دارند؟ مشكلي چه درسي كتابهاي
شد منتشر پايداري فرهنگ
"اسلامي انقلاب انديشه" فصلنامه شماره اولين
شد منتشر
بخارا جديد شماره
و ايران شناسي باستان مشترك پژوهشهاي مركز
ميشود تاسيس ژاپن
هنري و فرهنگي موسسه فعاليت 25 مجوز
شد صادر
بازيهايمحلي جشنواره دومين برگزاري
هنرستان استانها همه در ارشاد وزارت
ميكند تاسيس
دارند؟ مشكلي چه درسي كتابهاي
دانشآموزان ميان درسي كتاب جلد ميليون توزيع180 و جديد تحصيلي سال آغاز با همزمان
مديركل حاجآقالو ، عباس گفتوگوي همشهري ، آموزشي صفحه در تيرماه 1381 ، در23:اشاره
اختصاص درسي كتابهاي موضوع به كه را پرورش و آموزش وزارت ابتدايي پرورش و آموزش دفتر
ايرادهاي درسي ، كتابهاي بر ابتدايي ، مديركل مذكور ، گفتوگوي در.كرديم منتشر بود ، يافته
بر كه است ديدگاهي ميآيد پي در آنچه.بود برشمرده را آنها مشكلات و كرده وارد اساسي
.دارد تاكيد درسي برنامهريزي بعد از درسي كتابهاي بودن عيب كم بر آقالو ، حاج نظر خلاف
اختلاف و تضاد ميشود ، برداشت ستايش دكتر و حاجآقالو ديدگاههاي مطالعه از كه نكتهاي
ابتدايي كل مدير يكي كه آن جالب و دارد وجود نفر دو اين نظريات بين كه است عجيبي ديدگاه
انتقادي ديدگاههاي انتشار با.است درسي برنامهريزي و پژوهشي حوزه در كارشناس ديگري و
و آموزش وزارت دستاندركاران و كارشناسان فكري همگرايي شاهد اميدواريم ستايش ، دكتر
و تعليم جبهه مقدم خط متوليان و مجريان رهگذر ، اين از تا باشيم مختلف هاي حوزه در پرورش
.كنند اقدام تصميمات اجراي به دغدغه بدون نيز تربيت
مدير حاجآقالو عباس آقاي از مفصل مصاحبهاي تيرماه1381 مورخ23 همشهري روزنامه در
در.گرديد منتشر ،"نيستند گوارا درسي كتابهاي" عنوان با ابتدايي پرورش و آموزش دفتر كل
آن به پاسخ در مختصر هرچند توضيحاتي آمد لازم كه بود شده اشاره نكاتي به گفتوگو اين
و پرداخته آن ارزشيابي و يادگيري پيرامون بحث به مصاحبه ، اين در ايشان.شود داده
مطالب اينكه.است ارائهداده دانشآموزان تحصيلي ارزشيابي بهبود براي پيشنهادهايي
داوري است ، برخوردار علمي صحت از اندازه چه نظري ، جنبه از زمينه ، اين در ايشان
است آمده خبري گزارش اين از بخشي در اما.ميطلبد را ذيربط كارشناسان و دستاندركاران
براساس كه است مدعي وي.است زياد آن مفاهيم بلكه نيست ، زياد درسي كتابهاي حجم كه
در موجود اصلي مفاهيم تعداد پيشرفته ، كشورهاي درسي كتابهاي در شده انجام بررسيهاي
آن حجم و است موجود ما درسي كتابهاي در كه است مفاهيمي يكسوم انگلستان درسي برنامههاي
.ماست درسي كتابهاي برابر دو
مشخص دادهاند ، دست به ايشان كه ارقامي و آمار ماخذ اساسا گفت بايد مطلب ، اين مورد در
كتاب مثلا.ميدهد نشان را بالا مطالب خلاف موجود مدارك به اجمالي نگاه يك وانگهي نيست
رياضي كتاب با صفحات تعداد و سرفصلها و عناوين نظر از ما كشور ابتدايي دوره پنجم رياضي
اول رياضي كتاب صفحات تعداد حتي و ندارند هم با تفاوتي چندان و است مشابه انگليس كشور
.است انگليس رياضيكشور كتابهاي از كمتر صفحه راهنمايي68 دوم و صفحه راهنمايي96
كتاب صفحات تعداد يعني:است صادق هم ابتدايي پنجم پايه علوم كتاب مورد در مساله اين
كمتر صفحه 100(عملي و تئوري بخش دو هر در) انگليس كشور علوم كتاب به نسبت ما كشور علوم
برابر سه كتابها اساسي مفاهيم تعداد ما كشور در است شده گفته بنابرايناينكه ;است
و مدارك با ماست ، درسي كتابهاي برابر دو آنها كتابهاي حجم و است پيشرفته كشورهاي
*.ندارد مطابقت موجود مستندات
انتقادات و مزايا كاربرد ، پيدايش ، داستان به ما درسي كتابهاي در:است گفته حاجآقالو
و كشيده دست اساسي مفاهيم از آزمون هنگام همچنين و نميشود كتاب ، اشاره مفاهيم بر وارد
كشورهاي در:ميافزايد و ميرود كار به شده گفته مفهوم فهماندن براي حاشيهاي مطالب
حاشيهاي جنبه موارد ساير و ميكنند تلقي ارزشيابي در حجم ملاك را مفهوم تنها پيشرفته
موجب مساله همين و ميگيرد قرار اصل حاشيه ، و شده فراموش مفهوم ما كشور در اما.دارند
داشته وجود اگر اشكالي چنين نگارنده ، نظر به.است گرديده دانشآموزان روحي آسيب و آزار
به ايشان خود درسي ، كه برنامهريزي نه برميگردد سوال طراحان و ارزشيابي نحوه به باشد ،
نحوه مورد در اما و ندارد درسي كتابهاي به ربطي هيچ اين و دارند اشراف آن به خوبي
درسيدعوت كتابهاي بيشتر بررسي به ديگر يكبار را حاجآقالو آقاي مفاهيم ، ارائه
درسي كتابهاي مفاهيم به مربوط داستانهاي و آزمايشها مثالها ، به را ايشان و ميكنيم
اينكهايشان اما.نكنند قضاوت اينگونه درسي كتابهاي محتواي مورد در تا ميدهيم ارجاع
كه كردهاند تشبيه و است زياد آن غلظت بلكه نيست ، زياد ما درسي كتابهاي حجم كه است گفته
نتيجه در و است آب درصدش و20 نبات آن درصد كه80 هستند شربتي همانند درسي كتابهاي
دادنها ارقام و آمار گونه اين است بهتر و دارد جدي تحقيق يك به نياز نيستند ، گوارا
كتابهاي دانشآموزان اينكه بر مبني ايشان استدلال و باشد شده انجام پژوهشهاي بر مبتني
براي پشتوانهاي نميتواند خواندن ، طريق از نه ميگيرند ، ياد معلم طريق از تنها را درسي
بفهمد ، و بخواند را درسي كتاب معلم بدون نميتواند دانشآموزي گاهي اگر.باشد فوق مطالب
.برميگردد ديگر جاي به علتش
است ، نويسندگي اصول رعايت عدم و نگارش شيوه در درسي كتابهاي مشكل كه است اين امر حقيقت
و باشد رشته يك در خوبي محقق يك بايد اينكه ضمن درسي كتاب مولف يك.علمي نارساييهاي نه
حداقل -ماهر و توانا نويسندهاي بايد باشد ، داشته آن موضوعات و مفاهيم از جامعي اطلاعات
ميدانند بهخوبي تربيت و تعليم اهل.باشد نيز -خاص تحصيلي پايه يا سني گروه يك در
نه و هستند محقق نه ولي ميگويند ، سخن خوب و مينويسند خوب كه هستند زيادي افراد
داشته وجود نوابغي حتي و دانشمندان است ممكن بالعكس و دارند زمينه يك در جامعي اطلاعات
ارائه و بيان قدرت زيرا.دهند انتقال بهخوبي را خود انديشه و دانش نميتوانند كه باشند
تحقيقات و اطلاعات داشتن درسي ، كتاب يك تاليف در بنابراين.است نشده تقويت آنها در مطلب
.ميشود محسوب كافي شرط تحصيلي ، پايه يك سطح در نويسندگي هنر و است لازم شرط
اصول به بخصوص و باشد داشته كافي بهره مذكور ويژگي دو از درسي كتاب يك مولف اگر
اهداف به رسيدن در باشد ، داشته كامل آشنايي تحصيلي پايه يك زباني ويژگيهاي و نويسندگي
ارتباط كه چرا.يافت خواهد توفيق مهارت ايجاد يا انديشه القاء از اعم درسي ، برنامه
مخاطب شخصيت نوشتن از قبل نويسنده كه است ميسر زماني خواننده و نويسنده بين موفقيتآميز
ذهن در را خاصي مخاطبان ميگويند سخن تلويزيون و راديو از آنانكه حتي.بگيرد درنظر را
به خوب مولف يك بنابراين.مينمايند تنظيم را خود گفتار آنها ، با متناسب و ميكنند مجسم
را گفتار موقعيت بافت و خود مخاطب فرهنگي و ذهني ويژگيهاي بايد پيام ، فرستنده يك عنوان
در حتي كه چرا.كند تدوين را درسي كتاب متن محتواي آن ، با متناسب و نمايد ملحوظ
ذهني تلاش مستلزم آن جبران كه دارد وجود ارتباطي خلاء نوشته ، يك جملات سادهترين
مفاهيم بخصوص مطالب فهم دشواري باعث كه است ارتباطي خلاء همين و خاصياست خواننده
سنگينتر دانشآموز يا مخاطب بار باشد زيادتر ارتباطي خلاء هرقدر.است شده درسي كتابهاي
گرفتن مفروض با قطعا ميشود ، توليد كه متني هر طبيعي طور به اساس اين بر.ميشود
كه ميشود باعث امر اين.ميشود نوشته موقعيتي و پيشزمينهاي اطلاعات از مقداري
با طبعا زماني و جغرافيايي موقعيتهاي نسلها ، و فرهنگها مختلف ، جوامع ارتباطي خلاءهاي
بافت اطلاعات بر علاوه خواننده ، ذهني پردازش در كه حال.باشد نداشته سازگاري متن اين
نمايد ، پر را سخن در موجود ارتباطي خلاء تا دارد مدخليت هم مخاطب مفروض اطلاعات موقعيت ،
بهخوبي گفتمان بافت از بعد دو عنوان به را محيطي شرايط و مخاطب بايد هم درسي كتاب مولف
اهداف به رسيدن براي اساس ، اين بربپردازد خود مطالب نگارش به آن ملاحظه با و نمايد درك
يك مفاهيم كيفيت و كميت ميزان در كه را مهم عامل دو بايد تحصيلي ، پايه يك درسي برنامه
:از عبارتند عامل دو اين.داد قرار توجه مورد دارند ، مدخليت درسي كتاب
پيشفرضهاي به توجه و است دانشآموز اينجا در كه مخاطب نوع تعيين بدون مولف:مخاطب -1
ادراكي ، و ذهني توانايي سني ، شرايط تحصيلي ، پايه بايد اونميبرد قلم به دست او ذهني
كه خواستههايي و آرزوها.گيرد نظر در را تحصيلي پايه هر روانشناسيشناختي جنسيت ،
آنها در درسي فعاليت براي كه انگيزههايي و ميآيد پديد سن اين دانشآموزان در معمولا
درك قدرت و سني شرايط تناسب به خود قلم هنر با و;دهد قرار ملاحظه مورد ميآيد بهوجود
استفاده رابطه اين در البته.درآورد نگارش به و تعيين را كتاب محتواي مطالب دانشآموزان
و پيچيدگي ميزان مفاهيم ، كمي ميزان مفاهيم ، توزيع نحوه دانشآموز ، پايه واژگان از
مفاهيم و مطالب با قبلي آموختههاي و پيشدانستهها بين هماهنگي آنها ، بودن انتزاعي
مطمح بايد درسي كتاب مولف كه است نكاتي از يكديگر با محتوا دروني ارتباط و شده ارائه
براي شده تعيين زمان و تدريس فنون و روشها انتخاب كه است لازم همچنينباشد داشته نظر
.گيرد قرار ملاحظه مورد مفاهيم اين عميق مطالعه براي كافي فرصت و تدريس
و اجتماعي شرايط كلي طور به و درس محيطي شرايط بايد مولف:محيطي شرايط به توجه -2
درنظر را دانشآموز (...و عشايري و روستايي شهري) جغرافيايي موقعيت و زباني و فرهنگي
از استفاده و موجود تسهيلات روز ، واقعيت و جامعه مسائل با درسي مطالب ارتباط.گيرد
به توجه با كه است شرايطي كلاساز يك در دانشآموزان تراكم ميزان آموزشي ، تكنولوژي
نيازمند اولا موارد ، اين همه تحقق البته.شود تنظيم و تهيه بايد درسي كتاب مطالب آنها
.ميطلبد را پژوهشي موسسات و والايمحققان همت كه است همهجانبه و دقيق پژوهشهاي
ثالثا.است درسي كتاب مولفان سياستگذارانو ميان در پژوهش فرهنگ گسترش مستلزم ثانيا
باشدتا داشته وجود مختلف تخصصهاي با مولفان از تركيبي درهرگروهدرسي ، است لازم
توسط نكات اين رعايت با است اميدشود پرداخته درسي كتابهاي تاليف به كماهوحقه
درخشانتر آيندهاي براي را كشورمان دانشآموزان بتوانيم درسي ، كتب تاليف دستاندركاران
.سازيم آماده باشكوهتر و
ستايش حسن دكتر
.است دسترسي قابل آموزشي برنامهريزي و پژوهشي سازمان كتابخانه در منابع اين*
شد منتشر پايداري فرهنگ
حفظ بنياد صاحبامتيازي به -پايداري فرهنگ -مقدس دفاع هنري فرهنگي ماهنامه شماره آخرين
.شد منتشر مقدس دفاع ارزشهاي و آثار
از "نبايدها و بايدها ;پايداري فرهنگ" چون مطالبي پايداري فرهنگ ماهنامه شماره آخرين در
عادل ، حداد غلامعلي دكتر از "كاروان بر شد سهي سرو آن چو"لاهيجاني ، منصوري اسماعيل دكتر
رسول با گفتوگو بجنوردي ، موسوي كاظم دكتر از"نيست علمي روش برخلاف برجستهسازي"
.است رسيده چاپ به برادران مريم از "آگاهانه اشتباه"و ملاقليپور
تئاتر" ،"چالشها و موانع ;مقدس دفاع دائرهالمعارف" چون عناويني با مطالبي همچنين
شاعران" ،"ميافتد فرو چهره از نقاب جنگ ، ميدان در" ،"جديد چشماندازي و مقدس دفاع
اين در..و "مقدس دفاع سال هشت و ايران خارجي سياست بينالملل ، نظام" ،"پايداري
.است رسيده بهچاپ ماهنامه
"اسلامي انقلاب انديشه" فصلنامه شماره اولين
شد منتشر
در اسلامي انقلاب" محور با"اسلامي انقلاب انديشه" پژوهشي علمي فصلنامه شماره اولين
موضوعات و مسائل به مناسب پرداختن" را خود برنامه نشريه اين.شد منتشر"جهاني گستره
اسلامي نظام دولتمردان و طراحان براي تصميمگيري فرآيندهاي تسهيل و اسلامي جامعه اساسي
در.است داده قرار"سوم هزاره آغاز در اسلام كاروان شايسته هدايت براي زمينهسازي و
از اسلامي انقلاب شدن جهاني انديشه و (ره)امامخميني چون مقالاتي نشريه اين شماره اولين
و مجيدي محمدرضا دكتر از ايراني مسلمان نگاه فلسطين ، خراساني ، واعظزاده آيتالله
.است رسيده بهچاپ عيوضي رحيم محمد دكتر از ارزيابي و تحليل ;اسلامي انقلاب شاخصههاي
گزارشي و حاجيوسفي محمد امير دكتر و دهشيري محمدرضا دكتر آقايان با گفتوگويي همچنين
بر آن تطبيق و مطهري شهيد ديدگاه از اسلامي نهضتهاي آسيبشناسي" فرهنگي -علمي نشست از
.است نشريه اين مطالب ديگر از"ايران اسلامي نهضت
ستاد صاحبامتيازي با ريال قيمت7000 با و صفحه در224 اسلامي انقلاب انديشه فصلنامه
پايان در نيز انگليسي و عربي زبان به مقالات خلاصه و شد منتشر اسلامي انقلاب فجر دهه
.است آمده نشريه
بخارا جديد شماره
هنري فرهنگي ، موضوعات به بيشتر كه نشريه اين.شد منتشر بخارا مجله شماره چهارمين و بيست
طنز ، مطبوعات ، شعر ، گزارش ، ايرانشناسي ، پژوهش ، چون مختلفي بخشهاي در ميپردازد ، ادبي و
با برنز رابرت از تاريخ و فلسفه.است پرداخته متنوع بحثهاي طرح به وگو گفت و كتاب نقد
ژاله دكتر از باستان ايران در گاهشماري از ساده گزارشي فولادوند ، عزتالله دكتر ترجمه
...و ملي بزرگ شوراي يا جرگه لوي افشار ، ايرج از ايرانشناسي پارههاي و تازهها آموزگار ،
از شاهاني خسرو با وگو گفت:(6)ايران مطبوعات شفاهي تاريخ مولايي ، سرور محمد دكتر از
از...و تقيزاده صفدر ترجمه با سوتلانابويم از نوستالژي دهباشي ، علي و فرقاسمي سيد
نامهاي شعربه جهان ، دو شعر بخش در اين بر علاوه.هستند بخارا شماره اين مطالب جمله
فدريكو و ريلكه ماريا راينر ترتيب به آنها شاعران كه ميخوانيم بازگشت و ترانه
از طنزي.شدهاند ترجمه ناقد وخسرو خراساني شرفالدين دكتر توسط و بوده گارسيالوركا
.بخاراست مطالب ديگر از نيز معاني تداعي نام به صلاحي عمران
در 378 ميشود ، چاپ دهباشي علي سردبيري و مديرمسئولي به كه بخارا نشريه از شماره اين
.است شده منتشر صفحه
و ايران شناسي باستان مشترك پژوهشهاي مركز
ميشود تاسيس ژاپن
نزديك ، آيندهاي در ژاپن و ايران باستانشناسي مشترك پژوهشهاي مركز:فرهنگي علمي گروه
شهرستان اين در تاريخي ديدگاه از رودبار و رستمآباد منطقه اعتبار و اهميت دليل به
.ميشود ايجاد
كه كلورز جلاليه تپه از بازديد در كشور ، فرهنگي ميراث سازمان رئيس بهشتي سيدمحمد
منطقه اعتبار و اهميت:افزود ميشود كاوش ژاپن و ايران مشترك هيات توسط هماكنون
مركزي ايجاد به نياز كه است حدي به باستانشناسي و تاريخي ديدگاه از رودبار و رستمآباد
مركز اين در ميرود انتظار.دارد...و پژوهشي فرهنگي ، علمي ، نيازهاي به پاسخگويي براي
آماده پژوهشگران و محققان استفاده جهت..و موزه كتابخانه ، آزمايشگاهي ، تجهيزات علمي
.شود
در كلي طور به و گيلان استان در مشترك درازمدت پژوهشي طرحهاي انجام بر همچنين بهشتي
.كرد تاكيد البرز كوههاي رشته شمال فرهنگي حوزه
و ايران باستانشناسي مشترك هيات كشور ، فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
محوطههاي و كرده آغاز را كلورز جلاليه تپه در لايهنگاري منظور به كاوش هماكنون ژاپن
و دارد بررسي دست در را -اوزن قزل رود دره تا آباد رستم فاصل حد -كلورز جنوبي درههاي
.است گرفته قرار شناسايي و بررسي مورد باستاني حدود 20محوطه تاكنون
هنري و فرهنگي موسسه فعاليت 25 مجوز
شد صادر
سال در خود جلسه پانزدهمين در هنري و فرهنگي مراكز به رسيدگي هيات:فرهنگي علمي گروه
.كرد صادر را هنري و فرهنگي موسسه فعاليت 25 مجوز جاري ،
حضور با كه جلسه اين در اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط يكشنبه روز گزارش به
ساير در فرهنگي موسسه و 11 تهران استان در فرهنگي موسسه شد ، 14 تشكيل اعضا اكثريت
.گرفتند فعاليت مجوز استانها
بازيهايمحلي جشنواره دومين برگزاري
فرهنگي ميراث به نهادن ارج هدف با محلي و بومي بازيهاي جشنواره دومين:فرهنگي علمي گروه
تحرك ، گروهي ، كار تمرين همدلي ، وحدت ، خود درون در كه بازيهايي احياء و ملي هويت و
كاشان شهر در روز مدت 6 به ماه شهريور تا 30 امروز از دارد همراه را خلاقيت و پويايي
.ميشود برگزار
طنابكشي و تني كيسه موتبازي ، دولك ، الك وسطبازي ، گوبازي ، هفتسنگ ، شامل بازيها اين
.است
ترويج خبر اين اعلام با كاشان شهرداري تفريحي - رفاهي سازمان عامل مدير شاد عطائي سعيد
سرگرمي تفريح ، موجبات آوردن فراهم و امكانات و هزينه حداقل با محلات سطح در بازيها اين
.برشمرد جشنواره اين اهداف ديگر از را سني مختلف گروههاي در شهروندان شادابي و
كه تيم از 360 بيش گرفت صورت شهريور تا 15 مرداد از 15 كه جشنواره اين ثبتنام مدت در
.كردهاند ثبتنام گرفتهاند قرار نيز بيمهاي خدمات تحتپوشش همگي
هنرستان استانها همه در ارشاد وزارت
ميكند تاسيس
با:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت هنري آموزشهاي گسترش مركز:فرهنگي علمي گروه
.ميكند تاسيس هنرستان كشور استانهاي همه در وزارتخانه ، اين هنري معاونت حمايت
مركز رئيس "احمدي حسين محمد" ارشاد ، وزارت عمومي روابط يكشنبه روز گزارش به
سه برنامه يك در طرح اين:گفت مطلب اين اعلام با ارشاد وزارت هنري آموزشهاي گسترش
.شد خواهد اجرا كشور استانهاي همه در ساله
ازاستانهاي برخي در حرفهاي و فني شاخه در هنرستان حاضر 35 درحال:داد ادامه وي
و نمايشي و تجسمي رشتههاي به مربوط هنري مركز تعداد 29 اين از كه دارد وجود كشور
.است موسيقي رشتههاي به مربوط هنري مركز 6
|