ارتباطات عصر در جمعيت
خارجي زبان يادگيري و تابستان تعطيلات
نخستين
تهران شهري منطقه 7 در ديروز عصر
كشور نابينايان ويژه رايانهاي كتابخانه
شد راهاندازي
گو و دولتگفت سخنگوي با روزنامهنگاران
ميكنند
دادگاه در "همبستگي" روزنامه مسئول مدير
ميشود قانوني برخورد غايب مشمولان با
مطبوعات:نگاران روزنامه صنفي انجمن دبير
را هزينه بيشترين دانشجويان و
پرداختهاند اصلاحات
براي
از تهران شهر شوراي رئيس ارزيابي
امكانات :كشور در فرهنگي سياستگزاري
را جامعه فرهنگي توقع و نياز موجود ،
كند نمي تكافو

ارتباطات عصر در جمعيت
(تيرماه لغايت 20 15)جمعيت جهاني هفته مناسبت به
(ناواهو) ".است شاد چيز است ، همه هماهنگ چيز همه زيباست ، چيز همه است ، آرام چيز همه"
گرسنه كودكي هيچ.است خندان طبيعت و سالم آب تميز ، هوا ميبرد ، سر به صلح در جهان
مردم همه هويت.باشد نشده تامين آن ضروري نيازهاي كه نيست خانوادهاي هيچ.نيست
آسيبي زمين يابه و يكديگر به نيز ما.هست فرصت همه براي.است احترام مورد
ضرورت بلكه نيست رويا يك اين.كردهايم حركت جديد چالشهاي طرف به ما.نميرسانيم
.بيفتد اتفاق وميتواند است
جهاني دهكده شكل به را جديدي دنياي جديد ، الكترونيكي وسايل طريق از متقابل ارتباط"
(مكلوهان مارشال)".است ساخته
جهاني اطلاعرساني بسيج
.است فعالسازي و انگيزه ايجاد آموزش ، جهاني ، اطلاعرساني بسيج اصلي بخش
آگاهي تغيير شود انجام باشند ، كه سني هر در مردم ، توده توسط عمل يك اينكه براي
يكديگر معادل عمل به اقدام و انگيزه اطلاعات ، داشتن.است ضروري آنها اكثريت پايدار
موثر استفاده معناي به امروز دنياي در واين ميشود آغاز اطلاعات با چيز همه.هستند
در اطلاعات دادن قرار جهاني اطلاعرساني بسيج از هدف.است گروهي رسانههاي از
انسانيت كه است مسائلي با مردم عموم ساختن آگاه منظور به مردم از جمعكثيري اختيار
عمل و انگيزه درايجاد قدم اولين.است بوده روبهرو آن با جديد هزاره تا آغاز از
يك عنوان به را ما مرگ و زندگي كه است حياتي بامسائل مردم عموم دائمي كردن آشنا
.ميكند تعيين جاندار
بيليون به 65/1 سال1900 در جهان جمعيت تا بود لازم بشريت تاريخ تمام طول به زماني
حداقل به سال 2025 تا واحتمالا بيليون به 6 سال 1999 در تعداد اين.برسد نفر
در شده انجام واقدامات آگاهي گسترش دليل به تولد ميزان.رسيد خواهد نفر 8بيليون
ميليون همچنان 70 اما.است يافته كاهش توجهي قابل ميزان به گذشته دهه چند طول
.است كنوني جمعيت زياد بسيار تعداد آن علت كه ميشود اضافه جمعيت به سال نفردر
پرتاب آينده سوي به آن از زنده تيرهايي مانند فرزندانتان كه هستيد كمانهايي شما"
(جبران خليل)".ميشوند
امروزه اما است بوده مواليد ميزان كاهش اخير سالهاي موفق برنامههاي از يكي اگرچه
بعضي ميان در مردم ، بويژه زندگي كيفيت و منابع زيست ، محيط تهديدكننده عامل بزرگترين
تهديد خود نوبه به افراد زياد تعداد.است زياد بسيار جمعيت فقير ، بسيار ملتهاي از
بستگي مثل توليد به گونهها بقاي تاريخ طول در كه همانطوري.است زندگي خود كننده
به ما فرزندان آينده.دارد بستگي محدودكردنآن به گونهها بقاي امروزه داشت ،
انجام اقدامات با.است وابسته آنها زندگي كيفيت روي بر تمركز و كردنكميت محدود
بود ، شده دوره اين براي گذشته در 30سال كه پيشبينيهايي بدترين حتي وقوع از شده
مرج و هرج از جلوگيري و آينده ثبات جهت كه است ضروري لذا است آمده عمل به پيشگيري
.آيد عمل به اقداماتي
اين.ميميرند آن به مربوط ياعلل گرسنگي از سال از 5 كمتر كودك هزار روزانه 20
ميزان كه حالي در.ميشوند گرسنگي قرباني ساليانه كودك ميليون كه 7 معناست بدين
كاهش فزايندهاي ميزان به خاص توجهات دليل به گذشته چنددهه طول در شيرخواران مرگ
باقي انسان زندگي تاريخ در قاتل مخوفترين عنوان به گرسنگي همچنان است ، يافته
.است مانده
(ترزا مادر)"ميباشد نيز محبت گرسنه كه نان گرسنه فقط نه امروز جهان"
و كودكان موجبسوءاستفاده نهايت در زيرا ماست انسانيت بر ننگي لكه گرسنگي
همنوع به عشق فقدان از است مثالهايي اينها.ميگردد سال در انسان ميليونها مرگ
داريم اختيار در را فرد هر تغذيه منابع ما.ديگران سلامتي حفظ جهت در فعاليت وعدم
مرگ ميزان.آوريم دست به زمين احياء از خود كفايت حد در را غذا چگونه وميدانيم
ناشي مرگ موارد سوم يك و كرده افت توجهي قابل حد به گذشته دهه دو طول در شيرخوار
محيط و جمعيت مشكلات حل گرسنگي ، به دادن پايان براي.است يافته كاهش گرسنگي از
است كم آنها شيرخوار ومير مرگ موارد و دارند مناسب تغذيه كه جوامعياست ضروري زيست
پايين موجب خود نوبه به اين كه شوند فرزند تعدادممكنصاحب هر به كه نيستند مجبور
محبت و نان كنيم اراده اگر.ميگردد زيست محيط آسيبهاي كاهش و تولد ميزان آمدن
.دارد وجود همه براي كافي
ساير و دياكسيدكربن از اتمسفر شدن انباشته دليل به زمين كره شدن وگرم هوا آلودگي
.ميباشد جنگلها شدن وكاسته انرژي مصرف فسيلي ، سوختهاي كارگيري به از ناشي گازهاي
با زمين كره وهوايي آب تغييرات موجب ميتواند كه موضوع اين از دانشمندان از بسياري
.هستند نگران شود ، آن خطرناك بالقوه اثرات
به قادر نيز من نشود ، حفظ ديگري آن اگر و هستم خود پيرامون اضافه به من همان من"
(اورتگاگازت خوزه)".نيستم خود حفظ
روي كهواقعا را آنچه ندرت به جانداران ، از گونهاي يا و شخص يك عنوان به ما
به همچنين ما.شويم آن گزاف بهاي پرداخت به مجبور اينكه مگر ميبينيم ، ميدهد
ريه انجمن سال 1997 مه ماه درميرويم فرو آرام خوابي به موفقيتي هر با آساني
كه متحده ايالات در خانههايي ساكنين درصد آن 88 طبق كه كرد منتشر مقالهاي آمريكا
كيفيت از كه ميكردند تصور ميكردند ، زندگي نامناسب هوايي كيفيت با مناطقي در
موجب ميتواند نداريم اطلاعي آن از ما كه آنچه.هستند برخوردار قبولي قابل هوايي
كمكي فقط نه ميتواند مييابيم در ما آنچه ديگر طرف از.شود ما مرگ حتي يا آسيب
حفظ.دهد ياري نيز بهتر دنيايي ساختن در را ما ميتواند بلكه باشد ما شخص براي
منازل ، كاري عايق بهتر ، سوخت با ماشينهايي از واستفاده كمتر رانندگي با انرژي
موجب ميتواند ساده اعمال از ديگر بسياري كاغذو جاي به الكترونيكي پست از استفاده
.شود زمين كره نگهداشتن امان ودر پول كردن ذخيره
جمعيت از نيمي.دارند بيشتري ثروت فقير ، مردم بيليون از 2 جهان اول ثروتمند 200
ايالات در.ميكنند زندگي روز در دلار از 2 كمتر با (نفر ميليارد تقريبا 3)جهان
.ميكنند زندگي فقر در نفر يك كودك هر 5 واز نفر ميليون تقريبا 36 متحده ،
ارضاي نه و ميكند فراهم فرد هر نياز ساختن برطرف براي فقط كافي امكانات زمين كره"
(گاندي مهاتما)"او جاهطلبي
سوء زيست ، محيط تخريب جمعيت ، انفجار بيماري ، گرسنگي ، نامقدس پيوند مكاني هيچ در
كه نيست موقعي از آشكارتر انساني حرمت فقدان و خشونت انساني ، حقوق از استفاده
كه حقيقت اين جديد ، هزاره به باورود.ميكنيم نگاه جهاني فقر حقايق به مستقيما
تمدني هيچماست وجدان براي خطري زنگ دارند ، ثروت فقير ميليارد از 2 بيش انسان 200
براي بخصوص فقر ، تاريخ ، ملل ثروتمندترين در حتيبياورد دوام نميتواند مهجور چنين
مردم عظيم اكثريت ترديد بدون.است مانده باقي نگرانكنندهاي سطح يك در كودكان ،
به نسبت جامعه ، در پايينتر ارزش از برخورداري يا و كار به اشتغال عدم خواهان
دادن خاتمه براي بسياري راههاي.است فرصت داشتن مسئله ، .نميباشند ثروتمند ، افراد
ضروري آن حل جهت در انسانها توان تمامي كارگيري به نهايت در و دارد وجود فقر به
.است
مبارزه حال در بيماريها ساير و ايدز اعتياد ، سرطان ، قلبي ، بيماري با ثروتمند جوامع
در مشكلات اين.است يافته زيادي افزايش آنها بهداشتي مراقبتهاي هزينه و بوده
به و بوده بومي غالبا بيماري.است شديدتر بسيار فقير ، يا و كمتر ثروت با جوامعي
.ميشود ديگر نفر بيليونها كشيدن ورنج نفر ميليونها مرگ موجب مشكلات ساير همراه
موارد اغلب در اما است اجتناب غيرقابل مرگ همانند گرچه.است زندگي از جزئي بيماري
همانند.ميگردد درمان ما دانش وسعت با منطبق درجاتي به يا و بوده پيشگيري قابل
پيوسته هم به حركت ازيك قسمتي بيماري.روبهروست آن با انسانيت كه بزرگي مسائل تمام
ايجاد در همگي پيرامون محيط تاثير و گرسنگي جمعيت ، رشد منابع ، بودن محدوداست
مرزي هيچگونه بيماري.هستند موثر بهداشتي مراقبتهاي به دسترسي عدم و بيماري
در ديگران انتخاب ويا ما خود انتخاب از مرگآوري بامجموع اغلب بيماري.نميشناسد
است ممكن تنباكو و مخدر مواد الكل ، مصرف.ميباشد مرتبط ما كاستيهاي جستن سود جهت
داستانهاي آن كنار در شده ، مرگ و بيماري شدن شديدتر موجب عوامل ساير از بيش
بيماريهاي به ابتلا.بوجودآورد افراد واجتماعي فاميلي شخصي ، زندگي در اندوهباري
مشكلات با يارويارويي و اجتناب در بودن مصمم همينطور و رواني تنشهاي وجود روحي ،
خود كمك و ديگران به كمك كه ميآورد يادمان به بيماري.هستند حياتي مسائل از نيز
.دارد يكسان نتيجه هميشه
(كلر هلن)".است بيشمار نيز برآن غلبه است ، راههاي درد از مملو جهان گرچه"
اينترنت:منبع
world Campaign
بهداشت معاونت:ترجمه
پزشكي علوم دانشگاه
خارجي زبان يادگيري و تابستان تعطيلات
ميكنند سعي والدين تابستاني ، تعطيلات آغاز و سال آخر امتحانات يافتن پايان با
اين در معمولاكنند برنامهريزي خود فرزندان فراغت اوقات پركردن براي
براي.دارد بسياري طرفداران -انگليسي بويژه -خارجي زبان يادگيري برنامهريزي ،
:ميكنيم مطرح را ذيل نكات هستند ، خارجي زبان يادگيري به مايل كه كساني
خارجي زبان اكتساب و يادگيري تفاوت
تعريف گونه اين را اكتساب ،"زبان يادگيري" نام با خود معروف كتاب در يول جورج
استفاده با كه ميشود اطلاق زبان توانايي تدريجي پيشرفت به ;زبان اكتساب":ميكند
آمده يادگيري تعريف در كتاب همين در ".ميآيد دست به گفتوشنود هنگام در آن طبيعي
يادگيري زبان ، يك زبان دستور و لغات دانش اندوختن آگاهانه فرايند به":است
اينجا در "(.ميگيريم ياد بلكه نميكنيم اكتساب را رياضي مثال ، عنوان به).ميگويند
آواشناسي از آسانتر را زبان يك زبان دستور و لغات كه كرد اشاره نكته اين به بايد
.است اكتسابي زبان آواشناسي عموما.گرفت ياد ميتوان آن
دوم زبان و خارجي زبان تفاوت
رايج زبان عنوان به آن از كشور يا منطقه يك در كه ميگويند زباني به ;خارجي زبان
خارجي زبان ايران در انگليسي زبان مثال ، عنوان به.نميشود استفاده روزمره مكالمات
در آن از رايج ، زبان بر علاوه منطقه يك در كه گويند زباني به ;دوم زبان.است
كه بگيريد نظر در را فردي مثال ، عنوان بهميشود استفاده نيز روزمره مكالمات
چون است شخص اين اول زبان تركي زبان است ، تهران ساكن و دارد زبان ترك خانوادهاي
.است دوم زبان فارسي زبان و ميكنند صحبت وي با زبان اين به خانه در
خارجي زبان آموختن براي سن بهترين
به ميتواند فرد يك (بلوغ سن)سالگي يا 13 از 12 قبل كه عقيدهاند اين بر محققان
صورت اكتساب عمل سنين اين از بعد اما.كند اكتساب را زبان چند يا يك راحتي
سن بهترين كه ميشود گفته معمولا.ميشود آن جايگزين يادگيري عوض در و نميگيرد
قسمت كودك سالگي سن 5 در زيرا.است سالگي تا 13 بين 5 خارجي زبان اكتساب براي
زبان اكتساب آمادگي و است كرده تكميل را خود اول زبان اكتسابي فرايند از اعظمي
.دارد را خارجي
يادگيري مانع:استرس
از ترس مواجهند ، آن با -بلوغ از بعد درسنين بويژه -آموزان زبان كه موانعي از يكي
ترسها انواع با آموزان زبان آموزشي ، محيطهاي در.است خارجي زبان يادگيري عدم
نيز را تمسخر از ترس كه اشتباه از ترس خارجي ، زبان درك عدم از ترس.هستند روبهرو
مانع اين و ميشود فرد استرس رفتن بالا موجب ترسها اين تمام.دارد همراه به
بيشتر نيز استرس باشد ، بالاتر زبانآموز سن چه هر كه است گفتني.است يادگيري
دوستانه ، و آرام محيطي ايجاد با بايد كه است معلمان وظايف از استرس كاستن.ميشود
.كنند ياري خارجي زبان بهتر يادگيري در را آموزان زبان
آموزشي محيطهاي در استفاده مورد متدهاي
را آموزان زبان نيازهاي پيشرفته ، متدهاي كه است ضروري مطلب اين ذكر اينجا در
.ميكنند طبقهبندي را خود درسي مطالب نيازها اين پايه بر و دارند نظر مد بيشتر
.ميدهند آموزش را نوشتن و خواندن كردن ، صحبت شنيدن ، :مهارت چهار متدها معمولا
توليدي مهارتهاي جزو نوشتن و كردن صحبت و دريافتي مهارتهاي جزو خواندن و شنيدن
سپس و شود آموخته دريافتي مهارتهاي زبانآموزان به ابتدا است بهتر.ميباشند
از نگيرند قرار خارجي زبان شنيدن معرض در زبانآموزان تا كه چراتوليدي مهارتهاي
را زبانآموزان كه متدهايي كه است داده نشان تحقيقات.بود خواهند ناتوان آن توليد
در افراد اين زيرا.نيستند موفق ميكنند ، ترغيب روزمره مكالمهاي جملات حفظ به
به است بهتر پس.كنند استفاده خود محفوظي جملات از نميتوانند درس كلاس از خارج
.داشت آنها مفهومي درك در سعي جملات حفظ جاي
.ميكنند صرفنظر خارجي زبان يادگيري از تعطيلات پايان با آموزان زبان معمولا
مستمر تمرين و پشتكار به نياز خارجي زبان يك يادگيري كه كرد توجه نكته اين به بايد
زبان ميشود پيشنهاد.است كمي بسيار مدت زبان يك يادگيري براي ماه سه و دارد
.دهند ادامه را خارجي زبان يادگيري نيز تحصيلي سال طول در آموزان
انگليسي ادبيات و زبان ليسانس /فردهوشمند نازلي
تهراننخستين شهري منطقه 7 در ديروز عصر
كشور نابينايان ويژه رايانهاي كتابخانه
شد راهاندازي
در كشور نابينايان ويژه رايانهاي كتابخانه نخستين ديروز عصر:اجتماعي گروه
.يافت گشايش سيدخندان حوالي در مدرسه فرهنگسراي
رئيس كه مراسم اين در تهران شهرداري فرهنگيهنري سازمان عمومي روابط گزارش به
داشتند ، حضور فرهنگيهنري سازمان رئيس و ارشاد وزير فرهنگي معاون بهزيستي ، سازمان
كتابخانه اين ويژگيهاي درباره هنري فرهنگي مراكز منطقه 7 مدير خالقي داود دكتر
به وب فارسي صفحات و اينترنت شبكه به دسترسي امكان نابينايان ويژه كتابخانه:گفت
.است كرده مهيا نابينا كاربران براي را بريل صورت
امكان كامپيوتري شبكههاي زمينه در كتابخانه اين در موجود فناوريهاي:افزود وي
خط و جايگزين قالبهاي انواع در را شناختي كتاب دادههاي و اطلاعات متون ، تهيه
.ميكند فراهم نابينايان براي بريل
يك كه است برجستهنگار دستگاه سه به مجهز كتابخانه اين داشت اظهار خالقي دكتر
جاي خود در را كتاب عنوان هزار ديگري و روزنامهها به يكي اينترنت ، به آن دستگاه
.است داده
فرهنگ همچنين و گويا و بريل صورت به ترجمه با كريم قرآن حاضر حال در:افزود وي
.است كاربران دسترس در فارسي - انگليسي لغات
.است تومان سال 500 هر كتابخانه اين در نابينا هر عضويت حق اينكه توضيح
حضور كشور نابينايان از قابلتوجهي شمار كتابخانه اين گشايش مراسم در است گفتني
.داشتند
گو و دولتگفت سخنگوي با روزنامهنگاران
ميكنند
:كرد اعلام ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب:اجتماعي گروه
عبدالله با تيرماه آينده 23 هفته يكشنبه روز ساعت 11 روزنامهنگاران
.مينشينند گو و گفت به دولت رمضانزادهسخنگوي
ميشود ، برگزار روزنامهنگاران صنفي انجمن محل در كه گو و گفت اين:افزود وي
از روزنامهنگاران مسائل و دغدغهها:كرد اضافه وي.نيست مطبوعاتي مصاحبه
.ميباشد رودررو گوي و گفت اين محورهاي جمله
ملكمدني حسن محمد از روزنامهنگاران صنفي انجمن پور ، ارغنده گفته به
انجمن ، در حضور با نزديك ، آيندهاي در كه است كرده دعوت نيز تهران شهردار
صنفي انجمن اين از پيش است گفتني.بگويد پاسخ روزنامهنگاران سئوالات به
خارجه ، امور وزير با روزنامهنگاران مستقيم گوي و گفت امكان روزنامهنگاران
.بود كرده فراهم را تهران سابق شهردار و اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
دادگاه در "همبستگي" روزنامه مسئول مدير
كه همبستگي روزنامه مسئول مدير سلامي ابراهيمباي حيدر غلام:اجتماعي گروه
خود وكيل همراه مجددابه يكشنبه روز بود ، شده احضار دادگاه به گذشته هفته
شكاياتمطرح موارد و يافت حضور تهران دادگاهعمومي درشعبه 1410
.شد اعلام وي به شده ،
از جلسه اين در:گفت ايرنا سياسي خبرنگار به زمينه اين در يكشنبه روز وي
از شده مطرح شكايات فقره سه شد ، برگزار مرتضوي قاضي رياست به كه دادگاه
سازمان رسانههاي گروه مدير و مجلس سابق نماينده نژاد رسولي احمد سيد سوي
.شد تفهيم وي به كشور كل بازرسي
دربارهضرورت شيخاوندي دكتر با مصاحبه انتشار" سلامي ، ابراهيمباي گفته به
شكايات موارد از يكي "دانشگاهها براي امن محيط ايجاد
.است بوده وي عليه شده مطرح
و درمورداستادان درگذشته كه مصاحبه ، شيوههايي دراين":افزود وي
اظهارنظري كوچكترين خاطر به دانشجو و استاد براي و دانشجوياناعمال
".بود گرفته قرار اعتراض مورد ميشد ، پروندهسازي
:اظهارداشت شده مطرح شكايات موارد ديگر درخصوص همبستگي روزنامه مسئول مدير
درباره خبري انتشار و "آسمان يك و چندسقف " عنوان با مقالهاي چاپ
از روزنامه اين در"تهران در فراري دختران از محلي باند سوءاستفاده 15"
"آسمان يك و سقف چند"مقاله در:گفت وي.است شده مطرح شكايات موارد ديگر
مصلحت مجمعتشخيص و نگهبان شوراي نظير نهادهايي كه محدوديتهايي برخي به
ابراهيمباي.است شده اشاره كردهاند ، ايجاد اسلامي شوراي مجلس براي نظام
طول به يكساعت حدود دادگاه يكشنبه روز جلسه كه مطلب اين بيان با سلامي
دادگاه رييس اينجانباز وكيل "مشهدي حاجي رمضان" جلسه اين در:گفت انجاميد ،
وي.كرد مطرحشده ، شكايات موارد به پاسخگويي براي مهلت ماه يك درخواست
.است كرده موافقت مهلت ، روز با 15 تنها مرتضوي قاضي كه گفت
ميشود قانوني برخورد غايب مشمولان با
مشمولان نميدهيم اجازه:كشورگفت انتظامي نيروي وظيفه نظام معاون:ايرنا
دليل همين به و شوند خدمت به حاضر مشمولان روحيه تضعيف باعث غايب
.دارد قرار كار سرلوحه در غايب مشمولان با برخورد
طرح اجراي طريق از مشمولان به رسيدگي امور تمامي:كارگرافزود بهمن سردار
و حضوري مراجعه از و شود ترانجام سريع فعاليت روند تا ميشود سبب غيرحضوري
خدمات ، بهتر ارائه راستاي در:كرد اضافه وي.شود جلوگيري آن مشكلات
گرفتهاست قرار خاص توجه مورد وظيفه نظام مختلف بخشهاي شدن مكانيزه
.گيرد قرار محترم خانوادههاي و مشمولان استقبال با تلاشها اين واميدواريم
مطبوعات:نگاران روزنامه صنفي انجمن دبير
را هزينه بيشترين دانشجويان و
پرداختهاند براياصلاحات
كه است معتقد نگاران روزنامه صنفي دبيرانجمن"ارغندهپور كريم":اجتماعي گروه
.پرداختهاند اصلاحات براي را هزينه بيشترين دانشجويان و مطبوعات
اين تعطيلي سالگرد آستانه در شدهسلام توقيف روزنامه سردبيري شوراي عضو
:گفت تير واقعه 18 به اشاره با ايرنا خبرنگار با گو و گفت در روزنامه
است چيزي آن از بسيارفراتر كرد ، وارد كشور به حادثه اين كه آسيبي مرزهاي
كوي پرونده حقوقي بررسي:افزود ارغندهپور.است شده مطرح تاكنون كه
آن و ميدهد قرار قضايي دستگاه عملكرد برابر در را بزرگي سئوال دانشگاه ،
.نشدند مشخص كوي حادثه اصلي مسببين چرا كه است اين سوال
همه كه حالي در:گفت ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن رئيس نايب
توضيح بايد قضائي دستگاه كردند ، توصيف "جنايت" را واقعه اين مسئولاننظام
يك:افزود وي.برنيامد واقعه اصلي مسببين محاكمه و شناسايي پي در كهچرا دهد
به را دانشجويي جنبش كه كرده تلاش سال 78 تيرماه از 18 بعد سياسي جريان
نقطه را سلام روزنامه توقيف ارغندهپور.است فاجعه يك اين و بكشاند ركود
توقيف از پس نشريات ، توقيف:گفت و كرد ذكر ديگر ، مطبوعات توقيف در عطفي
به توقيفها اين:افزود وي.يافت ادامه بيشتري شدت با سلام روزنامه
توقيفها مسئله به هم منافعحزبي منظر از اگر حتي و رساند آسيب منافعملي
.شد تمام آن طرفدار گروههاي ضرر به مطبوعات توقيف كنيم نگاه
از تهران شهر شوراي رئيس ارزيابي
امكانات :كشور در فرهنگي سياستگزاري
را جامعه فرهنگي توقع و نياز موجود ،
كند نمي تكافو
و مشكلات به ايسنا خبرگزاري با گفتوگويي در تهران شهر شوراي رئيس عطريانفر محمد
.پرداخت زمينه اين در شهر شوراي وظايف و كتابخواني راه سر بر موجود مسائل
قاطبه از بايد مادر ، عمومي نهاد يك عنوان به شهر ، شوراهاي اينكه به اشاره با وي
:گفت كنند حمايت ميشوند ، ناميده دولتي غير مردمي سازمانهاي كه دولتي غير نهادهاي
از.برنداشتهايم زمينه اين در قبولي قابل گامهاي هنوز و هستيم راه ابتداي در ما
اگر كه كنيم قانع را اجرايي دستگاههاي و شهرداري بتوانيم كه زمينه اين در جمله
و بهداشتي فضاي آموزشي ، فضاي سبز ، فضاي جاده ، مثل سرانههايي شهروند ، يك براي
البته.بگيريد نظر در هم فرهنگي خدمات سرانه او ، براي ميكنيد تعريف رفاهي فضاي
بوده شهرداري قبلي مديريت تدبير حاصل كه نيز موجود فرهنگ خانههاي و فرهنگسراها
.نميكند حاضر شرايط در را جامعه فرهنگي توقع و نياز حجم تكافوي است ،
فرهنگ ، روي اجتماعي نهاد يك اصلي پايههاي اينكه به اشاره با تهران شهر شوراي رئيس
:گفت است استوار جامعهاش افراد فكري و روحي نيازهاي تامين و علمي مديريت انديشه ،
شهر يك در و جوانمان نسل در كه را هنجارشكنيهايي و رفتار مجموعه بتوانيم اگر
دهيم ، سامان شهر شوراي در مثلا قوي ، مديريت يك توسط ميافتد ، اتفاق تهران مثل بزرگ
اجتماعي نهاد ما اگر.شدهايم آنها آرامش باعث و كرده كمك خانوادهها به بسيار
هم خدماتي حوزه در حتما بياندازيم ، جا جامعه در آن اجتماعي ماهيت با را شهرداري
كتاب حوزه در موثري اقدام هنوز موجود ، وضعيت در شوراها اماكردهايم كم را هزينه
.ندادهاند صورت
:افزود و گفت سخن دولتها براي انقلاب طول در شهروندان گذاشتن مايه از عطريانفر
.كنند سرمايهگذاري ملي حد در مردم نياز به پاسخ براي دولتها كه است آن وقت امروز
صورت هم وزارتخانه تشكيل با ;نميگيرد صورت بخشنامه صدور با هم ملي سرمايهگذاري
نميافتد ، اتفاق اين هم شهر در بزرگ كتابخانه تا چهار تاسيس با احتمالا و نميگيرد
- خانواده يعني - اجتماعي نهاد سلوليترين متوجه را فرهنگي حركت رويكرد بايد بلكه
اختصاص با شمرده ، غنيمت را فرصت بايد كشور ، برنامهريزي نهاد اساسا و دولت كنيم ،
و پايدار اعتمادآميز ، رابطه ايجاد براي شهري مديريت از باشند ، كارآمد كه منابعي
.كنند استفاده خانوادهها در اساسي
از را ميگيرد صورت آن از كه حمايتهايي و فرهنگ حوزه در سرمايهگذاري عطريانفر
را شهروندان نيازهاي همه كه حاكميتي:گفت و دانست حاكميت مسئوليتهاي و وظايف
.دهد قرار وظايفش اولويت در را حياتي امر اين به توجه بايد ميكند ، تامين
به نيازي كه برسند يافتگي توسعه از حدي به دولت و جامعه كرد اميدواري ابراز وي
حقير ظرف از فرهنگ صورتي چنين در و نشود احساس اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
.ميشوند محاط فرهنگ ظرف در كه هستند دولتها اين همواره و شده خارج دولتها
و كرد اشاره كنوني موقعيت در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت وجودي فلسفه به عطريانفر
است خاطر اين به باشيم ، ارشاد وزارت داراي بايد فعلي ، شرايط در چرا كه اين:گفت
دولتهاي عقبماندگي ، رنج اين در و ميبريم رنج فرهنگي عقبماندگي يك از كه
.شود درست وضعيت تا كنند كمك بايد فرهنگسالار ،
و كرد اشاره ارشاد وزارت بر خاتمي محمد سيد مديريت دوران به تهران شهر شوراي رئيس
هدايت اجراي نظام راس در را عنصري انقلاب ، از پس اسلامي جمهوري خوشبختانه:گفت
اجرايي عنصر يك كه آن از قبل او.است ما جمهوري رئيس امروز كه داشت خود فرهنگي
ارشاد ، وزارت در خاتمي آقاي پايدار و منطقي حضور.هست و بوده فرهنگي عنصر يك باشد ،
به اشاره با وي.نشود دولت حقير ظرف اسير فرهنگ ، تا بود اتكايي و اعتماد نقطه
عرصه ويژه را فرهنگي توليد حوزههاي ندارد ، فرهنگ توليد قدرت دولتي هيچ اينكه
عهدهدار نيز هدايتگريرا وظيفه ذاتا دولتها:گفت و دانست روشنفكران و نخبگان
عبارت به.است انديشمندان و عالمان به متعلق فرهنگ ، حوزه در هدايتگري و نيستند
هدايتي سياست اين.ندارند فرهنگي هدايت قدرت خود دولتي ماهيت بنابه دولتها ديگر ،
.بود فرهنگي وانهادگي دليل به شد مطرح خاتمي آقاي دوره در كه
و كرد ذكر دولتها ريشهاي وظايف جمله از را حمايتي سياستهاي تهران شهر شوراي رئيس
كمي افزايش و فرهنگي توسعه زمينهساز و مقررات و قوانين كننده تصويب دولتها:گفت
بسترهايي خود ، حمايت با كه دارند وظيفه دولتها.هستند جامعه در فرهنگ توليد حجم
كه تلقياي متاسفانه ولي.گيرد قرار فرهنگي بزرگ شاهراه در جامعه كه كنند فراهم
بيراهه به ميشود ، اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت حمايتي سياستهاي از ما روزگار در
در يعني.است شده نازل بسيار برداشت يك حمايت ، واژگان مفهوم از چون.است رفته
حوزه در كه كساني و هنرمندان به مالي كمك در است شده خلاصه حمايت ، تاسف ، كمال
جنس از و نيست كمي غالبا حمايتي سياستهاي جنس كه حالي در.ميكنند كار فرهنگ
منزلت موجود ، حمايتي سياستهاي براساس توانستهايم ما آيااست فرهنگ خود
سياستهاي كه آن ضمن كنيم؟ حفظ را روشنفكران و عالمان نويسندگان ، هنرمندان ،
ذات به شود ، كمي و ساده تفسير آن از اگر اما ;است دولتها وظايف جزو حمايتي
و دانست نظارتي سياستهاي را دولت سياستهاي سوم محور عطريانفر.ميزند لطمه فرهنگ
نظر به است؟ دولت وظايف جزو تماما فرهنگ ، حوزه بر نظارت آيا كه ديد بايد:گفت
دولت دركنترل آن ، همه اما ;باشد دولت به متعلق ميتواند نظارت از بخشي ميرسد
كمتر دولت نظارت غلظت باشيم ، يافتهتر توسعه فرهنگپذيري لحاظ به چقدر هر.نيست
جامعهرا فرهنگي هدايت كه ميگيرد قرار كساني همان عهده بر نظارت اين و ميشود
هستند جداناپذيري زوج نظارت ، و هدايت چون.دارند عهده بر
.ميكنند حركت هم كنار در كه
از پس سالهاي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فعاليتهاي نقد و ارزيابي در وي
ميتوانيم ارشاد وزارت براي كه دورهاي درخشانترين ميكنم تصور من:گفت انقلاب
دست كه بوده فرهنگ حوزه و قدرت حوزه بين اعتمادبرانگيز دوره اتفاقا و ببريم نام
سال وارد.است بوده خاتمي آقاي وزارت دوره داشته ، قرار هم تاسيسي شرايط در قضا بر
نهاد اين مديريت سكان فرهنگي ، محبوب چهره مهاجراني عطاءالله دكتر شديم ، كه 76
اما بود شايستهاي فرهنگي عنصر او چند هر.عهدهدارشد را دولتي فرهنگي ناظر
.ديد آسيب بسيار شكننده و ناخواسته سياسي حركتهاي چرخدندههاي لابلاي در وي مديريت
سال به را سال 76 فرهنگي فضاي تا نكرد پيدا فرصتي مهاجراني آقاي:افزود عطريانفر
آمد ، مهاجراني كه زماني.زند پيوند بود ، خاتمي سيدمحمد ودرخشش فروغ دوران كه 72
مجموعا اما داشتند ، وجود وزارتخانه اين در فرهنگي شايسته مديران كه اين ضمن
نظم برابر در مقاومت و خاطرمخالفت به نهاد اين فرهنگي نگاه افق و تلاشها
حد از بيش غلظت خاطر به شايد امر ، اين.خورد هم به جديد ، سياسي تحولات از برخاسته
- فرهنگ و اقتصاد حتي - چيز همه كه بود خرداد دوم از پس سياسي نوين نظم و رفتار
تعارضات ديد و دريچه از - محافظهكاري و اصلاحطلبي جريان - متخاصم طرفين براي را
.ميكرد برانداز سياسي
|