كشور ازبنادر كالا تن هزار و 206 ميليون يك ترانزيت
جادهاي 10 تصادفات از ناشي خسارات
است راهآهن عمراني بودجههايبرابر
است كاسته كشور سوختدر مصرف از تومان ميليارد راهآهن35
است ونقل وسيلهحمل ارزانترين سالمترينو ريلي ناوگان
كشور ازبنادر كالا تن هزار و 206 ميليون يك ترانزيت
شده ترانزيت كشور بنادر از سالجاري اول ماه طي 5 كالا تن و 455 هزار و 206 ميليون يك
.است
حجم بيشترين نفتي مواد ترانزيتي ، كالاي ميزان اين از كشتيراني و بنادر سازمان گزارش به
و 361 هزار دوره 466 اين در.است داده اختصاص خود به را تن و 885 هزار و 513 داشته را
.است شده بارگيري تن و 524 هزار و 47 تخليه نفتي ماده تن
كه شده ترانزيت كشور بنادر از نيز غيرنفتي كالاي تن و 570 هزار گزارش 692 همين براساس
تن و 597 هزار گذشته 197 سال در زماني دوره همين به نسبت غيرنفتي كالاي ترانزيت ميزان
هزار نيز 422 سالجاري اول ماه طي 5 شده ترانزيت كالاي ميزان اين از.است يافته افزايش
.است شده بارگيري كالا تن و 429 هزار و 270 تخليه كالا تن و 141
ترانزيتي حجم با الياف و پارچه نفتي ، مواد از پس كشتيراني و بنادر سازمان گزارش براساس
.دادهاند اختصاص خود به را ترانزيتي كالاي حجم بيشترين تن و 351 هزار معادل 203
شامل نيز را كشور داخل به قاچاق كالاي حجم بيشترين الياف و پارچه كه است درحالي اين
قاچاق كشور داخل به الياف و پارچه دلار ميليارد يك حدود در سالانه كه طوري به ميشوند
.ميشود
كشور بنادر از خودرو تن و 899 هزار نيز 45 زماني دوره همين طي شده اعلام گزارش براساس
شده بارگيري تن و 193 تخليه خودرو تن و 706 هزار ميزان 45 اين از كه است شده ترانزيت
شده اعلام تن و 816 هزار يك زماني دوره همين در نيز ساختماني مصالح ترانزيت حجم.است
.است شده بارگيري آن تن و 27 تخليه آن تن و 789 هزار يك كه است
زماني دوره اين در چاي تن و 439 هزار دو و شكر تن و 544 هزار گزارش 34 همين براساس
.است شده تخليه كشور داخل در ترانزيتي كالاي ميزان اين تمامي و است شده ترانزيت
جزو و است شده اعلام ممنوع كشور به كشاورزي محصول دو اين واردات كه است درحالي اين
.ميآيند شمار به قاچاق كالاي
جادهاي 10 تصادفات از ناشي خسارات
است راهآهن عمراني برابربودجههاي
به 720 سال 79 در جادهاي تصادفات از ناشي غيرمستقيم و مستقيم مالي خسارتهاي مجموع
و كشته جادهاي حوادث بهدليل نفر و 53 هزار سال 17 اين در.است شده بالغ تومان ميليارد
.شدهاند مجروح نفر هزار 104
درسال قطع بهطور كه است سال 79 در جادهاي سوانح و تلفات آمار از بخشي تنها آمار اين
.است بوده همراه نيز توجه قابل رشد با 80
در كه افتاد اتفاق درحالي سال 79 ، در جادهاي تصادفات از ناشي توماني ميليارد خسارت 720
.است بوده تومان ميليارد كشور 530 نقل و حمل بخش اعتبارات و بودجه كل سال همان
است مهمي فاكتورهاي از يكي نقل و حمل حوادث از ناشي زيانهاي و نقل و حمل در ايمني بحث
.است بوده اقتصاد و نقل و حمل صاحبنظران توجه مورد همواره كه
به آن اجتماعي هزينههاي و جامعه در حوادث اين از ناشي پيامدهاي و اجتماعي تبعات اگر
وحشتآوري شاخصهاي به ارقام اين مجموع قطع بهطور شود ، تبديل محاسبهاي قابل اعداد
راهگشاي ميتواند كشور ، برنامهريزان و مسوولان سوي از توجه صورت در كه ميشود منجر
.باشد نقل و حمل حوزه در معضلات و بحثها از بسياري
آمار و رودبار دهشتناك زلزله كشتهشدگان تعداد مقايسه با -ترابري و راه وزير -خرم احمد
شدند كشته نفر زنجان 12هزار و گيلان زلزله در":ميدارد اظهار جادهاي حوادث در تلفات و
افراد همه دوستانه انسان احساسات و درآمد مسوولان تمام فرياد و شد آشفته كشور كل و
آب از آب و ميشوند كشته جادهها در نفر هزار از 17 بيش سال هر كه درحالي شد ، برانگيخته
."نميخورد تكان
نقل و حمل در ايمني ميان اين در اما بوده چشمگيري تحولات شاهد نقل و حمل اخير قرن دو در
سرمايهگذاريهاي و مطالعات اهميت همين براساس.است برخوردار ويژهاي اهميت از
.است گرفته صورت زمينه اين در گستردهاي
اساس و پايه نقل و حمل":ميگويد زمينه اين در -ترابري و راه وزير معاون -سعيدنژاد محمد
و بار نقل و حمل شيوه ايمنترين راهآهن ميان اين در و است اقتصادي فعاليت هرگونه
."ميشود نقل و حمل ديگر بخشهاي ايمني ضريب ارتقاي موجب آن توسعه و است مسافر
در عنصر مهمترين را ايمني موضوع جهان ، در نقل و حمل كارشناسان و صاحبنظران از بسياري
نقل و حمل اقتصاد در توجه و محاسبه قابل عاملي بهعنوان را آن و ميدانند نقل و حمل
.برميشمرند
دارد وجود نقل و حمل در موضوعايمني به نسبت كه توجهاتي و تاكيدات تمام بهرغم اما
شكل به همواره سالجاري در جادهاي كشتههاي و تصادفات روند كه است آن بيانگر آمار
اختصاص اعتبارات و بودجه ميزان با تصادفات اين اتفاقا و بوده رشد به رو نگرانكنندهاي
.است كرده برقرار تاملي قابل مستقيم ارتباط نقل ، و حمل زيربخش هر به يافته
اوايل در نفر هزار دو حدود از جادهاي كشتههاي رقم سال ده از كمتر طي كه ميشود مشاهده
.است يافته افزايش دهه اين پايان در نفر هزار نزديك 20 به دهه 70
مير ، و مرگ و تصادفات توجه قابل رشد نرخ
انساني تلفات مجموع.است كرده تبديل بحرانخيز نقطهاي به را كشور جادهاي نقل و حمل
.است ملي اقتصاد بر آن هزينههاي و تحميلي جنگ سال مجروحان 8 و شهدا از بيش حتي بخش اين
هوايي نقل و حمل بخش در اخير حوادث.نيست اين از بهتر اوضاع نيز هوايي نقل و حمل بخش در
كشور ، فرودگاههاي از بعضي و هواپيماها بودن مستهلك و ناوگان فرسودگي به باتوجه
به باتوجه بخش اين حوادث كه اين ضمن ;است كرده ايجاد را تاملبرانگيزي چشمانداز
.داشت خواهد گستردهاي بسيار عوارض آن ديپلماتيك و سياسي ابعاد و خسارتها
اما و ميشود مطرح نقل و حمل زيربخش ايمنترين بهعنوان ريلي نقل و حمل بخش ميان اين در
متناسب را خود سهم ريلي نقل و حمل تا است نشده باعث هرگز اخير سالهاي طي ايمني ، مزيت
.دارد دريافت آن با
اگر و است نشده گزارش قطار تصادفات از ناشي فوت به منجر حادثه هيچ گذشته ، سال چند در
حريم به پياده يا سواره عابر تجاوز از ناشي داده ، رخ بخش اين در نيز حوادثي يا و سوانح
.است بوده راهآهن
است بالا بخش اين از جامعه انتظار راهآهن بودن ايمن به باتوجه":ميكند تصريح سعيدنژاد
.ميدهد نشان واكنش آن به نسبت بيشتري حساسيت با جامعه دهد رخ راهآهن در حادثهاي اگر و
."ميشود دوچندان ما وظيفه رو اين از
چيز هر از بيش بايد ايمني مقوله تصميمگيريها و فعاليتها تمام در":است معتقد وي
."شود داده سوق سمت اين به جهتگيريها و گيرد قرار توجه مورد ديگري
هر 30 در متوسط بهطور كشور ، پايانههاي و نقل و حمل سازمان سوي از منتشره آمار براساس
سهم كه درحاليميدهد دست از را خود جان جادهاي سوانح اثر در نفر يك دقيقه ،
.است نفر به 7 نزديك راهآهن ، با مسافر حمل كيلومتر -نفر ميليارد يك هر در كشتهشدگان
.است راهآهن در موجود ايمني نشانگر اين
بر بالغ سال 78 در كشور جادهاي تصادفات خسارات ذيربط ، سازمانهاي گزارشهاي براساس
و 655 يا 2هزار و ساخت مدرسه هزار ميتوان 5 رقم اين با كه است بوده تومان ميليارد 535
.كرد احداث جديد راهآهن كيلومتر
سهم كه درحالي بوده تومان ميليارد سال 79 ، 720 در
جادهاي تصادفات از ناشي خسارات
است بوده تومان ميليارد همانسال 530 نقلدر و حمل بخش اعتبارات
شود برابر بايد 4 كشور نقل و حمل از سهمراهآهن
":ميدارد اظهار نقل و حمل در ايمني موضوع بر تاكيد با نيز ترابري و راه وزير خرم ،
درحال.است شده وسيله اين از مردم گسترده اقبال موجب ريلي نقل و حمل بيشتر رفاه و ايمني
و است راهآهن كنوني ظرفيت برابر تا 12 قطار 8 از استفاده براي مردم تقاضاي ميزان حاضر
."راندارد بخش اين در موجود تقاضاهاي تمام به پاسخگويي توان موجود مشكلات بهدليل اينبخش
زمينه اين در و است نياز جديد آهن خطوط به كشور نقل و حمل توسعه براي":ميدهد ادامه وي
."بود خواهد موثر بسيار ايمني ارتقاي در كارها انجام در سرعت و خصوصي بخش مشاركت
تاكيد كشور نقل و حمل در راهآهن سهم برابري چهار افزايش و ريلي ناوگان نوسازي بر وي
براي برنامهريزي در ميتواند خصوصي بخش به راهآهن باري بخش واگذاري":ميگويد و كرده
."باشد موثر هزينهها كاهش و مناسب سرويسدهي ايمني ، ارتقاي
خطوط از درصد ده فقط اخير ، سالهاي طي راهآهن به نسبت شده انجام كمتوجهيهاي بهدليل
بخشهاي ساير ناوگان همچون ريلي نقل و حمل ناوگان.است الكتريكي علائم به مجهز راهآهن
ضمن است ، روزافزون گسترش و توسعه نيازمند راهآهن خطوطاست ناتوان و فرسوده نقل و حمل
خطرات با خطوط ، طول در غيرهمسطح تقاطعهاي بهوجود باتوجه ريلي نقل و حمل ايمني كه آن
.است شده مواجه جدي
تقاطعها در غيرهمسطح گذرگاههاي ساخت":ميكند تاكيد زمينه اين در راهآهن مديرعامل
احداث و الكتريكي علائم سيستم تجهيز با بايد خطوط توسعه و است راهآهن تاكيد مورد
."شود انجام غيرهمسطح گذرگاههاي
در تصادفات تعداد سال 79 در.دارد ديگري اتفاقات از حكايت آمارها مقايسه اينها همه با
فقط 22 راهآهن در رقم اين كه درحالي بوده ، مورد جاده 460 در كيلومتر -نفر ميليارد هر
نقل و حمل حوادث از كشته كيلومتر 110-نفر ميليارد يك هر در سال 77 در.است بوده مورد
.است بوده نفر ريلي 6 نقل و حمل در تعداد اين اما است مانده جاي به جادهاي
كشته جادهاي نقل و حمل بخش در نفر كيلومتر 118-نفر ميليارد هر ازاي به نيز سال 78 در
.است رسيده نفر به 8 ريلي نقل و حمل بخش در حوادث اثر بر كشتهشدگان تعداد شدهاند ،
بخش كشتهشدگان تعداد نسبت آمار ، براساس
سهم سالها ، همين در كه است درحالي اين.است هفدهم يك جادهاي ، به ريلي نقل و حمل
از ريلي نقل و حمل سهم مقابل در و داشته افزايش جادهاي زيربخش عمراني اعتبارات
.است بوده همراه جزئي بسيار افزايشهاي و نوسان با اعتبارات
دهم يك از كمتر همواره گذشته سالهاي طي راهآهن به يافته تخصيص اعتبار كه درحالي
است ، نداشته دريافت درخور ، سهمي بخش اين هرگز اما بوده ، جادهاي حوادث از ناشي خسارات
نقل و حمل كل از راهآهن سهم افزايش و ريلي نقل و حمل به توجه سالها اين در كه درحالي
جاني تلفات و ملي اقتصاد به وارده زيانهاي از زيادي بسيار حد تا ميتوانست كشور ،
.كند جلوگيري جامعه به جبرانناپذير
عموما سهم اين بلكه نيافت ، افزايش مسافر حمل از راهآهن سهم تنها نه دوره ، اين در اما
.است بوده روبهرو مداوم كاهش با تا 79 سالهاي 73 در
بالاخره و نقل و حمل كل از راهآهن سهم راهآهن ، به يافته تخصيص بودجههاي روند مقايسه
و منطقي نسبتي از ريلي نقل و حمل و جادهاي نقل و حمل در حوادث تعداد و تلفات ميزان
تخصيص و مساله اين بايد ميرسد نظر به.است نبوده برخوردار اقتصادي اصول بر مبتني
.قرارگيرد توجه و نظر مورد است ، تدوين و تهيه دست در كه نقل و حمل جامع برنامه در اعتبارات
(درصد) نقل و حمل زيربخشهاي عمراني اعتبارات
سهم
دريايي
|
هوايي
|
ريلي
|
جادهاي
|
سال
|
9
|
5
|
32
|
53
|
74
|
8
|
19
|
28
|
44
|
75
|
9
|
15
|
20
|
55
|
76
|
7
|
15
|
15
|
62
|
77
|
7
|
24
|
13
|
55
|
78
|
4
|
14
|
29
|
53
|
79
|
(نفر ميليون)جادهاي و ريلي نقل و حمل توسط شده حمل مسافر تعداد
راهآهن سهم تغييرات درصد
|
(درصد) جاده سهم
|
(درصد) راهآهن سهم
|
جاده
|
راهآهن
|
سال
|
-
|
8/94
|
/5
|
2/167
|
/9
|
73
|
-5/13
|
5/95
|
/4
|
6/19
|
/9
|
74
|
-3/13
|
1/96
|
/3
|
3/217
|
/8
|
75
|
/2
|
96
|
4
|
9/227
|
/9
|
76
|
10
|
6/95
|
/4
|
5/209
|
/9
|
77
|
/6
|
3/95
|
/4
|
1/217
|
7/10
|
78
|
/4
|
1/95
|
/4
|
225
|
/11
|
79
|
است كاسته كشور درسوخت مصرف از تومان ميليارد راهآهن35
همراه به سوخت از ناشي صرفهجويي تومان ميليارد از 35 بيش سالانه راهآهن ، مسافري بخش
.دارد
برابر جادهاي 8 سامانه و برابر هوايي 9 سامانه مساوي شرايط در ايران ، سبز قلم گزارش به
.ميكند مصرف سوخت ريلي سامانه
درصد از 80 بيش مسافري ، ريلي ناوگان در مسافر جابهجايي واحد هر براي ديگر بهعبارت
كه ميرسند نظر به واقعيتر زماني ارقام اين.ميشود حاصل سوخت مصرف در ارزي صرفهجويي
.شود توجه كشور در سوخت بودن يارانهاي به
شدت بايد يابد اختصاص نقل و سامانهحمل به يارانه بدون سوخت اگر ديگر بهعبارت
.شود آشكارتر سامانهريلي در صرفهجويي ميزان و بخش هر در سوخت مصرف
ميزان
است ونقل حملوسيله ارزانترين سالمترينو ريلي ناوگان
محيطي زيست آلودگيهاي موجب ريلي ، ناوگان از بيشتر درصد نقلجادهاي 80 و حمل ناوگان
.است نقل و حمل وسيله سالمترين ريلي سامانه منظر ، اين از و ميشوند
ساير به نسبت قطار بليت نرخ كنترل شدت بهدليل حاضر درحال "ايران سبز قلم" گزارش بنابر
است كشور خدماتي بخشهاي زياندهترين جزو ريلي بخش اقتصادي ، توجيه وجود با ناوگانها
و است قطار با سفر تمامشده بهاي درصد الي 25 قطار 20 بليت بهاي كه گونهاي به
دسترسي و توزيع بهرغم همچنين.ميشود تامين دولتي يارانه بهصورت آن مابهالتفاوت
حاضر درحال نقل و حمل سامانههاي ساير به نسبت راهآهن مسافري بخش در بليت عادلانه
درحالي است (مشخص مسير يك در) هواپيما بليت درصد تا 30 حدود 20 قطار بليت بهاي ميانگين
.است درصد الي 60 ما 50 كشور مشابه وضعيت و سرعت با ديگر كشورهاي در نسبت اين كه
|