در ثبتنام نحوه پرورش و آموزش اطلاعيه در
شد اعلام پيشدانشگاهي دوره
است؟ ضروري درسي كتابهاي حجم آياكاهش
بلوچستان اسلامي قلعه زيباترين حريم
شد تعيين
در ثبتنام نحوه پرورش و آموزش اطلاعيه در
شد اعلام پيشدانشگاهي دوره
دوره نام ثبت نحوه اطلاعيهاي طي پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي علمي گروه
معارف علومو انساني ، علوم تجربي ، علوم رياضي ، علوم رشتههاي در پيشدانشگاهي
.كرد اعلام را پيشدانشگاهي دوره رشته تغيير آزمون و هنر و اسلامي
كه پيشدانشگاهي دوره در تحصيل براي شرايط واجد متقاضيان:است آمده اطلاعيه اين در
و حرفهاي و فني نظري ، متوسطه شاخههاي كار از يكي در امسال شهريور پايان تا
شرايط و ضوابط براساس پيشدانشگاهي آموزش مركز در ميشوند فارغالتحصيل كاردانش
.ميشوند پذيرش
خرداد فارغالتحصيلان از تنها روزانه پيشدانشگاهي آموزش مراكز براي پذيرش همچنين
پذيرش.پذيرد مي صورت شده تعيين معدلهاي برابر قبل تحصيلي سال شهريور و
با قبل تحصيلي سال دوم نيمسال در نام ثبت عدم شرط به نيز ديماه فارغالتحصيلان
دروس كه كاردانش شاخه دانشآموزان همچنين.ميپذيرد صورت پذيرش ضوابط ساير رعايت
فارغالتحصيلي گواهي ارائه براي ميگذرانند ، پرورش و آموزش از خارج را خود مهارتي
بهصورت تعهدنامه اخذ با دانشآموزان قبيل اين.داشت خواهند فرصت مهرماه پايان تا
گواهي ارائه و مهارتي دروس تمام به موفق كه صورتي در و كرد خواهند نام ثبت مشروط
.آمد خواهد عمل به جلوگيري آنان تحصيل ادامه از نشوند مذكور تاريخ تا پاياندوره
معدل يا حرفهاي و فني و نظري شاخه نهايي كتبي معدل كه دانشآموزاني اساس ، براين
"ندارند نهايي امتحانات كه حرفهاي و فني رشتههاي از برخي و كاردانش شاخه" كل
فاقد ديپلمههاي و قبل سنوات ديپلمههاي باشد ، تعيينشده معدل حداقل از كمتر آنان
دوم نوبت دانشگاهي پيش آموزش مراكز در مقررات ساير رعايت با ميتوانند معدل
.دهند تحصيل ادامه آزاد داوطلب صورت به يا (بزرگسالان)
كليه و بوده روزانه 14 هنر رشته پيشدانشگاهي دوره به ورود براي معدل حداقل
شرايط و ضوابط ساير رعايت با استثنايي دانشآموزان و شاهد و ايثارگر دانشآموزان
.كنند نام ثبت روزانه پيشدانشگاهي آموزش مراكز در توانند مي
به ورود متقاضي كه متوسطه دوره فارغالتحصيلان از گروه آن:ميافزايد گزارش اين
تغيير امتحانات در بايد ضوابط ساير بر علاوه هستند ، خود ديپلم با غيرمتناظر رشته
از نام ثبت.كنند كسب قبولي نمره دروس كليه از و كرده شركت مربوط دروس رشته
.ميشود برگزار مرداد دوم نيمه در مربوطه امتحانات و مرداد اول دهه در متقاضيان
است؟ ضروري درسي كتابهاي حجم آياكاهش
نظام در درسي كتابهاي حجم كاهش چگونگي زمينه در گوناگون ديدگاههاي به نگاهي
كشور برنامهريزي
و والدين كارشناسان ، انتقاد و بحث مورد درسي كتابهاي حجم اخير ، سالهاي در
انتقادها بيشتر.است گرفته خود به گستردهتري دامنه اكنون و بوده كشور مسئولين
ارائه اطلاعات حجم اين دريافت با بوم و مرز اين فرزندان:است اساسي سوال اين متوجه
استرسهاي و شده صرف زمان و هزينهها زحمات ، اين تحمل با و درسي كتابهاي در شده
منجر نتايجي چه به آنها تلاشهاي و مييابند دست مهارتهايي چه به رواني ، روحي
ميشود؟
:منجربه فعلي آموزش فرآيند كه باورند اين بر درسي كتابهاي حجم به منتقدان اكثر
.ميشود دانشآموزان حافظه در استفاده ، غيرقابل عموما اطلاعات شدن انباشته -
.نميكنند كسب را زندگي مسائل با مواجهه در اساسي مهارتهاي دانشآموزان -
ارزش كم نتايج براي رواني روحي ناراحتيهاي موجب طاقتفرسا ، استرسهاي و زحمات -
.ميشود
و آموزش نظام نتايج و فرآيند بر بلكه درسي ، كتابهاي حجم بر تنها نه انتقادها كليه
براي درسي كتابهاي حجم فوري كاهش چند هر.است بررسي و تعمق قابل نيز كشور پرورش
درسي ، كتابهاي كردن قيچي.نيست فردا براي مساله راهحل ولي است ، ضرورت يك امروز
اصلاح كه كند مي پرورش و آموزش متوجه را خطر اين و است مساله صورت كردن پاك
.شود سپرده فراموشي به درازمدت در موجود كاستيهاي
بيروني و دروني عوامل درسي ، حجمكتابهاي مساله با برخورد در است ضروري و لازم
و ناتمام اصلاحات كه ميرود آن بيم صورت اين غير در گيرد قرار جدي توجه مورد زير
.ماند ناكام
است نقشهاي و طرح درسي برنامه:(2)درسي برنامه با (1)درسي كتاب انگاشتن برابر -1
شامل كه (3)تعليم تحت افراد براي يادگيري فرصتهاي از مجموعهاي كردن آماده جهت
ارزشيابي و آموزشي مواد يادگيري ، و ياددهي راهبردهاي محتوا ، اهداف ، چون عناصري
به درسي برنامه عناصر از بسياري نقش و اهميت ما ، وتربيت تعليم نظام در(4)است
تلقي اين است ، شده تلقي درسي برنامه با برابر كتاب و محتوا و شده سپرده فراموشي
.است گرديده درسي كتابهاي از نابجا انتظارات موجب درسي برنامه و كتاب از نابجا
رسانههاي و مواد ساير از استفاده در موجود محدوديتهاي تصور ، اين دليل عمدهترين
داريم انتظار.است آزمايشگاه و كارگاه مانند مناسب ، فضاي و اجتماعي منابع آموزشي ،
به شده ، ياد امكانات و وسائل نبودن دسترس در دليل به درسي برنامههاي اهداف كليه
به نگاه اين.شود محقق دارد ، محدودي كاركردهاي و ظرفيت كه درسي كتابهاي وسيله
ساير وسيله به ميتواند كه مفاهيم و دانش از حجمي تحميل موجب درسي برنامه و كتاب
به شود ، ارائه فراگيران علايق و نيازها با متناسب و آموزشي امكانات و مواد
.است شده درسي كتابهاي
و مفاهيم از حجمي تنها نه شده ، ذكر امكانات و وسايل مواد ، از فراگيران شدن محروم
تدريس روشهاي از برخي اجراي امكان بلكه ميكند ، تحميل درسي كتابهاي به را دانش
فراگيري تسهيل در ميتوانند و دارند آموزشي امكانات و مواد اين به نياز كه را
.ميسازد ناممكن نمايند ، ايفا ارزشمند نقشي دانشآموزان
ابزاري و سطحي نگاه موجب پرورش ، و آموزش از كارخانهاي تصور:معلمي مهارتهاي -2
معلمان.است شده آن بلندمدت نتايج از غفلت و تربيت و تعليم فرآيند در معلم نقش به
در تعمق فرصت كمتر كه بودهاند معيشتي مسائل درگير آنچنان اخير سالهاي طي در ما
.داشتهاند را درسي برنامههاي در خود جايگاه و نقش مورد
معلمان است ، گرديده موجب (5)معلمي حرفهاي صلاحيتهاي و مهارتها ارتقاي از غفلت
در حرفهاي توانمنديهاي بدون درسي برنامههاي صرف مجريان به تبديل بلندمدت در ما
كه پيچيدگيهايي و ظرافتها تمام با -درسي برنامههاي ساختار و چهارچوب بر احاطه
را نقش اين مرور به ما معلمان.شوند تبديل -ميرود انتظار درسي برنامه يك از
.است شده ما پرورش و آموزش نظام در فرهنگ به تبديل اين و پذيرفتهاند
از سطحي دركي سمت به ناگزير را ما مدارس انساني ، نيروي كيفيت ارتقاي به بيتوجهي
نگاه و درك اين.است داده سوق برنامه اصلي اهداف از شدن دور و درسي برنامههاي
تحمل غيرقابل و نامتعارف سختگيريهاي فرهنگ ايجاد موجب درسي برنامههاي به سطحي
معلم هرچه" تصور امروزه كه طوري به.است شده فراگيران براي درسي كتابهاي حجم كردن
.است شده عمومي فرهنگ يك به تبديل "بهتر مدرسه سختتر ، آزمون هرچه و سختگيرتر
اهداف تحقق از اطمينان منطق با بايد مدارس در ارزشيابي:غيرعلمي ارزشيابيهاي -3
اجرا روشهاي و برنامهها كيفيت ارتقاي منظور به برنامه ، كاستيهاي اصلاح برنامه ،
اهداف تحقق تنها نه مدارس در موجود ارزشيابي شيوههاي از بسياري (6)گيرد انجام
حاشيهاي اهداف كردن پررنگ و اصلي اهداف كردن رنگ كم با بلكه نميسنجد ، را برنامه
.ميگردند درسي كتابهاي حجم غيررسمي افزايش موجب
قرار اصلي اهداف خدمت در بايد قاعدتا كه برنامه حاشيهاي اهداف به نامتعارف توجه
عطاري هيچ بساط در كه بپردازند سوالهايي طراحي به سوال طراحان است ، شده موجب گيرد
موجب ارزشيابي نوع اين نتيجه.نميكند برنامه اهداف تحقق به كمكي و نميشود يافت
از نگراني ، و اضطراب يادگيري ، و مطالعه كارآمد روشهاي اتخاذ در فراگيران سردرگمي
آموزشگاههاي و خصوصي كلاسهاي بازار شدن گرم و خودباوري و نفس به اعتماد دادن دست
اهداف بر ناظر و علمي و استاندارد طور به ارزشيابي اگر.است شده غيره و تقويتي
قضاوت و بازگشته طبيعي حال به كتابها شده متورم حجم از بخشي باشد ، برنامه اساسي
.كرد خواهد علميتر را درسي كتابهاي حجم مورد در
برخي داشتن ضمن كشور در متمركز درسي برنامهريزي:اجرا و برنامهريزي بين فاصله -4
كشور ، موجب در متمركز برنامهريزي.است داشته همراه به نيز را عوارضي محاسن ،
فرآيند در معلم گرفتن ناديده.است شده اجرا و برنامهريزي بين عظيم شكافي ايجاد
برنامهريز ، صاحبنظر ، افرادي از را معلمان و گشته آنها انفعال موجب برنامهريزي
كاهش موجب مرور به كه طوري بهاست كرده تبديل منفعل نيرويي به خلاق ، و آفريننده
.است شده برنامهريزي در فعال شركت در آنها نفس به اعتماد
جريانهاي از معلمان است گرديده موجب اجرا و برنامهريزي بين موجود شكاف
معلمان نتيجه ، در.شوند غافل اجرا مسايل از برنامهريزان و بمانند جدا برنامهريزي
با برنامهها نمودن سازگار توان برنامهريزان و برنامه با شدن سازگار توان
تشديدكننده عامل خود فاصله ، اين.باشند نداشته را محلي امكانات و شرايط ويژگيها ،
.است شده محتوا نامطلوب ارائه و طراحي دليل به درسي كتابهاي حجم از نارضايتي
نيازها ، با متناسب اجرا ، حوزه ماندن ناشناخته دليل به را كتاب ، حجم برنامهريز
صدمهاي هيچ تنها نه آنها ، از برخي حذف نتيجه در.نميكند تدوين شرايط و امكانات
به معلم سويي ، از.ميشود نيز برنامه تلطيف موجب بلكه نميزند ، درسي برنامه به
افزايش موجب حاشيهاي ، اهداف كردن عمده با برنامه ، ساختار از بودن غريب دليل
شكلگيري موجب برنامه سازماندهي در معلمان شركت.ميشود كتاب حجم پنهاني
.ميگردد كتاب تورم از جلوگيري و اصلي اهداف محور بر يادگيري و ياددهي فعاليتهاي
(7).هستند تجربه با معلمان درسي برنامهنويسان موفقترين معمولا
عنوان به درسي كتابهاي:يادگيري و ياددهي تسهيلكننده عوامل شدن گرفته ناديده -5
برنامه اهداف كليه تحقق موجب تنهايي به نميتوانند...و اصول مفاهيم ، ارائهكننده
شرايط ، درسي كنابهاي كنار در بايد برنامه مجريان و درسي برنامهريزان.شوند درسي
.سازند فراهم را يادگيري و ياددهي تسهيلكننده عوامل و امكانات
و يكسو از اجتماعي منافع از مدارس شدن محروم موجب جامعه ، و مدارس بين ديوار
و تجهيزات فضا ، امكانات ، وسايل ، از مدارس شدن محروم موجب اقتصادي محدوديتهاي
برنامه مجريان و برنامهريزان كاستيها اين.است گرديده ديگر سوي از آموزشي فناوري
اهداف تحقق جهت غني آموزشي فرصتهاي اجراي و طراحي براي جدي محدوديتهاي در را
.است نموده برنامه
از بسياري تغيير موجب امكانات و فرصتها اين از شاگردان و معلمان شدن محروم
.است شده كتاب حجم ازدياد و حافظهاي عموما و غيرعملي تلاشهاي به عملي فعاليتهاي
برنامه ميخواهد و ندارد آزمايشگاه كارگاهو كه كنيد تصور را مدرسهاي مثلا
بسته پاي و دست با كه است شناگري مثل معلم شرايطي ، چنين در كند ، اجرا را علوم درسي
وضع اين از را او كه امكاني هر به دست ناچار به معلمشود انداخته دريا به شده
.كرد خواهد دراز كند ، خلاص
ميكند ، عديده مشكلات دچار برنامه اجراي در را معلم تنها نه كاستيها ، اين وجود
از ورطهاي سوي به را دانشآموزان علاقه مورد و نشاطانگيز فعاليتهاي بلكه
را شده پيشبيني فرصتهاي خالي جاي كه آن براي معلم.ميدهد سوق بيحاصل محفوظات
درسي كتابهاي كردن رو و زير به دارد ، نگه سرگرم را دانشآموزان و كند پر
از را خود و سازد فراهم دانشآموزان براي بيفايده چند هر مشغلهاي تا ميپردازد
.كند خلاص او نامحدود پرسشهاي و كنجكاويها
كردن برجسته كسلكننده ، سخنرانيهاي كردن جايگزين و آموزشي نشاطآور فرصتهاي حذف
كه است گرديده موجب كمرشكن ، آزمونهاي آن دنبال به و كتاب حاشيهاي مطالب از برخي
دنيايي با و شوند متحمل را امكانات و وسايل كمبود از ناشي خسارتهاي دانشآموزان
شده طراحي آموزشي فرصتهاي.كنند ترك را مدرسه رواني و روحي مشكلات و سرخوردگي از
بر غيره ، و علمي گردش كارگاهي ، آزمايشگاهي ، فعاليتهاي براي درسي برنامههاي در
.است شده درسي كتابهاي پنهان تورم موجب و گرديده تحميل درسي كتابهاي حافظهاي بخش
با كار آموزش جاي به معلم است ، حرفهوفن كارگاه فاقد كه مدرسهاي مثال ، عنوان به
نام اره ، تعريف كردن حفظ به ناگزير اره ، با دستورزي جاي به دانشآموزان و اره
.باشند برده كار به يا ديدهو را اره كه آن بدون ميشوند ، ..و آن ، اجزاي بردن
كه برنامهاي و ميشود حافظهاي و نظري بحث به تبديل عملي فعاليت يك ترتيب بدين
حافظه برنامهاي به تبديل دارد ، را فراگيران توانمنديهاي ساير و حواس پرورش قصد
.ميگردد كتاب به شده تحميل حجم و محدود كاركردهاي با محور
مدار ، فرآيند ارزشيابي در:مدار فرآيند ارزشيابي جاي به مدار نتيجه ارزشيابي -6
ميگذارد ، گام بعدي مرحله به و نموده ارزشيابي را فراگير تدريس فرآيند طي در معلم
ارزشيابي.ميشود ارزشيابي و تدريس تحصيلي ، سال طول در درسي كتاب حجم ترتيب بدين
در آن شدن متورم موجب تحصيلي سال طول در درسي كتاب حجم توزيع جاي به مدار نتيجه
و روحي مشكلات دچار را دانشآموزان و ميشود (تحصيلي سال پايان) محدود زمان يك
.ميكند رواني
در شده كسب مهارتهاي و دانش و شده انجام فعاليتهاي از باشد قادر بايد ارزشيابي
ارزشيابي گرفتن ناديدهكند كسب معتبر اطلاعات يادگيري و ياددهي فعاليتهاي فرآيند
ارزشيابي به كتاب حجم تمام انتقال و گرديده تراكمي ارزشيابي تورم موجب تكويني
از بسياري و آموزش فرآيند ميشود موجب ارزشيابي نوع اين.ميشود موجب را تراكمي
.گردد متورم پنهان طور به كتاب حجم و شود گرفته ناديده آن با مرتبط اهداف
از مدار مهارت ارزشيابي در:مدار مهارت ارزشيابي جاي به مدار حافظه ارزشيابي -7
و زندگي مسايل با مواجهه در را خود آموختههاي نتايج ميرود انتظار دانشآموز
وسايل انواع مورد در شده حفظ تعاريف ارزشيابي جاي به مثلا.دهد نشان امور انجام
از بخشي دادن سوق كرد ، ارزشيابي را آنها كاربرد در مهارت ميتوان آزمايشگاهي ،
فشار از و شده حافظهاي بخش تورم كاهش موجب كاربردي ، هاي مهارت سمت به ارزشيابي
.ميشود پيشگيري دانشآموزان حافظه بر حد از بيش
كمبود جمله از مختلف ، دلايل به كتاب فعاليتهاي كليه مدار ، حافظه ارزشيابي در
و امكانات و وسايل از استفاده در لازم مهارتهاي نبودن آموزشي ، امكانات و وسايل
انجام جاي به فراگيران و ميشود حافظهاي سوالات به تبديل تدريس ، روشهاي
يا تمام حفظ به اقدام ميشود ، زندگي هاي مهارت به منجر كه خوشايندي فعاليتهاي
كتاب حجم ترتيب ، بديندارند ، مينمايند ديگري كاركرد ماهيتا كه كتاب از بخشهايي
.ميشود متورم منطقي دليل بدون
حافظهاي ، مطالب از حجمي تحميل ارزشيابي ، و آموزش شكل اين در دانشآموزان مشكل عمده
غذا يك به را غذاها انواع.است تحصيلي سال پايان در شده متراكم صورت به هم آن
در را تحصيلي يكسال تنوع فاقد غذاي ميكنيم مجبور را دانشآموزان و ميكنيم تبديل
.كنند جان نوش روز يك
به ورود طلايي كليد عنوان به كنكور:شهروندي مهارتهاي جاي به كنكور شدن هدف -8
دوره فارغالتحصيلان جذب در شغلي فرصتهاي كمبود:چون عواملي از ناشي خود دانشگاه ،
و توانمند فارغالتحصيلاني تربيت در كشور تربيت و تعليم نظام ناكارآمدي متوسطه ،
كار فرهنگ جاي به ميزنشيني پشت فرهنگ غلبه شغلي ، فرصتهاي از استفاده در كارآفرين
.است غيره و تلاش و
تحميل كشور پرورش و آموزش نظام بر را كنكور از شكلي دانشگاه ، به ورود داوطلبان حجم
دورههاي برنامههاي حتي و متوسطه دوره هاي برنامه تمامي ناچار ، به و كرده
سازگار درسي برنامههاي با را خود كنكور آنكه جاي به.است كرده متاثر را پايينتر
براي حركتي هر.ميكنند سازگار كنكور با را خود ناچار به درسي هاي برنامه نمايد ،
درسي ، برنامهريزان و است همراه كنكور به چشمي گوشه درسي ، با برنامههاي در تغيير
كه درسي برنامههاي ساختار تغيير در حركتي هر كه داشتهاند را دغدغه اين همواره
مشكل با را كنكور آزمون گردد ، حافظه محور از خروج و درسي كتابهاي حجم كاهش موجب
.ميشود جامعه واكنش موجب و كرده روبهرو
يزداني جواد
(بعد شماره در منابع و مطلب ادامه)
بلوچستان اسلامي قلعه زيباترين حريم
شد تعيين
قلعه تاريخي اثر حريم داخل معماري و حفاظتي ضوابط و حريم حدود:فرهنگي علمي گروه
ميشود محسوب بلوچستان و سيستان استان اسلامي قلعههاي زيباترين از يكي كه سب
.شد تعيين
نوع هر راهاندازي و نصب اعيان ، و عرصه تخريب به منجر اقدام هرگونه اساس اين بر
و بزرگ پيهاي ايجاد آب ، كانال حفر صدا ، و سر پر و لرزاننده ماشينآلات و دستگاه
.شد اعلام ممنوع اثر اين يك درجه حريم در بنا منظري حريم تعادل زننده هم بر عوامل
تجديد ، بازسازي ، مرمت ، قبيل از ساماندهي و حفاظتي اقدام نوع هر شده تعيين ضوابط طبق
.بود خواهد كشور فرهنگي ميراث سازمان انحصار در كاربري تغيير و تبديل
سنگي صفهاي روي بر قلعه اين كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
يكي كه سوران و سيب بخش در گل و خام خشت عمده مصالح با ارتفاع كم و طبيعي صخره يا
.است شده بنا ميباشد سراوان مرزي شهرستان مهم بخشهاي از
.ميشود كاسته آن حجم از بنا ارتفاع افزايش با كه است گونهاي به بنا اين معماري
آن مرتفع و قطور ديوارهاي رانش از جلوگيري و بنا بيشتر ايستايي باعث امر اين
تخم آميختن با محلي تجربه وبا چيرهدست معماران.ميشود
بهره بنا اين ساخت در لزج و چسبناك ملاتي تهيه و گل با "توتري" نام به گياهي
آنها شستن توانايي بلوچستان فصلي بارانهاي و رگبارها شديدترين كه طوري به بردهاند
.است نداشته تاكنون را
|