;جديد تحصيلي سال وآغاز مدارس بازگشايي مناسبت به
نميدهند؟ نشان علاقه تحصيل به دانشآموزان چرا
كشورهاي دانشگاههاي در استاد كمبود
زبان انگليسي
حوزه در اشتغال توسعه راهكارهاي همايش
هنر و فرهنگ

;جديد تحصيلي سال آغاز و مدارس بازگشايي مناسبت به
نميدهند؟ نشان علاقه تحصيل به دانشآموزان چرا
مناسب راهكارهاي ارائه و دانشآموزان انگيزهتحصيلي كاهش دلايل بررسي
;اشاره
نيز معلمان و والدين تحصيلي و درسي دلمشغوليهاي و دغدغهها مدارس ، فعاليت مجدد آغاز با
مدرسه محيط با دانشآموزان دوباره انس تا گرفته كتاب و قلم و دفتر تهيه از.ميشود شروع
افكار كه هستند مسائلي همه و همه..و تحصيلي افت يادگيري ، اختلالات آموزشي ، عوامل و
تحصيلي انگيزش مهم ، موضوعات از يكي ميان اين در.ميدارند مشغول خود به را بسياري افراد
علاقهاي تحصيل و درس به فرزندشان چرا كه هستند نگران والدين از خيلي.است دانشآموزان
راهنمايي دوره از خصوص به -بالاتر تحصيلي مقاطع و پايهها در موضوع اين نميدهد؟ نشان
پيشرفت با را ابتدايي مقطع كه دانشآموزاني از بسياري و مييابد بيشتري عموميت -بعد به
و درس به خود انگيزه و علاقه دادن دست از با تدريج به گذاشتهاند ، سر پشت خوبي تحصيلي
انگيزهتحصيلي كاهش دلايل بررسي به حاضر مطلب.ميشوند تحصيلي افت دچار مدرسه ،
.ميپردازد مشكل اين با مواجهه راهكارهاي ارائه و دانشآموزان
*اصلاني ابراهيم
خود انگيزه و علاقه تدريج به ميرسند بالاتر كلاسهاي به وقتي دانشآموزان چرا راستي به
اراده و عزم مييابد؟ كاهش آنها يادگيري توانايي آيا ميدهند؟ دست از تحصيل و درس به را
با را خود نميتوانند ميگردد؟ دلسردي باعث دروس حجم افزايش ميشود؟ مشكل دچار آنها
؟...يا و دهند؟ تطبيق مدرسه محيط
خودشان حال رابه بدهيم؟آنها تنبيهي و تشويقي آنهاوعدههاي بكنيم؟به ميتوانيم چه
...يا و بخوانند؟ درس تا كنيم التماس و خواهش دهيم؟ خرج به عمل شدت و سختگيري سازيم؟ رها
افزايش آن عموميت سال به سال كه است مشكلاتي از دانشآموزان تحصيلي مسالهكاهشانگيزه
براي كه دبستاني حتي و دبيرستاني و راهنمايي دانشآموزان اولياي از بسياري.مييابد
كه است اين ميكنند مطرح كه موضوعي اولين مينمايند ، مراجعه فرزندانشان تحصيلي مشاوره
بخواند؟ را درسهايش تا كنيم چه ما و ندارد خواندن درس به علاقهاي فرزندمان
ميشوند؟ بيعلاقه دانشآموزان چرا
تنها.رانداريم انگيزه..و حيواني و انساني تفاوتهاي مفاهيم ، تعاريف ، به ورود قصد
از صحبت چه اگر.دارند اشاره انسان دروني حالات به مفاهيم اين كه است كافي نكته اين ذكر
زاويه از مينماييم سعي اما دارد ، را خود خاص پيچيدگيهاي نيز انسان دروني حالات
در انسانها.است انساني دروني حالات از يكي "لذت".كنيم نگاه مساله اين به سادهتري
تمايلات خوابيدن ، آشاميدن ، انسانازخوردن ، .بهرهمندند"بردن لذت" موهبت از زندگي
باشند اندازه به هم كه دلچسبند لذتهاموقعي اين.لذتميبرد...و طبيعت زيبايي ، جنسي ،
لذت خوردن اجبار به و زياد خوردن و است لذتبخش سيري حد تا خوردنهماختياري و
.دارند وضعيتي چنين نيز موارد ساير و آشاميدن و خوابيدن.ندارد چنداني
.ميگيرد قرار فراموشي و تغافل مورد كه لذتي است ، زندگي لذتهاي از يكي هم يادگيري
-است لذت يك هم يادگيري كه -زاويه اين از شايد و ميكنيم غفلت موضوع اين از ما از بسياري
وجود عمق از را آن انسان اگر كه است لذتي يادگيري لذت اتفاقا ، .نميكنيم نگاه آن به
كه تشنهاي انسان مانند نمايد ، عوضش ديگري لذت با نباشد حاضر ديگر شايد كند ، درك و بچشد
.ميداند بهتر را آب قدر
دليل ، همين به و نچشيدهايم را يادگيري لذت كه باشد همين ما فرهنگي بزرگ معضل شايد !بله
و ميخوانند هرچه كه را دانشمندي و فرهيخته انسانهاي ديدهايد.نداريم يادگيري شوق
چين در ولو بجوييد را علم كه را معروف روايت شنيدهايد ;نميشوند سير ميگيرند ، ياد
دلايلي به اما ;كردهايم لذت و شعف احساس موضوعي يادگرفتن از آمده پيش گاه شايد و ;باشد
اينجا.است گرفته جاي كمتر فرزندانمان و ما وجود عمق در لذت اين آمد ، خواهد پي در كه
به بهادادن و يادگيري انگيزه و شوق اساسي و اصلي موضوع.نيست مدرسه و درس بحث اصلا
.است دانايي
!دست به تشنگيآور كمجوي ، آب
-روزي 40 اگر ما از يك كدام هستيم؟ يادگيري تشنه چقدر معلم و مادر پدر ، عنوان به ما خود
...و نميبرد؟ خوابش نخواند ، كتاب صفحه 30
بهتدريج دانشآموزان چرا.داد پاسخ شده مطرح سوال به بتوان بهتر شايد مقدمه ، اين با
ميشوند؟ بيعلاقه تحصيل و مدرسه و درس به نسبت
و شوق چنين شده كه هم زور به ميخواهيم اما داريم ، يادگيري شوق كمتر نيز بزرگترها ما -1
در الگوپذيري و همانندسازي اصل از اگر !آوريم وجود به فرزندانمان در را انگيزهاي
.بيابيد نظرپاسخي مورد سوال براي بتوانيد بايد خود به خود داريد ، آگاهي كودك روانشناسي
.ميشود اول كلاس وارد دانشآموز.اجباري نه باشد اختياري كه است لذت وقتي يادگيري -2
بسيار -پايينتر سنين در -باشد دانشآموز كه اين از قبل و مدرسه به ورود از قبل او
زيادي علاقه و ميكرد كلافه را مادر و پدر سوالهايش با ميپرسيد ، سوال زياد بود ، كنجكاو
جايزه ميدهيم ، نمره خواندنش درس براي.بخواند درس ميخواهد حالا.داشت يادگرفتن به
به قدم مادر و پدر عنوان به دهد ، انجام درست را كارش تا ميايستيم سرش بالاي ميدهيم ،
با خواندهايم ، قبل سالهاي كه را درسهايي ديگر بار يك شايد و -ميشويم همراه او با قدم
نكند ، افتي كه داريم حساسيت ميكنيم ، تنبيه ميكنيم ، تشويق -!ميخوانيم دوباره فرزندمان
.و سال سه سال ، دو سال ، يك ،..و باشد راضي او از معلم نياورد ، كم نمرهاي نكند ، اشتباهي
آيا الزامي؟ يا است اختياري يادگرفتن نوع اين ميرسيم؟ كجا به بالاخره ميگذرد ، ..
كودك چرا ميدهند؟ دست از را يادگيري شوق زمان مرور به بچهها چرا كه ميشويد متوجه
ميكند؟ فرار دارد مدرسه و درس و كتاب نام چه هر از تدريج به مدرسه ، از قبل كنجكاو
را قديمي ضربالمثل.ميكنيم هم اصرار اجبار اين بر بلكه ميكنيم اجبار تنها نه -3
و درس از دانشآموز.ميشود سبز لانهاش در جلو ميآيد ، بدش پونه از مار كه شنيدهايد
از همه و ناظم و مدير معلم ، خاله ، عمه ، مادر ، پدر ، ميخورد تكان تا اما ميآيد ، بدش مشق
به مادر و پدرميكنند سوال درسش از اول ميرود هرجاميكنند بازخواست درسش درباره او
حتي والدين گاه.ميدانند سرشكستگي مايه را نخواندنش درس و ميدهند پز خواندنش درس
پيشرفت خواندن درس به كنند ، فراهم فرزندشان براي ميتوانند كه را امكاناتي و خدمات
.مينمايند منوط او تحصيلي
.و وعيد و وعده تشويق ، جايزه.ميكنيم استفاده اوضاع بهبود براي بيروني انگيزههاي از -4
است ، نشده ايجاد دروني انگيزه دانشآموز براي وقتي دارند؟ كاربرد كجا تا اينها اما ،..
ميتواند اندازه چه تا تشويق و جايزه نميبرد ، درس از لذتي وقتي ندارد ، وجود شوقي وقتي
.باشد موثر
كرده رها را مدرسه و درس كه كساني از تمجيد و تعريف.است موثر بسيار نيز محيطي شرايط -5
از ميگويند كه معلماني حتي و تحصيلكردهها حرفهاي گاه رفتهاند ، آزاد شغل دنبال به و
دانشگاه ، به ورود و تحصيل مسير كردن توصيف دشوار و سخت نديدهاند ، خبري خواندن درس
نكاتي قبيل ، اين از مواردي و مدرسه يا والدين طرف از درسي مسائل روي بر جانبه يك تمركز
.باشند دانشآموزان شدن بيانگيزه در موثري عوامل ميتوانند كه هستند
توجه مورد هم بسيار كه -زندگي واقعيات با مدرسهاي آموختههاي بين منطقي ارتباط عدم -6
.گيرد قرار توجه مورد بايد كه است موضوعي هم -است بوده آموزشي صاحبنظران و كارشناسان
نامشخص و مشخص دلايل به مدرسهاي در گاه.دارد موثري بسيار نقش نيز مدرسه عمومي فضاي -7
به نسبت مثبت نگرش يك بيرون از چه و درون از چه و ميشود ايجاد خوب آموزشي و علمي جو يك
حالت -است بيشتر آنها تعداد متاسفانه كه -ديگر مدرسهاي در.ميآيد وجود به مدرسه آن
و ظريف مديريتي مهارتهاي مستلزم مدرسه در منسجم علمي فضاي ايجاد.ميافتد عكساتفاق
نياز مهارتها اين يادگيري آموزشو به ما مدارس مديران از بسياري كه است پيچيدهاي
.دارند
به اجبار براي مدرسه عوامل و معلمان والدين ، طرف از نامعقول رفتارهاي سختگيريها ، -8
درس ، خاطر به -مدرسه و معلم با دانشآموز يا -فرزند يا والدين روابط گسست خواندن ، درس
براي كه هستند روشهايي ،...و اجتماعي فعاليتهاي و دوستان با روابط در محدوديت ايجاد
حتي.ميشوند منجر عكس نتايج به معمول وليبهطور ميروند كار به تحصيلي انگيزه ايجاد
.آورند فراهم را رفتاري ناسازگاريهاي و اختلالات بروز زمينه است ممكن
پيشنهادي راهكارهاي
هستند بسياري خانوادههاي.نكنيد خراب درس خاطر به فرزندتان با را رابطهتان هيچوقت -1
مسائل با مشكلات بروز زمينههاي اولين اما نداشتهاند ، عمدهاي مشكل خود فرزند با كه
والدين روابط كه مييابد وسعت حدي به مشكلات اين گاه.است يافته ادامه و شده شروع درسي
نهايت در و منازعه و تنش به كار و قرارداده تاثير تحت زمينهها همه در را فرزندان و
.ميكشد ارتباطي گسست
علاقه يادگيري به چقدر معلم ، يا و مادر پدر ، عنوان به شما خود اولا.باشيد واقعبين -2
به چقدر اصلا و ميكوشيد؟ خود يادگيريهاي پويايي و استمرار در حد چه تا و داريد
چه مينماييد توصيه را تحصيل و درس خود فرزند به اگر قائليد؟ ارزش دانستن و يادگيري
!شود؟ كسي و آورد دست به مدركي كه اين يا و بگيرد ياد كه اين ;داريد مدنظر را اهدافي
چه بوديد ، -ميكند زندگي آن در او كه رواني فضاي و شرايط -فرزندتان جاي شما اگر ثانيا
آيا داريد؟ آگاهي فرزندتان -رشد روانشناسي-سني سطح خصوصيات به آيا ميكرديد؟
ميدهند؟ قرار تاثير تحت را او حد چه تا محيطي و اجتماعي شرايط ميدانيد
را فرزندتان نخواندن درس هميشه كه اين جاي به.باشيد مثبت نكات تقويت دنبال به هميشه -3
در حتي و -جزيي هرچند -خواندن درس را او احتمالي توفيقهاي بزنيد ، سركوفت او به
درسي مشكلات براي باشد لازم شايد.دهيد قرار تشويق و تاييد مورد ديگر يادگيريهاي
مورد در را حوصله و صبر اين اما دهيد ، خرج به زيادي تحمل و صبر آن علل يافتن و فرزندتان
نتيجهبخش حوصله و صبر اين تداوم حتم بهطور ;باشيد داشته نيز او مثبت رفتارهاي تقويت
.بود خواهد
نتيجه كمتر كنيد ، سختگيري بيشتر هرچه كه است داده نشان شما به تجربه.نكنيد سختگيري -4
و مدارا سختگيري ، جاي به اگر.نداريد تحمل و مدارا جز چارهاي كه بپذيريد.گرفت خواهيد
ايجاد -سختگيري نامطلوب عواقب از حداقل كنيد پيشه را مثبت رفتارهاي تقويت با توام تحمل
و انگيزه نداشتن كه است بعيد.بود خواهيد مصون -فرزند و والدين روابط تيرگي و تنش
وقتي خصوص به نمود ، تبديل علاقه و انگيزه به سختگيري ، با بتوان را درس به بيعلاقگي
خود از بيشتري مقاومت سختگيري برابر در اينان كه چراباشد جوان يا نوجوان ما مخاطب
.ميدهند نشان
خودتان يادگيري انگيزههاي درباره هم.كنيد زنده خانواده محيط در را يادگيري شوق -5
دانستن و يادگيري به واقعا كه -دهيد نمايش كه اين نه -دهيد نشان هم و كنيد تجديدنظر
تلويزيوني ، برنامههاي از شما وقتي.قائليد ارزش آن براي فيالنفسه و ميدهيد بها
بيشتر روزنامهها مطالب از وقتي ميكنيد ، انتخاب تماشا براي را معمولي و سبك برنامههاي
شما فاميلي و خانوادگي بحثهاي وقتي ميرويد ، غيرجدي مطالب و ورزش و حوادث صفحات دنبال
درباره فقط فرزندتان با شما صحبتهاي وقتي است ، زندگي عادي و روزمره مسائل درباره بيشتر
..وقتي و برود ، دانشگاه حتما بايد بشود كسي بخواهد اگر كه اين و است كنكور و نمره و درس
.شود ايجاد يادگيري براي جدي انگيزه او در كه باشيد نداشته توقع ،.
ميدهيد قول فرزندتان به شما.كنيد بيروني انگيزههاي جايگزين را دروني انگيزههاي -6
انگيزه از استفاده اين بدهيد ، او به جايزهاي خوب رتبه يا خوب نمره كسب صورت در كه
شرط پيش بدون شما و مينمايد كسب موفقيتي شما فرزند كه ميآيد پيش هم زماني.است بيروني
ميكنيد ، تهيه برايش هديهاي او ، وظيفهشناسي از قدرداني عنوان به قبلي ، قرار و قول و
تربيتي ، روانشناسي جديد ديدگاههاي در.است دروني انگيزه ايجاد از نمونهاي هم اين
محدودي كاركرد بيروني انگيزههاي.ميگيرند قرار تاكيد مورد بسيار دروني انگيزههاي
براي ميكند عادت كه دانشآموزي.موثرند دارند وجود كه زماني تا كه آن مهمتر و دارند
كلاسهاي در طبعا و ميشود شرطي تدريج به كند دريافت جايزه و آفرين كارت خواندنش درس
مرحله اين در كه چرا.داشت نخواهند هم چنداني تاثير تشويقها گونه اين بالاتر
كه ميرسد باور اين به كه دانشآموزي اما.داشت خواهند را اصلي نقش دروني انگيزههاي
ميشوند ، ديده تدارك وظيفهشناسي اين پاس به تشويقها و جوايز و اوست وظيفه خواندن درس
.رفت خواهد يادگيري و درس دنبال دروني انگيزه با
و جايگاه بيروني ، انگيزههاي از استفاده در استمرار كه است اين هم مهم بسيار نكته يك
در تدريج به يعني.كرد خواهد عوض را -دانشآموز و معلم يا -فرزند و والدين نقش
معلمانش و والدين براي او خواندن درس انگار كه شد خواهد ايجاد نگرش اين دانشآموز
و والدين بين رابطه در وفور به كه نقشها جابهجايي يعني اين و وي خود تا است مهمتر
به حساسيت فرزندشان درسي مسائل در قدري به والدين از بسياري.ميشود ديده تحصيلي مسائل
ترغيباو براي...و توبيخ و نصيحت وعيد ، و وعده جايزه ، از قدري به و ميدهند خرج
آنها رضايت براي را درس كه ميرسد فكر و نتيجه اين به دانشآموز كه ميكنند استفاده
فروكش زمان مرور به باشد داشته وجود هم دروني انگيزه اگر لذا و !خودش براي نه ميخواند
.ميكند
در ميتوان بيروني انگيزههاي از حتي.كنيد استفاده درست و بجا بيروني انگيزههاي از -7
كسب از بعد را آن جايزه ، و پاداش وعده جاي به.كرد استفاده دروني انگيزههاي تقويت جهت
جملات و كلمات از هميشه جايزهاي هر كنار در.كنيد تهيه قبلي پيششرط بدون و موفقيت
-است وظيفهشناسي و فردي تلاش حاصل موفقيت اين دهد نشان كه كنيد استفاده كنندهاي تاييد
نهايت در و -باشد افراطي نبايد و گيرد صورت متعارف حد در و عادي بايد هم تاييد نوع اين
.ميباشد او تواناييهاي بيانگر موفقيت اين
-ازمدارس بسياري در اخير ، دهه در.شود اشاره مهم موضوعي به جا همين كه نيست بيمناسبت
.است شده رايج جوايز غرفه و آفرين كارتهاي انواع از استفاده -ابتدايي مدارس خصوص به
.ميگيرد صورت كافي علمي آگاهي عدم و ناشيگري با موارد اكثر در ابزارها اين از استفاده
.ميگيرد انجام تقويت و شرطي نظريههاي مبناي بر جوايز غرفه و آفرين كارت از استفاده
مطلوب رفتارهاي نيرومندي افزايش براي روشي از اگر.است شرطي كاربرد وجه يك فقط اين اما
جاي خود كه است مطلوب رفتارهاي نگهداري روشهاي از استفاده بعدي گام ميكنيم ، استفاده
.شود توجه موضوع اين به كه ميشود توصيه فقط و دارد زياد تفصيل و بحث
نكات ادامه در لذا و است بيروني انگيزشي ابزار يك نيز رقابت.نكنيد استفاده رقابت از -8
يك عنوان به آن منفي عواقب رقابت ، احتمالي مثبت كاركردهاي كنار در ميشود توصيه قبلي
.گيرد قرار توجه مورد بيروني انگيزه
مشاركتي ، يادگيري روشهاي مانند پويا آموزشي كارگيريروشهاي به با مدارس معلمان -9
انگيزههاي واقعي ، زندگي با مدرسهاي آموختههاي دادن ارتباط و مباحثه ، و كارگاه پروژه ،
واقع در كه ما مدارس در هنوز متاسفانه.نمايند تقويت دانشآموزان در را يادگيري دروني
بيروني انگيزههاي از استفاده باشند ، يادگيري دروني انگيزههاي ايجاد جايگاه بايد
.دارند ارجحيت
كنيد رفتار تهاجمي هرچقدر.نميشود محبت جايگزين چيز هيچ باشيد داشته ياد به -10
هيچ تاثير تحت نبايد فرزند و والدين بين علاقه و عشق.ميگيريد كمتري نتيجه احتمالا
كه صورتي هر در داريد ، دوستش حال همه در كه بداند بايد شما فرزند.گيرد قرار ديگر چيز
و علاقه همين اوبرمبناي از شما توقعات و ميگذاريد احترام شخصيتش به
.تحميل و اجبار براساس نه است واقعگرايي و منطق بر مبتني
تربيتي روانشناسي ارشد كارشناس *
كشورهاي دانشگاههاي در استاد كمبود
زبان انگليسي
خواهند هياتعلمي اعضاي شديد كمبود دچار سال2010 تا انگليسيزبان كشورهاي دانشگاههاي
.شد
دستاوردها كنفرانس در مطلب اين اعلام با انگليس دانشگاههاي اتحاديه رئيس فلاود رادريك
:افزود شد ، برگزار انگليس در ليدز شهري دانشگاه در اخيرا كه جديد دانشگاههاي آينده و
.نميشود تربيت ميشوند ، پير كه استاداني جايگزيني براي كافي علمي نيروي
برايجانشيني را كافي علمي نيروي بتوانيم شكل هر به كه است غيرمحتمل بسيار ":گفت وي
."بگيريم كار به اضافي دانشجويان پذيرش يا آينده سال چند خلال در بازنشسته استادان
اين.است افزايش روبه انگليسيزبان كشورهاي تمام در بالا به سال استادان55 نسبت
در دركانادا30درصد ، درصد ، استراليا36 نسبتدر
كمترين درصد با20 انگليس رو ، اين ازاست درصد آمريكا30 در و درصد نيوزيلند35
.دارد را نسبت
از درصد حضور50 بر داير خود هدف به بخواهد دولت كه صورتي در ميشود برآورد انگليس در
.است نياز ديگر علمي هيات عضو به17000 بپوشاند ، جامهعمل عالي آموزش نظام در جوانان
.بود خواهد نياز بازنشستگان جايگزيني جهت ديگر نفر به19000 اين ، بر افزون
جهت جديد علمي هيات عضو آينده ، 230000 دهه خلال در و يادشده كشور پنج مجموع در
به آمريكا دانشگاههاي در بايد افراد اين بيشتر.شوند استخدام بايد بازنشستگان جايگزيني
در را يافته توسعه زبان انگليسي كشورهاي علمي اعضايهيات درصد كه85 شوند گرفته كار
.دارند خدمت
به زمينه اين در و ميخرد را كشورها ساير مغزهاي آمريكا كرد خاطرنشان فلاود پروفسور
با دانشجو حدود900 كانادا در.كرد اشاره آمريكا به آكسفورد دانشگاه چنداستاد رفتن
علمي هيات تقاضاي تامين جهت نياز مورد شمار كه صورتي در ميشوند ، تربيت پژوهش تخصص
پارهوقت دانشگاهي نيروي از بيشتر استفاده وضعي ، چنين نتيجه:افزود فلاود.است نفر 2000
.است
حوزه در اشتغال توسعه راهكارهاي همايش
هنر و فرهنگ
به "هنر و فرهنگ حوزه در اشتغال توسعه راهكارهاي" تخصصي همايش نخستين:فرهنگي علمي گروه
.شود مي برگزار جاري سال آذرماه يكم و بيست و بيستم اسلامي ، ارشاد و فرهنگ وزارت همت
و طرح معاون ايرجي ، ابوالقاسم اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت عمومي روابط گزارش به
جستجوي و بررسي هدف با همايش اين:گفت وزارتخانه اين اداري تحول و برنامهريزي
وزارت اشتغال معاونت سوي از هنر ، و فرهنگ حوزه در اشتغال توسعه براي نوين راهكارهاي
برگزار طباطبائي علامه دانشكده مديريت دانشكده مشاركت و همكاري و اسلامي ارشاد و فرهنگ
و داخلي تكنولوژيك و فرهنگي اقتصادي ، اجتماعي ، تحولات حاضر ، حال در:گفت وي.ميشود
و مسئولان اصلي دغدغههاي از يكي جامعه ، در بيكاري تدريجي افزايش آن دنبال به و خارجي
.است مردم
|