جاودانه نوروز
لبنان دانشگاه در ايراني سنتي هنرمعماري
شد بررسي
بايد حكمرانان براي تاريخ:مهاجراني دكتر
باشد عبرت درس
آزاد مسافر همراه تصويري صوتي آثار خروج
شد
اسلامي دوران موزه در ر نور از جلوههايي
درميآيد نمايش به
سلامت طرح پوشش زير آموز دانش هزار 250
دندان و دهان
جاودانه نوروز
نوروز مراسم فرهنگي ريشههاي به نگاهي
جايگاه جشنها ايرانباستان ، گاهشماري و تقويم در
از حاكي امر اين كه دادهاند اختصاص خود به را ويژهاي
.است بوده آنها شادماني و مردم انبساط
از يكي به شمسي جديد سال فرارسيدن آستانه در مقاله ، اين
به نوروز ، عيد يعني ايران باستاني اعياد مهمترين
سال شروع از پيش روز چند امسال البته افكند ، اجمالنظري
ايرانيان ما براي بويژه كه ميشود آغاز محرم ماه نو ،
و شهيدان سالار مظلوميت يادآور و است ديگر ماهي شيعه ،
همه كه ميرود انتظار اينرو از.ايمان و حق از دفاع
توجه مهم اين به نو سال رسيدن فرا آيينهاي در هموطنان
است ، اسلام زيباي سنت كه "رحم صله" آوردن بجا ضمن و كنند
چهارشنبه در خاصه و بپرهيزند بيمورد شادمانيهاي از
گاه كه ترقهبازي چون اعمالي و كاذب هيجانات از سوري
كرده خودداري ميانجامد فراوان آسيبهاي به و بوده پرخطر
آسايش مذهب ، رسوم و ديني سفارشهاي به بيشتر انديشه با و
با.ندهند قرار مخاطره در را هموطنانشان و خانواده خود ،
.ميخوانيم هم
نهتنها ، آن قدمت وجود با كه است اعيادي جمله از نوروز
ايراني بزرگ عيد بهعنوان همچنان بلكه است نشده كمرنگ
.ميشود قلمداد
از نو روز مفهوم كه "روز -نو" است جزء دو از مركب نوروز
خورشيدي سال ماه نخستين از روز نخستين بر و برميخيزد آن
سال از روزنويي و بهار فصل روز اين از.ميكند دلالت
NogRoc "نوگروج" واژه اين پهلوي اصل.ميشود شروع جديد
.است بوده NogRoz روز نوگ يا
پايان براي است نوروزمبدايي قديم ، ايرانيان نظر از
گاه شش در را عالم تعالي حق كه گونهاي به آفرينش ،
.است يافته پايان انسان خلقت با آن قسمت آخرين و آفريده
شش را آفرينش هنگام شش يا روز شش اين مزديسني آئين در
آفريده آسمان هنگام نخستين در كه گويند بار گاهان يا جشن
چهارمين در زمين ، هنگام سومين در آب ، هنگام دومين در شد ،
ششمين در و جانداران هنگام پنجمين در و نباتات هنگام
و سال پايان با كه است نوروز از پس روز كه365 هنگام
خلقت كار و شده آفريده انسان است ، همزمان نو سال آغاز
پت همس است ، گاهنبار آخرين كه جشن اين.است يافته پايان
اعتدال به را آن كه دارد نام (Hamaspath maidyam)ميديم
اين كه است بديهي.كردهاند ترجمه روز و شب شدن برابر و
احترام بهويژه خلقت يافتن پايان براي بزرگ جشنهاي همه
.ميگردد برپا انسان شدن آفريده به
جشن واژه.هست نيز مذهبي جشن زردشت ، آئين در نوروز جشن
بر اعتقاد و است پرستش و نيايش معناي به" يز" ريشه از
و تولد روز فروردينماه اول از روز ، خرداد كه است اين
از نوروز.است باستان ايران پيغمبر زردشت شدن برگزيده
زيرا است ، برخوردار ويژهاي حرمت از نيز شيعيان ديدگاه
پيامبر جانشيني به(ع)علي حضرت روزي چنين در گفتهاند
روز كه چرا.نشست خلافت مسند بر و شد برگزيده (ص)اكرم
به را (ع)علي حضرت (ص)محمد حضرت كه هجري سال10 خم غدير
چهارم روز حوت با29 بود ، مطابق كرد معرفي خود جانشيني
حضرت آن امامت روز اولين بنابراين و مسترقه خمسه از
ماندگاري علت بتوان شايد.فروردين اول روز با شد برابر
.كرد جستجو مساله اين در اسلام بعداز را نوروز عيد
چهارشنبهسوري است ، نوروز عيد مقدمه كه مراسمي جمله از
پنجمين كه چهارشنبه از است تركيبي چهارشنبهسوري.است
برخي.است بسيار سخن سور معني در كه سوري و است هفته روز
صفت از و فارسي سوري ، كه باورند اين بر زبانشناسان از
گل.است سرخ معني به سور كه است شده گرفته "سوريك" پهلوي
البته كه ميدانند ريشه همين از را سرخ گل معني به سوري
.برد نام ميتوان نيز تركيبي بهصورت را سور واژه
ساز معني به ناي +سور از تركيبي و است سازي كه "سرنا"
هم دادن ميهماني معني به نيز سوردادن همچنين و است جشن
زمانهاي از جشن اين قوي ، احتمال به.است رفته كار به
و تقدس علت به آتش كردن روشن و است داشته وجود باستاني
واژه از استفاده وليكن است بوده معمول آن احترام
در كه چرا.است نبوده معمول باستان ايران در چهارشنبه
وجود جمعه و چهارشنبه شنبه ، ايرانيان ، روزشماري و تقويم
روز كاست30 و بيكم ماه هر و ماه دوازده سال هر و نداشته
عنوان به.ميشد خوانده نامي به نيز روز هر و است بوده
هستي -خداوند نام) هرمزد يا اورمزد را ماه اول روز مثال
روز (نيك انديشه) بهمن را ماه دوم روز يا و (دانا بخش
بدين.ميناميدند...و (راستي بهترين) ارديبهشت را سوم
ايرانباستان گاهشماري در چهارشنبه بهنام روزي ترتيب
و واژه اين كه گفت بايد علت اين به.نميشود ديده
اين مورد در.است شده رايج اسلام از پس رسم ، اين احيانا
جشن و ميكردهاند آتشافروزي چهارشنبه چرا كه مطلب
را چهارشنبه روز عربها كه گفت بتوان شايد ميگرفتهاند
.ميدانستند نحسي روز
سردار مختار روزي چنين در كه برآنند نيز برخي البته
كرد قيام يارانش و (ع)حسين امام خونخواهي به شيعي معروف
را...و شمر و سعد عمر و گرفت را كربلا شهداي انتقام و
بر پيروزي اين يمن به داد دستور و رساند هلاكت به
كه كنند شادماني و سرور و بيافروزند آتش پشتبامها
است ، بوده صفر ماه چهارشنبه آخرين در قيام اين گفتهاند
مراسم روزي چنين در مناطق از برخي در واسطه اين به
.ميكنند برپا را چهارشنبهسوري
ويژهاي آئينهاي و مراسم نيز چهارشنبهسوري حاشيه در
.ميشود برپا مناطق از برخي در نيز هماكنون كه دارد وجود
آتش كوزه ، فال فالگوش ، مشكلگشا ، آجيل يا لرك:مانند
توپ دختران ، بختگشايي نذري آش شكني ، كوزه افروزي ،
مراسم با مردم ترتيب بدين...و بيمار مرواريد ، آش
ميشود برگزار سال چهارشنبه آخرين در كه سوري چهارشنبه
ديگر ازميروند نوروز عيد و جديد سال استقبال به
كه است فيروز حاجي سنت ميخورد ، چشم به گهگاه كه سنتهايي
صورتي با و ميكند برسر بلند كلاهي و تن به سرخ لباسي
نوروز آمدن و شعف و شادي نويد دست ، به دايرهاي و سياه
آئين بازمانده را فيروز حاجي سنت بهار مهرداد.ميدهد را
از بازگشت نماد او ، سياه چهره:ميگويد و ميداند سياوش
سياوش سرخ خون نماد نيز او سرخ لباس و است مردگان جهان
كه آنهاست دوباره زايش شادي او شادي و است مجدد حيات و
سنتهاي مهمترين جمله از.ميآورند خود با بركت و رويش
هفت به و ميشود گسترده كه است خواني يا سفره نوروز ، عيد
و مقدس عدد باستان ايرانيان نزد هفت عدد.دارد شهرت سين
ارتباط مقدس جاودانه هفت و امشاسپندان هفت با و ناميراست
تا 5 اسفند از 26) فروردگان روز ده در اينان كه دارد
گسترده خوان آنان ، براي و ميآمدند زمين به (فروردين
بهمن ، اورمزد ، :از عبارتند امشاسپندان هفت اين.ميشد
و خرداد ،(اسفند) سپندارمز شهريور ، ،(ارديبهشت) اتوهيت
آداب و سنن در اغلب را امشاسپندان هفت بازتاب.مرداد
رسيدن و آرزوهاست خانه هم نجوم در هفت عدد يافت ، ميتوان
يا و كرد جستوجو هفتم خانه در بايد را اميدها به
دارند قرار برآن موكل ملك و 7 است طبقه آسمان 7 ميگويند
ديگر مواردي و شود خوانده آيه سال 7 تحويل هنگام در يا و
تقدس ديگر علت شايد.خوان هفت اورنگ ، هفت شهر ، هفت چون
باري كه باشد آفرينش روز هفتمين ايرانيان بين در هفت عدد
روز در آفريد ، را انسان و جهان كه روز شش از پس تعالي
و جشن كه است لازم علت اين به و شد آفرينش از فارغ هفتم
را چيز هفت نوروزي خوان در ترتيب هر به.شود برپا سروري
سين اينكه.ميچينند ميشود ، شروع سين با نامشان كه
چرا نيست چنين است ، داشته ديگر حروف به نسبت ارجحيت آيا
سيني شده كوتاه شكل "سين" كه عقيدهاند براين برخي كه
نوروز جشن در امشاسپندان هفت ياد به كه آن توضيح.است
گرفت شدهاي كوتاه شكل سيني بعدها و ميآراستند سيني هفت
اقلام اين از كدام هر البته.يافت شهرت سين هفت به و
آن خواهان كه است بركتي و فراواني آباداني ، سبزي ، نشانه
براين اعتقاد نيز سال تحويل از بعد.هستيم آينده سال در
بايد ميگذارد ، گام خانه به كه فردي اولين كه است
با نوروز گفت ميتوان تقدير هر بهباشد خوشقدم
جشن آخرين كه سيزدهبدر با و استقبال سوري چهارشنبه
خمودي و رنج و غم روز اين در.مييابد خاتمه است نوروزي
منزل از خارج در را روز اين كه ميخواهند همه و است حرام
.بگذرانند
ماه فروردين سيزدهم روز هرگاه كه عقيدهاند براين برخي
و است نحس روز آن افتد ، برابر قمري ماه سيزدهم با بهاري
قرار هم روي روبه خورشيد و ماه كه را زماني منجمان
و كشيد كار از دست بايد معتقدند و ميدانند نحس بگيرند ،
و مناطق بيشتر در نيز هماكنون.رفت بيرون خانه از
جمله از.ميدانند نحسي عدد را عدد 13 ايران شهرهاي
است زدن گره سبزه ميشود ، انجام بدر سيزده در كه سنتهايي
آرزوهايشان به رسيدن جهت را كار اين دمبخت دختران كه
هم مسئله اين كه انداختن آب به سبزه يا و ميدهند انجام
در مشتركي فرهنگي وجوه كه ديگر ملل بين هم و ايران در
.ميشود ديده است ، داشته وجود آنها
اعمالي چنين روميان كهن رسوم و آداب از آدونيس جشن در
كردن سبز و روياندن آنها جمله از كه است بوده شايع
برگزار روز هشت طي كه مراسم اين در.است بوده گياهان
سبزهها آدونيس براي سوگواري رسوم و آئينها ضمن ميشد ،
دريا يا و رود كنار به آدونيس مرده تنديس با همراه را
باران طلب وسيله بدين و ميانداختهاند آب به و ميبردند
در نيز پاشي آب آئينهاي احتمالا.ميكردند فراوان
.است ميگرفته انجام منظور همين به نو سال جشنهاي
ديدگاهي شد بيان كه نكاتي به توجه با نوروز عيد درباره
ايراني پرآوازه شاعر توسط كه دارد وجود نيز اسطورهاي
بي تا شد دانسته كهكملطفي است گرديده مطرح فردوسي
از ابياتي ختام حسن براي جهت بدين.بگذريم آن ، به اشارتي
خود و نيست توضيح محتاج كه ميآوريم پايان در را آن
:است مطلب گوياي
پديد آمد چو كردنيها همه
نديد كس خويشتن از جز گيتي به
جاي به آمد وي كارهاي آن چو
پاي آورد برتر مهين زجاي
ساخت تخت يكي كياني فر به
گوهراندرنشاخت بدو مايه چه
برداشتي ديو خواستي ، چون كه
برافراشتي گردون به زهامون
هوا ميان تابان خورشيد چو
فرمانروا شاه او بر نشسته
او تخت بر شد انجمن جهان
او فرهبخت از فرومانده
افشاندند برگوهر جمشيد به
خواندند "نو روز" را روز مرآن
فرودين هرمز نو سرسال
زكين دل تن ، رنج از برآسوده
بياراستند بشادي بزرگان
خواستند رامشگران و جام و مي
روزگار آن از فرخ روز چنين
يادگار خسروان آن از بمانده
علينژاد فرحناز
لبنان دانشگاه در ايراني سنتي هنرمعماري
شد بررسي
باستانشناسي دانشكده در ايراني ، سنتي معماري هنر
اسلامي فرهنگيجمهوري رايزني همكاري با لبنان ، دانشگاه
.شد بررسي دانشگاه اين دانشجويان و استادان شركت و
دانشگاه معماري رشته استاد چمران مهدي دكتر نشست ، اين در
و باستانشناسي رشته ودانشجويان اساتيد جمع در تهران
هنر علاقهمندان و دوستداران و لبنان دانشگاه معماري
.پرداخت سخنراني به ايراني ، سنتي معماري
بنا ساخت براي گذشته در معماران اينكه به اشاره با چمران
:گفت ميجستند بهره اقليمي شرايط و بومآوري عنصر دو از
و مركزي خطه در بويژه گرمسير نقاط در ايراني معماران"
همان در موجود ساختماني مصالح از استفاده با جنوبي ،
بناهاي بوده كاهگل و خشت خاك ، معمولاشامل كه منطقه
".ميساختند را خود
:گذشتهافزود در بناها هندسي تنظيم به اشاره با وي
درون در آب حوض و مرتفع سقفهاي ايجاد با معماران"
در مسكوني خانههاي داخلي فضاي تا ميكوشيدند خانهها
به رفته كار به مصالح آنكه ضمن باشد ، تحمل قابل تابستان
به نيازي كنوني شرايط مانند نيز زمستان در بودكه گونهاي
دانشگاه استاد اين".نبود مصنوعي انرژيهاي از استفاده
و ايران گرمسيري نقاط در اكنون كه بناهايي":كرد اضافه
بومي هويت فاقد ميشود ساخته فارس خليج حاشيه كشورهاي
.ندارند مناطق اقليمي شرايط با تناسبي نيز بناها ونوع است
و عاشق گذشته در معماران ، اينكه بر تاكيد با چمران
كه را چه هر اسلامي معمار ":گفت بودهاند خود كار شيفته
از خود ، استعداد و تجربه بهرهگيرياز بر علاوه ساخت مي
استفاده بنا بيشتر چه زيباييهر براي نيز روانش و روح
".ميكرد
رژيم سرنگوني به توجه با آيا كه پرسش اين به پاسخ در وي
فرهنگي ، و اجتماعي سياسي ، مفاهيم در دگرگوني و گذشته
ميشود ديده نيز انقلاب از پس معماري در تحولي چنين آثار
يك در تمدن و است كشور يك تمدن از بخشي معماري":افزود
بر بنا دارد نياز زمان به و شود نمي ساخته كوتاه فرصت
و سريع تحول نيز معماري هنر در كه داشت انتظار نبايد اين
".دهد رخ بنيادين
بايد حكمرانان براي تاريخ:مهاجراني دكتر
باشد عبرت درس
بايد خود خوش و خوب اتفاقات با تاريخ:فرهنگي علمي گروه
آن از كه باشد عبرتي درس حكمرانان و خوانندگان براي
بهره آن از خود حكومت روند در و كرده را استفاده نهايت
.ببرند
اين تمدنها گفتوگوي مركز رئيس مهاجراني عطاءالله دكتر
بيان صفويه و اصفهان همايش در سهشنبه روز عصر را مطلب
سقوط عنوان تحت مقالهاي در را خود مطالب كه وي.داشت
عصر در هنوز متاسفانه:افزود كرد ، ارائه صفويه حكومت
عبرت درس خود تاريخ از جامع و كامل طور به كنوني
پرداخت با هميشه خلاقيت و نوآوري:گفت وي.نميگيريم
دوران در و است بوده همراه خلاق فرد طرف از هزينههايي
و كرد دريافت نوآوريهايش پاس به را تبعيد ملاصدرا ، صفوي
.ميشود مقابله او با مختلف اشكال به نيز كنوني جامعه در
چالشهاي با خود حاكميت دوران در صفويه حكومت:گفت وي
آنها با توانست موارد برخي در كه بود ، مواجه بسياري
تعصب و بيمنطقي با ديگر برخي در و كند منطقي برخورد
.ساخت مهيا را خود سقوط اسباب
آزاد مسافر همراه تصويري صوتي آثار خروج
شد
رايانهاي و تصويري صوتي آثار خروج:فرهنگي علمي گروه
اظهار بدون ،"مسافر همراه" بصورت مكتوب آثار نيز و
ساير رعايت با و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت نظر
.بلامانعاست خارج به كشور مرزهاي از مقررات ،
و فرهنگ وزارت برنامه و طرح معاون "ايرجي ابوالقاسم"
ايرنا به مطلب اين اعلام با چهارشنبه روز اسلامي ارشاد
مقررات و ضوابط حذف جهت در اقدام اين:گفت
تك و غيرحرفهاي آثار رفعموانعارسال و غيرضروري
به خانوادهها و افراد توسط (غيرتجاري)نسخهاي
شدن آسان:گفت وي.است گرفته صورت كشور از خارج
هنري و فرهنگي آثار حضور زمينه افزايش موجب مقررات
از خارج ايرانيان نيازهاي تامين و دنيا در ايران
.شد خواهد زمينه اين در كشور
اسلامي دوران موزه در ر نور از جلوههايي
نمايشدرميآيد به
شنبه 11 خم غدير سعيد عيد مناسبت به:فرهنگي علمي گروه
محل در نور از جلوهاي عنوان با نمايشگاهي ماه اسفند
.مييابد گشايش اسلامي دوران موزه
بر (ع)علي حضرت شخصيت تاثير بيانگر كه نمايشگاه اين در
و سفالي فلزي ، مختلف است ، اشياء اسلامي ايران هنرمندان
.درميآيد نمايش به قمري هجري تا 13 قرون 3 به متعلق سنگي
شمايلهاي (ع)علي حضرت احاديث به مزين سفالي كاسههاي
ميباشد ، علي حضرت با مرتبط ابياتي داراي كه قاجار دوره
از...و سنگي مهرهاي نيز و حضرت آن فضايل ذكر در خطي نسخ
.هستند نمايشگاه اين در درآمده نمايش به آثار جمله
كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
بهجز هفته يك مدت به اسفندماه از 11 نمايشگاه اين
اسلامي دوران موزه در بعدازظهر تا 5 صبح از 9 دوشنبهها
ملي موزه محوطه تير ، سي نبش خميني ، امام خيابان در واقع
.است داير عموم بازديد براي ايران
(ع)علي حضرت سال مناسبت به سال 1379 در كه نمايشگاه اين
به شد برگزار اسلامي دوران موزه در حضرت آن ولادت نيز و
در فرهنگي ، ميراث فعاليتهاي برگزيدهترين از يكي عنوان
.است شده انتخاب برگزارينمايشگاه زمينه
سلامت طرح پوشش زير آموز دانش هزار 250
دندان و دهان
و آموزش سازمان بهداشت مسئول:فرهنگي علمي گروه
از250 بيش:گفت تهران استان شهرستانهاي پرورش
طرح پوشش تحت تهران ، استان در آموز هزاردانش
.دارند قرار پرورش و آموزش دندان و دهان سلامت
مركز خبرگزاري به مطلب اين اعلام با وليان محمدرضا
و شهري دانشآموز و 48 هزار گفت205 تهران استان
مقطع در روستايي دانشآموز و 820 هزار 42
پوشش تحت ودندان دهان سلامت درطرح ابتدايي
قرار تهران استان شهرستانهاي پرورش و سازمانآموزش
.دارند
شامل آموزان دانش دندان پوسيدگي از جلوگيري طرح
مسواك صحيح طريقه دندان ، و دهان بهداشت آموزش
دندان و دهان كارشناسان مستمر ونظارت كنترل و زدن
.است شده آغاز جاري سال ابتداي از بهداشت وزارت
|