بيپايان كنكور ، دغدغههاي
توجه روستاها مشكلات مهاجرتبه كاهش براي
كنيم
آساني به محيطزيست عالي شوراي مصوبه چرا
شد؟ گرفته ناديده
بيپايان كنكور ، دغدغههاي
دانشگاهها سراسري آزمون آغاز مناسبت به
پرورش و آموزش ارگانهاي آشفتگي سبب اخير سالهاي در آموزشي متعدد سيستمهاي تغيير
است كاسته دبيران عملي و علمي بازده از و شده
آموزش موسسات و دانشگاهها ورودي آزمونهاي هنگامه آشكار و نهان اضطرابهاي و شور
.ميكند پزشكان مطب روانه را متقاضيان از برخي كه ميگيرد بالا جا آن تا گاه عالي
در و ميدهد نشان را خود باليني علائم صورت به بسياريمواقع در عصبي فشارهاي
نيز فرد رواني تعادل خوردن بههم از حاكي ارادي علائمغير با شديد ، بسيار حالات
پذيرفته بهعلت سرخوردگي از ناشي افسردگيهاي به اگر را هيجانات اين.است همراه
هر ميشويم متوجه بيفزاييم دلخواه دانشگاه و موسسه حداقل يا و دردانشگاه نشدن
بيماريهاي انواع گرفتار سراسري بحبوحهآزمونهاي در ما جوانان از بالايي درصد ساله
دبيرستان پايان تحصيلي سال ابتداي از آنها بروز زمينههاي كه ميشوند رواني و جسمي
و ميشود ، آثار نزديكتر موعود روز به و شده سپري زمان چه وهر ميشود فراهم
.ميگردد شديدتر علائم
كشورهاي از بسياري در.نيست ما كشور خاص تنها عصبي درگيريهاي و آشفتگيها چنين
و بالا متقاضي بهعلت -همگاني عالي آموزش مساله نيز ژاپن چون پيشرفته حتي آسيايي ،
هزينههاي جمله از نيز قضايا بقيه و است مانده لاينحل همچنان -ناكافي امكانات
-وكيفي كمي اختلاف با -سراسري آزمون ويژه نامي و برتر كلاسهاي و خصوصي معلم هنگفت
جدا كشورها اينگونه از را ما وكشور ماست كشور آنچهخاص اما.ميشود تكرار عينا
درسي كتب تغييرات بدتر همه از و كشور آموزشي سيستم در دگرگونيهايمتعدد ميكند ،
متخصصين از جستن بهره عدم آن علت اصليترين نگاه ، اولين در استكه آموزشي وروشهاي
روش به طرحها شتابزده اجراي از تجربه و علم مدد به بتوانند تا است تربيت و تعليم
شناخت از علممربوطه به احاطه بر علاوه متخصصينيكه.نمايند جلوگيري خطا و آزمون
يادگيري روانشناسي و ساختار لحاظ به آموزشي پايه و نظر مورد سني مقطع كافي
در همكارانشان ديگر با ايشان ارتباطي لازم امكانات نيز سويي از و باشند بهرهمند
.آمدهباشد فراهم نظر تبادل و بحث منظور به درسي كتب تاليف مختلف كميتههاي
و كند جلوگيري موضوعات حذفبيدليل ويا بيجا تكرارهاي از بتواند همكاريايكه
.بياويزد بههم آموزشي مختلف سالهاي طي زنجيري حلقههاي چون را شده عناوينطراحي
پرورش و آموزش ارگانهاي آشفتگي سبب اخير سالهاي در آموزشي متعدد سيستمهاي تغيير
طرفي درسياز كتب تغيير و است كاسته دبيران عملي و علمي بازده از و شده
مورد سراسري آزمون در ميبايست كه آموزشي واحد منبع يك از را دانشآموختگان
يك آوردن بهدست در را ديگر ، دبيران طرف از ميسازدو محروم گيرد قرار استفاده
شده گنجانده مربوطه درس آموزش براي تمهيداتلازم تمامي آن در كه اصلح تدريس روش
و آموزش كه بسيار هزينههاي اتلاف به كاري مقال اين در البته.ميدارد باز باشد ،
- را آموزشيما سيستم ميتواند كه مبالغي.نداريم محتاجاست بدان واقعا پرورش
ابتداييتريننيازهاي رفع از و است كرده دراز آن و اين سوي به ياري دست روز هر كه
سيستمثابت يك در ميتواند كه مبالغي.باشد خوبي رسان كمك -است آموزگارانشعاجز
رفع آزمايشگاهها ، و لابراتوارها احداث جنبي ، كتابهاي نشر كتابخانه ، تاسيس براي
.شود هزينه مطالب حفظ جاي به يادگيري دانشآموزانبه تشويق و محروم مناطق نياز
سالهاي متعدد تغييرات تجربه سراسريبواسطه برگزاريكنكور نحوه در تغيير اعلام
بر آغازي دگرگوني اين آيا كه ميسازد مطرح سوالرا اين منظر اولين در گذشته ،
كند رفع را پيشين طرح مشكلات بتواند كه تغييراتي بود؟ نخواهد آتي متعدد تغييرات
هم آن از بعد شود چنين اگر و باشد انديشيدهشده آن از حاصل مشكلات به كه بيآن
آموزش مختلف فارغالتحصيلسيستمهاي متعدد گروههاي ازحضور ناشي مشكلات
ساخت؟ نخواهد كورتر سراسريرا آزمون گره تغييرات اين دبيرستاني ،
آزمايشگذاشته بهبوته دور چندان نه سالهايي در است قرار كه جديد طرح مفاد در
ساله سه نمرات شود ، احتساب خانوادهها از بسياري نگراني سبب بتواند شايد آنچه شود ،
با را سراسري آزمون تب آمد ، درابتدا كه همانطور نگراني؟ چرا اما.است دبيرستان
از بيش خود كه ومادراني پدران بسيار چه.گرفت اندازه حرارتسنجينميتوان هيچ
تحمل سال يك ماهاز در 9 حتي را همه اين و دارند شدن بستري به فرزندانشاننياز
اجتماعي شديد فشارهاي تحت كه دانشآموزاني جديد ، طرح طبق.است اليم عذابي كردن
عملكرد كه محيط تاثيرپذيرياز صورت به -غيرمستقيم يا و مستقيم صورت به وخانوادگي
كلاسي از و ميشوند بازاررقابت وارد -ميكند وتلقين تعيين را آنها علاقه حتي و
ماهكه نه 9 ديگر ميگردانند ، سر ديگر كتاب كتابيبه از و ميروند ديگر كلاس به
و كنند نرم پنجه و جسميدست-رواني فشارهاي با ميبايست را دبيرستان سالهاي تمامي
بازار البته و بجوند ناخن زد خواهد رقم را آنها آينده كه سالانه انتظارنمرات در
تبليغات انواع منتظر ميبايست بهزودي و شد خواهد داغتر نيز گونهگون كلاسهاي
بيهيچ پرورش و آموزش سالها تمامي در بهينهكه يادگيري.باشيم آنها غيرمنتظره
را آن است كوشيده معنوي زمينههاي پرورش و مادي امكانات آوردن فراهم براي تلاشي
امراض.شود عايد بهتري تانمره خواهد كردن حفظ به را خود جاي يكسره كند ، تبليغ
خود راكه آنان بسا وچه گرفت خواهد فزوني عصبي فشارهاي و ازاضطراب ناشي رواني
تخصصي ، روانه بيهيچ مدرسه ، و تحصيل ترك با راه نيمه در ناموفقبدانند ، و باخته را
.كند... و ماشين دلار ، موبايل ، فروش و خريد بازار
پرورشبه و سراسري ، مسئولينآموزش آزمون جديد طرح برنامهريزي در اگر است خوب چه
نياز باشند ، كرده تكيه آن وخواستههاي مشكلات ايران ، آموزشي جامعه از كامل شناخت
بررسي را جديد پذيرشطرحي معنوي -مادي زمينههاي باشند ، گرفته نظر در را كشور آتي
خود درون در خود مشكلات حل به قادر نوين نظام آيا اينكه همه از مهمتر و باشند كرده
ميباشد؟
.اميدواريم:اينكه آخر سخن
پوستي سعيده
توجه روستاها مشكلات مهاجرتبه كاهش براي
كنيم
انگيزههاي و مسائل عمق به بايد ميشود ، شهرها به روستائيان مهاجرت از بحث وقتي
زندگي يك گذران براي امكانات حداقل حتي داراي روستا اگر.كنيم توجه مهاجرت اين
است ، كرده خو آن به كه را مكاني و زادگاه ميشود ، حاضر روستايي كمتر باشد ، جمعي
.كند مهاجرت صدا و سر از پر و آلوده هواي با پرجمعيت شهرهاي به و كند ترك
روستا اين ساكنان.است استان اين محروم روستاهاي از كردستان استان در "ناو" روستاي
در اولا مدرسه اين اما ساختهاند ، فرزندانشان براي را مدرسهاي خويش ، همت با
خودروها عبور گذرگاه ثانيا.دارد قرار كوه ريزش خطر معرض در كه شده احداث مكاني
وجود مدرسه حياط داخل به اتومبيل سقوط بيم آن هر و است شده واقع مدرسه دست بالا در
اينكه كمااست مدرسه اين كاركنان و دانشآموزان زندگي تهديدكننده خود كه دارد
دليل به خوشبختانه كرد ، اما سقوط مدرسه حياط داخل به خودرو دستگاه يك گذشته ، سال
.گذشت خير به حادثه دانشآموزان حضور عدم
نظر بهميروند فرو گلولاي در دانشآموزان بهار و زمستان و است خاكي مدرسه حياط
روستائيان مهاجرت روند از زيادي حد تا شود ، برطرف مدرسه اين كمبودهاي اگر ، ميرسد
در سهمي ميتواند ، خود اين و شود كاسته "پاوه" و "مريوان" مثل اطراف شهرهاي به ناو
.باشد داشته كردستان استان در مهاجرت روند كاهش در خور
دانشجو -ايازي كمال
آساني به محيطزيست عالي شوراي مصوبه چرا
شد؟ گرفته ناديده
نبودن يا بودن لار ، ملي پارك
پاسخ ملي ، پارك به لار دشت تبديل بر مبني سال 1380 در محيطزيست عالي شوراي مصوبه
از حراست و حفظ دوستداران و زيستمحيطي تشكلهاي مكرر تقاضاي به بود مثبتي
پديد كشور در ميراثها اين از مراقبت براي تازهاي اميدهاي كه طبيعي ميراثهاي
پاركهاي از مراقبت مقررات بديهيترين مبناي بر ميرفت انتظار كه درحالي اما.آورد
با ارديبهشتماه1381 در شود ، جلوگيري منطقه اين در دام چراي و نفوذ از ملي ،
قولي به و (تهران استانداري برنامهريزي دفتر توافق طبق) دام راس هزار ورود20
آن تصويب از پس ماه محيطزيست6 عالي شوراي حوزه ، مصوبه اين به دام راس هزار 100
سوم ، پنجساله برنامه پايان تا كه شده مقرر كه اين گو.شد گرفته ناديده عمل در
مصوبه درج با همزمان چرا كه است سوال جاي اما شود ، حذف لار ملي پارك از دام چراي
لار دشت به دام راس هزاران هجوم فروردينماه1381 ، در26 كشور رسمي روزنامه در
تا مهرماه1380 يعني ملي پارك عنوان به لار دشت تصويب فاصله در آيا ميشود؟ آغاز
نبود؟ مقدور دامها براي معوض چراگاه تامين امكان كشور رسمي روزنامه در آن درج زمان
داده كوير ملي پارك به ورود مجوز دام راس هزاران به كه شگفتيهاست از هم اين
ذخيرهگاه اين از مراقبت در ارزندهاي سهم كه ورزشي ماهيگيران به اما ميشود ،
!نميشود داده لار به ورود اجازه داشتهاند ، طبيعي
و دارد دنبال به را خاك فرسايش مراتع ، ديگر يا و لار دشت در دام بيرويه چراي
رسوبات و گلولاي هجوم و دامنهها شدن شسته سيل ، شدن جاري به منجر نيز خاك فرسايش
پايان و درياچه شدن پر باعث خود كه ميشود لار سد درياچه جمله از سدها پشت به
دامدار معدودي تعداد نصيب عايدي تومان ميليون يكصد ميان دراين و ميگردد سد بازدهي
يك براي درآمد مبلغ اين آيا راستي كنيمبه قاضي را خود كلاه امابيائيم. شود مي
حركت و فرسايش اثر بر آن تدريجي شدن پر و لار سد مثل آبي مهم سازه يك و ملي پارك
بيشترين درآمد مقدار كمترين با درواقع.است توجهي قابل رقم مراتع ، و شيبها در دام
.ميكنيم وارد مملكت به را ضرر و خسارت
شهر از عظيمي بخش شرب آب تامينكننده و مهم سدهاي از يكي اينكهسدلار به علم با
طولي شود كاسته رسوب اثر بر آن ظرفيت از مرتب طور به چنانچه و ميباشد تهران
تونل و ساقطميشود انتفاع حيض از سرمايهگذاري دلار ميليونها كه كشيد نخواهد
نرخ اينكه به توجه با.بماند خشك هميشه بايد نيز سوهانك به آب انتقال پرهزينه
با 3 مقايسه در است شده برآورد سال در تن ميليارد معادل75 زمين كره خاك فرسايش
و بنمائيم قضاوت خوشبينانه بسيار چنانچه كه ايران در خاك فرسايش تن ميليون تا4
ما كشور در فرسايش ميزان كه يافت درخواهيم سادگي به بگيريم نظر در را تن ميليون 3
دلهرهآور بسيار رقم اين كه ميشود شامل را جهان فرسايش كل درصد تنهايي 4 به
.ميباشد
ذخاير عشاير كه باوريم اين بر همچنان و نيست دامدار عشاير با ما سخن روي
يك در اما شود ، گرفته درنظر لازم تمهيدات بايد آنها معيشت تامين براي و انقلاباند
اراضي بيرويه ، چراييابد اولويت بايد طبيعي ذخاير ملي ، منافع حفظ كلي ، محاسبه
فرسايش.ميكند تبديل فقير و كمبازده زمينهاي به مرور به را لار ملي پارك
و گل از زودرس طور به لار سد و ميگردد مبدل مخرب سيلهاي آفت به خاك روزافزون
را لار ملي پارك حفظ دغدغه كه كساني همه بنابراين.ميشود بيحاصل و انباشته لاي
.دارند مدنظر در نيز را نظام مصلحت و ملي منافع دارند ،
مددي اسماعيل
|