چقدر مسافر همه اين ماشين همه اين
درآمد؟
مطالعه سال ده از پس
هنوز جهاني تجارت سودوزيانعضويتايراندرسازمان
نيست مشخص
ديدگاه

چقدر مسافر همه اين ماشين همه اين
درآمد؟
اين در.آموخت بسيار مطالب مسافركش رانندههاي با مصاحبت از ميتوان روزها اين
سطح هر با و قشري هر از خستهتر خودروهاي موتور گرماي از خسته رانندههايي ميان
.يافت ميتوان سوادي
وخيم اوضاع با امروز كارگر ، تا كارمند از و جوان تا پير از ديپلم ، تا دكتر از
اصلا است ، جامعه افراد از دومبسياري شغل ماشين ، با كاركردن خانوادهها ، اقتصادي
چگونه ميآيند؟ كجا از راننده اينهمه و مسافر اينهمه ماشين ، اينهمه نيست ، معلوم
ترافيك تهران ، آلوده گرماي تحمل است ، معلوم آنچه اما ميكنند؟ كسب درآمد
كار كارو از خسته رانندگان گوشخراش و ممتد بوقهاي به سپردن گوش و آن طاقتفرساي
.نيست خرجشان پاسخگوي دخلشان كه است شاغلاني ناچاري از همه
:تقسيماند قابل دسته چند به هستند مشغول مسافر جابهجايي به كه رانندههايي
طي از پس و شده تاكسيراني وارد توماني ميليون تا 3 سرمايه 2 يك با كه رانندههايي
هزار حدود 30 دسته اين.شدهاند تاكسي صاحب پزشكي ، آزمايشات و گزينش مختلف مراحل
بنزيني و گازي سوخت با قرمز پلاك يا نارنجي تاكسيهاي صاحب آنها درصد و 99 نفرند
.هستند
به (راهي) مجوز با و شدهاند تاكسيراني وارد شخصي وسيله با كه رانندههايي
تاكسيراني ناوگان از نفر هزار حدود 10 هم دسته اين.هستند مشغول مسافر جابهجايي
.ميدهند تشكيل را
بازرسان و خطها رئيس زيرنظر و ديگران تاكسي با و ندارند وسيله كه رانندههايي
.هستند كار اين از حاصله درآمد از درصدي صاحب تنها و ميكنند كار تاكسيراني
آژانسها اين نظر تحت و تاكسيسرويس آژانسهاي براي شخصي وسيله با كه رانندههايي
.ميكنند كار
آژانسهاي براي تلفني ارتباط طريق از و دارند بالا مدل ماشينهاي كه رانندههايي
آژانسها اين اختيار در را ماشينهايشان تنها اغلب و ميكنند كار شهري برون و درون
.شود داده اجاره روز چند تا يك از مشتري به تا ميدهند قرار
صنف هيچ نظر زير و هستند مشغول مسافر جابهجايي به شخصي بهصورت كه رانندههايي
تشكيل را مسافركش رانندههاي آمار بيشترين واقع در دسته اين.ندارند قرار ناظري يا
:هستند تقسيم قابل شكل اين به هم گروه اينميدهند
و بيشتر درآمد كسب براي و (دولت كارمندان اغلب)دارند اول شغل كه رانندههايي
شخصي وسيله داراي است ممكن رانندهها اين.ميكنند مسافركشي شبها و عصرها عموما
!باشند ليسانس فوق تا زيرديپلم سواد سطح و (ديگران ماشين اجاره با)ماشين بدون يا
كه رانندههايي نيز و مادي نياز و اجبار روي از نه و نيتخير به كه رانندههايي
.ميكنند مسافركشي وقتگذراني و تفريح براي
باشد تاكسي ماشينشان كه آن به بسته رانندهها براي مسافر جابهجايي از حاصل درآمد
ماشين يك صاحب پايين ، يا باشند بالا مدل ماشين داراي پير ، يا باشند جوان شخصي ، يا
تا تومان هزار ماهي 300 از ميتواند درآمد اين.است متفاوت ماشين ، چند يا باشند
!باشد نوسان در تومان ميليون چند
متغير درآمد مختلف ، افراد در مسافركشي كار قبول براي دلايل اصليترين از يكي شايد
كار هر مانند هم شغل اين كه آن از غافل.است كار اين سريعالوصول و بالا نسبتا و
.دارد را خودش خاص خطرات خصوصا و سختيها ديگري
رانندههاي آژانسها ، مديران تاكسيراني ، مسوولان با را گفتوگوهايي رابطه اين در
.ميخوانيد را آن حاصل كه دادهايم انجام تهران سطح در آزاد رانندههاي و خطوط
پاسخ در تهران شهر تاكسيراني بر نظارت و مديريت سازمان عمومي روابط مسوول علينيا ،
:گفت تاكسيراني صنف به افراد ورود نحوه و هزينهها ميزان درخصوص ما خبرنگار پرسش به
ميليون پرداخت 2 با بعد روز و 10 ماه تا 3 ورود زمان از لازم شرايط داشتن با هركس
خريدار و فروشنده ميان توافق با و روز قيمت به) صفر تاكسي يك ميتواند تومان
قرمز 1080 پلاك و نارنجي تاكسيهاي براي سالانه عوارض.كند تهيه (اقساطي بهصورت
موجود تاكسيهاي سوم دواست تومان ماهي 2500 (راهي) تاكسيهاي براي و تومان
.ميباشند گازسوز آنها درصد و 99 قرمز پلاك و نارنجي
تحتپوشش كه رانندههايي تمامي ماشين كردن گازسوز طرح تاكسيراني:داد ادامه او
در طرح اين شود ، فراهم كار اين بودجه چنانچه و دارد دست در را درآيند تاكسيراني
.شد خواهد اجرا آينده
:ميكند عنوان دارد برعهده را دربستي و كرايه آژانسهاي از يكي مديريت كه باقري
در كار روز حداكثر 25 ازاي در و خودروهايشان نوع و مدل به باتوجه ما رانندههاي
.داشت خواهند سود تومان هزار تا 500 حدود 400 هزينهها ، كسر با ماه
به باتوجه ولي ميماند باقي آژانس براي درآمد تومان ميليون چند راه اين از البته
سود نيستند هم كم كه كار اين در موجود خطرات و سختيها گرفتن نظر در و هزينهها
.است ماه در تومان ميليون يك از كمتر كار اين از حاصل نهايي
ابتدا:گفت مسافركشي از حاصل درآمدهاي و هزينهها به راجع تاكسي راننده ق ، .شهاب
صفر تاكسي يك روز نرخ به نيم و سال يك از پس و بدهيد ثبتنام براي ميليون بايد 3
عضويت هزينه هم تومان هزار و 50 ماشين آرم و كشي خط براي هم تومان هزار بخريد30
به پرداختي عوارض هم تومان ماهي 2500 و يدكي لوازم دريافت براي تعاوني در
و تعميرات و خرابي به مربوط هزينههاي و خط رئيس به تومان ماهي 800 و تاكسيراني
.ميشود تومان هزار تا 200 حدود 150 چيزي ماه در كه...و روغن و بنزين و استهلاك
.است تومان هزار تا 600 ماشين 450 همين با درآمد متوسط
تغيير را خود شغل حتما امكان صورت در ميگويد و است مستاجر و متاهل ديپلم ، فوق او
.داد خواهد
او.ميكند مسافركشي كه است سال سه حدود و بود خياط سال مدت 12 ديپلمه ، ر ، .مجيد
او.ميكنند مسافركشي خودشان شخصي ماشين با نيز برادرش و پدر.است مستاجر و متاهل
بعد من سهم:ميگويد او.ميكند كار درصدي بهصورت ديگران ماشين با و ندارد وسيله
هزينهها كليه كه است اين در كار اين حسن و است تومان هزار تا 8 كار ، 7 ساعت از 15
.است ماشين صاحب عهده به
نداشتن خاطر به بود ، ماشين سيمكش و باطريساز سال شش مدت كه مجردي جوان الف ، .علي
روزي 20 متوسط بهطور و ميكند مسافركشي حاضر درحال.كرد ترك را خود كار سرمايه ،
كار هر در است حاضر شدن ، صاحبخانه صورت در ميگويد وي.دارد درآمد تومان هزار
.دهد ادامه خود زندگي به تومان ، هزار روزي 3 درآمد با حتي ديگري ،
در فرد راضيترين فرزند ، دو و همسر با عاليه ، تحصيلات داراي و ساله غ ، 37داوود
و بود تهران دانشگاههاي از يكي كارپرداز قبلا:گفت او.بود مصاحبهشوندگان گروه
بودن حرام يا حلال به كه آن بر مشروط باشد ، داشته ميتوانست خوبي بسيار درآمد
.نميداد اهميتي درآمدش
روز 30 در درآمدش متوسط و ميكند كار تجريش به منتهي خطوط از يكي در حاضر درحال وي
خصوصا و هفته آخر روزهاي و كمتر هفته اوليه روزهاي در كه است تومان هزار
.است بيشتر بسيار (...و كوه به تهرانيها دستهجمعي سفرهاي بهدليل)جمعهها
شغلي يا كاري چه نيست مهم:گفت داشت ، لب بر لبخندي كه درحالي خداحافظي هنگام او
داشته انضباط و نظم و مسووليت حس و ايمان اراده ، خلاقيت ، اگر تنها باشي ، داشته
.شوي بالا درآمد و موفقيت صاحب ميتواني كاري هر در باشي ،
خبرنگاران با مصاحبه:گفت بدبيني نهايت در فرزند ، و 5 همسر صاحب و ساله م ، 50.جواد
شغلي و كاري روي خبرنگار وقت هر كه چرااست خطرناكي كار مستضعف و ضعيف قشر براي
تاكسيراني از انتقاد در او !است شده روبهرو نابودي خطر با كار آن گذاشت ، انگشت
تاكسي بايد ماشين ، پلاك تعويض از سال يك گذشت از بعد تاكسيراني عادي بهطور:گفت
انجام سختي به هم سال سه گذشت از بعد كار اين حاضر درحال كه صورتي در بدهد ، صفر
.دارد هزينه هم ميليون حدود 4 و ميگيرد
دست از نوبتشرا كه است مراقب و است صحبت مشغول نفر دو با همزمان كه درحالي او
و دارد وجود شخصيراهي و تاكسي دستگاه حدود 70 خط اين در:ميدهد ادامه ندهد
اين ازاي در.ميشوند جابهجا خط همين طريق از تنها نفر هزار تا 7 بين 6 روزانه
و كارها تمامي.است آرم دادن ميكند تاكسيراني كه كاري تنها اجتماعي ، خدمت
.بپردازند خودشان جيب از بايد رانندگان را ديگر هزينههاي
انجام متاسفانه كه دهد انجام بايد و ميتواند كارها خيلي تاكسيراني است معتقد او
.نميدهد
.ميرسيم فرزند دو و همسر داراي و ساله انصرافي ، 40 دانشجو ط ، .علي سخنان به اما و
مسافركش رانندههاي اكثر:ميكند عنوان مسافركشي شغل با رابطه در تحليلي در او
امنيت و اجتماعي وجهه و احترام هيچگونه تنها نه شغل اين در.هستند فقر قربانيان
خشونت ، و درگيري توهين ، است فراوان آنچه عكس ، به بلكه ندارد ، وجود رواني و جسمي
حداقل 3 يك بايد كار اين به ورود براي كه آن ضمن است ، رواني آرامش عدم و كار سختي
به ماه آخر در تا كاركني ساعت تا 15 روزي 10 بتواني و باشي داشته توماني ميليون
كار ، ساعت از 15 پس راننده يك شرايط اين درببري سود ساده كارمند يك حقوق اندازه
تا گرفته فرزند و زن از منزل ، به بازگشت هنگام و بود نخواهد متعادلي انسان
كار براي رمقي كه معتاداني گاه.است درگير همه با ديوار و در همسايهو و صاحبخانه
و مسافران براي امنيت رفتن ميان از موجب امر اين كه ميآورند روي شغل اين به دارند
كارمندان ، و بازنشستگان دولت ، بازخريدهاي اكثر ديگر ، طرف از.ميشود رانندگان ديگر
ديگران وسيله با اجارهاي بهصورت حتي يا كنند ، تهيه وسيلهاي بتوانند چنانچه
كار كه افرادي درصد كه 90 است اثبات قابل راحتي به مطلب اين.ميشوند كار اين وارد
و كرده ترك را كار اين اجتماعي ، مناسب شرايط وجود صورت در ميدهند ، انجام مسافركشي
.گشت خواهند باز خود اصلي شغل به
شغل مسافركشي ، سال از 11 پس كه است كسي تنها مصاحبهشوندگان ميان در الف ، .منوچهر
زبان با آشنايي بهدليل و است مكانيك ديپلم فوق و مجرد او.است داده تغيير را خود
تومان هزار ماهي 120 حقوق با تجاري شركت يك در كه است ماه مدت 9 حاضر درحال چيني ،
هزار تا 700 بين 600 چيزي مسافركشي كار در من درآمد آخرين:ميگويد او.ميكند كار
.بود تومان
اضافه او.دادهام تغيير اجتماعي وجهه و احترام آوردن دست به براي تنها را خود شغل
او و شود سوال پدرش شغل به راجع مدرسه ، در ندارم ، هنوز كه فرزندي از اگر:ميكند
دوستان.پذيرفت خواهد صورت بچه اين با پاييني سطح برخورد (مسافركش) بگويد پاسخ در
بالارفتن بهدليل خانواده ، تشكيل و ازدواج از بعد او كه دارند اعتقاد الف ، .منوچهر
امورات و بازگشته مسافركشي شريف شغل به كه ميشود مجبور حتما زندگي ، هزينههاي
!بگذراند راه اين از را خود
تغيير به مجبور ازدواج از پس و بوده صداوسيما كارمند سال كه 5 پ ، .مرتضي بالاخره و
رفاه براي تنها:گفت شغلش تغيير علت به پاسخ در شده ، تاكسيراني صنف به ورود و شغل
.خانواده آسايش و
زيانعضويت و سود مطالعه سال ده از پس
هنوز جهاني تجارت سازمان در ايران
نيست
مشخص
:گفت بازرگاني پژوهشهاي و مطالعات موسسه تجاري تامالاختيار نمايندگي اجرايي معاون
قرار مطالعه مورد جهاني تجارت سازمان در عضويت ايران در كه است سال ده از بيش
.است نشده مشخص قاطعيت با عضويت اين مضار و مزايا اما است گرفته
اين در عضويت منفي و مثبت نكات به دستيابي راه تنها را مذاكره اميدبخش اسفنديار
به مرحله مذاكره روند.است پيوستن از متفاوت مذاكره:افزود و كرد سازمانعنوان
بپردازيم مذاكره به جهاني تجارت سازمان اعضاي با بايد مسير اين در و است مرحله
.نميآيد بهوجود ايران براي تعهدي هيچ مذاكره انجام با امر ابتداي در زيرا
در ايران ، عضويت براي جهاني تجارت سازمان با مذاكره و بحث آغاز به اشاره با وي
و فعال حضور و الحاق مذاكرات آغاز براي:داشت اظهار آزاد مناطق ماهنامه با گفتوگو
كه (مذاكرات مسوول بهعنوان تامالاختيار نمايندگي) نهاد سه به سازمان اين در جدي
مقر در فعال حضور) و (وزارتخانهاي بين نهاد) است ، آمده بهوجود جمهوري رياست توسط
.نيازمنديم فرآيند اين مديريت براي (ژنو در جهاني تجارت سازمان
يا بدبختي موجب بينالمللي سازمان هيچ در عضويت كه موضوع اين بر تاكيد با وي
درست استراتژيهاي و مدبرانه سياستهاي اتخاذ:كرد تصريح نميشود ، ما كشور خوشبختي
چنين وقتي.دهد قرار مناسب مسير در را كشورها ميتواند كه است تجاري و اقتصادي
و مكمل يا و كاتاليزور بهعنوان ميتوانند سازمانها اين طبيعتا گيرد صورت امري
.برسانند مقصود منزل سر به را ما كشور تسهيلكننده ،
در عضويت اتكاي به جهاني ، تجارت سازمان عضو كشورهاي برخي موفقيت:گفت ادامه در وي
خود تجاري ، سياستهاي در ساختاري و اساسي تغييرات انجام با بلكه نبوده سازمان اين
از بهينه نسبتا بهطور توانستهاند و داده قرار جهاني پروسه يك مسير در را
.گيرند بهره خود اقتصادي توسعه و رشد براي بينالمللي امكانات
ديدگاه
ملي سرمايههاي دادن هدر يا بودجه تخصيص
به توجه اهميت بشر ، نياز مورد طبيعي منابع افزايش به رو افول و جهان جمعيت رشد با
تا است يافته ضرورت پيش از بيش منابع ، بهينه گيري بهكار و سرمايهها صحيح مصرف
ديگر ميان در بيشتر منزلتي و ويژه جايگاهي بهينهسازي ، علم حاضر عصر در كه آنجا
و طرحها اجراي از ناشي اقتصادي منافع دقيق بررسي رو اين از.است كرده پيدا علوم
.مييابد چندان دو ضرورتي شده ، پيشبيني اهداف به رسيدن منظور به پروژهها
و حمل صنعت و دسترسي شبكههاي آنها را7س در و زيرساختها به توجه امروز ، دنياي در
بهرغم صنعت اين امااست شده شناخته كشورها توسعه و رشد پايههاي از يكي نقل
سنگين ضررهاي و تصادفات قبيل از منفي پيامدهاي و آثار داراي بيشمارش منافع
از يكي بهعنوان دولتها از بسياري تا گرديده سبب كه است اجتماعي و اقتصادي
.بنمايند آن مختلف ابعاد در گستردهاي تحقيقات انجام به اقدام ملي زيانهاي مهمترين
جادهاي سيستم در خصوصا سوانح اين آمار بودن بالا عليرغم نيز ايران كشور در
استراتژي و نگرفته صورت ناهنجاري اين با مقابله براي اساسي اقدام هيچ متاسفانه
.است نشده تعيين خصوص اين در خاصي
جذب در رقابت دولت ، نسبي درآمد كاهش و منابع كمبود به باتوجه گذشته سالهاي در
.يافته بيشتري شدت نقل و حمل با مرتبط سازمانهاي مختلف طرحهاي بين بودجه و اعتبار
در تغييري هيچ آن از ناشي كشتههاي و جادهاي تصادفات روزافزون تعداد وجود با اما
تعبير گونه اين بتوان شايد و است نيامده بهوجود ذيربط مراجع به بودجه تخصيص نگرش
و آن تلفات و تصادفات غيرمستقيم و مستقيم هزينههاي نبودن مشخص جهت به كه كرد
اعتبار اعطاي ميزان تصميمگيري ، رويه در ايمني پارامتر تاثير به توجه عدم بالطبع
جايگزيني بعد از چه و راهها بهينهسازي بعد از چه ترابري ايمنسازي طرحهاي به
.است نيافته تغييري راهآهن مانند بالاتر ايمني با نقلهاي و حمل
نقل و حمل در بيشتر اعتبار و سرمايه صرف ميگردد مشخص فوق اعداد از كه طور همان
تقريبا كه طوري به داشته همراه به استفادهكنندگان براي را بيشتري ناامني جادهاي
گذاشته برجاي را مجروح نفر و 27 كشته حدود 5 ساعت دو هر گذشته سال در سيستم اين
.است
سوء آثار و هزينهها از دقيق اطلاع عدم پديده اين اصلي دلايل از يكي ميرسد نظر به
برآورد البته.است جادهاي نقل و حمل سيستم در داده رخ سوانح اجتماعي و اقتصادي
هزينه اين دقيق رقم تعيين در كه چرا است دشوار كاري تصادفات از ناشي دقيق هزينه
در بسياري تاثير آنها كميكردن كه داشته وجود فراواني غيرملموس و كيفي فاكتورهاي
ذيل موارد به ميتوان كمي و كيفي مختلف پارامترهاي اين ازجمله.دارد موضوع بيان
:نمود اشاره
.جادهها در جاني تلفات آمار برآورد
.ديده خسارت يا و رفته بين از اشياي و ماشينآلات تجهيزات هزينه محاسبه
.جسماني جراحات درمان هزينه محاسبه
.دائم معلوليتهاي هزينه محاسبه
به مربوط رفته بين از كاري ساعات و جادهاي تصادفات در شده تلف اوقات هزينه تعيين
.يافته بهبود مجروحان و مصدومان
.پرداختي ديههاي
ماموران و پليس افسران قبيل از تصادفات با درگير انساني نيروي به مربوط هزينههاي
....و بيمه
نزد در تصادفات اجتماعي و فرهنگي غيرمستقيم آثار و رواني جراحات هزينههاي محاسبه
.خانوادهها
....و اجتماع در وي جايگاه و رفته بين از انسان جان ارزش تعيين
شده تمام بهاي غيرمستقيم و اصلي اجزاي بهعنوان كه ديگر پارامترهاي از بسياري و
.موثرند تصادفات
صرف با البته و مهم اين به پرداختن مطالعات اين گسترده حجم وجود با و همه اين با
حمل صنعت حركت سوي و سمت تعيين جهت مرتبط مراكز از يكي توسط مناسب پژوهشي بودجه يك
و دانشگاهي اساتيد از يكي سوي از كه تحقيقاتي براساس.مينمايد ضروري كشور نقل و
خراسان استان داده رخ تصادف سه نمونه بهطور تنها گرفته ، صورت زمينه اين در متخصص
حدود هزينهاي سال 78 در
سال در ايشان توسط كه ديگري تحقيق در همچنين.است داشته بر در تومان ميليارد 5/3
ميليارد از2/17 بيش رقمي جادهاي تصادفات مجروحان درمان هزينه تنها گرفته صورت 76
برآورد تومان ميليارد حدود 5 سوانح اين از ناشي شده تلف كاري اوقات هزينه و تومان
براساس)سال اين در جادهاي بخش عمراني اعتبارات ميزان كه است درحالي اين و شده
از دسته دو تنها ديگر بيان به.بوده تومان ميليارد حدود 8/73 (جدول اطلاعات
و است تخصيصي اعتبار كل درصد معادل 30 سال اين در جادهها سوانح از ناشي هزينههاي
شد آناشاره به قبلا كه ديگر تاثيرگذار پارامترهاي ساير چنانچه مينمايد بديهي
.داشت خواهد بالاتر مراتب به هزينهاي گردد ، برآورد
ميبايست نقل و حمل سيستمهاي از يك هر به اعتبار و بودجه تخصيص در رو اين از
خصوص اين در كارشناسي مطالعات انجام لذا و شود گرفته نظر در ايمني فاكتور تاثير
سيستمهاي شكوفايي سبب ميتواند ملي سرمايههاي هدررفتن از ممانعت بر علاوه
را كشور ترابري و سفر امنيت ضريب نهايت در و گرديده ريلي نقل و حمل ازجمله جايگزين
از بيشتر توجه بذل با كشور برنامهريزان و سياستگزاران كه آن اميد به.دهد ارتقا
كشور در مرگومير عوامل اصليترين از يكي بهعنوان جادهاي تلفات و آمار رشد
.جلوگيريكنند
حسننيا محمود
جادهاي نقل و حمل به يافته تخصيص عمراني اعتبارات سهم جدول
سيستم اين تلفات همراه به گذشته سال چند طي
تعدادزخميها |
كشتهها تعداد |
تخصيص عمراني بودجه |
سال |
62466 |
12583 |
624549315 |
1375 |
68738 |
13676 |
783926478 |
1376 |
79208 |
14984 |
789428108 |
1377 |
91048 |
15428 |
2155438290 |
1378 |
108300 |
17059 |
1689640000 |
1379 |
117821 |
19805 |
2959030000 |
1380 |
|