سياست از طلب تنزه
"حجتيه انجمن" پرونده بازخواني
رضوي حسين
هشدارهاي هرازچندگاه كه ميشود نزديك افسانه يك به بيشتر هنگامي حجتيه انجمن داستان
ميشود داده سر جرايد و منابر از گروه اين فعاليت جديد دور به نسبت شديدي
رازآلود و مبهم تصويري كه گرفت سراغ ميتوان را مختلفي گروههاي ايران ، سياسي عرصه در
انقلاب مجاهدين سازمان تشكيلات حقاني ، مدرسه طيف.ميدهند ارائه عمومي افكار به خود از
حلقههاي برخي نيز و قم علميه حوزه مدرسين جامعه موتلفه ، جمعيت و بازار انجمن اسلامي ،
خراسانيان ، انجمن مانند گرفتهاند شكل خود اعضاي پايگاه و زادگاه مبناي بر كه سياسي
"حجتيه انجمن" نام وقتي همه ، اين با.جملهاند اين از كرمانيها دايره و اصفهانيها گروه
مقايسه قابل گفته پيش گروههاي از كدام هيچ با كه ميآيد ذهن به ابهامي ميشود ، مطرح
.ميجويند تبري آن از سياسي جريانات همه اما نيست سياسي ظاهرا كه تشكلي.نيست
سوي از را انتقاد حجم بيشترين اما است ديني كاملا شدهاش اعلام اهداف كه جرياني
كرده ، اعلام تعطيل را خود فعاليتهاي است سال كه 20 گروهي.ميشود متحمل مذهبي جريانهاي
و ميدهد هشدار آن نفوذ به نسبت نحوي به تريبوني صاحب هر و زباني به طيفي هر اما
دقيقا ميشود ، ارائه حجتيه انجمن از كه تصويري.ميشود آن فعاليتهاي با برخورد خواستار
روايت راست و چپ گويندگان كه طور آن اما مطروداست اختاپوس اين ظاهرا.است اختاپوس
.دارد كنامي دستگاهي هر در و جايي منفذي هر در ميكنند ،
گاه ، چند از هر كه ميشود نزديك افسانه يك به بيشتر هنگامي حجتيه انجمن داستان
اما ميشود ، داده سر جرايد و منابر از گروه اين فعاليت جديد دور به نسبت شديدي هشدارهاي
و كار و حجتيهايها از نامي بعد ، نوبتي تا و ميماند متوقف راه نيمه در هشدارها اين
.نميرسد گوش به آنها بار
عمل ، در اما ميشود ، معرفي معضل يك عنوان به چند هر "حجتيه" تا شده باعث مسئله اين
و بنوازد آن به را خود مقابل طرف جرياني ، هر تا كند پيدا "سياسي انگ" حد در كاركردي
از بسياري كه است حالي در اينكند خطرناكتعريف را جريان اين با مخالف جناح همگرايي
امر ، اين دليل شايد.دارند را حجتيه انجمن با همكاري سابقه كشور امروز سياسي فعالان
شدت به و مذهبي محدود جو در و ميپرداخت آن تبليغ به انجمن كه است مذهبي انديشههاي
جذابيت اينباشد جذاب مذهبي جوانان براي ميتوانست تا 57 سالهاي 32 در سياسي بسته
هاشم سيد" و "پرورش اكبر" نظير افرادي كنيم توجه كه ميكند آشكار را خود هنگامي پنهان
بستر از را خود فعاليت دارند ، قرار فكري - سياسي مخالف قطب دو در سالهاست كه "آقاجري
.بريدهاند آن از سپس ، و كردهاند آغاز حجتيه انجمن
رژيم در سياسي اقدام توفيق به نسبت اميد كه آمد وجود به شرايطي در نيز خود حجتيه انجمن
فضاي اينرو ، از.بود باخته رنگ زيادي حد تا دولتمصدق سقوط و مرداد كودتاي 28 با سابق
ظاهر با گروههايي شكلگيري كه شد مهيا فرهنگي اقدامات براي مناسبي توجيهي و رواني
آن رسمي و كامل نام كه انجمن اين.داشت دنبال به نيز را حجتيه انجمن نظير صرف مذهبي
موسس.گرفت شكل مرداد كودتاي 28 از پس روزهاي با مقارن است "مهدويه حجتيه خيريه انجمن"
شناخته "حلبي محمود شيخ" نام به كه است "تولايي ذاكرزاده محمود شيخ" مرحوم گروه اين
شكلگيري چگونگي درباره را متفاوت نظر چهار زمان1 قاعدين حزب شناخت در" كتاب.ميشود
از پيش سالهاي در كه عقيدهاند اين بر برخي" كتاب ، نوشته به ميكند20 ذكر حجتيه انجمن
عليه ويژه به بهائيت توسط عمومي افكار انحراف براي وسيعي تبليغات كه مرداد 1332 28
طلبه همراه به ميخوانده درس مشهد حوزه در كه حلبي آقاي افتاد ، راه حوزهها و روحانيت
با كه اينها و ميشوند تبليغ بهائيت به بهائي مبلغ يك توسط علوي عباس سيد نام به ديگري
صرف بهائيت مطالعه در را خود وقت از ماهي چند و ميشوند روبهرو ناشناختهاي پديده
مبلغينبهائيت از يكي عنوان به و ميشود بهائي..علوي سيدعباس سرانجام و ميكنند
خطر را بهائيت مسئله اين مشاهده با حلبي آقاي و مينويسد آن اثبات در هم كتابهايي
جلسات به راهيابي و بهائيت از خورده گول افراد با تماس برقراري با و ميدهد تشخيص بزرگي
تبحر بحثها در كمكم بود ، كرده كه مطالعاتي و آنان با مباحثه و مناظره و آنها تبليغي
سپس.بودند ايشان همكاران از نيز اميرپور آقاي و شريعتي محمدتقي آقاي كه ميكند پيدا
منتقل را خود بحثي تجربيات و اطلاعات و ميكند نيرو جذب و آمده تهران به حلبي آقاي
بود ، شده منعكس علما نزد آن خطر و ميكرد فعاليت پرچم با و بهائيتعلني چون و ميكند
اجازه علما و گرفتند قرار علما حمايت مورد دوستانش و حلبي آقاي موفقيتها ، يكسري از پس
".دادند نيز را (ع)امام سهم از استفاده
فعاليتهاي "تداوم انگيزه" زاويه از ميتواند كه دارد وجود زمينه اين در نيز ديگري نظر
نضج بهائيت تبليغات" ملي ، نهضت شكست از پس نظر ، بنابراين.باشد توجه جالب حجتيه انجمن
.كردند جذب را حلبي آقاي همحجرهاي جمله از بود نيز طلبه بينشان در كه را گروهي و گرفت
سياست بايد كه رسيد نتيجه اين به و شد جلوهگر بزرگ حلبي محمود شيخ ذهن در بهائيت لذا
توسط "سياست كردن ول" بر كه نظر اين ".زد فرهنگي اقدامات انجام به دست و كرده ول را
از بارها انقلاب ، پيروزي از پس نخست سالهاي در دارد ، اشاره او متبوع تشكيلات و حلبي
قرار استفاده مورد بودند ، مخالف حجتيه انجمن اقدامات با كه مذهبي سياسي چهرههاي سوي
ساختار در شاه نخستوزيران از هويدا نظير بهائي افراد حضور سو ، يك از انقلابيون.گرفت
و سياسي مسائل از حجتيه انجمن جدايي به ديگر ، سوي از و ميشدند يادآور را پيشين حكومت
بدين و ميكردند اشاره بهائيت با مقابله در فكري و ايدئولوژيك مباحث به آن صرف توجه
آن بودن متكي" به را انجمن گاه بلكه ميبردند ، سوال زير را آن اقدامات تنها نه ترتيب ،
به نسبت حاكم انقلابيون ميان در غالب انتقاد حال ، اين با.ميساختند متهم "شاه رژيم به
جذب با مقابل ، در و نميپذيرفت را شاه رژيم با سياسي مبارزه جريان ، اين كه بود آن حجتيه
تحليل اينميكاست سياسي روحانيون و مذهبي مبارزان پايگاه از مذهبي جوانان از بخشي
بد را مبارزه [حجتيه انجمن سران]":است داده ارائه چنين رفسنجاني هاشمي آقاي را غالب
كند پيدا شكل ميتواند زمان امام زمان در خالص اسلامي حكومت كه بودند معتقد.ميدانستند
آنها با و رژيم با نكنيم مبارزه است خوب كه ميگرفتند نتيجه پس نميشود ، حالا چون و
خيلي كارها اين چون.ميآمد خوشش [انجمن اقدامات] كارها اينگونه از رژيم...بسازيم
حمايت را كارها اين لذاميكرد مشغول را نيروها از مقدار يك و نميكرد برخورد رژيم به
كه بودند داده دستور افرادشان به بكنند بتوانند را كارشان اينكه براي هم آنها.ميكرد
شبكه هم كشور سراسر در..بودند كرده ممنوع را مبارزه و نكنند دخالت سياسي كارهاي در
جذب را نيروها اينها كه بود اين رژيم براي اينها خاصيت بزرگترين..بود شده باز اينها
سران نزد در مبارزاتي سوابق و انديشه فقدان ".ميشد خالي مبارزه ميدان...ميكنند
انقلابيون اشاره مورد انقلاب پيروزي از پس نخست سالهاي در كه بود نكتهاي حجتيه انجمن
فعاليت تداوم بر علاوه انجمن كه يافت شدت آن از پس ويژه به امر ، اين.ميگرفت قرار حاكم
ي"نهادها و ارگانها به خدمت" براي خود آمادگي سال 58 ، اوايل در خود اساسنامه اصلاح با
.كرد اعلام را انقلابي
تداوم آرمان با انجمن":است آمده شد ، افزوده سال اين در كه اساسنامه متمم از بخشي در
در را خود فداه ارواحناه بقيهالله حضرت موفورالسرور ظهور تا اسلامي جمهوري نظام
هر دانسته موظف انقلاب عاليقدر رهبري رهنمودهاي از پيروي به اجتماعي و سياسي زمينههاي
به ميتوانند انجمن افراد...داد خواهد انجام مجدانه آيد ، بر عهدهاش از كه را خدمتي
مراجع تاييد مورد يا اشراف تحت كه اجتماعي يا نظامي سياسي ، فعاليتهاي گونه هر در شخصه
حجتيه انجمن آمادگي اعلام درواقع ، كه مطالبي چنين طرح ".نمايند شركت باشد ، شيعه عظام
اظهارات.برميانگيخت را حاكم انقلابيون خشم گاه و انتقاد بود ، حاكميت در حضور براي
موقعي آن":انتقادهاست اين از آشكار نمونهاي اسلامي ، جمهوري شهيد رئيس "رجايي محمدعلي"
كه كنند ثابت ميرفتند اينها ميكشيدند ، فرياد شكنجه زير خواهرانمان و برادران كه
دوباره باز [هم حالا].بودند گرفته قرار مبارزه مقابل در دقيقا و است باطل بهائيت
".است صددرصد و قطعي انحراف ، .ميزنند حرف و ميدهند تشكيل جلسه شده ، پيدا سروكلهشان
شك ميگرفت ، قرار توجه مورد حجتيه انجمن از حاكم انقلابيون انتقادهاي در كه ديگري موضوع
انجمن پيروي.بود فقيه ولي عنوان به خميني امام از جريان اين تبعيت به نسبت ترديد و
از پس مدتي كه كساني با نزديكي و خويي آيتالله مشي از انقلاب از قبل سالهاي در حجتيه
در آنكه ضمن.ميكرد تقويت را شبهه و شك اين شدند تعريف خميني امام مقابل صف در انقلاب
مراجع حمايت و تاييد" عبارت ميآمد ، خميني امام از نامي جا هر نيز انجمن اساسنامه
براي هنگامي ترديدها اين.ميخورد چشم به آن عرض در نيز "بركاتهم دامت عاليقدر
عنوان به مسلمان خلق حزب سوي از حلبي مرحوم كه شد يقين به تبديل حاكم انقلابيون
با انقلابيون ديگر اختلاف.شد معرفي اساسي قانون خبرگان مجلس انتخابات در اصلح كانديداي
به موسوم جريان درگيريهاي و اختلافات جريان در گروه اين بيطرفي يا سكوت حجتيه ، انجمن
"ليبرالها" زمان آن كه بود بنيصدر دولت و آزادي نهضت نظير گروههايي با امام خط
.ميشدند خوانده
مربوط انقلاب از پس سالهاي در حجتيه انجمن استراتژي تغيير از بيطرفي يا سكوت اين
- فكري مقابله يافته ، كاهش بهائيت خطر كه مطلب اين طرح با دوره اين در انجمن.ميشد
.ميكرد پيگيري را چپ جريان و ماركسيسم با سياسي
در انقلاب از قبل سالهاي در بهائيت با آن ضديت همانند را حجتيه رويكرد اين انقلابيون
مجمع كنوني عضو "خوئيني موسوي محمد"ميكردند تفسير خود "آمريكايي ضد" مبارزات برابر
رهبران اول صف در زمان آن در كه "سلام" شده توقيف روزنامه مديرمسئول و مبارز روحانيون
طي باره اين در بود ، برخوردار نفوذ از نيز دانشجويان ميان در و داشت قرار امام خط جريان
موقع آن نبود؟ غلط انقلاب پيروزي از قبل ماركسيسم مگر":است گفته كيهان با گويي و گفت
زبانشان و قلم موقع آن يا نميشدند ماركسيسم يقه به دست اينها موقع آن چرا.بود غلط هم
آگاهانه يا ناخودآگاهانه يا جريان اين كه ميكند حس آدم..بود؟ شكسته و بود بريده
معرفي خطر را آن انقلاب اصيل جريان كه اصلي دشمن آن - [ليبرالها] خطر اينكه براي
انتقادها اوجگيري به مسائل اين مجموعه "بدهد قرار تحتالشعاع ميخواهد را آن - ميكند
آن مواضع و حجتيه انجمن تدريجي گرفتن قدرت.انجاميد و 61 سالهاي 60 در حجتيه انجمن از
از تلويح به سال 62 در عيدفطر مناسبت به خود سخنراني در خميني امام كه رسيد آنجا به
تعطيلي اعلام به منجر سخنان ، همين كه كردند انتقاد گروه اين انديشههاي و اقدامات
پي در را اطلاعيه كامل متن ماوقع ، با بهتر آشنايي برايشد حجتيه انجمن تشكيلات
:آوردهايم
الرحيم الرحمن بسمالله
مهدويه حجتيه انجمن محترم اعضاي
.الفدا مقدمه لتراب ارواحنا بقيهاللهالاعظم حضرت مقدس آستان خدمتگذاران
:ميرساند اطلاع به مودت مراتب تقديم و سلام ابلاغ با
حضرت اسلامي انقلاب عاليقدر رهبر (فطر سعيد عيد) جاري تيرماه سهشنبه 21 روز
خويش مبسوطه بيانات از بخشي در العالي مدظله خميني امام العظمي آيتالله نائبالامام
حضرت تا بشود زياد معصيت كه بگذاريد كه است اين تزشان كه هم ديگر دسته يك":فرمودند
معصيت ما.بردارد را معصيت ميآيد صاحب حضرت ميآيد؟ چي براي مگر صاحب حضرت بيايد ، صاحب
اگر خدا ، خاطر براي را دستهبنديها اين.برداريد را اعوجاجات اين بيايد؟ او كه كنيم
موجي اين در.برداريد را دستهبنديها اين هستيد ملي اگر كشورتان ، خاطر براي و مسلميد
حركت موج اين برخلاف و كنيد وارد را خودتان موج اين در ميبرد ، پيش را ملت اين الان كه
مبارك امر و خطاب طرف كه شد شايع فرمايش اين پي در ".شكست خواهد پايتان و دست كه نكنيد
و نيافته فوق بيان مقدمه مصداق را انجمن افراد وجه هيچ به اگرچهاست انجمن اين
انجمن مصرف اجازه صدور با ايشان حضرت كه زماني از خصوص به گذشته ، ايام در و نمييابيم
روشن دليل هيچ بودند ، فرموده تاييد را فرهنگي و ديني خدمات اين عليهالسلام امام سهم از
در معذلك.نبود دست در نمايد ، انجمن تعطيل به معظمله صلاحديد بر دلالت كه مسلمي شاهد و
و ممكنه مجاري از تحقيق با لكن.نگشت ميسر مستقيم تماس البتهبرآمديم استفسار مقام
انجمن اين معظمله ، امر مخاطب كه شد محرز كافيه قرائن به بنا و موثقه محترمه شخصيتهاي
حجتالاسلام حضرت مكرم استاد و معظم موسس عرض به انجمن مسئولين توسط موضوع ، لذا ميباشد
ادامه در شرعي وظيفه حالتي ، چنين در":فرمودندرسيد بركاته دامت حلبي آقاي والمسلمين
كتبا بارها كه همانگونه عليهذا ".شود تعطيل بايد برنامهها و جلسهها كليه نيست ، فعاليت
معظم مقام از تبعيت خود ، شرعي تكليف و ديني عقيده اساس بر بوديم ، كرده تصريح شفاها و
سوء از ممانعت و مملكت عاليه مصالح رعايت و امت يكپارچگي و وحدت حفظ و مرجعيت و رهبري
و خدمت ادامه براي را اسلام دشمنان غرضورزي دفع و بيگانه تبليغاتي دستگاههاي استفاده
تعطيل انجمن خدمات و جلسات تمامي تاريخ ، اين از كه ميداريم اعلام دانسته ، مقدم فعاليت
يا اظهارنظر و كند فعاليتي كوچكترين انجمن ، اين عنوان تحت نيست مجاز كس هيچ و ميباشد
(عليه سلامالله)زمان امام و متعال خداي پيشگاه در يقينا كه نمايند تعطيل مغاير عملي
اخير ساله سي در انجمن صادقانه كوششهاي و تلاشها كه اميد اين با.بود خواهد مسئول
.باشد گرفته قرار -ارواحنافداه - الاعظم بقيهالله مقدس خاطر مرضي و الهي قدس ساحت مقبول
سرافكندگي و ذلت و عشري اثني شيعيان ويژه به مسلمانان سربلندي و عزت متعال خداي از
.خواستاريم را اسلام رزمندگان پيروزي و امت امام عمر طول و منافقان و كافران
مهدويت حجتيه خيريه انجمن
ماه 1362 مرداد يكم - شوال 1403 دوازدهم
طي اما كرد اعلام تعطيل را خود فعاليتهاي سال 62 ، در رسمي طور به حجتيه انجمن چند هر
به گروه اين نام امنيتي و سياسي عرصههاي حتي و حوزوي محافل در بارها اخير ، دهه دو
در كه سياسي چهرههاي حال ، اين با.است شده مطرح ذينفوذ و تاثيرگذار جرياني عنوان
متفقالقول موضوع اين در ميدهند ، هشدار حجتيه انجمن حيات تجديد به نسبت اخير سالهاي
شده تضعيف شدت به خميني امام حيات دوران پايان تا دهه 60 اوايل از عملا انجمن كه هستند
در كه است حالي در اين.نبود تاثيرگذار داشت ، پنهاني و پيدا فعاليتهاي هم اگر و بود
مختلف عرصههاي در جريان اين نفوذ به حجتيه ، انجمن فعاليت به نسبت هشدارها جديد دور
.ميشود اشاره سياسي و حوزوي
تلاش و قم در انجمن اين فعاليت تشديد از تهران صبح محافظهكار روزنامه يك آنكه از پس
داد ، خبر سني و شيعه ميان مذهبي اختلافات تشديد نيز و شهر اين علميه حوزه در نفوذ براي
قم اصلاحطلب روحانيون از "ايازي محمدعلي" كه بود آن از پس بلافاصله.شد فراگير بحث اين
اطلاعات نيروهاي توسط عدهاي دستگيري از شهر اين علميه حوزه مدرسين و محققين مجمع عضو و
ابراز حجتيه ، انجمن با آن ارتباط از اما داد خبر "مذهبي اختلافافكني" عنوان تحت
اين به نسبت دولت هفته در نيز اطلاعات و كشور وزراي بحث ، شدن فراگير با.كرد بياطلاعي
را قم در "مذهبي اختلافافكن عوامل" دستگيري نيز اطلاعات وزير.دادند نشان واكنش مسئله
هادي" گفته به كه است حالي در اين.دانست حجتيه انجمن با مرتبط را آنان و كرد تاييد
پخش اتهام به كه اصلاحطلب روحاني دو جز به اخير ، ماههاي در قم مشاركت جبهه رئيس "قابل
شدهاند ، دستگير شهر اين در اسلامي انقلاب مجاهدين سازمان به منتسب و مجعول اطلاعيهاي
.شدند آزاد بعد هفته دو يكي نيز متهم دو اين آنكه ضمن.است نداشته وجود ديگري مورد
ماه مهر اوايل مجلس ملي امنيت كميسيون تا شد باعث زمينه ، اين در متناقض اخبار انتشار
.شود كسب دقيقتري اطلاعات تا بخواند فرا را اديان و فرقهها امور در اطلاعات وزير معاون
درز بيرون به خبري مجلس ، امنيت كميسيون اعضاي با اطلاعات وزير معاون جلسه از بود قرار
معرفي را آنها كه خود خبري منابع از نقل به جلسه ، اين از پس روز يك "كيهان" اما نكند
سخن "آزادي نهضت با حجتيه انجمن ائتلاف" از وزير معاون جلسه ، اين در كه داد خبر نكرد
به متفاوت زاويه دو از آزادي نهضت و حجتيه انجمن كه بود آن ادعا اين مبناي.است گفته
پروژهاي براي مبنايي را خبر اين ميكوشيد "كيهان".هستند سياست از دين جدايي دنبال
واكنش اين اما.دهد قرار "حجتيه انجمن با اصلاحطلبان از طيفي ارتباط" عنوان تحت تازه
رئيس "ميردامادي محسن".گذارد ناكام را تازه رواني جنگ مجلساين امنيت كميسيون اعضاي
كه افزود "نشد مطرح جلسه در اصلا نهضتآزادي موضوع" اينكه بيان با مجلس امنيت كميسيون
اين انجمن كه ميداند و دارد اطلاع افراد برخي با حجتيه انجمن ارتباط از اطلاعات وزارت
ديگر عضو "تاجرنيا علي".ببرد پيش به را خود برنامههاي تا داده قرار پناهگاهي را افراد
لحني با - ميشود محسوب حجتيه انجمن اصلي پايگاه كه شهري - مشهد نماينده و كميسيون
.دارد قرار قدرت از بخشهايي حمايت مورد انجمن كه گفت "رويداد" اينترنتي سايت به صريحتر
و بماند بينتيجه انجمن بر اطلاعات وزارت اشراف كه ميشود باعث حمايت همين:او گفته به
مشاركت جبهه رئيس "قابل هادي".شود متوقف جريان ، اين تخلفات به رسيدگي "قضايي فاز" در
فعاليت حجتيه نام تحت گرچه كه دارند وجود متعددي جريانهاي حاضر حال در كه است معتقد قم
.ميسازند كشور و دين متوجه را آسيبهايي گاه و دارند آن مشابه عملكردي اما نميكنند ،
دهه 70 ، اواسط در حلبي محمود شيخ مرحوم درگذشت از پس كه ميدهد رخ حالي در اتفاقات اين
ميدهند خبر آگاه منابع كه چند هر.نكرده انتخاب خود براي تازهاي رهبر حجتيه انجمن
صاحبنظران برخي كه تحولي.كردهاند پيدا سياسي كاملا رويكردي مذهبي ، تشكل اين كادرهاي
سياست در دخالت گونه هر مخالف كه ديني سنتگراي نيروهاي گرايش كلي ، چارچوب در را آن
با اگر امروز ميرسد ، نظر بهميكنند صورتبندي ديني بنيادگرايي سوي به بودند ،
...مواجهيم "متفاوت حجتيهاي انجمن" با كم دست نباشيم ، روبهرو "جديد حجتيههاي"
:پينوشتها
اين به نسبت خود افكار در تحول بر و جست تبري آن از كتاب ، اين انتشار از پس باقي.1
.كرد تاكيد جامعه روزنامه در مقالهاي چاپ با موضوع
نظر به و مينمايد "توطئهمحور" شدت به نظر دو كتاب ، در شده طرح نظرات ميان از2
آنها از كه شده مطرح سالها آن در حجتيه با امام خط جريان اختلافات تاثير تحت كه ميرسد
.شد صرفنظر
گذشته جان از
قزويني حميد
اين چارچوب در سياسي فعاليت به و درآمد خلق مجاهدين سازمان عضويت به بعدها نبوي بهزاد
از.شد دستگير داشت همراه نارنجك كه 2 حالي در سال 51 مرداد سوم در او.آورد روي سازمان
به تا ميكند سيانور قرص مصرف به اقدام دستگيري هنگام نبوي كه است اين توجه جالب نكات
اين و بود شده فاسد مذكور قرص اما يابد نجات دستگيري عواقب از خودكشي ضمن وسيله اين
و كرده بازگو را حادثه اين خود مخالفان به خطاب بارها نبوي !نكشت را گذشته جان از چريك
و مخالفتها از لذا.بدهكارم نظر اين از و گرفتهام اضافي عمر سال من 30":است گفته
و برد سر به انفرادي در ماه دستگيري 20 از پس او حال هر به "ندارم ترسي كينهورزيها
نبوي.داد تقليل سال ده به را آن دوم دادگاه اما.گرديد ابد حبس به محكوم اول دادگاه در
در و داد ادامه خلق مجاهدين سازمان اعضاي با را خود همكاري عمومي بند به انتقال از پس
حاضر مذكور سازمان كه دارد اهميت جهت آن از موضوع اين.گرفت قرار آنها آموزشي كادر زمره
بودند مايل زندان درون كه روحانيون از برخي حتي.گيرد كار به تدريس براي را كسي هر نبود
اين كسب لذا.ميشدند مواجه عده اين مانعتراشي با دهند آموزش را اعتقادي مباحث برخي
.است سازمان سران با او نزديكي و ارتباط عمق از حاكي نبوي توسط عنوان
:ميگويد باره اين در كه گرفت فاصله سازمان از سال 54 در ماركسيستي طيف غلبه پي در وي
موقع آن از تقريبا.شنيديم را خلق مجاهدين سازمان شدن ماركسيست خبر (سال 54) اوين در"
حساب يك سازمان روي موقع آن تا اينكه دليل به شد خراب سازمان با رابطهام من بعد به
(همان) ".ميكردم ديگري
مبدل نزديك دوستي يك به آشنايي اين كم كم.شد آشنا رجايي محمدعلي با زندان در نبوي
متكي هم به اندازه چه تا آنها آينده ، در كه نميدانست نفر دو آن از يك هيچ شايد.گرديد
.شد خواهند
جريان مقابل در مشترك فعاليت يك قالب در آنها تا شد باعث دوستانه ارتباط همين
و رجايي و من":ميگويد خصوص اين در او دهند ، نشان مقاومت خود از بند درون ماركسيستي
آخر در متاسفانه و كردن كار كرديم شروع كرديم ، پيدا را همديگر كم كم ديگر ، نفر چند
با بعد به موقع آن از و شد كارهايي حال هر به ولي نبود تشكيلاتي كار فرصت خيلي زندان
رو قبلي ، آموزشهاي تمام كردن رها و كرديم كار به شروع خالص و اصيل اسلام خط در جديت
در...اسلامي فلسفي متون نهجالبلاغه ، و قرآن به چسبيدن و اسلامي ، اصيل متون به آوردن
كه مطهري آقاي كتابهاي.گرفت قرار خلق مجاهدين از شده جدا مسلمانان همه و ما كار دستور
و من زندان در و گرفت قرار آموزشهايمان اساس و رو آمد دوباره ميخورد خاك و گرد همه
گروه متشكلترين و [ترين] منسجم و [كرديم] كادرسازي به شروع ديگر ، برادران كمك به رجايي
خلق مجاهدين از جداشده مسلمانان كه را خطري توانستيم داديم ، تشكيل را زندان داخل مسلمان
خلق مجاهدين از كه برادران از عدهاي كه بود اين خطر...ببريم بين از ميكرد تهديد را
كه جهنمي و منافقين فشار تحت و داده دست از را خود مبارزاتي انگيزه بودند ، سرخورده
كشيده ندامتنويسي به داده دست از را خود استقامت ميكردند ، ايجاد زندان در برايشان
از بخشي تنها ميگويد دوستانش و خود اقدامات درباره نبوي كه را آنچه البته (همان)".شوند
بوده زنداني كه بندي همان در ميتوانسته تنها وي زيرا.است مسلمان گروههاي اقدامات
مذهبي فعاليت از موجي كشور سياسي زندانهاي و بندها ساير در همزمان و باشد داشته فعاليت
سياسي زندانيان گفته به بنا كه شد آغاز خلق مجاهدين ماركسيستي جريان با مقابله در
هر بهاست بوده مطهري شهيد كتابهاي فعاليتها اين همه مشترك فصل انقلاب از قبل مسلمان
و شدند آزاد زندان از اسلامي انقلاب آستانه در سياسي زندانيان از ديگر جمعي و او حال
.گرفتند جشن بودند آزادي دنبال به كه مردمي كنار در را شاه ديكتاتوري رژيم سقوط
اسلامي انقلاب مركزي كميته شوراي اولين عضويت به اسلامي انقلاب پيروزي از پس نبوي
تاثير پيروزي نخست ماههاي حوادث مجموعه در انقلاب نهاد اولين عنوان به كميتهها.درآمد
.نيامدند كنار موقت دولت با هيچگاه و داشتند مستقيم
اقدام خود سر نميتواند انتظامي نيروي اين كه بودند معتقد موقت دولت و بازرگان مهندس
اما.كند فعاليت دولت مديريت و نظارت تحت آنكه مگر كند مردم با برخورد يا و دستگيري به
چندان ميشد اداره روحانيت نظر زير و مساجد در عمدتا و مختلف مناطق در كه كميتهها
.نبودند موقت دولت تابع
و داشت جدي انتقادات نهاد اين عملكرد به نسبت خود صدارت دوران تمام در بازرگان مهدي
پيرامون آنچه رغم بهميدانست خود دولت اصلي چالشهاي از را دستگاه اين عملكرد
هدف با مركزي كميته شوراي تشكيل كه است ضروري نكته اين ذكر ميشود گفته كميتهها
از بعضي در خودسرانه اقدامات برخي گويا.است بوده نهاد اين فعاليتهاي ساماندهي
و نبوي بهزاد تا بود شده باعث تندرو گروههاي به وابسته عناصر رخنه و يكسو از كميتهها
اين فعاليتهاي تمركز ضرورت بر مبني (ره)امام حضرت به خطاب نامهاي تهيه با نبوي مرتضي
نظر و رسانده انقلاب رهبري به را نامه تا بودند خواسته مطهري شهيد از انقلابي نهاد
نامه تحويل ضمن و كرده ملاقات امام با مطهري آيتالله آن متعاقبكند جلب را ايشان
مسئول عنوان به را كني مهدوي آيتالله بلافاصله معظمله و ميگذارد ميان در را موضوع
اعضاي كه شد تشكيل هم كميته مركزي شوراي اقدام اين پيروميكند منصوب مركزي كميته
.داشتند موثر حضور آن در اسلامي انقلاب مجاهدين سازمان
بيگانه نگاه
برابري مدافع
ديه برابري كه است كرده اعلام ايران ، سرشناس روحانيون از بجنوردي ، موسوي محمد آيتالله
ديه برابر را زن ديه ميتواند حكومت و ندارد ايرادي اسلامي فقه لحاظ از مردان با زنان
.كند تعيين مرد
از يكي عنوان به زنان حقوق مورد در نوگرايانه ديدگاههاي طرح خاطر به كه بجنوردي آقاي
چهارشنبه ، روز ميشود ، محسوب ايران در مردان و زنان حق برابري مدافع روحانيون معدود
ما فقه اساسا و اسلام در زن حقوق مسئله":گفت اسلامي جمهوري خبرگزاري به اكتبر شانزدهم
جاهليت فرهنگ از متاثر نيز فقها اين و است عرب فقهاي نگرش و روش از برگرفته ،(ايران)
".نيست قائل چنداني بهاي زن براي كه تفكري و فرهنگ.بودهاند
از كه اسلامي جمهوري بلندپايه روحانيون از يكي كه است بار نخستين اين ناظران ، عقيده به
.ميكند مطرح فقهي مسائل مورد در را ديدگاهي چنين هست ، نيز دانشگاه اساتيد و محققان
سالهاي در مسائل تنشانگيزترين از اسلامي جمهوري در مردان با زنان حقوق برابري مسئله
.است بوده مجلس و دولت در اصلاحطلبان آمدن كار روي زمان از ويژه به اخير ،
فقه به آنان استناد مرد ، و زن حقوق تساوي با محافظهكار روحانيون مخالفت عمده دليل
آن طبق و ميكند معرفي جامعه امور اكثر و خانواده امور اصلي مسئول را مرد كه است اسلامي
.باشد داشته نميتواند مهم تصميمگيريهاي در عمدهاي جايگاه زن
فقه اين ميگويد كشيدهو چالش به را سنتي فقه بر مبتني ديدگاه بجنوردي آقاي اكنون
اعراب ميدانيم ، زنان حقوق جزو ما كه مسائلي عمده اصولا":گفت وي.كند تغيير ميتواند
".نميشناسند رسميت به زن حق عنوان به را آنها
كه كردهاند تصويب را طرحي مجلس اصلاحطلب نمايندگان كه شده مطرح زماني در ديدگاه اين
از برگرفته قوانين طبق.بود خواهد مردان ديه برابر ميرسد قتل به كه زني ديه آن اساس بر
به مرد ديه نصف برسد قتل به زني اگر است ، ايران در دادگاهها عمل ملاك كه اسلامي فقه
شود ، عمد قتل مرتكب كسي اگر قصاص قانون طبق اگرچه حال ، عين در.ميگيرد تعلق او بستگان
دست به) زنان قتل مورد در حكم اين اما شد ، خواهد محكوم مرگ به ايران دادگاههاي در
به نسبت زن مقتول خانواده اگر و نيست مردان برابر آنان ديه چون ميشود عمل مشروط (مردان
.كنند پرداخت قاتل مرد خانواده به را ديه نصف بايد كنند ، پافشاري قاتل مرد اعدام
در زنان جايگاه با حاضر عصر در زنان جايگاه اينكه به توجه با":است گفته بجنوردي آقاي
با برابر را زن ديه عمومي ، مصالح طبق ميتواند حكومت دارد ، بسيار تفاوت گذشته قرنهاي
غير ديه برابري مورد در اخيرا كه همانگونه است گفته وي ".كند مطرح قانون در مرد ديه
.كرد عمل ميتوان نيز مردان با زنان ديه برابري مورد در شد ، عمل مسلمانان با مسلمانان
ديه شد مقرر آن طبق كه است مجلس قبل هفته چند مصوبه به بجنوردي آقاي اشاره
ديه قبلاشود برابر مسلمانان با نيز ميكنند زندگي اسلامي جمهوري در كه غيرمسلماناني
اين طرح با نيز قبل سال چند بجنوردي آقايميشد شامل را ناچيزي بسيار رقم غيرمسلمانان
احراز را جمهوري رياست حتي و وزارت جمله از حكومتي ، مهم مناصب ميتوانند زنان كه نظريه
مجلس قبل ماه چند مصوبه حاميان از يكي حال عين در وي.كرد جلب را زيادي توجهات كنند ،
شده تعيين سال هجده پسران براي و سال پانزده دختران براي ازدواج سن حداقل آن طبق كه بود
.بود
نيست ، برخوردار ايران حكومت داخل در اجرايي منصب از بجنوردي آقاي اگرچه ميگويند ناظران
تغيير در زيادي تاثير روحاني ، شاخص چهرههاي از يكي ديدگاههاتوسط گونه اين طرح اما
.داشت خواهد سنتيايران فضاي
سي.بي.بي:منبع
خبر حاشيه
يافت راه آلمان مجلس به تبار ايراني زن يك
دور پانزدهمين در توانست ايرانيتبار ، حقوقدان و وكيل "تجدد ماريون ميشائلا" خانم
از يكي ساله ، بانوي 42 اين.يابد راه كشور اين مجلس به آلمان ، پارلماني انتخابات
.است وستفالن - نوردراين ايالت از "هان" بخش نمايندگان
رشته در را خود تحصيلات و شده متولد آلمان دوسلدورف شهر در است ، ايراني پدرش كه تجدد
عنوان به تاكنون ، ميلادي سال 1994 از وي.است رسانيده پايان به حقوق و خارجي زبانهاي
.ميكند فعاليت آلمان مسيحي دموكرات حزب در بانوان امور كارشناس
زبانهاي به نشست ، آلمان مجلس در خود كرسي بر پنجشنبه روز كه مجلس نماينده اين
.دارد تسلط نيز اسپانيايي و فرانسه انگليسي ،