...نشناسد عشق درد راهنشين ، طبيب
ميآيد؟ فايق برمشكلات ساختارچگونه تغيير لايحه
پرورش و آموزش معاونان همايش برگزاري
كشور مهارتي و نظري
فوق كارهاي قبال در ميتوانند مدارس
كنند دريافت پول برنامه
...نشناسد عشق درد راهنشين ، طبيب
كنكور 81 حاشيه در
مختلف آزمايشي گروههاي فارسي ادبيات پرسشهاي به نگاهي
مبارزان از يكي رسيد ، جنوبي آفريقاي جمهوري رياست به بعدها كه "ماندلا نلسون" ميگويند
وقتي.كرد تحمل را شكنجهها انواع نژادپرستان ، زندان در سال سي مدت و بود نژادي ضدتبعيض
واقعه بفرماييد":پرسيد او از خبرنگاري شد ، آزاد زندان از مردم مبارزات گرفتن اوج با
كه داشت انتظار خبرنگار "بود؟ چه است رنجانده را شما همه از بيشتر كه زندگيتان دردناك
:گفت "ماندلا" انتظار ، برخلاف اما ;بگويد سخن زندانها در وحشيانه شكنجههاي از "ماندلا"
را كتابي درسيام رشته تغيير براي بود قرار تحصيل دوران در زندان ، به رفتن از قبل"
گرفتم ياد را درسي كتاب آن مطالب همه واو به واو كشيدم ، زحمت روز و شب من.بدهم امتحان
زيرا بياورم ، نمره درس آن در نتوانستم متاسفانه اما ميشوم ، پيروز كه بودم مطمئن و
و ماند بينتيجه نيز من بعدي اعتراض.نداشت وجود كتاب آن در اغلب شده طرح سوالهاي
رفته دست از حقوق بهخاطر بايد كه معلم نميكردم فكر هرگز.بدهم تغييررشته نتوانستم
".نمايد سلب من از مرا حق ناروا به خودش كند ، مبارزه دانشآموز
طراحان يا طراح كه ميرسد نظر به.است صورت همين به نيز (سال 81) امسال كنكور داستان
و محقق و استاد كمي و آموزشي فضاهاي كمبود از كه را هايي ناراحتي كنكور ، سوالات محترم
.اند كرده تلافي ها پرسش اند ، درطرح كرده تحمل مدرس
و شده طراحي عادت و عرف برخلاف و قانون برخلاف غيراستاندارد ، ،(كنكور 81) ادبيات سوالات
و ادبيات 3" منبع كتاب محدوده 4 از نميبايست زيرا بود ، درسي كتابهاي از خارج آن اغلب
.ميشد خارج "فارسي 5 زبان كتاب و دانشگاهي پيش ادبيات ادبيات 5 ، 4 ،
نكته و مو به مو كه درسخوان و مستعد دانشآموزان حق سوالاتي ، چنين طرح با كه نيست شكي
ياد كمرشكن ، هزينههاي تحمل با و فراوان وسواس و زحمت و دقت با را منابع اين نكته ، به
راه دولتي دانشگاههاي به توانست نخواهند آنان اكثر بنابراين.است شده ضايع گرفتهاند ،
جامعهاند پايين و متوسط اقشار بين از اغلب دانشآموزان اين چون نيز طرفي از.كنند پيدا
از و بمانند محروم تحصيل از بايد بپردازند ، را آزاد دانشگاههاي شهريه كه نيستند قادر و
. شوند دلسرد و دلزده جامعه
دستشان روي پاكي آب و ميكردند تعيين پيش از را دانشآموزان تكليف نبود بهتر آيا
ديوانهاي ميبايد كنكور آهنين سد شكستن براي كه ميفهماندند آنها به و ميريختند
و صائب و مولوي و حافظ و سعدي تا گرفته نظامي ديوان از بگيرند ، ياد را گذشته شاعران
.دهند قرار مطالعه مورد را همه شاعران ديگر
گرفتند ، ياد و كردند انباشته ذهنشان در كه هرچه دارند حق سوالها ، محترم طراحان گويا
.ديگر چيز نه است انداختن گير قضيه ظاهرا.كنند سوال دانشآموزان از
پايان تا ميآورد ، فشار دانشآموز ذهن به اول شوك در كه تشويشي و اضطراب ديگر طرف از
بيچاره آموز دانش سر از دست كه است كاري چنان آن اول ضربه و كرد نخواهد رها را آنها
بداند ، را سوالات پاسخ اگر حتي كه ميكند ايجاد خدشهاي آنچنان روانش در و برنميدارد
.بدهد درست پاسخ آن به نيست قادر
دمي مسيح دل مرده اي كن دست به برو /نشناسد عشق درد راهنشين طبيب:بگوييم دارد جا
:ميپردازيم ادبيات سوالات بررسي به اينك
تجربي گروه
.ندارد وجود درسي كتابهاي از يك هيچ در (تجربي علوم آزمايشي گروه) و 6 سوالهاي 4 متن
.ندارد وجود درسي كتابهاي در و است نظامي شيرين و خسرو كتاب از و 13 سوال 12 گزينههاي
كتابهاي در و شده گرفته مختلف ديوانهاي از تعليل حسن آرايه درباره سوال 14 گزينههاي
نيز احمد آل جلال جمالزاده ، محمدعلي بر علاوه شماره 18 سوال پاسخ.نيست موجود درسي
فرهنگ از و دارد طنزآلود و روان نثري جمالزاده مثل نيز آلاحمد زيرا باشد ، ميتواند
.است كرده استفاده عامه
ماهي به افتادش در نظرناگه /نگاهي عادت ، بر كرد سو زهر" ابيات يعني سوال 24 ، متن
"ترديد بيش تا شد آشفته بيش كه /ديد خطر ديدن زان ديد ، لختي چو
.ندارد وجود درسي كتابهاي از هيچكدام در
رياضي علوم آزمايشي گروه
عبدالمحمد كوشش به پارسي ، سخن گزيده نظامي ، شيرين و خسرو كتاب از سوال 12 گزينههاي
.ندارد وجود درسي كتابهاي در و شده انتخاب آيتي
.نيست درسي كتابهاي در هيچكدام شماره 13 ، گزينههاي
.نيست موجود درسي كتابهاي از هيچكدام در شده انتخاب ابيات كليه:شماره 14 سوال
خارج دارد ، معنايي تناسب سوال متن با آنها از يكي كه گزينهها از تا دو:شماره 19 سوال
.است شده انتخاب حافظ ديوان از و است درسي كتابهاي از
بلكه است ، نداده مطابقت درسي كتابهاي ابيات از يك هيچ با را حديث مفهوم:شماره 20 سوال
.است سعدي بوستان كتاب از گزينهها ابيات كليه
دانشگاهي پيش كتاب در حكايت ذكر بدون "گزيد صحرانشيني پاي سگي" مصراع:شماره 21 سوال
كه بداند دانشآموز تا است نيامده درسي كتابهاي از هيچكدام در حكايت اصل اما است ، آمده
است ، مطالب سپردن حافظه به مدارس ، در اصل كه اين به توجه با است بوده چه حكايت اين پيام
نيست قادر باشد ، نخوانده را سعدي بوستان كتاب دانشآموز چنانچهآنها درباره تحقيق نه
.دهد پاسخ سوال اين به
.نيست درسي كتاب است ، در سوال پاسخ كه گزينهاي:شماره 24 سوال
زبان آزمايشي گروه
.ندارد وجود (فارسي ادبيات منبع) كتاب در 4 شده داده ابيات از هيچكدام:شماره 5 تست
.نيست درسي كتاب در كه است شاعران مختلف ديوانهاي از آن گزينههاي كليه:شماره 6 سوال
.ندارد وجود درسي كتابهاي در و 3 و 2 گزينههاي 1:شماره 10 سوال
ابيات كليه.نيست درسي كتابهاي در و است سعدي گلستان كتاب از سوال متن:شماره 11 تست
.است درسي كتابهاي از خارج نيز گزينهها
.است درسي كتابهاي از خارج و 3 گزينههاي 2 ابيات:شماره 12 تست
.است گزينه 2 هم پاسخ و است درسي كتب از خارج و 3 گزينههاي 2 ابيات:شماره 22 تست
.است درسي كتابهاي از خارج گزينهها همه ابيات و سوال در حكايت اصل:شماره 24 تست
هنر آزمايشي گروه
.ندارد وجود درسي كتابهاي در شده انتخاب ابيات از هيچكدام:شماره 12 تست
.ندارد وجود درسي كتابهاي در هيچكدام شده داده بيت چهار:شماره 14 تست
است سعدي گلستان كتاب از "..عزيز يار آن دهد كشتن به زار مرا گر" ابيات:شماره 20 تست
.نيست درسي كتب در و
جمله از جملهها ، نمودار درباره زبان شماره 20 و هنر و رياضي و تجربي شماره 7 تستهاي
.دارد وجود اختلافنظر آنها درباره معلمان و مدرسان بين كه است فارسي زبان كتاب اشكالات
طبق.است اشكال محل مسند گذرابه اما نيست ، بحثي مفعول به گذرا در گذراها ، بخش در
دادهاند نسبت جملههايي به را مسند است ، شده مسند از راهنمايي كتابهاي در كه تعريفي
هم ربطي فعل و دارد مسند به نياز ندارد ، كاملي مفهوم فعل اين چون و دارد ربطي فعل كه
مثال براي.ميشود منسوب نهاد به ربطي فعل با كه است جزيي مسند و است (لازم) ناگذر
مسند را فعل مركبساز بگيرند ، جز ساده را آن فعل زور به ميخواهند كه جملههايي
:مينامند
"راروشنكرد عليچراغ"
فعل -مسند -مفعول - نهاد
مردم":ميگويند مسند را تميز اكنون دارد احتياج تميز به فعل كه جملههايي در يا و
"مينامند لسانالغيب را حافظ
فعل -مسند -مفعول - نهاد
آن ميتوان خيامپور ، دكتر قول به واقعا اما است ، تميز سنتي دستور حكم به لسانالغيب
.است اختلاف محل تستها اين پاسخ حال هر در.خواند ناقص فعل متمم را
ادبيات دبير سيار ، ميرعبدالله
ميآيد؟ فايق برمشكلات ساختارچگونه تغيير لايحه
فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت ساختار تغيير لايحه بر نقدي
در تصويب از پس فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت تشكيلات و وظايف اهداف ، تعيين لايحه
پس و شد گذاشته نيز محترم نمايندگان راي به اسلامي شوراي مجلس تحقيقات و آموزش كميسيون
اين در بيشتري هاي بررسي تا شد مسكوتگذاشته 2ماه مدت به آن از هايي بخش تصويب از
علوم وزارت وظايف به مربوط قبلي قوانين با لايحه اين كه عمدهاي تفاوت.گيرد صورت زمينه
قيوميت و شده وارد تحقيقات از وسيعي بسيار محدوده در وزارتخانه اين كه است اين داشته ،
.است گرفته برعهده را ميگرفت انجام وزارتخانهها ساير در تاكنون كه تحقيقاتي
اضافه فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت وظايف به لايحه اين تصويب صورت در كه وظايفي عمده
:عبارتنداز ميشود ،
وتحقيقاتي آموزشي مراكز و موسسات تمام در تحقيقاتي راهبردي اولويتهاي و سياستها تدوين *
،(ماده 2 الف بند قسمت1)
صورت در آنها انحلال يا و فعاليت از جلوگيري و تحقيقاتي موسسات فعاليت مستمر ارزيابي *
،(ماده2 ب بند قسمت1) لزوم
(ماده2 ب بند قسمت4 تبصره) دستگاهها روساي توسط حكم صدور براي موسسات روساي تاييد *
.(بماده2 بند قسمت7 ، ) تحقيقاتي موسسات مالي عملكرد سالانه ارزيابي *
كليه بر كه ميدهد را امكان اين فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت به اختيارات ، اين تفويض
كه است حالي در اين و كند پيدا اشراف دستگاهها تحقيقاتي موسسات فعاليت جوانب و ابعاد
وزارت محدود تجربه و امكانات و تواناييها و وزارتخانه آن در پژوهشي امور سوابق بررسي
را مهم اين گسترده مديريت و انجام قابليت عملا وزارتخانه اين كه ميدهد نشان علوم
تحقيقات متولي كه نيست مشخص نهايتا كه است اين "لايحه" در ديگر توجه قابل نكته.ندارد
تفكيك با و وزارتخانهها ساير يا بود خواهد فناوري و تحقيقات علوم ، وزارت كشور در
در تحقيقات پاسخگوي كسي چه بالاخره علوم ، وزارت و دستگاهها ساير بين وظايف اينگونه
بود؟ خواهد آينده
بخشهاي بين شكاف ميبيند ، و ديده آسيب آن از ما هموارهكشور كه اساسي مشكلات از يكي
بيشتر مطمئنا شكاف اين لايحه ، اين تصويب صورت در كه ست دستگاهها تحقيقاتي و اجرايي
است ممكن صورتي در سياستگذاري ، و اولويت تعيين شد ، خواهد افزوده فعلي مشكلات بر و شده
لمس نزديك از را آنها و داشته اشراف اجرايي بخشهاي ومشكلات مسائل بر سياستگذار كه
تعيين را تحقيقاتي اولويتهاي ميتواند چگونه علوم وزارت كه اينجاست سوال و باشد كرده
توجه خاتمه ندارد؟در مشكلات و مسائل بر اشرافي هيچگونه عملا كه صورتي در كند ،
بررسي عدم صورت در كه ميداريم معطوف نكته اين به را اسلامي شوراي مجلس محترم نمايندگان
كشور تحقيقات مشكلات كه ميرود آن بيم فعلي شكل به لايحه اين اجراي و بيشتر كارشناسانه
و جنگلها تحقيقات موسسه علمي هيات اعضاي انجمن.شود افزوده آن حجم بر و بوده باقي همچنان
تحقيقات مشكلات راهحل ارائه و بررسي و بحث جهت همكاري براي را خود آمادگي نيز مراتع
كار انجام با كه ميدارد اذعان و داشته اعلام طبيعي منابع و كشاورزي زمينه در بهويژه
تحقيقات مشكلات و مسائل ميتوان غيردولتي ، تشكلهاي نظريات از استفاده بهويژه كارشناسي
.داد ارائه آن براي مناسبي راهحل و كرده ريشهيابي را
علمي هيات اعضاي رحماني ، رئيسانجمن احمد
مراتع و جنگلها تحقيقات موسسات
پرورش و آموزش معاونان همايش برگزاري
كشور مهارتي و نظري
باشگاه اجتماعات سرسراي كشوردر مهارتي و نظري پرورش و آموزش معاونان همايش
.شد سنندجبرگزار فرهنگيان
تحصيلي سال موفقتر شروع جهت "مهر پروژه" تبيين همايش اين برگزاري از هدف
و نظري متوسطه دانش و كار حرفهايو فني رشتههاي به مربوط بخشنامههاي و آينده
.بود پيشدانشگاهي
فوق كارهاي قبال در ميتوانند مدارس
كنند دريافت پول برنامه
فوق پرورش و آموزش خدمات ارائه نحوه نامه آيين اجرايي دستورالعمل:فرهنگي علمي گروه
.شد اعلام برنامه
آموزش وزير حاجي مرتضي سوي از بخشنامهاي طي ;پرورش و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
فوق خدمات نحوه فعاليتها ، كيفيت ارتقاء در مردم مشاركت توسعه منظور به و پرورش و
.شد ابلاغ برنامه
و مدرسه مربيان و اوليا انجمن و مدير پيشنهاد با ميتوانند دولتي مدارس كليه اساس براين
فوق پرورشي و آموزشي خدمات ارائه به نسبت منطقه يا شهرستان پرورش و آموزش شوراي تاييد
فوق خدمات ارائه از حاصل وجوه و مردمي كمكهاي محل از را آن هزينه و اقدام برنامه
.كنند تامين برنامه
|