:مجلس اجتماعي كميسيون عضو
خياباني زنان اجتماعي واقعيت درباره بايد
كرد انديشي چاره
شيوع از معتادان به رايگان سرنگ عرضه
ميكند جلوگيري ايدز
از اجتماعي ثبات :تهران شهر شوراي عضو
ميآيد بدست مردم مشاركت
شد توقيف قزوين حديث
ميشود برگزار زودي به روزنامهنگار يك محاكمه
ميشود راهاندازي محلي پارلمان
شد دستگير شهدا قبور تابلوهاي سارق
ميگيرد؟ شكل كودكان در چگونه" اخلاق "
!اجبار؟ يا نياز ;كودك مهد در كودكان خواب
:مجلس اجتماعي كميسيون عضو
خياباني زنان اجتماعي واقعيت درباره بايد
كرد انديشي چاره
كساني متاسفانه و است اجتماعي واقعيت يك واقع در خياباني زنان پديده:اجتماعي گروه
.ميكنند معاش امرار راه اين از كه هستند
گفتوگو در اسلامي شوراي مجلس اجتماعي كميسيون عضو و فسا مردم نماينده سليماني ، بهيار
وجود كشورها تمام در خياباني زنان پديده:افزود (ايسنا) ايران دانشجويان خبرگزاري با
.است شده چارهانديشي معضل اين خصوص در كشور ، آن خاص مسايل بر بنا و دارد
به ما كشور در كه است علميه حوزه و اجرايي دستگاههاي وظيفه اين:كرد عقيده ابراز وي
.كنند چارهانديشي خياباني زنان پديده درباره دين و شريعت صاحب كشور يك عنوان
مانور آن روي مطبوعات كه بود مقولهاي اين:گفت عفاف بحثخانه طرح درباره سليماني
من بود؟ كي بود؟ كي بحث"همان جا اين.است شده مطرح كسي چه سوي از نشد مشخص ولي دادند
.باشد مخالف يا موافق آن با بخواهد مجلس كه نبود كار در حرفي اصلا.بود مطرح "!نبودم
به مشكل اين حل در هميشه اما كرد برطرف را خياباني زنان مشكل سريعا بايد:وي اعتقاد به
اين با شايد است؟ چقدر ما اشتغال بودجه كل مگر.ميشود اشاره اشتغال مشكلات و مسايل
.نشود حل ما اشتغال مشكل هم ديگر سال تا 10 داريم پيش در ما كه روند
پيشنهاد كشور وزارت اجتماعي شوراي به اشاره با اسلامي شوراي مجلس اجتماعي كميسيون عضو
انجام وسيع كارشناسي كار خياباني ، زنان معضل درباره بايد كشور وزارت اجتماعي شوراي:داد
انجام را لازم همكاريهاي بايد خصوص اين در نيز علميه حوزههاي و قضايي دستگاه.بدهد
براي مكان بهترين نظر به و كنيم حل قانونمندي شكل به را خياباني زنان مشكل بايدبدهند
.است كشور وزارت اجتماعي شوراي مساله ، حل و كارشناسي بررسي
شيوع از معتادان به رايگان سرنگ عرضه
ميكند جلوگيري ايدز
شايع كه آنجايي از:گفت ايران داروسازان علمي انجمن همايش نخستين دبير:ايرنا
گام مهمترين است ، آلوده سرنگ طريق از انتقال كشور ، در ايدز انتقال روش ترين
.است معتادين بين رايگان هپاتيت ، توزيعسرنگ و ايدز كنترل براي
امير حسين دكتر ايران ، داروسازان علمي انجمن عمومي روابط جمعه روز گزارش به
جهان كشور در 60 ايدز به مبتلايان بيشترين يونسكو ، رسمي آمار براساس:گفت عضدي
.ميدهند تشكيل سال تا25 افراد 13 را
مبتلايان آمار اينكه به باتوجه و كشور جمعيت بودن جوان لحاظ به:افزود وي
رساني ، اطلاع و آموزش است ، شده اعلام رقم از بيش بسيار ويروس به واقعي
.است بيماري اين از پيشگيري براي راهكار مهمترين
شهريورماه دوم از داروسازان علمي انجمن همايش نخستين اينكه بااعلام عضدي دكتر
:داشت اظهار ميشود ، برگزار تهران رازي همايشهاي مركز در روز سه مدت به جاري
آنتي منطقي تجويز و سل ، ايدز ، هپاتيت ، بيماري اعتياد ، قبيل از مواردي همايش اين در
.گرفت قرارخواهد متخصصان نظر تبادل و بحث مورد بيوتيكها
از 300 بيش حضور با هپاتيت و ايدز يافتههاي جديدترين همايش دراين:گفت وي
.ميشود ارائه عفوني بيماريهاي متخصص پزشك و داروساز دكتر
از اجتماعي ثبات :تهران شهر شوراي عضو
ميآيد بدست مردم مشاركت
از را خود فعاليت احكام منطقه 15 ، از محله شوراياري 13 انجمنهاي اعضاي:اجتماعي گروه
.كردند دريافت رئيسجمهور مشاور و تهران شهردار و مجلس شهر ، نماينده شوراي اعضا طرف
انجمنهاي مركزي ستاد رئيس و تهران شهر شوراي عضو جلاييپور مراسم ، ابتدافاطمه اين در
زندگي اختيار و شهر امور سپردن قانون ، براساس شوراها هدف مهمترين:گفت شوراياري
تا شد گرفته تصميم شهر ، شوراهاي انتخابات از پس دليل همين به.است آنان به شهروندان
.باشيم داشته روان پوياو شهري تا شود ، جلب هم محلهها سطح در شهروندان مشاركت
و هستند برخوردار نگرانكننده رشد از ما جامعه در ناهنجاريها آمارها ، براساس:افزود وي
را جامعه ثبات ميتواند مسئله اين.ميشوند بدل ناهنجاري به هنجارها حتي شرايط اين در
جاري امور در مردم مشاركت اجتماعي ، ثبات عامل مهمترين شرايط اين در.كند مواجه خطر با
.است شهري زندگي روزانه امور در مردم مشاركت تبلور شوراياري انجمنهاي و است
شهر شوراي اعضا:گفت تهران شهر شوراي رئيس عطريانفر ، محمد مهندس جلسه اين در همچنين
در.ندارد آنان از مردم دوري جز حاصلي كه كنند بيپايه منازعات گرفتار را خود نبايد
همه و هستيم منطقگريزي شاهد كنيم ، مردم مشكلات رفع صرف را خود همت تمام بايد كه شرايطي
آن حيات ادامه و شوراياري گسترش با:افزود وي.ماست خود و شورا شكست درگير ما وقت
.ماست روي پيش روشن آيندهاي
و تصميمسازي روند در آنها دخالت را شوراياري انجمنهاي وظيفه مهمترين شهر ، شوراي رئيس
با ويميكنند متحول را شهر شوراياري انجمنهاي:گفت و دانست شهري مديريت تصميمگيري
تكنولوژي ، تحولات و نوزدهم قرن علمي رنسانس از جامعه:گفت امروز دنياي تحولات به اشاره
را فرصتي تاريخي مضاعف عقبماندگي اين.است مانده عقب قرن 20 جهاني ارتباطات و اطلاعات
شهري مديريت اما.كنند طي شبه يك را صدساله ره تا است نگذاشته باقي ما حكومتهاي براي
نمانده عقب چندان جهت اين پاسخگوبودن ، از دليل به متشابه يافته توسعه بهشهرهاي نسبت
.هستند درگير آن با نيز دنيا شهري مديريتهاي ديگر كه است مشكلاتي امروز ، مشكلات.است
شوراي در خود نمايندگان به شوند ، وارد واقعي مشاركت عرصه به مردم اگر:افزود عطريانفر
.بگيرند بازي به را آنان گرانبهاي وقت شورا صحن در كه نميدهند اجازه شهر
به مردم سرنوشت:گفت شوراياري انجمنهاي اعضاء به خطاب با تهران شهر شوراي رئيس
وادار خود خواستهاي برابر در را ما بايد شما.است خورده پيوند شهري مديريت تصميمگيري
.كنيد تسليم به
داده نشان را خود چنان كوتاه مدت اين در شوراياري پايدار و موثر حركت:افزود عطريانفر
هادي دكتر.دهد شكل را فرعي شوراهاي تا دارد قصد شوراها ، قانون تصحيح در مجلس كه است ،
صداي بتوانيم ما اگر:گفت مراسم اين در ارتباطات علوم محقق و رئيسجمهور مشاور خانيكي
.مييابيم را مشكلات از خروج راه بشنويم ، را مردم
انباشت با امروز و است برده بسر تاريخ تعطيلي دوره در را زماني ما كشور:افزود وي
براي گذار حال در جامعه راهكارهاي از يكي.هستيم روبرو مختلف مسائل و مردم خواستههاي
كه جديدي قالب در را خود ايراني و ديني فرهنگ جوهره كه است اين شرايط اين از خروج
.كنيم احياء دوباره مييابيم ، يا ميسازيم
سنتي نهادهاي خالي جاي ميتوانند شوراياري انجمنهاي:گفت خانيكي دكتر مراسم اين در
و جوانمردي عياري ، مردانگي ، به و ميكردند حل محلهها در را مردم مشكلات كه را محلي
آن بر نظارت و قدرت اصلاح راه اين از:افزود وي.كنند پر ميدادند ، شكل بچهمحلبودن
.است مسئولان و مردم فاصله دهنده كاهش كه ميشود آغاز
در مانميگيرد شكل طبيعي طور به سالم رقابت و مشاركت استبدادزده جامعه يك در:گفت وي
در اجتماعي روابط تصوير.بوديم تكرويها و بياعتماديها از بسياري شاهد تاريخ طول
.است فردگرايانه خيلي ما كشور
شد توقيف قزوين حديث
اتهام به قزوين حديث هفتهنامه قزوين دادگستري شعبه 18 حكم با:همشهري خبرنگار - قزوين
.شد توقيف عمومي اذهان تشويش و اكاذيب نشر
رسيدگي تا و است شده منع انتشار ادامه از مدعيالعموم جرم اعلام بدنبال هفتهنامه اين
.شد نخواهد منتشر آن پرونده به
سوي از صادره كيفرخواست پيرو:گفت ايرنا خبرنگار به پنجشنبه روز ايننشريه سردبير
و چاپ از و توقيف حديث هفتهنامه تاميني ، اقدامات قانون ماده 13 اجراي در مدعيالعموم
.است شده آن ، جلوگيري انتشار
سوي از حكم اجراي ماموران و شده ابلاغ پنجشنبه روز صادره حكم:افزود سركار رحيم
.كردند دفتر محل از هفتهنامه اين آرشيو جمعآوري به اقدام قزوين ، دادگستري
.بود شده موقت توقيف ماه چهار مدت به نيز سال 79 بهمن در نشريه اين
براي خود انتشار سال دهمين در افشاري نقي امتيازي صاحب و مديرمسئولي به قزوين حديث
.شد بسته بار دومين
ميشود برگزار زودي به روزنامهنگار يك محاكمه
.گرفت قرار محاكمه آستانه در اتهاماتش تفهيم اتمام با سامگيس بنفشه:اجتماعي گروه
زنان موسيقي" كتاب معرفي پي در كه روزنامه نويسنده اين ;داد گزارش ايسنا حقوقي خبرنگار
جرائم ويژه قضايي مجتمع شعبه 1410 تحقيق مورد ايران روزنامه در منتشره مطالب و"ايران
دو به تا است محاكمه برگزاري منتظر وثيقه توديع با اينك بود ، گرفته قرار دولت كاركنان
اتهام ميرسد نظر به گويد ، پاسخ مدعيالعموم نماينده و كتاب اين نويسنده سوي از شكايت
.است "مقدسات به توهين"او
بخشها ، هريكاز از او و داشته بخش مذكور 7 كتاب كه ميگويد زمينه اين در گيس سام
.است نوشته مخاطبان به معرفي براي را مطالبي
جلوه موهن را كتابش مطالب من كه است اين كتاب نويسنده ادعاي:ميگويد روزنامهنگار اين
وجه هيچ به كه كردهام اعلام هم تحقيقات در بارها كه حالي در.كردهام تحريف و داده
خواننده يك عنوان به ميكند ، منتقل مخاطب به كتاب را آنچه و نگرفته صورت تحريفي چنين
.ميشد حذف كتاب بخش دو اين بايد بوده كار در مشكلي اگر.دادهام قرار برداشت مورد
جرم كه چرا نميشود ، قلمداد مطبوعاتي جرمش كرده ، كسب اطلاع طبق كه ميكند عنوان سامگيس
.ميشود نشريه صاحبامتياز يا مديرمسئول متوجه تنها مطبوعاتي
ميشود راهاندازي محلي پارلمان
كاركرد با محلي پارلمان نخستين:گفت تهران منطقه 6 شهرداري اجتماعي معاون:ايرنا
.ميشود تشكيل منطقه 6 در راهبرد ارايه و شهري مشكلات شناسايي
شهرداري ، و شهر مشاركت براي بسترسازي را پارلمانها اين تشكيل هدف مهمترين "روحاني لطيف"
.كرد عنوان محلي انجمنهاي و سازمانها تقويت و شهرنشيني آموزش
آنكه ضمن نيست ، ممكن محلي انجمنهاي مشاركت بدون محوري ناحيه بحث اجراي:كرد تاكيد وي
سياسي وجه هيچ به و است شهري مسايل تنها منطقه پارلمانهاي و انجمنها اين دغدغه مهمترين
.نميكنند عمل
شهروند كودك ، "موضوع با "كمان رنگين"جشنواره:گفت تهران منطقه 6 شهرداري اجتماعي معاون
.ميشود برگزار لاله پارك در جاري سال شهريورماه در 15 "آينده
در سواري كالسكه برنامه تهران در بار اولين براي رنگينكمان ، جشنواره طول در:افزود وي
.ميشود اجرا لاله پارك كالسكه ويژه خط
مشاركت با و منطقه شهروندان فراغت اوقات از بخشي غنيسازي منظور به:كرد اضافه وي
امسال تابستان در علمي و ورزشي هنري ، اجتماعي ، فرهنگي ، برنامه دهها دولتي غير تشكلهاي
.است شده اجرا منطقه سطح در
نقش فراغت اوقات برنامههاي از بخشي غنيسازي در منطقه شهروندان:كرد تصريح روحاني
.كردهاند ايفا فعالي
برگزار ناچيز بودجهاي و منطقه شهروندان مستقيم مشاركت با برنامهها اين:داشت اظهار وي
.ميشود
شد دستگير شهدا قبور تابلوهاي سارق
را بهشتزهرا شهداي قبور آلومينيومي تابلوهاي خانواده اعضاي همراه به كه سارق يك:ايرنا
بهشتزهرا در مستقر ايران اسلامي جمهوري ارتش دژبان نيروهاي توسط ميبرد ، سرقت به
.شد قضايي مقامات تحويل و دستگير
معظم خانوادههاي قبل مدتها از ،(س)بهشتزهرا سازمان عمومي روابط پنجشنبه روز گزارش به
نگراني ابراز خود شهيدان يادمان ويترين آلومينيومي درهاي رفتن سرقت به نسبت شهدا
.ميكردند
بهشتزهرا سازمان مدير دستور به و شهدا خانوادههاي سوي از نگراني ابراز اين پي در
خانواده اعضاي همراه به كه را سارق اين خاصي شگردهاي با (س) زهرا بهشت از حفاظت مامورين
.كردند ميورزيدنددستگير مبادرت شهدا قبور تابلوهاي سرقت به خود
به اقدام مناسب فرصت يك در خود ، خانواده اعضاي همراه به شهدا قبور بر حضور ضمن سارق اين
(س)بهشتزهرا محوطه از خود خودروي به تابلوها اين انتقال با سپس و كرده تابلوها كندن
.ميشد خارج
ميگيرد؟ شكل كودكان در چگونه" اخلاق "
كودكان اخلاقي رشد درباره محقق سه ديدگاه
سالگي دو تا تولد زمان از
(هرزوگ جيمز ديدگاه)
والدين كه هنگامي نميدانند ، را بدي و خوبي يا اشتباه و درستي بين تفاوت اغلبكودكان
نظر در آنرا اخلاقي نظر از كارميبرند ، به كودكشان مورد در را "خوب كودك" واژه
را كار اين او اگر ميگويند مثلاميسنجند خودشان معيارهاي طبق بر بلكه نميگيرند ،
مادر و پدر كردار و رفتار پيامها ، اوليه ، سالهاي در بنابرايناست خوبي كودك دهد ، انجام
مادر بهخصوص چهرهوالدين ، به سالگي يك طول در كودك.نهاميشود آ اخلاقي باعثرشد
ميكند ، پرتاب او سمت به اسباببازي يا و ميكشد را مادرش موي كه زماني.ميگيرد انس
باعث مادر صورت در تغيير اين و ميكند اخم هميشگي ، لبخند جاي به او كه ميشود متوجه
.ميشود دلگيرياش
ذهنش در مادر ناراحتي فقطخاطره نيست ، مسائل درك به قادر هنوز كودك كه اين به توجه با
اصولي كه ميكند متوجه را او نزديك اطرافيان و والدين رفتار سالگي دو در ولي ميماند ،
درستي به افراد كه هنگامي و ميكنند يكديگررفتار با آن طبق بر مردم كه دارد وجود
كنند ، احساس عمل نادرست كه هنگامي ولي ميشود خوشاينديحاصل احساس كنند ، رفتار
.است كودك اخلاقي درس اولين اين.ميشود نامطلوبيايجاد
نخستينآگاهي *
.كند درك را اطرافش تغييرات و مسائل ميتواند مغزي رشد علت به كودك پاياندوسالگي ، در
كه مثلاهنگامي.ميكند درك را تغييرات ماهگي از 2418 كودك كه داده نشان تحقيقات
نخواند لالايي برايش مادر اگر يا و ميشود وسايلشگم از يكي ميشكند ، را بازيش اسباب
.ميدهد نشان صدايش و چهره با ناراحتياشرا صورت آن در
والدين نقش *
چگونگيرشد در دارد عهده به را كودك از مراقبت كه ياكسي و مادر سال ، دو اين طي در
افراد تمامي به نسبت كودك نگرش شود ، روحي هيجانات دچار مادر اگر.دارد كليدي نقش اخلاقي
رويارويي هنگام آينده ، در است ممكن سادهلوحانه نگرش اين و است يكسان -بد چه خوب ، چه -
.كند ايجاد مشكلاتي زندگي ناملايمات و شكستها با
كاري از ولي دارم دوستت اينكهخيلي با":بگوييد او به كشيد را شما موي كودك كه هنگامي
كودك ولي داده انجام اشتباهي چه اگر ميكند حس او صورت اين در".شدم عصباني كردي كه
ميشود باعث نميكند ، ناپسندشطرد رفتار خاطر به را مادركودكش واقعيتيكه نيست ، بدي
.بياموزد بيشتر عاطفي ارتباطات و اطرافيانش خودش ، مورد در و بفهمد اشتباهشرا كودك كه
سالگي پنج تا سالگي دو از
(فلاتر چارلز ديدگاه)
يك.شنيد خواهيد جالبي جوابهاي چيست؟ بد و خوب كه بپرسيد پيشدبستاني كودكان از اگر
.بزرگترند او چوناز.ميكنند عمل درست هميشه بزرگترها كه دارد باور ساله كودكسه
بزرگترها چون.بودن خوب با است برابر بودن قوي كه ميكنند فكر پيشدبستاني كودكان اغلب
نيز آن طبق بر و ميكنند تعيين را قواعد و اصول هميشههم و هستند خودشان از قويتر
.ميكنند رفتار
والدين هشدار ندارد ، را مناسب تشخيصرفتار قدرت پيشدبستاني كودك كه اين به توجه با
را آن دارند دوست كه باشد جالبي بازي نظرشان به است ممكن رفتارشان مورد در آنها به
.دهند ادامه
خوبي دختر":ميشود گفته آنها به وقتيديگران زدن و اسباببازيها پرتاب مثال ، بهطور
هنگامي وليندارد اخلاقيبرايش مفهوم هيچ".بگذار سرجايش را واسباببازيهايت باش
كار آن":ميگويند والدين كه وقتي و ميفهمند را بد و خوب رسيدند ، بالاتر يا سن 6 به كه
".است اشتباه كار آن دادن انجام":كه ميفهمند "نكن را
مناسب عملكرد *
قانون و ديگران به كه كند وادار را كودكان چگونه كه دقيقنميداند بهطور هيچكس
دو از يعنيكنيم شروع زود خيلي را راهها اين آموزش اينروبايد بگذارند ، از احترام
تاثير اخلاقيش تصميمهاي بر بياموزد چه هر سن ، اين در كودك.آن از زودتر حتي يا و سالگي
.ميگذارد
با را او كه است اين مناسب رفتار دادن انجام به كودكان دادن عادت راههايموثر از يكي
را اسباببازيهايت":بگوييد اينكه جاي به مثلا.نكند مقايسه ديگران با و بسنجد خودش
اگر":بگوييد ".نميكنند پرت را اسباببازيهايشان پسرعمويت مثل خوب بچههاي چون كن جمع
بهتري نتيجه مطمئنا ".بكنيم جديدي بازي ميتوانيم كني ، جمع را اسباببازيهايت حالا
.داشت خواهد
بسيار نقش والدين رفتار بنابراين.دارند قبول مناسب الگويي عنوان به را والدين كودكان ،
.دارد آنها اخلاقي رشد در مهمي
بچهها.باشند داشته رفتاري نوع كهچه ميگيرند ياد بزرگترها رفتار مشاهده با آنها
مهربان يا و ميكنند استفاده خشونت از مشكلي بروز هنگام در والدين آيا كه ميكنند توجه
حركات والدين از چنانچه.ميگذارند احترام خانواده اعضاي يكديگرو به نسبت و هستند
و دزدي دروغگويي ، نظير اعمالي آنها ، دادن قرار الگو كودكانبا ناپسنديسرزند ،
است اين آنها اخلاقي رشد موثردر عامل واقع در.ميگيرند ياد را زيرپاگذاشتنقوانين
برآيد كار عمل به":معروف قول به.كنند عمل آن به ميزنند كه را حرفهايي بايد والدين كه
.بيارايند اخلاقي نيكو صفات به را خود والدينبايد اين بر علاوه".نيست سخنداني به
ديگرش فرزند روز همان در ولي".است بدي كار زدن نزن ، ":بگويد سالهاش كودك 4 مادربه اگر
ميكند؟ تلقي ناپسندي كار را سالهزدن كودك4 آن آيا بزند ، را
است ، قبول مورد والدين نظر از تنبيه ميرسدكه نتيجه اين به كودك شك بدون مطمئناو
خشونت و تنبيه از عصبانيتشان رفع و مشكلات حل براي ولي نميكنند ، اعتراف آن به چه اگر
نبايد خودش"است بدي كار زدن":ميگويد كه هنگامي مادر حال هر در.ميكنند استفاده
.كند تنبيه
والدين جايگاه *
زيراآزار بزند ، كسيرا نبايد كه ميداند و ميفهمد را نادرستي و درستي ساله ، كودك 6
براي و بدهند شكل بهترينوجهي به را كودك بايدشخصيت والدين.ناپسندياست عمل مردم
اين زيرا.كنند توجه خودشان اجتماعي و فردي رفتارهاي به چيز هر از قبل بايد كار اين
.ميگذارد اثر نيز كودكان بر رفتارها
سالگي يازده تا سالگي شش از
(تيسون فيليس ديدگاه)
ارزشهاو كودك كه ميشود باعث مغز فيزيولوژيدر تغييرات سالگي ، يا 7 سنين 6 در
.است نادرستي كار گفتن دروغ كه ميفهمد خوبي مثلابه دهد ، تشخيص را اخلاقي ضدارزشهاي
برداشته عدد دو كه بگويد مادرش به ولي بردارد ، ظرف از شكلات عدد سه اگر ساله كودك 4
نميداند مقصر را خودش ولي كند نگراني احساس شود ، عصباني مادرش كه اين از است ممكن است ،
.است مقصر كه ميكند احساس بگويد دروغ اگر هفتساله كودك اما
احساس را نيرويي نيز درون از او اخلاقي ، رفتارهاي مورد كودكدر توانايي بر علاوه
.دارد نام"وجدان" دروني نيروي اين.است اخلاقي معيارهاي و ارزشها نگهدارنده كه ميكند
.ميدهد هشدار او به خطري زنگ همانند وجدان ميدهد نادرستيانجام كار كودك كه هنگامي
از باشند ، داشته دوست را او نيز آنها كه ميخواهد و است والدينشعلاقهمند به كودك
نزديكي احساس آنها به نسبت ناخودآگاه او.كند عمل آنها همانند كه سعيميكند رو اين
.ميپذيرد را معيارهايشان و ميكند
خانواده ولي كند توجه ديگران نيازهاي و جامعه به است ممكن خانوادهاي مثال ، بهطور
تصميم خودش كودك آينده در حال ، هر در.بخواهد خودشان براي را چيز استهمه ممكن ديگري
شخصيتش به او تصميم اين و نه؟ يا كند دنبال را آنها معيارهاي و روش آيا كه ميگيرد
.دارد بستگي
كنند بهترينرفتاركمك انتخاب در را او والدين كه دارد نياز هم هنوز سن اين در كودك
.دهد رشد خود در اخلاقيرا اصول پايبنديبه احساس بتواند بالاخره تا
.باشند عملكردشانمصمم و رفتار در بايد نيز والدين آمد احساسبوجود اين كه هنگامي
هديهاي براياو عملتان جبران براي بعدا ولي تنبيهميكنيد را مثلاوقتيكودكتان
تكرار را اشتباهش و باشد مسئوليتپذير نميتواند كودك يابد ادامه كار اين اگر ميخريد ،
.كرد خواهد
اخلاقي اصول رعايت *
اين در نميكند ، رعايت را آن گاهي ولي است ، صحيح رفتاري نوع چه كه بداند كودك اگر حتي
كند فكر است ممكن كودك شوند ، عصباني بسيار آنها اگر.دارند مهمي بسيار نقش والدين مواقع
ميكند وانمود يا و ميگويد دروغ نتيجه در ندارد ، وجود اشتباهش جبران براي راهي هيچ كه
كه كنند عمل گونهاي به ميتوانند والدين كه صورتي دراست نداده انجام را كار آن كه
دهند اجازه كودك به و رفتاركنند خونسردي با بايد آنها.دهند پرورش نيز را اخلاقي اصول
ميشود خوبيمتوجه به او صورت آن در.كند عمل صحيح كه بياموزد و بفهمد اشتباهشرا كه
ميكند عهد خود بنابراينبا.است زيرپاگذاشته را خود وجدان و والدين به احترام كه
.كند رفتار بهتر بعدها كه
گوشزدشود ، آنها به غلط و درست كارهاي اينكه بدون ابتدايي ، دوره اتمام از پس كودكان ،
.دارند را درست كارهاي انجام تشخيص توانايي خوبي به
1977Sesame streetparents,Moral Development June:منبع
شهرك ذاكر مينا:ترجمه
!اجبار؟ يا نياز ;كودك مهد در كودكان خواب
...و محبت و هوا و غذا و آب به كه همانقدر انسانها.است حيات اوليه ضروريات از يكي خواب
با زندگياش دوران طي در انسان هر.هستند وابسته نيز خواب و استراحت به دارند احتياج
.دارد نياز خواب سنبه و فعاليت ميزان به توجه
يا.ميخوابند ساعت تا20 بين 18 چيزي شبانهروز ساعت از24 نوزادان مثال براي
و خواب به بيشتري نياز بدنشان فيزيولوژي تحولات و تغيير به توجه با نيز نوجوانان
آرامش نهايت در انسان هر خواب اگر و باشد كافي اندازه به خواب ميزان اگردارند استراحت
نيز هوشياري سطح و آمد خواهد بهدست روزانه فعاليت براي بيشتري توان و انرژي شود طي
.شد خواهد افزون
به اندازه همان به است رشد حال در توجهي قابل سرعت با بدنشان اينكه به توجه با كودكان
ميگذرانند مهدكودك در را بسياري ساعتهاي كه كودكاني.نيازمندند كامل و خوب آرام ، خواب
فرصتهايي كه است لازم ميدهند انجام مهد در كه فعاليتي مقدار همچنين و سن به توجه با
.نوپا كودكان و نوزادان ويژه به باشند داشته خواب براي
جواب همان به نبايد اما كنند اعتراض كودكان از بسياري بعدازظهر خواب براي است ممكن
براي را كودكان همه است لازم باشد كار در اجباري اينكه بدون.شد قانع كودكان لحظهاي
بدينترتيب.دارد فرق يكديگر با فردي تفاوتهاي اصل به كودكان خواب.كرد تشويق خواب
خواب وضعيت از دقيق شناخت تا پرسيد خانواده از را كودك خواب ساعت كه است اين قدم اولين
از را خواب كردن اجباري فكر مربي كه است اين قدم دومين.باشد داشته كودكان استراحت و
.كرد همراه تهديد و زور با نبايد را حياتي نياز اما است خوب خواب.كند دور خود ذهن
براي آرامش از سرشار لحظات داشتن براي آمادگي نوع يك حقيقت در خواب باشيم داشته نظر در
بعداز نكند فكر كودك تا بدهد امنيت احساس كودك به كه دارد وظيفه مربي.است بيداري زمان
همه خواب بعداز كه كند حاصل اطمينان بايد كودك.داشت نخواهد را قبل شرايط و وسايل خواب
كردبعداز ثابت عمل با او به بايد و نميافتد خاصي اتفاق هيچ خواب زمان در و هست چيز
دلخواه چيزهاي با بازي اجازه و شد خواهد مواجه خاص وسايل يا اسباببازيها همان با خواب
كودكي است مهم بسيار آرام خواب يك براي كودكان هيجانات و عواطف به توجه.داشت خواهد را
جنبه كه آموزشهايي يا و بوده خارج توانش حد از كه شده سپرده او به كارهايي روز طي در كه
.بود نخواهد راحت و آرام خواب به قادر كودكي چنين بيشك داشته اجباري و آزاردهنده
.داشت نخواهند آرامي خواب باشند داشته استرس و پرفشار روز اگر كه بزرگسال افراد مثل
كودكان در بيخوابي علل
گرسنگي
شير سينه از او اگر بخصوص باشد مشكل است ممكن نه ، يا است گرسنه بچه كه اين دانستن
كردن زياد باشد ، گرسنگي گريه علت اگرميخورد چقدر وعده هر كه ندانيد شما و بخورد
.است موثر بچه كردن آرام در تغذيه دفعات
بودن ناراحت
ديگر بچههاي از بيشتر را بچهها از بعضي زياد ، گرماي يا سرما احساس و كثيف يا خيس پوشك
.ميخوابند باشد راحت و گرم جايشان وقتي عموما كودكان.ميكند ناراحت
درآوردن دندان
و است كودك خواب برنامه خوردن بههم براي شايعي علت درآوردن دندان اول ، سال اواسط از
را او بدعنقي علت كه باشيد مطمئن شده سرخ و ملتهب و كرده ورم شما بچه لثههاي ديديد اگر
.كردهايد پيدا
بيماري
نميتواند كند ناراحتش (اگزما مثلا) پوست خارش يا و كند تب باشد ، داشته درد كه بچهاي
تنفس مخل كه ديگري علت هر يا سرماخوردگي ، يا سوم لوزه علت به گرفته بينيبخوابد راحت
از كدام هر كردن برطرف با كه ميشوند كودكان در خواب مزاحم هم برونشيت آسم ، مثل باشد
.كرد فراهم كودك براي را راحت خوابي زمينه ميتوان موانع اين
خواب فيزيكي شرايط
.است مهم خيلي خواب براي كودك گرفتن قرار چگونگي و محل يعني فيزيكي شرايط
او خواب وسايل بايد كودك خانواده كه بخوابند خود شخصي وسايل روي دارند دوست كودكان بعضي
باد و نور معرض در يا و بخوابند ديوار كنار دارند دوست ديگر برخي.بياورند مهد به را
خواب باشيم مطمئن كند انتخاب راخودش خود خواب جاي دهيم اجازه كودك به اگرنباشند
.داشت خواهد بهتري
زياد ، نور.كنيم توجه اتاق هواي تعادل به بايد است ، مهم خيلي كودكان اتاق هواي دماي
.ميكند اختلال دچار را كودكان خواب ناراحت و تنگ لباسهاي مطلق تاريكي
:شود توجه زير موارد به بايد خواب موقع در
آب كودكان ، براي گفتن لالايي و قصهگويي كودك ، موهاي و پيشاني و صورت لمس دستها ، نوازش
معين ، ساعت در خواب ساعت بودن يكسان آنها ، فرستادن دستشويي خواب ، از قبل كودكان به دادن
را آنها خواب زيرا شود توجه آن به بايد كه است مهمي موارد كوچكتر بچههاي ندادن تكان
قصههاي.شود رعايت كودك خواب رواني بهداشت بايد گفتن قصه موقع درمياندازد تاخير به
كردن بيدار.ميكند دور كودكان چشم از را خواب عملا خندهدار يا و پرهيجان ترسناك ،
.باشد همراه به كودك گرفتن آغوش و لالهگوش و سر و پيشاني نوازش و حوصله با بايد كودكان
پنير و نان لقمه يك يا كوچك ساندويچ يك و كرد هدايت دستشويي به بايد را كودك خواب بعداز
خانه به رفتن زمان تا كمتحرك و ساده بازيهاي.كند پرانرژي و سرحال را كودك ميتواند
.است مناسب كودكان براي
لمسهچي حميده
روانشناسي كارشناس
|