كودكان آموزش طرح آغاز با همزمان
بحران از پس آموزش افغاني
نظر و خبر
سازمان آموزان دانش مشاركت توسعه براي
طبيعي منابع هفته با همزمان دانشآموزي ،
ميكند برگزار مسابقه دانشآموزان بين
مراكز در فرهيختگان بانك: حبيبي دكتر
ميشود ايجاد ايرانشناسي بنياد
اعلام نيشابور فيزيك اختر و فيزيك كانون
كرد موجوديت
و داستاني ادبيات" بينالمللي همايش
يافت پايان
"فرهنگها گفتگوي
كودكان آموزش طرح آغاز با همزمان
بحران از پس آموزش
افغاني
;اشاره
خاطر سومبه جهان جنگ حال در كشورهاي كودكان اغلب
قوميو داخلي ، تنشهاي جنگهاي از ناشي مشكلات
هستند ، مصيبتها اين قربانيان اولين درگيريهايفراملي
همراه خودبه بقاي براي بحراني شرايط طول در آنها
فرار حال در كشوريديگر يا و شهري به شهري والديناز
يا و ديگر شهرهاي در همسان آموزشي امكانات نبود هستند ،
مواجه آموزشي فقر يك با را ناخواستهآنان مجاور كشورهاي
.ميكند
براي يونسكو برنامههاي رئيسسابق "ريچموند مارك"
در را مطلبي ،(كنيا)نايروبي تربيتدر و بازسازيتعليم
كه كرده تهيه بحراني و زده جنگ مناطق كودكان آموزش خصوص
.كردهاند ترجمه اصلي متن از را آن "عيلاني رزيتا"خانم
آن از افغانستان داخلي جنگهاي پايان خاطر به مطلب اين
ميتوانند مركزيافغانستان حكومت مسئولان كه است مهم رو
زمينه بحراني ، كشورهاي در يونسكو تجربيات به دستيابي با
كنند ، سالهافراهم از پس را افغاني كودكان مستمر آموزش
سوادآموزياز نهضت مسئولان براي نيز مطلبي چنين بيگمان
راستايحمايت در ميخواهند كه است قابلتعمق رو آن
كارگردان مخملباف ، محسن سوادآموزي طرح رئيسجمهورياز
مرزي شهرهاي در افغاني كودكان سوادآموزي به ايراني ،
:ميخوانيم را مطلب اين هم با.بپردازند
برپا ويا جنگ از ديده آسيب كودكان نگهداري زمينه در
تربيت و تعليم فرعي ، روشهاي آموزشيبا كلاسهاي كردن
.ميكند ايفا را بشردوستانه اقدامات اولين كليديدر نقش
دست از جنگ اثر بر اموال و زمينها خانهها ، كه زماني
آموزش امر ناپذيريبر خستگي بهطور بازماندگان ميرود ،
تاكنون ، گذشته سال ده از.ميورزند پرورشتاكيد و
رواندا يا سودان از بوسني ، تا سومالي از مختلف كشورهاي
روبهرو متعددي و مختلف سياسي فجايع با كوزوو ، تا
و عواململيگرايي اثر بر وحشتناكيكه جنگهاي:شدهاند
بهوجود مذهبي و قومي كشورگشايي ، احساساتناسيوناليستي ،
ويرانياصول چپاول ، و غارت نظير شومي ميآيند ، آثار
خدمات نابودي و ديگر جوامع نظامي هجوم زيربناييجامعه ،
.بردارند رادر جامعه سرويسهايضروري و
مشكلات شدت درجه شرايطفوقالعادهمعمولااز اين
موجب نوبهخود ، به نيز مشكلات اين و ميشود منتج اقتصادي
ميشود ، آنها كنترل و منابع به دستيابي براي شديدي جنگهاي
دولت ، مردم سقوط با سومالي ، شرايط ، مثلادر بعضي در
جنگ برندگان به كاملا كه گرفتند موقعيتيقرار در عادي
.شدند وابسته جنايتكارانجنگي و
تضمين بشردوستانهاي ، اقدام هر وظيفه اولين مسلما ،
امنيت ، غذا ، آب ، قبيل ضرورياتياز تهيه با زندگي
از بيش نيز ديگر نياز يك اما.است سكونت محل و بهداشت
و جنگزدهها براي آموزش برقراري آن و است ضروري پيش
اواخر تقريبااين آن اهميت كه ضرورت اين.است مهاجرين
كهاز دارد متعددي ملاحظه قابل نكات شده ، شناخته
آن مهاجرت ، يا جنگ كه است "آموزش حق" خود آنها مهمترين
حقوق به معاهدهمربوط در اصل اين.نميكند لغو را
آموزشبراي جهاني كنفرانس اساس و شده ثبت (1989) كودكان
اين بينالمللي سطح در همچنين.است(1990) كودكان تمامي
مسئولان وظيفه و است آموختن براي فردي هر حق قاعده
كه است دولتي ملي سازمانهاي و خير افراد موسسات ، جامعه ،
.بپوشانند عمل جامه آن به
رساندن حداقل به كه ميكنند روانشناسانتاكيد و مربيان
.است مهم كودكان پيشرفت براي آموزش وقفهدر زمان
عادي روال يافته سازمان آموزشي بازآفرينيو فعاليتهاي
رابطه حفظ در را آنها و بازميگرداند آنها به را زندگي
.ميكند كمك اجتماعي -فرهنگي خاص محيط با
كه شرايطي در را بودن عادي حس ميتوانند فعاليتها اين
بزهكاري جنايت ، نظاميان ، از مملو محيط و نيست اينگونه
.كنند القا كودك است ، به مخدر مواد يا
بهعنوان ميتواند مدرسهنيز فوقالعاده ، حالتهاي در
محيط ، تغذيه ، مورد در ارزشمند بسيار راههاي از يكي
وباو پيشبيني يا و مينها برابر در احتياطهايلازم
مدرسه محيط در همچنين.دهد ياد دانشآموزان به را ايدز
بحث آشتي و صلح بشر ، حقوق مثل موضوعاتي مورد در ميتوان
را ملي بازسازي براي تلاش هرنوع اصلي ارزشهاي كه كرد
بهعنوان مدرسه از اغلب ديگر ، سوي از.ميدهند تشكيل
استفاده بطنجامعه در بازسازي و امداد عمليات مركز
دستمزد قبال در كار زمينه ميتواند همچنين آموزش.ميشود
در كه بدهد را فرصت اين بزرگسالان به و كند فراهم را
را خود نقش موقت ، بهطور حتي زندگي ، از چارچوبجديدي
براي تعهدي ميتواند آموزش پايان ، در.ايفانمايند
.است ارزشمند بسيار بحران دوره از پس اين و باشد آينده
ايجاب را آموزشي سطح در سريع پاسخ از خاصي نوع بحران ، هر
تجربيات اخير دهساله تراژديهاي اين ، وجود با.ميكند
تصويبچندين جهت موسساتبينالملليدر براي را كافي
ايجاد كه آنجايي از.است برداشته در مهم و اصلاساسي
است ، غيرممكن كوتاهي بسيار زمان مدت در عملي آموزشي نظام
تربيت و تعليم برقراري امكان كه را استآنچه لذالازم
ميسازد ، ميسر را بشردوستانه كمكهاي مراحل اولين در
.آورد در اجرا به مرحله به مرحله
كودكان ، تعداد) نياز مورد اطلاعات محضجمعآوري به
آغاز جمعآوريكودكان مرحله اولين (... و آماده مدرسين
شعر ، بازي ، نظير بازآفريني فعاليتهاي امكان تا ميشود
آموزشچيزهايساده حتي و تاريخي داستانهاي به دادن گوش
منظمي تربيت و تعليم دومينمرحله ، در.شود مهيا برايشان
رسمي ، برنامههاي بهجز اما.ميشود اجرا و برنامهريزي
به "بحران شرايط در آموزشي كمك بستههاي" غالبااز
وسيله اينميشود استفاده آموزش اوليه منابع عنوان
به شده ، ساخته سومالي براي يونسكو توسط كه آموزشي
مختلف فرهنگجوامع با مطابق و شده ترجمه متعددي زبانهاي
براي"متحرك سالنكلاس" يا"آموزشي صندوقچه" طرح.است
آن در و درآمده اجرا به ابتدايي دوره كودكدر حدود 80
پايه رياضيات الفباو آموزش جديد دورههاي دانشآموزان
صندوقچه اينميگيرند قرارداديياد امتحانات با را
مداد و دفترچه گچ ، لوح:است زير آموزشي كمك وسايل حاوي
شامل كه آموزگار براي كيفي همچنين و دانشآموزان براي
ضرب ، جدول الفبا ، اعدادو براي تختهسياه تابلوي تعدادي
مكعبهاي و وغياب حضور آموزشي ، دفتر روشهاي راهنماي
.است حروف و اعداد با بازي كوچكيبراي چوبي
پيشبيني ماه مدت 6 براي كه كمكآموزشي بستههاي
مدرسه به برگشتن از پيش را دبستان كامل فقدان شدهاند ،
تعليق ، دوره اين از پس.ميكنند كمرنگتر واقعي
استناد با عادي آموزش و ميشود شروع سوم معمولامرحله
را آن بتوان كه زماني)مبدا كشور روشهاي و برنامهها به
.ميشود آغاز (كرد عملي
نيز ديگري مهم بعد بحراني شرايط در آموزشي اقدامات
آسيبهاي علامتهاي كه ميگيرند ياد آموزگاراندارند
بيشتر در كه بازشناسند كودكاني در را جنگ ناشياز رواني
به بودهاند ، وحشتناكي صحنههاي شاهد كه آن از پس مواقع
.است تعيينكرده سرنوشتبرايشان كه ميروند جديدي مدارس
تا است توصيههايي شامل تربيتي و رواندرماني برنامههاي
قتلعامها مصائبو با مقابله براي تا كند كمك كودكان به
.يابند آمادگي ترسها و
راستاي آموزشيدر تدابير و روشها و راه اين تمامي
اولين براي كه طرح اين.است"ميهن به بازگشت براي آموزش"
تربيت و تعليم و آموزش هنگام به كامل و مشخص بهطور بار
تشكيل سالهاي 80 در مالاوي موزامبيكيبه مهاجرين كودكان
زيرا شد اجباري وسيعي سطح دهه 90در در بود ، شده
زياد تعداد اكثرابرايجذب كه ميزبان كشورهاي
موقت طور به بتوانند بايد فقيرند ، بسيار خارجي پناهندگان
جا همين از.كنند تضمين را پناهندگان حضور امكانات
از باپيروي مدارس در مادري زبان به آموزش نقش و اهميت
سياستهاي حالتيكه بجزدر) مبدا كشور برنامههاي
كه(كند تغيير مهاجر موردجمعيتهاي در اجرايي
مشخص آيد ، در اجرا به آموزگارانمهاجر توسط حتيالامكان
.ميشود
را وسيعي افق "ميهن به بازگرداندن براي آموزش" طرح
طرح ، اين.ميگشايد بحران شرايط فعاليتدر براي
رعايتطويلالمدت به سياستگذارانرا برنامهريزانو
اما ميدهد سوق منطقه كشوريا توسعه جديد سياستهاي
و آنگولا مثل كشورهايي نيست رونديكنواختي اين متاسفانه
در صلح و جنگ بين مرتبا طولاني بسيار مدتهاي از سودان
.ميشود ملي بازسازي تلاشهاي از مانع اين و هستند نوسان
نظام اصلاح موقعيت ميتواند همچنين فوقالعاده شرايط
زمان آموزشدر.آورد فراهم جنگ از پس را آموزشي
سازمان يك بهعنوان بايد خود ، اساس فوقالعاده ، در
مشخص را آموزشي نظامهاي خصوصيات اكثر كه كند عمل مركزي
.باشد جامعه سياستهاي با موافق آنها اساس و كند
ذيصلاح افراد و مسن افراد والدين ، بحراني شرايط در
آنها.دارند مهمي نقش مدارس عمل نحوه و ايجاد در محلي
بايد و است مربوط خودشان به مساله اين كه ميكنند احساس
مدنظر را آموزش طرح هميشه مبدا كشورهاي در استقرار از پس
.باشند داشته
تقريبااز بازسازي براي مالي كمكهاي سنتي راههاي اما
بهطور خير افرادميشود جدا جامعه راههايقانوني
دولت اين كه چرا ميشوند عمل وارد دولتمركزي از جدا
اداره تصميمگيريو تواناييهاي و شده ضعيف بسيار اغلب
زمينههاي برابر در كار روش اين.است شده محدود آن
بايد بينالمللي جامعه لذا و ميكند ايجاد سدي مشاركت
براي را آن و كند تهيه را اخير اقدامات از گزارشي
.نمايد ارائه دقيق بسيار انتقادي ارزيابي
سرعت به بحرانها از مانده جا به ميراث اخير ، ساله ده طي
گذشته ازتجربيات گرفتن درس براي كه بهگونهاي شده جمع
سريع اقدامات جاي به بعدي ، حوادث در.است نبوده كافي وقت
ترازي بايد بشردوستانه ، كمكهاي مسئولان شتاب با و
وقايعآينده براي شده تجربياتجمعآوري تا شود تنظيم
بهگونهاي بايد همچنين گزارش اين.باشد استفاده قابل
و بودجه تخصيص زمان تربيتدر و تعليم جايگاه كه باشد
ارزيابي مورد مجددا فوقالعاده ، شرايط خصوصيات تعيين
.گيرد قرار
نظر و خبر
!مدارسكپريبرچيدهميشوند
و پرورش و آموزش وزارت همكاري با جديد فضايآموزشي 82
جايگزين سال پايان تا بلوچستان و سيستان استانداري
.ميشود استان اين كپريدر مدارس
و سيستان در كپري مدرسه پرورش335 و آموزش وزير گفته به
صرف15ميلياردتومان با كه دارند آموزشي فعاليت بلوچستان
و پرورش و آموزش وزارت سوي مساوياز بهطور كه اعتبار
سال دو در ميشود تامين بلوچستان و سيستان استانداري
.ميشود ساخته كپرها جاي به جديدي آموزشي فضاهاي آينده
شهروندان با تفاوتي چه سيستاني شهروندان واقعا:نظر *
مختلف سالانهبخشهاي دارند؟ استاني مراكز يا تهراني
و همايشها جشنوارهها ، برپايي با پرورش و آموزش وزارت
به دستيابي بدون را هنگفتي سمينارها ، هزينههاي
سال يك كه ميشد چه ميكنند ، تلف راهگشا و مشخص نتيجهاي
هموطنان غيرمطلوب ، به هزينههاي چنين تعطيلكردن با
.ميكرديم هديه را استاندارد كلاسهاي فضاي خود شرقي جنوب
!دارد نياز معلم ايلام ، استان
و راهنمايي مقاطع در معلم ايلام 200 استان پرورش و آموزش
.دارد كم دبيرستان
استان در آموزشي نيروي به تنها نه ابتدايي مقطع در
.است مواجه نيز نيرو مازاد با سازمان اين بلكه نيست نيازي
و نوجواني مرحله به اينك هم دانشآموزي جمعيت موج:نظر
پرورش و آموزش ميبايستمسئولان لذا است ، رسيده جواني
جمعيت تراكم به توجه با استانها ساير و ايلام استان
دوره اين به نسبت ابتدايي ، دوره دانشآموزي
مسئولان بنابراين ميكردند ، را لازم دورانديشيهاي
و هماهنگي با ميتوانستند ايلام استان آموزشي
نيروهاي از سازماندهيبرخي به نسبت قبلي برنامهريزي
دورههاي براي آن آموزشي واحدهاي و ابتدايي آموزشيدوره
كمبود مشكل دچار تا ميكردند اقدام متوسطه و راهنمايي
استموج اميد گونهنشده اين حالكه نميشدند ، دبير
!دريابند را دانشآموزي آتي جمعيت
سازمان آموزان دانش مشاركت توسعه براي
طبيعي منابع هفته با دانشآموزي ، همزمان
ميكند مسابقهبرگزار دانشآموزان بين
اسلامي جمهوري آموزي دانش سازمان:فرهنگي علمي گروه
انشاءنويسي ، مسابقه منابعطبيعي ، هفته با همزمان
درختكاري ، موضوعات با ديواري روزنامه و شعر نقاشي ،
.ميكند برگزار مدارس مراتعدر و جنگلها سبز ، فضاي
سازمان اين كه نامهاي توافق براساس مسابقه اين
هدف و رسانده امضا مراتعبه و جنگلها سازمان با
شناسايي عرصههاي در آموزان دانش مشاركت توسعه آن
راستا همين در.ميشود برگزار است منابعطبيعي حفظ و
شركت سبز راهپيمايي و درخت كاشت در آموزان دانش
و شعر نقاشي ، انشاءنويسي ، مسابقه همچنين.ميكنند
سبز ، فضاي درختكاري ، موضوعهاي با ديواري روزنامه
.شد خواهد برگزار مدارس در بيابان مراتعو و جنگلها
را لازم آموزشهاي دانشآموزان گزارش ، اين براساس
سبز فضاي توسعه و درختكاري اهميت و نقش زمينه در
.ميكنند طي گياهي پوشش حفظ و
و دانشآموزان ، مديران:ميافزايد گزارش اين
داشته را بيشتري مشاركت هفته اين در كه معلماني
.واقعميشوند تشويق مورد باشند
مراكز در فرهيختگان بانك: حبيبي دكتر
ميشود ايجاد
ايرانشناسي بنياد
:گفت كشور ايرانشناسي بنياد رئيس:فرهنگي علمي گروه
تهران در بنياد اين مركز در فرهيختگان بانك بزودي
.شد خواهد ايجاد شهرستانها در آن شعب ديگر و
خبرنگار با وگو گفت در پنجشنبه روز حبيبي حسن دكتر
سعي اطلاعاتي بانك اين در:افزود زاهدان در "ايرنا"
هر فرهيختگان ويژه شرححال و اطلاعات تمام ميشود
و سياسي ، اجتماعي فرهنگي ، شخصيتهاي از اعم استان
.شود ارائه علاقهمندان به و جمعآوري تاريخي
در ايران اطلاعاتي بانك همچنين:اظهارداشت وي
تمدن ، فرهنگي ، موضوعات با بنياد اين مختلف شعبههاي
ايجاد نوشتاري و آماري بهصورت اقتصادي و سياسي
برنامههاي از درصد كنون 35 تا:گفت وي.است شده
و سيستان استان در اطلاعات بانك اين ايجاد
پردازش و تحليل و اطلاعات گردآوري شامل بلوچستان
.است شده انجام آنها
اطلاعاتي بانك كه كرد اظهاراميدواري حبيبي دكتر
بزرگتريندايره به بزودي ايران
بيان با وي.شود تبديل كشور در تاريخي المعارف
بنياد در هم تحقيقي موسسههاي و مراكز بانك اينكه
ميتواند بانك اين:افزود شد خواهد ايجاد ايرانشناسي
استفاده براي را ايران به مربوط اطلاعات تمام
تهيه منظور به دكترا و ارشد كارشناسي دانشجويان
.دهد ارائه رساله
اعتبار هدف با بانك اين ايجاد:كرد اضافه او
همچنين مرجعو كتب حد تا رسالهها به بخشيدن
از استفاده از پرهيز و رسالهها اين جهانيشدن
.ميشود انجام رسالههايخارجي
اعلام نيشابور فيزيك اختر و فيزيك كانون
كرد موجوديت
شهرستان فيزيك اختر و فيزيك كانون:فرهنگي علمي گروه
.كرد اعلام را خود موجوديت پنجشنبه روز نيشابور
با وگو گفت در نيشابور پرورش و آموزش فيزيك گروه سر
در فيزيك دانش اعتلاي" را كانون اين تشكيل از هدف ايرنا
و پژوهش زمينه در برنامههايي اجراي با "شهرستان سطح
شناسايي براي فيزيك آزمايشگاه و كارگاه تاسيس تحقيق ،
پاسخگويي خلاقيتها ، رشد زمينه ايجاد و علمي استعدادهاي
نشريه انتشار و فيزيك دانش با مرتبط مسائل و سئوالات به
.كرد ذكر فيزيكي علوم
و داستاني ادبيات" بينالمللي همايش
يافت پايان
"فرهنگها گفتگوي
ادبيات"بينالمللي همايش اولين:فرهنگي علمي گروه
از پس كيش جزيره در "فرهنگها وگوي گفت و داستاني
داستاني ادبيات مختلف مسايل بررسي و بحث روز سه
بعدازظهر خارجي و ايراني منتقدان نويسندگانو توسط
.داد پايان خود بهكار بيانيهاي صدور با پنجشنبه
اينكه به اشاره با همايش اين پاياني بيانيه در
است ، نياز گفتگو به ديگري زمان هر از بيش امروز
بهتر شناخت براي بود فرصتي همايش اين:است آمده
كه مهم نكته اين به توجه با "ديگري" و "خود"
.است داستاني ادبيات شاخص "وگو گفت" عنصر
شك بدون:كردند تاكيد همايش در شركتكنندگان
دوران نقشي فرهنگها گفتگوي قلمرو در داستاني ادبيات
شود موجبمي نقش اين و دارد عهده بر پايدار و ساز
و بهتر تدارك با همايش ساله هر برگزاري درباره كه
بيانيه در.شود اقدام تر مقدماتروشن
منطقي فرصت و فضا به خود گفتوگو كه شد خاطرنشان همچنين
ياري بدون امر اين كه است نيازمند پرآرامش و متعادل و
.شد نخواهد ميسر داستاننويسان همه
نويسندگان ، از نفر حدود 50 روزه سه همايش اين در
به نزديك و ايران داستاني آثار مترجمان و منتقدان
ادبيات عرصه صاحبنظران و نويسندگان از نفر 30
معرفي و گفتگو به جهان مختلف كشورهاي از داستاني
.پرداختند خود كشور داستاني ادبيات
|