ساختاري تغييرات در كه اهدافي به دستيابي *
مستلزم قطعا است ، شده ترسيم جديد درمعاونت پرورش
نميتوان صورت اين غير در.معلماناست ياري و مشاركت
دل تربيتي امور و آموزشيعمومي معاونت اهداف تحقق به
مسائل بويژه فراوان مشكلات با نيز معلمان ولي.بست
كاهش را آنها مشاركت سطح شايد كه روبهروهستند معيشتي
اين تحقق در نيز مدرسه از خارج عوامل كه اين ضمن.دهد
ديد آيا و داريد قبول موضوعرا اين آيا.است موثر اهداف
دارد؟ وجود زمينه اين سيستماتيكدر
سيستمي و صورتجامع به بخواهيم اگر.موافقم درصد صد -
دقت مهم دردوموضوع همه بايد كنيم مسالهنگاه اين به
يك در افراد همه.است وظائف وديگري نقشها يكي.كنيم
حقيقت ، در كه هستند متفاوتي داراينقشهاي سيستمجامع
عهدهدار دارند كه براساسنقشي متفاوتيرانيز وظائف
داراي برخي و دارند سازماني رسمي وظايف سري يك.ميشوند
نقطه يك به بخواهيم اگر ولي.هستند وظايفغيرسازماني
يعني.كنيم نگاه جامع صورت به بايد برسيم مطلوب بهينهو
ببينيم را مدرسه بيرون و مدرسه عواملدرون همه نقشهاي
چنين اگركنيم تعريف را روشني هركداموظايف براي و
حوزهبرنامهها وارد ميتوانيم بدهيم انجام را كاري
تربيت يك به باشيمكه اميدوار ميتوانيم سپس شويم ،
اگراين صورت اين غير در.كرد خواهيم دسترسيپيدا جامع
تبييننشود و صحيحطراحي شكل به دادم توضيح مدليكه
بين يعني.داشت خواهيم تربيت در وشكاف گسست هميشه
ميشود محقق كه وهدفهايي ميكنيم پيشبيني كه هدفهايي
.داشت خواهيم گسست يك
.ميشود رفع جامع برنامه يك قالب فقطدر نيز شكاف اين
عالي شوراي سال 79 خرداد كه بود ايده همين اصلابا
پرورش و آموزش به كه گذراند را مصوبهاي پرورش و آموزش
تشكيل كميتهاي.شود تهيه "تربيت جامع طرح" كرد اعلام
طرح كليات و كاركرد اينخصوص در سال يك از بيش كه شد
نيز مهر 80 و كرد تهيه ارديبهشتسال 80 را جامعتربيت
نكات اينكرد ارائه پرورش و آموزش شورايعالي به
.است شده ديده "تربيت جامع طرح" در جامع شكل به تقريبا
نيز تلفيق طرح كليات ، بدانيددراين است جالب حتي
با "آموزش" تلفيق طرح اين يكم اصل در.است شده پيشبيني
نيروي و محتوا ، ساختار يعني مولفهها تمام در"پرورش"
اين درواقع.است تنيده درهم فرآيند منزلهيك به انساني
جامع نگاه و شود سيستماتيكتوجه صورت مسائلبه به كه
.وجوددارد مسئولان ميان در داشتن
به توجه با ولي است ضروري سيستماتيكداشتن ديد چند هر
به بالا از معلم به نگاه يك وجود مشاركتمعلمان ، ضرورت
فرض پايين سطح يك در را معلم همواره كه ونگرشي پايين
چه چنيننگرشهايي با.باشد مشكلزا ميتواند ميكند
ميكنيد؟
طولانيتمركز دوره يك پايينحاصل به بالا از نگرش -
پيروزي از پس متاسفانهاست آموزشيكشور نظام در
.متمركزكرديم شدت به پرورشرا و آموزش نظام نيز انقلاب
از پرورششديدتر و آموزش نظام تمركز شدت نيز جاها خيلي
عدم سمت به كه اكنون.است بوده انقلاباسلامي از قبل
ميرويمميدانيم پيش بدنه به اختيارات واگذاري و تمركز
و حوصله با بايد.نميكند تغيير سرعت بينشيبه چنين
بينشي چنين تا ببريم بالا را ومهارتها بهتدريجدانش
نيازهاياجتماعي و اجتماعي تحولات وليكند تغيير نيز
نوينتطبيق بينش با را خودشان كه كساني ميشود باعث
در كنند نگاه معلم به پايين به بالا از هم وباز ندهند
.ومنزويميشوند خورد خواهند شكست برنامههايشان
.بفرماييد صحبتيداريد ، خاتمه در اگر *
معلمان با كه وگوهايي گفت جريان تلفيقدر بحث در -
را ديني دغدغهتربيت كه ميبينم بعضا داشتم ومربيان
.هستند نگران باره آن ودر ميكنند احساس حد از بيشتر
در چقدر كه باشيم داشته گذشته به نيز نگاهي بايد البته
در را مطالعاتعلمي نتايج بودهايمو موفق ديني تربيت
.بدهيم قرار مستند زمينه اين
مسئوليتجديد كهاين كساني كههمه تصريحكنم بايد
.دارند دغدغههايي چنين گرفتهاند عهده به امروز را
هدفهاي اصليترين و اساسيترين جزو ديني اصلاتربيت
.است پرورش و آموزش
شود بيتوجهي موضوع اين به ايران مانند جامعهاي در اگر
عليرغم بنابراين.شد ناكارآمدخواهد ما آموزشي نظام
و استراتژي چه ببينيمكه بايد دغدغهها اين وجود
چالشهايي وچه داريم ديني تربيت درخصوص راهكارهايي
و دقيقتر مطالعات نيازمند كه داريم رو پيش زمينه دراين
شكلگيريتلفيق ، روند جريان در اميدوارم كه عميقتراست
تربيت دغدغه هم دانشو هم كه عالماني و صاحبنظران
.كنند ياري برنامهها در را ما دارند ديني
.سپاسگزارم جنابعالي حوصله و صبر از *
سيدافشيناميرشاهي از وگو گفت
نامآوران قطعه
طلاي مدال دارنده و ساله جواني 19 كلانتري ، قلبرضا
و ايستاد ماه 1380 دي شب 23 نيمه در شيمي جهاني المپياد
كلام يك در و پژوهان دانش نخبگان ، فرهيختگان ، همه
و نمود محروم او بزرگ مغز تراوشهاي نعمت از را ايرانيان
از انبوهي جمعيت سهشنبه 25/10/1380 روز صبح.كرد عزادار
و علم طرفداران و دانشجويان استادان ، دوستان ، آشنايان ،
او ابدي سراي سوي به موقتش منزل از را او پاك پيكر دانش ،
مادرش (س)زهرا بهشت در.كردند تشييع (س)بهشتزهرا
و مشاهير قطعه در را او امكان صورت در كه كرد درخواست
در بيوقفهاش تلاش با او كه زيرا نمايند ، دفن نامآوران
مطرح جهان نقاط اقصي در را ايراني و ايران نام سال 1378
به ايران اسلامي جمهوري توجه رابه جهانيان افكار و كرد
وزراي با راستا اين در و داشت معطوف دانش و علم كسب
گرفته تماس ارشاد همچنين و فناوري و علوم ، تحقيقات محترم
از پس ولي كردند ، موافقت درخواست اين با نامبردگان و شد
عزادار خانوادههاي و انبوه جمعيت انتظار ساعت دو حدود
بيان چنين (س)زهرا بهشت مسئولين به موافقت اين ابلاغ جهت
مخصوص شده تنظيم آئيننامه براساس مذكور قطعه كه شد
.شد مخالفت درخواست اين با لذا و است هنرمندان
راستي به كه برميانگيزد را سوال اين موافقت ، عدم اين
آنها و كجاست كشور در علمي پيشتازان و فرهيختگان جايگاه
آن وقت آيا هستند؟ برخوردار جامعه در منزلتي چه از
گرو در جامعه حيات كه باشيم داشته باور كه است نرسيده
جوان آن جمعيتي تركيب كه كشوري در آيا و است علمي توسعه
جوان دانشپژوهان به توجه بدون علمي توسعه است ،
است؟ امكانپذير
لحظه لحظه از كلانتري رضا كه باوريم براين ما هرحال به
بهره عزيز ايران آبروي و سربلندي جهت در خود كوتاه عمر
مغزهاي اين تلاش و زحمات مديون ايران علمي جامعه و جست
از (س)زهرا بهشت قطعه 43 ما اعتقاد به.است پويا و جوان
زيرا شد ، تبديل نامآوران قطعه به ساعت 14روز25/10/80
كلانتري رضا ابدي خانه براي را قطعه اين تقدير دست كه
.كرد انتخاب نامآور
باد شاد روحش
هروي جلالي مهدي دكتر
شريف صنعتي دانشگاه استاد
گلستان كاخ خطي مجموعههاي مصحفهاي نمايش
مجموعههاي مصحفهاي از نمايشگاهي:علميفرهنگي گروه
كاخ در ميشود شامل را نفيس قرآن كه 12 گلستان كاخ خطي
.درآمد نمايش به گلستان
بوده گلستان كاخ خطي كتابخانه جزو قبلا كه قرآنها اين
شده نگهداري محل اين در امروز به تا فتحعليشاه زمان از
.است
از تاريخي مختلف دورههاي به متعلق كه مذكور قرآنهاي
نسخ ، خطوط به ميباشند قاجار دوره تا هجري هفتم قرن
.شدهاند نوشته تعليق و رقاع نستعليق ،
صفحاتي از وزيري و رقعي رحلي ، ابعاد در نفيس آثار اين
خلاقيت بيانگر كه برخوردارند تذهيب هنر به مزين منقوش
.است دوره آن خطاطان و هنرمندان
بايسنقري قرآن به كه مجيدي كلامالله از بازمانده اوراق
نمايشگاه اين در درآمده نمايش به قرآنهاي از دارد شهرت
.است
مشكلات حل براي ميتوانند مدارس
كنند تصميمگيري
خود دانشآموزان
معين كميسيون مصوبات آخرين براساس:فرهنگي علمي گروه
حق افزايش و اختيار تفويض و پرورش و آموزش عالي شوراي
مشكلات حل براي ميتوانند مدارس و مناطق تصميمگيري ،
مصوبه ، اين براساس.بگيرند تصميم خودشان دانشآموزان
و موردي مشكلات درخصوص ميتوانند مدارس و مناطق
.كنند تصميمگيري دانشآموزان پروندهاي
عدم دليل به كه بزرگسالان مدارس دانشآموزان از دسته آن
مدارس ، ساير به آنها كردن ميهمان امكان عدم يا درس ارائه
ميتوانند هستند مجاز حد از كمتر واحد انتخاب به مجبور
.كنند واحد انتخاب مجاز حد از كمتر نيمسال ، آن در تنها
دوره تحصيل به مشغول دانشآموزان از دسته آن به
شدهاند پذيرفته عالي آموزش مراكز در كه پيشدانشگاهي
انتخاب مجاز واحد تعداد از بيش است شده داده اجازه نيز
.كنند درس
و حرفهاي و فني شاخههاي دانشآموزان از دسته آن
فعاليتهاي انجام به قادر عضو نقص دليل به كه كاردانش
بدون هستند مجاز نيستند ، مربوطه رشته تخصصي درسهاي عملي
ادامه خود موردنظر رشته در رشته ، تغيير امتحان در شركت
.دهند
خارجه زبان درس كه دانشآموزاني از دسته آن همچنين
نميشود ارائه جديد منطقه در انتقال علت به آنها انتخابي
كنند شركت خود انتخابي زبان درس امتحان در هستند مجاز
تهيه به نسبت محل پرورش و آموزش اداره هماهنگي با مدرسه
.نمايد اقدام تصحيح براي معلم تامين و امتحاني سئوال
كشف ايران مركز در اشكاني بناي نخستين
شد
كاوشهاي دوم فصل انجام پي در:فرهنگي علمي گروه
يزد استان بيز غربال باستاني محوطه در باستانشناختي
بناي يك احتمالا كه خشتي بناي يك از عمدهاي بخشهاي
.شد كشف است ، اشكاني دوره به متعلق مذهبي
مركز در اشكانيان از مكشوفه اثر نخستين كه مذكور بناي
باستاني محوطه اين جنوبي ضلع ميرود ، در بهشمار ايران
تشكيل مختلفي بخشهاي از مترمربع وسعت 1600 در و شده واقع
.است شده
به كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
بيز ، در غربال كاوش هيات سرپرست اسفندياري آذرميدخت گفته
مصرفي آب خدماتي ، چاه بخش مدخل ، شمالي ، باروي اخير فصل
خشتي مصطبه يك و ايوان سه با مركزي حياط نيز و بنا داخل
اين در توجه جالب ويژگيهاي از.شد كشف نيز آن اطراف در
مجاورت در قطور ديواري با شكل دايره فضايي وجود ساختمان
مذهبي مراسم اجراي محل احتمالا كه ميباشد آن غربي بخش
.است بوده
|