كتاب از بهتر تلويزيون
نقد بوته در ((تكامل)) تدريس نحوه
تندرستي28 بحران
كه سالي در جهان علمي اخبار مهمترين
گذشت
نوبليستها
كتاب از بهتر تلويزيون
كردند استفاده تلويزيوني برنامه از كه دانشآموزاني
استفاده مصور مكتوب متنهاي از كه دانشآموزاني به نسبت
آورند خاطر به توانستند را بيشتري مطالب كردند
فرهاديان سليمان
به كتاب از بهتر را تلويزيوني برنامههاي محتواي كودكان
.ميآورند خاطر
كلاس در ويدئو و فيلم از مكرر استفاده والدين از بسياري
معلم كمكاري و سهلانگاري بر دليلي را كودكانشان درس
مجله يك توسط كه جديد بررسي يك اما.ميدانند فرزندانشان
Journal of آمريكا روانشناسي انجمن به وابسته
نظر اين خلاف است ، شده منتشر Psychology) (Educational
اين از استفاده با مدرسه دروس آموزش ;ميكند بيان را
بتوانند تا ميكند كمك كودكان به آموزشي كمك ابزارهاي
.آورند خاطر به بعدا آموختهاند كه را مطالبي اعظم قسمت
ون.اي.اچ تام دكتر و مولن در ون والما اچ جوليت دكتر
دانشگاه در نوجوانان و كودكان مطالعه مركز از ورت در
مطالعات نتايج آيا دريابند تا شدند علاقهمند هلند ليدن
اخبار اطلاعات آوردن خاطر به توانايي آنها در كه قبلي
داراي كه بزرگسالاني در نوشتاري خبرهاي و تلويزيوني
را بود شده مقايسه يكديگر با هستند دانشگاهي تحصيلات
.خير يا داد تعميم نيز دبستاني كودكان مورد در ميتوان
را آنچه بزرگسالان كه بودند آن بيانگر قبلي مطالعات تمام
تماشا تلويزيون در كه آنچه از بيشتر ميخوانند كه
امر اين علت يك شايد.آورند خاطر به ميتوانند ميكنند
تا دارد وجود امكان اين بزرگسالان مورد در كه است اين
اين اما بخوانند را شده نوشته متن ديگر بار يك بتوانند
وجود كمتر تلويزيوني برنامههاي مجدد مشاهده براي امكان
پايه در كه كودك مطالعات 152 اين انجام جهت محققين.دارد
را (سال تا 12 سنين 10 در) ميكردند تحصيل ششم تا چهارم
.كردند ارايه آنها به را كودكانه داستان و 5 كرده انتخاب
به تلويزيوني برنامه صورت به يا داستانها اين البته
كلمه صورت به داستان همان آنكه يا شد داده نشان كودكان
دانشآموزان به مكتوب صورت به كامل طور به و كلمه به
.شد ارايه
تماشاي از بعد است شده گفته كودكان اين از گروهي به
عمل به امتحاني آنها از متن خواندن يا تلويزيوني برنامه
مطلب يا شده مشاهده برنامههاي محتواي مورد در و آمده
اين از ديگر بعضي به و شد خواهد سوالاتي شده خوانده
اين منظور اين به) نشد داده تذكر نكته اين دانشآموزان
اين فعاليت با بتوان تا نشد يادآوري دانشآموزان به نكته
(.داد انجام مقايسههايي منزل در دانشآموزان
حق گرفتند قرار آزمايش مورد تلويزيون با كه دانشآموزاني
.كنند مشاهده را دقيقهاي برنامه 11 اين يكبار فقط داشتند
بخوانند را شده نوشته متن بود قرار كه دانشآموزاني اما
.كنند مطالعه صرف وقت مايلند كه چقدر هر داشتند حق
تماشاي به كه كودكاني تحقيقات اين نتايج طبق بر
را شده نوشته متن كه كودكاني به نسبت پرداختند تلويزيون
قرار عكسي يا تصوير گونه هيچ مطالب اين در) خواندند
.آورند خاطر به را بيشتري مطالب توانستند (نداشت
:ميكرد توجه جلب نيز ديگر نكته چند اينها همه با اما
برخوردار خواندن براي بالايي مهارت از كه دانشآموزاني
را بيشتري مطالب متوسط دانشآموزان به نسبت بودند
دانشآموزان ترتيب همين به.آورند خاطر به توانستند
ذهن در ضعيف دانشآموزان به نسبت را بيشتري مطالب متوسط
كنار تحقيقات انجام در ضعيف بسيار دانشآموزان).داشتند
آنان به كه دانشآموزاني آنكه ديگر نكته (شدند گذاشته
گيرند قرار آزمايش مورد بعدا است قرار بود شده گفته
سعي كار هنگام نبودند ، واقف امر اين به كه آناني به نسبت
به بهتر توانستند نتيجه در و داده خرج به بيشتري تلاش و
از كه دانشآموزاني ضمن در.دهند پاسخ شده مطرح سوالات
كه دانشآموزاني به نسبت كردند استفاده تلويزيوني برنامه
را بيشتري مطالب كردند استفاده مصور مكتوب متنهاي از
نسبت اخير گروه ترتيب همين به و آورند خاطر به توانستند
كردند ، استفاده تصوير بدون نوشتاري متن از كه گروهي به
.داشتند ذهن در را بيشتري مطالب
مفاهيم ارايه در تلويزيوني برنامههاي ديگر عبارت به
خواه:است موثرتر بسيار نوشتاري متن به نسبت نظر مورد
نشان مطالب تفسير و شرح با همراه تلويزيوني برنامه اين
شامل فقط تلويزيوني برنامه اين اينكه يا باشد شده داده
طور به را مفاهيم همان كه باشد شرح بدون تصاوير يكسري
.نمايد القا ذهن در ضمني
متنهاي به نسبت رسانه يك عنوان به تلويزيون ارجحيت
به منحصر و دارد عموميت مسئله اين - كودكان براي نوشتاري
اين فراگير ماهيت از - نميشود كودكان از خاصي گروه
ضمن در.ميرفت انتظار هم قبل از كه ميشود ناشي رسانه
متنهاي به نسبت تلويزيون ارجحيت كه دريافتند محققين
آن در و نميشود محدود مدرسه محيط به فقط مكتوب
در دوره پايان از پس كه ميدانند قبل از دانشآموزان
پرسش و امتحان مورد شده ارايه مفاهيم و اطلاعات قبال
كل در را تحقيقات اين نتايج بايد بلكه ميگيرند ، قرار
اين پايان از پس محققين.داد تعميم كودكان روزمره زندگي
اين از حاصل يافتههاي كه كردند نتيجهگيري مطالعات
آنها والدين ، زيرااست جالب بسيار كودكان براي تحقيقات
.ميگذارند تنها علاقهشان مورد برنامههاي با را
مطالعات اين نتايج گفت ميتوان نهايي نتيجهگيري براي
در كه تلويزيوني برنامههاي از استفاده كه ميسازد آشكار
موثر استفاده و است شده تنظيم كودكان سني گروه درك سطح
هم و نوشتار از هم آن در كه آموزشي كمك امكانات ساير از
در ميتواند ميكند استفاده مطالب القاء جهت تصاوير از
.نمايد توجهي شايان كمكهاي معلمان به آموزش امر
به تحقيقات اين نتيجه كه ساخت نشان خاطر بايد پايان در
بلكه نيست تلويزيوني برنامههاي محتواي تاييد منزله
تصاوير از استفاده با شده ارايه مفاهيم كه است آن بيانگر
.دارد كودكان ذهن در بيشتري ماندگاري تلويزيوني
* * *
سي دي واشنگتن در (APA) آمريكا روانشناسي انجمن
روانشناسان فعاليت نتايج كه است علمي سازمان بزرگترين
بزرگترين حال عين در و ميسازد منتشر را متحده ايالات
APA اعضاء تعداد.است دنيا سراسر در روانشناسي انجمن
دانشجويان ، محققين ، شامل كه است نفر بر 159000 بالغ
به انجمن اين.است باليني روانشناسان و فارغالتحصيلان
زمينه در و شده بندي تقسيم روانشناسي زيرگروه حدود 50
توسعه براي ابزاري و علم يك مثابه به روانشناسي پيشبرد
.است مشغول فعاليت به بشر زندگي سطح و رفاه
نقد بوته در ((تكامل)) تدريس نحوه
پيشنهاد آموزش پژوهشگران به برجسته دانشمندان از بعضي
مدارس در تكامل مبحث تدريس روش و محتوي در تا كردند
.آورند عمل به تجديدنظرهايي انگلستان مذهبي
ادعا دانشمندان از ديگر بعضي و داوكينز ريچارد پروفسور
به دبيرستان در افراطي مسيحي دبيران از بعضي كه كردند
تا ميدهند آموزش نحوي به را دانشآموزان تدريس ، هنگام
همخواني جهان آفرينش چگونگي مورد در مقدس كتاب متن با
.باشد داشته كامل
زمينه در برجسته دانشمندان از يكي كه داوكينز ، پروفسور
در و است ارتباط اين در كتاب چند نگارنده و تكامل
نحوه به نسبت ميباشد ، كار به مشغول آكسفورد دانشگاه
.ساخت وارد انتقاداتي كالج امانوئل در دانشآموزان آموزش
خواهان كه دانشمندان بعضي بين نيز متحده ايالات در
كه گروهها بعضي و هستند علمي شيوه به تكامل دروس آموزش
باورانه آفرينش روشهاي با مطابق تكامل درس آموزش مايلند
.دارد وجود اختلافنظرهايي باشد
مسيحي مدارس
ضمن كشور اين عوام مجلس در انگلستان نخستوزير بلر توني
نظريه ترويج زمينه در:گفت كالج امانوئل عملكرد از دفاع
.است شده اغراق زيادي حدود تا مدارس اين در باوري آفرينش
با آموزشگاه اين كه گفت خود سخنان ادامه در وي
لذا ميشودو اداره و راهاندازي شخصي هزينههاي
سرفصلهاي از تا نيستند مجبور آموزشگاه اين مسئولين
اين ديگر طرف از.كنند تبعيت دولتي آموزشي برنامههاي
.دارد فرقهاي اعتقادات وراي عملكردي آموزشگاه
اين ضمن كالج امانوئل آموزشي كارشناس ديگر طرف از اما
آموزشي موسسه اين فعاليتهاي از درخشاني كارنامه كه
و كرد انتقاد داوكينز پروفسور سخنان به نسبت داد ارايه
علم به نسبت را آموزشگاه اين نگرش نحوه نميتواند وي گفت
زمينه اين در وي كه است لازم نتيجه در و كند درك
.نمايد تجديدنظر
مطمئن من)):گفت بيبيسي راديو آموزشي برنامه يك به وي
كه بازرسيهايي ساير در ميتواند آموزشگاه اين كه هستم
مطلوبي بسيار رتبه گيرد ، انجام كارشناسان ديگر سوي از
:افزود ادامه در وي ((.نمايد كسب
مدرسه اين آموزشي برنامه به نسبت كه كساني من بهنظر))
آموزشگاه اين دروس سرفصلهاي به نسبت يا ميكنند انتقاد
اين در كه واقعي آموزشي برنامه يا ندارند كامل اشراف
.است شده داشته نگاه دور آنان چشم از ميشود تدريس مدارس
همان انتقادات اين مورد در اظهارنظر بهترين من نظر به))
.شد ايراد گذشته هفته كه است عوام مجلس در بلر توني سخنان
را مورد اين در كارشناسان گزارش قطع طور به وي زيرا
گزارش اين مطالب به نسبت نتيجه در و است كرده مطالعه
((.دارد كامل اشراف
رئيسه هيات براي كه نامهاي طي در داوكينز پروفسور اما
آموزشي محتواي در تا خواست آنان از داشت ارسال مدرسه اين
.نمايند تجديدنظر خود
دو هر كه كالكوهان ديويد پروفسور و جانز استيو پروفسور
هستند ژنتيك علم متخصصين از و لندن كالج يونيورسيتي از
اين در كه ميآيند شمار به برجستهاي دانشمندان زمره در
.هستند عقيده هم داوكينز پروفسور با زمينه
رئيسه هستمهيات مطمئن من كه ميگويد داوكينز پروفسور
يا مرجع هيچ است كرده توصيه خود معلمان به كالج امانوئل
است شده برآورد سال ميلياردها زمين عمر آن در كه كتابي
ديدگاه با نظريه اين زيراندهند قرار بحث مورد را
هزار چند حداكثر زمين عمر ميزنند حدس كه آفرينشباوران
نحوه:گفت ادامه در داوكينزاست آشكار تعارض در است سال
انتقادپذير حدودي تا آموزشگاه اين در دانشآموزان آموزش
.است
علمي نظريه دو تقابل نميتوان را امر اين من بهنظر
عمر ميگويد كه تفكر طرز اين زيرا كرد ارزيابي متفاوت
و باشد عملي نميتواند اصولا است سال هزار چند زمين
.است شبيه علمي مسايل به ناآشنا شخص يك گفتههاي به بيشتر
اظهارنظري هيچگونه زمينه اين در آموزشي مركز اين رئيس
جهت را پوند ميليون دو حدود كه واردي سرپيتر اما نكرد ،
يك تا است مشتاق بسيار گفت داد اختصاص مدرسه اين به كمك
اين فعاليتهاي و كند مراجعه آموزشگاه اين به ديگر بار
.نمايد بررسي مجددا را موسسه
تندرستي28 بحران
دستي چپ
بهزاد محمود دكتر
قديم در.مينويسند چپ دست با كودكان درصد ده تا هشت
تا و دارند سروكار شياطين با چپدستها كه ميكردند گمان
نافرمان و كندذهن و غيرعادي افرادي را آنها پيش سال 50
راست راه به بايد كه ميپنداشتند و ميآوردند حساب به
با)):بودند ستيز در آنها با همواره خانه درشوند هدايت
زدن با لزوم صورت در هم مدرسه در.((!بخور غذا راست دست
دست با كه ميكردند وادارشان انگشتان بر خطكش ضربات
شناخته طبيعي امر يك خصوصيت اين امروز اما.بنويسند راست
استفاده به چپدست كودك كردن مجبور كه است شده معلوم و
.است بيفايده كاري راست دست از
چپدستها و نميآيد حساب به بيماري چپدستي ، اكنون
چپ دست با شما كودك اگر نيستند ، بياستعداد الزاما
;نشويد نگران روي هيچ به است دست چپ حسابي و مينويسد
آيا.است آورده شانس احتمالا بلكه نيست ناقص شما كودك
دارند ، لازم زياد مهارت كه ورزشهايي در كه كردهايد توجه
زياد دستها چپ تعداد ميز ، روي تنيس و شمشيربازي مثل
?است
چپ نيمكره به بدن راست نيمه احساسهاي كه بدانيد را اين
نيمكره از نيز بدن راست نيمه حركات فرامين و ميروند مخ
به نيز بدن چپ نيمه احساسهاي.ميشوند صادر مخ چپ
از بدن چپ نيمه حركات و فرامين و ميرسند مخ راست نيمكره
.ميشوند صادر مخ راست نيمكره
ورزشكاران:ميدهند توضيح طور اين را دستي چپ دانشمندان
ولي ميكنند ادراك مخ راست نيمكره با را صحنه دست ، چپ
گرفته اينجا در مخ ، به رسيده اطلاعات از كه را تصميمي
راست نيمكره همان كنترل در كه چپ ، دست به بايد ميشود ،
با را صحنه عكس به دستها راست.دهند انتقال است مخ
از كه را تصميمي بايد ولي ميكنند درك مخ راست نيمكره
نيمكره به ميشود ، گرفته اينجا در مخ به رسيده اطلاعات
بنابراين.دهند انتقال آنجاست كنترل تحت راست كه چپ ،
نيمكره به مخ نيمكره يك از محيط از رسيده اطلاعات بايد
از درازتر الزاما ميكند طي كه را راهي و برود آن ديگر
سرعت آنكه نتيجه.ميشود طي دستها چپ در كه است راهي
نظر به پذيرفتني فرضيه اين.ميشود بيشتر دستها چپ عمل
صورت هر به.گيرد قرار پژوهش مورد بايد ولي ميرسد
جهان در زيرا ميكند ، ايفا نقشي زمينه اين در مغز سازمان
و ((داوينچي لئوناردو)) مانند پرشمارند ، دستها چپ نيز هنر
استفاده دست دو هر از عموما كوچك بچههاي.((ميكلآنژ))
را دستها حركات كنترل كه ماهگي يا 7 در 6 كودك.ميكنند
ميكند ، بسته و باز خود خواست به را دستش و ميكند شروع
ببرد پيش چيز يك به دستيابي براي را چپش يا راست دست اگر
ببرد ، دهان به راحتي به را آن ديگر دست كمك به بعدا و
از يكي از ظاهرا كودك چه اگر.نميكند تفاوت برايش
بيتاثير آيندهاش براي كند ، استفاده سن اين در دستهايش
دست راست يا چپ كودك اينكه دانستن سالگي از 3 پيش.است
از عمدتا كودك سن اين در است ، غيرممكن عموما شد خواهد
تا 5/2 از 2 چه اگر ميكند ، استفاده خوبي به دست دو هر
مثل چيزهايي گرفتن براي دست دو از يكي از ميتواند سالگي
ميتوان سالگي حدود 4 در ولي كند استفاده مداد يا قاشق
كه يافت اطمينان سالگي تا 6 از 5 و پنداشت درستي به
.است شده عملي كاملا دست دو از يكي از ترجيحي استفاده
در نيست منطقيبگذاريد آزادش است دست چپ شما كودك اگر
عصبي تيك زبان ، لكنت خطر با را او آن كردن معكوس نتيجه
ناتواني و (چهره عضلات كوتاهمدت كشيدگي هم به و تشنج)
.سازيد روبهرو لغات خواندن و نوشتن در
كار بدين و مينويسد راحتتر و بهتر چپ دست با اگر
.كند استفاده راست دست از نكنيد وادار را او دارد تمايل
است جالب.ندارد وجود بد و خوب دست كه بپذيريد را اين
در دستگيره از:است شده ساخته دستها راست براي چيز همه
در كه ابزارهايي ديگر تا گرفته تلفن شماره گردش جهت و
بازكننده پيچ ، قيچي ، ) ميبريم كار به روزمره زندگي
آنها با را خود ناگزيرند دستها چپ و (بطري در چوبپنبه
.كنند سازگار
دو در دستي چپ مسئله فقط فيزيولوژي و كالبدشناسي نظر از
آنها راست نيمكره.است شده معكوس افراد اين مخ نيمكره
و عمده عملكردهاي و گفتن سخن مسئول دستها ، راست مانند
تسلطي ، چنين بودن با بنابراينمخ چپ نيمكره نه است ، مسلط
خواندن ، ) آموختن در شديد اختلالات ميتواند آن با مخالفت
است اين عاقلانهتر.آورد بار به (گفتن سخن بخصوص نوشتن
.شماريم محترم را آن كه
شده ، معكوس مغزي سازمان چرا اينكه اما.درست اين
وراثت كه نيست شك.است نشده روشن هنوز كه است مسئلهاي
وجود دست چپ خانوادههاي زيرا ميكند ايفا آن در نقشي
.موثرند احتمالا نيز تقليد و محيط آموزش ، ولي دارند
از و نيست دست چپ كاملا سالگي حدود 5 در شما كودك اگر
و هوشي بدني ، رشد ولي ميكند استفاده دست دو هر
كنيد سعي.((است عوضي دستي چپ)) حالتش است طبيعي هيجانياش
دستي چپ مختصرا اگر حتي كنيد ، هدايت دستي راست به را او
به را چاقو كه كرد خواهد عادت زودي به.باشد داشته
بار.كند استفاده چكش از راست دست با و بگيرد دستراست
است دست چپ كاملا شما بچه اگر كه ميشود يادآوري ديگر
كه است دستي راست از بهتر ماهر دست چپ يك.نكنيد دخالتي
.ميكند استفاده چپ دست از گاه
كه سالي در جهان علمي اخبار مهمترين
گذشت
رفت پيش سرسامآوري سرعت با علم دنياي سال 1380 ، طول در
گوناگون زمينههاي در جهان مختلف نقاط در دانشمندان و
.يافتند دست توجهي قابل پيشرفتهاي به علمي
در انقلاب بر تكيه با عمدتا كه علمي جديد دستاوردهاي
نحوه ميتواند كه است حدي در شده ، ميسر رايانه دانش
.دهد تغيير را انسانها زندگي
و ژنتيك نانو ، فناوري زيستي ، فناوري شايد بين اين در
كرده رايانهاي انقلاب از را استفاده بيشترين نجوم ،
جهان در پژوهشگران تمامي عظيم ، توانمندي اين و باشند
تا گرفته زيست محيط از و پزشكي تا گرفته فيزيك از دانش ،
.است كرده منتفع را همه نجوم
راز ، كوچكترين شدن روشن و گام كوچكترين دانش ، دنياي در
رو ، اين از و ميآيد شمار به بشريت براي عظيم موفقيتي
كار خبرها ، مهمترين عنوان به علمي خبرهاي برخي كردن جدا
.دشواريست
سال طول در چه آن از كلي تصويري ارايه براي جا اين در
علمي مهم خبرهاي عناوين از برخي گذشت ، علم جهان در 1380
.ميشود ارايه
:رايانه *
محاسبه تريليون انجام 3/12 قدرت با ابررايانهاي ساخت -
ثانيه در
هرتز گيگا سرعت 110 با تراشهاي توليد -
جهان در زيستي رايانه كوچكترين ابداع -
انسان مغز الگوي از استفاده با مصنوعي مغز ساخت -
:زيستي فناوري*
انسان جنين نخستين همسانسازي -
گربه يك همسانسازي -
اسپرم از استفاده بدون تخمك بارورسازي -
انسان پايه سلولهاي از قلب سلول توليد -
انسان پايه سلولهاي از انسولين توليد -
:ژنتيك *
بسياري و) چشم سياه آب ژن عمر ، طول تعيين ژن كشف -
(ديگر ژنهاي
رگها ترميم در ترميمكننده ژنهاي از استفاده -
دندان پوسيدگي مانع كه ژنتيكي جديد شوي دهان توليد -
.ميشود
تشعشعات از ناشي ژنتيكي جهشهاي انتقال كشف -
فرزندان به راديواكتيو
:پزشكي *
خون سرطان درمان در تحول -
سرطاني غدد نابودي براي تازه دستاوردهاي -
انسان سينه در مستقل مصنوعي قلب يك كارگذاشتن -
:دارو *
سرطانها برخي درمان براي داروهايي ارايه _
هوشمند داروهاي ابداع -
:فيزيك *
بار نخستين براي ماده ضد اتمهاي دامانداختن به -
نور مجدد راهاندازي و كردن متوقف -
شارژ قابل باتري نيرومندترين ساخت -
منتقل جهت يك در را گرما كه مادهاي ساختار طراحي -
ميكند
:فضا *
تلسكوپ تجهيز و تعمير ماموريت پيچيدهترين انجام -
هابل فضايي
مريخ كره سطح در آب كشف -
ماه پيدايش چگونگي مورد در جديد نظريه -
فضايي ايستگاه نخستين ،((مير)) عمر پايان -
:زيست محيط *
همه بر جنوب قطب اطراف آبهاي شدن گرم فاجعهبار اثر -
جهان
ميشود بارندگي كاهش باعث هوا آلودگي -
زمين شدن گرم در متان گاز مهم نقش كشف -
:كشاورزي *
شيميايي مواد از عاري كشاورزي فوايد اثبات -
:ديرينهشناسي *
است نبوده كودن نئاندرتال انسان -
چين در ساله بناي 5500 يك كشف -
نوبليستها
كاخر تئودور اميل
سوئيسي جراح
(19171841)
Emil theodor Kocher
پزشكيتيروئيد1909 يا فيزيولوژي
و شد متولد سوئيس Bern برن شهر در مهندس يك فرزند كاخر
.شد فارغالتحصيل برن دانشگاه از پزشكي در سال 1865 در
Lister.J ليستر ژوزف زيرنظر لندن و پاريس برلين ، در سپس
فراگيري بهBillroth.T روث بيل تئودور زيرنظر وين در و
بازنشستگياش زمان تا سال 1872 از اوگشت مشغول جراحي
به برن دانشگاه باليني جراحي استاد عنوان به در 1911
كلينيك رياست عمر پايان تا حال درعين و پرداخت خدمت
.داشت برعهده نيز را دانشگاه جراحي
توسط يافته توسعه ضدعفوني تكنيكهاي كارگيري به با كاخر
پيشرفت در روث ، بيل توجه جالب ابتكار از پس و ليستر
سوئيس در كه گواتر بيماري درمان براي تيروئيد جراحي
سال 1914 تا و كرد ايفا مهمي نقش نبود ، نيز كمياب چندان
شده انجام جراحي عمل مورد در 2000 را مير و مرگ ميزان
.كرد گزارش درصد تنها 5/4
تكنيكي لحاظ از جراحي عمل كه آن با دريافت زودي به وي
افراد زندگي رفتن دست از به منجر اما بوده موفقيتآميز
را بيماراني سوم يك كه شد متوجه در 1883.است شده زيادي
به بيماري نوعي از است داده قرار جراحي عمل تحت وي كه
دستدادن از خاطر به آنها.ميبرند رنج Myxedema نام
شده مبتلا بيماري بدين (تيروكسين) تيروئيد هورمون منبع
كامل برداشتن عدم طريق از تنها كه داد نشان وي.بودند
لحاظ از كه آن از بخشي باقيگذاردن و تيروئيد غده
چنين آمدن وجود به از ميتوان باشد ، فعال فيزيولوژيكي
خاطر به كاخر.كرد جلوگيري بيماران براي غمانگيزي نتايج
يا فيزيولوژي نوبل جايزه مسئله اين روي بر پژوهشهايش
.ساخت خود آن از را سال 1909 پزشكي
كاسل آلبرخت
آلماني بيوشيميدان
(1853- 1927)
Albrecht Kossel
پروتئين1910 و پزشكيسلول يا فيزيولوژي
استاد ويگشود جهان به چشم آلمان Rostok در كاسل
(19231895) هايدلبرگ و ماربورگ دانشگاههاي فيزيولوژي
تحت بعدها اما پرداخت پزشكي تحصيل به ابتدا او.بود
فاصله در كه ، Hoppe-Seyler.F سيلر فيليكسهاپ تاثير
بود ، وي دستيار استراسبورگ دانشگاه در تا 81 سالهاي 1877
همكار نيز مدتي براي همچنين.شد علاقهمند بيوشيمي به
زمان در او.بودDubois-Reymond.E ريموند دوبوا اميل
نام به سلولي مواد روي بر را پژوهشهايش سيلر با همكاري
و پروتئيني اجزاي از هسته كه كرد ثابت و داد ادامه هسته
اين بر علاوه.است شده تشكيل (اسيدنوكلئيك) غيرپروتئيني
تركيبات نوكلئيك ، اسيدهاي شدن شكسته كه داد نشان
كاسل.ميكند توليد پريميدن و پورين نام به نيتروژنداري
و پرداخت اسپرماتوزوئيد در موجود پروتئينهاي بررسي به
.كرد جدا آن از را هيستيدين آمينه اسيد بار نخستين براي
جايزه پروتئينها و سلولها روي بر كارهايش خاطر به او
.ساخت خود آن از را سال 1910 پزشكي يا فيزيولوژي نوبل
|