يادداشت
:وبرنامهريزي مديريت سازمان پارلماني معاون
به برنامهريزي مديريتو سازمان از مديريخارج
است گماردهنشده استانها مديريت
ديدگاه
ضربتياشتغال طرح پيشرفت25درصدي
كنيم راپاسخگو سازاقتصاد نهادهايتصميم
يادداشت
سرمايه و كار
در است ، شده واقع تاكيد مورد توسعه سوم برنامه قانون در كه كار قانون اصلاح بالاخره
براي سوم برنامه قانون.است شده آن بررسي مسوول كميتهاي و گرفته قرار دولت كار دستور
سال ابتداي از قانون اين كه اين به باتوجه و است كرده تعيين مهلت ماه كار 6 قانون اصلاح
به سال 1379 ماه شهريور پايان تا كار قانون اصلاح براي ماهه مهلت 6 است ، شده شروع 79
قانون از بخش اين اجراي در تاخير حساب به بايد تاكنون زمان آن از.است رسيده پايان
كميته حركت كندي با و دارد ادامه همچنان تاخير اين البته كه شود گذاشته سوم برنامه
اصلاح درمورد تاكنونداشت خواهد ادامه نيز همچنان ميرسد نظر به كار قانون اصلاح مسوول
شده بحث تفصيل به يادداشتها اين در شود اصلاح بايد قانون اين در كه مواردي و كار قانون
كشور اجرايي دستگاه تاكيد مورد كار قانون اصلاح حاضر درحال كه اين به توجه با اما.است
چشمانداز شدن روشن ضرورت آن و ميشود اشاره اساسي نكته يك به اينجا در است ، گرفته قرار
قانون تدوين در مهمي نقش چشمانداز اين.است سرمايه و كار رابطه از كشور مسوولان تلقي و
محصول شود ديده بعدي يك بهصورت "سرمايه" و "كار" مقوله دو آن در چنانچه و دارد كار
كارگران هم و سرمايهگذاران براي هم درعمل كه شد خواهد يكطرفه نيز كار قانون يعني نهايي
سرمايه انباشت و سرمايهگذاري ميزان ايران در كه است اين واقعيت.كرد خواهد ايجاد مشكل
صنعتي كشورهاي در.نيست برخوردار مطلوبي ارزش و اهميت از كار نيروي هم و است پايين
ميكند كار كه كس هر و ميشود كار نيروي عايد كشور ملي درآمد درصد تا 75 حدود 70 بعضا
به افراد و نيست چنين ايران در اما ميشود برخوردار حداقلي رفاه ولو رفاه از قطع بهطور
درصد حداكثر 40 برآوردها خوشبينانهترين در و نميشوند برخوردار رفاه از كردن كار صرف
انحصاري موقعيت و نقش بهدليل ايران در طرفي از.ميشود كار نيروي نصيب ملي درآمد
اين.هستيم مواجه توليدي فعاليتهاي براي سرمايه كمبود و سرمايهگذاري كاهش با سرمايه
سرمايهگذار بايد زيرا.شود مواجه مشكل با نيز كشور در كار نيروي كه است شده موجب وضعيت
.شود ايجاد شغل و كار سرمايهگذاري اين اثر در و كند سرمايهگذاري تا باشد كشور در
وجه هيچ به كار عامل از دفاع كه شود توجه نكته اين به بايد كار قانون تدوين در بنابراين
از دفاع كه همچنان و شود منجر سرمايهگذاري براي محدوديت ايجاد يا مقابله به نبايد
در.شود سرمايه براي انحصاري نقش آمدن بهوجود موجب كه باشد نحوي به نبايد سرمايهگذاري
كارگر و كار از نه عمل در سرمايه و كار رابطه نسبت به توجه عدم بهدليل تاكنون ما كشور
كاهش با هم نتيجه در و سرمايهگذار و سرمايهگذاري از نه و است شده منطقي دفاع
اشتغال بحران با هم و سرمايه براي انحصاري موقعيت پيدايش با هم و مواجهيم سرمايهگذاري
بهتر كار ، قانون مواد تك تك جزئيات به ورود از قبل.كار از ناشي درآمد بودن پايين هم و
.بگيرد صورت مسوولان بين اجماعي كليات اين درمورد ابتدا است
:برنامهريزيو مديريت سازمان پارلماني معاون
برنامهريزي مديريتو سازمان از مديريخارج
است گماردهنشده استانها مديريت به
و مديريت سازمان از خارج نفر يك حتي:گفت برنامهريزي و مديريت سازمان پارلماني معاون
با گفتوگو در تاجگردون غلامرضا.است نشده استانها مديريتي سيستم وارد برنامهريزي
از كه 4تن شده استانها در جابهجايي و تغيير كلي 12 بهطور:كرد اضافه ما خبرنگار
از تن مقابل 4 در و يافتند ارتقا بالاتر ردههاي به استانها مديريت و سازمان روساي
كه بود چنين هم ديگر تغييرات ساير.شدند مذكور روساي جايگزين استانها خود معاونان
.شدند جابهجا بود ، سال از 5 بيش استانها در آنها سابقه كه روسايي
به باتوجه:كرد اضافه كشور برنامهريزي و مديريت سازمان استانهاي امور و پارلمان معاون
نتيجه در است برخوردار توجهي قابل تعداد از مديريت سازمان مديران حجم مركز در كه اين
تغييرات اين در ديگر بهعبارت و است بوده درصد از 5 كمتر نيروها ورود شد ، انجام تغييرات
دورههاي كه بودند ، مديريتي سازمان همكارانشدند منصوب مديران از توجهي قابل تعداد
بازگشتهاند ، برنامهريزي و مديريت سازمان به دوباره اكنون و رفتهاند سازمان از گذشته
.بودهاند بهكار مشغول مديريت سازمان در سال كه 10 است عظيمي حسين دكتر آن بارز نمونه
قديمي نيروهاي از شده سعي هماهنگي دفتر يا تهران سازماناستان مديريت در:كرد تصريح وي
آموزشي و پژوهشي رشد باعث شده انجام تغييرات اميدواريم حال هر به شود استفاده سازمان
.شود كشور
:گفت است ، راه در جديد مديران از اتوبوسي آيا كه ما خبرنگار پرسش اين به پاسخ در وي
دارد ، كشور برنامهريزي نظام درخصوص برنامهريزي و مديريت سازمان كه حساسيتي به باتوجه
وارد نداريم قصد گاه هيچ و نيست مديريت سازمان شان در مباحثي چنين به دادن پاسخ اصلا
.شويم غيرواقعي و كذب مباحث اين
آموزش مراكز ادغام به نسبت كه انتقاداتي به باتوجه كه پرسش اين به پاسخ در تاجگردون
مصوباتي چه براساس ادغام ميشود ، توسعه برنامهريزي پژوهش عالي موسسه و دولتي مديريت
با دولتي آموزش مراكز ادغام با درارتباط بار نخستين بحث ، اين:گفت است؟ گرفته صورت
ماهيت ادغام آيا كه داشت وجود ابهام اين همواره البته شد ، مطرح استانها مديريت سازمان
مصوبهاي گذراندن با اداري شورايعالي امسال اوايل در خاطر اين به خير؟ يا دارد حقوقي
ابتداي در برنامهريزي و مديريت سازمان كه اين اضافه به كرد ، ابهام رفع خصوص اين در
بلندمدتي آموزشهاي لغو خواستار اجرايي ، دستگاههاي كليه به بخشنامهاي صدور با امسال
.شد ميكنند ، برگزار كاركنانشان براي اجرايي دستگاههاي كه
آمد ، خواهد بهوجود دولتي مديريت آموزش مراكز براي جديدي جهتگيري عملا:كرد اضافه وي
در دولت ، كاركنان و پرسنل به اداري فنون آموزش خدمت ، ضمن دورههاي كه ترتيب اين به
علمي دورههاي قبيل اين از...و اطلاعات فناوري مديريت ، سيستمهاي بودجهنويس ، آموزش
در پس اين از اداري عالي شوراي بامصوبه ديگر سوي از ميشود داده آموزش مراكز اين توسط
به را دولتي كاركنان آموزش ساماندهي مديريت سازمان و مديريتي آموزش مراكز استانها ،
اين راستاي در را سياستگزاري كار هم ، برنامهريزي و مديريت سازمان مركز و ميگيرند عهده
موسسات از كه توسعه برنامهريزي در پژوهش موسسه كه اين ضمن داد ، خواهد انجام موضوع
نخست ، داد ، خواهد انجام را اصلي وظيفه دو است برنامهريزي و مديريت سازمان به وابسته
برنامهريزي فرهنگ ترويج پژوهشي ، امور درجهت كشور ، برنامهريزي و مديريت سازمان به كمك
نظام اركان درون انساني نيروي تقويت سپس و بلندمدت برنامههاي تهيه در مشاركت و
.گرفت خواهد عهده به را كشور برنامهريزي
مراكز ادغام ميتوان نتيجه در:كرد اضافه برنامهريزي و مديريت سازمان پارلماني معاون
سوم برنامه اجراي راستاي در را برنامهريزي پژوهش عالي موسسه و دولتي مديريت آموزش
و پژوهش آموزش عالي موسسه كه اين ضمن.دانست موازي فعاليتهاي از جلوگيري درجهت و توسعه
و مديريت و پژوهشي آموزشي ، مقولههاي در كه داشت خواهد وظيفه برنامهريزي ، و مديريت
.كند فعاليت برنامهريزي
آموزش كيفيت بودن پايين ادغام بحث بر وارده ايرادات از يكي كه پرسش اين به پاسخ در وي
است ، پژوهش عالي موسسه در آموزش كيفيت سطح بودن بالا و دولتي مديريت آموزش مركز در
شما نظر به مييابد كاهش آموزش علمي سطح شود ، انجام ادغام اين اگر شده گفته اساس ، براين
ارتقاي است ، برنامهريزي و مديريت سازمان مدنظر آنچه:گفت است؟ درست حد چه تا نظريه اين
اركان با موسسه اين بيشتر اختلاط با امر اين ميرسد نظر به است ، پژوهشي و آموزشي كار
پژوهش موسسات كه داريم اعتقاد ما ميشود ، حاصل كشور برنامهريزي و مديريت سازمان مختلف
.كنند حركت آموزش و برنامهريزي نظام از خارج نبايد و باشند دولتي سازمانهاي كنار در
علمي توان نتيجه در نميشود ، انجام كاركنان براي مدتي بلند آموزش كه اين به باتوجه
.بود خواهد آموزش كيفيت افزايش باعث شود ادغام يكديگر با اگر مركز و موسسه
را پيشنهاد از300 بيش توسعه سوم برنامه تغيير براي اجرايي دستگاههاي:گفت تاجگردون
كارهاي مختلف دفاتر در كه اول مرحله در كردند ، ارائه برنامهريزي و مديريت سازمان به
بسياري و شد برگزيده داشتند عبارتي تغييرات به احتياج كه مورد شد ، 100 انجام كارشناسي
منشور بهعنوان سوم برنامه قانون زيرا شد ، رد بود سوم برنامه قانون خلاف كه مواردي از
ميرسد نظر به و شده واقع قبول مورد سال تا 5 كشور بودجهريزي و برنامهريزي براي مقدسي
ضرورت كه شرايطي در مگر نشود ، ارجاع مجلس به اصلاحيه براي دولت طرف از ماده يك حتي
بود مواردي ازجمله توسعه سوم برنامه ماده 2 و ماده 60 ، 56 ، 4 اصلاح مثلا.باشد داشته
نميكنند ، ايجاد برنامه كار در هم خدشهاي و شده اصلاح روز موارد با متناسب قبلا كه
توسعه ، سوم برنامه قانون ماده چندين برنامهريزي و مديريت سازمان طرف از كه اين ولي
.است منتفي كاملا برود ، مجلس به تغيير براي
كه بزرگي كار متاسفانهكرد خلط چهارم برنامه بحث با را ادغام نبايد:كرد تصريح وي
مخلوط ديگر مبحث يك با داده ، انجام اجرايي ساماندهي درجهت برنامهريزي و مديريت سازمان
تبيين براي آمادگي برنامهريزي و مديريت سازمان وظيفه موضوع ، همين راستاي در كه شده
ميشود آماده توسعه چهارم برنامه انجام درخصوص هم برنامه ستاد و است توسعه چهارم برنامه
برنامهريزي ، نظام مقرر موعد در تا كند شروع را چهارم برنامه تدوين و تهيه كار تا
در نيست قرار هم خاصي اتفاق كه اين ضمن.كند ابلاغ دولت اركان به را توسعه چهارم برنامه
و همان هم دولت اركان و منشور و است دولت همان دولت چون گيرد ، صورت توسعه چهارم برنامه
شده تعريف فعاليتهاي بهتر اجراي و رئيسجمهور برنامههاي اهداف درجهت كلي سياستهاي
.بود خواهد
ديدگاه
تصميمگيري نظام كردن دموكراتيك
صداقت پرويز
به اكنون و يافته افزايش درصد از 16 بيش به درصد از 9 دهه 1370 سالهاي در بيكاري نرخ
سرانه واقعي درآمد عمومي كاهش.است افزايش درحال شتاب با همچنان نرخ اين كه ميرسد نظر
.بودهايم آن شاهد دوره همين طي كه است ديگري روند قبل ، سال از 25 كمتر درصد سطحي 15 به
از حاكي است ، ميشده احساس اخير سالهاي همه در كه آزارنده تورمي وجود آن ، موازات به
را اقتصادي سياستگزاران دست ، ازاين مواردي.است ايران اقتصاد در مزمن تورمي ركود شرايط
.ميدهد قرار بزرگ آزمايي توان يك برابر در
دارد قرار اجتماعي و سياسي حوزههاي با دائم واكنشي -كنش در اقتصاد حوزه كه نيست ترديدي
كه نحوي به.است بوده نمايانتر و آشكارتر حوزه اين تاثيرپذيري ميزان اخير سالهاي در و
كه ميگذرد مسيري از اقتصادي اصلاحات كه ميرسد نظر به ديگري زمان هر از بيش اكنون
.است سياسي اصلاحات آن نخست ايستگاه
اين آتي چشماندازهاي و اخير سالهاي طي دولت اقتصادي برنامههاي كه است درحالي اين
.نيست كشور در اقتصادي آتي تحولات از تعريفي قابل روند گوياي خود خودي به برنامهها
را مدني جامعه طرح سياسي حوزه در دولت موفقيت ، عدم يا موفقيت ميزان بررسي از صرفنظر
يعني نيستيم ، شاهد نظري لحاظ رااز برنامهمنسجمي اقتصاد حوزه در اما.است ساخته مطرح
اغراق بدون حتي كه نيستيم سياست حوزه با همگوني برنامه شاهد اقتصاد حوزه در تنها نه
.نيستيم نظري لحاظ به منسجمي برنامه شاهد اصلا
نوعي كه ميرسد نظر به توسعه سوم برنامه قانون مواد و بندها پارهاي به اشاره با گاه
دارد قرار دولت توجه مورد انحصار حذف و خصوصيسازي نيز و اقتصادي آزادسازي سياستهاي
در.نميخورد چشم به باشد راستا اين در دولت حركت مويد عمل در كه قاطعي نشانههاي ولي
سياستهايي شاهد مقابل در و نيست عيان خاص راستايي در حركت از نشانهاي هيچ حقيقت
سوي از ميشود ، فشرده پاي اقتصادي آزادي بر سويي از.هستيم متناقض گفتارهايي و متناقض
خصوصي بخش به واگذاري سويي از.ندارد قرار توجه مورد اقتصادي آزادي موجد عوامل ديگر
در دولت عمل قلمرو كاهش از نشانهاي هيچ عمل در ديگر سوي از و دارد قرار توجه مورد
شاهد ديگر سوي از و ميگردد مطرح رانتي اقتصاد با مقابله سويي از.ندارد وجود اقتصاد
.هستيم اقتصاد در رانتجويي امكانات متعدد بروز
ساختاري تحولات پارهاي بروز از حاكي بينالمللي اوضاع كه ميدهد رخ شرايطي در همه اين
يعني.ميگذارد كننده تعيين تاثير نيز منطقه و جهان سياسي جغرافياي بر كه هستند مهم
تغييرات اقتصاد ، شدن جهاني ديگر ، سوي از و كار سنين در جمعيت بالاي حجم و جمعيت جواني
قدرت افزايش انفورماتيك ، انقلاب همچون تحولاتي و جهاني جامعه و اقتصاد در ساختاري
برابر در شايد را ايراني جامعه اطلاعات ، استثناي و بيحصر و آزادانه جريان و رسانهها
.است داده قرار اخير سده در خود چالش مهمترين
يازده پي در كه تحولاتي به كه مييابد قريبالوقوعتري و بيشتر اهميت آنگاه همه اين
بهرغم تحولات اين.باشيم داشته بيشتر تامل پيوست ، وقوع به جهاني جامعه در سپتامبر
مهمي عطف نقطه نشانه است وارد آن بر كه تحليلهايي و داشته كه پسزمينههايي و ريشهها
و جهان بار اين جهاني اقتصاد بحرانهاي.است منطقه بهويژه و جهان سياسي جغرافياي در
درايت با كه وادارد را ما بايد همه اين و است داده قرار بحراني تحول برابر در را منطقه
.بشناسيم است جاري ايران اقتصاد بيرون و درون در كه را بحرانهايي بيشتر
اين كنوني شرايط در اما.دارد مبرم ضرورتي اكنون اقتصاد ساختار اصلاح كه نداريم ترديدي
.تصميمگيريهاست فضاي ساختن دموكراتيك و مدني نهادهاي توسعه مستلزم چيز هر از پيش امر
كه هستيم مواجه زنجيرهاي با داشتهايم ، تاكيد نيز اين از پيش چنانكه ميرسد نظر به
و است اقتصاد ساختار اصلاح سر بر موجود موانع حذف براي دموكراسي تكوين آن سرآغاز
.بود خواهد اقتصادي پايدار توسعه و رشد براي دموكراسي تحكيم نيز آن سرانجام
ضربتياشتغال طرح پيشرفت25درصدي
تهران استان اجتماعي امور و كار كل مدير و وزير مشاور عزيزي ، محمد جان با فتوگو.گ
نعمتي رامين:گفتوگو
طيماه بازار ، در موجود براينيرويكار شغلي فرصت ايجاد هدف با ضربتياشتغال طرح
. است گرفته قرار صاحبنظران نقد ارزيابيو مورد هاياخير
، تهران اجتماعياستان امور و كار ومديركل وزير عزيزي ، مشاور محمد جان با وگو گفت در
: است بررسيشده طرح اين پيرامون مسائل
.دهيد توضيح كشورمان در را اشتغال و كار بازار وضعيت لطفا
سالهاي 1355 در جمعيت رشد نرخ.است جمعيتي پديده يك چيز هر از قبل ما كشور در بيكاري
نرخ ديگر طرف از.بود بالا بسيار سنوات آن در مواليدمان تعداد و بوده درصد تا 1365 ، 9/3
كاهش شدت به داشت وجود درمان و بهداشت حوزه در كه موفقيتهايي بهدليل كودكان مير و مرگ
سني فعال گروههاي در جمعيت انفجار شاهد فعلي شرايط در ما كه شد موجب نهايتا اين.يافت
حساب به فعال جمعيت سن در سال تا 64 بين 15 افراد جمعيتشناسي درباشيم جامعهمان
سال در.است كشور جمعيت كل از درصد كشور 4/63 فعال جمعيت آمار حاضر حال در و ميآيند
لحاظ به اين.ميدهد نشان را درصدي تفاوت 12 يك كه بوده درصد رقم 95/51 اين 1355 ،
.است توجهي قابل رقم جمعيتي
به جمعيت زياد بسيار تعداد ورود شاهد سال 85 پايان تا كه ميدهد نشان جمعيت سني هرم
مربوط مشكلات نيز و سرمايهگذاري عدم و اقتصادي رشد تناسب عدم بهدليل.هستيم كار بازار
حجم اين پاسخگوي بتواند كه حدي در سرمايهگذاري داشتيم ، كه اقتصادي شوكهاي و جنگ به
بهخصوص جامعه در مشاركت نرخ ديگر طرف از.نداشتهايم باشد ، كشور در كار متقاضي نيروي
تحصيلكردگان تعداد اخير سالهاي طي.است داشته بالايي بسيار افزايش بانوان با ارتباط در
و متوسطه ابتدايي ، )آموزش توسعه بهدليل حاضر درحالداشت چشمگيري افزايش كشور در خانم
مشكلات ديگر طرف ازهستيم عرصه اين در خانمها فراگير بسيار حضور شاهد (دانشگاهي
خانواده اقتصاد و درآمد در نقشي نيز خانمها كه ميكند ايجاب جامعه در موجود اقتصادي
اين.است شده جامعه در بانوان مشاركت نرخ رفتن بالا به منجر عوامل اين همه.باشند داشته
سالهاي فاصل حد در و محروم مناطق در ما مثال بهعنوان.هستيم شاهد كشور كل در را پديده
مناطق اين در الان كه درحالي بوديم روبهرو زن ماماي و پرستار و پزشك كمبود با تا 65 55
.رسيدهايم اشباع حد به
است؟ چگونه كشور كل با مقايسه در تهران ، در كار بازار وضعيت
را مشكل اين.است استان اين به شهرستانها از بيكار نيروهاي مهاجرت عمدتا تهران مشكل
اين كه ميشود تهران استان در زيادي سرمايهگذاريهاي.داريم كه است سالها
در بيكاري نرخ البته.است شده تهران به مهاجرت افزايش به منجر عملا سرمايهگذاريها
.است بوده درصد بيكاري 1/12 نرخ سال 80 تهران در.است پايينتر كشور كل ميانگين از تهران
در شاغلان از درصد حاضر 2/26 درحالبود شده اعلام درصد كشور 2/14 كل در كه صورتي در
ساختمان ، بخش در درصد خدمات ، 8/15 بخش
مشغول تهران استان شيلات و كشاورزي بخش در درصد و 8/3 معدن و صنعت بخش در درصد 4/25
.هستند بهكار
و سرمايه جذب مشكلات درمورد.دارد مهمي نقش سرمايهگذار و سرمايه اشتغال ، ايجاد بحث در
داريد؟ نظري چه سرمايهگذار
سياسي حتي و فرهنگي اجتماعي ، اقتصادي ، فعاليتهاي سري يك از است برآيندي واقع در اشتغال
فرهنگي ، جهت از مشكلاتزيادي ما سرمايهگذاري براي.باشند هماهنگ يكديگر با بايد كه
نگرشها مشكل فرهنگي ، بخش درميشود شامل را وسيعي حوزههاي كه داريم اقتصادي و سياسي
مديركل بهعنوان من.شود مثبت و كند تغيير بايد سرمايهگذار به نسبت ما نگرش.داريم را
مساله با مسوولان ديگر از بيشتر كه كسي بهعنوان و تهران استان اجتماعي امور و كار
ايجاد به منجر سرمايهگذارياش و كند سرمايهگذاري كسي اگر ميگويم است ، درگير اشتغال
آمده پيش وضعيتي ما جامعه در.گيرد قرار حمايت مورد بايد شخص اين شود ، جوانان براي شغل
.ميشود داده استثمارگر صفت عملا سرمايهگذار و سرمايهدار يك به كه
و است محترمي شخص سرمايهگذار كه بيندازيم جا جامعه در را نكته اين بتوانيم ما اگر
به زيادي موفقيتهاي قطعا شود ، تلقي مقدسي كار حتي ميتواند برهه اين در سرمايهگذاري
.شود برداشته ميان از بايد كه هست هم ديگري مختلف موانع البته.آورد خواهيم دست
كدامند؟ زمينه اين در مشكلات عمدهترين
گرايش و تمايل عملا نرخ اين.است بانكي سپردههاي سود نرخ بودن بالا عمده ، مشكلات از
كشورهاي اغلب در.ميدهد كاهش را اشتغالزا و توليدي بخشهاي در سرمايهگذاري براي
به را سرمايهگذار مساله اين.است پايين بسيار بانكي سپردههاي سود نرخ يافته توسعه
.نيست مشخص ما كشور در بانكي نظام جايگاه.ميكند تشويق توليدي مشاغل در سرمايهگذاري
كنند ، اجرا صددرصد را دولت سياستهاي و بدهند دولت به گوش كه هستند دولتي نه ما بانكهاي
سرمايهگذاريها در بتوانند و بگيرند تصميم خودشان اقتصادي تجارب با تا هستند خصوصي نه
.كنند شركت
هم و مياندازد خطر به را موجود اشتغال هم كه است كشور به قاچاق كالاهاي ورود ديگر مشكل
باز اقتصادي دروازههاي كه زماني.ميدهد كاهش سرمايهگذاري به را مردم گرايش و تمايل
در توليدي واحدهاي بشوند ، وارد قاچاق شكل به خصوصا و طور همين مختلف كالاهاي و باشند
.ميشوند ضربهپذير قطعا كشور
مختلف نهادهاي دخالتهاي عرصهها ، از بسياري دراست سرمايهگذاري امنيت بحث ديگر نكته
است جالب كه مختلفي وجوهات و عوارض.ميكند ايجاد مشكل عملا صنايع و كارخانهها كار در
عدم توهم كه ميشود گرفته توليدكنندگان و كارفرماها از هستند ، قانوني هم همهشان بدانيد
.ميكند تشديد را سرمايهگذاري امنيت
به را كالا صادرات بايد ما.شود برطرف بايد كه داريم صادرات با ارتباط در موانعي
تا كنيم كوتاه بخش اين در را كار گردش و دهيم انجام كشور در ممكن شكل سادهترين
كه نكرده اشتباه تنها نه بدهد هم سوبسيد زمينه اين در دولت اگرباشد راحت صادركننده
.است داده انجام را مثبتي بسيار عمل
حل را بخش اين مشكلات ما اگر.است صنعت بخش كامل ظرفيتهاي از استفاده عدم ديگر مشكل
اشتغال برسانيم ، صد در صد حتي و موجود وضعيت از بالاتر سطحي به را ظرفيتاش و كنيم
نقدينگياش مشكل اگر ميكند كار شيفت يك با الان كه كارخانهاي.شد خواهد ايجاد زيادي
به و بازسازي و نوسازي با ارتباط در شود ، حل صادرات با ارتباط در مسائلش شود ، حل
و برساند شيفت دو به شيفت يك از را كارش بتواند تا شود حمايت روزكردنتكنولوژياش
.كرد خواهد حل را زيادي مشكلات دهد ، افزايش را كارش نيروي
خارجي كار نيروي ميليون حدود 2 وجود دارد ارتباط موجود بيكاري وضعيت با كه ديگري نكته
در بهخصوص را ما كار بازار شدت به مساله اين.هستند كشور در غيرمجاز بهصورت كه است
.است داده قرار تاثير تحت پايين سطوح
است؟ بوده مسكن بخش موفق ، بخش تنها آيا حساب اين با
بخش اين در.داشتهايم خوبي بسيار رشد تهران در خصوصا ساختمان و مسكن بخش در ، ما بله
بخشها ساير با مقايسه در بخش ايناست بالا بسيار سرمايهگذاري براي تمايل و گرايش
پيدا جهت مسكن در سرمايهگذاري سمت به سرمايهها عمده خاطر همين به ميدهد نشان امنتر
.است كرده
امنيت عدم شبهه بتوانيم اگر.است كرده پيدا بهتري وضعيت هم مالياتها قانون البته
و خدمات يا كشاورزي يا صنعت بخش در ميخواهد كه كسي و كنيم برطرف را سرمايهگذاري
از بسياري قطعا كند ، امنيت احساس مسكن بخش همانند كند ، سرمايهگذاري ديگر بخشهاي
.شد خواهد حل ما مشكلات
چيست؟ زمينه اين در كار وزارت و دولت وظيفه
سرمايهگذاري و كار ايجاد وظيفه ما.است كار بازار تنظيم كار وزارت و دولت اصلي وظيفه
و بيايد سرمايهگذار كه زماني ;ميشود ايجاد سرمايهگذاري دنبال به كار.نداريم
است بسترسازي دولت وظيفه.كند راهاندازي...و كشاورزي موسسه خدماتي ، مركز كارخانه ،
اشتغال مشكل كه كشورهايي در.پذيرد انجام سرمايهگذاري تا كند آماده را شرايط بايد دولت
.باشند كرده سرمايهگذاري دولت كه نميبينيم ندارند
شده پذيرفته دنيا در كه است سال سالهاي تجربه اين و باشد خوبي كارفرماي نميتواند دولت
.است
بهعنوان وزارتخانه اين كه چرا ميشود احساس بيشتر كار وزارت در فشار اشتغال ، درزمينه
كار بازار اطلاعات كار وزارت.است بيكاران و رجوع ارباب مراجعه معرض در دولت ، از بخشي
قانون موجب به كه امكاناتي آن ، بر علاوه.ميدهد ارائه تصميمگيري مراجع و دولت به را
ايجاد ما عرصهها بعضي در عملا كه شده اين به منجر است گرفته قرار كار وزارت اختيار در
جديد نگرش يك با بار اين طرح اين كه است اشتغال ضربتي طرح همين نمونهاش كه كنيم شغل
.است شدن اجرا درحال
است؟ مرحلهاي درچه طرح اين حاضر درحال كرديد ، اشاره اشتغال ضربتي طرح به
وزارت براي سوم برنامه قانون و 49 ماده 56 سازوكارهاي از استفاده با اشتغال ضربتي طرح
عنوان تحت وامهايي كه بود گونه اين قبلي سياست.شد طراحي دولت و اجتماعي امور و كار
كه داد نشان بررسيها ولي ميگرفت قرار كار جوياي بيكار افراد اختيار در خوداشتغالي وام
كه كرد اجرا زمينه اين در ميتوان نيز را بهتري طرحهاياست نبوده موفق سياست اين
و خصوصي بخش بهخصوص مختلف ، بخشهاي با هماهنگي و برنامهريزيها و مطالعات به باتوجه
اختيار در تسهيلات اين شد قرار اتحاديهها ، و توزيعي و توليدي صنفي امور مجامع
افزايش را تقاضا شويم ، متمركز كار نيروي روي كه آن جاي به يعني.گيرد قرار كارفرمايان
كار نيروي براي اقتصادي كوچك بنگاههاي براي تسهيلات ايجاد و پول تزريق طريق ازدهيم
تقاضا و عرضه تابع ديگر بازارهاي بسياري همانند هم كار بازار كه چرا.كنيم ايجاد تقاضا
شايد.است نشده گرفته جدي هيچوقت كشور در اقتصادي كوچك بنگاههاي نقش متاسفانهاست
توجه اقتصادي كوچك بنگاههاي به جدي بهطور دولت كه است باري اولين اين كه گفت بتوان
با قرضالحسنه تسهيلات ريال ميليون ميكند300 حمايت و آورده حساب به را آنها و كرده
شرايطي سال سه مدت به جديد كارگر بيمه حق پرداخت از كارفرما معافيت و درصد كارمزد 4
استفاده با و دارند كارگاهشان در كه ظرفيتي از استفاده با كارفرما كه ميآورد بهوجود
تا يعني سال ، مدت 5 به را شغلي فرصت اين و كنند ايجاد شغلي فرصت يك بتوانند وام اين از
.كنند حفظ وام بازپرداخت پايان
را خودشان قديمي نيروهاي وام اين دريافت براي كارفرمايان كه ندارد وجود احتمال اين آيا
موقت بهطور جديد نيروهاي جذب به قبلي نيروهاي اخراج با يا كنند استخدام مجددا
بپردازند؟
.ميگيرد صورت تحقيق و بررسي وام ، متقاضيان كليه درمورد.نيست گونه اين اصلا.خير
كه شود مشخص اگر.است داده سال 1380 پايان در كارفرما كه است بيمهاي ليست تحقيق مبناي
ميخواهد و بوده كارخانه يا كارگاه همان كارگر يا باشد ، شده بيكار ديگري جاي از كارگر
توهم يك بيشتر اين.ميشود گرفته كار اين جلوي شود ، بهكار مشغول دوباره عنوان اين تحت
كه كنترلي اهرمهاي به باتوجه ما كه دارم اعتقاد من.است شده ايجاد جامعه سطح در كه است
.برسانيم حداقل به زمينه اين در را سوءاستفاده ميتوانيم داريم
كدامند؟ كنترلي اهرمهاي اين
كلي بهطور ولي.مييابد كاهش آنها تاثير عملا كنم اعلام را كنترلي اهرمهاي اگر من
ميكند اظهار ميدهد كه اوليهاي تقاضاي در كارفرما كه است شكل اين به كار انجام نحوه
مورد اين در و است جديد نيروي كرده استخدام كه كارگري و نكرده كم را كارگرانش تعداد كه
وام اصل كه شده داده بانك به اختيار اين شود ، ثابت مطلب اين خلاف چنانچه.ميدهد تعهد
.گيرد بازپس بيشتري بهره با را
.است خوشبينانه باشد ، واقعبينانه كه آن از بيش طرح اين در دولت نگرش كه ميرسد نظر به
بر مبتني نگرشي بايد مردم به نسبت ما نگرش كه است اين آن و داريم اعتقاد نكته يك به ما
تشويق را آنها عمل در كنيم ، برخورد مردم با محض بياعتمادي با ما كه اين.باشد اعتماد
برخورد شيوه اين با جامعه در اگر كه داريم اعتقاد ما.كردهايم سوءاستفاده و تخلف به
كار كه آن از قبل كنيم ، نگاه دارد سوءاستفاده قصد كه كسي و مجرم ديده به را همه و كنيم
درحال ما رسالت مهمترين.دادهايم انجام ضدارزشي و ضدفرهنگي كاري باشيم ، كرده اقتصادي
يك به تومان ميليون سه حد در دولت وقتياست متقابل اعتماد وايجاد اعتمادسازي حاضر
تمام به اقتصادي بنگاه آن كه داشت انتظار ميتوان چطور نكند اعتماد اقتصادي بنگاه
در هم احتمالي سوءاستفادههاي از جلوگيري راههاي البته.كند اعتماد دولت سياستهاي
داريم كه گلوگاهي چندين با ما و است شده پيشبيني اجرايي آييننامههاي در هم و قانون
كارفرما ، اگر.است بيكار فرد خود مهمتر نكته.بشويم سوءاستفادهها اين مانع ميتوانيم
ما به كه كسي اولين كند اخراج را او سپس كرده بهكار مشغول ماه شش مدت به را نيرويي
است ممكن چطور.است افتاده خطر به منافعاش چون است ، شده بيكار نيروي همين ميدهد گزارش
اين كند؟ معاوضه جزئي مبلغ يك با صوري معامله يك در فرض بر را خود اشتغال سال فردي 5
.است حاشيهاي مسائل جزء من نظر به موارد
است؟ اساسي چه بر و چگونه طرح اين اولويتبندي
ميتوانند هم ديگر واحدهاي.داديم توليدي كارگاههاي به را اولويت ما طرح ابتداي در
اين اگر كه ميكنيم احساس كه چرا است توليدي واحدهاي با اولويت ولي بكنند فعاليت
در عملا شود ، تزريق كوچك كارگاههاي سطح در بهخصوص و توليدي بنگاههاي به تسهيلات
هزار اختيار 300 در را اعتبارات اين ما.پذيرفت خواهد صورت جهش هم ملي توليد افزايش
.ميدهيم قرار هستند ، مجوز كشورداراي رسمي و دولتي نهادهاي از يكي از كه اقتصادي بنگاه
است؟ چقدر تهران استان سهم
.ميشود تهران استان شهرستانهاي و بزرگ تهران شامل كه است نفر تهران 15600 استان سهم
چه به طرح پيشرفت ميگذرد ، اشتغال ضربتي طرح شروع از ماه دو به نزديك كه آن به باتوجه
است؟ بوده ميزان
اواخر آييننامهها كه اين به باتوجه.است رفته پيش كار درصد حدود 25 حاضر درحال
دقت ميكنيم سعي.هستيم راضي مدت اين در درصدي پيشرفت 25 اين از ما شد ، آماده خردادماه
كاريابي مراكز يا اتحاديه به متقاضي كه است شكل اين به كار روال.نكنيم سرعت فداي را
.نيست يا هست داير كارگاه كه ميشود بررسي سپس.ميكند پر را تقاضا فرم و ميكند مراجعه
و ميشود مطرح استان سرمايهگذاري و اشتغال گروه كار جلسه اولين در بلافاصله بعد
بانك در كار گردش مدت اعتبار و پول شوراي مصوبه براساس.ميشود ارسال بانك به بلافاصله
همزمان.بگيرد را وامش ميتواند هفته دو ظرف متقاضي يعني.كند تجاوز نبايد هفته دو از
.ميشود معرفي وي به اشتغال براي كار نيروي و شده تنظيم قرارداد كارفرما با
سرمايهگذاري و اشتغال گروه كار جلسه اولين در كه داريم ثبتنام زيادي بسيار تعداد ما
از بسياري در كه دارم اطلاع.كرد خواهيم ارسال بانك به و مطرح را اينها تهران استان
افراد اشتغال و كارفرما توسط وام دريافت به منجر حتي و رفته جلو خوب خيلي كار استانها
.است شده
حل اشتغال مشكل نه طرح اين با كه آن ازجمله شده ، طرح اين درباره مختلفي اظهارنظرهاي
وسيله به كه نيست رقمي هم وام مبلغ كه آن ضمنميگردد برطرف صنعت از مشكلي نه و ميشود
چيست؟ اظهارنظرها اين درمورد شما نظر.كرد اشتغال ايجاد بتوان آن
بيكاري و اشتغال مشكل از بخشي تنها طرح اين.ندارد را كاري چنين ادعاي طرح اين اصلا
آينده سال و امسال پايان تا بايد كه شغلي فرصت ميليون يك حدود از ما.ميكند حل را كشور
خصوصي بخش سرمايهگذاري درقالب مابقي و دادهايم پوشش را شغل هزار تنها 300 كنيم ، ايجاد
.سياستها همه نه است اشتغال ايجاد با ارتباط در دولت سياستهاي از بخشي طرح اين.است
.ميدهند قرار سرمايهگذاران اختيار در بودجه قانون تبصرههاي براساس كه هست منابعي
بتوانند خارجي سرمايهگذاران كه شده فراهم هم زمينهاي.ميكنند فعاليت هم تعاونيها
حل صنعت مشكل طرح اين با.است دولت مختلف سياستهاي اينها.بيايند سرمايهگذاري براي
و كارگاهها به معطوف طرح اين توجه.نيست صنعت طرف به طرح اين توجه اصلا چون نميشود
.ميكنند فعاليت كوچك سطح در كه است موسساتي و توليدي صنوف و اقتصادي كوچك بنگاههاي
ساير كنار در پول اين.نميشود حل تومان ميليون با 3 بزرگ كارخانههاي مشكلات يقينا
صنفي واحدهاي اين از خيلي.ميشود شغل ايجاد به منجر دارد وجود كارگاه در كه ظرفيتهايي
بهرههاي و افتاده نزولخوارها دام به نقدينگي به نياز بهدليل هستند جامعه سطح در كه
و ميرود فرد ميبينيم كنيم نگاه قضيه به بازاري بخواهيم اگر.ميپردازند بالا بسيار
ميليون يك هر براي تومان هزار تا 50 ماهي 40 و ميگيرد وام قانوني شبكههاي از خارج
بيشتر فرد اين براي تومان ميليون يك آن كه است معني اين به مطلب اين.ميدهد سود تومان
اين اختيار در پول تومان ميليون سه ما وقتي لذا.دارد كارآيي ماه در تومان هزار از 40
ارزش ماه در تومان هزار تا 150 بين 120 حداقل كه است اين معنياش ميدهيم قرار فرد
.كردهايم ايجاد فرد اين براي افزوده
حمايتي خارج به نيرو اعزام مراكز از آيا بپردازيم كشور از خارج به نيرو اعزام مساله به
ميشود؟
كشور از خارج به نيرو اعزام درزمينه دولت كه شد پيشبيني توسعه سوم برنامه در
درقالب بايد مراكز اين از حمايت منتهيكند حمايت نيز كار وزارت و كند سرمايهگذاري
.شود انجام كارهايش سوم ، برنامه قوانين براساس و بيايد يكتصويبنامه
كار اين انجام در مراكز اين آيا دارد؟ وجود خارج به نيرو اعزام براي مركز چند اصولا
دارند؟ هم مشكلاتي
كه داريم خصوصي كاريابي مركز درتهران 26.داريم خصوصي و دولتي كاريابي زيادي تعداد ما
كه مشكلي مهمترين.ميكنند فعاليت كشور از خارج به نيرو اعزام درزمينه مركز تعداد 12
ارتباطات مراكز اين.ندارند بازاريابي براي را لازم سرمايه كه است اين دارند مراكز اين
و قرارداد طرف كارفرماي با مذاكره ولي ميكنند ايجاد مختلف شبكههاي طريق از را اوليه
.شود انجام كشور از خارج به مسافرتهايي كه ميكند ايجاب قطعا كشور از خارج در متقاضي
تاكنون دليل همين به.است مراكز اين مالي بنيه ضعف مساله مهمترين.دارد هزينه كار اين
.باشند موفق مطلوب شكل به نتوانستهاند
ميكند؟ مراكز اين از حمايتي دولت آيا
ميكنند فعاليت كشور از خارج به نيرو اعزام با ارتباط در كه خصوصي كاريابيهاي يقينا
اين كه نيرويي يك هر ازاي در دولت كه است بهتر.باشند موفق نميتوانند دولت حمايت بدون
تا.بكند كمكي ميشود مسجل ما براي كشور از خارج در اشتغالشان و ميكنند اعزام مراكز
كه شده پيشبيني سوم برنامه قانون در البته.دهند ادامه خودشان بهكار بتوانند اينها
مركزي بانك و اجتماعي امور و كار وزارت دارايي ، و اقتصاد وزارت خارجه ، امور وزارت
داشتند ، كشور از خارج به كار وزارت مقامات كه سفرهايي در.دهند انجام را كارهايي مشتركا
نظر از ما كه چرا است بوده خارج به نيرو اعزام بحثشان اصلي محورهاي از يكي حتما
و داريم عالي آموزش در كه رشدي به باتوجه و هستيم كشورها غنيترين از يكي انساني نيروي
مطلوبي نحو به كشور از خارج به نيرو اعزام زمينه متخصص ، و فني نيروهاي وجود همچنين
.است فراهم
هيچ نظر زير كه آن بدون كشور از خارج در كار جوياي افراد اغلب كه ميشود ديده بيشتر
.ميكنند اقدام كار اين براي را7سا خود باشند ، نهادي يا وزارتخانه
در خصوصا داريم كشور از خارج در كه نيروهايي از عمدهاي بخش.است بوده طور همين بعضا
كه است سال حالت 50 اين.رفتهاند آنجا به سنتي شكل به كه هستند افرادي شيخنشينها
طريق همين به بعدميكند فراهم خودش براي اشتغال زمينه و آنجا ميرود فرد.دارد وجود
در ميبينيم.ميكند فراهم هم آنان براي را زمينه و ميبرد را خودش نزديكان و بستگان
خارج در و رفتهاند زيادي افراد روستاهايمان از بخشهايي در خصوصا كشورمان مختلف مناطق
كار اين داشته ، وجود قبل از كه سنتي شبكههاي همين طريق از كه ميكنند فعاليت كشور از
.است شده انجام
روزنامهها در بعضا و ميكنند فعاليت غيرقانوني بهصورت كه كاريابي مراكز ارتباطبا در
است؟ گرفته صورت بازدارندهاي فعاليتهاي چه ميدهند آگهي هم
بودن قانوني از كاريابيها اين به ورود هنگام حتما كه ميكنيم توصيه عزيزانمان به ما
بررسي مورد مختلف طرق به كه هستند مراكزي خصوصي مجاز كاريابيهاي.شوند مطمئن مراكز اين
در خصوصا و كشور سطح در متاسفانههستند فعاليت به مجاز و شده تاييد و گرفته قرار
به ما البته كه ميكنند فعاليت زمينهها اين در غيرقانوني بهطور كه هستند مراكزي تهران
شدن مطلع محض
مورد كه بودهاند شهرستانها و تهران در زيادي موارد.ميكنيم جلوگيري آنها فعاليت از
وجود كه خاصي وضعيت و گستردگي لحاظ به تهران در ولي.شدهاند تعطيل و گرفته قرار پيگرد
.است بيشتر فعاليتهايي چنين براي عملا زمينه دارد
.دهيد توضيح كار بازار اطلاعرساني مراكز به راجع سوال ، آخرين بهعنوان
را مصوبهاي وزيران هيات اجتماعي ، امور و كار وزارت پيشنهاد به بنا سال 79 ماه آبان در
استان سه در را اطلاعرساني پايگاه سه شد داده اجازه كار وزارت به آن طي كه گذراند
اشتغال ايجاد و سرمايهگذاري امر در تسريع هدف.كند راهاندازي تهران و اصفهان خراسان ،
.بود
اسفند 79 اواخر در و آزمايشي بهطور ابتدا اسفندماه 79 در تهران اطلاعرساني مركز
.گرديد افتتاح (كمالي) زمان آن كار وزير توسط رسمي بهصورت
و فني آموزش كل اداره تهران ، استان معادن و صنايع كل ادارات نمايندگان ابتدا همان از
زيست ، محيط حفاظت سازمان اجتماعي امور و كار كل اداره كشاورزي ، جهاد سازمان حرفهاي ،
و فني خدمات و توليدي اصناف پشتيباني كل اداره بازرگاني ، وزارت استان ، تعاون كل اداره
رجوع ارباب به اطلاعرساني بهكار و شده مستقر مركز اين در و آمدند دستي صنايع مديريت
.شدند مشغول
شغلي آينده ميخواهند كه فارغالتحصيلاني حتي و سرمايهداران و كارآفرين افراد عموما
اولويتبندي قبيل از اطلاعاتي و هستند مراكز اين مراجعهكنندگان از كنند ترسيم را خود
اخذ نحوه شده ، اشباع كارهايي چه و است برخوردار دولت حمايت از كارهايي چه كه اين كارها ،
مختلف دستگاههاي از استعلام گرفتن و موافقتنامه اخذ مراحل مجوز ، گرفتن نحوه تسهيلات ،
.ميشود داده بخش همان به مربوط اطلاعات هم بخش هر در.ميشود گذارده اختيارشان در
كار بازار اطلاعرساني درزمينه هم را جلساتي مركز روزمره ، فعاليتهاي اين كنار در
شركت با افرادميباشد پاسخ و پرسش و سخنراني درقالب كه ميكند برگزار ماهانه بهصورت
سوالات پاسخ و شده روبهرو مختلف نهادهاي مديران با مستقيما ميتوانند جلسات اين در
.بيابند را خود
كشور سطح در مراكزي چنين وجود ولي هستند راه آغاز در مراكز اين كه هرچند من نظر به
تا باشد هنگام به و روز به هم اطلاعاتشان و كند پيدا افزايش بايد و است لازم واقعا
.باشند داشته خوبي سرويسدهي بتوانند
(تهران استان مركزيت به) هم ديگر استانهاي در مراكز اين است قرار آتي طرحهاي در
با بتوانند هم خارجي سرمايهگذاران بلكه داخلي سرمايهگذاران تنها نه تا.آيد بهوجود
دست به را درخواستشان مورد اطلاعات رايانهاي شبكههاي طريق از مراكز اين با ارتباط
شروع را كارشان كه است سال دو از كمتر و هستند نوپا مراكز اين حاضر درحال.آورند
كه خدماتي كليه كه آن ضمنداشتهاند خوبي اطلاعرساني هم مدت همين ظرف ولي كردهاند
.ميباشد رايگان ميدهند ارائه
كنيم راپاسخگو سازاقتصاد نهادهايتصميم
مركزي شوراي عضو همچنين و اسلامي شوراي مجلس اقتصادي كميسيون عضو وهابي ، شمسالدين
و ميكند تاكيد مالي شفافسازي لزوم بر اقتصادي سياستهاي درباره او.است مشاركت جبهه
شوراي چون نهادهايي و شود شفاف و باز كشور اقتصادي تصميمسازي فضاي ميبايست است معتقد
.كرد پاسخگو ميبايست را اقتصاد
x x x
چيست؟ مجلس اقتصادي مصوبات جهتگيريهاي ميدهند تشكيل اصلاحطلبان را ششم مجلس اكثريت
درخصوص دوماست شفافسازي بحث ميكند دنبال مجلس كه جهتگيريهايي مهمترين از يكي
حوزه در چه سياسي حوزه در چه مسائل كردن رقابتي سوم و دولت بيشتر هرچه كردن پاسخگو
سه اين روي گفت ميتوان.است كشور مديريتي نظام حوزه حقيقت در كه اداري حوزه و اقتصادي
.دارد وجود مجلس دوستان بين ضمني توافق يا تصريح نوع يك محور
است؟ سياستها كدام شفافسازيها اين عملي مصداق
را آن ششم مجلس كه است اصلي مهمترين و دولت كردن پاسخگو براي نخست گام مالي شفافسازي
دوم و دولت درآمدهاي در شفافيت نخست است ، سويه دو مالي شفافسازيميكند تعقيب
ششم مجلس در خوبي نسبتا گامهاي درآمدي شفافيت درزمينه.است آن تخصيص و هزينهها
.است كشور مالياتهاي قانون سادهسازي و شفافسازي آنها مهمترين كه است شده برداشته
و ببيند را جاري مشكلات كه كرده سعي حقيقت در قانون اين.است مالياتها قانون مورد ، يك
را مودي و مالياتي نظام بين رابطه كه اين مهمتر.كند شفاف را كشور مالياتي سيستم
و حاكم يك يا رعيت و خان يك رابطه از يعني.كند نزديكتر مدني روابط به و كرده شفافتر
كه نمايد تبديل هستند معامله يك جايگاه در طرف دو كه رابطهاي به و كند خارج محكوم
داريم را عوارض موضوع كردن ، شفاف با ارتباط در ما.ميكنند حركت هم با تفاوتي بهصورت
كه طور همان.است گرفته صورت اقتصادي كميسيون فرعي كميتههاي در آن كار نهايي مراحل كه
ساختار يك ايجاد موجب كه دارد وجود متعددي قوانين كشور اقتصادي نظام در ميدانيد
نمونه.ميگيرند عوارض مردم از متعددي دستگاههاي و است شده عوارض اخذ براي بوروكراتيك
.است عوارض شفافسازي و كردن شفاف ديگر
ماخذهاي به كه دارد وجود عوارض نوع حدود 120 چيزي دهيم ، انجام اجمالي بررسي يك اگر
.ميشود دريافت مختلف دستگاههاي توسط و متفاوت قانوني
.ميكند ايجاد گيري ماليات نظام براي حتي و مردم براي را سردرگميهايي اين
هدف و كنند كاسه يك را اينها كه دادهاند انجام اقتصادي كميسيون در را مفصلي بحثهاي
در عمدتا عوارض.كنند حذف ما عوارض اخذ روند از را بوروكراتيك نظام كه است اين عمده
يا بودجه قوانين به باتوجه هم خزانه از.متفاوت دستگاههاي به نه و ميشود وارد خزانه
قانون در و كشور جاري بودجههاي بحث در شفافسازي ، درزمينه.ميدهند منابع تخصيص برنامه
بينالمللي استانداردهاي درجهت مان نظام شدن شفاف با تا است شده ايجاد حركتهايي بودجه
وضعيت يك به رسيدن تا منتهي شده ، مطرح بينالمللي مهم استانداردهاي از بعضي.كنيم حركت
كار ادامه.است شده شفاف كشور بودجه درآمدي طرف امسال.شود انجام بايد كارها خيلي بهينه
شفافتر دارد وجود جهان در كه استانداردهايي با مطابق هم را آن هزينهاي طرف كه است اين
مجلس به بتوانند اجرايي دستگاههاي كه كردند تلاش دوستان هم بودن پاسخگو بحث در.كنيم
را مطلوب نتيجه آن اما گرفت صورت وسيع حركتي تذكرها ، و سوالها عنوان تحت.باشند پاسخگو
هم جواب و شده مطرح اتفاقي بهصورت كه بود سوالاتي عمدتا سوالات اين.نداشت همراه به
.است بوده اتفاقي
شهروندان حقوق اعاده كه داشت توجه بايد اما برسد ، نظر به تكنوكراتيك اقدامات اين شايد
وصول نادرست قانون نميآيد ، بهوجود اقتصاد كلان ساختارهاي در تغيير طريق از تنها
داده قرار تعرض مورد را مردم اساسي حقوق و آحاد زندگي مالياتها ، قانون مانند درآمدهايي
قانون تغيير و عوارض تجميع.است افتاده خطر به ايران مردم عموم منافع عوارض ، تعدد.است
فراهم را دولت رفتار تغيير زمينه و داد خواهد نشان را تعرض اين گستردگي مالياتها
ميزان چه به اساسي قانون برخلاف ميكند مشخص كشور در مالي شفافسازي همچنين.ميكند
خطرناك اقتصادي و سياسي لحاظ به ميتواند كه است آمده بهوجود كشور در فرعي خزانههاي
.باشد
پاسخگو را دولت كه اين براي تقريبي ، مباحث از غير به بايد كه رسيد نتيجه اين به مجلس
سازمان يك اين از قبل تا ما يعني.كند كار يافته سازمان شكل به نظارتي بحث روي كند ،
آن در و داشتيم مالي نظارتي نظام البته.نداشتيم مجلس در نظارتي نظام بهعنوان مشخصي
را پيشرفتها كند ، بررسي را عملكرد كه نظامي اما.ميكند عمل كه است محاسبات ديوان
بوده مجلس قديم بافت و سنت اين.تذكرات و سوال سطح در حتي ;است نداشته وجود كند بررسي
براساس و شود بحثهايي مجلس در كه شد موجب سليقهاي و اتفاقي روشهاي اين ناكارآيي.است
اين نظارت كميته نام به باشيم داشته فرعي كميته يك ما كميسيوني هر در رئيسه هيات تصويب
.گرفت خواهد قرار دستگاهها مالي و اجرايي عملكرد بررسي جايگاه در نوعي به كميته
و بودجه گزارشاتتفريغ مثل گزارشهايي طبعا رسمي ، جلسات برگزاري با و منظم بهطور
را دولت تا ميدهد قرار بررسي مورد است محاسبات ديوان نظارتهاي نتيجه كه را آن امثال
را اجرايي نظام مداوم و مستمر يافته ، سازمان بهصورت بتوانيم ما حقيقت در و كند پاسخگو
.بدهيم قرار بررسي مورد عملكردهايش درمورد
اقتصادي برنامه و مشي با چقدر ميشود تصويب مجلس در كه اقتصادي سياستهاي ميكنيد فكر
مشاركت جبهه ميشود ، تصويب مجلس در كه چيزي آيا است؟ هماهنگ دارد مدنظر مشاركت جبهه كه
دارد؟ اعتقاد آن به هم
".است حزبي كار يك از جمعيتر كاري نتيجه ميشود ، حاصل مجلس در كه چيزي حال هر به
.است اكثريت البته.است مجلس تشكيلدهنده اجزاي از يكي "مشاركت
.نميكنند نگاه مسائل به حزبي نگاه با هميشه اكثريت اين كه است اكثريتي حال هر به
كه گفت ميشود
است ممكن كه دارد وجود دوستان خود بين هم اختلافنظرهايي حتي قوانين از بعضي در گاه گاه
يكي -كردم عرض شما خدمت من كه ساختاري مسائل درجهت اما.شود متفاوتي را7يهاي به منجر
قبيل اين و بوده مشاركت جبهه تاييد مورد -كردن رقابتي ديگري و پاسخگويي يكي شفافسازي ،
و شفافسازي مانند اصولي بر كلي توافق هرچند ميآورد مجلس در را خوبي را7ي مسائل
.است نگرفته صورت چنداني حركتهاي آن مصاديق شناخت در اما دارد وجود رقابت و پاسخگويي
و اقتصادي حوزههاي در اصول اين تعميم و تعميق در اصلاحطلبان همه اهتمام ميبايست
.باشد سياسي
داشتيد؟ سياستهايي چنين پيشبرد براي مدوني برنامه آيا
دو و روز يك انتظار.كنيم صحبت احزاب بين در اقتصادي مدون برنامه از نميتوانيم هنوز ما
جهتگيريها بحث عمده بحثهاي امااست بينانه خوش مقدار يك مساله ، اين از داشتن روز
تا را برنامه يك اجزاي بتوانيم بايد يعني ميكنيم ، صحبت مدون برنامه يك از ما وقتي.است
كه اين يعني.است جهتگيريها بحث داريم امروزه كه بحثي اما كنيم پيشبيني نهايت
.باشد سمتي چه به بايد عمدتا كشور اقتصاد جهتگيري
در تقارن اطلاعات است ، لازم دهد رخ اقتصادي اصلاحات است قرار وقتي كه دارد وجود بحث اين
را شرط چند يعني.باشد داشته وجود شفافيت و باشد همه دسترس در باشد ، داشته وجود جامعه
اين ما كه دارد وجود زمينهها اين آيا شما نظر به.ميگيرند مدنظر اصلاحات آن براي
آمادهاي بسترهاي آيا باشند؟ داشته همراه به مطلوب نتيجه و كاربنديم به را سياستها
خود همينها ميكنيم داريم كه كارهايي كه اين يا دارد وجود اقتصادي اصلاحات براي
ميكنند؟ بسترسازي
تكميلي نگرش نوع يك شده ، دنبال گذشته در كه مسائلي از جداي اصلاحات جريان ميرسد نظر به
تعامل يك در كشور اقتصاد كه است معتقد يعني.دارد گذشته اقتصادي سياستهاي به نسبت
برداشتهاي با شايد مقدار يك اين.ميگيرد شكل خصوصي بخش حوزه و دولت حوزه بين مشترك
بانك و بينالملليپول وصندوق بوديم آن شاهد بعد به دهه 90 در كه اقتصاد از نئوكلاسيك
.است نزديك شد اجرا ايران در هم نوعي به و ميكردند دنبال را آن نوعي به هم جهاني
حال هر به كه دارد تاكيد مساله اين بر نيز جهاني بانك و پول بينالمللي صندوق گزارشهاي
محور را دولت ما آيا كه اين به برميگردد نگاه اين.دارد وجود قضيه اين در بحرانهايي
كه برداشتي ميآيد نظر به.را دو اين از بهينهاي تركيب يا.را خصوصي بخش يا ميدانيم
و دولت از بهينه تركيب يك يعني ;هست سوم شكل همين دارم اصلاحات جريان و اصلاحات از من
يك در.داشتيم را بازار شكست و ضعف ما متفاوت تاريخي شرايط در ميدانيد.بازار
هميشه تاريخي شرايط نوع اين بر حاكم روانشناسي.داشتيم را دولت شكست يا ضعف زمانهايي
مطرح ساختاري تعديل بحث كه ابتدا در.است كرده ايجاد را مقابل طرف سمت به افراطي گرايش
بازاري كه اين بدون را چيز همه بازار كننده تنظيم مكانيسم بدون اگر كه ميكرديم فكر شد ،
نقش اينجا حقيقت در.شد خواهد فصل و حل مساله بسپاريم ، بازار دست به باشد داشته وجود
جديد دوره در ميآيد نظر به.شد گرفته نظر در بازار كننده تنظيم ارگان يك بهعنوان دولت
محورهاي از يكي بهعنوان بازار نقش كردن فعال مساله يكي.است شده تاكيد مساله دو روي
شكست كه مواردي در كننده ، تنظيم بهعنوان دولت نقش كردن فعال مردم ، و اقتصاد در عمده
يعني.است آنها از ناشي اجتماعي مسائل داريم كه مشكلي طرف ، آن از.ميافتد اتفاق بازار
روي آن فشار نوعي به ميآيد ، پيش سياستهايي تغيير اگر كه شده تلاش خاتمي آقاي دولت در
قابل آرام تورم نوع يك به معتقد ترتيب همين به.نباشد هستند درآمد كم كه طبقاتي
دارد بسيار تاكيد خاتمي آقاي خود من نظر به.هستند اقتصاد به شوك ايجاد نه و پيشبيني
دولتي دستگاههاي فشار عليرغم.شود اصلاح معقولانه و تدريجا دولتي بخش قيمتهاي كه
آن از اما كنند ، رهاسازي شديدا را خود قيمتهاي مكانيزم بنگاه يك بهعنوان كه اين براي
پيشبيني قابل تورمهاي با.كنيم بحران ايجاد نبايد كه است اين حاكميت و دولت سياست طرف
در را محوري دولت نه اصلاحات بنابراين.شود دنبال عوارض كمترين با مساله اين شده سعي
اينها دوي هر تاريخي گواهتجارب به.است خصوصي بخش محور بر فقط كه اين نه و گرفته پيش
تركيب سياست.ناكاملند ببرند راه را اقتصاد يك كه اين براي و شدند مواجه شكستهايي با
.شود تنظيم بايد اقتصادي مختلف شرايط برحسب هم دو اين بين رابطه كه است بازار -دولت
اين در را ثابتي نقش يك بايد هميشه خصوصي بخش يا دولت بگوييم كه نيست اين الزاما يعني
دو ، اين بين تعادل نقطه كردن پيدا اتفاقانشود زياد يا كم هيچگاه و باشد داشته تعامل
و بينالمللي شرايط به توجه با بايد و است برنامهريزي نهادهاي كار كه است سنگيني وظيفه
.كنند روشن را آن داخلي شرايط
چه بگيرد صورت هم رهاسازي و باشد داشته وجود دولت حصارهاي اين اگر كه ميكنيد فكر
كنترل از خارج رقابتي بازار يك ما كه بيفتد اتفاق ميتوانست زماني اين ميافتد؟ اتفاقي
باشد قرار اگر و است دولت دست در اصل در مالي و پولي قواعد حاضر درحال.ميداشتيم دولت
زيان به سياستها اين و ميبرد نفع كه است دولت بوروكراسي خود دهد ، رخ هم آزادسازي
.كنند چانهزني خودشان منافع براي نميتوانند كه گروههايي.است ديگر گروههاي و بخشها
چيست؟ سياستها اين از ارزيابيتان
يك ميكنيم ، تعريف را بازار وقتي بپذيريم ، را بازار سمت به حركت اصل اگر ما ببينيد ،
.است فرضهايي بر مبتني اين برسيم كامل رقابت بازار به اگر نهايت در حتي.دارد فروضي
پيش بر متكي اين ميكند ، تعيين تقاضا و عرضه را قيمت ميگوييد شما كه وقتي يعني
در چه يعني.باشيد نداشته را قيمت و بازار بر تاثير قدرت شما كه اين يكي:است فرضهايي
تصميمشان با كه باشد نداشته وجود نيروهايي تقاضا ، سمت در چه و عرضه يعني توليدكننده سمت
-بگذارند اثر بتوانند كه اقتصادي غولهاي يعني.كنند جابهجا را قيمت مكانيزم بتوانند
.بگيرد قرار كنترل تحت -اينهاست از يكي تراستها و كارتلها اينهاست از يكي انحصارات كه
كه وقتي خريدار و مشتري يعنيباشد شفاف اطلاعات كه است اين بازار شرايط از يكي
داشته كامل اطلاع قيمتها و كالاها و بازار وضعيت از كند انتخاب را كالايي يك ميخواهد
آيا باشيم؟ داشته اطلاعاتي شفاف نظام كه اين بدون داشت رقابتي بازار ميشود آياباشد
ميكنند؟ تعيين را كالاها قيمت كه دارد وجود انحصاراتي وقتي داشت رقابتي بازار ميشود
فكر ماكنيم دنبال كشور اقتصادي سيستم كل در را شفافسازي كار بايد ما بنابراين
را انحصارات كه است دولت وظيفه اين.نميكنند پيدا تحقق اين انحصارات بودن با ميكنيم
.كند شروع خودش از را اطلاعرساني مكانيزم كه است دولت وظيفه.كند تركيب را آنها و بشكند
كه اقتصادي مهم عامل يك بهعنوان هم اقتصادي ، بزرگ بنگاه يك بهعنوان هم خودش كه چرا
شروع خود درون را شفافسازي بايد ميگيرد ، صورت آن طريق از اقتصاد از عظيمي بخش حركت
كه اين سر بر بحث.شود شروع بايد دولت خود درون در انحصارشكني است ، انحصارشكني اگر.كند
.كند شروع خودش از را كار اين بتواند بايد كه است حجيم آنقدر اقتصاد درصحنه دولت
ولي.است اصلاح درحال قيمتها كه ميبينيم مثلا.است وقوع درحال ديگر اتفاق يك الان
ميرسد نظر به كه مواجهيم اي دوسويه وضعيت يك با ما.نميشود اصلاح دولت ديوانسالاري
دولت همان دولت ولي ميشود آزاد قيمتها طرف يك از.ميكند ناكارآمد را سياستها عملا
.شد خواهد بزرگتر روز به روز هم آن حجم.است قبلي ناكارآمد
مساله اين برابر در سيستم كل دولت ، اصلي مسوولان نظر از و است درستي كاملا حرف اين
ميشود شروع تحولي وقتي كردهاند عادت روش يك با كه سيستمهايي اساسا.ميكند مقاومت
قطعا باشد كارآمد دولت يك بايد دولت كه اين مقابل در.ميكنند مقاومت آن برابر در
وجود زيادي مقاومتهاي باشد شفاف دولت بايد دولت كه اين برابر در.دارد وجود مقاومت
يعني.دارد وجود زيادي مقاومت بشكند را خود انحصارات بايد دولت كه اين مقابل در.دارد
و اجرايي دستگاه يك موقعيت در خودشان وقتي هستند انحصارات مخالف كه كساني از بسياري
حفظ را خود شرايط ميخواهند امپراتوري يك مثابه به كه ميبينيد ميگيرد ، قرار وزارتخانه
همچنين و كرد كمك دولت به بايد كه هستم همعقيده كاملا شما با.دهند گسترش حتي و كنند
در اول ، وهله در و شود ايجاد تحول يك بايد دولت اقتصادي سازمان و نظام در.آورد فشار
به كردن فكر فرصت كه است روزمرهگي درگير آنقدر دولت كشور ، اقتصادي تصميمگيري نظام
شويد سيستمي وارد و باشيد موفق مدير يك شما اگر حتي.ميكند پيدا كمتر را درازمدت امور
نخواهيد هيچگاه كه ميشويد مهرهاي به تبديل دهيد ، انجام روزمره كار باشيد ناچار كه
دولت در سازمانهايي.باشد ديگري جاي از بايد انتظارمان بنابراين.كنيد فكر توانست
زمينه اين در سازمان سه دو ما.بپردازند برنامهريزي و فكر به مستمر بهطور كه باشند
.داريم اقتصاد شوراي داريم ، را برنامه سازمان.هستند روزمرهگي درگير آنها همه كه داريم
به بايد اينها است روزمرهگي درگير هم اقتصاد شوراي.است روزمرهگي درگير برنامه سازمان
كه كارهايي از يكي ميكنم فكر من.نميدهد اجازه اصلا شرايط.كنند كمك ساختارها تغيير
شورايعالي تشكيل دادهاند ، آنها به را اختيار اين هم برنامه قانون در و بكند بايد دولت
درحوزه حداقل تصميمگيري ، و تصميمسازي نظام در كه داريم اين به نياز مااست اداري
كه نيست هم مقطعي كارنيست فردي كار توسعه كار چون.بگيرد صورت كار اين كشور اقتصادي
بايد دائم شما كه است مستمري عمل يك توسعه كاركنند كار برنامه روي بنشينند ماه دو
را قانون شما و برگردد شما به نظاره اين دادههاي.بكنيد نظاره بايد دائم.بكنيد توليد
كه نيست اين برنامه.ببريد پيش را برنامه كار مداوم برگشتهاي و رفت اين در.كنيد اصلاح
برنامه اينشد چه آن نتايج ببينيد سال پنج از بعد و كنيد تهيه دستنويسي بنشينيد شما
غلتان برنامهريزي عنوان و واژه دنيا در كه است دليل همين بهميخواهد اصلاح دائما
با را آن كه كنيد ايجاد مكانيزمي دوره به دوره سال ، به سال شما يعني.ميشود متداول
و نميشناسيم را خودمان جامعه واقعيات هنوز ما كه بهخصوصكنيد تصحيح واقعيات
.كنيم فرمولبندي را آن نتوانستيم
گفتيد كه اقتصادي نظام اين كه ميكنيد فكر اقتصادي ، تصميمسازي نظام در تغيير درباره
دارد؟ وجود تغييرش براي ضرورتهايي چه كند؟ هاتغيير ساختار است ، آيابايد روزمرهگي دچار
چه نفع به بدهد درازمدت برنامه نميتواند و ميشود روزمرهگي دچار مجموعه يك وقتي
.ميكنند فصل و حل آنجا را خود مصالح كه كساني نفع به ميشود؟ تمام اجتماعي گروههاي
به يا مسائلش از بسياري ما اقتصاد شوراي.كنيد توجه اقتصاد شوراي به مثلا شما
كه اقتصاد شوراي مثل جايي در لااقل.مناقصه تشريفات تحت به يا شده گذاشته قيمتگذاري
ميشود ، انجام تشريفات تحت و ميشود سخت مناقصهها كه اين دارد ، حضور مملكت رئيسجمهور
وجود پاسخگويي و مسووليتي نوع هيچ و شده واگذار شورايي سيستم به كه ميبينيد شما بعد
امضا تشريفات تحت مناقصههاي كه است اين سطحي چنان يك در اقتصاد شوراي وظيفه آيا.ندارد
كند؟
چون نهادهايي پاسخگويي عدم و شفافيت عدم از ناشي ايران اقتصاد مشكلات از عمدهاي بخش
هيچ و كند باز را اقتصادي تصميمسازي فضاي بايد اصلاحات دولت.است كشور اقتصاد شوراي
.ندارد مناقصات برندگان و مناقصات تشريفات ترك به مربوط اطلاعات انتشار عدم به لزومي
كلان بررسي به اقتصاد شوراي نشستهاي يا تصميمگيريها حجم از درصد چند اخير سالهاي در
است؟ شده معطوف كشور اقتصاد
شروع خودشان درون در را بحثي يك اقتصاد شوراي خود اخيرا خوشبختانه كه دارم خبر
وظايف به اقتصاد شوراي كه كنند كار چه كه است شدن كارشناسي درحال بحث اين.كردهاند
زبان از هم پيشنهادات.برگردد است كشور كلان بحث و توسعهاي بحثهاي كه خودش اصلي
كنار را روزمره كارهاي دارند تاكيد كه شده جمعآوري شورا اين تخصصي و فرعي كميسيونهاي
دنبال قوت و قدرت با كه دارد اين به نياز دارد سرعت به نياز مساله اين البتهبگذارند
را7ي آنجا در را مناقصه ترك يك كه اين براي ميآورند فشار وزرا كه اندازه همان به.شود
اقتصاد شوراي در اين از بيشتر كشور كلان مسائل كه اين بر بياورند فشار بايد بگيرند ،
نهادهاي كه اين براي كنند همكاري مجلس جانب از هم دولت جانب از هم.شود مطرح
.شود تبديل كشور براي توسعهنگر و كلاننگر وضعيت يك به اقتصاد شوراي مثل تصميمگيري
طي كه است سياستهايي حاصل و است كشور اقتصاد براي خطيري بسيار وضعيت موجود وضعيت
حل سوي به عملا اقتصاد اين مشكلات ، انباشتن هم روي با.است شده اجرا اخير سالهاي
فرصت هزار سيصد ايجاد مثل سياستهايي مثال بهعنوان.است شده كشيده خود روزمره مشكلات
طرف يك از !داريم قرار سخت لبه دو بين در ماميكند پيچيدهتر را مشكلات فقط كه شغلي
عوارضي چه فشارها اين.ميآورد فشار كه است جهاني مسائل ديگر طرف از و بيكاري بحران
دارد؟ ايران اقتصاد براي
.بكشند را آن جور بايد دولت سه بلكه دولت يك نه ميكنيد شروع را كلان پروژه يك شما وقتي
سعي كه پروژههايي.هستيد بهرو رو پروژهها از مجموعهاي با عمراني بحث در شما مثلا
برسانيم؟ ثمر به نبايد آيا را جاري پروژههاي همين وليبرسد حداقل به دولت و مجلس در شد
با شما.باشد نداشته هم حداكثري كارآيي كه است ممكن پروژهها اين از بعضي ميدانيد شما
ميكنيد؟ اتخاذ تصميمي چه.هستيد مواجه عمراني پروژههاي اين از زيادي حجم
ميكنند؟ شروع را جديد پروژههاي يا ميشود انجام تمام نيمه پروژههاي آيا
اقتصادي تامين و توجيه كه شده شروع مملكت در پروژههايي بعضا اجتماعي ، الزامات لحاظ به
دارد وجود كه چانهزنيهايي و بيرون و مجلس در قدرت صاحب احزاب تحتفشار.ندارد مناسبي
ميكنيم شفافسازي از صحبت وقتي.كنيم شفاف ميگويم من دليل همين بهاست شده انجام
يك كه اين جاي به ميشود ، شروع پروژه يك وقتي.ميشود رقم و عدد به تبديل زدن چانه يعني
يك نظر براساس كه اقتصادي و فني توجيه گزارش يك باشد آن ضميمه اجتماعي فشار از ناشي امر
فشارهاي طبعا.باشد ضميمه باشد شده تهيه صلاحديد صاحب و تاييد مورد مشاور مهندس
خواست و منطقه يك مردم خواست يعني.گرفت نظر در بايد عامل يك بهعنوان را اجتماعي
در هم اقتصادي فني توجيه و باشد گزارش اين از عناصري بهعنوان منطقه يك نمايندگان
اقتصادي ، و فني توجيه بحثهاي كنار در چون.بگيرند عمومي مجامع برگزاري نظربهدليل
.شفافسازي ميشود اين.آمد خواهند توجيهي نظام يك از بخشي بهعنوان اجتماعي عوامل هميشه
كارخانه يك قندي ، كارخانه يك اگر كه بدانند همگان و بگيرد صورت شفافسازي اگر يعني
فكر.كجاست آن اقتصادي و فني توجيه سند و گزارش ميشود ، احداث جا يك در سدي يك فولادي ،
و فني توجيه گزارش كه ببينيد را پروژهاي هر.است خطير اينجا در مطبوعات وظايف ميكنم
تبليغ است خوبي پروژه اگركنيد صحبت آن مشاوران و مهندسان با است چگونه آن اقتصادي
اقتصادي و فني توجيه كه هست پروژهاي اگر.بياوريد دست به آن براي اجتماعي حمايت و كنيد
به را حركتمان اگر كه معتقدم.ميكند ايجاد اجتماعي فشار يك سريعا شما حركت اين ندارد ،
را استدلالهايشان كنند ، عمل شفاف نميخواهند كه گروههايي و كنيم هدايت شفافسازي سمت
پيچيدهاي و بوروكراتيك ساختار شدن ساده به زيادي كمك شود ، گفتوگو آنها با و كنند بيان
.ميكنيم دارد وجود كه
برابر در كه كساني اولين شايدميكنند مقاومت همه تغيير برابر در گفتيد كه طور همان
جريان و مجلس شما نظر به.باشد دولتي ديوانسالاري و بوروكراسي ميكنند مقاومت تغيير
اصلاح و ساختاري مسائل حل و پيشبردن براي قدرت و توان اين مجلس اصلاحطلب اكثريت
دارند؟ را دولت در ساختاري
تحول اين ميتواند خود بگيرد قرار عميق تحول مورد بايد كه نهادي آيا:است مطرح سوال اين
بيشترش بخش و شود ايجاد آن در تحول پتانسيل اين از كوچكي بخش كه اين يا كند ايجاد را
سيستم اين مثل تدريجا اگر.بيايد فشار مختلف قدرتهاي و منافع جانب از بيرون ، از را
مقدار به تحول كه باشند رسيده نتيجه اين به شده طرح مجلس كميسيونهاي در كه نظارتي
به مطلق و كامل اختيارات دادن.ميشود تامين بهتر هدف اين شود ، اعمال بيرون از زيادي
.نميكند حل را مشكل دولت
|