است؟ ضروري سالگي ازدو كودكان آغازآموزش آيا
پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبات
است الاجرا لازم
و تجهيز كشور هنرستانهاي آينده سال ده طي
ميشوند بازسازي
!غلط؟ يا صحيح ;زبان آموزشگاههاي تبليغات
پاسخ شبكهاي ، و نيمهحضوري آموزشهاي
است دانشگاهها به ورود تقاضاهاي به مناسبي
كرد تشريح سنجش سازمان پژوهشي معاون
اول مرحله پذيرفتهشدگان محروميت شرايط
آينده سال كنكور از ارشد كارشناسي آزمون
شوند بازنگري بايد دانشگاهها عمومي دروس
است؟ ضروري سالگي دو كودكاناز آموزش آغاز آيا
فرانسه در پيشدبستاني نظام به نگاهي
كشور اين آموزشي نظام به فشار شدن وارد باعث فرانسه در ولد و زاد ميزان در اندكي افزايش
از تقريبا و ميكنند شروع را آموزش دوران سالگي دو از فرانسوي بچههاي سوم يك.است شده
سواد مهارتهاي آموزش بر آن در كه عمومي كودكستانهاي.ميروند كودكستان به همه سالگي سه
.است استفاده قابل همگان براي معمولا و رايگان ميشود ، تاكيد زبان و
در است شده باعث آمدهاند ، دنيا به بعد به سال 2000 از كه كودكاني غيرمنتظره افزايش اما
آموزش ، وزارت اعلام بنابر.بگيرند قرار انتظار فهرست در نفر حدود 17000 امسال ماه شهريور
در بحثي ايجاد باعث امر اين.داشت خواهند كم جا نفر كودكستانها 000 54 آينده سال تا
را آموزش ديرتر بچهها اگر ميگويند منتقدان.است شده پايه سنين از آموزش امتيازات مورد
.نميكند فرقي كنند ، شروع
كمدرآمد و مهاجران خانوادههاي بچههاي به را امكان اين پايين ، سنين از آموزش موافقان
.زبان يادگيري نظر از خصوص به برسند ، بچهها بقيه به كه ميدهند
.است آموزشي نظام اصلاح مورد در داغي بحث درگير فرانسه همسايه آلمان ، كه است حالي در اين
از آلماني ساله دانشآموزان 15 شد ، انجام كشور روي 32 كه جديدي بينالمللي مطالعه در
تا شد باعث امر اينگرفتند قرار بيستوپنجم رده در علوم مهارتهاي و رياضيات سواد ، نظر
مباهات ماهر انساني نيروهاي تربيت به همواره كه شود وارد آلمان آموزشي نظام به تلنگري
.است كرده
كشور ، اين در كه است اين مطالعه ، اين در آلمان ضعيف نتيجه علت يك معتقدند كارشناسان
.نيستند بازي زمين از بيش چيزي پيشدبستانها.ميشود شروع سالگي هفت يا شش از رسمي آموزش
متفاوت نظر اين از گرفت ، قرار دوازدهم مكان در متوسط بهطور مطالعه اين در كه فرانسه
فعاليتهاي طريق از اجتماعي مهارتهاي و سواد.دارند فرق بازي زمين با كودكستانها.است
از آموزش كه وجودي باميشود برگزار كلاس ساعت هفته 26 هر و ميشود داده آموزش گوناگون
.ميروند مدرسه سالگي سه از فرانسوي بچههاي درصد از 99 بيش ميشود ، اجباري سالگي شش
.ميكنند آغاز را مدرسه زودتر سال يك درصد حدود5/35
بچههاي به را بهتري فرصت دوسالهها روي به كودكستانها گشودن كه هدف اين برخلاف اما
دارا خانوادههاي از بچهها اين بيشتر ميدهد نشان مطالعات بدهد ، فقير خانوادههاي
به توجه با مدرسه به ورود":گفت آموزش مديران ملي انجمن رئيس فرانسيساودوهستند
از بسياري در كه آنجايي از ".دارد بستگي اقتصادي عوامل به اغلب بچهداري ، هزينه
در ديرتر بچههايشان موارد بيشتر در نيست ، شاغل والدين از يكي كمدرآمد خانوادههاي
.ميشوند نام ثبت مدرسه
سالگي دو از آموزش آغاز:گفت دانشگاهپاريس زبانشناسي استاد بنتوليلا آلن پروفسور
لوموند با مصاحبه در بنتوليلا.باشد زباني مهارتهاي بر تاكيد اگر خصوص به بيمعناست ،
.ميگذارد سر پشت را زبان يادگيري نظر از مراحل مهمترين از يكي بچه سالگي دو در":گفت
.كرد ميتوان كه است كارهايي بدترين از يكي سن هم بچههاي ساير كنار در وي دادن قرار
".ندارد او واژگان از غنيتر واژگاني دايره دانشآموزان از هيچكدام
صحه وي گفتههاي بر است ، شده انجام آموزش وزارت سفارش به كه مطالعهاي يافتههاي
سه يا دو از را آموزش كه بچههايي تحصيلي پيشرفت فرق داد نشان مطالعه اين.ميگذارد
كاهش مشي خط تحقق يادشده مطالعه علاوه بهاست اندك بسيار ميكنند ، آغاز سالگي
افزايش داشت انتظار نبايد:كرد تصريح مطالعه اين.برد سوال زير را اجتماعي اختلافهاي
مختلف ، منجر اجتماعي طبقات موفقيت ميزان معنادار كاهش به دوسالگي ، تاحد آموزش احتمالي
.شود
رضانعيمي وحيد:مترجم
تايمز استريتس روزنامه:منبع
سنگاپور چاپ
پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبات
است الاجرا لازم
كشور پرورش و آموزش به مربوط موسسههاي و مدارس براي پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبات
.است لازمالاجرا
روساي اجلاس در مطلب اين اعلام با پرورش و آموزش عالي شوراي كل دبير عزيززاده ، هادي
:گفت شد ، برگزار تهران باهنر شهيد اردوگاه در كه كشور پرورش و آموزش سازمانهاي و مناطق
عالي شوراي مصوبات از پرورش و آموزش مختلف مناطق روساي و مدارس مديران بياطلاعبودن
تا است شده گرفته تصميم خاطر همين به.است شورا اين ضعف نقاط از يكي پرورش ، و آموزش
مديران اختيار در كتاب صورت به پرورش و آموزش عالي شوراي لازمالاجراي مصوبات كليه
.گيرد قرار مسئولان و مدارس
و تجهيز كشور هنرستانهاي آينده سال ده طي
ميشوند بازسازي
.ميشود تكميل و بازسازي آينده سال ده طي كشور "دانش و كار" مدارس و هنرستانها تجهيزات
در مطلب اين اعلام با پرورش ، و آموزش وزير مهارتي و نظري پرورش و آموزش معاون فاني دكتر
تجهيز براي:گفت تهران باهنر شهيد اردوگاه در كشور پرورش و آموزش روساي اجلاس بيستمين
شده گرفته نظر در ريال ميليارد معادل 60 اعتباري كشور دانش و كار و حرفهاي و فني مدارس
.شود انجام سال مدت 10 در مدارس تجهيز تا است
!غلط؟ يا صحيح ;زبان آموزشگاههاي تبليغات
كه آموزشي فرهنگي موسسههاي تاسيس مجوز صدور عرصه به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت ورود
طرف از ابتدا همان از است ، شده روبهرو پرورش و آموزش وزارت طرف از نيز چالشهايي با
وزارت مجوز با كه موسسههايي تاسيس ميان ، اين در.شد روبهرو استقبال با خصوصي بخش
پرورشاقدام آموزشو مجوزاز با موسسات كنار در خارجي زبانهاي آموزش به ارشاد
سبب حدودي تا و شده آموزشي موسسات اينگونه ميان در رقابتي آمدن بهوجود باعث كردهاند ،
اين و بود قديمي زبان آموزشگاه چند انحصار در سالها كه گرديد زبان آموزش عرصه در تحرك
اطراف در جديد ، اعطايمجوزهاي در پرورش و آموزش سختگيريهاي برخي وجود با آموزشگاهها
در نوآوريهايي باعث نوعي به حركت طرفياين ازميكردند احساس نسبي امنيتي خودحوزه
شرايط زيرا بود شده سكون دچار انقلاب از پس كه شد كشورمان در خارجي زبانهاي آموزش امر
مستحق را افرادي تنها خصوصي ، آموزشگاههاي مجوز اعطاي براي پرورش و آموزش وزارت خاص
از عظيمي خيل و داشتهاند فعاليت دولتي آموزش عرصه در كه ميكند مجوزها گونه اين دريافت
هستند ، برخوردار نيز بالايي بسيار قابليتهاي از كه را دولتي شبكه از خارج باسابقه مدرسان
تا اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت حاضر حال در.ميدارد محروم مجوزها گونه اين دريافت از
با مجوز اخذ مختلف مراحل طي البته كه است آورده فراهم ديگران براي را امكان اين حدودي
اما ميكند طلب را نسبتاطولاني مدت حاكم ، بوروكراسي و اداري ساختار نوع به توجه
نحوه بر ارگانها اين نظارت عدم ميدهد قرار خود تاثير تحت را اقدام اين آنچه متاسفانه
بر نظارت به عمومامحدود پرورش و آموزش وزارت نظارت) است موسسات گونه اين فعاليت
بيشتر و كلاسها از بيگاه و گاه بازرسي و پسر و دختر زبانآموزان پوششي وضعيت و جداسازي
نظارت كه حالي در.است پرورش و آموزش سهم كردن مشخص براي زبانآموزان تعداد تعيين جهت
. (نيست نيز صوري حد همين در ارشاد وزارت
از برخي كه هستيم شاهد.است شده آموزش بازار در آشفتگي سبب زيادي حد تا نيز امر همين
آنها كه است حالي در اين و كردهاند شعب ايجاد و اعطاينمايندگي به اقدام موسسات اين
با نيز مركزي شعبه در آموزشي امكانات و تدريس امور بر نظارت و خود علمي كادر تامين در
.هستند گريبان به دست عديدهاي مشكلات
براي زبان آموزشگاههاي جمله از علمي موسسات ميان مضاعفدر تابستانتحركي فصل شروع
.ميشود هستند ، خود آزاد اوقات از مفيدتر استفاده فكر در كه افراد اين بيشتر چه هر جذب
نشريات روزنامهها ، در تبليغات صورت به بيشتر جديد شاگردان جلب براي آموزشگاهها فعاليت
دقت بايد مردم استكه بخشي همان اين.است شهر كنار و گوشه در بيلبورد يا و پوستر و
ارگانهاي كه است همانجايي حال عين در و كنند خود نظر مورد آموزشگاه انتخاب در بيشتري
از بسياري در گذشته در.كنند اعمال را خود نظارت ميبايست آموزشي مجوزهاي صادركننده
از معتبر گواهينامههاي اعطاي ادعاي موسسات اين از تعدادي نشريات ، در موجود آگهيهاي
غيره و ميشيگان كمبريج ، دانشگاههاي از"...وILTES,C.PE,C.A.E,F.C.E,TOEFL" قبيل
اين آمادگي كلاسهاي برگزاركننده تنها آموزشگاهها اين و نيست بيش گزافهاي كه داشتهاند
اصولا.نيست مقبوليتبينالمللي داراي آنها طرف از شده صادر مدارك و هستند دورهها
ايران داخل متحدهدر وايالات ايران رابطه قطع و انقلاب پيروزي از پسTOEFLامتحان
اين رسمي نماينده طريق از تنها ايران ، در كمبريج دانشگاه امتحانات و نميشد برگزار
تبليغات كه است حالي در اين.ميشود برگزار انگلستان سفارت فرهنگي بخش كمك به دانشگاه
طرف از.هستند مدارك اعطاياين به قادر آنها كه القاءميكنند اينگونه موسسات ، اين
.دارند را كشور از خارج دانشگاههاي نمايندگي بودن دارا ادعاي موسسات از تعدادي ديگر ،
شهرستانها در خود شعب و تهران در شده نصب تابلوهاي در كه موسسات از يكي مثال براي
نمايندگي تنها دارد ، را انگلستان كشور معتبر دانشگاههاي از يكي رسمي نمايندگي ادعاي
صورت به تنها خود تابلو در ولي داشته را دانشگاه اين انتشارات زبان آموزش كتابهاي فروش
كتابفروشي يك اگر حالا).ميكند اشاره آن به است ، ناشناخته بسياري براي كه اختصاري علامت
رسمي نماينده كه كند ادعا ميتواند آيا دارد ، را "سمت" كتابهاي فروش نمايندگي مثلا
اعلام هنري مجلات از يكي در تبليغاتي مصاحبه يك در فردي يا و (ميباشد؟ تهران دانشگاه
اصولابهELT(English LanguageTeaching) ولي است ، ELT رسمي نماينده كه است كرده
در باشد؟ داشته نمايندگي آموزشي ، ميتواند رشته يك آيا است ، انگليسي زبان آموزش مفهوم
كانادا ، ازكشورهاي مختلفي دانشگاههاي اسامي آگهيها اين از زيادي تعداد در حاضر حال
نداشته خارجي وجود اصلا است ممكن كه ميخورند چشم به آمريكا انگلستانو استراليا ،
كه است سوالي اين خير؟ يا هستند نمايندگي صاحب ايران در آيا دارند ، وجود اگر يا و باشند
اگر و دارند ناظر بهعنوان كشور اجرايي ارگانهاي از مدرسان و زبانآموزان از بسياري
آموزشي ، فضاي اين تا دارند را آنان با برخورد انتظار همگي.است نادرست ادعاهايي چنين
.باشد پرفريب و ناسالم رقابتهاي از بهدور
كيهاني هادي
تهران زبان آموزشگاههاي در انگليسي زبان مدرس
پاسخ شبكهاي ، و نيمهحضوري آموزشهاي
است دانشگاهها به ورود تقاضاهاي به مناسبي
علوم وزارت به وابسته عالي آموزش موسسات و دانشگاهها آموزشي معاونان:فرهنگي علمي گروه
دورههاي گسترش لزوم بر شد ، برگزار كرد شهر در كه خود گردهمايي نهمين و بيست بيانيه در
و دانشگاهها به ورود اجتماعي تقاضاي رفع در شبكهاي و دوم نوبت نيمهحضوري پودماني ،
.كردند تاكيد كشور نياز مورد متخصص نيروهاي تامين
شده تعريف بقا شرط عنوان به ايران متحول جامعه در علمي توسعه:است آمده بيانيه اين در
در.است عالي آموزش به دسترسي افزايش امكان فراهمآوردن مستلزم هدف اين به وصول و است
بخشي تنوع بر علم ، توليد جهاني فرآيند در دانشگاهها مشاركتي نقش به اشاره با بيانيه اين
دوم ، نوبت آموزشهاي توسعه ايجاد قبيل از عالي آموزش ممكن و موجود جريانهاي به
قالب در آزاد عالي آموزش دورههاي تجميع و تطبيق در تسهيل و شبكهاي و نيمهحضوري
.است شده پودماني ، تاكيد دورههاي
اجتماعي نيازهاي به كه صورتي آوردهانددر ادامه در كشور دانشگاههاي آموزشي معاونان
تبديل اجتماعي چالش به بلكه قوت ، نقطه عنوان به نه تحصيل و علماندوزي نشود ، داده پاسخي
.داشت خواهد دنبال به را كشور معنوي و مادي سرمايههاي خروج كه نحوي ميشود ، به
سمت به حركت:ميافزايد دانشگاهها به بيشتر اختيار تفويض لزوم به اشاره با بيانيه اين
محدود جمعي به فراگير جمعي از اختيار تفويض به نبايد دانشگاهها اداره در تمركز عدم
جدي ، مشاركت به را دانشگاهي هاي مديريت بايد فرايند در تغيير اين بلكه شود ، تبديل
كه است صورتي چنين در.دهد سوق ملي و منطقهاي محلي ، نيازهاي به پاسخگويي و نيازسنجي
از بيش ثروت ، و قدرت منبع اساسيترين عنوان به جامعه با پيوند در ميتوانند دانشگاهها
.شوند برخوردار بالقوه امكانات از گذشته
جمعيتي پديده يك از آينده سال طي 20 ايراني جامعه كه آنجا از:است آمده بيانيه اين در
گرفت ، خواهد قرار تاثير تحت كاملا سال زير 25 نفر ميليون حضور 36 با و كرده عبور خاص
را لازم تجهيزات و ابزار و كنند آماده فرصت اين از استفاده براي را خود بايد دانشگاهها
شيوه كه ميشود حاصل زماني امر اين و آورند فراهم انساني عظيم منبع اين توسعه جهت در
.يابد تغيير مثبت جهت در دانشگاهها امور در پويايي و ماموريتها به نگرش
كرد تشريح سنجش سازمان پژوهشي معاون
اول مرحله پذيرفتهشدگان محروميت شرايط
آينده سال كنكور از ارشد كارشناسي آزمون
تا تحصيل اتمام به موفق كه ارشد كارشناسي سراسري آزمون داوطلبان:فرهنگي علمي گروه
مراجعه سنجش سازمان به نتايج اعلام زمان از پيش بايد نميشوند جاري شهريورماه پايان
.كنند اقدام خود رشته انتخاب فرم حذف به نسبت و كرده
به مطلب اين بيان با كشور آموزش سنجش سازمان پژوهشي معاون كاظمي ، پور حسن محمد دكتر
بين 290 از و شده توزيع ارشد كارشناسي دورههاي داوطلبان اوليه كارنامههاي:گفت ايسنا ،
اول دهه در آن نهايي نتايج كه شد خواهند پذيرفته نفر هزار حدود 12 شركتكننده هزار
.ميشود اعلام جاري شهريورماه
جاري شهريورماه پايان تا تحصيلاتشان ولي كردهاند رشته انتخاب كه داوطلباني:افزود وي
حذف را خود رشته انتخاب فرم و كرده مراجعه سنجش سازمان به است لازم نميرسد اتمام به
.كنند
در نكنند ، رعايت را دورهها اين ورودي شرايط كه داوطلباني:داشت اظهار كاظمي پور دكتر
از نرسيده پايان به نيز تحصيلشان و ميكنند اشغال را ظرفيت يك اينكه علت به قبولي صورت
.ميشوند محروم آينده سال كنكور
اين نهايي پذيرفتهشدگان اسامي كه كرد خاطرنشان دكترا دورههاي نتايج اعلام درباره وي
.شد خواهد اعلام پيكسنجش ويژهنامه طريق از جاري مردادماه اول نيمه در آزمون
:گفت دولتي ، عالي آموزش موسسات و دانشگاهها سراسري آزمون نتايج درباره كاظمي پور دكتر
ميليون يك از بيش بين از امسال آزمون در
در ميان اين از كه شده رشته انتخاب به مجاز و پذيرفته نفر هزار حدود 500 كننده ، شركت
.شد خواهند پذيرفته نفر هزار به 170 نزديك نهايت
آزمون همانند نيز آزمون 1382 كه كرد خاطرنشان پايان در سنجش سازمان پژوهشي فني معاون
.است كم خيلي آن تغيير احتمال و بود خواهد امسال
شوند بازنگري بايد دانشگاهها عمومي دروس
قرار بازبيني و اصلاح مورد جامع صورت به بايد دانشگاهها عمومي دروس:فرهنگي علمي گروه
اولويت در بايد دروس اين بازنگري و تعديل بر دانشگاهها آموزشي معاونان جمعي عزم و گيرند
.باشد
مطلب اين اعلام با پنجشنبه فناوري و تحقيقات علوم ، وزير آموزشي معاون توفيقي جعفر دكتر
درس:گفت كشور عالي آموزش موسسات و دانشگاهها آموزشي معاونان همايش نهمين و بيست در
.باشد جامع بايد آن بازبيني كه است عمومي دروس از يكي اسلامي معارف
نقاط شناسايي با تا شده بررسي و نقد دانشگاهها گذشته عملكرد بايد:داشت اظهار همچنين وي
.آيد وجود به آموزشي زمينه در تازهاي دستاوردهاي قوت ، و ضعف
|