نيست دانشآموزان جوابگوي درسي كتابهاي محتواي
:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
دانشگاههاي تمامي در حضوري نيمه دورههايآموزش
ميشود برگزار كشور
تحصيلي 8281 سال در
ميشوند انتخاب معلمان توسط مدرسه مديران
انضباطي كميتههاي دبيران همايش گشايش
همدان در كشور دانشگاههاي
فعاليتهاي و مجامع كل اداره عملكرد تشريح
سال 80 در ارشاد وزارت فرهنگي
رايانه آموزش براي مناسب راهكار چند
آينده و اصلاحات پرورش و آموزش
دانشآموزان

نيست دانشآموزان جوابگوي درسي كتابهاي محتواي
دوره آن دانشآموزان براي قبل سالهاي در درسي كتابهاي تدوين نحوه:فرهنگي علمي گروه
نياز جوابگوي آنها محتواي اكنون ايجادشده ، تحولات و تغيير با آنكه حال بوده ، مفيد
.نيست جوانان
دانشآموزي سازمان اعضاي و شوراها همايش در پنجشنبه روز پرورش و آموزش وزير حاجي مرتضي
بين در جايگاهي فناوري و علم پيشرفت عصر و امروز متحول دنياي در بناست اگر:افزود همدان
وي.است تربيتي و آموزشي مسائل در زيربنايي اصلاح مستلزم امر اين كنيم ، كسب جهان كشورهاي
رفع ضعف ، نقاط شناسايي و بازنگري نيازمند پرورش و آموزش در اصلاحات طرح اجراي:گفت
.است درسي كتابهاي محتواي و شيوه در اساسي تحول و كمبودها
:افزود و دانست حائزاهميت بسيار كشور كلان تصميمگيريهاي در را دانشآموزان نقش وي ،
سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، توسعه براي خود سئوالات و افكار نظرها ، طرح با بايد دانشآموزان
.كنند تسهيل را اصلاحات روند و داده ارائه مسئولان به جديدي راهكارهاي كشور اقتصادي و
بايد كه است تحول از پر آيندهاي نوجوان ، و جوان نسل براي متصور آينده:داشت اظهار حاجي
اين به دستيابي لازمه البته كه كرد برنامهريزي زمان و شرايط دگرگوني به توجه با آن در
.است دانشآموزان گسترده مشاركت و همكاري هدف
دانش و علم فراگيري مشغول درس كلاس در را زيادي مدت دانشآموزان كه است درست:گفت وي
.نيست اجتماعي فعاليتهاي ديگر از آنان غفلت معناي به كه اين اما هستند ،
:فناوري و تحقيقات علوم ، وزير
دانشگاههاي تمامي در حضوري نيمه آموزش دورههاي
ميشود برگزار كشور
آموزش دورههاي:كرد اعلام فناوري و تحقيقات علوم ، وزير:فرهنگي علمي گروه
.ميشود برگزار دارند دانشجو پذيرش كه كشور دانشگاههاي كليه در نيمهحضوري
در جمهورياسلامي خبرگزاري خبرنگار با گو و گفت در پنجشنبه روز معين مصطفي دكتر
گرفت قرار تاكيد مورد كشور دانشگاههاي روساي اخير اجلاس در امر اين:افزود سمنان
را طرح اين اجراي وينمايند دورهها اين برگزاري آماده را خود بايد دانشگاهها و
در بخشي تنوع:داشت اظهار و دانست كشور در عالي آموزش به بخشيدن تنوع راستاي در
.است وزارتخانه اين راهبردي سياستهاي از يكي عالي آموزش
حضوريدانشجو ، پذيرش نظر از دانشگاهها كيفي و كمي ارتقاء با همزمان وي ، گفته به
و كامپيوتري شبكههاي طريق از جمله از نيمهحضوري دورههاي در دانشجو پذيرش
دانشجويان پذيرش براي بينالمللي علمي گسترش شبانه ، دورههاي ،(مجازي) الكترونيكي
:شد يادآور وي.ميگيرد قرار توجه مورد نيز كاربردي علمي آموزشهاي و خارجي
و است شده ابلاغ قبل سال نيمهحضوري دورههاي برگزاري مقررات و آئيننامه
جدي طور به را نيمهحضوري دانشجوي پذيرش براي خود ظرفيت دانشگاهها تمامي شد مقرر
.دهند گسترش
بر تكيه با چون كه است نحوي به حضوري نيمه آموزش كيفيت:ساخت خاطرنشان وي
شرايط از ميشود برگزار دانشگاه خود در ادواري امتحانات و است آموزشي تكنولوژي
آموزشي كيفيت نيمهحضوري دورههاي كمي گسترش:كرد تصريح وي.است برخوردار خوبي
به حضوري نيمه آموزشهاي:شد يادآور وي.داد نخواهد قرار تحتالشعاع را دانشگاهها
.شد خواهد ارائه فراگير صورت به يا و سراسري آزمون پذيرش صورت دو
در شدهو دانشگاه وارد ورودي امتحان بدون دانشجو فراگير ، دوره در وي گفته به
ميتواند موفقيت صورت در و گذرانده را خود واحدهاي دانشپذير صورت به اول ترم
اما بود خواهد آسان فراگير دورههاي به ورود:شد متذكر وي.بدهد تحصيل ادامه
به باشد ادواري امتحانات گذراندن و علمي دقيق ضوابط چارچوب در بايد تحصيل ادامه
كيفيت از بينالمللي نظر از نور پيام دانشجويان مثل فارغالتحصيلان كه نحوي
.باشند برخوردار بالائي
كشوربرتر ده رديف در نيمهحضوري آموزشهاي ارائه نظر از ايران:گفت معين دكتر
در ميدهد ارائه حضوري نيمه آموزش كه نور پيام دانشگاه رتبه و دارد قرار جهان
نيمهحضوريرا آموزش دورههاي برگزاري از اصلي هدف ويدارد قرار جهان هفتم رده
فقط 22 حاضر حال در پوشش اين:گفت و كرد عنوان كشور در عالي آموزش پوشش گسترش
بالاي اكنون امروز پيشرفته جهان در عالي آموزش پوشش:گفت معين دكتر.است درصد
پايان در درصد اين نيمهحضوري دورههاي گسترش با است نظر در و باشد بايد 90
.برسد درصد از 40 بيش به تقريبي طور به چهارم برنامه اوليه سالهاي و سوم برنامه
تحصيلي 8281 سال در
ميشوند انتخاب معلمان توسط مدرسه مديران
انتخاب مدرسه هر معلمان توسط تحصيلي 8281 سال در مدارس مديران:علميفرهنگي گروه
.ميشوند
اين اعلام با تهران استان شهرستانهاي پرورش و آموزش سازمان مديركل غندالي شهابالدين
و آنان كار كيفي سطح ارتقاي در موثري نقش معلمان ، توسط مديران انتخاب:گفت مطلب
.دارد مدرسه و منطقه فضاي بهينهسازي
چراغ بهعنوان معلمان و است جامعه يك فرهنگ اصلي ركن تربيت و تعليم نظام:كرد تصريح وي
.ميكنند روشن آنان ، فراروي هدايت هدف با را تربيت و تعليم نور دانشآموزان ، راه
انضباطي كميتههاي دبيران همايش گشايش
همدان در كشور دانشگاههاي
روز كشور دانشگاههاي انضباطي كميتههاي دبيران سراسري همايش چهارمين:فرهنگي علمي گروه
.يافت گشايش همدان سيناي بوعلي دانشگاه فني دانشكده اجتماعات سرسراي در پنجشنبه
تحصيلي سال برنامههاي و سياستگذاريها ساماندهي را آن برگزاري از هدف همايش اين دبير
دانشجويي ، آسيبهاي شناسايي دانشگاهها ، در انضباطي تنگناهاي و نارساييها بررسي جديد ،
.كرد ذكر انضباطي كميته دبيران مشكلات و چالشها موجود ، وضعيت بررسي
دانشگاههاي كليه انضباطي كميتههاي دبيران و دانشجويي معاونان دوروزه همايش اين در
.دارند حضور كشور
فعاليتهاي و مجامع كل اداره عملكرد تشريح
سال 80 در ارشاد وزارت فرهنگي
فعاليتهاي و مجامع دفتر كل اداره سوي از گرفته صورت فعاليتهاي اهم:فرهنگي علمي گروه
.شد تشريح گذشته سال در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت فرهنگي
اين مديركل از نقل به ايرنا به نمابري ارسال با پنجشنبه روز ارشاد وزارت عمومي روابط
كارشناسان و صاحبنظران همكاري با فرهنگي برنامه از 200 بيش سال 80 ، در:كرد اعلام دفتر
.بودهاند موثر جوان مخاطبان جذب در برنامهها اين كه شده انجام فرهنگي
لبنان ، دمشق ، فرانكفورت ، كتاب بينالمللي نمايشگاههاي در شركت:گفت شعاعي محمدعلي
در فردوسي شاهنامه نمايشگاههاي برپايي و شيكاگو قطر ، كويت ، شارجه ، لندن ، سوئد ، بولونيا ،
.است بوده شده انجام فعاليتهاي ديگر از چين ، و هند
رايانه آموزش براي مناسب راهكار چند
بيايد نظر به بزرگي بسيار هدف ابتدا در است ممكن كامپيوتر با كار فراگيري *
كرد خواهيد كار كامپيوتر با تلويزيون از استفاده راحتي به درست نگرش و حوصله با اما
دنيا ميرسد نظر به آنگاه ندانيد ، را "كار سر در سخت روزي" و "سخت ديسك" بين فرق اگر
هرگز كه آنقدر ميدانند ، كامپيوتر به راجع شما از بيشتر بسيار كه است كساني از پر
با كار دنيا ، اين در همهكس.باشيد آسودهخاطر اما.بدانيد اندازه آن به نميتوانيد
روز هراست نكرده شروع ديگر دست در ايكسپي ويندوز و دست يك در ماوس با را كامپيوتر
آنان به كه هستند فعاليتهايي درحال ندارند ، فني تخصص هم ذره يك كه افراد از بسياري
تمام گويي كه بزنند ضربه خود كليد صفحه دكمههاي به چنان زود خيلي داد خواهد اجازه
.كردهاند استفاده كامپيوتر از خود زندگي
به ميتوانند اما نيستند ، كامپيوتر نابغه ميكنند ، كار كامپيوتر با كه كساني از بسياري
اين.غيره و بنويسند را خود بفرستند ، مدارك ايميل كنند ، استفاده اينترنت از راحتي
اما نداشتند ، مورد اين در فني اطلاعات هيچ شخصي ، كامپيوتر تهيه از پيش تا افراد
.بگيرند ياد را كامپيوتر با كار خطا ، بيشتر و خطا و آزمون با آن از پس توانستند
آن بخرد ، كامپيوتر ميتواند كس هر.است كامپيوتر با كار براي روش يك خطا و آزمون قطعا
.ميكنند پيشنهاد را نظاممند روشي كارشناسان امابزند آزمايش به دست و كند روشن را
:است قرار اين از جديد فنآوري يادگيري هنگام در ابتدايي دستورالعمل چند
و بگيريد ياد را دكمهها تمام با كار آني طور به بايد نكنيد تصور.كنيد شروع آرامي به *
درعوض.است غيرممكن كار اين.درآوريد آن نرمافزارهاي و كامپيوتر كاربردهاي تمام از سر
ياد يك به يك را كدام هر چگونه بياموزيد و بگيريد نظر در خود براي را خاصي و عملي اهداف
(خواب)SleePحالت در را آن.كنيد روشن را كامپيوتر چگونه بگيريد ياد مثلا.بگيريد
.ميآموزد شما به را قدمها اين كامپيوتر ، راهنماي كتابچهكنيد خاموش سپس و دهيد قرار
وسايل ساير با كار دانش ديد خواهيد زودي به اما بيايد ، كماهميت نظر به شايد كارها اين
.نميخورد كامپيوتر با كار درد به راديو و تلويزيون مانند روزمره
چگونگي داريد نياز آيا مثلابخريد كامپيوتر واداشت را شما كه برويد هدفي سراغ به سپس
اين وقتي.كنيد آغاز دريافتنامه و ارسال با را كار بگيريد؟ ياد را ايميل از استفاده
بعد روز.بخوانيد را كامپيوتر راهنماي كتابچه و بكشيد كار از دست گرفتيد ، ياد را كار
ارسال ايميل پيام همراه به را عكسي ميتوان چگونه بگيريد ياد داشتيد ، را آن روحيه اگر
چيز همه.كنيد حركت خود يادگيري سرعت با مطابق و كنيد ساده را كار كه است اين مهم.كرد
.آموخت روزه يك نميتوان را
درباره مشخصي اهداف كنيد ، تهيه كامپيوتر آنكه از قبل.كنيد تعيين آموزش براي طرحي *
آن با كه را خاصي روشهاي آنگاه.كنيد معين بكنيد ، كامپيوتر با ميخواهيد كه كارهايي
با ميخواهيد كه كارهايي از يكي كنيد فرض.كنيد مشخص گرفت ، فرا را كارها اين ميتوان
به ميتوانيد آن با كه داريد راه چند.است درآن مالي معاملات وضعيت ثبت بكنيد ، كامپيوتر
جمله از كتاب و كامپيوتري نشريات آموزشگاه ، خصوصي ، معلم.بگيريد ياد را كار اين سرعت
فراموش را كتاب مطالعه حتما كردهايد ، انتخاب كه روشي هر كنار در.هستند راهها اين
.نكنيد
سوابق ثبت يا ايميل فرستادن مانند مشخص كارهاي انجامبفهميد را ابتدايي مفاهيم *
متوجه بهزودي اما.كند وادار كامپيوتر خريدن به را كهشما باشد انگيزهاي شايد مالي
و چيست فايل اينكه مثلا ندانيد ، را كامپيوتر كاركرد ابتدايي مفاهيم اگر شد خواهيد
كار با باشد قرار وقتي ميشود ، ساخته قطعاتي چه از كامپيوتر يا و ميشود ذخيره چگونه
مشكل با كنيد ، برطرف كامپيوتر كار در را اشكالي بخواهيد يا شويد آشنا جديدي نرمافزار
.شد خواهيد روبهرو
مورد در اطلاعاتي كسب را خود هدف بايد گرفتيد فرا را ابتدايي مفاهيم وقتي رو ، اين از
كامپيوتر نوآموزان مخصوص كتابهاي كتابفروشيها در حتما.دهيد قرار كامپيوتر كار چگونگي
درباره ابتدايي اطلاعات از زيادي حجم دربرگيرنده اغلب كتابها قبيل اين.ديدهايد را
چه هر كامپيوتر خريدن از هدف.بفهمد ميتواند كس هر كه است روشي به شخصي كامپيوترهاي
شايد زمينهها اين در مطالعه.بود خواهد سودمند ابتدايي اطلاعات اين از آگاهي باشد ،
در كه ميدهد شما به را امكان اين زمينه اين در اطلاعات كسب اما نباشد ، سرگرمكننده
.كنيد حركت سريعتري شتاب با آينده
راه را خود كامپيوتر كه آن از پس.بخوانيد را (Help)كمك به مربوط فايلهاي *
.F1:باشد شما دوست ابتدا همان از بايد كه دارد وجود كليد صفحه روي دكمه يك انداختيد ،
چپ سمت بالاي منتهياليه در Fدكم1كهه ويندوز ، عامل سيستم بر مبتني كامپيوترهاي در
Fفشرد1 با باشيد ، ويندوز برنامه جاي هر.است كمك نماينده دارد ، قرار كليد صفحه
بهخصوص بگيريد ، فرا را صفحه اين با كار.شماست به كمك براي كه ميشود باز صفحهاي
.آن موضوعهاي فهرست ميان در كاوش چگونگي
و سايرين كنار در گرفتن قرار از بهتر راهي افراد ، برخي براي.برويد آموزشگاه به *
با.دارد وجود جهان شهرهاي اكثر در كامپيوتر آموزش كلاسهاي.ندارد وجود همزمان يادگيري
به وارد دوستان البته.كرد پيدا را آموزشگاهها اين نشاني ميتوان روزنامهها به نگاهي
فراموش نبايد را احتياطي نكته يك اما.هستند خوبي بسيار اطلاع و كمك منبع نيز كامپيوتر
استفاده كامپيوتر از مدتهاست كه كساني ميكنند تصور تازهكار افراد از بسياري.كرد
به آنچه كه است آن بدانند بايد تازهكارها آنچه اما.هستند بيادب و بيحوصله ميكنند ،
.بكشد طول ساعت چند كارشناس يك براي آن پاسخ است ممكن ميآيد ، ساده سوالي نظرشان
.است چيز همه دادن توضيح از آسانتر تازهكار شخص با بيادبي
.بپرسيد كامپيوتر به آشنا دوستان از دقيقرا و مشخص كاملا سوالات است بهتر علت همين به
.نميكنند كج را خود راه ديگر داريد ، سوالي شما ببينند وقتي ترتيب اين به
هدف ابتدا در است ممكن كامپيوتر با كار فراگيري.نشويد تسليم كه است اين همه از مهمتر
با تلويزيون از استفاده راحتي به درست نگرش و حوصله با امابيايد نظر به بزرگي بسيار
.كرد خواهيد كار خود كامپيوتر
نعيمي رضا وحيد:مترجم
آينده و اصلاحات پرورش و آموزش
دانشآموزان
محافل در نيز پرورش و آموزش در اصلاحات ضرورت اخير سالهاي اجتماعي تحولات با
ديدگاههاي با آشنايي براي.است مطرح كشور فرهنگي جامعه ميان در و امر اين دستاندركار
.نشستهايم كشور آموزش كارشناسان و دستاندركاران از يكي صحبت پاي زمينه اين در گوناگون
راه در عمده مانع پرورش و آموزش مناطق مديران براي كافي اختيارات نبود و اداري تمركز
بخش اين سختافزاري امكانات توسعه و آموزشي كيفيت بهبود زمينه در عمومي اهداف پيشبرد
.است
فرهنگ اين پرورش و آموزش اصولا: ميگويد منطقه 3 پرورش و آموزش رئيس سانيخاني محمدرضا
بخشهاي ديگر در و ميكند القاء فارغالتحصيلان و دانشآموزان به آموزش نظام در را
تمركز اين كاهش در موثري گامهاي اخير سالهاي در.ميشود بازتوليد نيز كشور اداري
جلو به گامي اين و كرده تغيير مدارس اجرايي آئيننامه اخير سال سه دو در و شده برداشته
آن اجراي راه در اگرچه و است موثري گام اداري اصلاح راه در آئيننامه اين.ميشود محسوب
.است ضروري بخشها ديگر در اصلاح و راه اين ادامه ولي ميگيرد صورت مقاومتهايي هنوز
را آن اجراي بايد و شده شروع راهنمايي و ابتدايي عمومي آموزش دوره در امتحانات ارزشيابي
.كرد پيگيري
احساس خوبي به گوناگون بخشهاي در كلان و ساختاري تغيير به نياز:افزود سانيخاني
شهرهاي در.است راهكارها اين از يكي كشور استانهاي پرورش و آموزش شدن سازماني ميشود ،
سطوح در مديران.شوند اصلاح ساختاري نظر از ترتيب همين به مناطق بايد تهران مثل بزرگ
به و گوناگون بخشهاي از فرهنگسازي و شوند برخوردار بيشتري اختيارات از بايد گوناگون
.شود انجام دروني شكل
.ميرود پيش غيرموثر و كند تحول و سخت تصميمگيري اداري ، تمركز وجود شرايط در
ميشود آغاز مدارس مديران از آموزشي برنامهريزي دنيا كشورهاي همه در امروزه:افزود وي
و توان برحسب دانشآموزان به تفريحي و ورزشي امور به رسيدگي و پرورش و آموزش بر علاوه و
.ميشود رسيدگي نيازشان
مسئولان و دانشآموزان فرد فرد توان به اتكا با توسعه و رشد امكان انعطافپذيري اين
.ميكند فراهم را آموزشي
امكان تفريحي و آموزشي فضاهاي توسعه و مادي امكانات جذب زمينه در بايد مديران
دليل به تهران پرورش و آموزش منطقه 3 در حاضر حال در مثال براي.باشند داشته تصميمگيري
وجود آموزشي خالي فضاهاي از استفاده و توسعه امكان شهر مركزي منطقه يك در گرفتن قرار
توسعه در منطقهاي شرايط به توجه با بتوانند گوناگون مناطق در مديران بايد.ندارد
دارند پيشرفت و توسعه امكان مناطق برخي.كنند عمل فعالانه آموزشي سختافزاري امكانات
بخش سرمايههاي جذب.نميشود بهرهبرداري فرصتها اين از تصميمگيري تمركز دليل به ولي
از ديگر يكي.باشد راهگشا ميتواند زمينه اين در مناسب راهكارهاي انديشيدن و خصوصي
ايران در درسي كتابهاي سختي اصولا است ، آموزشي سختگيري دارد اصلاح به نياز كه مسائلي
ايران در درسي كتابهاي بودن دشوار و سختگيري.است كمنظير كشورها از بسياري ميان در
جز و ميكند شديد و سخت را آموزش درسي كتابهاي دشوارياست مدرسه از گريز عوامل از يكي
.است پائين مدارس اكثر در آموزشي جاذبه هستند ، موفق خاص شرايط دليل به كه مدارس برخي
اين در بالايي هزينه و كند تغيير درسي كتابهاي ساله همه نيست لازم اصولا:ميافزايد وي
هر دركرد جبران آموزشي كمك كتابهاي افزودن با را اصلاحات ميتوان شود ، صرف زمينه
نقش دانشآموزان به و داد آموزشراتغيير نحوه ميتوان دانشآموزان ظرفيت براساس كلاس
.بخشيد فعالتري
تا دارد بازسازي به نياز و نيست مناسب نيز مناطق در موجود آموزشي فضاهاي حاضر حال در
بايد.است ناممكن و كند زمينه اين در اقدام ولي شود ، ايجاد آنها در نسبي استانداردهاي
مختلف بخشهاي در مديران.شود داده دست به كشور در پرورش و آموزش اقتصاد از مشخصي تعريف
.كنند ايجاد را لازم تحولات و امكانات نميتوانند سالها تا شايد قوانين فقدان دليل به
به استان شوراي بايد وسعت دليل به تهران در اما است خوب طرح يك پرورش و آموزش شوراي
از محدوده هر مشكلات به رسيدگي امكان تا شود تبديل تهران پرورش و آموزش مناطق شوراي
.شود فراهم آنها حل و تهران
يا و مشكل اگر.است عيب ندانستن متاسفانه ما جامعه در كرد تاكيد پايان در سانيخاني
و ميكنند بيان را مشكلات دنيا جاي همه در ولي ميكنيم ، پنهان را آن هست جايي در ضعفي
افكار چالش معرض در و عنوان را آن هست كوچك مشكلي بخشي در اگر مييابند ، راهحل آن براي
بر تنها و نميشود بيان ضعفها و مشكلات ما كشور در ولي ميدهند قرار كارشناسان و عمومي
و كند تغيير تفكر اين بايدميشود داده نشان قوي نيز ضعف نقاط و ميشود اشاره قوت نكات
.است آن آغاز نقطه پرورش و آموزش
|