!سال؟ از 40 پس
شهروندان حقوق احقاق براي مقاومت
دوست موسيقي
گرا توده موسيقي گيري شكل
:خراسان موسيقي انجمن مديره هيات عضو
موسيقيهستيم اهل قانوني حقوق احقاق درپي ما
!سال؟ از 40 پس
مشحون حسن زندهياد اثر ايران موسيقي تاريخ كتاب به نگاهي
اول چاپ نو ، نشر انتشارات:ناشر /مشحون حسن زندهياد:نويسنده /ايران موسيقي تاريخ
صفحه تومان ، 814 قيمت5500 /روكش با وزيري ، گالينگور قطع /زمستان1380
و آثار از بسياري و است جدي آسيبديدگي دچار كشورمان تاريخنگاري مختلف عرصههاي اگرچه
عميق فاصله تاريخنگارانه و علمي معيارهاي با مييابند ، انتشار حيطه اين در كه نوشتهها
نشان عميقتر هيئتي در را خود ميرسيم ، موسيقي حيطه به كه هنگامي مشكل اين اما دارند ،
برخي جز يافته انتشار ايران موسيقي تاريخ عنوان به تاكنون كه آنچه درواقع.ميدهد
ايرانمرحوم موسيقي سرگذشت همانند كتابي حتي.است نبوده شخصي خاطرههاي و تكنگاريها
جز چيزي نيز ميشود ، ياد اينباره در كتاب كاملترين عنوان به آن از كه خالقي روحالله
استاد درباره تنها اثر اين دوم جلد حتي و نيست رخدادها و حوادث از مرحوم آن شخصي روايت
.است وزيري كلنل ايشان ،
به ايران موسيقي تاريخ درباره اوليهاي اطلاعات حداقل بتواند كه جدي كتابي نبود همين
از كاملتر اثري تدوين صرافت به موسيقي ، به علاقهمند چهرههاي از برخي شد سبب دهد ، دست
چهرهها اين جمله از مشحون حسن مرحوم.بيفتند موسيقي تاريخ درباره خالقي كتابمرحوم
رشته فارغالتحصيلان نخستين جمله از مشحون.افتاد موسيقي تاريخ نوشتن صرافت به كه بود
نيز موسيقيو اهل محافل اكثر در حضورش و موسيقي به وي دلبستگيبود جغرافيا و تاريخ
موسيقي اهل شفاهي نقلقولهاي و گفتهها از اندك اندك وي تا شد سبب نكتهبينيهايش و دقت
كه (فيروزكوهي) كريمي بانوي امير نوشته به.كند جمع گوشهاي در را آنها و بردارد نت
شيفته مشحون است ، وي مجدانه تلاشهاي و مساعي وامدار آن انتشار و موسيقي تاريخ كتاب
مرحوم پسر ".بود شده موسيقي مجذوب تاريخ يعني تحصيلياش رشته طريق از وي".بود موسيقي
به اينگونه وي از نقل به را موسيقي درباره كتابي نگارش به پدر علاقهمندي علت مشحون
و كوروش عهده در باستان دوره در بدانم كه بود برانگيخته مرا كنجكاوي حس":ميآورد ياد
مترنم جمشيد تخت كاخ در كه را نغمههايي آهنگ ميخواستم است ، بوده چگونه موسيقي داريوش
من محرك نخستين بلي.بشنوم اعصار و قرون دوردستهاي از زمان ، پيچ پيچدر دهليز از بود ،
سپس شدم ، متمايل دراينباره كتابي تدوين آنگاه و موسيقي تاريخي سير كشف به.بود تاريخ
همت فن اساتيد از يكي نزد سهتار نواختن و گوشهها و آوازها آموختن و آن علم تحصيل به
."گماشتم
متوسطه تحصيل وقتي آمد ، بهدنيا تهران ارگ محه در شمسي ارديبهشت1285 در مشحون مرحوم
اروپا به اعزامي محصلين همراه بود قرار شد ، التحصيل فارغ دارالفنون از و كرد تمام را
عالي دانشسراي به كرد ، منصرف سفر اين از را او مادر بيتابي و گريه مشاهده ولي برود ،
دولت خدمت.گرفت ليسانس جغرافيا و تاريخ رشته در اول رتبه احراز با سال 1313 در و رفت
و شد همدان و مشهد راهي سال دو از پس كرد ، شروع شيراز آمريكايي مدرسه رياست تصدي از را
از پس تدريسكرد ، سالها دارالفنون و البرز دبيرستانهاي در آمد ، تهران به بعد سال چند
و فرهنگ وزارت محاكمات اداره رياست مازندران ، استان فرهنگ كلي مدير سمت در سال چند
در هم دوسالي آن بعدازشد بازنشسته خدمت از سال47 در تا بود باستانشناسي كل مديريت
در 28 مشحون.بود پرداخته موسيقي تاريخ تدريس به تهران دانشگاه زيباي هنرهاي دانشكده
نرم پنجه و دست صعبالعلاجي بيماري با سال به9 نزديك كه آن از پس و خرداد1359
و حال شرح به موسوم جزوهاي كتاب ، اين بر علاوه مشحون مرحوم از.گفت حيات بدرود ميكرد ،
.شد منتشر سال1315 در شبستري محمود شيخ آثار نمونه
ايران موسيقي تاريخ كتاب انتشار حكايت
تاريخ كتاب است ، آورده كتاب مقدمه در (فيروزكوهي اميري) كريمي اميربانوي خانم كه همچنان
كه هنگامي.ماند انتظار در سال چهل تا به 30 نزديك انتشار و چاپ تا ايران موسيقي
گرفتار را عمر آخر سال و 7 بيمار مولف ، شد ، سپرده تايپ ماشين به دستنوشتهها
كتاب چاپ عهدهدار كه هنر و فرهنگ وزارت و شد انقلاب سپس.شد تدريجي فلج و خانهنشيني
.گرفت قرار وزارتخانه زيرزمين در دوگوني درون نامرتب و مچاله كتاب اوراق.شد بسته بود ،
نزد زوار انتشارات پرور فرهنگ مدير زوار اكبر مرحوم سال 63 اوايل در نويسنده فوت از پس
را تاليف اين سراغ و آمد بود مشحون مرحوم باجناق كه (معاصر بنام شاعر)فيروزكوهي اميري
زوار انتشارات به اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت از را شده تايپ اوراق مدتي از پس.گرفت
نامعلوم سرنوشتي كتاب اين عمل در بودند ، شده پاك كلمات اكثر آنكه دليل به اما دادند ،
.يابد طبع فرصت مشحون مرحوم ارزشمند كتاب تا شد سبب (فيروزكوهي)كريمي خانم همت اما.يافت
پيدا خانهاش زيرزمين در چمداني در را مشحون مرحوم دستنويس نسخه كريمي خانم واقع در
وطي دقت به دوست ، شهيدي شكوفه خانم سپس.كرد صفحات كردن مرتب صرف ماه سه به نزديك و كرد
.يافت انتشار حاضر هيئت در كتاب نهايت در اينكه تا كرد ويراستاري را آن ماه چند
در دقت و است كرده طي را سال حدود 20 چاپ زمان تا نوشتن پايان زمان از كتاب اين واقع در
لقب تاكنون ايران موسيقي تاريخ كتاب بهترين عنوان به چاپ از پس كتاب اينكه و زمان همين
در كه حالي در.بيمنبعيم و فقير اندازه چه تا زمينه اين در كه ميدهد نشان گرفته ،
كتاب ميشود ، روزآمد آن اطلاعات و بازپيرايي سال چند هر تاريخ كتابهاي ديگر كشورهاي
خانم گفته به كه كتابي.مييابد چاپ فرصت تازه آن ، نوشتن از سال از 20 پس مشحون مرحوم
خود ساله رنج 40 حاصل ديدار به چشم مولف هم تا ميشد منتشر پيش سال بايد 20":كريمي
".ماند مصون حوادث دستبرد از آن نويي و تازگي هم و كند روشن
پيدايش و موسيقي پيدايش موسيقي ، تعريف به اول درآمد ;ميشود آغاز درآمد دو با كتاب
ايران تمدن با آنها پيوند و پيشين تمدنهاي به دوم درآمد و ميپردازد موسيقي سازهاي
.باستان
ايران موسيقي تاريخ فصل در 12 و ميپردازد ايران موسيقي به نويسنده مقدمه ، دو اين از پس
.ميكند بررسي قاجار دوران تا ايران سرزمين به آريايي نژاد آمدن از را
آخر و فصل 12 كه نحوي به دارد ، اختصاص قاجار دوران در ايران موسيقي به كتاب اعظم بخش
موسيقي ، فعال و نخبه گروههاي موسيقي ، تحولات عمدتا شده ، تقسيم بخش پنج به خود كه كتاب
.ميكند معرفي تفصيل به را سازي رشته هر در بنام نوازندگان و اشخاص
از بسياري برخلاف وي.است منابع از استفاده مشحون مرحوم كتاب عمده مزيت و ويژگي
كوتاه ، نوشتهاي جا هر ميدهند ، خرج به تنگچشمي و خساست منابع ارجاع در كه نويسندگان
آوردن.است كرده ذكر را نوشته منابع پانوشت ، در آورده ، فردي و كتابي از سطري تك حتي
كاش اي كه نيست خبري كتابنامه از چه اگر است ، كتاب مزاياي جمله از اشخاص و اعلام فهرست
.شود برطرف نيز نقيصه اين بعدي چاپ در
گذاشت ، تمام سنگ اثر اين از منقح چاپ ارائه نيز و كردن جور و جمع در نيز نو نشر انتشارات
خود به چشمنوازي و پاكيزه هيئت جلد روي طرح و شيرازهبندي لحاظ به كار كه نحوي به
.است گرفته
مشحون مرحوم كار از ارزندهتر كارهايي كه شود چنان ايران در موسيقي تاريخنويسي كه اميد
.يابند چاپ فرصت
شهروندان حقوق احقاق براي مقاومت
دوست موسيقي
در نوازنده يا خواننده فلان موسيقي كنسرت كه ميشنيديم تناوب به و گذشته سال چند در
كنسرت اخير نمونهاست نشده برگزار معترض ، افراد از برخي حضور دليل به و لحظات آخرين
شب سه جاي به اما شد ، اجرا كرج در زلزلهزدگان به كمك براي كه بود اميري خواجه ايرج
.كردند جلوگيري آن ديگر شب دو اجراي از برخيها و اجرا شب يك تنها
.است داده رخ تهران از غير استانهاي و شهرستانها در عمدتا البته اتفاق اين
ضربات ميشود ، و شده تدارك و تهيه خصوصي بخش سوي از عمدتا كه كنسرتها اين تعطيلي
دليل به تهيهكنندگان اين از برخي شنيديم حتي سازد ، مي وارد آنها بر را جبرانناپذيري
.و صدابردار دعوت سالن ، اجاره هنرمندان ، ذهاب و اياب تبليغات ، ) هزينه همه اين پس از آنكه
ذهن به كه پرسشي نخستين وضعيتي چنين در.شد كشيده هم زندان به كارشان برنيامدند ، (..
مجوز با كنسرتي اگر كسانياند ، چه شهروندان از دسته اين حامي كه بود اين شد ، مي متبادر
چه گرفت ، برنامه اجراي اجازه استان ، ارشاد كل اداره يا اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
بايستد؟چه مزاحمان و اخلالگران مقابل در و كند حمايت و صيانت آن اجراي از بايد نهادي
صرف علاقهشان مورد كنسرت ديدن براي شهروندان كه هزينهاي و وقت از بايد نهادي و كساني
منزل به آشفته رواني و اعصاب با و برنامه ديدن از نااميد لحظات ، آخرين در و كرده
نه شهروندان و هنرمندان برنامهها ، كنسرتهاو دراين متاسفانه كند؟ حمايت برميگردند ،
خشك بيانيه يك حتي بلكه شد ، شكليتوهينآميزتعطيل به آنها كنسرت و نشدند حمايتي تنها
مركز.نشد صادر اخلالگران كار كردن محكوم و تقبيح در مسئول نهادهاي سوي از نيز خالي و
اتفاقي گويي كه ميكند رفتار چنان موارد اينگونه در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت موسيقي
حتي كه شده دچار محافظهكاري به چنان نيز موسيقي خانه همانند مدني نهادي.است نداده رخ
مديركل كه بشنويم وضعيتي چنين در اگر حال.نميكند حمايتي نيز خود عضو هنرمندان از
وقتي و موسيقي كنسرت يك اجراي از حمايت براي استانها از يكي اسلامي ارشاد و فرهنگ اداره
براي شود ، مجبور ميكند ، احساس قوي را آنها فشار و جدي را قانونشكنان و مهاجمان هجوم
مهاجمان روبروي برگزاري ، محل سالن پلههاي روي چماق با شهروندان و هنرمندان از دفاع
چه بايد "ميشوم دفن ميدان اين در من يا شود مي برگزار كنسرت يا":بگويد و گرفته قرار
اين محترم استاندار است ، شنيده سطور اين راقم كه آنجايي تا.دهيم بروز خود از واكنشي
شهروندان حقوق از دفاع براي گامها نخستين از يكي تا كرد صرف شجاعانه حمايتي نيز استان
روي ناشسته هر كه است طبيعي وضعيتي چنين در.شود برداشته موسيقي به علاقهمند
صحنه قانونيبه مجوز با كه را كنسرتي ارزشها ، از دفاع بهانه به نميتواند ناسزاگويي
.كند ممانعت ازكارش نيست كسي شهر در كه برد گمان و برهمزده ميرود ،
بايد اما نيست ، كاري چنين براي زور عنصر از استفاده به راضي هيچگاه البته نگارنده
براي بايد قانونگذار كه است طبيعي سرباززنند ، قانون پذيرش از افرادي وقتي كه بپذيريم
تا شود متوسل زور به هنرمندان و شهروندان از بسياري طبيعي حقوق احقاق و قانون اجراي
.شوند نشانده جايشان سر بر قانونشكنان و داشته پاس قانون حريم
(2) موسيقي اهل اجتماعي تامين و بيمه
هفته اين در پرداختيم ، هنرمندان اجتماعي تامين و بيمه بحث به ستون همين در و گذشته هفته
حق از بخشي تامين در اجتماعي تامين سازمان نيز و دولت مشاركت چگونگي به كرد خواهيم سعي
.بپردازيم هنرمندان بيمه
مطرح نيز دولت از آنان خواستههاي موسيقي ، خانه همانند صنفي ، نهادهاي برخي شكلگيري با
همه طبيعي حق كه بيمههايي و اجتماعي تامين بحث ها ، خواسته اين تمامي ميان در ميشود ،
شكلگيري از پيش تا هنرمندان مطالبات.گيرد قرار توجه مورد بايد نيز است شهروندان
و بيمه تامين براي را خاص ويژهاي كار دولت دليل همين به و نبود مطرح صنفي نهادهاي
شكل همين در بايد را بيتوجهي چنين علت يك بود ، نگرفته نظر در آنها معيشتي رفاهي مسائل
نهادهاي از بسياري دليل همين به كرد ، جستجو هنرمندان مطالبات نيافتن انسجام و نگرفتن
ملي ، سرمايههاي از را خود سهميه صنفي ، انسجام دليل به...و آهنفروش تا كلهپز از صنفي
.نبود دهي به راهي را موسيقي اهل خصوص به هنرمند ، جماعت اما ميگرفتند ، نفت همانند
كه دادهاند شكل را جدي تجمعي موسيقي اهل خصوص به و هنرمندان گذشته سال چند در و اكنون
و اجتماعي تامين سازمان اين از پيش تا شايداست بخشيده آنها به مستقل هويتي امر همين
آنها براي و داده جاي اجتماعات ساير دل در را جمع اين ميتوانستند بيمهگر نهادهاي
به بايد آنها مسئولان و هنرمندان وضعيتي چنين در و اكنون اما بنويسند ، عمومي قانوني
كارافتادگي از و بازنشستگي بيمه ، همانند جانبي ، حمايتهاي براي ويژهاي كار تعريف دنبال
حقوقي كارشناسان نزديك آينده در ميرسد نظر به مبنايي چنين بر.باشند هنرمندان...و
.بپردازند هنرمندان بيمه حق از تازه تعريفي به بايد
و كارشناسي بحثهاي نيازمند ميشود ، تامين چگونه آن ذخيره صندوق و هزينه اين اينكه
جدي مسئولان سوي نيزاز و موزيسينها سوي از هم اميدواريم كه است موسيقي اهل دخالت
.شود گرفته
گرا توده موسيقي گيري شكل
پاياني بخش - مدرن فرهنگ و موسيقي
ويژگيهاي.نميشوند ساخته عاميانه درك براي اصلا هنري حقيقي ساختههاي ديگر ، بيان به
از ضرورتا كه خلاقانه كنش (epiphenomenon) جنبي پديدههاي جز نيست چيزي اثر هر ادراكي
خود بنيان در موسيقي اثر كه گفت بايد ديگر ، بيان به (4).ميكند پيروي قوانين و قواعد
مفهوم از بيستمي قرن برداشت از پيشرفتهاي روايت جز اين.ادراكي نه است اخلاقي وجودي
ما روزگار در.كرده اشاره بدان نيز هاينه هاينريش كه نيست ، نوزدهم قرن در "دين-هنر"
از را خودفراموشي و ژرفانديشي برداشت اين":مينويسد چنين مفهوم اين درباره دالهاوس
از يكي در موسيقي ، سرشناس ويراستار شنكر ، هاينريش.(131982) "ميكند طلب شنونده
:ميكند خلاصه "قانون" واژه در را شنيدن از شكل اين نيازهاي كل نوشتههايش نخستين
ميخيزند ، بر آفرينشگر هنرمندان مقدس و هوسباز طبع از فقط و فقط هنري قانونهاي"
سرچشمه نگرش اين "پذيرفت را آنها بايد هنري ، لذت رفتن دست از قيمت به حتي كه قانونهايي
ميخواهد قطعهاي در شنونده كه را آنچه هنرمندي هرگاه ميگفت كه بود آدورنو باور اصلي
شاخص بيباوري همان اين ;كشانده نابودي به اجبار به را خود هنري جامعيت بدهد ، او به
به موسيقي كه باشيم داشته خاطر به بايد است عاميانه ذوق و همگاني پسند به مدرن موسيقي
متاخر پديدهاي اساسا كند ، جلب خود سوي به را مخاطبان تودههاي ميبايد كه هنري عنوان
يعني افتاد ، تعويق به نوزدهم سده دوم نيمه تا تودهگرا موسيقي گونه اين شكلگيري.است
پديدهاي به نفر هزار يك از بيش گنجايش با كنسرت سالنهاي و تماشاخانهها كه زماني
متعصب هواداران از عظيمي تودههاي كه بود آهنگسازي نخستين شايد واگنر ;شدند بدل معمولي
دقيقا واگنر ازموسيقي مان توماس نقد.كرد پا و دست خود براي اروپا شهري متوسط طبقه
كه بود يافته هنري بيان براي قالبي هم و سبك هم واگنر":كه است حقيقت اين به معطوف
شوخي از."ميشكست درهم فرهيختگان شماركم دست در مقدس مايملكي عنوان به را هنر قداست
موسيقي در عوامزدگي مسئله براي روزگارانش هم و شوئنبرگ كه راهحلي اينكه هم يكي روزگار
به مدرن جنبش آهنگسازاندارد بايرويت آهنگساز انديشههاي در ميدهندپيشينهاي ارائه
تا شدند آن بر (5) كنند ، خودجلب سوي به را اعتماد غيرقابل تودههاي عواطف آنكه جاي
وقف را خود وجود و بگسلند تودهها از كه شنوندگاني- بيافرينند را خود خاص شنوندگان
اجراهاي خصوصي انجمن" شكلگيري با شنوندگان اين از گروه نخستينسازند مدرن موسيقي
در شخصا آنرا شوئنبرگ كه آمد پديد(Society for Musical Private Performances) "موسيقي
اعلام پيش از هيچگاه انجمن اين برنامههاي جزئيات.بود كرده تاسيس وين در سال 1918
.بود انجمن اين اعضاي انحصار در آن برنامههاي از برخورداري حق و دسترسي و نميشدند
نقدنويسي يا گزارش تهيه نيز و برنامهها از ناخرسندي ابراز شكل هر حتي و تشويق هرگونه
اينكه با.ميشد شمرده ممنوع اكيدا مطبوعات در حاضران سوي از انجمن كنسرتهاي بر
نخبهاي شنوندگان براي شد الگويي اما نداشت ، ادامه سال سه از بيش شده ياد انجمن فعاليت
بهطور كه شنوندگاني است ، بوده متكي ايشان وجود به تنها تاكنون پس آن از مدرن موسيقي كه
در (Tanglewood) تنگلوود فستيوال و آلمان در (Darmstadt) دارمشتات فستيوالهاي در مرتب
.شنوندگاناند دسته اين از ميشوند حاضر آمريكا متحده ايالات
ساختههاي تا خواستهاند همواره مدرن ، موسيقي به نسبت هنري تعهد دليل به شنوندگان اين
نيرومندي (educational) آموزنده مولفه همواره ;است ، بفهمند شايسته كه نحوي به را موسيقي
همايشهاي در تا داشته نياز همواره مدرن موسيقيدان.است داشته وجود مدرن موسيقي در
در يادداشت شكل به بسياري اطلاعات و كند سخنراني خود موسيقي درباره مردم براي عمومي
را "موسيقي اجراهاي خصوصي انجمن" برنامههاي برگ آلبان.دهد ارائه خود موردبرنامههاي
برخي در لذت و شادي":ميگفت و ميكرد توصيف (pedagogicsemi) "آموزشي نيمه" برنامههاي
نميتوان انجمن برنامهريزيهاي در...كرد تلقي ناخواسته عارضهاي بايد را...اجراها
كاملترين ارائه منحصرا ما هدف زيرا...كرد موسيقي از جنبه اين مصروف توجهيرا هيچ
صريح اهداف از يكي(M1984164eibach ) "است [مدرن موسيقي قطعههاي از] ممكن بازنمايي
توانا را شنونده كه است شكلي به موسيقي جديد ساختههاي از مكرر اجراهاي يادشده انجمن
جرالد.ميخواهد خود كه گونه آن نه و كند درك هستند ، كه آنسان ساختههارا سازد
كه كرد اعلام انجمن ، اين انحلال اعلام از پس سال يعني 18 سال 1939 ، در ايبراهام
شنيدني براي يافتن آمادگي ميگذارد خويش شنونده بردوش مدرن موسيقي كه وظيفهاي
زبان دشواريهاي با رويارويي براي كه داريد گمان اگر":است نخبهگرا و تكامليافته
دارند ، وجود اسپانيايي زبان آموزش در مثال براي كه دشواريهايي همانند درست مدرن ، موسيقي
كه بقبولانيد خود به كنيد مينگريد ، سعي سرگرمي ابزار چونان را وزبان نيستيد آماده
اغلب كه است كاري همان دقيقا اين.(221939) "است نشده نوشته شما براي مدرن موسيقي
.ميدهند انجام موسيقي اين با مواجهه در شنوندگان
معلم محرميان حميد:ترجمه/كوك نيكلاس:نويسنده
:پانوشتها
او.است خويش ايدههاي حق در اعتدال رعايت كار در بيوقفه":شوئنبرگ نظر به هنرمند -4
كفايت را هنري اثر ظاهر باشد ، ايده اين ضرورتهاي با منطبق كه تغييري هر كه است مطمئن
".داد خواهد
براي و."نيست هنري لابد هست ، اگر و نيست همگان براي" هنري اثر:مينويسد شوئنبرگ -5
يوناني سخنور يك ميگفت كه ميآورد شاهد را شوپنهاور از داستاني خود استنتاج تاييد
فرياد و افتاد گريه به شد ، روبهرو خود شنوندگان انبوه شادي و تشويق با كه هنگامي
موضوع ، به مقتدرانهتري نگاه با شنكر "باشم؟ رانده زبان بر ياوهاي سخن كه نكند":برآورد
و داشته وجود مردم تودههاي و هنر ميان برناگذشتني مغاكي همواره":ميگويد و نگريسته
.داشت خواهد وجود نيز كماكان
:است زير كتاب از ترجمهاي مقاله اين *
. pp.1990 Clarendon Press Oxford, زMusic, Imagination, and CultureسCook, Nicholas.
.178184
ما:خراسان موسيقي انجمن مديره هيات عضو
موسيقي اهل قانوني حقوق احقاق پي در
هستيم
تحقق بلكه نيست هنرمندان هنري سطح بردن بالا خراسان ، موسيقي صنفي انجمن هدف عمدهترين
.ميباشد موسيقيدانان قانوني حقوق بخشيدنبه
موسيقيخراسان هنرمندان صنفي مديرهانجمن هيات عضو آقاپور غلامعلي را مطلب اين
بيمه و جوانان براي اشتغال ايجاد صنفي انجمن اهداف از ديگر يكي:ميكند اضافه و ميگويد
كه را موسيقي هنرمندان بيمه سازمانهاي از يكي شديمتوسط موفق كه بود هنرمندان كردن
.نكرد را كار اين كه بود ارشاد وظيفه اين البته كه نماييم بيمه هستند عضو انجمن اين در
ندارد وجود متخصص حالحاضر در موسيقي ، زمينه در اداري راسامور در:است معتقد آقاپور
كه ميكند كار كارشناسي زمينه در نفر يك فقط. نداريم كارشناس گروه موسيقي اداره در و
خصوص در وي.ميرود بين از نتيجهعدالت در و ميشود استبداد و تكمحوري باعث خود اين
در كه قصدداشت موسيقي گروه يك اگر:ميگويد "مشهد اسلامي ارشاد اداره كاري حيطه"
حيطهكاري در بگيرداما مجوز ارشاد اداره از بايد باشد داشته موسيقي اجراي شهر سطح
عدم علت به شايد امور اين در آنها دخالت.است غيرقانوني صنفي انجمن بگويند كه نيست آنها
به هستند موسيقي امور مسئول كه اداراتي:ميكند اضافه وي.باشد قوانين دانستن به علاقه
كردن عمل سليقهاي و ميآورند بوجود تضادهايسليقهاي و ميكنند مانعتراشي تشويق ، جاي
.ميكند اشكال ايجاد ارشاد اداره
بين در صنفي انجمن معرفي عدم" درباره خراسان موسيقي هنرمندان صنفي انجمن مديره هيات عضو
بايد كه هم انجمن دفتر و ندارد تبليغاتي ابزار صنفي انجمن متاسفانه:اذعانداشت "مردم
همچنينبراي و دهد انجام كاري نتوانسته اماكن بالاي اجارههاي علت به باشد شهر مركز در
.ميكرديم برخورد مالي مانع به كهميگرفتيم تصميمي هر
قضيهعلاقه اين به متاسفانه سيما و صدا روزنامهنگارانو:داشت اظهار آقاپور غلامعلي
هم را اين البته.دهند بازتاب را صنفي انجمن فعاليت گونهاي به نخواستند و ندادند نشان
.كردهايم كاري كم و بوديم موردمقصر اين در هم ما شايد بگويم
همه به فراخواني آخرسال 1378 در:گفت "موسيقي صنفي تشكلانجمن" با رابطه ويدر
طريق از آنها بين از و شدند عدهايكانديدا آنها جمعشدن از بعد شد ، داده موسيقيدانان
دو و خزانهدار رئيس ، نايب و مسئول ترتيبسمتهاي به كه شدند نفرانتخاب رايگيري 5
.گرفتند بهعهده را هيات معمولي عضو بعدي نفر
هنري يكيانجمن دارد ، وجود انجمن نوع دو مشهد ، در:گفت پايان در مديره هيات مسئول
كه است موسيقي هنرمندان صنفي انجمن ديگري و ميباشد ارشاد اداره نظر زير كه است موسيقي
.است كار وزارت برعهده آن مسئوليتاصلي
|