دورههاي درسي برنامههاي در تكثرگرايي
تحصيلي
افسري دانشگاه نهايي پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام
(ع)علي امام
در كاردانش هنرستانهاي و مشاوره مراكز
مييابند توسعه تهران شهرستانهاي
آسمان در شبها ((ژنگ ايكيا)) دنبالهدار
است رويت قابل ايران
و فني دروس امتحاناتنهايي سئوالات طراحي
ميشود غيرمتمركز حرفهاي
چندرسانهاي نرمافزارهاي جشنواره نخستين
ميشود برپا تهران در
((رشد))
دورههاي درسي برنامههاي در تكثرگرايي
تحصيلي
برنامهريزي نظام روي پيش چالشهاي خصوص در تحقيقي
يكسان درسي برنامه بر مبتني و متمركز
آموزش وزارت آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان:اشاره
كتابهاي تاليف و درسي متوليبرنامهريزي ايران پرورش و
و نظري متوسطه و راهنمايي ابتدايي ، تحصيلي دورههاي درسي
سازمان اين برنامهريزي نظام.است كشور در حرفهاي و فني
و كشور همه براي يكسان درسي برنامه بر مبتني و متمركز
.دارد قرار شاگردان همه براي يكسان تحصيلي ارزش
و تاكيد فوق روش بر طرف ، اين به گذشته سال هشتاد قريب از
اين رودرروي اساسي چالشهاي.است شده افزوده آن قوت بر
رويه اين از استفاده نتايج چون ;دارد وجود رويه
اساسي حقوق از بخشي تواندبا مي
و آموزش اصول از بعضي ناقض و قرارگيرد تعارض در شهروندان
.ميرود شمار به اجتماعي عدالت و پرورش
ايران جامعه واقعيتهاي درك با است شده تلاش مقاله اين در
.شود ارائه فوق مشكلات رفع براي اصولي حل راه يك
و نقايص رفع به علمي محافل در مقاله اين بررسي مسلما
.كرد خواهد كمك آن بيشتر غناي
آموزش ابتدايي ، دوره درسي برنامه در باشد قرار اگر
مهارتهاي آموزش محوري ، پروژه تكنولوژي ، آموزش خلاقيت ،
قرار نظر مد هستند ، جديدي ديدگاههاي كه..و زندگي
اجرايي ضمانت فاقد را برنامهاي چنين كارشناسان گيرند ،
دانست خواهند
ايران درسي برنامهريزي در موجود وضع
يك ايران ، آموزشي نظام تحصيلي دوره هر براي هماكنون
مدارس همه در و ميشود تهيه يكسان محتواي با درسي برنامه
واحد ارزشيابي آييننامه و يكسان آموزشي ضوابط با كشور
ابتدايي دوره مدارس همه ديگر عبارت به.درميآيد اجرا به
برنامه يك داراي ايران سراسر در عشايري و روستايي شهري ،
متوسطه و راهنمايي دوره در حالت اينهستند واحد درسي
رشتههاي داراي كه متوسطه دوره در حتي.است صادق نيز
كشور سراسر براي برنامه ، يك داراي رشته هر است ، متنوع
نام درسي برنامه يك و نظام يك روش را حالت اين.است
اضافه يا حذف كه است آن روش اين بارز ويژگي.مينهيم
براي درس ، هر محتواي در كلي يا جزيي تغيير يا هردرس كردن
اقدامات اين است ممكن البته.ميشود اعمال شاگردان همه
برنامه يك حتي يا و باشد آزمايشي مرحله يك اجراي از بعد
و شده برطرف آن اشكالات و اجرا تجربي مدرسه چند يا يك در
توسعه اماباشد شده حاصل اطمينان برنامه نتايج به
اين.ميگيرد انجام عمومي و سراسري صورت به باز برنامه ،
زير موارد به ميتوان جمله از كه است مزايايي واجد روش
:كرد اشاره
.هستند واحد اجرايي ، آييننامههاي و ضوابط *
.است سادهتر اجرا فرآيند بر نظارت *
.ميشود سنجيده آييننامه يك با شاگردان تحصيلي ارزش *
.است سازگار مسئولان ، فكري سبك و عادات با *
نيز معايبي داراي درسي ، برنامههاي عمومي اجراي روش اما
:كرد اشاره زير موارد به ميتوان جمله از كه است
شاگردان تواناييهاي و جنسي فرهنگي ، اقليمي ، تفاوتهاي*
.نميگيرند قرار مدنظر
.دارد وجود آموزشي نوآوريهاي اعمال در جدي محدوديت *
گسترده كشورها همه در معيوب برنامههاي خسارتهاي *
.ميشوند
...و
معايب كه شد خواهد معلوم شود ، توجه روش اين معايب به اگر
:مثلا.نيستند كوچكي و بياهميت چندان
و جنسي فرهنگي ، اقليمي ، تفاوتهاي به بيتوجهي -1
و آموزش اصول از اصولي سادگي به شاگردان ، تواناييهاي
عقلي نظر از.ميگيرد ناديده را اجتماعي عدالت و پرورش
توجه بدون را كودكان همه كه نيست اتكا مورد روش اين نيز
.كنيم تربيت برنامه يك با محيطي و فردي تفاوتهاي به
جديد ديدگاههاي و رويكردها ورود اساسي ، موانع از يكي -2
چند آمادهسازي و آموزش كه چرا.است درسي برنامههاي در
.است سخت شدت به امري نوآوريها درك براي معلم هزار صد
آموزش ابتدايي ، دوره درسي برنامه در باشد قرار اگر مثلا
مهارتهاي آموزش محوري ، پروژه تكنولوژي ، آموزش خلاقيت ،
قرار نظر مد هستند ، جديدي ديدگاههاي كه..و زندگي
اجرايي ضمانت فاقد را برنامهاي چنين كارشناسان گيرند ،
.دانست خواهند
در را برنامه نقص و عيب هر يكسان ، برنامههاي اجراي -3
.ميدهد گسترش دوره يا پايه يك دانشآموزان همه حجم
اعتنا مورد وقت هيچ جبرانناپذيري خسارتهاي چنين اگرچه
ويرانكننده اثرات اما است ، نيامده حساب به و نبوده
.ميگذارد جاي بر را خود اقتصادي و اجتماعي آموزشي ،
مثلا آورد ، فراواني مثالهاي ميتوان بيشتر روشنگري براي
نظام.است اجرا حال در مصداق متوسطه ، آموزش جديد نظام
اجرا به عمومي روش به سال 1371 از متوسطه آموزش جديد
.شد اعمال روش همان به سال 77 از نيز آن تغييرات و درآمد
و شد گسترده عموم سطح در سال 71 اجراي از ناشي خسارات
خود درآمده ، اجرا به آن خسارات جبران براي كه برنامه 77
تحصيلي سال در را خود نشانههاي كه است جدي مشكلات حاوي
گسترده عمومي ، صورت به هم آن البته كه كرد 8180ظاهر
و داد ارائه ميتوان گوناگوني مثالهاي مورد اين در.است
انباشته گذشته ، طولاني سالهاي در آموزشي نظام تجربيات
.است رويه اين از
برنامه چند و نظام يك روش
روش معايب بتواند كه دارد وجود روشي آيا كه است اين سوال
?كند حذف يا تعديل را عمومي اجراي
حل راه يك ((برنامه چند و نظام يك روش)) نويسنده نظر به
هم موازات به درسي برنامه چند روش اين در.است اجرا قابل
برنامهها ويژگي.درميآيد اجرا به كشور در دوره يك در
همه در اول بخش ;هستند بخش دو داراي همگي كه است آن
.است متفاوت دوم بخش اما هست ، يكسان برنامهها
كه است اين ميكند ، ايجاد برنامه ساختار اين كه خاصيتي
خود كالبدي و انساني نيروي ويژگيهاي با مدرسه هر
.گذارد اجرا به را متناسب برنامه ميتواند
را كمتري نوآوريهاي كه برنامهها از يكي مسلما
برنامههاي.بود خواهد مدارس اكثريت توجه مورد دربردارد ،
در اجرا به مدارس از محدودتري تعداد در نوآوريها واجد
برنامه در را نوآوريها ميتوان ترتيب اين به.آمد خواهد
يعني اجرا ، اصلي محدوديت كه اين بدون.كرد اعمال درسي
باعث تدريج به روش اين.باشند آن اجراي از مانع معلمان ،
با مدرسه هر و شد خواهد مدارس ساير در نوآوريها شيوع
نوآورتر برنامه كه كرد خواهد تلاش خود ، عوامل بهسازي
.بگذارد اجرا به را
روبهرو تجربي مدارس جدي مشكلات با كه اين بدون شيوه اين
ارمغان به آموزشي نظام براي را مدارس آن مزاياي شود ،
رقابت درعمل ((برنامه چند نظام ، يك روش)).آورد خواهد
نظام ارتقاي موجبات و ميزند دامن مدارس بين را طبيعي
تجربه از ميتوان مثال برايميآورد فراهم را آموزشي
كار سازو و انگيزه چگونه كه كرد ياد مردمي نمونه مدارس
مردمي نمونه مدارس شرايط احراز براي را دولتي مدارس رشد
نظام ذينفع گروههاي اغلب كه طوري به.بود آورده پديد
شاگردان و مدارس انساني نيروي اولياء:مانند آموزشي
.داشتند مشاركت فعاليت اين در مشتاقانه و داوطلبانه
تنوع براي كلي پوشش حاوي برنامه ، چند و نظام يك روش
غيررسمي ، روشهاي به اكنون هم كه است نيز مدارس
قرار نظر مد مدارس درسي برنامه در را نو ديدگاههاي
و سليقه به توجه با كه غيرانتفاعي مدارس:مانند.ميدهند
اجرا را غنيسازي برنامه نوعي كدام هر موسسانشان خواست
برنامهريزي حوزههاي در آنها تجربههاي اما ;ميكنند
و درخشان استعدادهاي مدارس يا ;است مغفول پرورش و آموزش
.موارد ساير
برنامههاي روش مورد در كه جزيي و محدود بسيار تجربه
و پژوهش سازمان طرف از اخير طيسالهاي متنوع ،
طور موردبه يك در و است شده مطرح آموزشي برنامهريزي
يك درسي كتاب شدن متنوع است ، آمده در اجرا به آزمايشي
كه است جزيي دليل اين به مورد ، اين البته.است درسي ماده
محتوا تدوين و تنظيم فقط است ، يكسان درسي برنامه اهداف
برنامه ، چند و نظام يك روش در كه آن حال.است شده متكثر
در و باشد متنوع ميتواند درسي زمينه رويكردهاييك
داراي درسي ، زمينه يك براي كتاب تاليفچند با نتيجه
.بود خواهد اساسي تفاوتهاي
برنامه چند و نظام يك روش مزيتهاي
يك نظامو يك معايبروش برنامه ، همه وچند يكنظام روش
خود مزيتهاي بهعنوان را آنها و ميكند رفع را برنامه
زير موارد به ميتوان نمونه بهعنوان.ميدهد تغيير
:كرد اشاره
فرهنگي ، زباني ، اقليمي ، گوناگون تفاوتهاي به پاسخگويي -1
از هالهاي در هميشه شاگردان ، تواناييهاي و جنسي
همه براي واحد درسي برنامه يك مسلما و دارد قرار ابهام
آن حالندارد را تفاوتها اين به پاسخگويي كشورامكان
پاسخگويي و هستند نشدني انكار واقعيتهايي تفاوتها ، كه
و نظام يك روش.است آموزشي نظام يك قوت نكات از آنها به
مناسبي اصوليچارچوب طور به و سادگي به برنامه ، چند
.ميدهد قرار اختيار در نيازها اين همه به پاسخگويي براي
اساسي مانع هميشه كشور ، براي يكسان درسي برنامههاي -2
روش كه آن حالميشود تلقي آموزشي نوآوريهاي كاربست در
فراهم را منعطفي بسيار زمينه برنامه ، چند و نظام يك
برنامههاي در را نوآوريها ميتوان راحتي به كه ميسازد
درسي برنامهريزي نظام از را تصلب اين و ساخت مطرح درسي
در آموزشي نوآوريهاي اعمال است ممكن چه اگر.كرد رفع
است روشي ولي نباشد ، دانشآموزان عمومي گستره در روش اين
به مدارس از بخشي در و شده طراحي نوين ، برنامههاي كه
بسطنوآوريها زمينههاي و ميشوند داوطلبانهاجرا طور
.ميسازند فراهم سراسري طور به را
است اين برنامه يك نظام يك روش اصلي گرفتارهاي از يكي-3
عموم سطح در آن خسارتبار پيامدهاي و برنامه نقايص كه
روشيك اعمال با كه آن حال مييابد ، گسترش دانشآموزان
جلوگيري بزرگ خسارتهاي بروز از ميتوان برنامه وچند نظام
نوآوريهاي واعمال برنامه تغيير نوع هر مسلماكرد
عدم از ناشي نقايص وجود علت به خطر مقداري همراه آموزشي
ايجاد روش نقايصي چنين حذف براي.است برنامهها پختگي
ايران واقعيتهايجامعه اما.ميشود مطرح تجربي مدارس
ايران آموزشي نظام در مدارسي چنين كه است آن از حاكي
آن تداوم بر ضمانتي ايجاد ، صورت در يا و آمد نخواهد پديد
تحصيل براي اولياء طرف اصولااز كه چرا.ندارد وجود
.داشت نخواهد وجود استقبالي مدارس ، اين در فرزندانشان
گذشته دهه درچند تجربي مدارس ايجاد به پرداختن سابقه
حمايت استنباطيرا چنين آن بودن ناموفق و ايران در
مدارسي تجربي ، مدارس اغلب زمين مغرب در البته.ميكند
و تعليم حوزه دانشمندانبرجسته از يكي توسط كه بودهاند
و مذكورايدهها دانشمند و شده اداره تاسيسو تربيت
را نتايجآن و كرده اجرا مدرسه ، آن در را خود نظريات
براي حتي پيشينهاي وچنين است ساخته منتشر جهانيان براي
.ندارد وجود ايران همدر مورد يك
مدارس مشكلات گرفتار را خود برنامه ، وچند نظام يك روش
فراتر را مسالهاي هيچ اخلاقي نظر از اما نميكند ، تجربي
.نميآورد پديد تجربي مدارس از
يك روش براي زير شرح به را مزايايي ميتوان بنابراين
:برشمرد برنامه وچند نظام
ظرفيتهاي ايجاد و درسي برنامه چارچوب نمودن منعطف *
;فراگيران گوناگون نيازهاي به پاسخگويي براي متعالي
احساس با مختلف مدارس موسسان خواستهاي به پاسخگويي *
;متفاوت نيازهاي
در و كشور مدارس همه در نو برنامههاي اجراي از پرهيز *
احتمالي نقايص از ناشي خسارات گسترش از جلوگيري نتيجه
اجراي آموزشيدر عوامل ناتواني يا و درسي برنامه
;... و نوين برنامههاي
برنامه وچند نظام يك روش كارگيري به از ناشي نگرانيهاي
مخاطراتگروههاي و نگرانيها درك طرح ، هر طراحي هنگام
چوناگرايننگرانيها.است بااهميت بسيار ذينفع ،
ارائه آنها براي بخشي اطمينان حلهاي راه و نشوند فهميده
.بود نخواهد پيشبيني قابل طرح اجراي موفقيت نشود ،
روشهاي تربيت و تعليم حوزه در اصولي بهطور ديگر طرف از
به گاه آنها قدمت كه دارند وجود كشور در جاافتادهاي
جملهاين از.است ايران در جديد مدارس تاسيس قدمت
ايران در دولتي متمركز تاليف و برنامهريزي روش روشها ،
آن از پيش چه اگر.است پهلوي حكومت تاسيس زمان حداقلاز
در چشمگيري تنوع ولي داشت ، وجود تمايل روش اين بر نيز
.ميشود مشاهده تاريخ آن از قبل مدارس درسي برنامه
تقويت رويه اين سال 57 ، در ايران اسلامي انقلاب از بعد
تاليف و برنامهريزي نظام يك گذشته سال طي 22 و شده
تغيير اين پذيرش بنابرايناست شده اعمال دولتي متمركز
انجام سادگي به متولي دستگاههاي طرف از مذكور رويه در
توضيحات ارائه و طرح شفافسازي به نياز و گرفت نخواهد
پيشبيني كه عمدهاي نگرانيهاي.داشت خواهد روشنگر
ديني -فرهنگي نهادهاي و حكومتي دستگاههاي طرف از ميشود
:از عبارتند شوند مطرح
رويكرد با را ملي امنيت تعريف عدهاي:ملي امنيت تضعيف
انسانها تفاوتهاي گرفتن ناديده و فرهنگها يكسانسازي
مذكور تفاوتهاي به توجه هرگونه نتيجه در.ميدهند ارائه
توجه اگر حتي.ايجادكند خدشه آنها تعريف در ميتواند
ارتقا را آموزشي نظام بهرهوري اصولي ، طور به تفاوتها به
اين ديد از آورد ، بوجود را محاسبهاي قابل فوايد و دهد
طي نگرشي ، چنين نتيجه در.نيست توجيهكننده گروهها
اقتصاد بر سنگين مادي خسارتهاي حداقل ، متمادي ، ساليان
مشكل حل راه چون اما.است شده وارد جامعه و پروش و آموزش
پي در را تفاوتها بعضي به توجه لزوما خسارتها حذف و
از.نشدهاند بسته بهكار راهحلها اين لذا است داشته
از زيادي جمعيت مادري زبان كه واقعيت اين درك جمله
فارسي زبان آموزش در حتي اما ;نيست فارسي زبان ايرانيان
استفاده آموزشياي محتواي و شيوه همان كودكان ، از اين به
اين در.است شده تهيه زبان فارسي كودكان براي كه ميشود
زبانهاي نه و است فارسي زبان آموزش موضوع ، چه اگر مورد
محتوا تغيير ولي ،(است بلااشكال قانونا البته كه) محلي
و وحدت و ملي امنيت ناقض كشور ، مناطق در آموزشي شيوه و
و جغرافيايي تفاوتهاي است همچنين.ميشود تلقي يكپارچگي
... و اقليمي شرايط
و سرزمين يكپارچگي بر خدشه كوچكترين نميتوان چه اگر
واقعيتها از روي نميتوان اما پذيرفت ، را ايران ملي وحدت
در را ابتدايي اول شاگردان تحصيلي مثلاشكست و برگرداند
ناديده را آن مادي و معنوي خسارتهاي و زبانه دو مناطق
ارائه منطقي و آموزشي راهحلهاي آن رفع براي و گرفت
از مانع آموزشي ، مسائل با سياسي مباحث خلط هميشه.نداد
.است شده آن اصولي رفع و معضل اين به جدي توجه
ميتوان ملي امنيت تعريف به مجدد نگاهي با ميرسد نظر به
به پاسخگويي رويكرد با را ، درسي برنامههاي در تنوع
.پذيرفت ذينفع گوناگونگروههاي نيازهاي
:واجتماعي ديني ارزشهاي در خدشه ايجاد امكان
دستگاههاي براي برنامه يك اجراي و تهيه بر مسلمانظارت
است ممكن.است متنوع برنامههاي از سادهتر بسيار دولتي
ارزشي نظام بر خدشه نگراني كه جامعه افراد از گروههايي
را درسي برنامههاي در تنوع دارند ، را جامعه ديني و
البته.بدانند هم مغاير يا متفاوت مباحث طرح براي منفذي
رفع موجبات بايد گذاشتو مغفول نميتوان را نگراني اين
نظام در بخش اطمينان روشهاي دادن نشان با را نگراني
در نگراني اين به پاسخگويي براي.ساخت فراهم ريزي برنامه
برنامه چند و نظام يك اعمال مختلف رويههاي كه قسمتي
.شد خواهد داده شرح ميشود داده توضيح
اصولا ;شاگردان تحصيلي ارزشهاي گوناگوني از نگراني -3
آموزشي نظام كه كردهاند عادت شيوه اين به همه ايران در
.دارد تحصيلي ارزش سنجش براي يكساني شاخصهاي داراي هميشه
با را شاگردان همه شاخصها وحدت با ميتوان اين بنابر
برنامههاي تغيير ديدگاه ، اين با حتي.كرد مقايسه هم
و گرفت انجام نيز دهه 60 اوايل در عالي آموزش نظام درسي
رسميت به آن از پيش كه دانشگاهها درسي برنامه تفاوتهاي
شد تهيه درسي برنامه يك هررشته براي و حذف ميشد ، شناخته
.درآمد اجرا به دانشگاهها همه در و كشور سراسر در و
حتي و اساتيد و صاحبنظران از بسياري امروزه مسلما
اخيرا و هستند معترف رويهاي چنين برنقص دانشجويان
براي را اختياراتي فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت
در را تغييراتي بتوانند تا است شده قائل دانشگاهها
.آورند عمل به درسي برنامههاي
در كه نكته اين به توجه بدون عالي آموزش نظام در وقتي
امري عالي آموزش در درسي برنامههاي تنوع دنيا سراسر
ميآيد عمل به درسي برنامههاي يكسانسازي است ، عادي
راهنمايي ابتدايي ، دوره درسي برنامههاي در كه است طبيعي
.شود تلقي پسنديده امري متوسطه و
حتي و جهانشمول اصول و مبنا هيچ كه است اين واقعيت اما
شاگردان همه براي يكسان تحصيلي ارزش كه ندارد وجود ملي
يك روش اجراي اگرچه ، .كند توجيه را مختلف تفاوتهاي با
واحد تحصيلي ارزش ناقض اصولي ، بهطور برنامه چند و نظام
يا بخشيدن عمق براي را انتخاب حق روش ، اين فقطنيست
اين بنابر.ميسازد فراهم درسي ، برنامه از بخشي افزايش
واحد تحصيلي ارزش براي كه را حدودي پرورش و آموزش دستگاه
قرار نظر مد گوناگون درسي برنامههاي در گرفته نظر در
مورد هم عاليتري سطوح متنوع ، برنامههاي در اما ميدهد ،
پرورش و آموزش دستگاه ترتيب اين به.ميشوند واقع توجه
نظام در آن اعمال و واحد تحصيلي ارزش شاخصهاي تعريف با
مدارس ، بعضي در اما ميشود نايل خود مقصود به ارزشيابي
قرار نظر مد آن از بالاتر شاخصهاي داوطلبانه بطور
.ميگيرند
واحد تحصيلي ارزش كه كرد توجه بايد هم نكته اين به البته
.است درنيامده اجرا به عمل در هيچوقت شاگردان همه براي
هماهنگ امتحانات يا ساخته امتحاناتمعلم كه چرا
يك حد در را واحد تحصيلي ارزش شاخصهاي عملا منطقهاي
و داده قرار مدنظر منطقه يك حداكثر يا و مدرسه يك كلاس ،
نشان كلاسي تا كشوري از هماهنگ امتحانات سطح تنزل روند
همه براي واحد تحصيلي ارزش نيز نظري بهطور حتي ميدهد
نيز عالي آموزش نظام در و است شده مخدوش شاگردان
دانشجويان گزينش در تعديلي شاخصهاي اعمال و منطقهبندي
.است تفاوتها وجود انكارناپذير واقعيت از حاكي
شاگردان همه براي واحد تحصيلي ارزش مساله بايد اين بنابر
و مقتضيات گرفتن نظر در هم و نظري لحاظ به هم را
سطح دو پذيرش با جديدي ديدگاه و كرد مجدد بررسي واقعيتها
ارزشهاي كه اول سطحساخت بنا شاگردان تحصيلي ارزش براي
حكومت دستگاه و ميكند تعريف را شاگردان همه براي يكسان
را تفاوتها و تكثر و تنوع دوم ، سطح و ميكند تعريف را آن
.نيستند هم ناقض و نافي اصلا دو اين و ميدهد پاسخ
شوند مطرح است ممكن هم ديگري مطالب و نگرانيها مسلما
راهحلهاي يا پاسخها و نمود اعتنا آنها همه به بايد كه
.كرد ارائه آنها براي عملي
برنامه چند و نظام يك روش در تكثر
شكلهاي با ميتواند خود برنامه چند و نظام يك روش
:جمله از شود مواجه گوناگوني
داوطلبانه اجراي -برنامهها همه متمركز برنامهريزي -1
از اعم درسي برنامههاي همه روش اين در:مدارس وسيله به
برنامهريزي و پژوهش سازمان در متنوع بخش و يكسان بخش
خود نياز با متناسب مدارس و ميشود تهيه آموزشي
.ميكنند اجرا را برنامهها از يكي داوطلبانه
:متنوع بخش غيرمتمركز و يكسان بخش متمركز برنامهريزي -2
شاگردان همه براي كه درسي برنامه از بخش آن روش اين در
درسي برنامهريزي و پژوهش سازمان وسيله به است يكسان
يا) مجري مدارس در درسي برنامه متنوع بخش.ميشود تهيه
ضوابط و اصول پارهاي رعايت با (تحقيقاتي -علمي موسسات
.ميشود فراهم است ، شده تدوين مذكور سازمان در كه
و پژوهش سازمان روش اين در:غيرمتمركز برنامهريزي -3
را دورهها درسي برنامههاي چارچوب فقط درسي برنامهريزي
تهيه و برنامهريزي مراحل ساير اجراي و ميكند توليد
صاحب انتشاراتي -تحقيقاتي -علمي موسسات اختيار در محتوا
.دارد قرار مدارس و صلاحيت
تناسبي برنامهريزي ، غيرمتمركز نظام كه كرد بايد اذعان
اين فعلا اين بنابر.ندارد ايران واقعيتهاي و شرايط با
قابليت دو هر ديگر روشهاي اما.نيست اعتنا قابل روش
زمان هم و مورد برحسب نويسنده نظر به كه دارند اجرا
از بخش آن در مثلا.كرد استفاده شيوه هردو از ميتوان
مانند است ، بيشتري نگرانيهاي حاوي كه متنوع درسي برنامه
برنامهريزي شيوه از ميتوان (زندگي و دين) ديني تعليمات
آن برنامهريزي اما.جست بهره متنوع برنامههاي متمركز
آنها براي مخاطرهاي و نگراني كه را درسي برنامه از بخش
يا تكنولوژي و علوم درس برنامهريزي مانند ندارد ، وجود
زندگي مهارتهاي آموزش يا خلاقيت رويكرد با درسي برنامه
مدارس برعهده يادگيري فعاليتهاي نمودن محور پروژه يا
.گذاشت
برنامه چند و نظام يك روش اجراي مراحل
شوراي:مانند ذيربط مراجع وسيله به طرح اصول پذيرش -1
تعيين و پرورش و آموزش عالي شوراي و سازمان علمي هماهنگي
برنامه چند و نظام يك اجراي روشهاي از يكي
شاخصهاي يا دورهها درسي برنامههاي ثابت بخش تعريف -2
شاگردان براي واحد تحصيلي ارزش
آشنايي براي دولتي مدارس و خاص مدارس موسسان از دعوت -3
نيازهاي اعلام و پيشنهادات ارائه و نظرات بيان و طرح با
(درسي برنامه متنوع بخش) ويژه درسي برنامه به خود
نتايج براساس درسي برنامهريزي عملياتي برنامه تنظيم -4
فوق بندهاي از حاصل
شده تنظيم برنامه اجراي -5
منصورنيا حميد
افسري دانشگاه نهايي پذيرفتهشدگان اسامي
ميشود اعلام
(ع)علي امام
:كرد اعلام كشور آموزش سنجش سازمان:فرهنگي علمي گروه
تحصيلي رشتههاي از برخي نهايي پذيرفتهشدگان اسامي
به ماه فروردين نوزدهم ،(ع) علي امام افسري دانشگاه
.رسيد خواهد عموم اطلاع
در كه اسامي اين سنجش ، سازمان عمومي روابط گزارش به
سال 80 سراسري آزمون ظرفيت تكميل دوم مرحله با ارتباط
.ميشود منتشر سنجش پيك نشريه طريق از دوشنبه روز است ،
در كاردانش هنرستانهاي و مشاوره مراكز
مييابند تهرانتوسعه شهرستانهاي
در پرورش و آموزش اولويتهاي:فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام سال 81 براي تهران استان شهرستانهاي
شهرستانهاي پرورش و آموزش سازمان عمومي روابط گزارش به
سازمان ، اين رئيس غندالي شهابالدين گفته به تهران ، استان
مناطق در كاردانش هنرستانهاي و مشاوره مراكز توسعه
سال اولويت مهمترين زمينه اين در برنامهريزي و مختلف
.ميرود شمار به تهران استان شهرستانهاي پرورش و آموزش 81
نياز به باتوجه يادشده اولويت گزارش ، اين براساس
و مناطق اين در آنان خانوادههاي و دانشآموزان روزافزون
مهاجرتهاي و مزبور مناطق بر حاكم فرهنگي خاص شرايط نيز
.است شده تعيين موجود ، اقتصادي و فرهنگي عوامل و بيرويه
آسمان در شبها ((ژنگ ايكيا)) دنبالهدار
است
رويت قابل ايران
با هماكنون ((ژنگ ايكيا)) دنبالهدار:فرهنگي علمي گروه
.است مشاهده قابل كشورمان آسمان در مسلح غير چشم
در ماه اسفند بيستم روز از كه دنبالهدار اين
زيبايي آسماني اجرام از است شده ظاهر كشورمان آسمان
بدون و شد شناسايي سال 1381 آغاز از پيش كه است
.است مشاهده قابل نجومي ، تجهيزات به نياز
توجه با خواست مردم از ايران آماتوري نجوم انجمن
دنبالهدار اين مشاهده براي كه فرصتهايي آخرين به
بزرگ شهرهاي آلودگي و نور از دور به آسماني در دارند ،
.بپردازند آسماني جرم اين رويت به
دو دوربين از بهرهگيري كه كرد تاكيد انجمن اين
را بهتري عكسبرداري و امكانمطالعه تلسكوپ ، يا چشمي
.ميدهد قرار علاقهمندان اختيار در
غربي ، افق در داشتن قرار با ژنگ ايكيا دنبالهدار
عرضهاي در مشاهده براي مناسبي موقعيت داراي
در خورشيد غروب از بعد كمي و است ميانه جغرافيايي
شهرستانهاي و روستاها) ندارند جوي آلودگي كه مكانهايي
.است قابلمشاهده بهراحتي (كوچك
دارند ، كه سرسامآوري سرعت رغم به دارها دنباله
زمين فاصله نصف تقريبا) زياد بسيار فاصله علت به
ثابت زميني ، ناظر از (كيلومتر يعني 75ميليون خورشيد تا
.ميرسند نظر به
علت به ولي ميشوند ، ديده بزرگ آسماني اجرام اين
وراي از درخشان ستارههاي دارند ، كه كمي جرم
با اجرام اين دنباله.است رويت قابل آنها دنباله
تحتتاثير گرفتن قرار و خورشيد به آنها شدن نزديك
گرماي و خورشيدي باد از ناشي پروتونهاي و الكترونها
به ميگيرد ، شكل خورشيد جهت خلاف در هميشه آفتاب ،
خورشيد ، از دار دنباله شدن دور هنگام كه نحوي
.ميكند حركت دنبالهدار ازخود جلوتر دنباله
از بعد بهافق ، نزديك و سفيد رنگ با ((ژنگ ايكيا))
كردن نگاه با (دقيقه و 31 ساعت 19 در) خورشيد غروب
.است رويت قابل (زهره) ناهيد سياره غربي افق به
متمايل) آن از كمي فاصله در و دنبالهدار اين از بالاتر
قابل(بهرام) مريخ سياره نيز (آسمان غرب شمال به
دار ، دنباله اين برايرصد مناسب زمان.است مشاهده
.است كشور رسمي وقت دقيقهبه و 30 تا 20 ساعات 20
و فني دروس امتحاناتنهايي سئوالات طراحي
ميشود غيرمتمركز
حرفهاي
دروس از بعضي نهايي امتحان پرسشهاي:فرهنگي علمي گروه
غيرمتمركز بطور دانشآموزان وحرفهاي فني شاخه رشتههاي
.ميشود طرح استانها در وزارتخانه اين سازمانهاي در و
سئوالات طراحي پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
آموزش عالي شوراي تصويب با استانها در دانشآموزان نهايي
پرورش ، و آموزش عالي شوراي مصوبه با.ميشود انجام پرورش و
ساختمان ، و راه)) رشتههاي از درس چند تا يك پرسشهاي
حسابداري ، فلزي ، صنايع تاسيسات ، سراميك ، نقشهبرداري ،
معدن ، فرهنگي ، آثار مرمت صحنه ، پشتيباني سينما ، بازرگاني ،
استانها در ((بدني تربيت و كامپيوتر چاپ ، توليد ، و ساخت
خرداد ، امتحان نوبتهاي در طرح ، اين.شد خواهد طراحي
.آمد درخواهد اجرا به سال 81 ماه دي و شهريور
چندرسانهاي نرمافزارهاي جشنواره نخستين
ميشود برپا تهران در
((رشد))
نرمافزارهاي جشنواره نخستين:فرهنگي علمي گروه
ارتقاي هدف با جاري ، سال ماه ارديبهشت ((رشد)) چندرسانهاي
نرمافزارهاي بويژه چندرسانهاي ، محصولات كيفي و كمي
- علمي تصويري و صوتي رسانههاي و تربيتي و آموزشي علمي ،
اين عمومي روابط گزارش بهميشود برگزار تهران در آموزشي
نمايشگاه ، صورت به جشنواره ، اين برنامههاي جشنواره ،
.بود خواهد آموزشي كارگاههاي و علمي همايشهاي
|