فرهنگساز فضاي
فضاساز؟ فرهنگ يا
فرهنگي يادداشت
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير توضيحات
افكارسنجي موسسه تاسيس دربارهسوابق
تصويب زن روز تبليغي - فرهنگي سياستهاي
شد
نيست نمادين دانشآموزي ، مجلس
شدند تعيين دانشگاه چهار روساي
فرهنگساز فضاي
فضاساز؟ فرهنگ يا
جهت را محيط ، آن در خام ماده دادن شكل تغيير با انسان كه گرفت شكل زماني معماري هنر
تا گرفته مصالح انتخاب از فرآيند ، اين و كرد آماده زندگياش فضاي ساختن استفادهدر
محدوديتهاي و امكانات و منطقه محيطي شرايط چون عواملي تاثير تحت قويا ساخت ، تكنولوژي
و فضا ويژه ارزشهاي درك درواقع ، زمينه.است محل فرهنگ مهمتر همه از و فني و اقتصادي
.ميافتد اتفاق فرهنگ بهنام فيلتري طريق از ذهني ادراك مدد به كالبدي عناصر
سيستم يك بر و كرده مشخص را محيط و انسانها متقابل رابطه كه است نظامي فرهنگ تعريفي به
سيستم اين از نمودي ميكنيم ، ياد معماري سبك عنوان به آن از ما آنچه.است شده بنا ارزشي
در افراد.ميشود دگرگوني دچار آن ، تغييرات و جامعه شرايط تاثير تحت خود بهنوبه كه است
مسائل بر موضوع اين.هستند متفاوتي ادراكي -حسي جهانهاي داراي مختلف ، فرهنگهاي
مكاني به مكان يك آنهااز حركت چگونگي تا گرفته فضا در آنها جهتگيري شيوه از مختلفي
هنگام افراد ميان فواصل مثال براي.است متفاوت انسانها ميان مطلوب فواصل حتي تا ديگر
اين شرقي كشورهاي فرهنگهاي در و است متفاوت مختلف ، فرهنگهاي در مراودات و گفتوگو
اجتماعي فاصله شخصي ، فاصله صميمي ، فاصله.است كمتر بسيار غربي كشورهاي از عموما فاصله
اجتماعي مراودات برقراري براي را فضايي خصوصيات از مختلفي حوزههاي كه عمومي فاصله و
عنوان به است ممكن حتي مختلف فرهنگهاي در عرفي فواصل اين رعايت عدم و ميكند تعيين
.شود تلقي توهينآميز رفتار يا بينزاكتي
ديگري فرهنگ در ميشود ، محسوب عمومي مسئله يك فرهنگ يك در آنچه گفت ميتوان كلي طور به
تاثير محل آن معماري فضاهاي طراحي بر مستقيما موضوع اين و ميشود تلقي محرمانه و خصوصي
احاطه نامرئي حبابهاي سري يك توسط كه است موجودي بشر":هال ادوارد گفته به.ميگذارد
."ميگذارد تاثير او معماري فضاي خصوصيات و تناسبات و ابعاد بر مستقيما موضوع اين و شده
را فرهنگ از مهمي بخش كه دارند عميقي آنچنان اهميت و مشخص حدودي بيشكل فضاهاي الگوهاي
ميتوان كه الگوهاست همين از.باشد بحرانزا ميتواند آنها اهميت درك عدم و تشكيلداده
از عدول و يافت دست باشد ، جامعه آن فرهنگ با متناسب كه فضا واقعي اندازههاي و ابعاد به
.دارد دنبال به زيادي تبعاتناخوشايند آنها
نيز فضايي تناسبات و رنگ نور ، چون فضايي عوامل ساير به نسبت انسانها عكسالعمل و ادراك
فرهنگي زمينه در2 خاص يكرنگ كاربرد مثال براي و بوده متفاوت مختلف ، فرهنگهاي در
.برميانگيزد متضادي عكسالعملهاي متفاوت ،
به شروع افراد باورهاي و فرهنگي شرايط جامعه ، نيازهاي و زماني مقتضيات به بنا كه زماني
اين عكسميگذارد بناها ساخت روش معماريو بر مستقيمي تاثير موضوع اين ميكند ، تغيير
.است انكارناپذير و مستقيم دو اين ميان رابطه يعني ;است صادق دقيقا نيز موضوع
و فني امكانات ظهور دليل به درونگرا محيط يك در پنجرهها ابعاد كه زماني مثال ، براي
نيست ممكن قبل روش به ها حريم حدود حفظ ميشوند ، بزرگ تدريج به ساخت روشهاي بعضي رواج
در فضايي مراتب سلسله مورد در ديگر مثالميشود ايجاد فراواني اجتماعي مشكلات و
زماني و ميگيرد شكل مردمي ارتباطات نوع و فرهنگ با ارتباط در مستقيما كه است مكانها
الگوي ميكند ، تغيير ساخت روش بومي ، فرهنگ با متفاوت تفكرهايي طرز ظهور دليل به كه
در كه مسكوني منزل يك داخل به ورود مراتب سلسله مثال براي.ميكند دگرگون را ارتباطات
اندروني و بيروني و دالان هشتي ، خصوصيتر ، معابر وارد عمومي معبر يك از تدريج به گذشته
عمومي معبر يك از فرد و رفته ميان از است ، ميكرده طي را مراحلي و ميشده انجام
ميان از را سنتي درونگرايي تدريج به موضوع اين.ميشود زندگي خصوصي حيطه وارد مستقيما
حفظ براي را افراد مقاومت ميتوان اما.ميكند تبديل رفتاري برونگرايي نوعي به و برده
حريم حفظ در سعي آن مثال سادهترينكرد مشاهده نيز متداول رفتاري الگوي و بومي فرهنگ
رفته دست از فضاهاي جبران تا است پرده آويختن چون تدابيري با بنا برون و درون ميان
مثالهايي ما جامعه در.اندازد تعويق به را خصوصي به عمومي از يكباره ورود و شده مياني
باورها بر فضاها اين تدريجي تاثيرگذاري انكار ، غيرقابل واقعيت اما.فراوانند دست اين از
آن حفظ به قادر نيز گذشته نسلهاي مقاومت كه است جوان نسل بر خصوصا افراد تفكر و
.نيست الگوها
حفظ به باور كه ايراني خانواده يك اعضاي جامعه ، نامطلوب اقتصادي شرايط دليل به كه زماني
از ناچار هستند ، به خود اجتماعي و خانوادگي فردي ، ميان ارتباطات در فواصلي و حريمها
تغيير از ناگزير زمان ، مرور به ميكنند ، استفاده مربع متر مساحت50 با حداقل مسكن
اشتباه در سخت و هستند جديد زندگي فضاي با تطبيق براي خود رفتاري الگوهاي از بسياري
باورهاي نوع و فرهنگ زندگي ، فضاي نوع تغيير با ميتوان كه كنيم فكر اگر بود خواهيم
.كرد حفظ و داشت نگه ميكنند ، زندگي متفاوتي فضاهاي در كه را مردمي
و جرائم وقوع مشوق خود اجتماعي ، ناامني حس به زدن دامن دليل به كه فضاهايي از بگذريم
افزايش بر مستقيما آن بودن "بيدفاع" دليل به خودفضا و بوده جامعه يك در بزهكاري
دهههاي طي كه است آپارتماني مجتمعهاي نمونههاي.ميگذارد تاثير اجتماعي ناهنجاريهاي
از پس و بود جرائم و بزهكاري بالاي آمار داراي آمريكا متحده ايالات در ميلادي و80 70
شدو صادر آنها اصلاح يا تخريب دستور معماران ، و جامعهشناسان توسط تحقيقات انجام
مهمترينوظايف از يكي فضا نمودن "دفاع قابل" آمريكايي و اروپايي كشورهاي در امروزه
ميتواند فضا خود ديگر عبارت به.ميرود شمار به شهري طراحان چه و معماران چه طراحان ،
تاثير جامعه فرهنگ سطح نزول يا ارتقاء به و باشد جامعه در افراد نارضايتي يا امنيت مشوق
.بگذارد مستقيمي
گونهاي به آن در رايج معماري سبكهاي و روشها و جامعه يك فرهنگ گفت ميتوان بنابراين
كهبه ما كشور فعلي شرايط در موضوع اين.هستند و بوده ارتباط در يكديگر با تنگاتنگ
چگونه.مييابد دوچندان اهميتي ميرود ، ارزشها تغيير و فرهنگي دوگانگي سوي به سرعت
و بساز" بدقولي و غيرمتخصص و سودجو افرادي "فضا" طراحان آن در كه جامعهاي از ميتوان
توجهي كوچكترين و هستند خود مالي منفعت فكر به تنها "فضا" ساخت مقوله از و هستند "بفروش
كند؟ طي را تعالي و رشد پلههاي كه داشت انتظار ندارند ، فضاها طراحي كيفيت به
قابل هم زمين از مربع متر يك اقتصادي ، مسائل دليل به كه جامعهاي در ميتوان چگونه
قرار اولويت در و توجه مورد افراد جسمي حتي و رواني نيازهاي كه داشت توقع نيست ، اغماض
اين است تاسفانگيز آنچه شود؟ توجه هم ديگر مسائل به بازدهمالي از صرفنظر و گرفته
دليل به تنها و نازل كيفيت با كه بناها اينگونه است ممكن مدت كوتاه در هرچند كه است
فرهنگي مخرب آثار درازمدت در اما باشند ، داشته زيادي مالي بازده ميشوند ، ساخته سودجويي
.نيست جبران قابل راحتي به كه ميكند كشور و جامعه متوجه را كلاني ضررهاي آنها ، رواني و
و خود براي سرپناهي يافتن دنبال به تنها استيصال ، فرط از كه افرادي از ديگر سوي از
توجه خود زندگي فضاي فرهنگي و كيفي مسائل به كه داشت انتظار نميتوان هستند خود خانواده
تحميل او به كه نازلي فضاهاي در كار و زندگي عواقب از كامل طور به هرگز او البته و كنند
از هنري فرهنگي زمينههاي در صاحبنظر و آگاه افراد و مسئولين وظيفه اين.نيست آگاه شده ،
رابطه مطالعه و بررسي به كه است روانشناسان و جامعهشناسان و شهري و معماري طراحي جمله
ارائه با و بپردازند است ، فرهنگ با رابطه در كه جامعه خاص معماري نيازهاي و دو اين
ساخت و مصنوعي فضاهاي هدايت در سعي اجرايي ، راهكارهاي و ضوابط وتدوين مناسب الگوهايي
را متخصصين همه جدي اهتمام موضوع اين.بنمايند آن فرهنگ ارتقاي براي جامعه در ساز و
.ميطلبد ميشود ، افزوده آن وخامت بر روز هر كه بحراني حل براي
حسينيون سولماز
معماري ارشد كارشناس
.است موجود روزنامه در مقاله ماخذ و منابع فهرست *
فرهنگي يادداشت
موسيقي و گردشگري
مختاباد ابوالحسن سيد
علاقهمند گردشگران از نفر همراه90 به موسيقي فرانسوي گروه يك نخستينبار براي
اجراي به وحدت تالار در ابتدا گروه اينآمدند ايران به هماهنگ اقدام يك در فرانسوي
جالب.كند اجرا برنامه نيز ايران ديگر شهر چند در است قرار نيز سپس و پرداخت برنامه
از و ميروند اجرا محل شهرهاي به گروه همراه به نيز فرانسوي گردشگر اينكه90 توجه
.ميكنند ديدن (تفريحي و تاريخي اعم) شهرها آن ديدني نقاط
اصلي درآمدهاي جزو ميشود ، كشورها نصيب گردشگر پذيرش و توريسم راه از كه درآمدي امروزه
سعي دارند ، زمينهها اين در قابليتي اندك كه كشورها از بسياري و است اتكا قابل و
اين جمله از.دهند افزايش را توريست جذب نوعي به همهجانبه ، حمايتهاي با ميكنند
در كه قبلبود هفته چند همين.است گردشگران جلب براي موسيقي از خواستن حمايتها ، كمك
شد ، برگزار نمكآبرود ساحلي شهر در و بود آن مجريان از هم ناظري شهرام كه كنسرتي
آن اگرچه ;هستند مازندران توريستي جاذبههاي معرفي خواهان كه گفتند برنامه آن متوليان
طليعهاي گردانندگان ، همان قول به اما نرفت ، كنسرتفراتر برگزاري حد معرفياز برنامه
حدود و نوازنده با20 فرانسوي گروه كه هم حال.زمينه اين در جديتر برايكارهاي بود
از بيش گردشگري رونق و اوج در موسيقي تاثير به ميتوان اند ، آمده ايران به گردشگر 90
برنامهريزي بهگونهاي نفري گروه110 اين بويژهبراي ;برد پي گذشته
.شوند آشنا ايران نواحي موسيقي فرهنگ بخصوص فرهنگي ، جاذبههاي از برخي با تا است شده
موسيقي جراهاي ا بيمه
اين در.خورد هم به پاپ موسيقي مخالفان برخي حضور با هم اصفهان در آريان گروه اجراي
قانوني حقوق حفظ به را آنها و دهيم انذار را مخالفان دوباره كه نداريم قصد كوتاه نوشته
را خود كار ها برنامه اين برهمزنندگان و مخالفان قرار از چون فراخوانيم ، شهروندان ديگر
نيروي همانند قانون مجري نهادهاي متاسفانه و ندارند قانوني مراكز به توجهي و ميكنند
هر دهند ، به خرج به جدي اهتمامي و سعي قانوني اجراهاي از حراست در بايد كه انتظامي
پرهيز مخالفان با درگيري از است ، شهروندان امنيت حفظ آنها از يكي احتمالا كه دليلي ،
زياني و ضرر آن و بپردازيم ماجرا اين از فراتر بحثي به ميخواهيم نوشته اين در.ميكنند
.ميشود برنامهها اينگونه تهيهكنندگان نصيب كه است
اقتصادي انديشه يك با برنامهها اينگونه مديريت يا تهيهكننده كه ميدانيم ما همه
شهرستانها ، به هنرمندان ذهاب و اياب چون هزينههايي محاسبه با وي.كند مي كار پيگير
بليتها بر نحوي به ميكند سعي..و صحنه طراحي و دكور هزينههاي نورپردازي ، صدابرداري ،
نصيب هم منصفانهاي و معقول سود كنسرت ، اجراي عوامل دستمزد بر علاوه كه كند قيمتگذاري
ميكند يا كرده پرداخت را هزينهها اين ويتمامي كه بگيريد نظر در حال.شود وي
و خورد و ذهاب وايابو بليت چاپ دكور ، طراحي نورپرداز ، صدابردار ، چون هزينههايي)
از برخي هجوم با برنامه ، اجراي به مانده ساعت چند در درست اما (..و هنرمندان خوراك
آنها به را شهروندان بليت پول بايد بختبرگشته تهيهكننده و ميخورد هم به برنامه افراد
و شهروندان وقت رفتن بههدر گذشته نوشتههاي در.كند عذرخواهي آنها از و بازگرداند
حافظ نيروهاي كه نيست آنها تكرار به نيازي و كرديم آنهااشاره علايق كردن لگدكوب
آن به نوشته اين در كهبايد نكتهاي اما كنند پاسداري هم موارد اين از بايد قانون
را برنامهها اينگونه از حفاظت توان قانون حافظ نيروهاي اگر كه است آن كنيم اشاره
اگر يعني.شوند بيمه اقتصادي لحاظ به برنامهها كه شود انديشيده تمهيدي ندارند ،
بازگشت را خود هزينههاي آن تهيهكننده مجريو دليلي ، هر به ميخورد ، هم بر برنامهاي
اين بيمه حال هر در.جان غم هم و باشد داشته مال غم هم كه نباشد اين و ببينند شده
از بخشي كه شهر ، شوراي يا استانداري مدني ، همانند دولتي مراجع طريق از هم آن برنامهها ،
تهيهكننده دردهاي و آلام قدري ميتواند است ، شهروندان براي شادي تامين وظيفهاش
تهيهكنندگان يكي يكي ، كه ديد و بود منتظر بايد صورت اين غير در دهد ، تخفيف را نگونبخت
برهم دليل به كه جنوب شهرهاي از يكي در مجري تهيهكننده آن همانند يا برنامهها اين
عطاي اينكه يا و بروند زندان به شد ، زندان روانه و برگشت نيز چكهايش برنامهها ، خوردن
.ببخشند لقايشان به را كارها اين
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير توضيحات
افكارسنجي موسسه تاسيس دربارهسوابق
سوابق دادگستري ، اخير اطلاعيه درباره اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير:فرهنگي علمي گروه
.داد توضيح آن به مربوط اخير مسائل و افكارسنجي موسسه تاسيس
رابطه مورد در كه نكاتي درباره دولت هيات جلسه حاشيه در جامعي مسجد احمد ايسنا گزارش به
كه طور اين:گفت است شده مطرح آمريكا با رابطه نظرسنجي طرح مجري موسسه با ارشاد وزارت
اشعري آقاي تصدي زمان خوب كارهاي از تشكيلات اين پايهگذاري است ، مانده من خاطر در
همين ايشان بعدا كه شد باعث كار اين به ايشان علاقه.بود ارشاد وزارت مطبوعات معاونت
.كند دنبال هم سيما و صدا تحقيقات مركز در را نظرسنجي كار
اشعري آقاي داشت ، موسسه اين كه تداركاتي و مالي نيازهاي دليل به زمان همان:افزود وي
آن در موسسه دفتر كه است ملك همين آنها از يكي كه گذاشت موسسه اختيار در خوبي امكانات
كاملا موسسه اين كردند تصور موسسه وقت مديران از بعضي دولت ، تغيير جريان در.دارد قرار
عنوان به هم بورقاني آقاي.است آنها به متعلق امكانات و اموال و ملك واين است خصوصي
و داد انجام را ارشاد وزارت نام به مالكيت سند صدور براي قانوني اقدامات وقت ، معاون
هم دادگاه ولي بردند ، شكايت دادگاه به بابت اين از وقت مديران از بعضي آنكه عليرغم
مورد در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير.يافت فيصله قضيه و كرد تاييد را ارشاد مالكيت
قبيل اين با تعابيري چنين با نيست خوب:گفت ميپندارند جعلي را نظرسنجي اين كه اظهاراتي
بياعتمادي از حاكي و است درست نظرسنجي اين نتايج من نظر به اجمالا.كنيد برخورد كارها
جداگانه نظرسنجي موسسه دو سوي از كه هم ديگر نظرسنجي دو.است آمريكا به ايران مردم
.ميكنند تاييد را بياعتمادي اين شده ، انجام
تصويب زن روز تبليغي - فرهنگي سياستهاي
شد
عالي شوراي جلسه پنجمين و پانصد در زن روز تبليغي - فرهنگي سياستهاي:فرهنگي علمي گروه
.رسيد تصويب به شده تشكيل جمهوري رئيس رياست به كه فرهنگي انقلاب
عبارت سياستها اين اهداف از برخي مصوبه اين براساس شورا دبيرخانه عمومي روابط گزارش به
حضرت وجودي ابعاد به نسبت جامعه آحاد و زنان فرهنگي سطح ارتقاي و معرفت افزايش از است
و اسلام مغاير نگرشهاي اصلاح اسلامي ، فرهنگ در زن جايگاه و حقوق شخصيت ، و (ع)زهرا
.زن به نسبت جامعه و خانواده در رفتاري مناسبات
نيست نمادين دانشآموزي ، مجلس
و تعليم دستاندركاران به مشورتدادن مهم وظيفه دانشآموزي مجلس:فرهنگي علمي گروه
.نيست نمادين وجه هيچ به و دارد برعهده را كشور سراسر در تربيت
مطلب اين اعلام با ديروز پرورش و آموزش وزير مجلس امور و حقوقي معاون حسنالحسيني سيد
رئيسان مشاوران عنوان به كشور سراسر در دانشآموز هزار پنج:افزود خبرنگاران جمع در
.ميكنند عمل پرورش و آموزش وزير مشاور همچنين و سازمانها و ادارات مدارس ،
شدند تعيين دانشگاه چهار روساي
جداگانهاي احكام طي فناوري و تحقيقات علوم ، وزير معين مصطفي دكتر:فرهنگي علمي گروه
رياست به را پورمحمدي محمدرضا دكتر تهران ، دانشگاه رياست به را دانا فرجي رضا دكتر
زينالعابدين دكتر و هرمزگان دانشگاه رياست به را ايرانمنش مهدي دكتر تبريز ، دانشگاه
.كرد منصوب ايلام دانشگاه رياست به را سروستاني طهماسبي
به قبلا فوق دانشگاههاي روساي فناوري ، و تحقيقات علوم ، وزارت عمومي روابط گزارش به
.بودند شده معرفي مربوطه دانشگاههاي سرپرستان عنوان
|