گذرد مي تربيت از آموزش راه
مديريت پيام
فضاي بهبود براي نيوزيلند دولت تصميم
دانشگاهها در علمي
ميكنند همكاري آموزشي زمينههاي در كابل و تهران
نيكوكاران توسط مدرسه ساخت
در ايدز از پيشگيري آموزش اساسنامه
شد تصويب پرورش و آموزش
آموزشهاي بينالمللي برنامه ;"يونيوك"
حرفهاي و فني
گذرد مي تربيت از آموزش راه
سامانه آن هاي فرآورده و محصولات به بايستي سيستمي هر از انتظارات تحقق كشف براي
كند مي توليد كه محصولي:است اين سازي يخچال كارخانه از ما انتظار مثلا.كرد مراجعه
.باشد داشته تواند مي هم ديگر فرعي امتيازات البته و باشد كردن سرد اش اصلي كار و مشخصه
در باشد مشخص بايستي پرورش ، و آموزش از انتظارات تحقق ميزان به دستيابي منظور به حال
سيستم خروجي خواهيم مي چيست؟ تربيت و تعليم در ما غايي هدف پرورش ، و آموزش سيستم فرآيند
چه خود ، مدرسه محصول از تعبيري به و باشد؟ داشته هايي چهويژگي مدرسه
داريم؟ انتظاري
كه چيزي آن":دانند مي "سازي انسان" را تربيت و تعليم از هدف (ره) خميني امام حضرت
انسان خواهند مي درآيد ، بايد انسان صورت به چيز همه..است انسان انبيا ، پيش است مطرح
".شود مي درست چيز همه بشود درست انسان كنند ، درست
چند شوند؟ مي دانشگاه وارد ها ديپلمه درصد چند:كه شود مطرح ها پرسش اين اگر حال
فكر به ها ، مهندس و دكترها از درصد چند شوند؟ مي مهندس و دكتر دانشگاهيان از درصد
خدمت و سازندگي فكر به ها ، مهندس و دكترها از درصد چند اند؟ دنيوي مسائل و شدن پولدار
اند؟ حقيقي
توانسته خود پرورش و آموززش در ميزان چه به ما كه كند مشخص سوال آخرين به پاسخ شايد
.كنيم توليد را اصلي محصول ايم
بر جامعه ، رسمي نهادهاي مراكزو از بسياري همانند هم پرورش و آموزش در متاسفانه
سهل و دارد مدت كوتاه و عيني نمود و شود مي ديده چشم با كه شده توجه بيشتر كاركردهايي
مديريت ، ثبات عدم علت به كه مديري است ، مدير فعاليت و تلاش بيانگر البته و است الوصول
.است ممكن فرصت ترين كوتاه در خود خلاقيت و توانايي تمامي ساختن آشكار دنبال به
غفلت مورد سازي ، انسان و تربيت جمله از آيد ، نمي چشم به كه كارهايي ميان ، اين در و
قرار نظر مد مواردي بيشتر آمده ، ميان به طرحي تربيت از كه هم هرگاه و اند گرفته قرار
پر و نمازخانه پوشيدن ، ساختن لباس فرم مثل شود ديدهمي چشم با كه گرفته
هاي تشكل عنوان تحت ها بچه از نمايشي مختلف دستجات تشكيل آموزان ، دانش از نمازخانه كردن
...و آموزي دانش مختلف
هم و است تربيت هم ، موارد اين تمامي يعني است ، پارادوكس ، يك قبيل اين از مواردي
اين غير در است ، تربيت باشد ، اختيار و اعتقاد و آگاهي و شعور روي از آنجاكه.نيست تربيت
. است نمايش يك بلكه نيست ، تربيت قضيه صور و شكل به پرداختن صورت
ميل پرورشي مسائل و سازي انسان به تربيت و تعليم غايي اهداف در ما توجه پيكان اگر
نيز ناخوشايندش هاي عارضه از دور به سالم ، آموزشي اهداف به كه جاست همان اتفاقا كند ،
باشد ، نظر مد هم آموزشي اهداف صرفا اگر پرورش ، و آموزش سامانه در.يافت خواهيم دست
تعبيري ، به و شود اعمال ويژه توجه هم مخاطبين تربيتي و پرورشي مسائل به است شايسته
است روانشناختي و پرورشي مسائل در نظر دقت و توفيق گرو در نيز ، آموزشي مسائل در توفيق
:است زير قرار به آن از هايي نمونه كه
بالاتري تحصيلي پيشرفت از دارند ، تري متعادل شخصيت كه آنهايي است آن بيانگر تحقيقات
موجبات دهيم ، پرورش تري متعادل شخصيت بتوانيم مدرسه خانهو در اگر حال.برخوردارند
.ايم آورده فراهم نيز را بهتر تحصيلي پيشرفت
مدرسه از بيشتري رضايت باشند ، برخوردار مدرسه در بيشتري محبت و تكريم از كه هايي بچه
بالاتري و بهتر تحصيلي پيشرفت از باشد ، داشته مدرسه در بيشتري رضايت كه هركس و دارند
را ها بچه خاطر رضايت بتوانند مدرسه ، همكاران ديگر و معلم اگر حال ".شود مي برخوردار
رويه بي افزايش به آنان آموزش ارتقاي جهت بود خواهد نياز كمتر نمايند ، فراهم پيش از بيش
.بياورند روي (آموزشي هاي دوپينگ) گير نفس هاي آزمون و آموزشي ساعات
عقول از گرفتن مشورت حرفهايشانو به كردن گوش خوب و آموزان دانش به مسئوليت دادن با
حداقل.داد افزايش آنها در را رضايت و اطمينان ايجاد توان مي ها ، برنامه در نظرياتشان و
وعارضه سرگردان هيجانات تخليه روانشناختي اصول بر مبتني پرورشي هاي شيوه از گيري بهره
و خنثي گاز به آن تبديل و سمي گازهاي سوخت موجب تعبيري ، به كه است آنان در بدبيني هاي
.شود مي آنها وجود در خطر بي
از يا و هستند تر عقب هرچه كلاس ، يك در آموزان دانش كه است آن بيانگر نيز تحقيقي حاصل
.است كمتر آنها يادگيري اند ، گرفته قرار تر حاشيه و كنارتر طرف به كلاس مركز و وسط
ها بچه نشستن طرز در حتي كه است نيازمند نيز خود آموزشي موفقيت براي كلاس معلم پس
در ويا بكشاند آنها سوي به را آموزش و نگاه مركز يا هوشمندانه ، تدابيري با و نمايد دقت
.گيرند قرار شكل بيضي يا وار دايره محيط يك در كه نمايد ايجاد تغييري آنها نشستن طرز
هر":كانت قول به دارد ، او يادگيري افزايش در شگرفي اثر نيز ، آموز دانش خلقيات به توجه
".بود خواهد شكست به منجر نباشد ، سازگار كودك طبيعت با اگر ،(آموزشي و) تربيتي اقدام
دانش خلقيات با منطبق كه ميزاني به...و راهرو و كلاس مدرسه ، در رنگ حتي نمونه براي
.باشد داشته بسزايي نقش تواند مي او يادگيري در است ، آموز
پيشرفت با مستقيم اثر نيز ، مدرسه يك در ورزشي و پرورشي فضاهاي روانشناختي ، نظر از
.دارد مدرسه در ها بچه يادگيري و تحصيلي
موجب گياه و گل و درخت سبز ، فضاي بازي ، زمين نمازخانه ، كتابخانه ، مانند فضاهايي
كلاس در بيشتر فراگيري آماده را او و گرديده فرد رواني روحي و جسمي طبيعي نيازهاي ارضاي
.كند مي درس
تمامي با بزرگ هاي مدرسه از ها بچه ولي كوچكند ، عموما منازل ژاپن مانند كشورهايي در
هاي آپارتمان سوي به منازل ساخت نيز ما كشور در.برخوردارند نياز مورد امكانات و فضاها
.برند مي رنج آموزشي و پرورشي فضاهاي كمبود از همچنان ما مدارس ولي است ، گرفته شتاب كوچك
يازده آموز دانش هر ازاي به ژاپن مدارس در:كه يابيم درمي ژاپن با اجمالي مقايسه در
سه آموز دانش هر ازاي به ما كشور در ولي دارد ، وجود بازي زمين متر پنجاه و ساختمان متر
.است بازي زمين متر پنج و ساختمان متر
فضاهاي به جدي توجه نيازمند ما پرورش و آموزش و مدارس تحصيلي ، پيشرفت ارتقاي براي پس
.هستند ورزشي و آموزشي پرورشي ،
يك حتي است ممكن جوانان ، و نوجوانان براي ويژه به برانگيز شهوت و مبتذل تصاوير ديدن
سر جمله از كجا هر در را او ذهن و فكر تواند مي ماهها و ها هفته و روزها ولي باشد لحظه
او در يادگيري ضعف و تحصيلي افت موجب امر همين و درآورد خود تسخير به مطالعه و درس كلاس
و آموزشي موفقيت صرفا را خود مسئوليت كه مدارسي و دبيران حتي بنابراين.شود مي
آموز دانش تحصيلي
جمله از آنان اخلاقي و پرورشي مسائل به توفيق ، به دستيابي براي ناگزيرند دانند ، مي
از را آنان كه چرا نباشند ، تفاوت بي خود آموزان دانش توسط مستهجن هاي وفيلم تصاوير ديدن
.دارد بازمي موثر و سودمند تحصيل
".شود مي يادگيري افزايش موجب خنده و شادابي روانشناختي و پزشكي هاي يافته براساس"
مي موجب دارد ، پي در را انسان صورت در ماهيچه هزار از بيش انبساط و انقباض كه خنده چون
.پذيرد صورت يادگيري افزايش و رسيده مغز به بيشتري اكسيژن كه شود
درس يك مفاهيم انتقال را خود مسئوليت تنها كه آگاهي معلم حتي كه راستاست اين در حال
مستبدانه هاي شيوه از تدريس هنگام در كه رسد مي نتيجه اين به داند ، مي آموز دانش ذهن به
.كند دعوت خود كلاس سر به را خنده و شادابي و نموده پرهيز خشك صرفا و
تر حسنه ارتباط اين هرچه و است ارتباط ديگري ، به مطلبي يا پيامي انتقال شرط اولين"
".است تر سهل و موثرتر انتقال باشد ،
نيازمند آموز ، دانش با حسنه رابطه ايجاد براي نيز معلم جمله از مدرسه در همكاران همه
و زد حرف گونه يك به توان نمي متفاوت ، افراد با كه چرا است ، فردي هاي تفاوت به توجه
.بود خوبي شناس مخاطب بايد فردي ، هاي تفاوت به توجه براي
و پرورشي مسائل كه اين به دارد وامي را پرورش و آموزش سيستم و معلم موارد اين تمامي
كند مبذول آن به را تري جدي توجه و داده قرار ها برنامه سرلوحه را روانشناختي مهم اصول
.شود افزوده نيز آموزشي توفيقات جمع بر تا
زارعيان حسن
تربيت و تعليم كارشناس
مديريت پيام
كاركنان آموزش در گانه اصول13
تمامي كسر از پس كه درآمدي دلار ميليارد از6 آمريكا ، ام.بي.آي موسسه پيش ، سال چند
خود كاركنان آموزش براي را آن دلار ميليارد مبلغ 2/3 بود ، شده موسسه اين نصيب هزينهها
با كه سازماني و نيست تشريفاتي و لوكس اقدام يك كاركنان ، آموزش امروزه ، .كرد هزينه
نباشد ، خود كاركنان توانش و بينش دانش ، كردن روزآمد درصدد گوناگون روشهاي از بهرهبرداري
.كرد نخواهد كسب موفقيتي
:شود رعايت زير اصول13گانه بايد كاركنان آموزش در معتقدند ، مديريت دانشمندان
نيازسنجي *
.فرهنگسازي *
.آموزشي برنامههاي اجراي در هدفمندي *
.مناسب زمان *
.آموزشها در تنوع *
.روشمندي *
.آموزشها تداوم *
.آموزشي برنامههاي در نظاممندي *
.شده اجرا آموزشي برنامههاي از ارزيابي و نظارت *
.سازمان آموزشي برنامههاي براي توجه قابل سرمايهگذاري *
.شده اجرا و طراحي آموزشهاي ساختن براي كار *
.گروهي يادگيري امكان آوري فراهم *
.شده اجرا و طراحي آموزشهاي در ابزار و امكانات تناسب داشتن نظر در *
پورمقدم باستاني مهشيد
فضاي بهبود براي نيوزيلند دولت تصميم
دانشگاهها در علمي
گستردهاي ابعاد شمالي آمريكاي و اروپا در علمي نهادهاي به نيوزيلندي دانشگاهيان مهاجرت
.است گرفته خود به
است پژوهشي بودجه و انگيزه فاقد كشور تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها ميگويند محققان اين
در.كند بررسي را كشور علمي فضاي بهبود راههاي است گرفته تصميم تازگي به نيوزيلند دولت
برخوردار آن از قليل عدهاي تنها كه است بوده موضوعي عالي آموزش اواخر همين تا كشور اين
.كردهاند تحصيل دانشگاهي مقاطع از يكي در كشور اين جمعيت از درصد حدود11 فقطبودند
گسترش پژوهش و عالي آموزش بخش در را سرمايهگذاري شدهاند آن بر نيوزيلند رهبران اكنون
.شوند جديد فنآوريهاي كاربرد و ايجاد چرخه وارد و بكاهند كشور از مغزها فرار از تا دهند
.است بيسابقه كه كردند نام ثبت نيوزيلند عالي آموزش نهاد در43 نفر پارسال ، 250000
در آنها در ثبتنام كه شدند كشور دولتي دانشگاه هشت وارد دانشجويان اين از نيمي حدود
تعداد رشد ميرسد نظر به.است يافته افزايش سال2000 به نسبت درصد گذشته7 سال
.يافت ادامهخواهد دانشجويانهمچنان
هلنكلارك دولت.است علمي كار بر سياسي تاكيد دانشجويان ، شمار از مهمتر حال اين با
دارد قصد است كرده اعلام اوكلند دانشگاه سابق سياسي علوم استاد و نيوزيلند نخستوزير
و محققان استخدام دولت جديد سياست محوري نقطه يك.كند آشنا پژوهش با را مردم فرهنگ
.است استادان
گستردهاي ابعاد شمالي آمريكاي و اروپا در علمي نهادهاي به نيوزيلندي دانشگاهيان مهاجرت
و انگيزه فاقد كشور تحقيقاتي مراكز و دانشگاهها ميگويند محققان ايناست گرفته خود به
چاپ كردهاند ، كشور ترك كه را محققاني اسامي محلي روزنامههاي برخي.است پژوهشي بودجه
يا شدهاند گم كه هستند كساني اينها گويي ميشود ، درج دقت با آنان حرفه جزئيات.ميكنند
.شدهاند جنايت قرباني
.دارد دانشمندان مهاجرت در مهمي نقش نيز حقوق ميزان شمالي ، نيمكره علمي جاذبه بر علاوه
آمريكا دلار و پوند مانند ارزهايي برابر در درصد گذشته30 دوسال ظرف نيوزيلند دلار
كشورهاي ساير با مقايسه قابل محققان دستمزد كه است حالي در اين و است شده ضعيفتر
شده كشور از خارج از استعدادها حفظ و جذب شدن دشوار باعث دلار ارزش كاهش.نيست ثروتمند
.است
در هم ديگري عوامل و نيست دستمزد ميزان فقط مشكل ميگويند پژوهشگران برخي حال ، اين با
درباره را ژنتيك دانشمند يك تحقيقات عدهاي اخيرا نمونه براي.دارند تاثير ميان اين
گروه يك عضو يقين احتمال به خرابكاران ميرود گمان.بردند بين از ژنتيك تغيير گياهان
.بودند "وحشي سبزهاي" نام به چپگرا زيستمحيطي
طرح سه در كه گياه نوع از1334 بيش گيلپين دكتر گلخانه به خرابكارانه حمله اين در
ارتباط اين در كسي حال ، اين با.رفت بين از بود ، قرارگرفته استفاده مورد پژوهشي
.نشد دستگير
براي علمي جاذبه ايجاد هدف با را قانوني نيوزيلند دولت پيش ماه دو كه است حالي در اين
ژنتيكيافته تغيير انداموارههاي روي ميتوانند دانشمندان آن براساس كه كرد تصويب كشور
شكايت آزمايشها اينگونه بر حاكم مقررات از همواره كشور اين دانشگاههاي.كنند آزمايش
زيستفنآوري صنعتي بخش ايجاد امكان و ميشد مغزها فرار باعث آنها گفته به كه ميكردند
.ميكرد ناممكن را
ميكنند همكاري آموزشي زمينههاي در كابل و تهران
تفاهم يادداشت يك امضاي با افغانستان و ايران پرورش و آموزش وزراي:فرهنگي علمي گروه
.كردند تاكيد كشور دو آموزشي و علمي همكاريهاي گسترش بر همكاري ،
دو همكاريهاي رسيد ، قانوني يونس و حاجي مرتضي امضاي به كه تفاهم يادداشت اين براساس
دورههاي برگزاري درسي ، كتابهاي چاپ و مدارس بازسازي معلم ، تربيت حوزههاي در كشور
به ايراني استادان اعزام و تهران و كابل در افغاني استادان خدمت ضمن آموزش كوتاهمدت
.شد خواهد انجام افغانستان
از 2 بيش كه شده پيشبيني درسي كتاب چاپ زمينه در اسلامي جمهوري خبرگزاري گزارش به
.شود ارسال افغانستان به و ، چاپ ايران توسط كتاب جلد ميليون
نيكوكاران توسط مدرسه ساخت
.گرفت قرار بهرهبرداري مورد و افتتاح ياسوج توابع از تنگسريز روستاي كلاسه دبستان 5
شهرستان پرورش و آموزش مدير و فرماندار استان ، مدارس نوسازي مديركل حضور با مراسمي طي
روستاي خيري كلاسه دبستان 5 از بهرهبرداري محلي ، مسئولين از چند تني و بويراحمد
زيربناي و مربع متر مساحت 2000 به زميني در پروژه اين.شد آغاز ياسوج توابع از تنگسريز
و بهداشتي سرويس و اداري فضاي باب درس 2 كلاس باب داراي 5 و شده ساخته مربع متر 220
.است معلم خانه
دكتر محترم خير توسط ريال ميليون بر 135 بالغ آموزشي فضاي اين هزينههاي از قسمتي
نوسازي كل اداره توسط ريال ميليون بر 80 بالغ آن اعتبار مابقي و شده پرداخت ميرناطقي
.است گرديده تامين بويراحمد و كهكيلويه استان مدارس
در ايدز از آموزشپيشگيري اساسنامه
شد تصويب پرورش و آموزش
حضور با سالم رفتارهاي ساخت و ايدز بيماري و آلودگي از پيشگيري و آموزش شوراي اساسنامه
و بدني تربيت معاونت تغذيه و بهداشت دفتر تلاش با ذيربط مسئولان و دانشگاه استادان
.رسيد تصويب به كشوري استراتژيك طرح راستاي در پرورش و آموزش وزارت تندرستي
آموزشهاي بينالمللي برنامه ;"يونيوك"
حرفهاي و فني
محمدزاده غلامرضا
در متحد ملل سازمان فرهنگي و علمي آموزشي ، سازمان بينالمللي برنامه (UNEVOC) "يونيوك"
كشورهاي در آموزشها اين سطح ارتقاي و توسعه هدف با كه است حرفهاي و فني آموزشهاي زمينه
عمومي كنفرانس قطعنامه تصويب از پس سال يك "يونيوك".است شده تاسيس ملل سازمان عضو
آن امروزه كه نمود ايجاد را وسيعي جهاني شبكه و كرد كار به آغاز سال1992 ، در يونسكو
حوزهاي ، آموزشي ، موسسات شامل "يونيوك" شبكه.است داده قرار خود كامل پوشش تحت را
در و حرفهاي و فني آموزش زمينه در كه است بخشهايي تمام و توسعه و تحقيق برنامهريزي ،
مختلف زمينه سه در "يونيوك" اهداف.ميكنند فعاليت مرتبط وزارتخانههاي چارچوب
بينالمللي ، تجربيات و اطلاعات تبادل بر مشتمل آنها اجزاي كه گرفته جاي برنامهريزي
و فني آموزشهاي زيرساختهاي گسترش جهت ملي تحقيقات و توسعه و رشد قابليتهاي از حمايت
شبكههاي و نياز مورد اسناد و اطلاعاتي پايگاههاي به دسترسي قابليت سرانجام حرفهايو
و حرفهاي و فني آموزش بر عموم طور به "يونيوك" اهداف عمده توجهاست سراسري ارتباطات
.است معطوف جهاني كار بازار با آن ارتباط
و اطلاعات انتشار و توصيف جمعآوري ، شناسايي ، مشوق و آغازگر "يونيوك" اينكه به نظر
در و است حرفهاي و فني آموزشهاي در مبتكرانه تجربيات و عقايد به مربوط آگاهيهاي
سطح ارتقاي و شرايط بهبود به چشمگيري نحو به كشور انساني منابع توسعه كه شرايطي
آموزشها اين اجراي و هدايت سازماندهي ، برنامهريزي ، كيفيت و حرفهاي و فني آموزشهاي
حرفهاي و فني آموزشهاي بخش بين تنگاتنگ و مناسب ارتباطي سازوكار ايجاد دارد ، بستگي
.ميشود احساس ديگر زمان هر از بيش "يونيوك" و پرورش و آموزش وزارت در بهويژه
بهمنظور كه متعددي تخصصي كارگاههاي و سمپوزيومها سمينارها ، از موثر بهرهگيري
توانمنديهاي سطح افزايش و كارشناسي دانش انتقال و تجربيات تبادل و اطلاعات گردآوري
زمينه در مفيدي ميشود ، گام برگزار مختلف كشورهاي در "يونيوك" توسط آموزشي برنامهريزي
و فني آموزشهاي برنامهريزي فعاليتهاي نمودن همسانگرد زمينه در موجود خلا كردن پر
و سازمانها دولتها ، امروزه "يونيوك" مشاورهاي خدماتميرود بهشمار كشور حرفهاي
با آن انطباق و حرفهاي و فني آموزشهاي وضعيت ارتقاي جهت در درجهان را مختلفي موسسات
خاصي مسائل و موضوعات كه شرايطي در.است داده قرار خود حمايت و پوشش تحت ملي نيازهاي
اعزام و مهندسي و فني خدمات صدور كار ، جوياي نيروهاي و فارغالتحصيلان اشتغال نظير
شدت به خدمات و توليدات كيفيت سطح ارتقاي كشور ، از خارج به ماهر كارگران و متخصصان
مسئولين اصلي دغدغههاي از و است يافته توسعه و ديده تعليم انساني نيروي تحتالشعاع
و فني پرورش و آموزش بخشي كيفيت در "يونيوك" اهميت و نقش ميرود ، بهشمار مردم و كشور
اصولي برنامهريزي طريق از بايستي را آن قابليتهاي و ميگردد نمايان پيش از بيش حرفهاي
ملي كميسيون ميرسد نظر به رو اين از.داد قرار استفاده مورد موضوع اين راستاي در
و آموزش وزارت حرفهاي و فني آموزشهاي دفتر و بينالمللي علمي همكاريهاي دفتر يونسكو ،
طرحريزي يونيوك با متقابل همكاري منظور به را مدوني راهبردي برنامههاي بتوانند پرورش
.بگذارند اجرا مورد به و كرده
|